سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۸ - Feb 7, 2006
گزارش همشهري از بخش جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي ايران
ارشاد۱۰ كتاب جهاني را معرفي كرد
003096.jpg
گروه ادب و هنر: در سيزدهمين دوره جايزه جهاني كتاب سال كه به همراه مراسم كتاب سال بخش داخلي با حضور رئيس جمهور و جمعي از چهره هاي فرهنگي ايران و جهان، روز گذشته در تالار وحدت برگزار شد، ۶كتاب در بخش مطالعات اسلامي و ۴ كتاب در بخش مطالعات ايراني برگزيده شدند و از مولفان آنها با اهداي جوايزي تقدير به عمل آمد .
به گزارش همشهري، كتاب هاي ارزيابي شده در حوزه مطالعات اسلامي در شاخه هاي مطالعاتي تاريخ اسلام، علوم قرآني، تاريخ نگاري، منبع شناسي شيعه، علوم سياسي در جهان، فلسفه و عرفان، اسلام معاصر، حقوق زنان، تاريخ علم و هنر و در حوزه مطالعات ايراني آثار داوري شده در شاخه هاي مطالعاتي و پژوهشي هنر، نقد ادبي ، زبان و ادبيات فارسي، نسخه شناسي، تاريخ معاصر و عرفان ايراني بود و در مرحله نخست و از ميان ۸۳۰ عنوان كتاب رسيده به زبان هاي انگليسي، عربي، فرانسوي، آلماني، چيني، اردو، ژاپني، روسي، تركي استانبولي، تايي و ديگر زبان ها ۹۸ اثر به مرحله دوم راه يافتند كه از اين ميان ۵۸ اثر در بخش مطالعات اسلامي و ۴۰ اثر در بخش مطالعات ايراني به مرحله نهايي راه يافتند كه از ميان آنها برگزيدگان سيزدهمين دوره معرفي شدند.
در سيزدهمين دوره پس از گزينش اوليه، از ميان ۸۳۰ عنوان، ۹۸ اثر در موضوعات مطالعات اسلامي و ايراني به مراحل نهايي داوري راه يافته و مورد ارزيابي قرار گرفتند. از اين تعداد ۵۸ عنوان در حوزه مطالعات اسلامي و ۴۰ عنوان در حوزه مطالعات ايراني، نامزد برترين هاي سيزدهمين دوره شدند.
در بخش مطالعات اسلامي، كتاب هاي «عقلانيت و مداراگري در اسلام بر پايه انديشه لسينگ» نوشته «پروفسور سيلويا هورش» ، «مطالعات منطقه اي اسلامي با سيستم اطلاعات جغرافيايي» نوشته «پروفسوريآتسويوكي اوكابه» ، «اسلام، هنر و معماري» نوشته «پروفسور ماركوس هاتشتاين» و «پروفسور پيتر دليوس» ، «اسلام دكترين زندگي» نوشته «پروفسور استانيسلاو ميخايلويچ پروزروف» ، «جبل عامل بين الشهيدين، الحركه الفكريه في قرنين - من اواسط القرن الثامن للهجره حتي اواسط القرن العاشر» نوشته «علامه الشيخ جعفر المهاجر» و «علم و فناوري در اسلام» نوشته «پروفسور فواد سزگين» - محقق نامي ترك- جايزه هاي بخش مطالعات اسلامي را به خود اختصاص دادند.
همين گزارش حاكي است كه در بخش مطالعات ايراني، كتاب هاي «ادبيات فارسي» (شعر و شاعري در اوايل دوران مغول)، نوشته «فرانسوا دوبلوا» ، «شاهنامه» نوشته پروفسور «رابرت هيلن براند» ، «رباعيات مولانا جلال الدين رومي» با ترجمه «عيسي علي العاكوب» و «آفاق معرفه متجدده» و «آموزش زبان فارسي» نوشته پروفسور «ولاديمير باريسوويچ ايوانف» و «پروفسور يلنا گلادكورا» جوايز بخش مطالعات ايراني را به خود اختصاص دادند .
جايزه جهاني كتاب سال از سال ۱۳۷۲ با هدف شناسايي، گزينش و معرفي آثار برگزيده جهاني و بزرگداشت پديد آورندگان آنها در جهت ارتقاي سطح دانش و اعتلاي فرهنگ مكتوب آغاز شد.
بر اساس اين طرح، همه ساله كتاب هايي كه براي اولين بار طي سال قبل در كشورهاي مختلف به زبان هاي مختلف به جز در ايران در دو حوزه «مطالعات اسلامي» و «مطالعات ايراني» منتشر شده اند به داوري و ارزيابي اين بخش گذاشته مي شوند.
هر يك از دو حوزه اصلي راجع به ايران و اسلام شامل چند شاخه فرعي است كه عبارتند از: مطالعات اسلامي (معارف اسلامي، تاريخ اسلام، رجال، اخلاق، علوم قرآني، حديث، فقه، كلام، فرق، فلسفه و عرفان، فرهنگ و تمدن اسلامي و مطالعات اسلام معاصر)، مطالعات ايراني، زبان، هنر مردم شناسي، تاريخ علم در ايران، ادبيات فارسي، تاريخ ايران و هنرهاي ايراني.

نگاهي سرخ به حماسه هميشه سبز
ايسنا: نخستين سوگواره ادبي - هنري «نگاه سرخ» با هدف بازنمايي تصوير حماسه عظيم عاشورا، اسفند ماه سال جاري در دانشگا ه هاي سراسر كشور برگزار مي شود.
حميدرضا بابايي- دبير اجرايي طرح و معاون فرهنگي جهاد دانشگاهي دانشگاه تربيت معلم تهران- با اعلام اين مطلب گفت: نخستين سوگواره ادبي و هنري دانشجويان ايران «نگاه سرخ» با هدف بازنمايي تصوير حماسه عظيم عاشورا در آيينه ادبيات و هنر از سوي معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم برگزار مي شود.
وي افزود: از اهداف ديگر اين سوگواره ادبي و هنري، ترويج، تبيين و تبليغ انديشه هاي امام حسين(ع) با زبان ادبيات و هنر، تعميق گرايش ها و باورهاي ديني و آگاهي نسل جوان به ويژه دانشجويان از اين حماسه سترگ، استفاده از هنر و ادبيات به منظور آشنا كردن دانشجويان با حماسه عظيم كربلا، زيبايي شناسي فرهنگ عاشورا و آشنايي با انديشه هاي شاعران و هنرمندان دانشگاه هاي سراسر كشور درباره امام حسين(ع) و حماسه عظيم عاشورا است.
بابايي خاطرنشان كرد: سوگواره «نگاه سرخ» با موضوع هاي فرهنگ عاشورا، آيين هاي عاشورايي، عاشورا، حماسه و عزت، عاشورا، عاطفه و عاشورا و منطق و عقل، در دو بخش ادبي شامل شعر، قطعه ادبي و داستان كوتاه و بخش هنري شامل عكس و گرافيك برگزار مي شود و به سه نفر از برگزيدگان در هر رشته جايزه هاي ارزنده و نفيسي اهدا خواهد شد.
وي اظهار داشت:  دانشجويان دانشگاه هاي سراسر كشور تا تاريخ ۲۰ ارديبهشت ماه سال ۸۵ مي توانند آثار خود را به دبيرخانه سوگواره ادبي- هنري «نگاه سرخ» به نشاني: كرج، حصارك، ميدان دانشگاه، دانشگاه تربيت معلم، طبقه هم كف، دانشكده ادبيات و علوم انساني، دفتر معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم ارسال كنند.

با حضور انديشمندان ايران و انگليس برگزار مي شود
همايش بزرگ اديان، صلح و خشونت
گروه ادب و هنر: همايش «اديان، صلح و خشونت» در چارچوب گفت وگوي بين اديان با شركت انديشمندان مسلمان و مسيحي در روزهاي ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه جاري در تهران برگزار مي شود.
از طرف جمهوري اسلامي ايران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و از سوي مسيحيان انگليس، دانشگاه بيرمنگام اين كشور طرفين اين هم انديشي هستند.
در اين همايش كه چهارمين نشست مركز گفتگوي اديان اين سازمان با انديشمندان ديني انگليس به شمار مي آيد، ديدگاه اديان درباره خشونت توسط انديشمندان مسلمان و مسيحي مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
«مباني محبت و مدارا در اسلام و مسيحيت» ، «خشونت و استفاده از احساسات ديني در تاريخ» ، «نقش اديان در كاهش تنش و تشنج در روابط بين الملل»، «تأثير آموزه هاي ديني در كاهش خشونت عليه زنان» ، «كودكان و بزهكارهاي اجتماعي» از جمله عناوين مقالات انديشمندان مسلمان شركت كننده در اين همايش است.
انديشمندان مسيحي نيز با مقالات و سخناني با عناوين « چشم اندازهاي اخلاق جهان» ،«نقد (و همكاري) الهيات پساسكولار»،« دليل تنبيه خشونت آميز در مسيحيت و اسلام »،« درگيري هاي مسلمانان و مسيحيان در غرب آفريقا »،« غلبه بر درگيري و بنا كردن صلح- ديدي منسجم»،« ساختار خشونت و مقاومت در برابر خشونت در گرامي داشت شهادت در مسيحيت»و« آيا مسلمانان و مسيحيان مي توانند با يكديگر در صلح زندگي كنند؟»در اين همايش شركت مي كند.
نخستين دور اين نشست ها بين مركز گفت وگوي اديان سازمان فرهنگ و ارتباطات با دانشكده« سلي اوك»انگلستان با عنوان« تفسير كلام خدا »سال ۱۳۷۱ در انگلستان، دومين نشست با عنوان« تفسير كلام خدا پيرامون عدالت اجتماعي و فقر »در سال ۱۳۷۷ در تهران و سومين نشست اين گفت وگو، با انديشمندان دانشگاه  بيرمنگام انگلستان با موضوع« دين در عرصه سياست »در سال ۱۳۸۱ در شهر بيرمنگام برگزار شد.

فرهنگستان هنر ميزبان پژوهش هنر در
نظام هاي استنادي جهاني
فارس: هم انديشي «پژوهش هنر در نظام هاي استنادي جهاني» برگزار خواهد شد. دوشنبه ۲۴ بهمن ماه، كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر ميزبان هم انديشي پژوهش هنر در نظام هاي استنادي جهاني خواهد بود. در اين هم انديشي كه با همكاري معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر و اعضاي شوراي پژوهش هنر از ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد، نوشين دخت نفيسي با عنوان «شيوه پژوهش در هنر» ، هومان اسعدي پيرامون «روش شناسي پژوهش در موسيقي» ، فرزاد نوابخش درباره «روش شناسي پژوهش هنر» و ... به ايراد سخن و ارائه مقاله خواهند پرداخت. حضور در اين هم انديشي با ثبت نام امكان پذير خواهد بود. علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتري مي توانند با شماره تلفن ۶۶۹۵۱۶۵۷ معاون پژوهش تماس حاصل فرمايند.

حماسه كربلا به روايت بانوي پرده خوان
گروه ادب و هنر:پرده خواني حماسه كربلا براي نخستين بار توسط تنها بانوي پرده خوان ايراني، در موزه امام علي(ع) اجرا مي شود.اين برنامه كه ويژه بانوان است در شب تاسوعاي حسيني در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار مي شود.بانوان علاقه مند براي تماشاي اين برنامه مي توانند از ساعت ۱۶ تا ۱۸ روز سه شنبه، ۱۸ بهمن به موزه امام علي(ع) به نشاني خيابان ولي عصر، روبه روي بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره ۳۵ مراجعه كنند.

آيين هاي عاشورايي روي صحنه
003054.jpg
گروه ادب و هنر: بخش رقابتي دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي از هجده تا بيست و سوم بهمن ماه جاري در مجموعه تئاتر شهر تالارهاي وحدت و هنر و نيز فرهنگسراي دانشجو برگزار مي شود.
نشست خبري دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي با حضور حسين پارسايي، دبير همايش در سالن كنفرانس خانه هنرمندان آغاز شد.
حسين پارسايي، درباره برنامه هاي دومين همايش آيين هاي عاشورايي بيان داشت: هدف از برنامه هاي توجه به ظرفيت هاي بكر آيين هاي نمايشي و موسيقيايي ايران، شناسايي و تقويت و احياي گروه هاي مختلف نمايشي و فعالان در حوزه تعزيه و تئاتر، ايجاد يك جريان سامان مند و هدفدار براي گردآوري آيين هاي بومي و عاشورايي است.
پارسايي در ادامه بين المللي شدن همايش يادآور شد: بين المللي شدن همايش جزو برنامه هاي ماست كه نيازمند يك دقت و برنامه ريزي طولاني مدت است و به محض آنكه پرونده تعزيه در يونسكو ثبت شود، اقدام به بين المللي شدن تعزيه مي كنيم.
وي درباره كمك هزينه به گروه هاي نمايشي تصريح كرد: بر اساس تعداد افراد گروه، زمان اجرا ،به گروه هاي نمايشي شهرستان و تهران بين ۶۰۰ تا يك ميليون تومان كمك هزينه مي پردازيم و هزينه لباس و دكور نمايش ها بر عهده مركز است.
پارسايي درباره هزينه اي كه براي ساخت خيمه گاه شده، گفت: تمام وسايل خيمه گاه از سال گذشته بوده و امسال تنها ۲ ميليون تومان براي بازسازي خيمه گاه هزينه كرده ايم.
وي در ادامه به بخش جنبي همايش اشاره كرد و بيان داشت: نمايش عروسكي «خورشيد» به نويسندگي افشين رازي و كارگرداني فريبا رئيسي از تهران، نمايش خياباني «نقل سرخ» به نويسندگي و كارگرداني آرش عباسي از ملاير و نمايش عروسكي «بازيگر تعزيه» به نويسندگي امير مشهدي عباس و كارگرداني ميثم يوسفي از تهران روي صحنه مي روند.
همچنين پنج نمايش در بخش ويژه همايش سراسري آيين هاي عاشورايي از كارگردانان و نمايشنامه نويسان شاخص كشور به اجرا گذاشته مي شود.
بخش رقابتي دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي از هجده تا بيست و سوم بهمن ماه جاري در مجموعه تئاتر شهر تالارهاي وحدت و هنر و نيز فرهنگسراي دانشجو برگزار مي شود.
بر اين اساس، بخش آييني دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي از ۱۱بهمن ماه در خيمه گاه بزرگ عاشوراي تئاتر شهر با برپايي مجالس و تعزيه و شبيه خواني آغاز به كار كرده است.
پارسايي ادامه داد: ۱۸ آيين نمايشي از مناطق مختلف كشور در بخش جنبي اين همايش به اجرا در مي آيد.
اين آيين ها از ۱۸ بهمن ماه جاري در فضاي باز تئاتر شهر رأس ساعت ۱۶ به نمايش گذاشته مي شود.
بر اساس اين گزارش، با شروع بخش رقابتي همايش، پنج نمايش از نمايشنامه نويسان و كارگردانان در بخش ويژه دومين همايش سراسري آيين هاي عاشورايي به اجرا گذاشته مي شود.

انتقاد سراج از شعرها و موسيقي هاي مبتذل در ايام محرم
مهر- حسام الدين سراج گفت: يك مداح علاوه بر آشنايي با شعر، به خصوص مراثي و منقبت ها بايد به موسيقي رديف دستگاهي ايران آگاهي و اشراف داشته باشد تا بتواند يك اثر درخور نهضت و قيام عاشورا ارائه كند.
حسام الدين سراج با بيان اين مطلب گفت: در نوحه ها، مراثي و منقبت ها ،هم شعر هست و هم موسيقي و يك مداح بايد به شعر و موسيقي اشراف داشته باشد.
وي در ادامه اظهار داشت: آگاهي و شناخت از موسيقي سبب مي شود تا يك مداح در لحظه خلق به ريشه هاي خود مراجعه كند و بتواند روي مخاطبانش تاثير گذار باشد.
سراج با اشاره به غناي ملودي هاي قديمي، خاطرنشان كرد: گاهي مي شنوم شعرهاي ضعيفي را روي ملودي ها و آهنگ هاي كوچه بازار و بي محتوا مي گذارند كه بسيار مايه تأسف است. اين شعرها و موسيقي ها درخور شهداي كربلا ، سيدالشهدا(ع) و مجالسش نيست. آنچه بيشتر مرا متأسف مي كند، پخش اين قبيل مداحي و مراثي از تلويزيون است. نمي دانم چرا نظارتي در اين مورد صورت نمي گيرد.
خواننده «وداع» گفت: اخيرا مد شده كه موسيقي مذهبي را هم در كنار ساير طبقه بندي هاي ديگر مثل موسيقي پاپ، موسيقي كلاسيك، موسيقي ايراني و ... قرار مي دهند. من علاوه بر اينكه، طبقه بندي اين چنيني را قبول ندارم، بايد بگويم آموزش دادن موسيقي مذهبي با اين شيوه يك حقه است.
وي در پايان گفت: هر هنري كه تاثير گذار باشد، خود به خود يك هنر ديني است. فرق نمي كند اين اتفاق در كجا و براي كدام هنر رخ بدهد.

بر ديوار نگارخانه ها
* مجموعه فرهنگي سعدآباد: نمايشگاه آثار منوچهر روشن روان/ تذهيب و جواهرسازي روي اشياء/ تا ۲۲ بهمن/ زعفرانيه، انتهاي طاهري، مجموعه سعدآباد، كاخ ملت، موزه هنر ملل/ تلفن: ۲۲۲۸۲۰۳۱
* نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه تصويرسازي و نقاشي آزيتا آرين/ ۲۳ تا ۲۸ بهمن/ بلوار كشاورز، نبش ۱۶ آذر، پلاك ۳۱۲/ تلفن: ۸۸۹۶۰۴۵۳
* خانه هنرمندان: نمايشگاه نقاشي گروهي/ ۲۵ تا ۳۰ بهمن/ خيابان طالقاني، موسوي شمالي، باغ هنر/ تلفن: ۸۸۸۳۶۶۷۱
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي صفورا عظيمي/ ۲۱ تا ۲۷ بهمن/ دروس، كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۲۵۴۱۵۸۹
* گالري طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي و عكس گروهي/ تا ۱۹ بهمن/ ميدان گلها، ميدان سلماس، شماره ۴۱/ تلفن: ۸۸۰۰۸۶۷۶
* نگارخانه آرا: نمايشگاه نقاشي آرين لواساني/ تا ۱۸ بهمن/ ضلع شمالي غرب ميدان هفت تير، كوچه مازندراني، پلاك ۲۷/ تلفن: ۸۸۸۲۴۵۴۲

يك واقعه، يك حس
از تهرانسر آمده بود. از آنجا تا همشهري آن هم با تاكسي و خط واحد راه طولاني است و زمان زيادي مي برد.
گفت مطلبي درباره امام حسين (ع) آورده است. گمان كردم يك مقاله است. مطلب را كه خواستم يك برگ داد. با تعجب پرسيدم اين همه راه را براي همين يك برگ آمده اي. گفتم مي توانستي فاكس يا ايميل كني. گفت مي خواستم خودم بياورم تا زودتر به دستتان برسد. گفت اگر جملات را خوب ننوشتم ببخشيد. خواندم. گفتم خوب است ولي اگر شعر يا مقاله يا يادداشتي درباره عاشورا بود چاپ مي شد اما روزنامه تعريفي براي قطعات ادبي ندارد. گفت اشكال ندارد فقط دوست داشتم بياورم اينجا، چاپ نشد كه نشد. گفتم... مگر مي شود مطلب چنين انساني را كنار گذاشت. ۱۹-۱۸ سال بيشتر نداشت. مطلب را بدون ويرايش مي آوريم. راستش ترس از آن بود كه ويرايش حس و حال نويسنده را از بين ببرد:
بسمه تعالي
مي خواهم از كربلا بنويسم. مي خواهم از زبان چيزهايي كه نطق و بيان نداشتند بنويسم. مي خواهم از آن چيزهايي كه باعث شهادت حسين و يارانش شدند بگويم. مي خواهم بگويم يا ايها الناس! آيا مي دانيد آن لحظه كه تيرهاي دشمن به طرف ابا عبد الله پرتاب شد چه حالي داشتند. به حسين سوگند كه آن تيرها شرمنده بودند از اينكه به طرف مردي ملكوتي كه مال زمين نبود پرتاب مي شوند، ولي چه مي شود. گويي كه آن تيرها وسيله اي بودند براي زنده نگه داشتن دين. براي چه اين را مي گويم، براي اينكه اگر تيرها نبود ديگر حسيني شهيد نمي شد، زهير و عباس و علي اكبر و حبيبي شهيد نمي شد.
مي خواهم از آن لحظه اي بگويم كه ابا عبد الله در گودال قتلگاه بود و از زبان آن شمشيري كه حسين را بريد. به زهرا سوگند آن شمشير شرم داشت از حسين، ولي بريد و بايد اين شمشير به گونه اي شرمندگي خود را جبران مي كرد و جبران اين شرمندگي با چيزي نمي شد جز اينكه خوني كه از حسين بر شمشير بود و مي چكيد، آن اشك شمشير بود. گويي اينجا حسين از خون خود وام داده بود براي اشك شمشير.
و بگويم از آن نيزه اي كه سر حسين بر روي آن بود. نيزه قبل از اينكه سر حسين بر رويش برود، چيزي نبود. بعد از اينكه سر ابا عبد الله بر روي آن رفت، معنا گرفت. گويي نيزه افتخار مي كرد كه حالا با سر ابا عبد الله معنا گرفته و چقدر آن نيزه آل اباسفيان را نفرين و لعنت كرد، به خاطر اينكه با اين كار، دل اهل بيت پيغمبر را سوزاندند، (اهل بيتي كه پيغمبر فرموده بود هر كه آنان را بيازارد انگار مرا آزرده و هر كه مرا بيازارد گويي خداوند را آزرده) خدا مي داند. آري فقط خدا مي داند از احوال همه اينها. بگويم از چوب خيزران كه لحظه اي كه ابا عبد الله قرآن مي خواند به لب و دندان آقا مي زد، ولي چوب مجبور بود براي اينكه بدي يزيديان را به مردم نشان دهد و آنان را رسوا سازد كه چقدر پليدند كه با خيزران به لب و دنداني كه پيغمبر بر آن بوسه مي زد مي زدند. و مي خواهم بگويم از رنگي كه با خون حسين رنگ گرفت و معنا پيدا كرد و آن رنگ قرمز بود كه اگر خون حسين نبود هيچ وقت قرمزي وجود و معنا پيدا نمي كرد. و اگر حسيني نبود اسلامي نبود و اسلام در آن ظلمت طاغوت گم مي شد و اسلام هم وجودش را مديون حسين و يارانش است.
فاطمه تاجيك

غزل كفر
نمايش «غزل كفر» در دومين همايش آيين هاي عاشورايي به كارگرداني «حسين مسافر آستانه» به روي صحنه مي رود.
نمايش «غزل كفر» به كارگرداني حسين مسافر آستانه و نويسندگي امير دژاكام در مدت زمان ۶۰ دقيقه در تالار وحدت در دومين همايش آيين هاي عاشورايي به نمايش در مي آيد.
داستان «غزل كفر» به مرد عارفي مي پردازد كه جهنم را در خواب مي بيند و بناي اعتراض با خدا مي گذارد.
در اين نمايش حسين راضي، مهران امام بخشي، ليلا جعفرپور، سعيد داخ، نادر رجب پور و اصغر فريدي ماسوله به ايفاي نقش مي پردازند و سعيد ذهني ساخت موسيقي اين نمايش را بر عهده دارد.
مسافر آستانه با اشاره به انگيزه اجراي «غزل كفر» نمايش و شركت در اين همايش گفت: دومين همايش آيين هاي عاشورايي با نگاهي معاصرساز به نمايش هاي سنتي ايران به خصوص تغزيه، اداي ديني است به واقعه عظيم عاشورا. به حتم اينگونه حركتها در تقويت و معاصرساز ي آيين هاي نمايشي و نمايش هاي سنتي كشور نقش به سزايي دارد.
گفتني است: بخش رقابتي دومين همايش سراسري آيين هايي عاشورايي در بخش هاي مختلف تئاتر صحنه اي آيين هاي نمايشي تعزيه از ۱۸ تا ۲۳ بهمن در مجموعه تئاتر شهر تهران تالارهاي وحدت و هنر و نيز فضاهاي باز و خيمه گاه بزرگ عاشوراي تئاتر با همكاري سازمانها و نهادهاي مختلف بر پا مي شود.

عكس عاشوراييان ۵
نمايشگاه عكسخانه عكاسان ايران وابسته به حوزه هنري با عنوان «عاشوراييان ۵» يكشنبه ۱۶ بهمن ماه جاري افتتاح مي شود.
در اين دوره نمايشگاه ۷۲ اثر از ۷۲ عكاس ايراني با موضوع مراسم هاي سوگواري ويژه ماه محرم به نمايش درخواهد آمد.
گفتني است كه نمايشگاه عكس عاشوراييان از امروز ۱۷بهمن ماه لغايت ۴ اسفند ماه سال جاري در معرض ديد عموم علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹الي ۱۹ و پنج شنبه ها از ساعت ۹ الي ۱۴ مراجعه كنند.

نقاشي قهوه خانه اي
موزه امام علي(ع) در ايام سوگواري سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، نمايشگاهي با عنوان «حماسه سازان كربلا» برگزار نموده است. اين نمايشگاه مجموعه اي از آثار نفيس نقاشي قهوه خانه اي اساتيد و هنرمندان شهيدي چون حسين قوللر آقاسي، عباس بلوكي فر، محمد مدبر و حسن اسماعيل زاده در معرض بازديد عموم قرار داده است. نمايشگاه «حماسه سازان كربلا» از آغاز محرم تا پايان ماه صفر در موزه امام علي(ع) برپاست، علاقه مندان مي توانند جهت بازديد به نشاني: خيابان وليعصر(ع)، روبه روي بزرگراه نيايش، بلوار اسفنديار، شماره ۳۳۵ مراجعه نمايند. جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن ۲۲۰۳۶۰۶۵ روابط عمومي موزه امام علي(ع) تماس حاصل نمايند.

پاراگراف هاي ماندگار
به مناسبت گراميداشت بيست و هفتمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي مسابقه اي با عنوان «پاراگراف هاي ماندگار» در فرهنگسراي انقلاب برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند فرم هاي شركت در مسابقه را از تمامي دبيرستان ها، فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ شهر تهران دريافت نموده و پس از تكميل آن بدون پرداخت هزينه پستي به نشاني فرهنگسراي انقلاب ارسال نمايند.

ثبت نام جشنواره سرود دانش آموزي
فرهنگسراي دختران با هدف بزرگداشت ايام الله دهه فجر و لزوم تشويق گروه هاي هنري دانش آموزي و هويت بخشي به فعاليت هاي دختران، اولين جشنواره سرود دانش آموزي دختران را در سطح منطقه غرب برگزار مي كند. گروه هاي علاقه مند مي توانند حداكثر تا تاريخ ۱۸/۱۱/۸۴ نسبت به تكميل فرم ثبت نام و ارسال آن به دبيرخانه جشنواره اقدام نمايند.

سوگواره مهر
فرهنگسراي علوم با همكاري كانون فرهنگي تربيتي سلمان به مناسبت ايام سوگواري محرم، اقدام به برگزاري مراسمي با عنوان سوگواره مهر نموده است. در همين راستا مراسم عزاداري سوگواره مهر نيز طي سه روز از شانزدهم الي هجدهم بهمن مصادف با ششم، هفتم و هشتم محرم از ساعت ۱۶ الي ۱۹ در كانون فرهنگي سلمان برگزار مي شود.

نمايشگاه كتاب ناشران زن
همزمان با دهه فجر نمايشگاه كتابي از انتشارات ۴۰ ناشر زن تا هجدهم بهمن در فرهنگسراي ملل برگزار مي شود. اين نمايشگاه با همكاري انجمن ناشران زن ايراني برگزار و در آن ۱۰۰۰ عنوان كتاب با موضوعات علمي، ادبي، شعر و داستان، تاريخ و آموزشي در معرض ديد علاقه مندان قرار مي گيرد.

مراسم تعزيه
فرهنگسراي قانون به مناسبت فرارسيدن ايام ماه محرم، مراسم تعزيه و تعزيه خواني را برگزار مي نمايد. اين مراسم در محوطه باز فرهنگسرا در روزهاي ،۱۶ ۱۷ و ۲۳ بهمن ماه اجرا خواهد شد.

تئاتر خياباني
خانه فرهنگ نصر به مناسبت ايام سوگواري سالار شهيدان و دهه فجر، نمايشگاهي در مدارس منطقه ۲ برگزار نموده است. اين نمايشگاه از تاريخ شنبه، ۱۵ بهمن ماه به مدت يك ماه با بيش از ۷۰ عنوان كتاب در زمينه هاي مذهبي، فرهنگي، اجتماعي و كتاب هاي مرجع با تخفيف ۲۰ درصدي در معرض ديد عموم قرار مي گيرد. همچنين اين مركز به مناسبت ايام محرم و دهه فجر اقدام به برگزاري تئاتر خياباني ويژه مقاطع ابتدايي و راهنمايي نموده است.

نمايشگاه آلاله سه ساله
خانه فرهنگ مشاركتي شريعتي تهران به مناسبت ماه محرم اقدام به برگزاري نمايشگاهي با عنوان «آلاله سه ساله» كرده است.
اين نمايشگاه كه ماكتي از وقايع كربلا را به تصوير كشيده است از تاريخ ۱۱ لغايت ۲۴ بهمن ماه برپا مي باشد.
علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه و كسب اطلاعات بيشتر به نشاني: شهرك شريعتي- خيابان ابوريحان- پلاك ۱۷- مراجعه كرده يا با شماره ۵۵۸۶۱۴۴ تماس حاصل فرمايند.

تلويزيون
003051.jpg
شبكه ۱: ويژه برنامه «با حسين(ع)، براي هميشه» چند روزي است كه از شبكه يك سيما هر شب پخش مي شود و تا بيست و دوم بهمن ماه ادامه دارد.
ساختار اين برنامه كه توسط محمد آسياباني تهيه و كارگرداني شده، زنده و تركيبي است. اين برنامه از ساعت ۳۰:۲۳ آغاز و ۱۲۰ دقيقه ادامه دارد. حسن سلطاني مجري برنامه و سيد مصطفي موسوي مقتل خوان است.
شبكه ۳: مستند «حس مشترك» به كارگرداني محمد رضا رضايي براي پخش از شبكه۳ سيما آماده شد. اين مستند ،گزارشي ۹۰ دقيقه اي هنگام پارالمپيك ۲۰۰۴ است. اين فيلم به نقاط مشترك بين ورزشكاران كشورهاي مختلف - صرفنظر از تفاوت هاي فرهنگي و سياسي آنها- با تأكيد بر روابط انساني آنها مي پردازد.
حس مشترك اكنون پس از طي مرحله صداگذاري و ميكس آماده پخش مي شود.
شبكه ۴: «حكايت دل؛ حكايت تقدير» محصول گروه ادب و هنر شبكه۴ سيماست كه در ۱۶ قسمت ۲۸ دقيقه اي در قالب مستند توليد شده است.
در هر قسمت از اين برنامه از يكي از اساتيد و ستارگان دعوت به عمل مي آيد و در هر برنامه موارد زير به اشكال و فرم هاي گوناگون، متناسب با شخصيت استاد مورد نظر، در قالبي كاملاً تصويري مطرح خواهد شد.
دكتر ايرج افشار (ارج نامه ايرج)، دكتر بدرالزمان قريب (زبان و ديار)، بها ءالدين خرمشاهي (فرار از فلسفه)، آيدين آغداشلو (پاييز رنگ، بهار عشق)، هوشنگ مرادي كرماني (بچه هاي خوب و بد)، استاد جليل رسولي (يا علي گفتيم و...) ، دكتر باستاني پاريزي (تاريخ و سرزمين من) و... از ميهمانان اين برنامه خواهند بود كه زندگي و آثارشان در اين برنامه معرفي خواهد شد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |