دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۵ - Jan 17, 2005
دستگيري يك مظنون در قتل استاد دانشگاه
گروه حوادث: تحقيقات پليس قضايي بر روي پرونده قتل يك زن استاد دانشگاه،روز گذشته با دستگيري يك مظنون به ارتكاب جنايت وارد مرحله جديدي شد.
به گزارش خبرنگار ما، اواسط اسفند ماه سال ۸۱ در پي پخش بوي گاز شديد در يك آپارتمان مسكوني واقع در منطقه شهرك قدس (غرب) تهران اهالي ساختمان براي جلوگيري از وقوع يك حادثه از تكنسين ساختمان خواستند تا منشأ گاز را كشف كند. محل انتشار گاز از داخل منزل هايده كه استاد دانشگاه و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد واحد كرج بود تشخيص داده شد. همسايه ها هر چقدر زنگ در ورودي منزل هايده را زدند كسي در را به روي آنان بازنكرد. ديگر چاره اي جز شكستن در براي اهالي ساختمان باقي نمانده هر لحظه امكان داشت حادثه اي رخ بدهد. در آپارتمان كه گشوده شد در ابتدا هيچ چيز غير عادي توجه همسايه ها را جلب نكرد. وقتي تكنسين ساختمان به داخل آشپزخانه منزل مراجعه كرد با شلنگ بريده شده گاز روبه رو شد. شير گاز بسته شد همسايه ها در حال خروج از آپارتمان مذكور بودند كه ناگهان با جسد صاحب خانه كه در اتاق نشيمن افتاده بود مواجه شدند. در ابتدا همه فكر كردند هايده در اثر گاز گرفتگي جان سپرده است. مراتب به اطلاع مأموران كلانتري آن منطقه رسيد. در اولين تحقيقات پليسي گاز گرفتگي زن جوان مردود اعلام شد و قاضي جواد اسماعيلي به همراه اكيپ از مأموران دايره ۱۰ آگاهي مركز براي بررسي صحنه جنايت در محل حاضر شدند.
بعد از بررسي دقيق محل واقع جسد به پزشكي قانوني انتقال يافت. در مراحل بعدي تحقيق بر روي اين پرونده مأموران دايره ۱۰ آگاهي متوجه شدند هايده چند ماه قبل از وقوع جنايت صيغه مردي شده بود.
همسر صيغه اي هايده مورد بازجويي قرار گرفت. وي در مراحل تحقيق به افسر پرونده گفت: شب حادثه قرار بود هايده به يك مهماني برود. بعد از آن كه راننده دانشكده هايده را مقابل در منزلش پياده كرد به سوي منزل من حركت كرديم. وقتي به خانه رسيدم با هايده تماس تلفني گرفتم. همسرم عنوان كرد قرار است محسن راننده دانشكده و دايي وي قبل از رفتن هايده به مهماني به منزل وي بروند. وقتي از او علت مراجعه آنان به خانه اش را جويا شدم اظهار بي اطلاعي كرد. ساعتي بعد وقتي بار ديگر با هايده تماس تلفني گرفتم كسي تلفن را برنداشت . من فكر كردم هايده به مهماني رفته است تا اين كه از قتل وي مطلع شدم.
در بررسي هاي بعدي پليسي، محسن مورد بازجويي قرار گرفت وي در خصوص شب حادثه به افسر پرونده گفت: روز حادثه پنج شنبه شب بود و شنبه هفته بعد از آن قرار بود يكي از دوستانم عروسي كند. به دليل اين كه داماد ماشين نداشت از مقتوله خواستم اگر برايش امكان دارد خودرو پرايد يشمي رنگ خود را براي يك روز به دوستم قرض بدهد. او نيز قبول كرد، شب حادثه پس از آنكه تمام مسافران خود را به مقصد رساندم با مقتوله تماس گرفته تا براي تحويل خودرو به منزل وي بروم. وقتي به خانه برگشتم متوجه شدم دوستم يك خودرو ديگر را براي مراسم عروسي خود تهيه كرده است. با خود فكر كردم هايده به مهماني رفته است با يك خودرو مسافركش به مقابل در منزل رفتم و خودرويي كه از تاريخ بيست و پنجم مهرماه سال ۷۷ دانشگاه براي انتقال اساتيد به منازلشان در اختيارم قرار داده بود از مقابل در منزل مقتوله برداشتم و بدون آنكه زنگ در منزل هايده را به صدا دربياورم از آنجا رفتم. فرداي روز حادثه جمعه بود و شنبه نيز به دليل مصادف شدن با عيد قربان دانشگاه تعطيل بود و از وقوع قتل هايده روز يكشنبه با اطلاع شدم.محسن با قرار وثيقه ۵۰ ميليون توماني كه از سوي قاضي جواد اسماعيلي صادر شد، آزاد شد.
روز گذشته قاضي جواد اسماعيلي بار ديگر محسن را مورد بازجويي قرارداد، اين بار سخنان ضد و نقيض وي توجه قاضي پرونده را بيشتر به خود جلب كرد. به همين دليل دستور بازداشت وي و انجام تحقيقات پليسي از محسن در دايره ۱۰ آگاهي مركز صادر شد.
به دستور قاضي اسماعيلي مأموران آگاهي دستگيري دايي محسن را نيز در دستور كار خود قرار دادند تا شايد با انجام تحقيقات بيشتر از متهمان مذكور راز جنايت فاش و عامل قتل هايده شناسايي شده و به مجازات عمل خود برسد.

در دادگاه كيفري استان
محاكمه دامادي كه پدرزنش را كشت
000195.jpg
گروه حوادث: داماد ۳۵ ساله كه در پي اختلاف خانوادگي پدر زنش را به قتل رسانده بود صبح ديروز در آخرين دفاعيات مدعي شد كه قصد دفاع از خود را داشته است.
به گزارش خبرنگار ما، اين جلسه كه در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان برگزار شد، قاضي ياورزاده و چهار مستشارش به رسيدگي پرونده پرداختند و در ابتداي جلسه محاكمه، نماينده دادستان -خاكي _ در مقام دفاع از كيفرخواست قرار گرفت و گفت: كريم. ش(۳۵ ساله) متهم به مباشرت در قتل عمدي فرج الله در شهرك وليعصر است. اين مرد صبح روز اول ارديبهشت امسال براي برگرداندن همسرش (معصومه) به خانه پدرزنش مراجعه كرد اما در پي درگيري با فرج الله وي را با ۹ ضربه چاقو به قتل رساند و در محل حادثه توسط همسايه ها دستگير شد.
كريم پس از دستگيري، به قتل پدرزنش اعتراف كرده و در بازجويي هاي مقدماتي، درباره وقوع حادثه به مأموران گفته بود: مدت طولاني بود كه همسرم به خاطر اعتيادي كه داشتم از خانه قهر كرده و به منزل پدرش رفته بود. در اين مدت خانواده همسرم به من اجازه ملاقات با معصومه را نداده بودند به همين خاطر، صبح روز حادثه تصميم گرفتم معصومه را به خانه برگردانم. وقتي به خانه پدرزنم رسيدم و زنگ زدم، فرج الله در را باز كرد و مانع ورودم به خانه شد. به اصرار وارد شدم همان لحظه بود كه پدرزنم با چاقو به طرفم حمله ور شد و من كه قصد گرفتن چاقو را از دست او داشتم ناگهان چاقو برگشت و به شكمش وارد شد.در ادامه كيفر خواست خاكي بيان داشت: هم اكنون با توجه به اظهارات متهم به قتل و در خواست اولياي دم مبني بر قصاص نفس(اعدام) تقاضاي صدور حكم قانوني را دارم.
در ادامه جلسه محاكمه خانواده مقتول هر يك جداگانه در جايگاه قرار گرفتند و به تشريح روز حادثه پرداختند و از دادگاه تقاضاي قصاص نفس براي عامل جنايت كردند.
000198.jpg
مقتول
در ادامه جلسه محاكمه قاضي ياورزاده از متهم خواست تا در جايگاه قرار گيرد و به دفاع از خود بپردازد. كريم پس از حضور در جايگاه و تفهيم اتهام در مقام آخرين دفاع گفت: من اصلاً  قصد كشتن پدر زنم را نداشتم. من براي صحبت كردن به آنجا رفته بودم و مي خواستم همسرم را به خانه بازگردانم. اما پدر زنم به من توهين كرد و با چاقو به طرفم حمله ور شد من براي دفاع از خودم چاقو را در دستانش چرخاندم و ضربه اي به وي وارد شد.
قاضي پرونده از كريم پرسيد، پزشكي قانوني ۹ ضربه چاقو را تأييد كرده است درباره آن چه توضيحي داريد؟
كريم اظهار داشت: من حالم بد است. اصلاً  به خاطر نمي آورم كه چند ضربه وارد كردم.
بر پايه اين گزارش در ادامه وكيل متهم از وي دفاع كرد و قاضي با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت به زودي حكم پرونده صادر خواهد شد.

سرقت مسلحانه در خيابان كرمان
گروه حوادث: جستجوي پليس براي دستگيري چهار مرد مسلح كه مرتكب سرقت در خيابان كرمان شده بودند در دايره يك اداره آگاهي مركز آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما، ساعت ۳۰/۲۲ روز شنبه چهار مرد مسلح در ورودي يك آپارتمان نيمه ساز كه مردي افغاني نگهبان آن بود حضور يافتند. سارقان با به صدا درآوردن زنگ در ورودي نگهبان آپارتمان را به جلو در ورودي كشانده و وقتي در باز شد مرد افغان باچهره چهار مرد ناآشنا مواجه شد ولي قبل از آنكه قادر به انجام عكس العملي باشد مردان مسلح وي را به داخل حياط آپارتمان انداخته و با تهديد اسلحه او را مجبور به سكوت كردند. سارقان مسلح دستان مرد افغان را با يك دستبند پلاستيكي بستند و بعد از جستجوي كامل محل زندگي نگهبان ساختمان، ۲ ميليون تومان وجه نقدي را كه نگهبان در منزل داشت برداشته و متواري شدند.
مرد افغان بعد ازآنكه از دور شدن كامل سارقان مطمئن شد به هر زحمتي بود از ساختمان بيرون آمده و با داد و فرياد همسايه ها را مطلع كرد. چند دقيقه بعد مأموران كلانتري محل كه از ماجرا با اطلاع شده بودند براي انجام تحقيقات لازم در محل حادثه حضور يافتند.
پرونده اي در اين خصوص توسط مأموران انتظامي تشكيل و رسيدگي بر روي اين پرونده به مأموران دايره يك آگاهي مركز ارجاع داده شد. بررسي ها همچنان در مورد اين سرقت مسلحانه  ادامه خواهد داشت.

خانواده و مدرسه زمينه هاي جرايم جنايي نوجوانان را از
بين ببرند
ايلنا: يك وكيل پايه يك دادگستري گفت: زمينه  هاي وقوع قتل در افراد زير ۱۸ سال بايد شناسايي و از بين برود و كارگاه  هاي كوچك و گيم  نت  ها محل  هايي هستند كه امكان وقوع قتل در آنها وجود دارد.
فهيمه حاج  محمدعلي، وكيل پايه يك دادگستري، گفت: در حال حاضر در كانون اصلاح و تربيت و رجايي شهر حدود ۳۰ نفر افراد زير ۱۸ سال وجود دارند كه براي آنها حكم اعدام صادر شده است. وي، با اشاره به اين كه در ۷ سال گذشته هيچ فرد زير ۱۸ سالي اعدام نشده است، افزود: در بسياري از موارد سعي شده كه رضايت خانواده مقتول اخذ شود و تعدادي از آنها نيز منتظر اجراي حكم هستند.
به گفته وي، در بسياري از محيط  هاي تكراري، كوچك و يكنواختي كه كودكان در آن مشغول به كار هستند، زمينه درگيري و اختلاف وجود دارد كه به دنبال اين درگيري  ها وقوع قتل امكان  پذير است. حاج  محمدعلي، با اشاره به اين كه هر حركتي براي جلوگيري از احكام قصاص، نياز به زمينه  سازي فرهنگي دارد، خاطرنشان كرد: بحث قصاص در قوانين ما به صراحت توضيح داده شده است، اما مي  توان مصاديق قتل عمد را در مورد افراد زير ۱۸ سال تغيير و انگيزه آنها را در وقوع قتل توضيح داد. وي گفت: زماني كه كودكي مرتكب قتل مي  شود، هميشه مي  خواهيم كه از متهم دفاع كنيم؛ اما نبايد فراموش كرد كه در اين ميان فردي از بين رفته است.
اين وكيل دادگستري افزود: جامعه، مدرسه و خانواده در وقوع قتل توسط كودكان مقصر هستند و بايد در جهت اصلاح و مداواي كودك مجرم تلاش كرد.

رضايت مادر براي پسر قاتل
گروه حوادث: زني كه پسر جوان وي مرتكب قتل عمدي پدرش شده بود روز گذشته با مراجعه به شعبه دادگاه اجراي احكام اعلام رضايت كرد.
به گزارش خبرنگار ما، تيرماه سال ۱۳۸۱ پسر جواني به نام غلامرضا با مراجعه به كلانتري سهروردي به قتل پدر خود اعتراف كرد. غلامرضا صبح روز ۱۹ تير ماه در پي درگيري با پدر خود او را با ضربات چاقو به قتل رساند و پس از گذاشتن جسد وي در پتو از خانه فرار كرد. غلامرضا در اولين تماس با داماد خانواده به قتل پدرش اعتراف كرد و در تماس بعدي به او گفت كه قصد معرفي خود به كلانتري واقع در خيابان سهروردي را دارد.
غلامرضا در اعترافات اوليه خود اعلام كرد كه پدرش را به علت اذيت و آزارهايي كه بر مادرش روا مي داشت كشته است. پرونده وي به دادسراي امور جنايي تهران ارسال و پس از اخذ آخرين دفاعيات از متهم منجر به صدور حكم اعدام براي وي شد. صبح ديروز مادر غلامرضا به اجراي احكام مراجعه و رضايت خود را براي درج در پرونده اعلام كرد.

دستگيري مأموران قلابي مسلح اداره آگاهي
گروه حوادث: دو مرد مسلح كه با ورود به يك مطب ترك اعتياد، صدها هزار تومان سرقت كرده  بودند دستگير شدند.
به گزارش خبرنگار ما، عصر روز ۲۳ دي ماه پزشك يك مطب ترك اعتياد در حالي كه بسيار وحشت زده با مركز پليس تماس گرفت و از سرقت مسلحانه از مطبش به مأموران خبر داد، بلافاصله مأموران در محل حادثه حضور يافتند و پس از بررسي محل متوجه شدند كه صاحب مطب به صورت غيرقانوني اقدام به مداواي افراد براي ترك اعتياد كرده است و دكتر قلابي است. از طرفي سارقان مسلح ساعتي قبل با ورود به مطب مورد نظر با تهديد اسلحه مبلغ يك ميليون و ۴۰۰ هزار تومان سرقت و از محل متواري شده اند. با بررسي هاي انجام شده پرونده اي در اين زمينه تشكيل شد و تيمي از كارآگاهان اداره آگاهي مأمور تحقيق در خصوص پرونده شدند. كارآگاهان در رديابي هاي خود و بررسي بر روي تراول چك هاي سرقتي توانستند يكي از متهمان را كه سعيد نام داشت دستگير كنند. سعيد پس از دستگيري به سرقت مسلحانه با همدستي بهروز دوستش اعتراف كرد. به اين ترتيب كارآگاهان شناسايي همدستش را در دستور كار خود قرار دادند تا اين كه روز شنبه ۲۶ دي ماه بهروز در شهريار دستگير شد.
بر پايه اين گزارش دو سارق جوان كه مدعي هستند با اسلحه قلابي دست به سرقت مطب زده اند، تاكنون به ۱۸ فقره سرقت بدين روش اعتراف كرده اند. تحقيق از آنان ادامه دارد.

توضيح يك خبر
پدر پزشكي كه چندي پيش خبر كشف جسد وي در تاريخ ۸/۱۰/۸۳ منتشر شده بود و علت فوت وي از سوي پليس و قاضي دادسراي جنايي خودكشي عنوان شده بود، درباره  فوت فرزندش توضيح داد.
در توضيحات پدر اين پزشك آمده است:
فرزندم يك پزشك بود، به كدامين گناه محكوم شد؟
۱- متوفي پزشك قراردادي درمانگاه بوده و داراي مطب خصوصي نبوده است. ضمناً سرپرست درمانگاه مزبور خانم و ماما بوده است بنابراين رفت و آمد خانم ها در محل ياد شده بيشتر از آقايان بوده است.
۲- نامبرده به هيچ وجه به فرد يا افرادي بدهي آن چناني نداشته و معلوم نيست بر اساس چه مبنايي بدون هيچ گونه بررسي و كارشناسي تنها پس از حدود ۱۲ ساعت از فوت نامبرده بدهي بالغ بر يكصد ميليون تومان عنوان شده كه به شدت تكذيب مي شود.
۳- متوفي مجرد بوده و با هيچ زني يا دختري نامزد نبوده و معلوم نيست آيا اينكه انسان به خانمي پيشنهاد ازدواج دهد جرم محسوب مي شود؟
۴- صحنه  مرگ نامبرده به طوري طراحي شده است كه احتمال قتل، خودكشي و يا اجبار به خودكشي ۵۰% بوده و معلوم نيست بر اساس چه مبنايي با آن صراحت خودكشي مطرح شده است. با توجه به آن كه پزشكي قانوني هنوز نظر قطعي خود را اعلام نكرده است.

حادثه در جهان
۶۸ سال حبس براي متهم به تجاوز
گروه حوادث: شب كريسمس بود كه كندي برودر صداي زنگ را شنيد. زماني كه در را باز كرد مردي به زور وارد منزل شده و به كندي در مقابل چشمان فرزند دو ساله اش تجاوز كرد.
كندي برودر يكي از سي وشش زني است كه روبرت پاتون در طي سال هاي متمادي آنها را مورد آزار و اذيت جنسي و تجاوز قرار داده است.
روبرت پاتون ۴۲ ساله روز گذشته در اولين جلسه دادگاه حاضر شد. وي به ۴۳ مورد اعتراف كرده است كه دادگاه از بررسي همه موارد به دليل قديمي بودن برخي از آنها خودداري كرده است. وي به ۶۸ سال حبس محكوم شده است. دادگاه اتهامات وي را آدم ربايي، سرقت، آزار و اذيت جنسي و تجاوز اعلام كرد.به گفته دادستان پرونده دادگاه پس از تفاهم دادستاني و متهم، وي را به ۵۰ سال حبس محكوم كرده بود كه خود متهم تقاضاي مدت حبس طولاني تر كرد. روبرت پاتون در اولين جلسه دادگاه در مقام دفاع از خود گفت: به خاطر همه ناراحتي هايي كه براي قربانيان فراهم كردم متأسفم. من استحقاق بيرون رفتن از زندان را ندارم.روبرت پاتون، حملات خود را از سال ۱۹۸۷ آغاز كرد. پليس قربانيان مختلف را شناسايي و پرونده آنها را مورد تحقيق و بررسي قرار داده بود اما نتوانست در هيچ كدام از آنها وجه مشتركي پيدا كند. اين در حالي بود كه روبرت در سال ۲۰۰۱ به اتهام سرقت به حبس محكوم شد و زماني كه نمونه DNA وي گرفته شد پليس متوجه شد كه وي همان متهمي است كه پليس سال هاي سال به دنبال وي گشته است.
به گفته مأمور تحقيق پرونده اكثر قربانيان وي بين ۲۰ تا ۳۰ سال سن داشته اند و روبرت پس از آزار و اذيت آنها، وسايل قيمتي منزل آنها را نيز ربوده است.
۳۲ ميليون دلار براي فرزندان مقتول
گروه حوادث: فرزندان زني كه سي سال پيش به قتل رسيده بود روز گذشته با حكم دادگاه كلورادو به ۳۲ ميليون دلار پول رسيدند.
الوسي بنولسي در سال ۱۹۷۵ توسط قاتلي كه همسرشان را اجير كرده بود به قتل رسيد. هيأت منصفه روز گذشته به هر كدام از سه فرزند وي مبلغ ۱۰ ميليون دلار پول پرداخت كرد.
به گفته مأمور تحقيق پرونده يكي از دوستان همسر الوسي در سال ۲۰۰۱ در يك دادگاه حاضر و اعتراف كرد كه در سال ۱۹۷۴ مردي را اجير كرد تا همسرش را به قتل برساند و در نتيجه وي حق بيمه عمر وي را دريافت كرد . وي همچنين اعتراف كرد كه يك سال پس از اين حادثه همان مرد را به همسر الوسي معرفي كرد تا وي را به قتل برساند.
جو بنولسي- همسر مقتول- در دادگاه اعتراف كرد كه الوسي قصد طلاق داشته و وي براي اين كه مجبور به پرداختن نصف ثروت خود به وي نباشد نقشه قتل وي را برنامه ريزي كرده بود.دادگاه در همان سال قاتل اصلي، دلفينو اورتگ را به حبس ابد محكوم كرد. اما دادگاه تجديد نظر حكم صادره را لغو كرد. هنوز حكم نهايي دلفينو صادر نشده است.
اعدام يا حبس ابد
گروه حوادث: پليس آلاباما، زني را كه دختر دوازده ساله خود را مجبور به خوردن ادرار خود كرد و سپس وي را خفه كرده بود به اتهام قتل بازداشت كرد.پليس تونيسا آرچي ۳۱ ساله را با اتهام قتل درجه اول دختر خود جاسمين روبه رو كرده است. در صورت اثبات اتهام فوق، تونيسا به حبس ابد بدون امكان آزادي به قيد التزام يا اعدام محكوم خواهد شد.
به گفته مأمور تحقيق پرونده، تونيسا كه از بيست و ششم نوامبر در بازداشت به سر مي برد در اولين بازجويي به قتل جاسمين اعتراف كرد و ادعا كرده بود كه وي را تنها به اين دليل كه دخترش با يكي از همكلاسي هاي پسر خود رابطه داشته است ،كشته. تنها شاهد اين قتل جاسمين، برادر ۹ ساله وي است كه مادرش وي را مجبور كرده بود زمان به قتل رساندن جاسمين ساكت كنار وي بايستد.
تونيسا به وي گفته بود كه اگر قطره اشكي براي جاسمين بريزد او را هم به همين روش خواهد كشت.قرار است دادگاه جنايي تونيسا ظرف چند هفته آينده تشكيل شود.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |