سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۸ - Feb 7, 2006
رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تشريح كرد:
جزئيات انتخابات شوراياري محلات
گروه شهري- روز جمعه ۱۹ اسفند ۸۴ تمامي ساكنين ۴۰۰ محله شهر تهران كه بالاي ۱۵ سال سن داشته باشند مي توانند با حضور در ستادهاي ۲۲ گانه شهر تهران در انتخابات شوراياري محله شركت كرده و به نامزدهاي منتخب خود راي دهند.
رسول خادم- رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران - ديروز طي نشستي با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي از انتخابات شوراياري شوراي اسلامي شهر تهران به عنوان بزرگترين و گسترده ترين طرح مشاركت اجتماعي و مردمي در سطح خاورميانه ياد كرد و گفت: شوراي اسلامي شهر تهران به منظور گسترش مشاركت و نظارت مردم در امور مختلف شهري قصد دارد با راي مستقيم مردم در تمام محله هاي شهر تهران نهادي را تحت عنوان «شوراياري محله» تشكيل دهد و زمينه حضور فعال مردم را در اداره شهر فراهم كند تا متعاقب آن معتمدين محلي (شوراياران) بتوانند ضمن انتقال و شناسايي مسائل و مشكلات محله خود به مسئولين، بر كار مديران شهري نيز نظارت كنند.
خبرنگار همشهري گزارش مي دهد، تمامي ساكنين هر محله كه ۲۵ سال به بالا سن دارند و حداقل داراي ۶ ماه سابقه سكونت در محل هستند، مي توانند با مراجعه به ستاد انتخابات شوراياري محله خود ثبت نام كنند و نامزد عضويت شوراياري شوند.
بنابراين گزارش، پس از برگزاري انتخابات به اعضاي شوراياري حكم و كارت شناسايي داده شده و براي شوراياري هر محله مهر و سربرگ ويژه در نظر گرفته خواهد شد.
خادم تاكيد كرد: شوراياري يك نهاد مردمي، داوطلبانه و غير سياسي است كه فعاليت اعضاي آن افتخاري و داوطلبانه خواهد بود. ضمن اينكه تعداد اعضاي شورايار هر محله ۱۰ نفر (۷ نفر اصلي، ۳ نفر علي البدل) است.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران در توضيح وظايف عمده شوراياران گفت: شناسايي مشكلات و مسائل محله و انتقال آنها به شوراي شهر، شهرداري و ساير سازمان هاي شهر تهران، پيگيري براي حل مشكلات هر محل، نظارت بر امور مختلف عمراني، فرهنگي، اجتماعي، رفاهي، ورزشي و زيست شهري محله و ارايه گزارشات نظارتي به شوراي اسلامي شهر، ارايه مشورت در طرح ها، مشاركت در آموزش شهروندي و اطلاع رساني امور مربوط به هر محله از جمله وظايف اين افراد خواهد بود.
خادم در مورد عوامل مؤثر در شكل گيري مشاركت هاي اجتماعي به سه عامل عمده ساختار سياسي نظام، ظرفيت قانوني سيستم اجرايي كشور و باور قلبي مردم به اينكه در ساماندهي امور مربوط به خود دخيل هستند و مي توانند بر تصميمات مديريتي تاثير جدي داشته باشند، اشاره كرد.

چشم انداز
003045.jpg
تصويري از نخستين دوره برگزاري انتخابات شوراياري در تهران. از انجمن هاي شوراياري به عنوان فراگيرترين نهاد دموكراتيك در ايران ياد مي شود زيرا اين انجمنها به طور مستقيم با توده مردم ارتباط داشته و جريان انتخابات آنها سازوكاري كاملاً غير حكومتي دارد. اعضاي انجمن هاي شوراياري از ميان معتمدين و چهره هاي مقبول محلات و توسط عامه شهروندان انتخاب مي شوند و براي توليت مديريت خدمات شهري در سطح محلات به شوراي شهر و شهرداري ياري مي رسانند.

اعتبار ۱۳۰ تريليون ريالي براي ساخت
زيربناهاي حمل ونقل كشور
گروه شهري: پس از ابراز اميدواري مدير عامل شركت  قطارهاي مسافري رجاء از كاهش محدوديت ها و مشكلات بخش هاي مختلف حمل و نقل كشور با توسعه ناوگان حمل و نقل ريلي، نوبت به مجري طرح هاي ساخت و توسعه شبكه راه آهن رسيد تا از توسعه زيربناهاي حمل و نقل ريلي جهت تقويت بخش حمل كالا و مسافر در كشور سخن بگويد.
حسين تهراني از تأييد بودجه ۱۳۰تريليون ريالي شركت ساخت و توسعه شبكه راه آهن براي ساخت زيربناهاي مورد نياز در بخشهاي مختلف حمل و نقل كشور در لايحه بودجه سال آينده خبر داد و گفت:براي ساخت زيربناهاي مورد نياز در بخشهاي مختلف حمل ونقل، وزارت راه و ترابري در لايحه بودجه سال آينده ۲۵۰تريليون ريال پيشنهاد داده بود.اين در حالي است كه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با توجه به محدوديت هاي منابع مالي تنها با بودجه ۱۳۰ تريليون ريالي براي ساخت زيربناهاي حمل ونقل در زمينه  آزاد راه، فرودگاه، بنادر و شبكه راه آهن موافقت كرده است.تهراني با بيان آن كه مكانيزم هاي متعددي براي تأمين مالي ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل وجود دارد، افزود:براي تأمين منابع مالي دريافت عوارض سوخت، عوارض خودرو، استفاده از حساب ذخيره ارزي و استفاده از شيوه فاينانس خارجي بلند مدت پيشنهاد شده است.
عضو هيأت مديره شركتهاي حمل و نقل و مجري طرحهاي ساخت و توسعه شبكه راه آهن تأكيد كرد: استفاده از اين مكانيزم ها مي تواند نيازهاي مالي واقعي بخش حمل و نقل كشور را در زمينه ساخت زيربناها پاسخ دهد.

در صورت موافقت مجلس
جريمه تنها ابزار قانون نخواهد بود
مهر:معاون پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اعلام كرد: در صورت موافقت نهايي مجلس شوراي اسلامي، از اين پس جريمه تنها ابزار اعمال قانون ماموران پليس راهنمايي و رانندگي نخواهد بود.
سردار محمد رويانيان در خصوص گزارش هاي پي در پي جريمه هاي راهنمايي و رانندگي گفت: پليس تحت هيچ شرايطي بر افزايش نرخ جريمه ها اصراري ندارد و هرگونه افزايش جريمه بر اساس مصوبه دولت و قانون خواهد بود.
وي ضمن اظهار تاسف از صدور برگه جريمه به عنوان تنها ابزار اعمال قانون، تصريح كرد: در حال حاضر تنها ابزار اعمال قانوني كنترل تخلفات، جريمه كردن است، اما در اين باره نيز تدابيري انديشيده شده است.
رويانيان خاطر نشان ساخت: لايحه نحوه رسيدگي به تخلفات رانندگي با امضاي ۵۰ نماينده مجلس شوراي اسلامي در كميسيون هاي مختلف مجلس مراحل زيادي را گذرانده است و چنانچه اين لايحه در صحن علني مجلس به تصويب برسد، بسياري از روش هاي رسيدگي به تخلفات رانندگي تغيير خواهد كرد.
وي تاكيد كرد: در صورت تصويب نهايي اين لايحه، از اين پس راه هايي نظير تشويق ها و تهديدهاي بيمه اي در مقابل انجام يا عدم انجام تخلفات، توقيف موقت گواهينامه و خودرو و تكرار آن در صورت ادامه تخلف و... در دستور كار قرار خواهد گرفت كه بسيار عبرت انگيزتر از جريمه خواهد بود.

پاسخ انجمن دوستداران محيط زيست فارس به روزنامه همشهري:
ايجاد دهكده گردشگري در آشوراده با
اصل حفاظت در تضاد است
003042.jpg
گروه شهري:انجمن دوستداران محيط زيست فارس پيرو درج مطلبي درباره جزيره آشوراده، به نقل از «ماهنامه سفر» در تاريخ شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۴ با عنوان «تلاش براي كاهش آثار زيست محيطي در دهكده هاي توريستي» با ارسال پاسخي به همشهري در اين خصوص توضيحاتي داده است. در اين پاسخ آمده است:
۱- بيش از ۳۵ سال است كه به موجب مصوبه قانوني شوراي عالي محيط زيست آشوراده به انضمام بخشي از شبه جزيره ميانكاله به عنوان پناهگاه حيات وحش معرفي شده و از سال ۱۳۵۴ نيز از سوي يونسكو و كنوانسيون جهاني حفاظت از تالابها، با دريافت دو نشان مهم حفاظتي و بين المللي به عنوان «ذخيره گاه بيوسفري» و «تالاب بين المللي» به جهانيان معرفي شده است. تلاش براي حذف عنوان حفاظت شده بودن اين منطقه در كلام و حتي در نوشتار رسانه اي بسيار آسان است! اما مصوبات قانوني و حافظه تاريخي طرفداران محيط زيست و جامعه جهاني را نمي توان از بيان اين واقعيت آشكار ۳۵ ساله پاك كرد و يقيناً اين قبيل اقدامات به عنوان يك حركت غيرملي در تاريخ ثبت مي شود و آيندگان خود به درستي قضاوت خواهند كرد.
۲- نويسنده مطلب چگونه مدعي است دوستداران محيط زيست با شنيدن خبر دهكده توريستي در آشوراده در ذهن و چشمشان شادماني درخشيده! در حالي كه از قبل از واگذاري جزيره آشوراده در ۲۶ مهرماه سال ،۸۲ اعضاي اين تشكل و ۱۴ تشكل ديگر از نقاط مختلف كشور در ميانكاله دست به تحصن زدند و با صدور بيانيه اي كه در رسانه ها نيز به چاپ رسيد خواستار تهيه گزارش توسط سازمان بازرسي كل كشور شدند. اعتراض به اين موضوع در سال ۸۳ و حتي ۸۴ هم با صدور دهها بيانيه NGO اي در سطح محلي، استاني و كشوري و حتي تجمعهاي گروهي با انعكاس رسانه اي البته به جز روزنامه همشهري(!) ادامه يافت و تاكنون نه اين گروه كه هيچ گروه ديگري با اين روند موافقت نكرده است.
۳- اكنون جاي سؤال است كه اگر در جريان واگذاري اين جزيره به يك شركت خصوصي هيچ رخداد غيرمنتظره اي رخ نداده اين همه هياهوي رسانه اي كه مجدداً از يك ماه قبل به طور هماهنگ آغاز شده براي چيست و چگونه است كه از رئيس فراكسيون محيط زيست مجلس گرفته تا اداره كل محيط زيست مازندران با آن مخالف هستند و سازمان بازرسي كل كشور نيز در ۲ نوبت با انتشار گزارش خود در سال جاري واگذاري اراضي آشوراده را غير قانوني اعلام كرده و حتي برخي مسئولان محلي را به تخلف متهم كرده و در اين بين متأسفانه از سازمان محيط زيست، گردشگري و ميراث فرهنگي، استانداري، ثبت اسناد و املاك و... هم به عنوان كاملاً هماهنگ در واگذاري نام برده شده است؟
۴- مايه خوشوقتي است كه اخيراً تفاهم نامه رؤساي قبلي دو سازمان محيط زيست و گردشگري در اين رابطه از سوي مسئولان جديد اين دستگاه ها لغو شده است و موضوع نيز از سوي مراجع قضايي در حال پيگيري است و اين خود بهترين پاسخ است براي آنهايي كه سعي دارند به هر قيمتي شده با جلب نظر سايرين حتي با توسل به اظهارات و ادله غيرعلمي موضوع را جور ديگري وانمود كنند. به عنوان مثال تاكنون چندين بار از جمله در اين گزارش عنوان شده كه «به دليل عدم رسيدگي به جزيره، آب آن را فرا گرفته و از سوي ديگر مطرح مي شود كه تا ۵۰ سال آينده آب دريا ۶ متر بالا مي آيد» ! و لابد اگر ساخت و ساز در آن صورت بگيرد آب درياي خزر ديگر بالا نخواهد آمد!
۵- در بخشي از اين گزارش آمده سالانه ۴۲۰ هزار تن منوكسيد كربن در ايران منتشر مي شود و ما مي توانيم از مناطقي چون آشوراده براي رفع اين مشكل براي مدت زماني كوتاه استفاده كنيم! كدام منطقي مي پذيرد كه اگر آخرين بازمانده جنگل هاي جلگه اي خزر را در اين منطقه قطع كنيم و زيستگاه وحوش را از بين ببريم تا آشوراده دهكده توريستي شود و هتل و رستوران و سالن آمفي تئاتر و تله كابين و... در آن احداث شود و... آلودگي هواي كشور براي مدت كوتاهي مرتفع مي شود؟! آيا اين توجيه كه با تبديل جزيره به دهكده توريستي مشكل بيكاري، فقر، كاهش ميل به تحصيل و جرم خيزي و... در منطقه برطرف مي شود بس نبود كه به اين مجموعه كاهش آلودگي هوا هم اضافه شد؟
۶- بيكاري و فقر و... ريشه در مجموعه عوامل ديگري دارد كه اين موضوع تنها بخش كوچكي از آن را تشكيل مي دهد كه اگر قرار بود معضل بيكاري با اجراي اين قبيل طرح هاي توسعه ناپايدار آن هم اين طور جسته و گريخته مرتفع شود پيش از اين با احداث بزرگترين بندر خاورميانه با عنوان بندر اميرآباد و احداث پايانه نفتي نكا- بهشهر به عنوان بزرگترين بازار نفت منطقه خزر، نيروگاه نكا و حضور شركت صدرا و ديگر صنايع نفتي آلاينده و مخرب، جملگي در غرب پناهگاه حيات وحش ميانكاله بيكاري در بهشهر و نكا هم برطرف مي شد! اما در عمل چنين اتفاقي نيفتاد و تنها ميانكاله به ورطه نابودي كشانده شد! و حال بعد از توسعه بدون مطالعه صنايع نفتي در غرب ميانكاله اكنون نوبت به توسعه غلط گردشگري در شرق ميانكاله و خليج گرگان آن هم براي جذب بيكاران رسيده است!
۷- انجمن دوستداران محيط زيست فارس ضمن انتقاد از متوليان مربوطه كه با سكوت سؤال برانگيز خود فضا را براي اين قبيل اظهارات غيركارشناسي مهيا كرده و تقبيح عمل خبرنگار آن روزنامه در چاپ يك خبر جهت  دار به نفع افرادي خاص براي تصاحب اراضي ملي، خواستار برخورد حرفه اي آن رسانه با موضوعات زيست محيطي و نقل اخبار اين حوزه از منابع خبري موثق است.

آسيب رساني بخش خصوصي به بناهاي
تاريخي سيستان و بلوچستان
003036.jpg
ايسنا ـ در حالي كه بر سپردن كار مرمت بناهاي تاريخي به بخش خصوصي تأكيد مي شود، كارشناس حفظ و احياي اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان گفت: افرادي كه از بخش خصوصي براي مرمت «قلعه ناصري» و «باغ خالصه» به كار گرفته شده اند، به جاي مرمت، به بخش هاي تاريخي آسيب مي زنند.
محمدعلي جنتي فر ضمن اشاره به اينكه كارشناسان اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان مي توانستند مرمت قلعه ناصر و باغ خالصه بم پور را انجام دهند، افزود: پيمانكارهايي كه در اين بناهاي تاريخي فعاليت مي كنند غيرمتخصص هستند و به بناها آسيب مي رسانند؛ درحالي كه بم پور پروژه  دارد و كارهاي آن بايد از طريق پروژه انجام شود.وي ادامه داد: پيمانكارهاي قلعه ناصري، ديوارهاي حصار قلعه را ضخيم كرده و كف ورودي آن  را بالا آورده اند كه اين كار، سبب شده تا سطح جديد از كف تاريخي و اصلي بنا بالاتر بيايد.
همچنين آنها پي باقيمانده در فضاهاي داخلي قلعه را نيز از بين برده اند.جنتي فر با بيان اينكه كار پيمانكاران با هدف مرمت بنا آغاز و به عاملي آسيب رسان تبديل شد، گفت: براي تهيه طرح مرمت پروژه باغ خالصه با فردي قرارداد بسته شده كه در تهران سرباز است و براي سركشي به بنا وقت ندارد.
ازسوي ديگر، تأييد طرح مرمتي تهيه شده توسط پيمانكار پروژه باغ خالصه بر عهده مدير كل اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان گذاشته شده است، اما اگر اين طرح مرمتي را كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در تهران نيز بررسي مي كردند، با مشكلات كمتري اجرا مي شد.

لزوم تعجيل در ايجاد جذابيت هاي گردشگري
003030.jpg
سفير ايتاليا در ايران پيشنهادهايي را براي موفقيت در صنعت گردشگري ايران ارائه كرده است.
به عقيده او، نمي توان فقط بر توريسم خاصي متمركز شد، بلكه بايد پايه گسترده تري را در نظر گرفت.روبرتو توسكانو، با اشاره به ورود هيأت هاي مختلف سياسي و فرهنگي و اقتصادي به همراه دوستان و آشناياني از ايتاليا به ايران در طول مأموريتش در اين كشور، اظهار كرد: تمام اين افراد معتقد بودند كه ايران كشوري فوق العاده با جذابيت هاي زيبا و مردمي ميهمان نواز است.
توسكانو خاطرنشان كرد: در برخي از مناطق ايران چون ارگ جديد و درياچه اروميه، براي ايجاد جذابيت هاي خاص گردشگري اقدامات مؤثري شده، ولي بايد در انجام اين فعاليت ها تعجيل بيشتري صورت گيرد.وي ادامه داد: در ايران فعاليت بر نوع ديگري از توريسم يعني اكوتوريسم شروع شده كه نمي دانم در اين زمينه تا كجا مي تواند موفقيت لازم را به دست آورد، ولي اقدام جالبي است.
سفير ايتاليا در ايران با بيان اينكه اين سرزمين داراي صحرا، كوير، جنگل، كوهستان و دريا، منبعي سرشار از زيبايي هاست، افزود: طبيعت ايران براي اروپاي هايي كه در شهرهاي بزرگ زندگي مي كنند، بسيار زيبا و فوق العاده است.

كاهش گردشگران اندونزي
003033.jpg
ايسنا:براي يك بار هم كه شده كاهش شمار توريست هاي خارجي را در يك كشور ديديم؛ در سال گذشته ميلادي شمار توريست هاي خارجي كه از اندونزي بازديد كرده اند، با  ۲۸/۱۰ درصد كاهش نسبت به سال ،۲۰۰۸ به  ۰۷/۴ميليون نفر رسيد.
وزير فرهنگ و توريسم اندونزي در يك كنفرانس خبري دليل كاهش تعداد توريست هاي خارجي را حادثه بمب گذاري Bali اعلام كرد كه منجر به كشته شدن ۲۰نفر شد.
به علاوه،دو حادثه سونامي در اوايل سال گذشته ميلادي و شيوع آنفلوآنزاي پرندگان نيز در اين كاهش تأثيرگذار بوده است، به گونه اي كه مردم براي سفر به اندونزي احساس خطر مي كنند.كارشناسان wacik شمار توريست هاي خارجي اندونزي را در سال ۲۰۰۵بين پنج تا شش ميليون و در سال ۲۰۰۶حدود  ۵/۵ تا ۶ ميليون پيش بيني كرده بودند.

موفقيت در توليد خودروي غيرآلاينده
003048.jpg
رعايت استانداردهاي زيست محيطي در سال جاري ۲۰درصد كاهش خودروهاي غير آلاينده را در پي داشته است. مدير كل دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن و عضو كميته علمي همايش آلودگي هوا و اثرات آن بر سلامت اعلام كرده است كه براساس گزارش ارائه شده توسط شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران،از مجموع ۵۸ نوع خودرو قابل توليد در كشور، ۳۸ نوع خودرو در مرحله تطابق توليد موفق به اخذ تأييديه شده اند.

يك پژوهشگر:
هنوز دستورالعمل خاصي براي نظارت بر كارخانه هاي
توليد بتن وجود ندارد
003039.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: هنوز دستورالعملي براي نظارت بر كارخانه هاي توليد بتن و توليد مصالح وجود ندارد.
مهندس مصطفي احمدوند،محقق وكارشناس بتن مي گويد: فرايند توليد بتن آماده استاندارد نيست، اين در حالي است كه در كشور ما كه اقتصاد آن دولتي است و دولت مسئوليت اصلي ترين منابع را در اختيار دارد،ضروري است برنامه اي مدون تهيه و با ابزارها و اهرم هايي كه در اختيار دارد استانداردهاي لازم را طي يك برنامه درازمدت در جامعه اعمال كند. اما مشكل اينجاست كه هنوز اين برنامه تدوين نشده ،براين اساس بايد نخست الگو و چارچوبي اصولي در برنامه ريزي ها وجود داشته باشد كه در حقيقت مي توان به آن چشم انداز ۲۰ ساله در صنعت بتن اطلاق كرد، الگويي كه برنامه هاي كوتاه مدت و ميان مدت را شامل شود.
وي مي افزايد: پس از تهيه اين برنامه مدون، بايد مؤسسات يا سازمان هايي در مقام متولي بتوانند آن را اجرا كنند. شيوه اجرا نيز بايد به گونه اي باشد كه ميان توليدكنندگان رقابت ايجاد شود.با فراهم آمدن چنين وضعيتي، خريداران بتن آگاهانه نسبت به خريد بتن با كيفيت مناسب و مطلوب اقدام خواهند كرد ،ولي تا زماني كه اين فرايند عملي نشود هرج و مرج فعلي در توليد بتن آماده، ادامه مي يابد.
احمدوند در خصوص وضعيت بتن مصرفي در ساخت و سازهاي شهري مي گويد: وضعيت بتن در شهرها آن قدرها اميدوار كننده نيست. چرا كه در حال حاضر هيچ يك از توليد كننده ها نه آنهايي كه مجوز دارند و نه آنهايي كه فاقد مجوزند براساس استاندارد خاصي بتن توليد نمي كنند. از همين رو، وجود ضوابط تعريف شده و سازوكاري براي اعمال آن براي دستيابي به بتن استاندارد ضرورتي اجتناب ناپذير است؛ ضوابطي كه براساس آن همه مراحل توليد و اجراي بتن اعم از كارخانجات، وسايل حمل و نقل و ماشين آلات مربوط به آن كنترل شود.
وي با اشاره به اين كه بتن يك كالاي زنده است كه بايد تحت نظام مشخصي توليد شود، مي افزايد: براي توليد بتن با كيفيت علاوه بر رعايت ضوابط علمي ضروري است كارخانه ها و ماشين آلات مربوط به توليد بتن سالي يك بار معاينه فني شوند.
احمدوند با اشاره به لرزه خيز بودن كشور مي گويد: براي پيشگيري از خسارات ناشي از زلزله احتمالي و احداث ساختمان هايي با دوام ضروري است وضعيت صنعت بتن در كشور ساماندهي شود. مسأله اي كه بي توجهي به آن مي تواند زيان هاي جبران ناپذيري را در پي داشته باشد.
وي معتقد است: پيش از صدور هر گواهي نامه اي براي توليد بتن آماده ضروري است متقاضي آموزش هاي لازم را طي كرده باشد و همان گونه كه براي فعاليت كارخانه مجوز صادر مي شود بايد توليد كننده آموزش هاي مربوط به توليد محصول را نيز پشت سر بگذارد.

حقي كه عابران پياده داشتند!
مريم پاپي
شهرداري منطقه شش تهران دو سال پيش طرح آزمايشي را براي رعايت حقوق عابران پياده اجرا كرد تا در صورت موفقيت در سطح بزرگتر اجرا شود.
مقابل وزارت كشور،  در خيابان فاطمي هنوز هم خط عابر پياده اي هست كه چراغ راهنمايي دارد، نه به خاطر خودروسواران، بلكه به دليل رعايت حقوق شهروندي عابران پياده نصب شده است.
از دو سال پيش تا كنون عابراني كه از عرض خيابان فاطمي عبور مي كنند دلشان نمي آيد خودروهايي را كه با سرعت حركت مي كنند را متوقف كنند. چون عادت كرده اند كه خودشان براي خودروها توقف كرده و از ترس جانشان در سرما و گرما و برف و باران، حق سرنشينان خودروها را رعايت كنند!
رانندگان خودروها با عابران پياده چنان رفتار مي كنند كه انگار از جنس همان آهن و شيشه هايي هستند كه گاهي با رانندگانشان لجبازي و رقابت مي كنند يا كورس مي گذراند.
شايد آنها فراموش كرده اند كه اگر خودشان چند تكه آهن در اطرافشان هست كه مي تواند ضربه هاي نه چندان قوي را تحمل كرده و به خودشان آسيبي نرسد، عابران پياده مستقيما با گوشت و خونشان تصادف مي كنند.
مقايسه اين رفتار با شهروندان كشورهايي كه قوانين راهنمايي و رانندگي آنها تاكيد مي كند به منظور لحاظ كردن احتمال زمين خوردن ناگهاني عابر پياده، رانندگان حق رانندگي در فاصله كمتر از يك متري آنها را ندارند، نتايج جالبي را بدست مي دهد.
طرح چراغ عابر پياده زمان دار، حتما موفق نبوده كه بعد از گذشت بيش از يكسال از پايان زمان اجراي آزمايشي آن گسترش پيدا نكرده است. اما رانندگاني كه از خيابان فاطمي عبور مي كنند، وقتي به خط عابر پياده مقابل وزارت كشور مي رسند،  لااقل به ياد بياورند آنجا زماني حقي براي عابران پياده در نظرگرفته شده بود.
چراغ راهنمايي كه عابران بايد آن را براي عبور خود تنظيم مي كردند زير باد و باران و آفتاب مي پوسد؛  مثل حقوقي كه نه شهروندان به آن اعتقادي دارند و نه مسئولان شهري.

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |