سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۸ - Feb 7, 2006
روزي كه زمين در هاله اي از غبار بود
گروهي از دانشمندان موسسه فناوري كاليفرنيا (كلتك) موسسه تحقيقاتي ساود وست و دانشگاه چارلز در جمهوري چك توانستند رابطه اي ميان خرد شدن يك سيارك در كمربند اصلي سيارك ها و نشست انبوه غبار ميان سياره اي بر زمين را كشف كنند
003063.jpg
گروه دانش و فناوري: نمونه هاي رسوبي كه از بستر اقيانوس ها برداشته شده نشان مي دهد كه ميليون ها سال پيش، انبوهي از ذرات غبار ميان سياره اي سطح زمين را پوشانده بودند. مطابق شبيه سازي هاي رايانه اي، اين ذرات حاصل خرد شدن سيارك بزرگي در كمربند اصلي سيارك ها بوده اند (كمربند سيارك ها قلمرو اجرامي از اندازه دانه هاي شن گرفته تا خرده سياره هاي چند صد كيلومتري است كه در حد واصل مدار سياره مريخ و مشتري قرار دارند). ذرات غبار ميان سياره اي از بقاياي برخورد ميان سيارك ها و مواد خارج شده از دنباله دارها تشكيل شده اند و فقط در ابعاد چند ميكرون اند. اين ذرات به سوي خورشيد در حركت اند و در اين مسير گرفتار ميدان گرانشي سيارات از جمله زمين مي شوند و بر سطح آنها سقوط مي كنند. در حال حاضر سالانه بيش از ۲۰ هزار تن از اين ذرات روي زمين سقوط مي كند ولي اين مقدار بايد تابع برخورد سيارك ها و ظهور دنباله دارهاي فعال باشد. با بررسي رسوباتي در بستر دريا كه ذرات ميان سياره اي دارند، مي توان دوره هايي را در منظومه شمسي كشف كرد كه برخوردهاي عظيمي سبب از هم پاشيدن سيارك هاي بزرگ و انتشار انبوه غبار در منظومه شده است.
آشكار سازي مستقيم ذرات ميان سياره اي در رسوبات به دليل اندازه كوچك و مقدار كم آنها و همچنين مخلوط شدن آنها با مواد زميني كار دشواري است. اين مواد در خود مقدار قابل توجهي هليم ۳ (يكي از ايزوتوپ هاي نادر هليوم) را دارند. طي يك دهه گذشته پروفسور كن فارلي توجه خود را به اندازه گيري مقدار هليوم ۳ در رسوبات اقيانوسي تشكيل شده در ۷۵ ميليون سال پيش معطوف كرده است تا به بررسي تغييرات غبار ميان سياره اي بپردازد.
اخيرا فارلي مقدار قابل ملاحظه اي (بيش از حد مجاز) هليوم ۳ را در بعضي از رسوبات با قدمت ۲/۸ ميليون سال يافته است . اين مطلب حاكي از آن است كه ميزان غبار ميان سياره اي به طور ناگهاني تا ۴ بار افزايش يافته و سپس طي ۵/۱ ميليون سال تا حال عادي پيش از آن كاهش يافته است. براي حصول اطمينان از اين كه مقدار اندازه گيري شده به صورت تصادفي در يك ناحيه از بستر دريا نبوده است، دو محل متفاوت كنكاش شد، يكي اقيانوس هند و ديگري اقيانوس آرام و نتايج در هر دو يكسان بود. فارلي گفت: «هليوم ۳ پيدا شده در رسوبات بقاياي برخورد عظيمي است كه ۲/۸ ميليون سال پيش در كمربند سيارك ها رخ داده است. اين پديده يكي از بزرگترين برخوردهاي غبار ساز در طي ۸۰ ميليون سال اخير بوده است.»
براي پيدا كردن منبع اين ذرات، دكتر ويليام اف بوتكه و ديويد نسورني از بخش مطالعات فضايي در موسسه تحقيقاتي ساود وست به بررسي خوشه هاي سياركي پرداختند كه در مدارهايي مشابهند و به نظر حاصل از هم پاشيدن سياركي بزرگند. اگرچه در كمربند اصلي سيارك، برخورد ميان اين اجرام امري بسيار طبيعي و متداول است، اما بسيار نادر است كه سيارك بزرگي در اين ميان بر اثر يكي از اين برخوردها از هم بپاشد.
اين گروه، خوشه اي از خرده سيارك ها را كه از لحاظ سن، اندازه و ديگر پارامترها نامزدهاي مناسبي براي بقاياي سيارك مادري اند كه از هم پاشيدن آن سبب ايجاد دوره غبار آلوده زمين مي شده را مشخص كردند.
با دنبال كردن مدار اين خرده سيارك ها در گذشته و با استفاده از مدل هاي كامپيوتري اين گروه دريافتند كه اين خرده سيارك ها ۲/۸ ميليون سال پيش در يك جهت مداري كاملا مشترك در فضا حركت مي كرده اند! دانشمندان نام سيارك مادر را وريتاس گذاشته اند و قطر آن را حدود ۱۶۰ كيلومتر مي دانند. ورتياس به صورت مهيبي تكه تكه شده است و اين يكي از بزرگترين برخوردهاي سياركي در طي ۱۰۰ ميليون سال اخير بوده است. بررسي هاي نهايي با شبيه سازي رايانه اي جا به جايي ذرات به جاي مانده از سيارك وريتاس نشان داد كه اين حادثه مي توانسته سيل عظيمي از غبار ميان سياره اي را به سوي زمين روانه كند.

تلفن هاي كامپيوتري يا كامپيوترهاي تلفني
003066.jpg
گروه دانش و فناوري - مريم افضلي: در حالي كه براي پس انداز مدام تلاش مي كردم يك آپليو خريدم، در واقع دو تا خريدم يكي براي خودم و يكي هم براي مادرزنم كه در تركيه بود. هدفم از خريد آپليو (يك جعبه سياه كوچك به اندازه نصف جعبه كفش) اين بود كه با نصب آن در تلفن و اتصال آن به اينترنت مي توانستم به مادرزنم زنگ بزنم! البته يك ذره پيچيده تر از اين بود. بايد يك سري شماره را وارد مي كرديم و برنامه ريزي مي كرديم كه هنگام زنگ زدن هر دو در خانه باشيم چون بايد از اتصال dial up connection در اينترنت استفاده مي كرديم كيفيت اتصال هم مورد سئوال بود گاهي ارتباط قطع مي شد يا صدا بازتاب داشت. بعد از ۵ بار استفاده به جاي آپليو از چندين وسيله ديگر استفاده كردم كه هيچ كدام به اندازه قيمتشان كار نكردند. حالا مي بينم كه آپليو فرم اوليه (VOIP (Voice over internet protocol بوده است. تحقيقات جديد توسط مركز تحقيقاتي فورستر پيش بيني مي كند كه تا پايان سال ۲۰۰۶ بيش از ۵ ميليون آمريكايي از VOIP استفاده خواهند كرد. از ماه اكتبر POST Plain old telephon system) را به VOIP تبديل كردند.
چيزي كه VOIP را خيلي جالب مي كند قيمت آن است. وقتي از تلفن هاي معمولي زنگ مي زنيد يك محدوده بين شما و كسي كه با آن تماس گرفته ايد به وجود مي آيد اين محدوده تا زماني كه صحبت مي كنيد وجود دارد. يك نفر صحبت مي كند در حالي كه ديگري گوش مي دهد بنابراين در حالي كه محدوده باز است اطلاعات يك طرفه جريان دارند. مثل اين است كه از نيمي از خط استفاده مي كنيد. به وسيله VOIP تمام اينها تغيير مي كند. وقتي يك تلفن VOIP را برمي داريد مثل اين است كه اي ميل مي فرستيد صداي شما به بسته هاي كوچك اطلاعاتي كه روي اينترنت فرستاده مي شود تقسيم مي شود. شبكه آن بسته ها را روي ارزان ترين خطوط با حداقل شلوغي مي  فرستد. چون فقط اطلاعات را وقتي فرد صحبت مي كند مي فرستد آن تأخير داده رساني را از بين مي برد. يعني اينكه در همان فضايي كه براي يك تماس تلفني با استفاده از POTS احتياج است ۳ يا ۴ تماس تلفني قرار مي گيرد.
VOIP سه شكل هستند:
۱- يك آداپتور (تبديل كننده) تلفن آنالوگ كه به تلفن شما نصب مي شود و سينگال هاي آنالوگ را به ديجيتال تبديل مي كند. ۲- تلفن هاي IP كه شبيه تلفن هاي معمولي هستند اما يك اتصال كننده Ethernet مخصوص دارند كه مي توانيد آن را به كامپيوتر يا تلفن خانه متصل كنيد. ۳- از كامپيوتر به كامپيوتر كه شما يك نرم افزار را در كامپيوتر خود دانلود مي كنيد كه به شما اجازه مي دهد با دوستتان كه همين نرم افزار را در كامپيوتر خود دارد صحبت كنيد. معمولاً اين نوع VOIP رايگان است. اگرچه به ميكروفون، (بلندگو) و نرم افزار احتياج داريد. VOIP دو مزيت دارد يكي قيمت و ديگري تغييرپذيري آن است. شركتهاي پشتيبان تلفن اينترنتي به اندازه نصف يا يك چهارم آنچه شركتهاي خطوط تلفن قديمي درخواست مي كنند. چون قيمت شامل خطوط ويژه، مكالمه سه طرفه (call-forwarding) و ويژگي هاي ديگري كه معمولاً با سيستم تلفن قديمي هزينه بيشتري دارد. مي توانيد پول هنگفتي به جيب بزنيد. علاوه بر اين مي توانيد از شماره تلفن منزلتان را هر جايي كه مي رويد در صورت دسترسي به اينترنت استفاده كنيد. اين ويژگي براي افرادي كه زياد به سفر مي روند جالب به نظر مي رسد.
اما همه چيز هم در مورد ارتباط تلفني اينترنتي عالي نيست. اگر برق قطع شد بايد از تلفن معمولي استفاده كنيد. تلفن هاي قديمي در بي برقي در صورت بي سيمي نبودن كار مي كنند. اگر مورد كيفيت صدا پيشرفت كرده است اما گهگاهي انعكاس يا قطعي صدا را خواهيد داشت. به ويژه اگر اينترنت شلوغ باشد. ويروسهاي كامپيوتري هم مي توانند وارد تلفن شما شوند اگرچه اين مورد نادرست است چيزي كه بيشتر از همه مورد توجه است تلفن هاي اضطراري است. سيستم VOIP ازشماره تلفن هاي آدرس شده IP استفاده مي كند. اما چون اين شماره ها براساس مكان نيستند سيستم ۹۱۱ نمي تواند مشخص كند از چه محلي تماس را دريافت كرده است. در صورتي كه در شماره هاي POST اين امكان وجود دارد.
شركتهاي VOIP مثل Vonage راههاي را براي اين مشكل پيدا كرده اند اما هنوز در تمام مناطق در دسترس نيست. و اگر در مسافرت هستيد هرگاه تلفن را تغيير مي دهيد بايد يك فرم پر كنيد اگر برق نباشد يا دسترسي به اينترنت نداشته باشيد نمي توانيد از سرويس هاي ۹۱۱ (در ايران ۱۱۰.م) استفاده كنيد. و البته بايد به شبكه وصل شويد كه اين هم هزينه دارد.
تا جايي كه شما بخواهيد (ارزان مي شود) مي توانيد با استفاده از VOIP در هزينه صرفه جويي كنيد و تغييرپذيري آنها يك ويژگي جالب است. اما بعضي افراد ترجيح مي دهند پول بيشتري هزينه كنند تا با بي برقي خيالشان از بابت تلفن راحت باشد.
منبع:
Christian Science Monitor, 18jan 2005

تكنيك جديد براي جست وجوي حيات در سنگ هاي مريخ
پارس اسكاي: جي ويليام شوپف، زيست- ديرينه شناس دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس- به همراه همكاران خود تصاوير سه بعدي از سنگواره هايي تهيه كرده اند كه مربوط به ۶۵۰ تا ۸۵۰ ميليون سال قبل هستند و درون سنگ ها سالم باقي مانده اند. ممكن است اين دستاورد براي بررسي سنگ هايي كه كاوشگران طي ماموريت هاي فضايي آينده به زمين مي آورند، مورد استفاده قرار گيرد. شوپف مي گويد اين تكنيك كه «ميكروسكوپي روبشگري ليزي كانفوكال با طيف سنجي رامان» نام دارد به دانشمندان اين توانايي را مي دهد تا با نگاه به سنگواره هاي موجود در ميان سنگ ها به جست وجوي نشانه هايي از زندگي- مانند ديواره هاي سلول ها- بپردازند.
شوپف كه همچنين زمين شناس، ميكروبيولوژيست و شيمي- زمين شناس آلي دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس است، مي گويد: «ديدن سنگواره هايي كه از لحاظ آلي در ميان سنگ ها سالم مانده اند و مشاهده آنها با استفاده از تصاوير سه بعدي بسيار شگفت انگيز است. به دست آوردن بينشي از زيست- شيمي ارگانيسم هايي كه تقريباً يك ميليارد سال پيش زندگي مي كردند بسيار مشكل است؛ اما تكنيك جديد اين بينش را فراهم مي آورد. ميكروسكوپي كانفوكال به ما كمك مي كند تا سلول ها را مشاهده كنيم و طيف سنجي رامان ساختار شيميايي را براي ما آشكار مي كند.»

داوري جشنواره و بلاگ ها با اس ام اس
گروه دانش و فناوري- رويا راوري: با برقراري امكان داوري جشنواره وبلاگ ها و وب سايت هاي انقلاب اسلامي از راه فرستادن اس ام اس، براي اولين بار خوانندگان وبلاگ ها مي توانند با ارسال كد وبلاگ (كد كاربري) به شماره ۳۰۰۰۲۵۶۴ از راه اس ام اس، وبلاگ برگزيده خود را انتخاب كنند.
هومند تندهوش، يكي از مسئولان واحد سيستم هاي ارتباطي مگفا در گفت وگو با خبرنگار همشهري با اشاره به برگزاري نخستين جشنواره وبلاگ ها و وب سايت هاي انقلاب اسلامي (كاغذ هاي شيشه اي) بيان داشت كه اين جشنواره با هدف هويت بخشي به وبلاگ هاي فارسي زبان، ارج نهادن به فعاليت وبلاگ نويسان ايراني توسط فرهنگسراي انقلاب و باشگاه خبرنگاران جوان در حال برگزاري است و با توجه به هماهنگي به عمل آمده با مركز گسترش فناوري اطلاعات (مگفا)، وبلاگ ها (و يا وب سايت) منتخب مردمي در اين بخش با استفاده از طريق اس ام اس با انتخاب نفر برتر، جايزه ويژه اي اهدا خواهد شد.
روش كار به اين صورت است كه علاقه مندان با مراجعه به وب سايت جشنواره به آدرس www. blogfest.ir به قسمت وبلاگ هاي شركت كننده رفته و كد وبلاگ يا وب سايت مورد نظر را به شماره مذكور از طريق اس ام اس، ارسال مي كنند.
نكته قابل توجه اين است كه با هر شماره تلفن همراه فقط مي توان يك بار در اين راي گيري شركت كرد .گفتني است اين جشنواره در دو بخش برگزار مي شود.

نانولوله هاي كربني و پيل هاي خورشيدي
003060.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: دانشمندان علوم نانو دانشگاه فناوري كوينزلند استراليا در حال توسعه نسخه جديدي از پانل هاي فوتوولتائيك خورشيدي بر پايه مواد پليمري هستند كه ضخامتي در مقياس نانو داشته و سبك و انعطاف پذيرند. اين محققان انتظار دارند كه فناوري آنها بيشترين كاربرد را در وسايل الكترونيكي قابل حمل نظير تلفن و كامپيوترهاي لپ تاپ داشته باشد. اين صفحات پليمري به واسطه انعطاف پذيري و ضخامت بسيار كم مي توانند به صورت لوله درآمده و به راحتي به محل مورد استفاده حمل شوند.
پروفسور نونژيو موتا استاد دانشكده سيستم هاي مهندسي دانشگاه فناوري كوينزلند و دكتر اريك واكلاويك از دانشكده علوم شيمي فيزيك اين دانشگاه در حال توسعه منابع تجديدپذير انرژي با استفاده از فناوري نانو هستند. اين محصولات جديد پليمرهاي هادي و مواد كامپوزيتي گران قيمت ساخته شده از نانولوله هاي كربني هستند. اين قطعات پليمري مي توانند به منظور افزايش اندازه و توليد توان بيشتر متناسب با نياز به راحتي به هم متصل شوند. دانشگاه فناوري كوينزلند تنها دانشگاهي است كه به دنبال توسعه استفاده از نانولوله هاي كربني در اين روش است.
اين پيل هاي خورشيدي مي توانند انرژي لازم براي شارژ باتري هاي تجهيزات با توان كم مانند لپ تاپ و تلفن همراه را فراهم كنند. دكتر واكلاويك مي گويد: «اين پليمر مي تواند گزينه مناسبي براي پيل هاي خورشيدي سيليكوني كه گران قيمت، سنگين و حساس هستند، باشد. گرچه اين پيل ها بازار قابل توجه و موفقيت تجاري خوبي كسب كرده اند، هزينه هاي بالاي توليد آنها، ارزش تجاري آنها را محدود كرده است. لذا ما در حال حاضر در حال گسترش گزينه هاي كم هزينه از سلول هاي فوتوولتائيك در گروه كاربردي فناوري نانو در دانشگاه فناوري كوينزلند هستيم.»

ميزان نور ارسالي از خورشيد به زمين كم شده
ايرنا: تحقيقات پژوهشگران نشان مي دهد از سال ۲۰۰۰ تاكنون ميزان نوري كه از خورشيد به زمين مي رسد كاسته شده، اما اين امر به نحو تناقض آميزي موجب كاسته شدن از دماي زمين نشده است.
يك گروه از محققان موسسه تكنولوژي نيوجرسي در شهر نيو آرك به سرپرستي فيليپ گود ميزان نوري را كه از جو زمين به سطح ماه تابانده مي شود و از آنجا دوباره به زمين منعكس مي شود، اندازه گيري كردند.
در اين اندازه گيري روشن شد ميزان نوري كه از سطح زمين به ماه مي تابد نسبت به آنچه كه در سال هاي ۱۹۸۵تا ۲۰۰۰ از سطح زمين ساطع مي شد تا ۳ درصد افزايش يافته است. به گفته گود اين امر ممكن است ناشي از ازدياد ميزان ابرها در جو زمين باشد. داده هاي تازه اي كه از ماهواره وابسته به طرح بين المللي هواشناسي ابرها در اختيار محققان قرار گرفته نشان مي دهد كل پوشش ابر روي جو زمين در مدت مورد اشاره افزايش پيدا كرده است. اما نكته مهم در اين ميان آن است كه بخش قابل توجهي از نور خورشيد پس از برخورد با لايه هاي بالايي ابرها منعكس مي شود و ديگر هيچ گاه به زمين بر نمي گردد، با اين حال دماي زمين باز هم در حال افزايش است و كاهش ميزان تابش نور خورشيد كمكي به سردتر شدن آن نكرده است. پاسخ اين مسأله را مي توان در نوعي توزيع عجيب ابرها در پنج سال گذشته جست وجو كرد. بر اساس داده هايي كه از ماهواره طرح بين المللي به دست آمده است نسبت ابرهاي مرتفع به ابرهاي كم ارتفاع طي سال هاي گذشته افزايش يافته است. ابرهاي با ارتفاع كم موجب كاسته شدن از دماي زمين مي شوند در حالي كه ابرهاي با ارتفاع زياد مانند يك پتو كه به دور زمين پيچيده شده باشد از فرار گرما از سطح آن جلوگيري مي كنند. به اين ترتيب ازدياد ميزان ابرها با ارتفاع زياد عملاً موجب شده دماي زمين افزايش يابد. به گفته گود تغييرات آب و هوايي امري بسيار ظريف است و در اين زمينه نمي توان از الگوهاي ساده اي كه به ظاهر موجه مي نمايند براي توضيح رفتار سامانه هاي آب و هوايي استفاده كرد.

ژن مخاط گوش
003057.jpg
گروه دانش و فناوري- ندا اسدي:مخاط گوشي بر دو نوع است: مرطوب و خشك. نوع مرطوب بيشتر در آفريقا و اروپا وجود دارد و ۹۷ درصد مردم اين مناطق داراي اين نوع مخاط هستند و نوع خشك ميان مردم آسياي شرقي يافت مي شود. جمعيت جنوب مركز آسيا از هر دو نوع به ميزان برابر دارند. محققان با مقايسه DNA تعدادي از ژاپني ها، در هر دو نوع مخاط ژني را شناسايي كردند كه نوع اين مخاط را تعيين مي كند. بنابراين آنان دريافتند كه تغيير در هر واحد منفرد دي ان آ اين ژن، مي تواند نوع مخاط گوشي فرد را تغيير دهد. نقش اين ژن خارج كردن موادي از سلول هايي است كه اين مخاط را ترشح مي كنند. تغيير دي ان آ منفرد، اين ژن را بي اثر مي كند و بدون وجود آن فرد داراي مخاط گوشي خشك مي شود.محققان ژاپني به سرپرستي كوهيشيرو يوشيورا، با مطالعه ۳۳ نوع گروه نژادي در سراسر جهان دريافتند نوع مرطوب كه در آفريقا و اروپا بسيار يافت مي شود، نوع نخستين آن است كه مربوط به ۵۰۰۰۰ سال پيش و قبل از خروج انسانهاي مدرن از آفريقاست.تحقيقات نشان مي دهد كه احتمالاً نوع خشك اين مخاط بعدها در آسياي شمالي يافت شده است. نوع خشك در آسياي جنوبي غيرمعمول است زيرا افرادي كه اهل آسياي شمالي بودند و با مردم نژادهاي آسياي جنوبي ازدواج كردند. مخاط مرطوب را به نسل هاي بعدي انتقال دادند. نوع خشك در ميان آمريكايي هاي بومي بسيار ديده مي شود زيرا شواهد ژنتيكي ثابت مي كند كه اجداد آنها ۱۵۰۰۰ سال پيش از تنگه پرينگ در سيبري به آنجا مهاجرت كردند.به نظر مي رسد كه اين مخاط نقشي بيش از يك لايه بيولوژيكي مگس كشي كه مانع ورود گرد و غبار و حشرات به گوش مي شود نداشته باشد، ولي عجيب است كه بدانيد داشتن مخاط گوشي مرطوب يا خشك مي تواند به تناسب اندام فرد تأثير گذارد و ژن اين مخاط ممكن است وظايف مهم ديگري نيز داشته باشد. دكتر پوشورا و همكارانش معتقدند كه نقش اين ژن بر عرق كردن داراي اهميت بالايي است.آنها بيان مي كنند كه مخاط گوش و عرق كردن در زير بغل به يكديگر وابسته اند. افراد با مخاط گوش خشك كمتر عرق مي كنند و بدنشان بو نمي دهد: در حالي كه افراد با مخاط گوشي مرطوب كه بيشتر در آفريقا و اروپا زندگي مي كنند بيشتر عرق مي كنند و بدنشان بو مي دهد. البته بسياري از نژادهاي آسيايي با سرما سازگاري دارند. نويسندگان ژاپني بر اين عقيده هستند كه عرق ريختن كم اهالي آسياي شرقي نيز مي تواند به سازگاري اجداد آنها با مناطق سردي كه در آن مي زيسته اند مربوط باشد.
منبع: NewYorkTimes,24Jan2006

سياهچاله هاي فوق حجيم
پارس اسكاي: اختر شناسان مي گويند سياهچاله هاي فوق حجيم كه جرمي معادل چندين ميليارد برابر خورشيد دارند و در مركز اكثر كهكشان ها موجودند، از ادغام دو سياهچاله با جرمي نسبتاً متوسط به وجود مي آيند. ماه گذشته محققان مركز اختر فيزيك هاروارد و اسميتسونيان در كمبريج اعلام كردند كه براي نخستين بار اولين نمونه سياهچاله هاي جرم متوسط را درون يك كهكشان فعال يافته اند. اين تحقيق طي دويست و هفتمين نشست انجمن اخترشناسي آمريكا ارائه شد. از لحاظ جرم، اين سياهچاله ها بين سياهچاله هاي فوق حجيم و سياهچاله هاي ستاره اي -كه از فروريختن يك ستاره مجزا بوجود مي آيند- قرار مي گيرند. وجود سياهچاله ها با مشاهده مستقيم و با استفاده از تجهيزات موجود نتيجه گيري نمي شود؛ بلكه تاثير گرانشي آنها روي اجرام مجاور و همچنين مقدار انرژي تابشي و گسيل هاي ديگر ناشي از قرص گازي گرداگرد آنها باعث مي شود كه اخترشناسان وجود آنها را دريافت كنند.

نمونه آسان
جدول اعداد
۱۶
003090.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |