سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۸ - Feb 7, 2006
حضرت فاطمه زهرا سلام ا... عليها:
آن گاه كه حسين عليه السلام[هنگام بارداري] به شش ماهگي رسيد، در شب تاريك به چراغ نياز نداشتم و هنگام عبادت خدا و خلوت با حق، صداي تسبيح و تقديس [وي را] مي شنيدم.
بحارالانوار ج ۴۳ ص ۲۷۳
امروز با حافظ
خداش در همه حال از بلا نگه دارد
هر آنكه جانب اهل وفا نگه دارد
كه آشنا سخن آشنا نگه دارد
حديث دوست نگويم مگر به حضرت دوست
با حضور ۳۲۰ هنرمند و با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز مي شود:
نمايش فرهنگ عشق، ايثار و آزادگي در آيين هاي عاشورايي
003183.jpg
گروه ادب و هنر: دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي امروز با حضور ده ها گروه نمايشي، تعزيه خوانان و دست اندركاران نمايش هاي آييني در تالارهاي وحدت، هنر و مجموعه تئاتر شهر آغاز مي شود.
توجه به ظرفيت هاي بكر آيين هاي نمايشي، شناسايي و حمايت گروه هاي مختلف نمايشي و فعالان حوزه تعزيه و ايجاد بستر براي لمس واقعه كربلا از اهداف برگزاري اين رويداد است.
در اين همايش بيش از ۴۳۰ هنرمند از تهران و شهرستان ها در سه بخش تئاتر، تعزيه و آيين هاي سنتي به رقابت مي پردازند.
پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  در پيامي  به  دومين  همايش  سراسري  آيين هاي  عاشورايي ، محرم  را برجسته ترين  و باشكوه ترين  نمونه  ميراث  فرهنگ  معنوي  بشري  كه  ارزش هاي  نهفته  آن در قالب  آيين هاي  پررمز و راز و مراسم  سوگواري هاي  پرشور و شيدايي و صورت هاي  گوناگون  هنري  متجلي  مي شود، دانست .
در پيام  محمد حسين  صفارهرندي  آمده  است : آيين هايي  كه  بسيار گسترده  است  و بوي  قدسي  و رنگ  آسماني  دارد و مراسم  و مناسكي  كه  خود كليتي  از فرهنگ  عشق  و ايثار و آزادگي  را به  منصه ظهور مي گذارد.
درنگاه  پرچمداران آگاهي ، محرم  تنها يك  واقعه  تاريخي  نيست  بلكه  يك  فرهنگ است ، اين  ماه  جلوه گاه  ملموس  رويارويي  نور و ظلمت  و نماد ستيز عدالت  و بي عدالتي  و تقابل  ذلت  و آزادگي  است  و در تك  تك  آيين هاي  آن دريايي  از فرهنگ  و هنر اسلامي موج  مي زند و بدين  جهت  است  كه  شايسته  تداوم  و تفاخر بوده  و هست  و حفظ آن از جمله  ضروريات  فرهنگي  به  شمار مي آيد.
از سوي  ديگر به  اين  جنبه ها، شور و عشق  و ايمان  و تعلق  خاطر ايرانيان  شيعه  را بايد افزود كه  در اين  جلوه ها و مظاهر، اوج زيبايي  و خلوص  را به  سنت هاي  ديني  و معنوي  به  نمايش  مي گذارند.
در بخش ديگري از پيام آمده است: آيين هاي  محرم  و مراسم  سوگواري  اگرچه  به  لحاظ مضمون  طبعي  واحد دارند، اما به  تبع  اختلافات  جغرافيايي  و حوزه هاي  فرهنگ  اقليمي ، داراي  نمودهاي  مختلف  و متنوعي  است  كه  بر زيبايي  و غناي  فرهنگي  اين  مناسك  ويژه  مي افزايد.
در پايان  پيام  وزير ارشاد آمده  است : بي شك  تداوم  فرهنگ  عاشورا و استمرار آن  در سطوح  مختلف  فرهنگ  و هنر از اولويت هاي  فرهنگي  اين  وزارتخانه  به  شمار رفته  و جاي  بسي  خرسندي  است  كه  آفرينشگران  هنرهاي  نمايشي  همپاي  متوليان  و برپا دارندگان  اين  تكريم  ديني  و آييني  در ارتباط زنده  و همراه  با آحادملت ، حرمت  اين  رويداد سترگ  را با خلق  و ارايه  آثار خود پاس  داشته  و برمنزلت  اين  واقعه  تاريخي  افزوده اند.

فيلم هاي مناسبتي تلويزيون براي ايام عزاداري حسيني
003186.jpg
ايسنا: شبكه هاي تلويزيوني در روزهاي پاياني هفته مقارن با ايام عاشورا و تاسوعاي حسيني، تعدادي از فيلم هاي جديد تلويزيوني ايراني را با رويكرد مناسبت هاي مذهبي پخش مي كنند.
شبكه اول سيما شنبه (۲۲ بهمن) فيلم تلويزيوني «مفتش» به كارگرداني علي مؤذني را براي نخستين بار پخش مي كند.
اين شبكه همچنين روز چهارشنبه، فيلم تلويزيوني «زندگي، برگ برگ» به كارگرداني شيلا رشيديان را پخش مي كند.
«ظهر روز دهم» عنوان فيلم تلويزيوني ديگري است كه قرار است روز عاشورا از شبكه اول سيما پخش شود. اين فيلم ساخته عباس رافعي است كه براي بار دوم به نمايش درمي آيد.
همچنين روز جمعه ۲۱ بهمن ماه نيز فيلم سينمايي «براي آزادي» به نويسندگي و كارگرداني حسين ترابي از شبكه اول سيما پخش مي شود. اين فيلم مستند تصاويري از مبارزات مردم ايران در سالهاي پاياني حكومت محمدرضا پهلوي و صحنه هايي از شادي مردم پس از پيروزي انقلاب اسلامي را به نمايش مي گذارد.
بنا بر اين گزارش برنامه «سينما يك» اين هفته پخش نخواهد شد. همچنين پخش فيلم سينمايي «نذر اسماعيل» لغو شده است.
شبكه دو سيما نيز روز سه شنبه ساعت ۲۱ و ۳۰ دقيقه فيلم سينمايي «فرستاده» را پخش خواهد كرد.
اين شبكه فيلم ايراني ديگري تحت عنوان «ذكر عشق» را براي پخش در روز جمعه آماده كرده است.شبكه سوم سيما نيز دو فيلم ايراني «دام» و «نقطه ضعف» را براي پخش در پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه و شنبه ۲۲ بهمن ماه در نظر گرفته است.
شبكه چهارسيما نيز اين هفته فيلم سينمايي «تشريفات ساده» به نويسندگي و كارگرداني جوزپه  تورناتوره را پخش مي كند. اين فيلم در سال ۱۹۹۴ با همكاري دو كشور ايتاليا و فرانسه ساخته شده است و داستان آن با دستگيري اوناف كه يك رمان نويس مشهور فرانسوي است آغاز مي شود.
در ايام تاسوعا نيز شبكه تهران چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه فيلم جديد ايراني «بالا بلند» را به روي آنتن مي برد. اين شبكه همچنين فيلم «ما هنوز زنده ايم» را پنجشنبه -۲۰ بهمن ماه - ساعت ۱۳ پخش خواهد كرد.

جامعه هنرمندان تجسمي چاپ كاريكاتور موهن را محكوم كردند
گروه ادب و هنر: روابط عمومي انجمن هاي نقاشان، مجسمه سازان، طراحان گرافيك، كاريكاتوريست ها، تصويرگران، نگارگران، سفالگران، عكاسان و مؤسسه توسعه هنرهاي تجسمي با انتشار بخشي از بيانيه مشتركي اقدام موهن و سخيف رسانه هاي غربي را در توهين به ساحت مقدس پيامبر بزرگوار اسلام(ص) محكوم كرده اند.بخشي از بيانيه به شرح زير است: جامعه هنرمندان هنرهاي تجسمي ضمن محكوميت اقدام موهن و سخيف كاريكاتوريست دانماركي و نشريه هاي اروپايي در استفاده ابزاري از هنر براي مقاصد شوم سياسي ، بر اين باورند كه اعتقادات و باورهاي ديني همه اديان الهي مي بايد مورد احترام رسانه ها و مطبوعات باشد.

روزنامه همشهري با همكاري خانه كاريكاتور ايران برگزار مي كند
مسابقه بين المللي كاريكاتور مرز آزادي بيان غربي كجاست؟
در پي فراخوان روزنامه اي دانماركي از عده اي طراح تعدادي كاريكاتور با موضوع اهانت به ارزش هاي الهي و جسارت به مقام مقدس پيامبر اسلام منتشر گرديد و چند روزنامه ديگر اروپايي به بهانه آزادي بيان به انتشار اين طرح ها اقدام كردند. پرسش جدي مسلمانان و افكار عمومي جهان امروز اين است: «آيا آزادي بيان غربي اجازه مي دهد به موضوعاتي چون جنايت و غارت آمريكا و اسرائيل يا واقعه اي چون هولوكاست هم پرداخته شود يا اين آزادي بيان فقط براي اهانت به مقدسات اديان الهي است. روزنامه همشهري دور از هرگونه رفتار ستيزه جويانه يا دور از منطق متقابلاً طي يك فراخوان از هنرمندان جهان خواسته است تا از آزادي بيان استفاده كنند و طرح هاي خود را در موضوعات مورد اشاره در اين مسابقه شركت دهند.
جزئيات مسابقه و جوايز در روزنامه دوشنبه ۲۴/۱۱/۸۴ به چاپ خواهد رسيد.

اجراي آيين هاي نمايشي
فارس: آيين هاي نمايشي و موسيقايي عزاداري مناطق مختلف ايران در دومين همايش آيين هاي عاشورايي از امروز به نمايش درمي آيد.
بنابراين گزارش، فردا در اولين روز از همايش «آرش عباسي» از ملاير در فضاي باز تئاترشهر به خواندن نقل سرخ مي پردازد و سپس در كنار آن منقبت خواني از منطقه دژكرد اقليد و آيين سنج چوبي زني و جوش و چاووش از آران و بيدگل برگزار مي شود.
چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه مراسم سنج و دمام، چاووش خواني و آيين صبح دم از بوشهر، نقل مختارنامه از تهران، غزل و كلام و سخنوري از تهران و آيين علم گرداني، خطبه خواني، چاووش و چلك زني از كاشمر به اجرا در مي آيد.
همچنين روز پنج شنبه ۲۰بهمن ماه مصادف با عاشوراي حسيني آيين مقتل خواني (يزله و نوحه) از خرمشهر، نقل مختارنامه از تهران، غزل و كلام از تهران، منقبت خواني از بروجرد و آيين كرنانوازي و چاووش لاهيجان برگزار مي شود.
همچنين روز جمعه ۲۱ بهمن ماه آيين سقاخواني و چاووش خواني از آران و بيدگل، منقبت خواني از يزد، آيين جوش و چاووش از نايين و پرده و منقبت خواني از بروجرد برپا مي شود.
در خاتمه نيز روز شنبه ۲۲ بهمن ماه و در آخرين روز از همايش آيين هاي عاشورايي آيين جوش و چاووش از ابركوه، آيين جوش و جغجغه چوبي از محمديه نايين، پرده خواني از كاشمر، چاووش خواني از ميبد و اردكان و آيين چاغ چاغو (جغجغه) از چهار محال و بختياري اجرا مي شود.
بخش آيين هاي نمايشي و موسيقي عزاداري مناطق مختلف ايران در دومين همايش آيين هاي عاشورايي از روز سه شنبه از ساعت ۱۶ در فضاي باز تئاتر شهر برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
دولت موقت
به دنبال آغاز به كار دولت موقت، امام خميني(ره) از مردم خواست از طريق تظاهرات آرام، نظر خود را درباره دولت موقت اعلام نمايند. پس از اين درخواست، جامعه روحانيت مبارز تهران، مردم را به يك راهپيمايي بزرگ و همگاني در روز ۱۹ بهمن ماه دعوت نمود. در اعلاميه اي كه به همين منظور صادر شد خاطرنشان گرديد «پس از ۷۵ سال، اين نخستين بار است كه ملت ايران، تشكيل دولتي را به راستي جشن مي گيرند» . در اين حال و در شرايطي كه آمريكا همچنان از بختيار پشتيباني مي كرد و زمينه هاي كودتا را در ايران فر اهم مي نمود و مردم توسط بازمانده هاي رژيم به آتش سوزي و قتل تهديد مي شدند، اين راهپيمايي خط بطلاني بر تمامي پندارهاي سلطنت طلبان كشيد و خواب هاي پريشان آنان را بي  تعبير گذاشت. در اين زمان امام خميني ادامه نهضت را به عنوان يك تكليف الهي اعلام نمود و راهپيمايي ميليوني مردم به عنوان پشتيباني از دولت موقت منصوب شده از طرف رهبر انقلاب اسلامي ايران، تهران و شهرستان ها را غرق در تظاهرات نمود. در پايان اين راهپيمايي عظيم،  قطعنامه هفت ماده اي قرائت شد و نخست وزيري بازرگان مورد تاييد قرار گرفت.
فرار شريف امامي
جعفرشريف امامي در دوران دوم نخست وزيري خود، براي آرام كردن اوضاع، دست به يك سلسله كارهاي نمايشي و غيرعادي از نظر رژيم زد. اولين كار او اين بود كه گفت با حزب رستاخيز، تنها حزب سياسي كشور كه پارلمان را در اختيار داشت، كاري ندارد و به اين ترتيب عملا موجبات انحلال اين حزب را فراهم ساخت. وي همچنين تاريخ موهوم و مجعول شاهنشاهي را لغو كرد و مجددا تاريخ هجري شمسي را برقرار نمود. او همچنين قمارخانه ها و مراكز فساد را بست ولي هيچ كدام از اين اقدامات عوام فريبانه و تسكيني، محبوبيت و موقعيتي براي او نزد مردم به وجود نياورد. اقدامات شريف امامي و آزادي عملي كه به مخالفان داده شد، بر دامنه تظاهرات و اغتشاشات ضد رژيم افزود به طوري كه در چندين شهر بزرگ كشور، حكومت نظامي اعلام شد و فجايع خونيني از قبيل جمعه سياه تهران در ۱۷ شهريور ۱۳۵۷ و كشتار دانش آموزان تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ به وجود آمد. جعفر شريف امامي، نخست وزير سرسپرده محمدرضا پهلوي، پس از آن كه نتوانست، اوضاع دگرگون مملكت را به نفع رژيم تغيير دهد، پس از ۵۷ روز نخست وزيري، از اين سمت استعفا داد و به جمع و جور كردن ثروت خود در ايران پرداخت. وي به سرعت اموال خود را به خارج منتقل كرد و در نهايت سه روز قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، در نوزدهم بهمن ،۱۳۵۷ بدون كوچكترين مانع، راه آمريكا را پيش گرفت و دور از غوغا و سر و صدا به زندگي ننگين خود ادامه داد.
روز نيروي هوايي
در روز نوزدهم بهمن ،۱۳۵۷ نظاميان متعهد نيروي هوايي با حضور در اقامتگاه رهبر بزرگ انقلاب اسلامي در مدرسه علوي و بيعت با آن حضرت، سندي از افتخار، حماسه، رشادت و ايمان را در برگ هاي زرين تاريخ انقلاب اسلامي به ثبت رسانيدند. نقش ارزنده همبستگي با شكوه ارتش و خصوصا نيروي هوايي در اضمحلال و شكست رژيم، نشان دهنده شعور ايماني و انقلابي اين عزيزان فداكار و عشق ورزيدن به آرمان هاي مقدس و  آزادي خواهانه ملت در اين سرزمين بود كه موجب شد تا علي رغم فشارها و اختناق شديد آن روز، اين عزيزان، گام در ميدان مبارزه با ظلم و جور نظام پهلوي برداشته و يك صدا با ملت دلاور در ۱۹ بهمن ،۱۳۵۷ حماسه پرشكوه اين بيعت را در صفحات تاريخ انقلاب اسلامي ثبت نمايند. عظمت رويداد با شكوه ۱۹ بهمن نه تنها در خاطره نسل انقلاب، بلكه در اذهان نسل هاي آتي اين كشور نيز، هميشه به عنوان يك حماسه جاويدان، متجلي و منور خواهد ماند. همچنين نيروي هوايي، پس از پيروزي انقلاب و در طول دوران جنگ، با همان روحيه والا ظاهر شد و به عنوان نيرويي پيشتاز در تمامي صحنه ها، از دستاوردهاي انقلاب اسلامي پاسداري نموده است.

كوتاه از هفت هنر
* خيمه كودكان- «با كودكان عاشورا» عنوان خيمه گاهي است كه در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برپا شده است.
اين برنامه در قالب كارگاه قصه گويي، همزمان با روزهاي سوگواري دهه اول محرم، كودكان را با زندگي قهرمانان واقعه كربلا، حضرت امام حسين (ع)، حضرت علي اصغر(ع)، حضرت زينب(س) و حضرت رقيه و مضاميني مانند فداكاري، شجاعت، از خود گذشتن، آزادگي و شجاعت آنان آشنا مي سازد.
* تعزيه در فرهنگسراي هنر - برنامه مجالس تعزيه به مدت چهار شب با اجراي مجالس مسلم ابن عقيل، شهادت حر، شهادت حضرت علي اكبر(ع)، شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و شهادت حضرت امام حسين(ع) از شانزدهم تا نوزدهم بهمن در فرهنگ راي هنر اجرا خواهد شد.فرهنگسراي هنر در خيابان شريعتي، خيابان جلفا واقع شده است.
* خورشيد كاروان _ تعزيه اي با عنوان «خورشيد كاروان» به مناسبت ايام سوگواري در زاهدان به روي صحنه رفت.اين نمايشنامه براساس برداشتي از يك واقعه تاريخي به رشته تحرير درآمده و به تأثير اين واقعه بر روي يك راهب مسيحي مي پردازد.در اين تئاتر تعزيه برخلاف شبيه خواني سنتي بازيگران با شيوه محاوره اي گفتگو مي كنند و در جريان نمايش مداحي نيز در دستگاههاي موسيقي سنتي ايراني اجرا مي شود.
* حضور زن در سينما- همزمان با برپايي هم انديشي، «پژوهش هنر در نظام هاي استنادي جهاني» منيژه حكمت كارگردان سينما پيرامون «تاريخ حضور زنان در سينما» به ايراد سخن خواهد پرداخت.اين برنامه دوشنبه ۲۴ بهمن ماه از ساعت ۱۴ در كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر برگزار مي شود.
* حافظ خواني در كنار حافظ- همزمان با برگزاري كنگره ادبي ستيغ سخن كه به بزرگداشت نصرالله مرداني اختصاص دارد در شيراز، مراسم «حافظ خواني» در كنار مقبره حافظ برگزار مي شود.اين برنامه ويژه چهارم و پنجم اسفند ماه سال جاري در كنگره ستيغ سخن با حضور بيش از ۹۰ شاعر و نويسنده برگزار خواهد شد.
*مجموعه اشعار يك مرجع تقليد شيعه - آفتاب مشرقين دفتر شعر عاشورايي يك مرجع تقليد شيعه منتشرشد. آفتاب مشرقين، مجموعه اشعار عاشورايي حضرت آيت الله صافي است كه در ۶۸ صفحه به زيور طبع آراسته شده است.
* اثر عكاس ايراني در اسپانيا-يك قطعه عكس از آثار ارسالي «آژانس عكس ايران» وابسته به انجمن سينماي جوانان ايران به بيستمين جشنواره جهاني عكس اسپانيا، به بخش مسابقه راه يافت.هيأت داوران اين مسابقه عكاسي، از ميان ۳۰۸۳ قطعه عكس ارسالي به دبيرخانه، ۱۰۰ عكس را شايسته راهيابي به بخش مسابقه اين نمايشگاه جهاني عكس دانستند كه اثر عكاسي «بابك برزويه» عكاس ايراني تحت عنوان «قطار در جنگ» نيز در جمع اين آثار قرار دارد.

بهارستان
نادان
جالينوس ابلهي را ديد دست در گريبان دانشمندي زده و بي حرمتي همي كرد.
گفت: اگر اين دانا بودي، كار وي با نادان بدينجا نرسيدي.
دو عاقل را نباشد كين و پيكار
نه دانايي، ستيزد با سبكبار
اگر نادان بوحشت سخت گويد
خردمندش بنرمي دل بجويد
گلستان سعدي

ستون آخر
سردبير
* امروز جايتان خالي مهمان عزيزي داشتم از همدان ،استاد بزرگواري كه سالها دور از وطن بوده و به عنوان يك حقوقدان در كشورهاي مختلف فعاليت داشته و همسرش نيز به وكالت مشغول بوده است.
حالا اين دو ايراني فرهيخته كه پس از سال ها به كشور بازگشته اند به جاي سكونت در تهران يكراست رفته اند به منطقه اي در اطراف همدان و به كشاورزي مشغول شده اند. آقاي دكتر سمپاشي مي كند و خانم دكتر پشت تراكتور مي نشيند و ... و چقدر كوتاهي مي شود در حمايت از چنين زندگي هاي ارزشمند و تماشايي. اگر خدا بخواهد سرفرصت گزارشي از زندگي اين استاد تهيه خواهيم كرد اما عجالتاً حرفهاي آقاي دكتر بعد از اظهار محبت هايش نسبت به همشهري و تغييرات جديد و تنوع صفحات و ... گله از وضعيت توزيع بود و فقدان اشتراك در شهرستان و ... و اعلام آمادگي براي هر گونه همكاري افتخاري كه البته همشهري چنانكه قبلاً اعلام كرده از اين همراهي و همكاري بسيار استقبال مي كند. اميدواريم به زودي بتوانيم برنامه هاي كلوپ خوانندگان روزنامه و طرح انتشار ويژه نامه هاي شهرستاني را اعلام كنيم.
* وقتي يك نفر اين طور نسبت به همشهري دلبستگي و توجه دارد و مجبور است چندين كيوسك را مدتي بگردد و بعد مجبور شود هر روز به جاي پنجاه  تومان صدتومان بابت روزنامه بپردازد حق دارد توقع داشته باشد همشهري براي ساماندهي توزيع و اشتراكش فكري اساسي بكند (كه دارد مي كند) و حق دارد بگويد: «شما كه مي نويسيد صد و پنجاه تومان سوبسيد فرهنگي است كه به مخاطبان مي دهيم و ضمائمي مانند ديپلماتيك را فقط به مشتركين مي دهيد سهم و حق ما چه مي شود؟!»
* كسي كه موقعيت اجتماعي و اقتصادي خود در آمريكا را رها كرده و مي گويد: «نان و پنير و هندوانه كنار مزرعه خودم در ايران را به اقامت در بهترين هتل ها و صرف غذا در بهترين رستوران هاي اروپا و آمريكا ترجيح مي دهم» حق دارد حداقل سهميه روزانه همشهري را درست دريافت كند!
* و كسي كه با شور و حرارت به من مي گويد: «تو را به خدا اين راه را ادامه بدهيد و از خستگي و نااميدي حرف نزنيد!» چه بايد با او گفت؟ ياد كساني مي افتم كه هنوز گاه توي كوچه و خيابان و نماز جمعه و راهپيمايي با لطف و محبت جلو مي آيند و بعد از تأكيد بر توجه و ارتباط صميمي فرزندانشان توصيه مي كنند درباره فلان موضوع و بهمان قضيه براي جوان ها صبحت كن! و نمي دانند مثلاً در تلويزيون ما يك مدير به خاطر سليقه فردي و براساس فهم و درك ناتمام خود مي تواند جلوي پخش هر برنامه اي را بگيرد و ... و مجبورم آن وقت براي حفظ آبرو و اعتبار دوستان نادان خودمان لبخند بزنم و تشكر كنم و سر و ته قضيه را به تعارف هم بياورم چون اينجا ديگر نبايد هر راست را گفت و ... و حالا شده قضيه خودمان كه ...
* بماند...
* راستي، تا يادم نرفته عرض كنم كه يواش يواش بعد از سودوكو كه با استقبال فراوان شما روبرو شده است چند جدول و سرگرمي ديگر مانند كاكورو (نوعي جدول اعداد) و سودوكوي حرف پنهان و ... هم خواهيم داشت كه جزئياتش را بعداً عرض مي كنم.
* در ضمن ناچاريم بعد از اين جاي جدول سودوكو را عوض كنيم. بعضي تغييرات به دليل مناسبات و محاسبات آگهي و فني و ... در روزنامه اجتناب ناپذير است.
* مثل جابه جايي صفحه بورس و حوادث كه از اين پس هم شبيه روال سابق خواهد بود.
* براي شماره هاي آخر سال هم مژده بدهم كه احتمالاً سه چهار نوع ويژه نامه پر و پيمان و بسيار خواندني خواهيم داشت كه اين روزها مشغول سر و سامان دادنشان هستيم، چقدر به نتيجه برسد خدا مي داند ولي احتمالاً بايد از بيست و چهارم تا بيست و هفتم اسفند حتماً تدبيري براي تهيه قطعي سهميه همشهري خودتان بكنيد.
* درباره فراخوان كاريكاتور هم بايد مفصل توضيح بدهم. ان شا الله اول هفته بعد
* چند تا مطلب هم داشتم كه مي خواستم به عنوان سرمقاله بنويسم درباره اوضاع سياسي اين روزها كه چون احتمال دادم جنبه انتقادي اش ممكن است تضعيف و سياه نمايي ارزيابي شود مي گذارم براي بعد از ۲۲ بهمن.
* صفحه انقلاب را با دقت ملاحظه كنيد. اين صفحه هم از صفحات هفتگي جديد است كه اگر قسمت باشد هر روز بهتر از ديروز تقديم شما خواهد شد.
* فرارسيدن عاشوراي حسيني را به همه شما تسليت عرض مي كنم. بي تعارف و جدي به دعاي شما در اين شب ها و روزها خيلي دل بسته ايم. ان شا ءالله شما و خانواده عزيزتان به عنايت سيدالشهداء و قمربني هاشم و زينب كبري سلام الله عليهم سالم و روبراه باشيد و از معنويت و صفاي آسماني اين روزها حسابي بهره مند شويد.
* يا علي و ديگر هيچ ...

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بوسه باران
دخترك پا به پاي زن كنار كاميون حركت مي كرد. سرعت كاميون آنقدر كند بود كه دختر بتواند با گام هاي تند همزمان با كاميون به جلو كشيده شود. گاهي قد مي كشيد دست به مكعب هاي چوبي پوشيده در پرچم هاي سه رنگ مي ساييد و آنگاه برمي گشت دست به صورت خود مي كشيد.
زن گفت:«حتم دارم يكي از اينها پدرت است.»
دخترك گفت:«اما اينها كه گمنامند.»
زن به رديف تابوتهاي پوشيده در پرچم هاي سه رنگ نگاه كرد كه در پشت كاميون روي همديگر قرار داشتند و نوشته هاي روي تابوتها كه همگي مشترك بودند:« شهيد گمنام».
دخترك به تابوتها نگاه كرد.دستهايش را به ميله هاي كناري كاميون گرفت. خود را كنار تابوت ها ديد. سربازها در دو سوي كاميون به احترام ايستاده بودند. دختر به روي تابوت ها خم شد. يكي يكي همه تابوت ها را  بوسيد و گذشت.
علي الله سليمي

گشتي در دنياي خبرها
فرار داماد از جشن عروسي
كلكته: پليس هند در جستجوي دامادي است كه در اواسط جشن عروسي خود به دليل دريافت نكردن جهيزيه مورد نظرش ناگهان متواري شد. اين داماد در اواسط اين مراسم از والدين عروس خانم يك دستگاه موتور سيكلت به عنوان بخشي از جهيزيه درخواست كرد اما چون خواسته اش تحقق نيافت به همين دليل مراسم را ترك كرد و ديگر ديده نشد. والدين عروس خانم كه براي تهيه جهيزيه دختر خود مجبور شده بودند حتي خانه شان را هم بفروشند به دليل مشكلات مالي توانايي تهيه موتور سيكلت را نداشتند و اينگونه داماد خود را از دست دادند.
لازم به ذكر است والدين عروس ۱۵۰۰ دلار پول نقد به اضافه لوازم خانه و مقداري طلا و جواهر به دختر خود جهيزيه داده بودند.
مامور پلاستيكي
مسكو: هم اكنون مي توان ادعا كرد در كشور روسيه يك مامور راهنمايي و رانندگي وجود دارد كه نه قبض جريمه صادر مي كند و نه از رانندگان متخلف رشوه مي گيرد. البته اين مامور انسان نيست بلكه يك ماكت از جنس پلاستيك است كه شباهت بسيار زيادي نسبت به انسان معمولي دارد. پليس روسيه چند روزي است كه اين ماكت را در حواشي يكي از پر رفت و آمدترين بزرگراههاي اين كشور نصب كرده و جالب اينكه حضور اين مامور باعث كاهش تخلفات رانندگان به ويژه سرعت غير مجاز شده است. اين ماكت به حدي به ماموران واقعي شباهت دارد كه در چند مورد رانندگان در كنارش توقف كرده اند تا قبض جريمه دريافت كنند.
پيرترين ورزشكار المپيكي
تورين: تا چند روز ديگر رقابتهاي المپيك زمستاني آغاز خواهد شد و ورزشكاران كشورهاي مختلف با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت. اما جالب ترين نكته در مورد رقابتهاي المپيك اين دوره، شركت پيرترين ورزشكار تاريخ اين رقابتها است. قرار شده در اين دوره يك ورزشكار آمريكائي كه ۵۴ سال و ۲۸۲ روز سن دارد شركت كند درحالي كه هم اكنون اين ركورد در اختيار يك ورزشكار انگليسي است كه در المپيك زمستاني ۱۹۴۸ با ۵۳ سال و ۳۲۸ روز سن حضور يافت.
شتردواني با ربات
كويت: براي اولين بار يك دوره مسابقه شتردواني منطقه اي با استفاده از ربات  به جاي سواركار برگزار شد. در اين مسابقه كه با شركت ۶ كشور حوزه خليج فارس در كويت برگزار گرديد به جاي سواركاران نوجوان از ربات استفاده شد. پيش از اين در جريان رقابتهاي شتردواني از سواركاران كم سن و سال كه برخي از آنها تنها ۴ سال سن داشتند استفاده مي شد كه پس از اعتراض انجمن هاي مختلف دفاع از حقوق كودكان قرارشد بجاي سواركاران خردسال از ربات استفاده بشود.
اولويت دهم!
لندن: اخيرا يكي از فروشگاههاي زنجيره اي كشور انگليس اقدام به نظرسنجي از زنان اين كشور كرده كه نتايج اين نظرسنجي باعث حيرت بسياري از كارشناسان شده است. جالب است بدانيد كه بيش از ۷۳ درصد از زنان اين كشور احساس نياز به وجود شوهر در زندگي خود نمي كنند بلكه به تلفن همراه، كارت اعتباري و شانه بيش از شوهر اهميت مي دهند. در واقع شوهر، اولويت دهم زنان انگليسي است.
ميليونر كلاهبردار
لندن: يك زن ميليونر در انگليس بيش از ۲۶ هزار پوند از محل پرداخت ماليات هاي مردم پول به جيب زد. وي كه مدعي شده بود به دليل صدمه ديدن از ناحيه ستون فقرات از كار افتاده، به مدت ۵ سال از دولت حق از كار افتادگي دريافت مي كرد درحالي كه در حساب بانكي او ۳۳۵ هزار دلار پول نقد وجود داشت و صاحب دو باب منزل بسيار لوكس و حتي قايق اختصاصي بود.

گل و گياه
لوپن
003180.jpg
نام علمي:
Lupinus arboreus
خانواده:
LEGUMINOSAE
گياه هميشه سبز در هواي معتدل و به صورت درختچه كوچك به بلندي و گستردگي ۲ متر مي باشد. داراي برگهاي سبز مايل به خاكستري و گلهاي زرد و معطر آن به صورت سنبله اي در اواخر و تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي يا نيمه سايه، خاك سبك، كمي اسيدي و غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز و تهيه قلمه در اواسط بهار امكان پذير مي باشد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |