دوشنبه ۲۸ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۵ - Jan 17, 2005
اعلام رتبه بندي ارايه خدمات دولت الكترونيكي از سوي سازمان ملل
صد و پانزدهم شديم
ايرنا : جديدترين گزارش سازمان ملل در مورد ميزان دسترسي مردم به خدمات دولتي و عمومي از طريق شبكه هاي الكترونيكي، دولت الكترونيك ، نشان مي دهد كه جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه در رتبه ۱۱۵ قرار دارد.
ايران در ميان ۱۷۸كشور جهان اين رتبه را به خود اختصاص داد و پايين تر از كشورهاي كوچك و توسعه نيافته اي مانند دومينيكن، سريلانكا، گرانادا، عراق، كوبا، سورينام، تركمنستان، پاراگوئه، آلباني، گواتمالا، ويتنام، هندوراس و اوگاندا قرار گرفته است.بر اساس اين گزارش كشورهاي آمريكا، دانمارك و انگلستان در زمينه ارايه خدمات دولت الكترونيك به ترتيب رتبه هاي اول، دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند و كشور آسيايي كره جنوبي نيز در رتبه پنجم است.
اين گزارش توسط يكي از واحدهاي سازمان ملل موسوم به UNPAN تهيه شده است كه جزييات مربوط به سياست هاي عمومي و خدمات ارايه شده توسط دولت هاي عضو سازمان ملل متحد را تهيه و منتشر مي كند.
هر چند كه در اين گزارش اطلاعات جزيي و دقيقي در مورد تك تك كشورها ارايه نشده است، اما در وب سايت UNPAN چنين آمده است كه ظرف سال هاي گذشته دولت هاي مختلف جهان پيشرفت سريعي در زمينه استفاده از فناوري هاي گوناگون ICT در حوزه دولت الكترونيك داشته اند.
پژوهش سازمان ملل در زمينه دولت الكترونيك در سال ۲۰۰۱ نشان مي داد كه تنها ۱۴۳ كشور عضو از برخي ظرفيت هاي اينترنت استفاده مي كنند و اين درحالي است كه در سال۲۰۰۴ اين تعداد به ۱۷۸ كشور از ميان ۱۹۱ عضو سازمان ملل افزايش يافت و اين كشورها با ايجاد وب سايت در اينترنت حضور پيدا كرده بودند.

نقش حياتي فناوري در درمان بيماران
000225.jpg
گروه انفورماتيك:  بيمارستان ها و مراكز بهشتي اكثر نقاط جهان براي تسهيل هر چه بيشتر خدمات ارائه شده براي مراجعين، درصددند تا با به كارگيري انواع نرم افزارها و تجهيزات پيشرفته سيستم اداري خود را ارتقاء دهند.
به گزارش زيف ديويس، نرم افزارهاي مختلفي چون، نرم افزارERP (Enterprise Resource Planning) و يا CRM (Costumer Realationship Managment) اكنون از جمله فناوري هاي قابل مصرف در بيمارستان ها هستند و از اين رو بسياري از تحليلگران عقيده دارند كه تا سا ل آينده خريد و استفاده از نرم افزارهاي ياد شده به رشد قابل توجهي خواهند رسيد، براي مثال به عقيده اين افراد احتمال مي رود نرم افزار CRM، ۹ درصد و ERP به يك صعود ۷ درصدي برسند.
به گفته جيم آدامز تحليلگر مجله تخصصي ديتا مانيتور، لزوم وجود سيستم هاي پيشرفته فناوري اطلاعات (IT) در بيمارستان ها علاوه بر اين كه در سيستم بوروكراتيك بيمارستان تأثير فراوان دارد تا چند سال آينده امري حياتي براي بيمار و پزشك تبديل خواهد شد.
به عقيده آدامز اگر در گذشته سرمايه گذاري بر روي تجهيزات IT براي بيمارستان يك امر تجملي محسوب مي شد امروزه فراهم كردن اين تجهيزات امري مهم و غيرقابل انكار است.
در واقع وجود چنين فناوري هايي از يكسو كار را براي مقامات و پزشكان آسان مي كند و از سوي ديگر به بيماران در تسهيل امور مربوطه به خود كمك مي كند.
پيامهاي الكترونيكي
دولت انگليس درصدد بهره گيري از امكان پيامهاي كتبي در تلفن هاي همراه و نامه هاي الكترونيكي، براي اطلاع رساني به ميليون ها شهروند مبتلا به بيماريهاي مزمن در اين كشور است .
به گزارش شبكه فناوري اطلاعات ايران، افراد مبتلا به بيماريهايي همچون ديابت ، آسم و آرتريتيس اين اطلاعات را به عنوان بخشي از تلاشها براي مراقبت از بيماران در جامعه دريافت مي كنند.
وزارت بهداشت انگليس اعلام كرد كه اين رهنمودها و توصيه ها كه براساس طرح جديد موسوم به «سلف كر» (مراقبت از خود) ارايه مي شود، يك شانس واقعي براي بهتر شدن وضع بيماران مزمن است .
«جان ريد» وزير بهداشت انگليس معتقد است كه بيماران مزمن بايد به جاي مراجعه به بيمارستان و مراكز درماني در خانه تحت مراقبت قرار گيرند.
وزير بهداشت انگليس گفت : بسياري از افراد مبتلا به بيماريهاي مزمن امروز از خدمات لازم براي ايجاد يك زندگي همراه با آسايش برخوردار نيستند زيرا بيمارستانها در مواقع عادي و غيراورژانس توانايي بستري كردن اين افراد را درشرايط بحراني نداشته و پزشكان نيز وقت كافي براي بررسي وضع بيماران مزمن ندارند.

صداي تايتان را بشنو
گروه دانش: صداي جو قمر شگفت انگيز كيوان، تايتان، توسط كاوشگر فضايي هويگنز به زمين مخابره شد.
آژانس فضايي اروپا بخشي از داده هاي صوتي را كه توسط حسگر صوتي موجود در تجهيزات ساختاري اتمسفريك هويگنز (HANSI)، طي مدت فرود اين كاوشگر در ۱۴ ژانويه ۲۰۰۵ جمع آوري شده است منتشر كرد.
به گزارش بي.بي.سي، بازسازي آزمايشگاهي از اصواتي است كه توسط ميكروفون هويگنز شنيده شده است. چندين نمونه  صوتي كه در زمان هاي مختلف در هنگام فرود به ثبت رسيده ، با هم تركيب شده و توليد مجدد اصوات واقعي را كرده است كه يك مسافر در هويگنز در طول يك دقيقه از زمان فرود از جو تايتان مي شنود.
اين اصوات با تبديل برخي از طنين هاي راداري دريافت شده توسط هويگنز در طول چند كيلومتر حركت پس از فرود بر تايتان به صداهاي قابل شنيدن توليد شد.
همزمان با نزديك شدن كاوشگر به سطح تايتان، شدت و تراكم اصوات افزايش مي يابد. دانشمندان از تراكم طنين ها براي حدس زدن درباره ماهيت سطح تايتان استفاده خواهند كرد.
مي توانيد دو نمونه از صداهاي مخابره شده توسط هويگنز را در آدرس هاي اينترنتي زير بشنويد:
http://esamultimedia.esa.int/images/huygens_alien_winds_descent.mp3
http://esamultimedia.esa.int/images/huygens_alien_winds_descent_radar.mp3
تصاوير تازه
دانشمندان اولين نتايج داده هاي كاوشگر فضايي هويگنز، پس از فرود بر تايتان، بزرگترين قمر كيوان، را به همراه يك رشته از تصاوير جديد از سطح اين قمر منتشر كرده اند.تصاوير رنگي از تايتان نشان مي دهند كه سطح اين قمر به رنگ نارنجي روشن است و در سطح تايتان تكه هاي بزرگي كه احتمالاً از يخ تشكيل شده وجود دارد.
به گفته اين محقق به نظر مي رسد كه در روي برخي از تپه ها، كانال و يا چاهك هايي وجود دارد كه البته اين بدان معنا نيست كه آنها اكنون درون خود مايعي دارند، اما مسلماً قبلا آنجا نوعي مايع وجود داشته است.
وي مي گويد احتمال دارد كه اتان و يا متان به صورت باران بر روي اين تپه ها مي باريده و بعد به پايين جاري مي شده است.
دانشمندان عقيده دارند شرايط شيميايي سياره تايتان، كه آكنده از مولكول هاي نيتروژن، متان و ساير مواد ارگانيك (كربني) است، به شرايط زمين در چهار ميليارد و ۶۰۰ ميليون سال پيش شباهت دارد.
بنابراين، مطالعه اين شرايط مي تواند به دانشمندان شناخت بيشتري از آن دسته واكنش هاي شيميايي بدهد كه زمينه را براي پيدايش حيات روي كره زمين آماده كردند. هويگنز اطلاعات را براي سفينه مادر، كاسيني، كه در مدار كيوان مي گردد مخابره مي  كند تا اين امواج را مجدداً به سوي زمين ارسال كند.
فضاپيماي كاسيني كه در ژوييه ۲۰۰۴ به سياره كيوان رسيد، در طول هفت سال گذشته سفينه هويگنز را در مسافتي بيش از هزار ميليارد كيلومتر در فضا حمل مي كرد.

كشف نخستين ستاره نوتروني جهان
گروه دانش:ستاره شناسان موسسه قناري IAC اسپانيا موفق به كشف ماده اي شده اند كه به عقيده آنان، مي تواند نخستين ستاره نوتروني يا يك سياه چاله با توده كم باشد.
آنها معتقدند مورد كشف شده مي تواند يكي از سياهچاله هايي باشد كه در نظريه هاي علمي به آن اشاره شده و آنان تاكنون به دنبال آن بوده اند. اجسامي كه تاكنون هيچكس قادر به ديدن آن نبوده است.
تخمين زده مي شود اين سياهچاله يك ستاره نوتروني با توده بيش از حد معمولي باشد.
به گزارش اسپيس نيوز، اين گروه براي كشف اين ستاره نوتروني، از تلسكوپ هاي رصدخانه فضايي آفريقاي جنوبي، رصدخانه جنوب اروپا، رصدخانه آنگلو استراليا و رصدخانه لاس كامپاناس شيلي استفاده كرده اند كه مي تواند به ديدن اشياي بزرگ ولي غير قابل ديدن كمك كند.
دانشمندان معتقدند از كشف جديد مي توان دريافت يك ستاره قبل از اينكه تبديل به سياهچاله شود تا چه اندازه مي تواند داراي توده باشد.
با اين وجود، دانشمندان مؤسسه قناري اعلام كرده اند هنوز نتوانستند به درستي تشخيص دهند شيء كشف شده يك ستاره با توده بسيار يا يك سياهچاله با توده كم است چرا كه اثبات چنين مساله اي با دستگاههاي كنوني نجوم شناسي ممكن نيست.
يك ستاره نوتروني با يك توده خورشيدي، مي تواند قطري معادل۳۰ كيلومتر داشته باشد. قطر خورشيد۳‎/۱ ميليون كيلومتر است.
دانشمندان مي گويند يك قاشق چايخوري از سطح ستاره نوتروني وزني معادل ۵۰۰ ميليون تن دارد. اين سخن بدان معني است كه چگالي يك ستاره نوتروني همان چگالي يك هسته اتمي را دارد ولي ماده يك ستاره نوتروني مي تواند همچنان ثابت باقي بماند.
تاكنون گفته مي شد كه تمام ستاره هاي نوتروني با حجم متوسط ۴،/۱ توده خورشيدي دارند اما دانشمندان مستقر در جزيره قناري اسپانيا مي گويند براي آنان مشخص شده است كوچكترين سياهچاله ها بين شش تا ده واحد توده خورشيدي دارد.

اينتل ليزر تمام سيليكان ساخت
گروه انفورماتيك:محققان شركت اينتل موفق شدند با كار روي مواد اوليه تراشه  هاي كامپيوتر نوعي ليزر تمام سيليكاني بسازند.
با ساخت ليزرهاي جديد هزينه  ها تا حد زيادي كاهش  يافته و بسياري از موانع موجود بر سر راه كاربران برنامه  هاي پيچيده برداشته مي  شود. اين نوع ليزرهامي  تواند در آينده به ساخت كامپيوترهايي منجر شود كه براي رد و بدل سريع داده  ها به جاي جريان  هاي الكتريكي از امواج نور استفاده مي  كنند.
با استفاده از سيليكان  هاي موجود مي  توان با هزينه پايين از ظرفيت و كارايي امواج نور در محيط  هاي خيلي كوچك  تر استفاده كرد.
در نتيجه سرعت انتقال داده  ها در كامپيوترها همپا با سرعت فزاينده پردازشگرها افزايش مي  يابد و بسياري از موانع موجود بر سر راه كاربران برنامه  هاي پيچيده نظير ويراستاران برنامه  هاي ويديويي، شركت  هاي بزرگ و دولت  ها رفع مي  شود.

ويروس جديد تلفن هاي همراه منتشر شد
گروه انفورماتيك: ويروس هاي تلفن هاي موبايل در دنياي امنيت ديجيتال، با انتشار دو برنامه مخرب جديد در اين هفته كمي خطرناك تر شده اند.
به گزارش system group، شركت ضد ويروس F-Secure اعلام كرده است كه نويسندگان ويروس، ويروس جديدي با نام Lasco.A را منتشر ساخته كه هم از طريق اتصالات بي سيم و هم توسط ضميمه كردن خود به فايل ها گسترش مي يابد. تاكنون، برنامه هاي مخرب تلفن موبايل با استفاده از يك مكانيزم منتشر مي شده اند.
F-Secure گفته است: «ما يك malware جديد سيم بين دريافت كرده ايم كه دو شيوه انتشار را با يكديگر تركيب كرده است كه در ميان malware كامپيوترهاي شخصي رايج و معمول است، اما درباره سيستم هاي موبايل چنين چيزي وجود نداشته است.»ويروس Lasco.A خود را به هر فايل برنامه كاربردي كه بر روي تلفن هاي استفاده كننده از سيستم عامل سيم بين باشد، ضميمه مي كند؛ اين ويروس زماني فعال مي شود كه دارندگان تلفن هاي همراه بر روي فايل كليك كرده و آن را بر روي موبايل خود نصب كنند.
اين برنامه همچنين همانند يك كرم كامپيوتري عملكرده و تلاش مي كند تا خود را به طور مستقيم بر روي هر تلفني كه از تكنولوژي بي سيم Bluetooth استفاده مي كند، كپي كند. چنين قابليتي شبيه به برخي از كرم هاي منتشر شده اخير نظير گونه هاي متعددكرم Cabir است.

نگاه
قيمت اينترنت پرسرعت؛ رقابت
گروه انفورماتيك، سامان سيف اللهي: تعرفه اينترنت پرسرعت كشور هنوز از سوي منابع دولتي اعلام نشده است و قرار هم نيست كه اعلام شود چرا كه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي كشور به عنوان مسئول دولتي پروژه ارائه خدمات اينترنت پرسرعت در كشور مبنا را بر اين گذاشته است كه شركت هاي داراي پروانه PAP خود به اين مهم اقدام كنند.
چهارشنبه گذشته در اين صفحه مطلبي منتشر شد كه به اين مسأله اختصاص داشت؛ در اين گزارش قيمت هاي پيشنهادي در خصوص اينترنت پرسرعت ذكر شده بود كه هم اكنون فقط توسط يكي از شركت هاي فعال در اين بخش اعمال شده است و ساير شركت ها با تعرفه هايي كه ممكن است با مقادير ذكر شده در اين مطلب يكسان نباشد خدمات خود را ارائه خواهند داد. اين مسأله با توجه به محيط رقابتي كه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در زمينه ارائه خدمات اينترنت پرسرعت تعريف كرده است ممكن است به پايين تر آوردن قيمت ها از آنچه در تعرفه پيشنهادي ذكر شده بود منجر شود، اما شركت ها به دليل نداشتن ديد كافي نسبت به بازار اين خدمات، هنوز خود را ملزم به رعايت چارچوب خاصي نمي بينند؛ البته قيمت هاي تعيين شده شركت ها نمي تواند از سقف خاصي بالاتر بوده و در واقع نامعقول باشد و سازمان تنظيم مقررات بر آن نظارت مي كند. حال آن گونه كه به نظر مي رسد، شركت ها در نظر دارند هر اشتراك ADSL خود را با قيمتي ماهيانه ۶۰تا ۶۵هزار تومان به كاربران ارائه كنند كه خود نسبت به نمونه هاي مشابه در كشورهاي ديگر كمي بالا به نظر مي رسد.
به هر حال در آينده نه چندان دور و با فراگير شدن اين فناوري، اين كاربران هستند كه قيمت ها را تعيين مي كنند چرا كه هميشه مشتريان بازار خواهان كيفيت با مناسبترين قيمت هستند و اين اصل اجتناب ناپذير رقابت است.

نرم افزار
آوالون؛ موتور گرافيكي مايكروسافت
گروه انفورماتيك: مايكروسافت برنامه اي اوليه از محصول آوالون (Avalon) را كه داراي گرافيك هاي جديد و موتور ارايه براي ويندوز بوده، ارايه داد.
آوالون كليد اصلي لانگهورن، نسخه بعدي ويندوز است، اما اين شركت سال گذشته تصميم گرفته است كه اين محصول را نيز به عنوان يك add-on براي ويندوز XP و سرور ۲۰۰۳ ويندوز قابل دسترس سازد.
اگرچه آوالون بخشي از آينده ويندوز است، محصولي است كه كاربران كامپيوتر به طور مستقيم از آن استفاده نخواهند كرد. در عوض، اين محصول روشي بهبود يافته در استفاده از تصاوير گرافيكي است كه براي امكان دادن به توليد كنندگان در نوشتن برنامه هاي كاربردي طراحي شده است.به گزارش system group، در ماه نوامبر، مايكروسافت نسخه اي از تكنولوژي آوالون را براي توليدكنندگان عرضه كرده است. اكنون كد اصلي اين محصول نيز قرار است به زودي در دسترس عموم قرار گيرد.نسخه اوليه آوالون هم بر روي ويندوز XP و هم سرور ۲۰۰۳ ويندوز كار مي كند. مايكروسافت به توليد كنندگان هشدار داده است كه اين كد در نسخه فعلي داراي مشكلاتي است. اين شركت توصيه كرده است كه اين كد حتي بر روي كامپيوترهاي اوليه توليد نيز به كار گرفته نشود و كاربران بايد پس از اتمام كار با نسخه اوليه آوالون، سيستم عامل كامپيوتر خود را از نو نصب كنند.
مايكروسافت در ماه نوامبر اعلام كرده است كه نسخه  آزمايشي آوالون، تابستان امسال و به همراه نسخه نهايي ارايه خواهد شد. يكي از نمايندگان اين شركت از اعلام زمان دقيق عرضه اين محصول امتناع كرده است

سخت افزار
ابداع لابراتوار در تراشه
موج: دانشمندان آمريكايي موفق شدند با استفاده از مغناطيس، لابراتوار شيميايي كوچكي را در يك تراشه عرضه كنند.
دان ناگل و آيگور لوكسويتوف، با استفاده از مغناطيس هاي كوچك بر روي تراشه هايي به اندازه يك تمبر پستي كوچك و با كمك قطرات كوچك شناور و كريستال ها و كنترل گردش قطرات كوچك كريستال، موفق به عرضه اين لابراتوار شدند.
اين قطرات به اندازه يك باكتري هستند يا به عبارتي ۱۰۰ برابر كوچكتر از موي انسان هستند و حجم آنها ميلياردها بار كوچكتر از حجم قراردادي روش هاي موجود هستند.اين نوآوري مي تواند به پيشرفت هاي در زمينه دارويي ، شيميايي، مهندسي شيمي و ديگر زمينه هاي وابسته كمك كند.دانشمندان اين روش را «يك لابراتوار در يك تراشه» نام گذاري كردند، زيرا بسيار شبيه همان چيزي است كه تعداد زيادي از سيالات، مواد شيميايي يا حتي يك ويروس انجام مي دهند.
اين تيم چندين ماده شناور را مثل حلال هاي الكل، روغن ها، انواع مختلفي از پودرها و حتي سلول هاي قرمز خون و باكتري ها را براي ايجاد اين لابراتور مورد آزمايش قرار دادند.اين تيم قصد دارند تا بتوانند با اين نوآوري به پيشرفت هايي در زمينه دستكاري DNA ،نانو تيوب ها و ديگر چيزهايي كه در آنها هم مغناطيس و هم الكتريسيته به كار مي رود، نايل شوند و فصل جديدي را در زمينه تحقيقات علمي در آينده باز كنند.
بررسي انتقال نانو تيوب هاي شناور به مكاني معين در تراشه هاي سيليكوني با دقت و ظرافت زياد از ديگر زمينه هاي مورد بحث در اين نوآوري است.

تلفن
بلوتوث پيشرفته تر مي شود
گروه انفورماتيك: شركت هاي سازنده تلفن همراه تصميم  دارند تا با همكاري گروه هاي صنعتي مرتبط، تحول جديدي در سيستم هاي بلوتوث خود بوجود آورند.
به گزارش رويترز، اين تصميم در صورت عملي شدن پيشرفت بي سابقه اي را در فناوري تلفن ها موجب مي شود واكنون در مرحله مذاكره مابين شركتها قرار دارد.
از جمله شركت هاي موجود در اين طرح، شركت موتورلا است كه قرار است با همكاري گروه صنعتي اوكلي(Oakly) سيستم بلوتوث جديدي را بدون نياز به سيم راه اندازي كند.
به گفته مقامات شركت موتورلا طرح ها و جزييات بيشتر در اين زمينه تا اواسط سال جاري اعلام خواهند شد.

هوش مصنوعي
لباس درمانگر زخم
ايسنا: آمريكايي ها لباس جديدي طراحي و توليد كرده اند كه فعاليت زيستي انجام مي دهد و مي تواند خونريزي را متوقف كرده و همزمان مانع از بروز عفونت شود.
بهترين كاربرد اين لباس براي بهبود زخم ها و جراحات، سربازان، كوهنوردان، ماموران آتش نشاني، صخره نوردان و كاركنان فوريت هاي پزشكي است.
سطح اين لباس شامل پلي استري است كه از يك تركيب مقاوم در برابر عفونت و با ويژگي هاي منعقدكننده خون تهيه شده است.
همچنين در داخل اين ساختار ماده پلي استر با پلي اورتان جاسازي شده كه خاصيت ارتجاعي ايجاد مي كند.
اين محصول به فرد مجروح يا پرسنل اورژانس امكان مي دهد كه از اين سطح فعال زيستي با بانداژ محل زخم براي بهبود جراحت فرد استفاده كنند.
بدون اين لباس فرد آسيب ديده بايد ابتدا با فشار مستقيم دست خون ريزي را بند بياورد، سپس از داروهاي لخته كننده و ضدعفوني كننده استفاده كرده و پس از آن محل جراحت را باندپيچي كند.

آن لاين
جهاني سازي، فناوري اطلاعات و خرده فرهنگ ها
گروه انفورماتيك: فرهنگسراي فناوري اطلاعات در نشست هفته  جاري موضوع «جهاني سازي، فناوري اطلاعات و خرده  فرهنگ ها» را مورد بررسي قرار مي دهد.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران، در اين جلسه كه ساعت ۱۶‎/۳۰ روز سه شنبه هفته جاري برگزار مي شود، موضوعاتي همچون دهكده  جهاني، فرهنگ در دنياي مدرنيته، همسازي فرهنگي در جهاني سازي، جهاني سازي جامعه  اطلاعاتي و نقش فناوري اطلاعات و تعامل فرهنگ ها در جهاني شدن توسط مهندس جمشيد اصغري (كارشناس ارشد مديريت اجرايي) و با همكاري مهندس فرزانه بيك زاده (كارشناس ارشد مديريت بازرگاني) مورد بررسي قرار مي گيرد.
براساس اين گزارش نشست هاي علمي آموزشي فرهنگسراي فناوري اطلاعات هر دو هفته يك بار برگزار مي شود و شركت در اين جلسات براي عموم رايگان است.
كاهش اعتبارات بخش پژوهش كشور در سال آينده
گروه دانش: معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از كاهش اعتبارات پژوهشي كشور در سال آينده خبر داد.
به گزارش روابط عمومي مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه تهران، ملك افضلي كه در سمينار شبكه هاي ملي ديابت و استئوپروز در مركز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران سخن مي گفت، با اشاره به سهم ۷ دهم درصدي فعاليتهاي پژوهشي از توليد ناخالص ملي كشور در سال جاري گفت: با وجود قول هاي مساعدي كه در خصوص افزايش بودجه فعاليتهاي پژوهشي به رقم يك و ۲ دهم درصد شده بود؛ نه تنها اين افزايش ۵ دهم درصدي در بودجه سال آينده ديده نمي شود، بلكه با توجه به نرخ تورم عملا با كاهش ۲ دهم درصدي در بودجه پژوهش كشور روبه رو خواهيم بود.
دور دنيا در چند روز
سينا: دو بازيكن بازي هاي ويديويي كه به عنوان متبحرترين بازيكنان رايانه اي و ويديويي در سطح جهان شناخته شده اند، به تور جهاني راه يافتند.
آرون فاستر و ديويد تريسي مسابقه برگزار شده براي انتخاب بهترين و متبحرترين بازيكن بازي هاي رايانه اي و ويديويي را كه مبلغ يك ميليون دلار بود، از آن خود كردند.برندگان مسابقه مي توانند به جاي دريافت چك يك ميليون دلاري در تور جهاني سفر به دور دنيا شركت كنند.بنا بر گزارش هاي دريافتي، ۸۰۰ هزار نفر از تمام دنيا اين برنامه مسابقه جهاني را براي خود دانلود كردند و از طريق اينترنت به اين مسابقه راه يافتند.برخي از كارشناسان، بازي هاي رايانه اي را يك ورزش ذهني و مهارتي مي دانند كه در واقع مهارت هاي ذهني و عملكردي بازيكن را تقويت مي كند.
اين كارشناسان مي گويند بازي هاي رايانه اي در حال حاضر بخشي از فرهنگ افراد يك جامعه شده است و هر كدام از اين بازي ها مسايل سياسي و اجتماعي روز و مطرح در دنيا را به نحوي در بر مي گيرد.

آف لاين
استفاده از كرم حشرات براي التيام زخم ها
:INN دانشمندان در پي يافتن داوطلباني براي شركت در بزرگترين تحقيق در مورد قدرت شفابخش كرم حشرات هستند.
پژوهشگران دانشگاه يورك قصد دارند اثربخشي كرم گونه اي حشره را بر روي۶۰۰ داوطلب مبتلا به اولسر پا آزمايش كنند. تحقيقات نشان داده است كرم حشرات قادرند با خوردن بافت مرده و برجاي گذاردن بافت سالم روند التيام زخم ها را سرعت بخشند. محققان اميدوارند اين تحقيق كه۷۵۰ هزار پوند هزينه دربردارد بتواند۶۰۰ ميليون پوند هزينه ساليانه اي را كه خدمات بهداشت ملي انگليس براي درمان اولسر پا مي پردازد كاهش دهد. در اين مطالعه شيوه استفاده از كرم استريل شده حشرات با روش استاندارد استفاده از هيدروژل مقايسه مي شود. صدها سال از كرم حشرات براي درمان بيماري ها استفاده مي شد، اما از۸۰ سال پيش كه پادزيست ها ابداع شدند استفاده از كرمها نيز كنار گذارده شد. در سالهاي اخير استفاده از كرم حشرات براي درمان عفونت هاي زخم در برخي بيمارستان ها رواج يافته است.
باتري خورشيدي جديد با كارايي پنج برابر
:INN محققان كانادايي موفق به توليد باتري خورشيدي جديدي شده اند كه كارايي آن ۵ برابر بيشتر از ساير روش هاي تبديل انرژي خورشيد به انرژي الكتريكي است.
اين باتري خورشيدي از پرتوهاي مادون قرمز خورشيد استفاده مي كند و مي توان آن را همانند يك لايه نازك و انعطاف پذير روي سطح پارچه ، كاغذ و يا ساير مواد كشيد. اين لايه نازك قادر است تا۳۰ درصد از انرژي پرتوهاي خورشيد را به انرژي الكتريكي قابل مصرف تبديل كند، درحالي كه بهترين باتري هاي خورشيدي پلاستيكي فعلي تنها تا۶ درصد از انرژي خورشيد را به انرژي الكتريسيته تبديل مي كنند. پروفسور «تد سرجنت» محقق دانشگاه «تورنتو» و سرپرست اين مطالعه اعلام كرد: از آنجا كه باتري خورشيدي جديد از جنسي انعطاف پذير است، حتي مي توان آن را به صورت الياف مصنوعي درآورد و با آن پارچه و لباس دوخت كه همين لباس در نقش يك باتري خورشيدي عمل خواهد كرد.
به گفته وي لباس هايي كه از جنس اين الياف هستند مي توانند برق توليد كنند؛ به طور مثال مي توان از آنها براي شارژ لوازم الكترونيكي قابل حمل، نظير تلفن همراه و يا رايانه هاي لپ تاپ استفاده كرد. كارشناسان عقيده دارند اگر با اين روش بتوان باتري هاي خورشيدي ارزان تر و با كاربردهاي گسترده تر توليد كرد، احتمالاً صنعت توليد باتري هاي خورشيدي متحول خواهد شد. به گفته پروفسور «سرجنت» ، اين فناوري بين ۵ تا۶ سال ديگر به صورت تجاري قابل استفاده خواهد بود.

تكنيك  جديد تشخيص  سرطان  سينه
پژوهشگران با بررسي ماموگرافي ۴۰ زن  كه به آنها مشكوك  بودند، دريافتند آنچه با يك  دوربين  اشعه گاما كه به طور ويژه  طراحي شده، مشاهده مي شود، دقيق تراز آن  چيزي  است  كه در ماموگرافي  مشاهده مي  شود. به  گزارش    فارس ، آنان با اين تكنيك  كه  تصوير مولكولي  سينه  ناميده مي شود، به وجود ۳۳ مورد از ۳۶ ضايعاتي كه  در اين زنان وجود داشت ، پي بردند. با تصوير مولكولي  سينه  قابليت رويت تومور توسط تراكم  بافتي  كه با آن  احاطه شده ، تحت  تأثير قرار نمي گيرد.

ساخت  بزرگترين شبيه ساز زمين لرزه
پژوهشگران ژاپني  موفق شدند براي نخستين بار در جهان بزرگترين شبيه  ساز زلزله را طراحي و پياده سازي كنند.
به گزارش  irib ، پژوهشگران  ژاپني مي گويند، هدف  از ساخت اين  شبيه  ساز زلزله، كمك  به نجات جان انسان ها در زمين لرزه هاي  آينده است .
اين  دستگاه به مردم  آموزش  مي  دهد كه  چگونه خانه هاي  خود را در برابر نيروهاي  حاصل  از حركت  پوسته  زمين  مقاوم  سازي  كنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |