دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۵ - Jan 17, 2005
چرا شاخص هاي بورس مدام كاهش مي يابند
بررسي دلايل ركود بازار سهام تهران
000171.jpg
گروه بورس - سروش خسروي:چرا بازار منفي است؟ چرا شاخص هاي بورس اين روزها به طور مداوم نموداري نزولي را ترسيم مي كنند؟ اينها پرسش هايي است كه طي هفته هاي اخير ذهن فعالان بازار سهام تهران را به خود مشغول كرده است.
ابتدا بايد توجه داشت كه نوسان قيمت ها و بالا و پائين شدن ارزش سهام شركت ها از جمله خاصيت هاي هر بازاري به ويژه بازاري به نسبت آزاد چون بورس تهران است. در بازار سهام مكانيزم هاي عرضه و تقاضا و رفتار بازيگران بازار است كه قيمت را تعيين مي كند و نه چيز ديگر.
بنابراين به طور طبيعي وقتي- به هر دليل- كفه عرضه بر كفه تقاضا چربش مي يابد بازار روند نزولي را طي خواهد كرد. اما در اين جا بايد پرسيد از هفتم دي ماه به اين سو چه اتفاقي افتاده كه مي تواند روند نزول بازار سهام تهران را توجيه كند.
عوامل برون زا
در ۳ هفته اخير چهار عامل جديد و برون زا موجب شده، چشم انداز يك سري سهام مورد اقبال بازار نزد سرمايه گذاران و سهامداران اندكي تيره و تار شود.
در تحول نخست، كميته قيمت گذاري سيمان در روزهاي اول دي ماه آب پاكي را روي دست صاحبان صنايع سيمان ريخت و اعلام كرد به هيچ وجه مجوز افزايش دوباره قيمت سيمان را نخواهد داد. همين موضوع به دنبال خود تبعاتي چون ايجاد صف فروش براي سهام شركت هاي توليدكننده سيمان و در پي آن ركود بازار شركت هاي سرمايه گذار در صنعت سيمان را به همراه آورد.شركت هاي سرمايه گذاري بوعلي، صنعت و معدن و صنعت بيمه از آن جمله بودند.
از سوي ديگر شدت گرفتن رقابت هاي انتخاباتي وائتلاف و انشعاب هاي صورت گرفته در ۳ هفته گذشته و روشن نبودن وضعيت گروه هاي مختلف سياسي و ديدگاه هاي آنان درباره اقتصاد آزاد شاخص هاي بورس تهران را به چالش كشيدند.
000183.jpg
در تحول سوم ارائه طرح كاهش نرخ سود بانكي ضربه اي ديگر بر بازار سهام تهران وارد آورد. براساس اين طرح نرخ سود بانكي ظرف ۱۸ ماه ۵/۴ درصد كاهش خواهد يافت. اين موضوع موجبات هجوم سهامداران را براي فروش سهام بانك ها در بورس تهران فراهم آورد.
فراموش نكنيم بانك ها در حال حاضر ۵/۵ درصد از كل ارزش بازار سهام تهران را در اختيار دارند و بانك پارسيان در جمع ۱۰ شركت بزرگ بورس تهران جاي دارد و هرگونه افت  وخيز در قيمت سهام بانك ها مي تواند تأثير شديدي بر شاخص هاي بورس برجاي گذارد.
اما تير خلاص را سرانجام اعلام خبر افزايش ماليات داد و ستد سهام بر تالار شيشه اي سهام تهران وارد آورد. اين موضوع سال گذشته نيز در مقطعي شوك هايي را بر بازار وارد آورد. اما پس از منتفي شدن موضوع دوباره حالت عادي به بورس تهران بازگشت.
به نظر مي رسد با توجه به اين كه سازمان بورس اوراق بهادار در بسياري از عوامل برون زا نمي تواند تأثيرگذار باشد شايد بهترين روش همان است كه طي دو هفته گذشته در پيش گرفته شده بود، يعني توجه به ايجاد هرچه سريع تر نهاد بازارسازي در بورس تهران.
روند حركت شاخص ها
000186.jpg
بورس تهران بالاترين رقم شاخص را در تاريخ فعاليت خود در روز ۱۴ مردادماه امسال به چشم ديد. در اين روز شاخص كل قيمت سهام به ۱۳ هزار و ۸۸۲ واحد رسيد، اما پس از آن شاخص كل به تدريج كاهش يافت، اما با صعود دوباره بازار در آذرماه در پايان معاملات روز ۱۴ آذر رقم شاخص به نزديك اين رقم يعني به عدد ۱۳ هزار و ۸۴۸ واحد بازگشت.
بررسي روند حركت شاخص بورس نشان مي دهد در يك سال گذشته بالاترين ارقام شاخص را در دو ماه مرداد و آذر ماه امسال شاهد بوده ايم. شايد يكي ديگر از دلايل افت شاخص در دي ماه همين صعود و به سقف رسيدن بازار در آذرماه باشد، موضوعي كه تأثير آن در كنار ساير عوامل برون زا چندان هم دور از ذهن نيست.

ماليات خريد و فروش سهام سال آينده دو برابر مي شود
فارس: معاون حقوقي وزارت اقتصاد از دو برابر شدن ماليات نقل و انتقال سهام در بورس اوراق بهادار تهران خبر داد.
حيدر مستخدمين حسيني اظهار داشت: براساس بند «ز» تبصره يك و در قسمت تأمين منابع مالي لايحه پيشنهادي بودجه، افزايش ماليات نقل و انتقال سهام از ۵/۰ درصد به يك درصد در نظر گرفته شده است.
وي ادامه داد: علاوه بر آن ماليات نقل و انتقال سهام دولت در خارج از بورس نيز به جاي ۴درصد مشمول ۶درصد ماليات خواهد شد.
مستخدمين با اشاره به اين كه از اين راه در سال گذشته ۵۰ ميليارد تومان درآمد نصيب دولت شده است، افزود: پيش بيني مي شود در سال جاري نيز اين رقم محقق شود.
وي تصريح كرد: افزايش نرخ ماليات كارساز نيست ، بلكه گسترش پايه هاي مالياتي در اين خصوص مي تواند مفيد واقع شود.
مستخدمين يادآور شد: با كاهش نرخ مالياتي از سوي دولت از ۶۰ درصد به ۲۵ درصد افزايش درآمد مالياتي حاصل شد و از تقلب و دفترسازي نيز جلوگيري به عمل آمد. وي متذكر شد: گسترش پايه هاي مالياتي و كاهش نرخ ماليات روند پرداخت ماليات توسط مردم را تسريع مي كند.

صف فروش سهام بانك پارسيان جمع شد
گروه بورس: ديروز با حمايت سهامداران اصلي صف فروش سهام بانك پارسيان جمع شد.
به گزارش خبرنگار ما طي روز يكشنبه حدود ۵۰۰ نفر براي يك ميليون سهم سيمان شرق و سيمان تهران دستور فروش صادر كردند تا نام اين دو شركت همچنان در صدر جدول عرضه باقي بماند. در اين بين سيمان سپاهان نيز با ۵۱ فروشنده مواجه بود.
اما در كفه تقاضا ديروز تايدواتر در صدر جدول خريد قرار گرفت سهام مجتمع آبادگران هم با يكهزار و ۵۷۰ متقاضي سرمايه گذاري روبه رو شد. فشار تقاضا ديروز موجب شد سهام آبادگران ۵درصد رشد را تجربه كند.

دومين همايش حسابرسي اول بهمن برگزار مي شود
گروه بورس: دومين همايش حسابرسي در ايران اول بهمن ۸۳ در مركز همايش هاي رازي برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما دكتر احمد مدرس دبير علمي همايش با اعلام اين مطلب افزود: در ادامه همايش سال قبل، برنامه جامعه حسابداران اين است كه هر سال حداقل يك همايش در زمينه حسابرسي برگزار كند.
وي درباره عنوان همايش اخير گفت: محورهاي اساسي اين همايش شامل بحث ضرورت حسابرسي صورتهاي مالي، پيش نيازهاي حسابرسي صورتهاي مالي با تأكيد بر ارزيابي كنترلهاي داخلي و واحد حسابرسي داخلي، انتظارات متقابل صاحب كاران و حسابرسان مستقل و نيز نقش و وظايف كميته حسابرسي است.

شاخص كل ۴۳ واحد ديگر كاهش يافت
000174.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام در بورس تهران روز گذشته باز هم كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار ما ديروز شاخص كل قيمت سهام با ۴۳ واحد افت به سطوح پايين تر ۱۳ هزار و ۳۰۰ واحد تنزل كرد. در اين روز ارزش جاري بازار نيز به مرز ۴۰۹ هزار ميليارد ريال رسيد.طي روز گذشته در تالار اصلي شاخص عملكرد بازار ۴۶ واحد منفي شد و در تالار فرعي شاخص با ۴/۱۹ واحد افت مواجه شد.
شاخص سهام صنعتي هم طي روز يكشنبه افتي ۴۰ واحدي را تجربه كرد اما از سوي ديگر شاخص مالي كه بيانگر عملكرد سهام شركت هاي سرمايه گذاري است با ۱۴۷ واحد رشد معاملات ديروز بورس تهران را پشت سرگذاشت.

دولت، سايپا و ايران خودرو را در برنامه چهارم مي فروشد
ايسنا: ۴۰ درصد از سهام دولتي شركت هاي ايران خودرو و سايپا تا پايان برنامه چهارم توسعه به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.
ايرج اكبريه ، مشاور وزير صنايع و معادن در امور خصوصي سازي با اعلام اين مطلب گفت: وزارت صنايع و معادن بيش از بودجه خود خصوصي سازي كرده است، البته سازمان گسترش در واگذاري ها مقداري عقب است.
وي با بيان اينكه برنامه پيش بيني شده براي واگذاري سهام توسط سازمان توسعه و نوسازي معادن طي سال جاري ۳۰۰ ميليارد تومان بوده است، گفت: تاكنون ۴۶۰ ميليارد تومان از سهام متعلق به اين سازمان واگذار شده و پيش بيني مي شود اين رقم تا پايان سال به بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان برسد.
اكبريه افزود: تاكنون ۳۰ ميليارد تومان از سهام سازمان گسترش واگذار شده و پيش بيني مي شود تا پايان سال كل واگذاري برنامه ريزي شده براي اين سازمان محقق شود.
وي ادامه داد: درصورت اعلام مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام مبني بر واگذاري سهام شركت هاي فولاد مباركه و ذوب آهن اصفهان، اميدواريم۵۰ ميليارد تومان يعني حدود پنج درصد از سهام شركت فولاد مباركه را تا پايان سال جاري در بورس عرضه كنيم البته امسال سهام ذوب آهن اصفهان در بورس عرضه نخواهد شد. ضمن اين كه سهام شركت واگن پارس به صورت مزايده و از طريق بورس عرضه خواهد شد.
به گفته وي، بر اساس سياست هاي كلي وزارت صنايع و معادن سهام ۴۰ درصدي ايران خودرو و سايپا حداقل تا پايان سال آينده واگذار نخواهد شد.
اكبريه گفت: پيش بيني شده وزارت صنايع و معادن امسال ۶۰۰ ميليارد تومان از سهام متعلق به خود را واگذار كند اين رقم بدون عرضه سهام فولاد مباركه نيز تا پايان سال محقق خواهد شد.

نماد معاملاتي صنايع فلزي ايران بعد از چهار سال باز شد
گروه بورس: در پي اعلام پيش بيني سود جديد و ارائه اطلاعات جديد، نماد شركت صنايع فلزي ايران بعد از گذشت بيش از چهار سال باز شد.
به گزارش خبرنگار ما اين نماد از تاريخ بيست و يكم خرداد ماه سال ۱۳۷۸ تا ديروز بسته بود و هيچ گونه معامله اي روي آن انجام نشده بود.

عرضه سهام توسعه ساختمان به تعويق افتاد
گروه بورس: عرضه سهام شركت بين المللي توسعه ساختمان به تعويق افتاد.
به گزارش خبرنگار ما قرار بود سهام اين شركت روز گذشته براي نخستين بار پس از پذيرش و درج نام در تابلوي بورس تهران مورد داد و ستد قرار گيرد.
طبق اعلام اداره نظارت بر بازار در سازمان بورس اوراق بهادار سهام اين شركت تا پايان هفته جاري روي تابلوي بورس قرار خواهد گرفت.
دليل به تعويق افتادن عرضه سهام شركت بين المللي توسعه ساختمان اعلام نشده است.

امكان تحقق خصوصي سازي در سال آينده وجود ندارد
فارس: رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي گفت: اگر مسائل مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسي حل نشود، درآمد پيش بيني شده ۱۵۰۰ ميليارد توماني از محل فروش سهام شركتهاي دولتي حاصل نخواهد شد.
عبدالله پوري حسيني اظهار داشت: طبق مفاد برنامه چهارم توسعه تنها پول حاصل از سهامي به خزانه واريز مي شود كه به نام دولت باشد.
وي افزود: با وجود مشكلات موجود در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسي و با توجه به مفاد گنجانده شده در برنامه چهارم امكان تحقق ۱۵۰۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده در بودجه سال آينده وجود ندارد.
وي با اشاره به ميزان افزايش در نظر گرفته شده براي ماليات واگذاري سهام اظهار داشت: اين افزايش قابل قبول است؛ اما براي تحقق درآمدهاي پيش بيني شده از محل فروش سهام بايد بسترها مهيا شود.
پوري حسيني گفت: اگر مقدمات بيان شده (اصلاح اصل ۴۴ قانون اساسي) مهيا نشود، حتي نيمي از درآمد پيش بيني شده از محل فروش سهام شركتهاي دولتي هم تحقق نخواهد يافت.
وي افزود: در سال جاري۵۰ درصد از درآمد حاصل از فروش سهام به خزانه واريز شده و۵۰ درصد نيز به خود شركتها اختصاص مي يافت.

تالار شيشه اي
آيا روند نزولي شاخص ها ادامه مي يابد؟
افت شاخص هاي بورس در هفته جاري نيز ادامه يافت؛ هر چند در اواخر هفته گذشته بسياري به بهبود بازار در هفته جاري اميدوار بودند اما اين امر ممكن نشد، حال اين سؤال مطرح مي شود كه تا چه زماني افت شاخصها ادامه پيدا خواهد كرد؟
پس از گذشت چند روز از رخدادهايي مؤثر بر بازار از جمله عملكرد كميته كاهش ريسك، جلسات بورس با دو گروه كارگزاري ها و شركتهاي سرمايه گذاري، همچنان بازار در جوي مبهم به سر برده و همچنان شاخص ها روند نزولي خود را طي مي كنند. شدت ركود بازار كه ريشه در سردرگمي سهامداران از ادامه روند سياستهاي حاكم بربازار سرمايه كشور دارد، به حدي است كه با مشاهده تالار بورس مي توان به كاهش چشمگير سهامداران به راحتي پي برد. در شرايطي كه در چند روز اخير بسياري از سهامداران جزء زيانهاي شديدي را متحمل شده و اغلب به دلايل عنوان شده دست از انجام معاملات در بازار برداشته اند، در عين حال شاهد عدم كاهش حجم معاملات و ارزش معاملات به دو دليل عمده هستيم. اولين دليل، عرضه هاي سازمان خصوصي سازي و فروش برخي از سهام شركتها است. از ديگر سو شاهد افزايش معاملات بلوكي بازار مي باشيم كه اين امر مسأله برانگيز بوده و مي توان آن را نشاني از تحولي شديد در بازار دانست. با علم به اين كه شركتهاي بزرگ و به خصوص شركتهاي سرمايه گذاري يك گام پيشتر از سهامداران جزء بازار در ابعاد كوچك و بزرگ آن هستند، لذا شرايط كنوني را مي توان موقعيتي مناسب براي انجام معاملات چنين شركتهايي براي آمادگي آنها در كسب سود آتي و در جريان صعودي شاخص ها دانست. از ديگر سو مي توان ركود شديد حاكم بر بازار را كه طبق موارد مذكور ناشي از عملكرد پيشگامان بازار است، آرامشي قبل از رونقي شديد و يا در ابعادي ضعيف تر، تازنده دانست. لذا تحليل هاي كلان جريان روند بازار بر اين است كه در روزهاي آتي شاهد تغيير روند افول بازار و بهبود شاخص ها خواهيم بود.
منبع: www,iliatadbir.com

واكنش دبيركل بورس به افت شاخص ها
عبده: اعمال سياست هاي كنترلي بازار را نگران كرده است
استمرار روند منفي شاخص ها طي روزهاي اخير سوالات بسياري در ذهن فعالان بازار سرمايه ايران ايجاد كرده است.سايت «ايران بورس» در گفت وگويي با دكتر حسين عبده تبريزي دبيركل بورس اوراق بهادار سوالاتي درباره وضعيت جاري بازار و چشم اندازهاي موجود طرح كرده است.
***
*وضعيت بازار را چگونه مي بينيد؟ چه دلايلي براي موقعيت كنوني بازار وجود دارد؟
عبده: در طول دو ماه گذشته موقعيت بازار ضمن اين كه حالت باثباتي داشته، به تدريج به سمت پايين نيز حركت كرده است. بنابراين، بازده مورد انتظار بازار در طي دوماه گذشته پاسخ داده نشده است. چندين دليل مي توان براي اين موقعيت بازار ذكر كرد: در رأس اين دلايل آن است كه هنوز خودرو و سيمان بخش عمده اي از سبد سهام بورس را تشكيل مي دهند و در طي يك سال گذشته افزايش قيمتي به سيمان تعلق نگرفته است. خريد سهام سيماني ها در بازار براساس آزادسازي قيمت سيمان و با فرض آزادسازي قيمت سيمان بوده است. اين مهم صورت نگرفته است. هرچند كه به نظر مي رسد وزير محترم بازرگاني نيز در اين اواخر بر اجراي طرح جامع سيمان تأكيد كرده اند، و هرچند كه به نظر مي رسد تغييراتي در قيمت سيمان در انتظار بازار است، اما عدم حركت قيمت اين سهم مهم بورس، طبعاً جو منفي در بازار ايجاد كرده است. نكته بعدي كه نگراني بازار را دامن مي زند، مسئله مربوط به سياست گذاري و تصميمات اخير مجلس شوراي اسلامي است. به نظر مي رسد كه در بعضي از تصميمات اين سياست گذاري و تصميم گيري ها متفاوت با برنامه هاي قبلي، يعني برنامه سوم و نيز مصوبات برنامه چهارم است. بازار سرمايه طبعاً از هر نوع كنترل قيمت نگران و نسبت به آن عكس العمل نشان مي دهد. از اين رو، يكي از حوزه هاي نگراني بازار سياست هاي كنترلي است و درخواست ما از مجلس شوراي اسلامي آن است كه در اين مورد وضعيت بازار و برنامه هاي كلي كشور را در نظر بگيرند و توجه داشته باشند تصميماتي كه مغاير با روند تحولات ۱۰ سال اخير بوده است، مي تواند به كشور و بازار سرمايه آسيب برساند.
* تصويب فوريت كنترل سود بانكي چه تأثيري مي تواند داشته باشد؟
عبده: طبيعي است بازار محل تعيين عرضه و تقاضا و تعيين قيمت از طريق سازوكار رقابت است. بنابراين، بازار به اين مصوبه نيز عكس العمل منفي نشان داد. در وهله  اول، سهام بانك ها در دو روز معاملاتي گذشته زير فشار رفت، براي اين كه نگراني آن بود كه اگر اين لايحه به تصويب برسد، مشكلاتي براي سهام بانك ها ايجاد شود.البته، روشن شد كه كاهش نرخ سود دوطرفه است و در سود و زيان بانك ها تفاوت چنداني نمي كند، چراكه هم سپرده ها و هم اعتبارات كاهش پيدا مي كند. اما اگر اين سياست باعث شود كه جذب سپرده كمتري صورت گيرد، توقع آن است كه معاملات بانك ها با گردش كمتري همراه شود، و مي توان انتظار داشت كه حجم معاملات بانك ها اندكي كاهش پيدا كند. با اين همه، همگان توجه داريم كه اين قانون به تصويب نرسيده است، و هم اين كه درصورت تصويب، حاشيه سود بانك ها، يعني تفاوت اعتبارات پرداختي و سود سپرده ها تغيير عمده اي نخواهد داشت. از اين رو، پيش بيني نمي شود در بلندمدت تفاوت و تأثير عمده اي ملاحظه شود. با اين همه، اين جانب از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي درخواست مي كنم در اين مورد با تأمل بيشتري رفتار كنند و مطمئن هستم كه تصويب اين لايحه صرفاً مي تواند بازار غيررسمي و سياه پول را توسعه دهد و به زيان كشور است. از اين رو، اين جانب هم چون بسياري از دست اندركاران بازار از نمايندگان محترم مجلس درخواست مي كنم به اين نكته توجه بفرمايند.
* چه اقداماتي براي تثبيت قيمت ها انجام داده ايد ؟
عبده: در طي دو هفته گذشته جلسات متعددي براي تحليل بازار و تقويت آن برگزار شده است. در مورد سيمان جلساتي برگزار شده است. موقعيت اقتصاد ايران نه تنها ضعيف تر از سال قبل نيست، بلكه به دليل قيمت نفت و گاز و توليداتي چون پتروشيمي و فولاد، قوي تر است. از اين رو، شاخصي وجود ندارد كه بر آن اساس بازار بخواهد منفي بماند. كافي است سياست ها تغيير نكند. انتخابات رياست جمهوري نيز ابهامي در بازار ايجاد كرده كه با روشن شدن كانديداها تا حدي برطرف مي شود. به هرحال، سياست هاي اقتصادي رئيس جمهور جديد مورد توجه و علاقه بازار است. چون اقتصاد موقعيت مستحكمي دارد، علي الاصول بايد وضع بازار تقويت شود. اين جلسات ادامه خواهد يافت، و مهم ترين نتيجه آن اين خواهد بود كه بازارگرداني سهام انجام شود. عصر امروز(يكشنبه) هم با سرمايه گذاران نهادي و دست اندركاران سيمان تا شب جلسه خواهيم داشت. از وزير محترم اقتصاد نيز درخواست كرده ام در مورد روشن شدن قيمت سيمان كمك كنند. با همكاران سازمان گسترش و وزارت صنايع نيز در مورد روشن كردن موقعيت خودرو جلسه اي داريم. در مورد ادامه كار «كميته ريسك» و افزايش شفافيت بازار نيز اقدامات خود را تشديد كرده ايم.

تغييرات قيمت سهام
يكشنبه ۲۷دي ۸۳
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۴.۹۹-
۱۲۸-
۲,۴۳۵
آبفر
۰.۴۶
۴۵
۹,۸۵۰
آذريت
۵-
۱۰۱-
۱,۹۲۱
آريا الكترونيك ايران
۴.۹۵-
۸۳-
۱,۵۹۵
آزمايش
۳.۹۱-
۳۴۶-
۸,۵۰۰
آلومتك
۳۶.۶۷-
۲۰۲۷-
۳,۵۰۰
آلومينيم پارس
۴.۴۹-
۲۵۶-
۵,۴۵۰
الكتريك خودرو شرق
۴.۹۹-
۲۳۶-
۴,۴۹۲
ايتالران
۰.۰۶-
۱-
۱,۷۲۸
ايران تاير
۲.۲۶-
۱۸۵-
۸,۰۰۱
ايران ترانسفو
۰.۴۲-
۱۷-
۳,۹۹۰
ايران خودروديزل
۴.۹۹
۳۸۹
۸,۱۸۶
ايران گچ
۴.۹۹-
۱۷۸-
۳,۳۸۶
ايران مرينوس
۵-
۴۳۲-
۸,۲۱۳
باما
۱.۴۶-
۱۳۲-
۸,۹۰۰
بانك اقتصادنوين
۱.۷۴
۱۱۵
۶,۷۰۹
بانك پارسيان
۱.۸۵
۳۹
۲,۱۵۰
بيسكويت گرجي
۴.۹۶-
۱۱۱-
۲,۱۲۵
پارس خودرو
۴.۱۹-
۲۱۰-
۴,۸۰۵
پاكسان
۵-
۷۸۹-
۱۵,۰۰۱
پتروشيمي آبادان
۵-
۷۴۴-
۱۴,۱۳۷
پتروشيمي اراك
۴.۶۹-
۹۷۵-
۱۹,۸۲۲
پتروشيمي اصفهان
۲.۵۴-
۳۶۲-
۱۳,۹۰۰
پتروشيمي خارك
۰.۰۱-
۲-
۱۶,۹۷۳
پتروشيمي فارابي
۵
۷۶
۱,۵۹۷
پمپ پارس
۴.۹۹-
۳۳۲-
۶,۳۱۸
پمپ سازي ايران
۴.۹۹-
۱۸۵-
۳,۵۲۳
تجهيزنيروي زنگان
۴.۴۲-
۲۱۲-
۴,۵۸۸
تراكتورسازي ايران
۴.۸۹
۲۸۶
۶,۱۳۲
تهران شيمي
۴.۲-
۲۶۲-
۵,۹۷۱
توسعه معادن روي ايران
۳.۳۶
۲۶۰
۷,۹۸۹
تولي پرس
۳.۰۸-
۱۲۴-
۳,۹۰۰
توليد مواد اوليه الياف مصنوعي
۴.۹۹
۱۵۹
۳,۳۴۳
توليدالياف پلي پروپيلن
۴.۹۹-
۱۵۲-
۲,۸۹۷
توليدتجهيزات سنگين هپكو
۴.۹۶
۱۰۵
۲,۲۲۴
توليدي پارس قوطي
۴.۹۶-
۷۲-
۱,۳۸۱
توليدي گرانيت بهسرام
۴.۹۹-
۳۳۲-
۶,۳۱۷
جام دارو
۰.۰۳-
۵-
۱۴,۹۰۰
چرخشگر
۴.۹۹-
۱۸۰-
۳,۴۳۰
چيني ايران
۱.۳۵
۳۱۰
۲۳,۲۵۰
حمل ونقل توكا
۳.۴۷-
۱۶۰-
۴,۴۵۲
داده پردازي ايران
۰.۸
۸۵
۱۰,۷۰۰
داروسازي ابوريحان
۱.۲۷-
۸۸-
۶,۸۲۰
داروسازي اسوه
۰.۲۶-
۲۸-
۱۰,۸۴۰
داروسازي فارابي
۵-
۲۶۸-
۵,۰۹۶
داروسازي كوثر
۴.۹۹-
۲۷۳-
۵,۱۹۶
دارويي امين
۱.۹۶-
۳۷۶-
۱۸,۸۰۰
دارويي رازك
۴.۹۹-
۲۷۳-
۵,۱۹۶
دارويي لقمان
۴.۹۸
۱۶۷
۳,۵۱۸
روغن نباتي جهان
۱.۰۹
۲۴
۲,۲۲۲
رينگ سازي مشهد
۴.۷۵-
۴۱۰-
۸,۲۳۰
زامياد
۵-
۲۷۰-
۵,۱۳۱
سايپا
۴.۳۷-
۴۰۲-
۸,۸۰۰
سايپاديزل
۲.۲۶-
۵۹-
۲,۵۵۱
سايپاشيشه
۵-
۱۹۲-
۳,۶۵۰
سپنتا
۶.۱۸-
۳۶۸-
۵,۵۸۹
سراميك هاي صنعتي اردكان
۱.۹۱-
۴۴-
۲,۲۶۴
سرما آفرين
۴.۷۶-
۱۶۰-
۳,۲۰۰
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۱.۸۵-
۱۱۵-
۶,۰۸۹
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۴.۹۹-
۱۹۲-
۳,۶۵۳
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۴.۸۳-
۱۷۳-
۳,۴۱۲
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۴.۹۹-
۱۶۸-
۳,۱۹۷
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري
۰.۳۴
۷
۲,۰۷۳
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱.۷۸-
۷۶-
۴,۲۰۰
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۳.۹۷-
۲۱۳-
۵,۱۵۰
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۳.۰۹-
۱۵۸-
۴,۹۵۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهرايران
۲.۸۵-
۲۱۵-
۷,۳۳۰
سرمايه گذاري ملي ايران
۱.۰۱-
۵۲۷-
۵۱,۹۱۰
سيمان اروميه
۲.۶۹
۵۹۷
۲۲,۷۵۰
سيمان اصفهان
۵-
۹۹۰-
۱۸,۸۲۱
سيمان تهران
۵-
۱۰۳۲-
۱۹,۶۰۸
سيمان سپاهان
۵-
۳۸۱۱-
۷۲,۴۲۸
سيمان صوفيان
۳.۱۵
۸۰۹
۲۶,۴۹۰
سيمان غرب
۴.۶۷-
۶۶۹-
۱۳,۶۵۰
سيمان فارس و خوزستان
۵-
۴۲۳-
۸,۰۳۷
سيمان كارون
۰.۰۲-
۴-
۲۱,۳۵۷
سيمان كرمان
۰.۹۱-
۲۲۹-
۲۵,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۰.۲۸-
۷۱-
۲۵,۳۰۰
سينا دارو
۵
۴۵۴
۹,۵۳۹
شركت حمل ونقل پتروشيمي (سهامي عام )
۰.۷۵
۲۹
۳,۹۰۰
شركت دشت مرغاب
۰.۴۹-
۷۳-
۱۴,۷۸۰
شركت سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۵-
۱۵۵۱-
۲۹,۴۷۶
شركت سيمان شاهرود
۰.۴۸
۳۴
۷,۱۵۰
شركت شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۵-
۵۸۷-
۱۱,۱۶۰
شركت صنايع جوشكاب يزد
۵-
۱۰۳۹-
۱۹,۷۴۱
شركت گازلوله
۴.۸۶
۳۵۱
۷,۵۷۴
شركت گروه صنعتي سپاهان
۵-
۱۳۱-
۲,۴۹۱
شركت نيروكلر
۵-
۱۷۴-
۳,۳۰۷
شهد ايران
۴.۹۸-
۲۴۸-
۴,۷۲۹
شيشه قزوين
۲.۰۹-
۱۳۰-
۶,۱۰۰
شيشه همدان
۴.۹۹-
۲۳۳-
۴,۴۳۵
شيمي داروئي داروپخش
۳.۵۸-
۷۴-
۱,۹۹۵
صنايع آذرآب
۵-
۴۵۷-
۸,۶۸۷
صنايع شيميايي ايران
۱۷.۱۸-
۲۴۹-
۱,۲۰۰
صنايع فلزي ايران
۴.۹۷-
۱۸۳-
۳,۴۹۷
صنايع كاشي وسراميك سينا
۱.۷۷
۹۹
۵,۷۰۰
صنايع كاغذسازي كاوه
۲.۶۱
۴۴
۱,۷۲۹
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۴.۹۷-
۴۹۷-
۹,۵۰۰
صنايع لاستيكي سهند
۴.۹۹-
۲۵۰-
۴,۷۵۷
صنايع مس شهيد باهنر
۴.۹۸-
۱۴۸-
۲,۸۲۲
صنعتي آما
۰.۴۲
۲۴
۵,۷۹۰
صنعتي بهشهر
۰.۷۱
۵۰
۷,۱۴۰
عمران وتوسعه فارس
۴.۹۶
۱۰۷
۲,۲۶۵
فرآورده هاي تزريقي ايران
۳.۶۴-
۱۱۰-
۲,۹۱۰
فرآورده هاي نسوزآذر
۴.۹۶-
۹۹-
۱,۸۹۷
فنرسازي خاور
۴.۹۹
۱۹۵
۴,۱۰۲
فيروزا
۰.۳۸
۱۲
۳,۲۰۰
كابل سازي ايران
۴.۹۹-
۴۵۵-
۸,۶۶۴
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۳.۹۲-
۳۰۴-
۷,۴۵۰
كارتن ايران
۴.۲۱-
۴۴۶-
۱۰,۱۵۰
كارخانجات مخابراتي ايران
۴.۹۵-
۱۳۶-
۲,۶۱۰
كارخانه فارسيت درود
۲.۳۱-
۱۷۵-
۷,۴۰۰
كاشي اصفهان
۴.۹۹-
۴۶۴-
۸,۸۴۱
كالسيمين
۲.۲۵-
۱۳۵-
۵,۸۷۰
كربن ايران
۰.۱۳-
۷-
۵,۵۱۶
كشاورزي ودامپروري مگسال
۴.۳۴-
۱۳۶-
۳,۰۰۰
كف
۲.۲۸
۹۶
۴,۲۹۹
كمباين سازي ايران
۲.۶۵
۱۸۷
۷,۲۴۰
كيميدارو
۳.۱۵-
۱۶۹-
۵,۱۹۰
گروه بهمن
۲.۶۴-
۳۷۱-
۱۳,۷۰۲
گروه صمعتي قطعات اتومبيل ايران
۵
۲۱۱
۴,۴۳۴
گروه صنعتي بوتان
۴.۳-
۴۶۷-
۱۰,۴۰۰
گروه صنعتي سديد(هلدينگ )
۰.۱۳
۱
۷۹۵
گروه صنعتي ملي (هلدينگ )
۳.۵
۲۷۴
۸,۱۰۰
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۳.۹۸-
۱۹۵-
۴,۷۰۰
لاستيك دنا
۴.۳۴-
۱۰۷-
۲,۳۶۰
لامپ پارس شهاب
۴.۹۹-
۳۰۶-
۵,۸۳۱
لبنيات كالبر
۰.۳۱-
۶۵-
۲۰,۵۹۴
لوله وتجهيزات سديد
۱.۷۱
۶۹
۴,۱۰۰
مارگارين
۵-
۷۹-
۱,۵۰۱
ماشين سازي اراك
۵-
۱۸۰-
۳,۴۲۰
ماشين سازي نيرومحركه
۰.۳۶-
۱۳-
۳,۶۳۷
مجت مع صنايع لاستيك كرمان
۵
۹۰
۱,۸۹۰
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۰.۵۴-
۱۹-
۳,۵۰۰
محورسازان ايران خودرو
۰.۰۸-
۵-
۶,۵۰۰
معادن منگنزايران
۴.۹۹-
۲۸۹-
۵,۴۹۷
ملي سرب وروي ايران
۵-
۲۵۶-
۴,۸۶۶
مهركام پارس
۴.۹۸-
۱۶۳-
۳,۱۱۱
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۴.۰۱
۱۳۰
۳,۳۷۰
موتوژن
۲.۳۴-
۷۴۲-
۳۰,۹۰۰
نفت بهران
۱.۴۷-
۵۷-
۳,۸۲۹
نورد قطعات فولادي
۱.۳۹
۷۵
۵,۴۸۷
نوسازي وساختمان تهران
۴.۹۲-
۱۵۴-
۲,۹۷۳
نوش مازندران
۴.۹۹-
۱۱۲-
۲,۱۳۳
نيرو محركه
۷.۲۵
۴۰۵
۵,۹۹۱
نيروترانس
اشاره : اين جدول نشان دهنده آخرين قيمت سهام تا زمان بسته شدن بازار
(۱۲‎/۳۰ دقيقه ) است.
منبع: سايت رسمي سازمان بورس اوراق بهادار.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |