دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۵ - Jan 17, 2005
انتقاد دبير كميسيون امنيت ملي ازاظهارات
سخنگوي هيأت مذاكره كننده با اروپا
ايسنا:رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از اظهارات سخنگوي تيم مذاكرات هسته اي ايران مبني بر آمادگي ايران براي ارائه تضمين هاي فراتر از پروتكل الحاقي به شدت انتقاد كرد.
«علاءالدين بروجردي» در خصوص اظهارات اخير مطرح شده از سوي حسين موسويان رئيس كميته خارجي شوراي عالي امنيت ملي ايران مبني بر اين كه «ايران حاضر به دادن تضمين هايي فراتر از پروتكل الحاقي به اروپايي ها است» ، با اشاره به اين كه ما در مقطع فعلي فراتر از پروتكل الحاقي عمل مي كنيم و تقريباً همه فعاليت هاي هسته اي خود را متوقف كرده ايم، خاطرنشان كرد: عنوان نمودن اين مطلب كه ما حاضريم فراتر از پروتكل الحاقي به اروپايي ها تضمين بدهيم با توجه به مذاكرات چند ماه گذشته تيم هسته اي مذاكره كننده با اروپايي ها و دستيابي به توافقات جديد در جهت اجرايي كردن توافقنامه پاريس، موجب تعجب ما است.
وي در ادامه با بيان اين كه ما هنوز عملاً در صحنه  هسته اي در مرحله توقف كامل و آينده اي نامشخص هستيم، به امتيازاتي كه اروپايي ها قول ارائه آن به ايران را داده بودند اشاره كرد و گفت: نه عضويت ما در سازمان تجارت جهاني به دليل وتوي آمريكا شكل گرفت و نه اين كه شاهد امتياز خاصي هستيم. رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: همه اينها موجب مي شود ما به عنوان مجلس كه در چارچوب وظايف نظارتي خود با حساسيت در حال بررسي تحولات هسته اي، فعاليت هاي شورايعالي امنيت ملي و تيم مذاكره كننده هستيم، نسبت به روند اين تحولات با ترديد نگاه كنيم.
بروجردي غني سازي را حق مسلم ملت ايران دانست و گفت: عليرغم توقف غني سازي و ديگر مراحل اين روند، عملاً اين حق در حال تضييع است و اظهاراتي از قبيل آمادگي براي دادن تضميني فراتر از پروتكل الحاقي، موجب تعجب ما است.
وي خاطرنشان كرد: عليرغم اين كه فصل بودجه مجلس است و همه وقت نمايندگان به اين امر اختصاص پيدا مي كند ولي با توجه به اهميت مسايل پرونده هسته اي و مذاكراتي كه در حال حاضر در جريان است حتماً از تيم مذاكره كننده در امر هسته اي مي خواهيم كه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حاضر شده و گزارشي از مجموعه مذاكرات خود را به كميسيون ارائه كنند زيرا نمايندگان ملت نسبت به اين تحولات نگران هستند و ضروري است تا به آنها اطلاع رساني كنيم.
بروجردي گفت: بدون ترديد و هرچه سريعتر بايد نقطه پاياني بر تعليق داوطلبانه گذاشته شود و مذاكره كنندگان اروپايي بايد به اين واقعيت توجه داشته باشند كه به هيچ وجه ملت ايران و مجلس شوراي اسلامي بحثي را تحت عنوان توقف كامل نخواهند پذيرفت.

گزارش ادامه سفر رئيس جمهوري در قاره آفريقا
مردم مالي در خيابان ها تا نيمه شب منتظر خاتمي بودند
000258.jpg
ايسنا: سيدمحمد خاتمي رييس جمهور كشورمان در جريان سفر يازده روزه  خود به قاره  آفريقا ،پس ازترك سيرالئون شنبه شب وارد باماكو پايتخت كشور مالي شد.
ورود خاتمي به باماكو
رييس جمهور كشورمان پس از ورود به فرودگاه باماكو مورد استقبال رسمي احمد توماني، رييس جمهور كشور مالي و ديگر مقامات عالي رتبه اين كشور قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش، روساي جمهوري دو كشور پس از استقرار در جايگاه و نواخته شدن سرود ملي دو كشور از گارد احترام مستقر در فرودگاه  سان ديدند.
براساس اين گزارش ، رييس جمهور كشورمان در فرودگاه باماكو مورد استقبال عظيم و پرشور مردم اين شهر قرار گرفت و اين استقبال كه با مراسم سنتي و پايكوبي همراه بود در تمام مسير فرودگاه تا محل اقامت رييس جمهور كه تقريبا يك ساعت و نيم زمان و حدود ۲۰ كيلومتر مسافت داشت ادامه يافت.گفتني است سيد محمد خاتمي شنبه شب در ضيافت شامي كه به افتخار حضور وي و هيات عالي رتبه همراه كه به دعوت احمد توماني ،رييس جمهور مالي، ترتيب داده شده بود، شركت كرد.
ديدار با جامعه مذهبي مالي
براساس اين گزارش چند تن از علما و اعضاي جامعه مذهبي مسلمان مالي با رييس جمهور كشورمان در محل اقامت وي در اين كشور ديدار كردند.سيدمحمد خاتمي در اين ديدار گفت: جمهوري اسلامي ايران در كنار دولت و ملت مالي است تا در امر توسعه، آنها را ياري كند.
رييس جمهور وظيفه  علماي اسلامي در مالي را تلاش در جهت تقويت پايه هاي اعتقادات و آگاهي هاي ديني جامعه دانست و گفت: يك مسلمان واقعي امروز علاوه بر پايبندي بر مباني ديني و فرهنگي خود با مسائل دنيا آشناست و از مزاياي آن بهره مند است.
خاتمي رئيس مجلس مالي را به حضور پذيرفت
همچنين سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور كشورمان صبح ديروز به وقت محلي با «رفنتم مونتاگا» رييس مجلس ملي مالي و چند تن از نمايندگان مجلس عضو انجمن دوستي ايران و مالي در محل اقامت خود ديدار كرد.رييس جمهور در اين ديدار ابراز اميدواري كرد كه سفر خود به آفريقا و حضور در كشور مالي زمينه هاي گسترش روابط ايران با اين كشورها را ارتقا دهد و زمينه ساز توسعه در اين مناطق باشد.خاتمي از مجلس و تجربه حكومت پارلماني به عنوان نماد مردمسالاري و پاسخگو كردن قدرت ياد كرد و گفت: در روابط دو كشور مناسبات مجالس از اهميت خاصي برخوردار است، زيرا نشانه پيوند دو ملت و پشتوانه روابط خوب دولتها با يكديگر است.
خاتمي:
علاقمند به گسترش روابط با آفريقا هستيم
اين گزارش مي افزايد، عثمان ايسوفي، نخست وزير مالي در محل اقامت سيدمحمد خاتمي، رييس جمهور كشورمان با وي ديدار كرد.
رييس جمهور در اين ديدار با اشاره به عزم دولت و ملت مالي براي توسعه، گفت: جمهوري اسلامي ايران به گسترش روابط با همه كشورهاي آفريقايي به ويژه مالي علاقه مند است. خاتمي، تشكيل ستاد آفريقا در وزارت امور خارجه كشورمان را گامي در جهت تحقق اين هدف ارزيابي كرد و گفت: بسترهاي مناسب براي تفاهم و همكاري ميان دو كشور وجود دارد كه بايد ضمن شناختن اين ظرفيت ها، راهكارهاي بالفعل كردن آنها را يافت.
نخست وزير مالي نيز در اين ديدار با اشاره به سابقه درخشان فرهنگي و تمدن ايران، علاقه مندي كشورش را براي گسترش روابط مودت آميز و استفاده از تجارب و توانايي هاي ايران در عرصه هاي مختلف، خاطرنشان كرد.
اظهارات رئيس جمهور
پيش از امضاي سند همكاري
اين گزارش حاكي است، رييس جمهوري اسلامي ايران ديروز پيش از امضاي اسناد همكاري ميان دو كشور ايران و مالي با اشاره به سابقه تاريخي آفريقا و عملكرد نادرست استعمارگران در اين قاره تاكيد كرد: آفريقا امروز در انتظار توسعه و پيشرفت است تا مردم قاره سياه طعم برخورداري از زندگي مطلوب را بچشند.
حجت الاسلام  سيد محمد خاتمي افزود: كشورهاي آفريقايي و آسيايي با آنكه آسيب هاي فراوان مادي و معنوي از استعمارگران غرب ديده اند، قصد انتقام ندارند.
رييس جمهور در عين حال گفت: وجدان عمومي غرب بايد با رجوع به خود، به جبران گذشته نادرست خود بپردازند و بايد به عدالت و حركت هاي ملت هاي ديگر در جهت توسعه و پيشرفت كمك كند. خاتمي گفت: ايران خواهان ارتباط با همه كشورهاي دنيا براساس سياست تنش زدايي است و در اين ميان كشورهاي آفريقايي جايگاه ويژه اي دارند.
رييس جمهور مالي نيز در اين مراسم با تجليل از رييس جمهور و ملت ايران گفت: از طرف خود و ملتم كه شب گذشته تا دير وقت در خيابان ها چشم انتظار ديدن جنابعالي بودند از حضور شما تشكر مي كنم.
رئيس جمهور كشورمان از مركز درماني هلال احمر ايران در باماكو بازديد كرد
همچنين سيدمحمد خاتمي در ادامه  سفر به آفريقا و در جريان حضور در كشور مالي از مركز درماني هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در باماكو بازديد كرد.
رييس جمهور كشورمان كه وي را احمد توماني توره رييس جمهور كشور مالي همراهي مي كرد، مورد استقبال خانم «مايگا زينب مينت يوبا» وزير بهداشت مالي، شهردار منطقه  ۴ و مدير اين مركز قرار گرفت كه در جريان بازديد از بخش هاي مختلف مركز درماني هلال احمر ايران توضيحاتي در مورد عملكرد آن در باماكو ارايه كردند. اين مركز درماني بيش از ۱۰ سال سابقه كار در كشور مالي دارد.

پاچه چي نيز ايران را به دخالت در
امور داخلي عراق متهم كرد
فارس: «عدنان پاچه چي» رئيس حزب دمكرات هاي مستقل عراق همسو با برخي از مقام هاي عراقي نيز در اظهاراتي بي اساس مدعي شد جمهوري اسلامي ايران در امور داخلي عراق دخالت مي كند.به گزارش روزنامه كويتي «الراي العام» عدنان پاچه چي در ديدار با اقليت هاي عراقي در اردن، ضمن انتقاد از آنچه تلاش هاي ايران در امور داخلي عراق ناميد، گفت: «دولت عراق اطلاعات و ادله تأييدشده اي درخصوص اين دخالت ها كه به حسن همجواري بين دو كشور خدشه وارد مي كند، در دست دارد.»

ظريف: ايران از حق مشروع استفاده صلح آميز
از انرژي هسته اي چشم پوشي نخواهد كرد
ايرنا: «محمد جواد ظريف» سفير و نماينده  دائم  جمهوري  اسلامي در سازمان  ملل گفت : «ايران  به  هيچوجه  محروميت  از حق  دارا بودن  انرژي  اتمي را نخواهد پذيرفت  ولي  آماده  است  تضمين  كند كه  برنامه  انرژي  اتمي اش  به  سمت  تسليحاتي منحرف  نشود.»
ظريف  كه    در موسسه  مطالعاتي «اوپن  سوسايتي» در شهر نيويورك  سخن  مي گفت  افزود: «درك  نادرست  واشنگتن  از راهبرد هسته اي  ايران ، بدون  آن كه  به  رويكرد جمهوري  اسلامي  نسبت  به  امنيت  ملي  خود توجه  كند، موجب  شده  است كه  آمريكا وسواس  بيش  از حد و ذهنيت  اشتباه  درباره  نيات  ايران  داشته  باشد.»ظريف  كه  درباره  سياست هاي  جمهوري  اسلامي ايران  در زمينه  استفاده  صلح آميز از انرژي  هسته اي  و نيز تحولات  عراق  سخن  مي گفت ، استدلال  دولت  واشنگتن  را مبني بر غيرقابل  قبول  بودن  دلايل  ايران  براي  توسعه  برنامه  انرژي  اتمي  به  دليل دارا بودن  ذخاير غني  نفت  و گاز را بي پايه  خواند و رد كرد. وي  تأكيد كرد: پيمان  منع  اشاعه  سلاح هاي  هسته اي  (ان  پي  تي )، استفاده  تمامي  كشورهاي  عضو از فن آوري  هسته اي  را به  عنوان «حق  غير قابل  انتزاع» آنها به  رسميت  شناخته  است . ظريف  افزود: «اعمال  يك  حق  غيرقابل  انتزاع ، به  ارائه  استدلال  نياز ندارد.»
ظريف  گفت : آمريكا در ۲۵ سال  اخير و با توسل  به  روش هاي  مختلف  و حتي  ايجاد ساز و كارهاي  بين المللي  تلاش  دارد تا ايران  را از پيشرفت هاي  علمي  و فني  و دستيابي  به  برخي  اقلام  مانند هواپيماي  غيرنظامي ، دستگاه هاي  مين ياب يا رادار براي  مبارزه  با قاچاقچيان  محروم  كند. وي  افزود: مقاومت  در قبال  محروم  كردن  ايران  از يك  حق  مشروع  و نيز ازدستيابي  به  فن آوري  هسته اي  صلح آميز، اينك  به  صورت  غرور ملي  درآمده  است . ظريف  گفت : به  رغم  برخي  گرايشها در جامعه  و در ميان  محافل  دانشگاهي  و تحقيقاتي  ايران  مبني  بر ضرورت  در اختيار داشتن  سلاح  هسته اي ، حكومت  جمهوري  اسلامي  اعتقاد دارد كه  برنامه  سلاح  هسته اي  و توسعه  آن براي  كشور زيان آور است  و موجب  آسيب  پذيري  بيشتر و كاهش  نفوذ كشور در منطقه  و منتهي  به  يك  مسابقه  هسته اي  ويرانگر خواهد شد.
ظريف  در بخشي  ديگر از سخنراني  خود به  تحولات  جاري  در عراق  پرداخت  و گفت : حضور نيروهاي  خارجي  در منطقه  موجب  رشد افراط گرايي  و اشغال  كشورها توسط نيروهاي  خارجي  و منجر به  واكنش هاي  مردمي خواهد شد. وي  در ادامه  گفت : پايان  اشغال  تنها راه حل  معضل  عراق  است  و برگزاري  انتخابات  سراسري ، اولين  گام  در اين  مسير خواهد بود.
نماينده  جمهوري  اسلامي در سازمان  ملل  اظهار داشت : وسواس هاي  آمريكا نسبت به  ايران  كه  بر برداشت هاي  نادرست  مانند تهديد آميز بودن  جمهوري  اسلامي  مبتني  است  موجب  سوء استفاده  مستبدان  منطقه  و چشم پوشي  واشنگتن  از اين  امر شده  است .
ظريف  افزود: آمريكا بايد با كنار گذاشتن  سطحي نگري ، رويكردي  واقع  بينانه داشته  باشد. وي  گفت : گفتگوي  توام  با حُسن نيت  و آمادگي  براي  درك  و نه  محكوم  كردن  طرف  متقابل  مي تواند كارساز باشد ولي  ما در حال  حاضر چنين  آمادگي  را در آمريكا نمي بينيم .

تحقيق و تفحص از دفتر مشاركت زنان
و سازمان ملي جوانان
ايسنا: نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: تحقيق و تفحص از دفتر مشاركت زنان و سازمان ملي جوانان در دستور كار كميسيون فرهنگي مجلس قرار دارد.«جواد آرين منش» گفت: اين دو نهاد يكي از كارهاي اصلي شان تشكل هاي غيردولتي در عرصه جوانان و زنان است كه ما براي بررسي بيشتر درخواست اطلاعاتي را از اين دو دستگاه داشتيم كه اطلاعات لازم را ارائه داده اند.
وي افزود: اكنون در حال مطالعه و بررسي اطلاعات ارائه شده هستيم كه بعد از آن كميسيون راي نهايي را براي ارائه طرح تحقيق و تفحص در صحن علني مجلس اعلام خواهد كرد.آرين منش خاطرنشان كرد: بحث هايي كه در كميسيون درباره NGOها مطرح است فراتر از عملكرد يك يا دو تشكل است بلكه بحث به برنامه ريزي هايي برمي گردد كه باعث شده اين تشكل ها به عنوان رخنه گاه نفوذ فرهنگ بيگانه مدنظر غرب قرار گيرد.وي درباره بازتاب هاي اين بحث در ميان تشكل هاي غيردولتي گفت: متاسفانه برخي تشكل ها اين مساله را به خودشان گرفتند.

كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد:
بازگرداندن اجباري پناهندگان افغاني را لغو كنيد
ايلنا: كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد تهديد كرد كه كمك هاي خود به پناهندگان افغاني در ايران را به حالت تعليق در مي آورد مگراين كه تهران بازگرداندن اجباري آنها به افغانستان را متوقف كند.«رودلوبرز» كميسر عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به خبرگزاري فرانسه گفت: من فكر مي كنم مقامات ايراني پا را از حد خود فراتر گذاشته اند و ما قصد نداريم كه وسيله بازگرداندن اجباري باشيم.وي كه در ديدار از افغانستان سخن مي گفت، افزود: توافقنامه سه جانبه اي كه ميان امور پناهندگان سازمان ملل متحد ايران و افغانستان منعقد شده است در صورتي كه مقامات ايراني رفتار خود را بهبود نبخشند تجديد نخواهد شد.خبرگزاري فرانسه مدعي شد: مقامات ايراني، پناهندگان افغاني را بشدت تحت فشار قرار داده اند تا به كشور خود بازگرداند؛ همچنين تحصيلات و مراقبت هاي پزشكي آنها متوقف شده و اجازه اقامت آنها نيز لغو شده است و در صورتي كه پليس آنها را در خيابان متوقف كند مي تواند آنها را به ديپورت كردن تهديد كند.

نماز عيد سعيد قربان به امامت آيت الله امامي كاشاني برگزار مي شود
ايلنا: نماز عيد سعيد قربان به امامت آيت  الله امامي كاشاني برگزار مي شود.
در اطلاعيه اي كه توسط ستاد نماز جمعه صادر گرديده از شهروندان مومن تهراني دعوت شده است كه با حضور در ميعادگاه عاشقانه الله دانشگاه تهران، نماز عيد سعيد قربان را به امامت آيت الله امامي كاشاني هرچه باشكوهتر برگزار نمايند.گفتني است؛ اين مراسم راس ساعت ۳۰/۸ صبح با تلاوت آياتي چند از كلام الله مجيد آغاز خواهد شد.

اولين جلسه ستاد پشتيباني و هدايت
انتخابات استان تهران
مهر: استاندار تهران اعلام كرد: اولين جلسه ستاد پشتيباني و هدايت انتخابات استان، به رياست عباس احمدي معاونت اداري مالي و برنامه ريزي استانداري و با تركيبي از مسوولان وزارت كشور، فرمانداري استانداري تهران و افراد صاحب نظر در انتخابات در هفته جاري برگزار خواهد شد.علي اكبر رحماني با بيان اينكه بزودي ستادهاي منبعث از ستاد انتخابات كشور در استانداري و فرمانداري هاي استان شكل مي گيرد گفت: فعاليت انتخاباتي حوزه اجتماعي استانداري تهران و فرمانداري شهرستان تهران از چندي قبل آغاز و نقطه نظرات صاحب نظران در زمينه انتخابات دريافت شده است.

عربستان هم ادعاي امارات برجزاير ايراني را تكرار كرد
ايلنا: امارات متحده عربي و عربستان سعودي با انتشار بيانيه اي مشترك بر حمايت از امارات براي بازگرداندن حاكميت امارات بر جزاير سه گانه تاكيد كردند.
پايگاه اينترنتي روزنامه «البيان» چاپ امارات نوشت: اين بيانيه در پايان ديدار چهار روزه شاهزاده سلطان بن عبدالعزيز آل سعود، معاون دوم نخست وزير و وزير دفاع عربستان سعودي از امارات صادر شد.شاهزاده سلطان بن  عبدالعزيز آل سعود در جريان اين ديدار كه شنبه پايان يافت با شيخ خليفه بن زايد آل نهيان، رئيس امارات ديدار و گفت وگو كرد.
به نوشته روزنامه البيان، دو كشور در پايان ديدار با صدور بيانيه مشتركي بر حمايت از امارات در حل قضيه جزاير سه گانه و بازگرداندن آن به امارات تاكيد كردند.برپايه اين گزارش، اهميت پيشبرد مسير همكاري و تقويت آن در بين كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس از ديگر موارد مورد تاكيد امارات و عربستان در اين بيانيه بود.

تمام فعاليتهاي هسته اي كشورمان معلق است
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تأكيد بر اين كه مذاكرات هسته اي با اروپاييها بايد با دقت به پيش رود و مدت آن نيز نبايد خيلي طولاني شود، تصريح كرد: گذشت زمان اصلاً به نفع ما نيست چون اكنون عملاً فعاليت هاي هسته اي معلق است. كاظم جلالي تنها موفقيت مذاكرات هسته اي را عدم ارجاع پرونده به شوراي امنيت عنوان كرد و گفت: بهترين فرصت توافق با اروپاييها خصوصاً در چرخه سوخت است. اگر اروپاييها تاييد كنند كه اقدامات جمهوري اسلامي در زمينه چرخه سوخت منافي با امنيت بين المللي نيست و مي تواند فعاليتهايش را در قالب نظارت آژانس انجام دهد طبيعي است كه بهترين فرصت را بدست مي آوريم كه مسير خودمان را كه مسير استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي است بپيماييم. جلالي مهمترين چالش اين پرونده را عدم توافق با دنيا ذكر كرد.

اظهارات سخنگوي تيم مذاكرات
هسته اي ايران يك عقب گرد است
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: اظهارات اخير سخنگوي تيم مذاكرات هسته اي ايران به عنوان يك قدم به عقب تر مورد اعتراض است. «الهام امين زاده» در گفتگو با خبرگزاري فارس و در واكنش به اظهارات اخير مطرح شده از سوي حسين موسويان رئيس كميته سياست خارجي شورايعالي امنيت ملي، با بيان اين مطلب افزود: تضمين هاي اضافه در توافقنامه پاريس نيز مورد اعتراض و زير سوال بود و حالا اگر يك نهاد اجرايي بخواهد تضمين اجراي متن، توافق يا معاهده اي را كه مجلس اختيار تصويب آن را دارد، بدهد كاملاً خلاف قانون است. وي با اشاره به عدم تصويب پروتكل الحاقي از سوي مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: هنوز اين پروتكل مورد تصويب مجلس قرار نگرفته و مجلس در اين زمينه حرف دارد و به لحاظ منافع و امنيت داخلي كشور و فراتر از آن اصلاً توجيه پذير نيست كه يك نهاد غيرتصميم گير اين مسايل را مطرح كند.

حداد عادل: همبستگي ملت با دولت رمز
موفقيت در مقابل آمريكا است
ايسنا: رئيس مجلس شوراي اسلامي، در ديدار با معاون رئيس جمهور و رئيس كميته ملي المپيك كوبا با اشاره به فشارها و تبليغات منفي آمريكا بر ضد ملت ايران تأكيد كرد: ملت ايران در مقابل بهانه جويي هاي آمريكا هرگز عقب نشيني نخواهد كرد. دكتر «غلامعلي حداد عادل» با بيان مقاومت و مبارزه دو ملت ايران و كوبا در برابر سلطه طلبي آمريكا، افزود: پشتيباني و همبستگي ملت  با دولت، رمز موفقيت و پيروزي در مقابل فشارهاي سلطه طلبانه آمريكا است. وي چشم انداز روابط اقتصادي دو كشور را بسيار خوب ارزيابي و ابراز اميدواري كرد، دهمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور، نتايج بسيار خوبي براي بسط و توسعه مناسبات داشته باشد. حداد عادل همچنين ضمن آرزوي بهبود و سلامتي هر چه سريعتر «فيدل كاسترو» ، وي را نماد مبارزه و مقاومت در برابر آمريكا در جهان دانست. «فرناندز آلوارز» معاون رئيس جمهور و رئيس كميته ملي المپيك كوبا نيز در اين ديدار با ابراز علاقمندي هاوانا براي توسعه و تقويت مناسبات با تهران، گفت: دولت و ملت كوبا در كنار ملت ايران در مقابل فشارها و دروغ هاي آمريكا خواهد ايستاد.

نشست كشورهاي خواستار اصلاحات سازمان ملل در مكزيك
واحد مركزي خبر:  پنجمين  نشست  گروه  كشورهاي  خواستار ايجاد اصلاحات  در سازمان  ملل  متحد امروز (دوشنبه ) در مكزيكوسيتي، پايتخت  مكزيك  برگزار خواهد شد.
به  گزارش  خبرگزاري  شينهوا از مكزيكوسيتي، وزارت  امور خارجه  مكزيك  دربيانيه اي  با اعلام  اين  خبر افزود: دراين  نشست  نمايندگان  پانزده  كشورعضو اين  گروه  پيشرفتهاي  حاصل  شده  در روند ايجاد اصلاحات  در سازمان  ملل متحد را بررسي  و مواضع  خود را هماهنگ  خواهند كرد. در نشست  مكزيكوسيتي مسئولان  بلند پايه  پانزده  كشور الجزاير، استراليا،كانادا، شيلي ، كلمبيا، آلمان ، ژاپن ، كنيا، مكزيك ، نيوزيلند، پاكستان ، سنگاپور، اسپانيا، سوئد و هلند شركت  خواهند كرد.
اين  گروه  در سال  دوهزار و چهار با هدف  تقويت  سازمان  ملل  متحد در مقابله  با چالشهاي  آينده در زمينه  صلح  و امنيت  در جهان  تشكيل  شد.
نمايندگان  كشورهاي  مذكور دراين نشست  درباره  مسايل  بين المللي  ديگري  از جمله  مبارزه  با فقر، تروريسم ،جنايات  سازمان  يافته  ، سلاحهاي  كشتار جمعي  و بهبود اوضاع  بهداشتي  درجهان  گفتگو خواهند كرد.

رئيس قوه قضائيه:
در ابتداي راه خدمت رساني هستيم
مهر: رئيس قوه قضائيه صبح ديروز در ديدار شهرداران كلان شهرهاي كشور گفت: با وجود كارهاي خيلي خوب ومناسبي كه شهرداري ها بويژه در تهران انجام داده اند، هنوز در ابتداي راه خدمت رساني به مردم هستيم و در جهت بهتر شدن تجربه خدمت به مردم از سوي شهرداري ها و شوراهاي شهر بايد خيلي از مسايل قانوني و سياست ها و مسئوليت ها در ارتباط شهرداري ها با دستگاههاي اجرايي ديگر مشخص و تعريف شود.
آيت الله هاشمي شاهرودي خدمت به شهروندان و حفظ حقوق شهروندي و احقاق حقوق عامه مردم را از وظايف اصلي شهرداري برشمرد و گفت: شهرداري ها به عنوان نماينده شهروندان در حقوق خصوصي و اجتماعي بايد كار كنند و به مردم خدمت ارايه نمايند.
وي با اشاره به اين كه در فرهنگ عمومي، شهرداري ها بيشتر به عنوان مسئول وصول درآمدها تلقي مي شوند، گفت: مسئوليت عظيم شهرداري ها تنظيم خدمت رساني به مردم و احقاق حقوق عامه و خاصه آنهاست كه لازمه آن داشتن تخصص و تعهد است.
آيت الله هاشمي شاهرودي افزود: شوراي كلان شهرها در تهران جلسه مشتركي با دستگاه قضايي و سازمان هاي وابسته و زير مجموعه آن تشكيل دهد تا اداره شهرها و حفظ حقوق شهروندي و حقوق عامه بررسي و اهداف و راهكارها و مسئوليت هاي هر دستگاه به صورت مشترك ديده شود.
آيت ا...  هاشمي شاهرودي بسياري از پرونده هاي وارده به دستگاه قضايي را محصول ناهماهنگي بين دستگاه هاي اجرايي در امور شهري دانست و گفت: امور شهري بايد نهادينه و قانونمند شود تا موجب سوء استفاده و زمينه ساز مرافعات بين مردم نشود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |