دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۵ - Jan 17, 2005
با مصوبه روز گذشته مجلس
شهرداران از عضويت در شوراهاي شهر و روستا منع شدند
000207.jpg
ايسنا: تحقيق و تفحص از وضعيت آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها در جلسه روز گذشته مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
«عليرضا زاكاني» عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس طي گزارشي درباره تحقيق و تفحص از وضعيت آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها، گفت: وضعيت آموزشي و پژوهشي دانشگاه ها و سياست ها و برنامه ها و عملكرد آنها، شرايط فرهنگي، سياسي و صنفي و نحوه عملكرد مسئولان و مجموعه هاي مربوط به آن و نيز انتصابات و نحوه تخصيص اعتبارات در وزارتخانه و دانشگاه ها مدنظر است.
منع شهرداران از عضويت در شوراهاي شهر و روستا تصويب شد
نمايندگان همچنين طرح اصلاح تبصره (۲) ماده (۷۱) قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران را تصويب كردند.
با تصويب اين طرح در مجلس، شهردار نمي تواند همزمان عضو هيچ يك از شوراهاي اسلامي شهر و روستاهاي كشور باشد.
پاسخ حاجي به نماينده اسدآباد
«محمد باقر بهرامي» نماينده اسدآباد و رئيس كميسيون اجتماعي مجلس درباره آنچه كه تبعيض در ارائه امكانات به معلمان مي خواند، همچنين محور خواندن سياست در انتصابات و برخي مشكلات ديگر، خواستار پاسخ وزير آموزش و پرورش در صحن علني مجلس شد.
«مرتضي حاجي» وزير آموزش و پرورش در پاسخ با اشاره به بخش هايي از سؤال اين نماينده، درباره انتصاب به طور سياسي و جناحي، گفت: بررسي هايي را انجام دادم، رئيس آموزش و پرورش شهرستان كارآمد است، خدماتش قابل تقدير و تشكر است.
وي هرگونه كار جناحي و سياسي را در دستگاه آموزش و پرورش رد كرد و گفت: در يك مجموعه بزرگي مثل آموزش و پرورش تخلفي صورت گرفته كه قابل پيگيري است و ما از هر حكم شديدي كه براي اين فرد متخلف صادر شود، استقبال مي كنيم.
وزير آموزش و پرورش افت تحصيلي در استان همدان را رد كرد و گفت: مديري كه مدت زيادي از تصدي كارش نمي گذرد و از آنجا كه مسائل فراوان و پيچيده  آموزش و پرورش نياز به فرصت و حمايت و زمينه سازي دارد بنابراين حاصل كار يك مدير تا در ارزشيابي ها مؤثر واقع شود بيش از ۳ سال زمان مي برد.
نطق پيش از دستور
اسماعيل گرامي مقدم عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور خود افتخار جمهوري اسلامي را مردمي بودن نوع آن و پرشور برگزار شدن انتخابات رياست جمهوري را خواست همه نيروهاي سياسي دانست و گفت: حضور آگاهانه شهروندان در انتخابات مستلزم آن است كه همه جريان هاي سياسي صادقانه به تبليغ برنامه هاي خود و نقد عملكرد رقيبان بپردازند و آينده اي اميدبخش را نويد دهند.
وزير علوم از تحقيق و تفحص مجلس استقبال كرد
وزير علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: از تحقيق و تفحص مجلس از وضعيت دانشگاه ها استقبال مي كنيم.
دكتر «جعفر توفيقي» كه براي استماع گزارش كميته  حقيقت ياب مجلس از حادثه علم و صنعت در كميسيون آموزش و تحقيقات حضور يافته بود، گفت: تحقيق و تفحص از وظايف مجلس است و نظر ما نيز مثبت است. اين اولين بار است كه از وزارت علوم تحقيق و تفحص به عمل مي آيد و قاعدتا مسائل سال هاي گذشته نيز بررسي و منجر خواهد شد كه گزارش هايي به مردم داده شود، ما آمادگي داريم.
وزير علوم كه در كميسيون آموزش و تحقيقات براي بررسي گزارش كميته حقيقت ياب درباره حوادث علم و صنعت حاضر شده بود ضمن اعلام آمادگي پشتيباني از همه تشكل هاي سياسي و فرهنگي بر ايجاد فضاي امن براي توسعه اين فعاليت ها مشروط بر رعايت ۵ اصل اساسي تاكيد كرد.
در صورت اصرار طرح هاي استيضاح اعلام وصول مي شود
عضو هيات رئيسه مجلس گفت: در صورت نتيجه ندادن مذاكرات و اصرار نمايندگان استيضاح كننده، طرح استيضاح وزراي كشور و آموزش و پرورش اعلام وصول مي شود.
«محسن كوهكن» ابراز اميدواري كرد كه بحث استيضاح وزراي آموزش و پرورش و كشور در مدت باقي مانده از عمر دولت با تعامل حل شود.
ارائه گزارش تفحص از سازمان مديريت تا پايان سال
عضو كميته تحقيق و تفحص از سازمان مديريت پيش بيني كرد كه گزارش اين كميته تا پايان سال جاري آماده و به مجلس ارائه شود.
حسن زماني در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاري ۵ جلسه از سوي كميته تحقيق و تفحص، گفت: كميته جمع بندي خود را پس از بررسي لايحه بودجه سال ۸۴ ارايه خواهد داد.
حاشيه
خانواده هاي بيش از ۵۰ نفر از محكومان قضايي ايراني كه به جرم داشتن موادمخدر به مدت هاي طولاني تا ۴۰ و بعضا ۵۰ سال حبس در كشور كويت محكوم شده اند روز گذشته در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند.
اين افراد خواستار پيگيري جدي مسئولان براي اجراي قرارداد استرداد مجرمين بين ايران و كويت هستند.
معاون امور مجلس و هماهنگي استان هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تغيير كرد
معاون اداري _ مالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با حفظ سمت و به عنوان سرپرست، جايگزين محمدجواد حق شناس در سمت معاونت امور مجلس و هماهنگي استان هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد.

كانديداهاي جبهه دوم خرداد و پنج سناريو
ايسنا: امير محبيان به عنوان يك تحليلگر سياسي بر اين باور است كه شرايط جبهه دوم خرداد در انتخابات كنوني بسيار حساس است و ارزيابي و سنجش دقيق رويكردهاي مختلف درون اين جبهه، همچنين وزن سياسي و انتخاب نهايي آن ها قادر است تحليلگران را در كشف آينده محتمل اين جريان اجتماعي و سياسي ياري رساند.
اين عضو شوراي سردبيري روزنامه رسالت، بر همين اساس معتقد است: در حال حاضر به نظر مي رسد كه تضادهاي در اختفاي جبهه دوم خرداد كه مدتها تلاش مي شد پنهان نگاه داشته شود، در حال آشكار شدن است و اعتراضات در كمون، به صورت جدي در قالب كانديداهاي متفاوت تضادها را فعليت بخشيده است.
وي گفت: بر خلاف حدس هاي خوشبينانه بعضي از مسئولان احزاب دوم خردادي وضعيت جبهه دوم خرداد در حال حاضر به گونه اي نااستوار است كه حتي پيش بيني دقيق وقايع و تصميمات آنها براي خودشان نيز دشوار مي نمايد، لذا چاره اي وجود ندارد جز آن كه از طريق گمانه زني و سناريونويسي آينده محتمل را كمي شفاف كنيم.
اولين گمانه، سناريوي شكاف ژرف است. در اين سناريو اختلاف كانديداهاي دوگانه اصلي آنها (كروبي - معين) تا آخر و تا پاي صندوق رأي ادامه مي يابد. نتايج رخدادي اينچنين طبعا ظهور شكاف ژرف در ميان آنهاست و به دليل تقسيم آرا هواداران ميان اين دو كانديداي برگزيده دو طيف مدرنيست ها و سنتي ها، درصد احتمال شكست دوم خرداد بالا خواهد بود.
سناريوي دوم، سناريوي كثرت مجازي است؛ يعني وجود كانديداي دوگانه در ابتدا، ولي وحدت كانديدا در پاي صندوق  راي؛ در اين حالت فرض بر اين است كه جبهه دوم خرداد در اقدامي پيچيده عمليات فريبي را سامان داده است تا رقيب را مغبون كند و نهايتا از انحراف برداشت آنها از واقعيت، به سود خود بهره گيرد. در اين وضع دو سناريوي فرعي قابل تصور است يكي از آن كروبي به نفع معين كنار رود كه معناي آن شكست طيف سنتي و قدرت نمايي مشاركتي ها خواهد بود، ديگري آن كه معين به نفع كروبي كنار رود كه معناي آن گزينه پيروزي سنتي ها و ادامه سقوط منزلتي مشاركتي ها خواهد بود. در چنين حالتي هرچند به ظاهر وحدت به اردوگاه دوم خردادي ها آمده است ولي پيروزي آنها به وحدت يا كثرت كانديداهاي رقيب و نقش ويژه هاشمي رفسنجاني در اين ميان بستگي دارد.
شكل سوم، سناريوي مرد پنهان است. در اين حالت جبهه دوم خرداد كانديداي دوگانه فعلي كنوني را مطرح كرده ولي در لحظات آخر كانديداي تقريبا ناشناس (غيرمطرح) را به ميدان مي آورد و كانديداهاي فعلي به نفع او كنار مي روند. نتايج طبيعي رخداد اين سناريو اين است كه گزينه ثالث نشانگر اقوال مشترك هر دو طيف سنتي و مدرن دوم خردادي خواهد بود و ممكن است ظهور جريان سومي را درون دوم خردادي ها باعث شود.
سناريوي چهارم سناريوي مرد سوم است. در اين سناريو نظير سناريوي مرد پنهان دو كانديداي فعلي در نهايت به نفع فرد ثالثي كنار خواهند رفت ولي اين فرد ثالث شخص شناخته نشده اي نيست و مي تواند حركتي نو باشد و چهره اي شناخته شده را به ميدان فرستند و يا رجوعي مجدد به فردي چون مهندس مير حسين موسوي داشته باشد.
اگر رجوع به ميرحسين موسوي را برگزينند، مشكلات سازماني آنها تا حد زيادي حل مي شود ولي به دليل موضع گيري قاطع مهندس موسوي مبني بر نيامدن ممكن است صداقت او تا حدي در نزد افكار عمومي زير سئوال رود و او را فردي سياسي كار نشان دهد كه فعلا جامعه از او اصلا چنين برداشتي ندارد. در اين حالت دشواري هاي كار هماهنگ دولت آينده با مجلس هفتم را نبايد از نظر دور داشت.ضمن آن كه در صورت حضور  هاشمي چالشي بس پيچيده با آينده نامعلوم شكل خواهد گرفت كه درصد ريسك آن براي همه بالا خواهد بود.
از سوي ديگر اگر مرد سوم آنان فرد ديگري باشد اين سئوالات مطرح خواهد شد كه گرايش فرد سوم بيشتر به كدام سو (سنتي ها يا مدرن ها) خواهد بود؟ توانايي جمع كنندگي تشكيلاتي او تا چه است؟ قدرت كسب آراي او به چه ميزان است؟ تفاوت هاي او با خاتمي چيست؟ با كدامين گفتمان مي آيد؟ پايگاه حاميان او در كجاست؟ قدرت بسيج كنندگي اين پايگاه تا چه اندازه است؟
و پنجمين سناريو، سناريوي كثرت محض (آشفتگي) است .در اين حالت كنترل حضور كانديداها از دست مركزيت خارج شده و تعداد كانديداها از مرز سه تن گذشته (مشابه وضعيت جناح منتقد در دور دوم كانديداتوري خاتمي) اگر اين اقدام حساب شده باشد، نوعي عمليات پارتيزاني انتخاباتي محسوب شده و مي توان فوايدي را بر آن مترتب ديد كه بدان نمي پردازيم ولي در غير اين صورت نشان از انهدام اتوريته مركزيت تشكيلات دوم خرداد دارد.
در اين حالت امكان توزين دروني گروههاي دوم خردادي پديد مي آيد و سوال اصلي ما اين خواهد بود كه فرآيند فروپاشي گروههاي دوم خردادي چگونه و تا چه حدي بايد مديريت شود؟

انتخاب نهم
هاشمي رفسنجاني: افرادي كه داراي توان كافي باشند كم نيستند
ايسنا: در پي شروع بررسي و تدوين سياست هاي كلي نظام براي رشد و توسعه علمي  و تحقيقاتي در مجمع تشخيص مصلحت نظام، اعضاي فرهنگستان علوم پزشكي كشور و جمعي ديگر از صاحب نظران، روز گذشته با حجت الاسلام والمسلمين هاشمي  رفسنجاني ديدار كردند و درباره شرايط جاري در جهان، منطقه و كشور تحليل هايي ارايه دادند؛ آنها همچنين نامزدي وي را در انتخابات رياست جمهوري خواستار شدند.
حجت الاسلام والمسلمين هاشمي  رفسنجاني در اين ديدار اعتلاي ايران و حفظ انقلاب اسلامي  را امري مهم در شرايط كنوني ارزيابي كرد و افزود: روش اعتدال، حفظ نيروهاي تحصيل كرده و باتجربه در بدنه نظام، ادامه عمران و توسعه كشور و دفاع از حقوق مردم ايران در صحنه هاي بين المللي از مسائلي است كه بايد در دولت آينده به آن توجه كافي شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در اين ديدار در پاسخ به دعوت حاضران براي شركت در انتخابات رياست جمهوري، با تأكيد بر مواضع قبلي خود در اين زمينه اظهار داشت: افرادي كه داراي توان كافي براي اداره كشور باشند كم نيستند و اميدوارم فضا به گونه اي نباشد كه حضور من ضروري تلقي شود.
سخنان اخير ولايتي، دليل خروج وي از شورا نيست
ايسنا: مريم بهروزي از اعلان نتايج رايزني ها تا قبل از دهه فجر از سوي شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب، خبر داد.عضو مؤسس جامعه زينب(س) اظهار داشت: اعلام آمادگي دكتر ولايتي براي حضور {مستقل} در انتخابات، دليل مخالفت و يا خروج وي از اين شورا نيست.
تكثر، نشانه مطلوب بودن فضاست
ايسنا: يك عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز، با پيش بيني اجماع اصولگرايان بر كانديدايي واحد نسبت به تحقق اين امر در جبهه دوم خرداد اظهار اميدواري كرد.حجت الاسلام منتجب نيا با بيان اين مطلب برخورداري جناح ها از كانديداهاي متعدد را نشانه مناسب بودن فضا براي فعاليت سياسي برشمرد و گفت: از آنجا كه توسعه سياسي به مفهوم مهيا بودن شرايط براي حضور افراد شايسته در عرصه مديريتي كشور است شرايط موجود را مي توان نمودي از موفقيت نظام در اين عرصه برشمرد.
بررسي نحوه همكاري جبهه مشاركت با ستاد انتخابات معين
ايسنا: دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي در جلسه شنبه شب خود نحوه همكاري اركان اين حزب را با ستاد انتخاباتي معين و مجموعه هاي تخصصي همكار وي در تدوين برنامه هاي انتخاباتي اش بررسي كرد.رئيس كميته اطلاع رساني جبهه مشاركت با اعلام اين خبر يادآور شد كه بررسي وضعيت كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري آتي و ارزيابي شرايط جاري كشور نيز از ديگر موارد مطروحه در جلسه دفتر سياسي حزب متبوعش بوده است.
به كانديدايي غير از كروبي فكر نمي كنيم
فارس: سخنگوي مجمع نيروهاي خط امام در پاسخ به سئوالي درخصوص احتمال حمايت اين مجمع از عارف در صورت حضور در صحنه انتخابات رياست جمهوري گفت: كانديداي ما آقاي كروبي است و به كسي غير از ايشان فكر نمي كنيم.
وي افزود: آقاي كروبي تأكيد كردند كه قصد كناره گيري به نفع هيچ كس را در انتخابات ندارند.وي همچنين ادامه داد: به فكر تدارك يك همايش هستيم كه در صورت مشخص شدن برنامه ها و قطعي شدن آن،  رسماً اعلام خواهيم كرد.
نياز به شوراي حكميت جديد نيست
ايلنا: عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي، گفت: پذيرش نتايج نظرسنجي براي ايجاد اجماع در جبهه دوم خرداد، روشي دموكراتيك است كه معتقديم تمام افرادي كه براي ادامه راه اصلاحات و تحقق دموكراسي وارد عرصه انتخابات شده اند، بايد به آن تن بدهند.
هادي قابل با بيان اين كه اجماع در جبهه دوم خرداد در مورد يك كانديداي واحد امري ضروري است، اظهار داشت: اگر قرار است براي معرفي كانديداي اجماعي به حكميت استناد كنيم، نياز به تشكيل شوراي حكميت جديدي نيست و همين شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد مي تواند اين نقش را ايفا كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
غني سازي را از سرخواهيم گرفت
مهر: سخنگوي وزارت امورخارجه كشورمان درنشست هفتگي با خبرنگاران داخلي و خارجي در خصوص نتيجه نمونه برداري بازرسان از پارچين گفت: بازرسان آژانس ازفضاي باز پارچين نمونه برداري كردند ورفتند تا نتيجه كار خود را اعلام كنند.البته نتيجه براي ما كاملا روشن و مشخص است نتيجه نمونه برداري از فضاي باز پارچين صحت اظهارات جمهوري اسلامي ايران مبني بر صلح آميز بودن فعاليتهاي هسته اي را تاييد خواهد كرد.
حميدرضا آصفي درپاسخ به سئوالي درخصوص جلوگيري از ارسال ژنراتورهاي ايران ازآلمان گفت:اين خبر را از رسانه ها شنيده ام .در مورد صحت و نادرستي آن درحال بررسي هستيم. اگرموضوع صحت داشته باشد ازجمله محدوديت هايي است كه اروپايي ها بدون علت درمورد ايران اعمال كرده اند. وي افزود:ما بارها گفته ايم كه اين گونه محدوديت ها نبايد بوجود آيد اگر اين موضوع درست باشد به طرف مقابل پاسخ خواهيم داد.
سخنگوي وزارت امورخارجه درپاسخ به سئوال خبرنگاري درخصوص سخنان دكتر روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار معاون ارشد وزير امورخارجه ژاپن درباره اينكه اگر مذاكرات با اروپا به نتيجه نرسد غني سازي را از سر خواهيم گرفت گفت:ما غني سازي را از سر خواهيم گرفت و اين روشن است كه تعليق غني سازي داوطلبانه بوده و بعد ازانجام مذاكرات و محقق شدن اهداف، غني سازي را آغاز خواهيم كرد اما زمان آن هنوز مشخص نيست.
سخنگوي وزارت امورخارجه درپاسخ به سئوالي درخصوص پيش شرط هاي ايران براي مذاكره با آمريكا و دخالت دادن واشنگتن در مذاكرات هسته اي ايران با اروپا گفت: مواضع ما درمورد گفتگوهاي هسته اي با اروپا كاملا مشخص است ما باسه كشور اروپايي و سايركشورهاي اروپايي تك تك و مجزا گفتگو داشتيم و در اين مسيرحركت مي كنيم و احساس مي كنيم كه نيازي به وجود آمريكا در اين مذاكرات نيست.
سخنگوي وزارت خارجه در خصوص اظهارات موسويان مبني بر دادن تضمين هايي فراتر از پروتكل الحاقي گفت: منظور همان تضمين هاي عيني بود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |