دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۵ - Jan 17, 2005
شوراي اسلامي شهر تهران ديروز تصويب كرد
نرخ دريافت عوارض خدمات شهري از اتباع خارجي
مصوبه شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و بيست و سومين جلسه علني (بدون حضور مستمع) خود لايحه دوفوريتي دريافت عوارض خدمات شهري از اتباع بيگانه را تصويب كرد.
به موجب اين مصوبه از سال آينده از اتباع بيگانه مقيم تهران، ساليانه براساس خانوار يك نفره ۷۰ هزار، ۲ نفره ۱۰۰ هزار، سه و چهار نفره ۱۵۰ هزار و بالاتر از ۴ نفر ۲۰۰ هزار تومان بابت عوارض شهري دريافت خواهد شد.
گروه شهري: براساس مصوبه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران، بهاي عوارض خدمات شهري از سال آينده از اتباع خارجي مقيم تهران دريافت خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران در پايان يكصد و بيست و سومين جلسه علني (بدون حضور مستمع) شوراي شهر گفت: به موجب لايحه دوفوريتي كه در اين جلسه به تصويب رسيد، براي سال آينده ميزان ساليانه بهاي عوارض خدمات شهري براي اتباع خارجي به تناسب خانوار يك نفره ۷۰ هزار، ۲ نفره ۱۰۰ هزار و سه و چهار نفره ۱۵۰ هزار و بالاتر از ۴ نفر ۲۰۰ هزار تومان تعيين شده است.
رئيس شوراي شهر منشأ تصويب اين لايحه را درخواست اداره كل اتباع بيگانه وزارت كشور عنوان كرد و گفت: اين عوارض هم اكنون در برخي شهرهاي اطراف تهران مانند قزوين، ساوه و چند شهر ديگر دريافت مي شود.وي در عين حال گفت: نبود چنين مكانيزم هايي در تهران تا حدودي باعث روي آوردن اتباع خارجي به سكونت در پايتخت شده است.چمران افزود: اين عوارض از سال ۸۴ و از زماني كه كارت ساليانه اقامت براي اتباع خارجي صادر شود، دريافت خواهد شد.
كاهش عوارض
براي رونق ساخت و ساز بافت هاي فرسوده
مهندس چمران همچنين از تصميم شوراي شهر براي كاهش عوارض ساخت و ساز به منظور احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده خبر داد و گفت: در لايحه اي كه روز سه شنبه در جلسه شوراي شهر بررسي خواهد شد تخفيف هاي بيشتري براي عوارض مربوط به تجميع املاك كوچك و تسهيلات قبلي مربوط به يك طبقه تراكم تشويقي در نظر گرفته خواهد شد.
رئيس شوراي شهر با بيان اين كه اين لايحه مي تواند تحول و تحرك بيشتري را در احيا و نوسازي بافت هاي فرسوده ايجاد كند گفت: در اين لايحه تخفيف هايي در زمينه عوارض براي كساني كه به لحاظ مالي توان ساخت و ساز ندارند در نظر گرفته خواهد شد كه اميدواريم بافت هاي فرسوده با مشاركت خود مردم نوسازي شود.وي افزود: با تخفيف هاي در نظر گرفته شده، ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده بيشتر مقرون به صرفه خواهد بود. چمران در عين حال مشاركت جدي دولت و بانك ها را خواستار شد و گفت: بدون كمك دولت و بانك ها تحقق اين امر مشكل خواهد بود و دولت بايد در اين زمينه به ياري مردم بيايد.به گفته وي: در دنيا دولت در ساخت بيش از ۳۰ درصد ساختمان هاي مسكوني مردم مشاركت دارد ولي در ايران اين رقم كمتر از ۳ درصد است.رئيس شوراي شهر گفت: به دولت پيشنهاد داده ايم كه بانك ها سقف وام پرداختي خود در اين زمينه را ۲ برابر و بهره آن را به نصف كاهش دهند ولي هنوز پاسخي دريافت نشده است.
شهرداري نگاه درآمدي به حريم تهران ندارد
رئيس شوراي شهر همچنين بار ديگر با تأكيد بر لزوم حفظ حريم تهران هرگونه ادعاي مربوط به نگاه درآمدي شهرداري به حريم را رد كرد و گفت: شهرداري تهران در ارتباط با حريم نگاه درآمدي ندارد زيرا درآمد تهران آنقدر هست كه نيازمند به اين گونه درآمدهاي ناچيز نباشيم.
چمران افزود: شهرداري تهران به جز زندگي مردم به چيز ديگري فكر نمي كند و حاضر است درآمدها را با همان شهرها تقسيم كند ولي در حريم تهران شهر و قطب جمعيتي جديد ايجاد نشود.
وي گفت: جمعيت حريم تهران در كمتر از ۱۰ سال گذشته حدود ۹ برابر شده است.وي با انتقاد از بي توجهي دستگاه ها نسبت به حريم تهران گفت: كساني كه بايد از استان تهران حمايت كنند خودشان حريم تهران را بيشتر نابود مي كنند.
وي گفت: معضل حريم تهران نه تنها براي شهر و يا استان تهران بلكه به ساير نقاط نيز سرايت خواهد كرد.
چمران افزود: چطور است كه داشتن حريم براي همه شهرها لازم است ولي پرجمعيت ترين، بزرگترين و آلوده ترين شهر كشور بايد فاقد حريم باشد؟وي همچنين ادعاهاي مبني بر درخواست مردم برخي مناطق حريم تهران مبني بر جدا شدن از تهران را رد كرد و گفت: كساني درخواست تبديل اين مناطق به شهر را خواستار شده اند كه هدفشان فروش زمين هاي كشاورزي و تبديل آن به مسكوني بوده است.
چمران همچنين گفت: در جلسه روز سه شنبه «لايحه تثبيت نرخ حمل و نقل عمومي مطابق سال ۸۳» بررسي خواهد شد.وي افزود: شيوه ما در شوراي شهر اين است كه آنچه مربوط به عموم است نرخ آن ثابت بماند و آنچه جنبه خصوصي دارد و قشر خاصي از آن استفاده مي كنند افزايش يابد.
وي در پاسخ به سئوالي هرگونه ارتباط تثبيت بهاي عوارض و خدمات با بحث هاي انتخاباتي و با هماهنگي با مجلس شوراي اسلامي را رد كرد و گفت: ما حتي قبل از مجلس تثبيت نرخ ها را تصويب كرديم.
وي افزود: براي نمونه در سال گذشته برخي خدمات شهرداري ازجمله نرخ بليت اتوبوس و مترو اضافه نشد.
چمران در عين حال خاطرنشان كرد كه كسري احتمالي بودجه از راه هاي صرفه جويي و پيدا كردن راه هاي درآمدزا جبران خواهد شد.

نگاه
000237.jpg
داود كاظمي
آمريكا براي ساخت نوعي بمب تحريك جنسي تحقيق مي كند

آلودگي كوره هاي آجرپزي
000231.jpg
آسمان آبي ايران : تحقيقات اداره كل محيط زيست استان تهران نشان مي دهد ۱۹۶ واحد كوره پزي همچنان در تهران مشغول فعاليت هستند كه سالانه ۵۳ ميليون متر مكعب گاز و يك ميليون و ۱۰۰ هزار تن مازوت به عنوان حامل انرژي مصرف مي كنند.
كوره هاي آجرپزي تهران با انتشار ۱۲ هزار و ۵۸۴ تن اكسيد نيترو، بيشترين ميزان اكسيدهاي نيترو موجود در هواي تهران را توليد مي كنند.
همچنين آمارها نشان مي دهد توسط اين كوره ها به طور متوسط هر ساله ۵۴۰۰۰ تن دي اكسيد گوگرد، ۲۴۴۶ تن ذرات معلق، ۴۱۵۶ تن منواكسيد كربن و ۳۸۸ تن انواع هيدروكربور به هواي تهران آزاد مي شود.

شهرداري ها به ازاي هر ۱۰ سال عمر
خودرو عوارض مي گيرند
000240.jpg
فارس: بر اساس لايحه بودجه سال ۸۴ كل كشور، مقرر شده تا شهرداريهاي شهرهاي تهران، اهواز، اراك، تبريز، مشهد، شيراز، كرج و اصفهان به ازاي هر ۱۰ سال عمر يك خودرو، از مالكين آن عوارض دريافت كنند.
براساس تبصره ۱۳ لايحه بودجه، شهرداري هاي هشت شهر مذكور مكلفند به ازاي هر ده سال عمر هر دستگاه خودرو برابر مبلغ عوارض سالانه خودرو علاوه بر مبلغ وصولي خود، به عنوان عوارض زيست محيطي از مالكين وصول كنند. معادل وجوه واريز شده به حساب خزانه داري كل كشور از بابت موارد بندهاي ۱ و ۲ تبصره ۱۳ تا سقف ۲۰۰ ميليارد ريال به صورت وجوه اداره شده براي حمل و نقل عمومي درون شهري و جايگزيني خودروهاي فرسوده اختصاص مي يابد.

كودكان در روز هواي پاك
000228.jpg
گروه شهري: جمعي از كودكان دبستاني و پيش دبستاني جنوب شرق تهران فردا همزمان با روز هواي پاك با حمل پلاكارد مراسم روز هواي پاك را برگزار مي كنند.
كودكان با شعارهاي ترافيكي، ترافيك كمتر هواي پاكيزه تر و درخواست از رانندگان براي رعايت قوانين رانندگي و همچنين تشويق شهروندان به استفاده از دوچرخه، در مسيري مشخص رژه مي روند. كودكان سپس در آمفي تئاتر بوستان پامچال گرد هم خواهند آمد.
اجراي تئاتر و نمايش موزيكال و پرواز پرندگان، ايستگاههاي نقاشي با مفاهيم ترافيكي از برنامه هايي است كه كودكان در آن شركت مي نمايند.

خيابان بهشت
مديريت يكپارچه براي شهر
چندي پيش بر اثر انفجار شبكه گاز شهري در افسريه، ۳ تن از كارگران در حين انجام وظيفه جان سپردند و شيشه هاي واحدهاي مسكوني و تجاري اطراف تا شعاع ۳۰۰ متري در هم شكست.
اين در حالي است كه به تصريح مسئولان شبكه گاز، نهادها و سازمان هاي مرتبط با تأسيسات شهري طي دستورالعملي موظف شده اند حفاري هاي موردنظر را تا عمق حداكثر ۳۰ سانتي متر با بيل مكانيكي انجام دهند و به منظور رعايت نكات ايمني براي حفاري در عمق بيشتر به شيوه دستي عمل كنند. از سوي ديگر، شركت آب منطقه اي مدعي است پيش از حفاري در محل حادثه طي نمابري، موضوع را با شركت گاز در ميان گذاشته است.
در پاسخ به اين پرسش كه علت حادثه چيست؟ مدير اداره بررسي علل حريق و حوادث آتش نشاني، علت بروز را نبود نقشه شبكه سوخت شهري و شناسنامه دار نبودن مكان لوله ها ذكر كرده است. مهندس واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران نيز در اين باره مي گويد: «بي توجهي دستگاه هاي خدماتي نسبت به تهيه نقشه واحد تأسيسات شهري و ناهماهنگي و عدم رعايت اصول ايمني از سوي اين دستگاه ها ريسك حفاري در سطح شهر را بالا برده و جان شهروندان را به خطر انداخته است.» به تصريح وي «ضروري است كانال كشي براي عبور تأسيسات زيربنايي شهر در شهرك هاي جديدالاحداث در دستور كار مديران شهري قرار گيرد.»
نتيجه: بروز چنين حوادثي در تهران نشان از ضرورت يكپارچه براي اداره كلان شهرها دارد كه در صورت تحقق آن، ديگر هيچ مسئولي قادر نخواهد بود به تلويح يا تصريح سهل انگاري، كوتاهي و يا خطا را متوجه ديگري كند.
اين كه بسياري از قوانين جاري مربوط به شوراها و شهرداري ها در حال تجديدنظراست و به سمتي مي رود كه مديريتي واحد و يكپارچه اداره شهر را برعهده گيرد، نويدبخش آن است كه در آينده نزديك، مسئولان بيش از پيش بايد خود را پاسخگوي حوادثي بدانند كه هر از گاهي در گوشه و كنار شهر روي مي دهد با اين انتظار كه با برنامه ريزي و هماهنگي لازم، ديگر شاهد حوادثي از اين دست نباشيم.
اسدا... افلاكي

دكتر احمدي نژاد: المپياد ورزشي محله ها در تهران برگزار مي شود
اعلام آمادگي شهرداري براي ساماندهي
فضاهاي ورزشي در تهران
شوراي شهر در يك سال گذشته اعتبار تخصيصي
به بخش ورزش را ۵۰ درصد افزايش داد
000243.jpg
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران ديروز با مسئولان برگزار كننده نخستين دوره بازيهاي بانوان پايتخت هاي كشورهاي اسلامي ديدار كرد و ضمن انجام هماهنگي هاي لازم در اين باره آمادگي مديريت شهري را مبني بر پرداخت تمام هزينه هاي ورزش بانوان در تهران اعلام كرد.
احمدي نژاد با تأكيد بر اين كه برگزاري المپياد ورزشي بانوان پايتخت هاي كشورهاي اسلامي و آسيايي علاوه بر معرفي ورزش و ايجاد انگيزه و نشاط، بهره گيري از مديريت بانوان براي توسعه فعاليتهاي ورزشي و ارتقاي سطح ورزش داخلي و... زمينه ساز حضور بيشتر دختران و بانوان در صحنه هاي ورزشي است، اظهار اميدواري كرد سال به سال ورزش بانوان با توسعه روزافزون مواجه شود.
شهردار تهران با تأكيد بر اين كه ورزش يكي از ضرورتهاي زندگي امروز است، اظهار داشت: اين امر به خصوص براي بانوان كه نياز به تحرك بيشتري دارند، محسوس تر است چرا كه كم تحركي بانوان در زندگي شهري آسيب هاي فراواني را در پي خواهد داشت. در همين راستا توسعه امكانات و فضاهاي ورزشي در سالهاي اخير در دستور كار قرار گرفته است، به طوري كه در حال حاضر از ۱۲۰ مجموعه ورزشي در حال ساخت حدود ۶۰ درصد آنها با توزيع مناسبي در سطح شهر تهران دراختيار بانوان خواهد بود.
وي افزود: شهرداري در حال حاضر آمادگي لازم براي ساماندهي و توسعه فضاهاي ورزشي در تهران را دارد.
000234.jpg
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، احمدي نژاد با اعلام اين مطلب گفت: ۴ درصد از بودجه شهرداري تهران صرف برنامه هاي فرهنگي، هنري و ورزشي مي شود و خوشبختانه از سال گذشته شوراي اسلامي شهر تهران اهتمام ويژه اي به ورزش داشته و امكانات ورزشي را گسترش داده است به طوري كه اين سهم در حال حاضر به بيش از ۶ درصد رسيده است و به عبارت ديگر شوراي شهر طي يك سال گذشته اعتبار تخصيصي به بخش ورزش را ۵۰ درصد افزايش داده است.
وي با تأكيد بر اين كه بخش هاي مختلف مسابقات ورزشي لازم و ملزوم يكديگر هستند، افزود: ما بايد هم فضاهاي ورزشي بسازيم و هم مسابقات ورزشي را راه اندازي كنيم چرا كه تا وقتي كه فرهنگ و انگيزه ورزش در افراد جامعه رشد نيابد، روحيه ورزشكاري و افزايش حضور بانوان در اماكن و فضاهاي ورزشي ايجاد نخواهد شد و برگزاري مسابقات متعدد امكان رقابت سازنده جوانان و نوجوانان را فراهم مي كند.
احمدي نژاد برگزاري مسابقات ورزشي محلات را يك برنامه ثابت در حوزه مديريت شهري عنوان كرد و در اين باره افزود كه المپياد ورزشي محلات در تهران برگزار خواهد شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |