سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۸ - Feb 7, 2006
رئيس جمهوري:
خشونت در جامعه اي رواج مي يابد كه زنانش
مهرورزي را فراموش كرده باشند
003069.jpg
ايلنا:  رييس جمهوري گفت:   محوري  ترين نقش زنان، نقش مادري است و اين نقش، زيربنا و پايه همه مناسبات فرهنگي و اجتماعي يك جامعه است.
دكتر محمود احمدي  نژاد، رييس جمهوري، در مراسم ديدار اقشار مختلف زنان با رييس جمهوري، گفت: انقلاب اسلامي، استمرار نهضت عاشورا در دوران حاضر است؛ زيرا جنس و آرمان انقلاب و عاشورا يكي است.
وي با بيان اين كه حضرت امام خميني(ره) با برافراشتن پرچم اسلام در كشور ايران و لبيك گفتن ملت ايران به اين امر، حركت بزرگي را آغاز كرده است، افزود: امروز امواج اين حركت، تمام عرصه  هاي اين دنيا را درنورديده است و كليه معادلات سياسي عالم را تحت الشعاع قرار داده است.
احمدي  نژاد، با بيان اين كه امروزه ملت ايران، الگوي شادابي و نشاط آفريني همه ملت  هاي جهان است، خاطرنشان كرد: حركت انقلابي امام خميني(ره) را مي  توان در دو نقطه بازيابي هويت و اتصال تاريخي ملت ايران به نهضت انبياء و عاشورا و يادآوري توانمندي  هاي ملت ايران به آنها، خلاصه كرد.
رييس جمهوري   تصريح كرد: در شرايطي كه تهاجم فرهنگي و تحقير ملت  ها و القاي ناباوري به آنها، محور كليه فعاليت  هاي جهان غرب است، ملت ما با تكيه بر هويت اصيل فرهنگي خود، ۲۷ سال پرفراز و نشيب را با موفقيت طي كرده و امروز جزو مؤثرترين و برجسته  ترين ملت  هاي دنيا است.
رييس جمهور، در خصوص زنان يادآور شد: امروز تعداد بسياري نظريه يا نظريه  سازي وجود دارد كه دائماً در حال مقايسه بين زن و مرد هستند، عده  اي تصور مي  كنند كه اين دو جنس در حال تنازع و درگيري تاريخي براي تسلط هريك بر ديگري هستند و گروه ديگر زن و مرد را جداي از يكديگر مي  دانند، ولي ما در اسلام زن و مرد را مكمل يكديگر مي  دانيم. وي افزود: وجود زن و مرد در كنار يكديگر لازمه بقا است و در واقع حقيقت، خلقت و هستي آنها يكي، يعني انسان است، ولي آنها دو جلوه متفاوت الهي، يعني زن، جلوه جمال الهي و مرد جلوه جلال الهي هستند كه بايد يار و ياور يكديگر باشند.
احمدي  نژاد خاطرنشان كرد: عرصه زندگي سه بخش كاملاً مجزا دارد كه يك بخش مختص زنان است و فقط زنان مي  توانند در آن به ايفاي نقش بپردازند، بخش ديگر مختص مردان بوده كه در آن نيز فقط مردان مي  توانند نقش خود را ايفا كند و يك حوزه مشترك وجود دارد كه در آن بحث، شايسته  سالاري وجود دارد و هر كس در اين حوزه بيشتر تلاش كند، كمال يافته  تر خواهد بود.
رييس جمهور تصريح كرد: در حوزه اول كه مختص به زنان است، محوري  ترين نقش زنان بدون ترديد نقش مادري است كه در واقع بالاترين نقشي است كه يك انسان مي  تواند در زندگي خود، ايفا كند، اين نقش زيربنا و پايه همه مناسبات فرهنگي و اجتماعي جوامع است و اگر در بعضي جوامع، شاهد فساد، بي  اخلاقي و بي  عاطفگي هستيم، به خاطر اين است كه مادران آن جامعه، نقش مادري خود را فراموش كرده  اند. به گفته وي، يكي ديگر از نقشهاي زنان در اين حوزه، ترويج مهرورزي، محبت و عاطفه در جامعه است كه در واقع عاطفه، پايه انتقال فرهنگ، همبستگي ملي و نشاط در جوامع است كه اين نقش از عهده كسي به جز زنان جامعه، ساخته نيست.
احمدي  نژاد گفت: وجود زن يعني رحمت، لطف و مهرباني كه هيچ مردي نمي  تواند اين خصوصيات را به طور كامل ايفا كند و در جامعه  اي كه زنان آن نقش مهرورزي و عاطفه  پراكني خود را از دست داده  اند، خشونت، آدم  كشي و خيانت رواج پيدا مي  كند.
رييس جمهور، در پايان يادآور شد: محور و نقطه اتكابودن، نقش ديگر زنان است كه به نظر مي  رسد اين نقش از انبيا و به ويژه حضرت زهرا(س) به زنان مملكت ما به ارث رسيده و آنها با ايفاي اين نقش در ايجاد كانون  هاي گرم خانوادگي و اجتماعي موفقيت  هاي زيادي داشته  اند.

دولت اعتبار لازم را براي پرداخت بدهي تأمين اجتماعي
در بودجه سال ۸۵ تخصيص نداده است
فارس: معاون اقتصادي و برنامه ريزي سازمان تأمين اجتماعي گفت: رقم پيش بيني شده در بودجه سال ۸۵ براي پرداخت بخشي از مطالبات سازمان تأمين اجتماعي بسيار كم و ناچيز است.
حسين قديم افزود: قانون برنامه چهارم توسعه، دولت را مكلف كرده است در طول اين برنامه بدهي بيمه اي جديدي ايجاد نكند و در طول سال هاي اجراي برنامه نيز كل مطالبات گذشته را به سازمان هاي بيمه گر بپردازد اما نكته اي كه تا حدي باعث نگراني سازمان تأمين اجتماعي شده، عدد پيش بيني شده براي پرداخت بخشي از مطالبات سازمان در بودجه سال ۱۳۸۵ است كه بسيار كوچك و ناچيز به نظر مي رسد.
وي تصريح كرد: براساس مستندترين محاسبات كه حاصل مطالعات سازمان حسابرسي است، مطالبات سازمان تأمين اجتماعي از دولت حدود ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ ميليارد تومان برآورد شده است، رقم قابل توجهي كه درصورت وصول و سرمايه گذاري آن، منابع درآمدي سازمان تأمين اجتماعي به طور نسبتاً مطلوبي افزايش يافته و ما را تا حدودي از نگراني ها مي رهاند ولي با توجه به رقم پيش بيني شده در بودجه سال ۸۵ شايد سازمان در اخذ مطالباتش از دولت با مشكل مواجه شود.
معاون اقتصادي و برنامه ريزي سازمان تأمين اجتماعي همچنين با بيان اينكه در بودجه سال جاري كشور مقرر شده كه دولت بدهي خود را به سازمان در قالب سهام شركت ها بپردازد، گفت: در بودجه سال جاري كشور مقرر شده است دولت معادل ۲ هزار ميليارد تومان از سهام شركت ها را در قبال بدهي هاي بيمه اي به سازمان تأمين اجتماعي و صندوق بازنشستگي كشوري واگذار كند كه ۹۳۵ ميليارد تومان از رقم مذكور سهم سازمان تأمين اجتماعي بوده است و تاكنون شايد نزديك ۵۰ درصد از اين رقم تحقق يافته است.
قديم با بيان اينكه در اساسنامه سازمان، شوراي عالي تأمين اجتماعي و سياست هاي راهبردي سازمان، محدوديت ها و چارچوب هايي براي سرمايه گذاري تأمين اجتماعي تعريف كرده اند، گفت: بر اين اساس اولاً سرمايه گذاري هاي سازمان بايد سود مناسب، مطلوب و مطمئني ايجاد كند به گونه اي كه كف اين سود نبايد از ميزان سود اوراق مشاركت كمتر باشد و ديگر اينكه سرمايه گذاري ها به منظور افزايش قدرت مانور سازمان و استفادهِ بهينه از فرصت ها، بايد داراي قابليت نقدشوندگي سريع تر نسبت به ساير سرمايه گذاري ها باشد به گونه اي كه سازمان بتواند بلافاصله و در كوتاه ترين زمان ممكن، سرمايه موردنظر را به وجه نقد تبديل و در زمينه ها و فرصت هاي تازه ايجاد شده سرمايه گذاري كند و اين سرمايه گذاري ها نبايد خيلي ريسك بالايي داشته باشند.
وي در خصوص وضعيت شركتهاي زيان ده اين سازمان گفت: از مجموع حدود ۱۷۰ شركت فعال در صنايع و رشته هاي مختلف بخش قابل توجهي از آنها سودده، تعدادي در مرز نقطه سربه سري و تعدادي هم فاقد توجيه اقتصادي و زيان ده هستند، جمع شركت هايي كه بايد براي آنان تعيين تكليف كنيم و تصميم گيري سريعتري دربارهِ آنها داشته باشيم، حدود ۲۰ تا ۲۵ شركت است، اين دسته از شركت ها با توجه به نوع محصول، قدمت، تكنولوژي قديمي و كهنه اي كه دارند، در حال حاضر تحت هيچ شرايطي داراي توجيه اقتصادي نيستند و به همين دليل، فعاليت اين شركت ها متوقف و براي انحلال آنها اقدام شده است و البته تعدادي از آنها نيز با تغيير خطوط توليد، نوع محصول و اصلاح ساختار قادر به ادامهِ فعاليت خواهند بود.
وي تصريح كرد: دسته سوم اين شركت ها، به دليل متأثر بودن از شرايط اقتصادي و توليدي كشور، سودآور نيستند كه با انجام اقداماتي مانند افزايش سرمايه مي توان آنها را به نقطه سوددهي رساند، بخش قابل توجهي از اين دسته از شركت ها، از سوي دولت به ازاي بدهي به سازمان تأمين اجتماعي واگذار شده است، از اين رو، سياست فعلي در وصول بدهي هاي سازمان از دولت، تعامل بيشتر و بهتر با دولت و مجلس براي دريافت شركت هاي مناسب تر است.

فراخواني مشمولان فارغ التحصيل دانشگاهي
به خدمت سربازي
مهر: معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي با صدور اطلاعيه اي، تمامي مشمولان فارغ التحصيل دوره هاي كارداني، كارشناسي و پزشكي را به خدمت مقدس سربازي فراخواند.
به آگاهي تمامي مشمولان فارغ التحصيل دوره هاي كارداني، كارشناسي و بالاتر و همچنين مشمولان گروه پزشكي كه دفترچه ۳ برگي آماده به خدمت يا برگه اعزام به خدمت از مركز فن آوري اطلاعات و ارتباطات (مركز رايانه) معاونت وظيفه عمومي ناجا، به تاريخ هاي اول و دوم اسفند ۱۳۸۴ دريافت داشته اند، مي رساند برابر اين اطلاعيه براي اعزام به خدمت مقدس سربازي مراجعه نمايند.
تهران:
۱- تمامي مشمولان فارغ التحصيل دوره كارداني كه از اداره كل وظيفه عمومي تهران بزرگ دفترچه ۳برگي آماده به خدمت يا برگه اعزام به خدمت از مركز فن آوري اطلاعات و ارتباطات ( مركز رايانه ) معاونت وظيفه عمومي ناجا دريافت داشته اند در ساعت ۷ صبح روز دوشنبه مورخ ۱/۱۲/۸۴
۲- تمامي مشمولان فارغ التحصيلان دوره كارشناسي و بالاتر و گروه پزشكي كه از اداره كل وظيفه عمومي تهران بزرگ دفترچه ۳ برگي آماده به خدمت يا برگه اعزام به خدمت يا برگه اعزام به خدمت از مركز فن آوري اطلاعات و ارتباطات (مركز رايانه ) معاونت وظيفه عمومي ناجا دريافت داشته اند در ساعت ۷ صبح روز سه شنبه مورخ ۲/۱۲/۸۴ به معاونت وظيفه عمومي ناجا واقع در ميدان سپاه مراجعه نمايند تا به خدمت اعزام شوند.
شهرستان ها
۱- تمامي مشمولان فارغ التحصيل دوره كارداني كه از مراكز وظيفه عمومي شهرستان هاي مربوط دفترچه ۳ برگي آماده به خدمت يا برگه اعزام به خدمت از مركز فن آوري اطلاعات و ارتباطات (مركز رايانه ) معاونت وظيفه عمومي ناجا دريافت داشته اند در ساعت ۷ صبح روز دوشنبه مورخ ۱/۱۲/۸۴
۲- تمامي مشمولان فارغ التحصيل دوره كارشناسي و بالاتر در كليه رشته ها و گروه پزشكي و نيز دكتراي گروه پزشكي كه از مراكز وظيفه عمومي شهرستان هاي مربوطه دفترچه ۳ برگي آماده به خدمت يا برگه اعزام به خدمت از مركز فن آوري اطلاعات و ارتباطات ( مركز رايانه ) معاونت وظيفه عمومي ناجا دريافت داشته اند در ساعت ۷ صبح روز سه شنبه مورخه ۲/۱۲/۸۴ به معاونت هاي وظيفه عمومي استان مربوطه مراجعه نمايند تا به خدمت اعزام گردند.
همچنين ، در اين اطلاعيه تاكيد شده است: تمامي مشمولان ۱۵ روز قبل از موعد اعزام، واكسن مننژيت تزريق كنند و در دفترچه يا برگه هاي اعزام به خدمت آنان توسط واكسيناتور امضا و مهر شود.

حمايت سازمان ملي جوانان از طرح  هاي توانمندسازي جوانان
ايلنا: مدير امور هماهنگي و اجراي طرح هاي سازمان ملي جوانان، گفت: هر يك از افراد حقيقي و حقوقي، سازمان  هاي دولتي و غيردولتي و تشكل  هاي مردمي كه در راستاي توانمندسازي جوانان طرحي دارند، مي  توانند طرح خود را به سازمان ملي جوانان ارائه كنند. امين جلال  منش، گفت: همچنين افراد و سازمان  هاي مذكور در ساير زمينه  هايي كه احساس مي  كنند، خلائي وجود دارد نيز مي  توانند مباحث خود را به اين سازمان ارائه دهند تا اگر نياز به كاركردن برروي آنها وجود داشت، در اتاق  هاي فكر فراهم شده به اين منظور در سازمان ملي جوانان، اقدامات لازم بر روي اين طرح  ها صورت گيرد.
جلال  منش خاطرنشان كرد: در بحث توانمندسازي جوانان طرح  هايي نظير توانمندي در مهارت  هاي زندگي، حمايت از جوانان نمونه، نخبه و هنرمند، حمايت از آموزش  هاي فني و حرفه  اي، پشتيباني از مطالعات و پژوهش  ها، توانمندسازي جوانان روستايي و ساماندهي شاخص  هاي امور جوانان مطرح است.

راه اندازي ۵۰ پايگاه جديد اورژانس
ايسنا: در صورت تصويب مجلس، سازمان بيمه خدمات درماني مكلف است در سال ۸۵ تمام اعتبارات رديف هاي مربوط به بيمه درمان را تنها براي درمان بيمه شدگان هزينه كند و ۸۰ درصد صورت حساب هاي ارسال شده از سوي بيمارستان هاي طرف قرارداد را قبل از رسيدگي به عنوان علي الحساب پرداخت كند. به موجب بند (الف) تبصره ۱۴ لايحه بودجه سال ۸۵ كل كشور، سازمان هاي بيمه گر خدمات درماني موظف هستند بقيه مطالبات موسسات و مراكز بهداشتي درماني را حداكثر تا سه ماه پس از تحويل اسناد مربوطه، به نماينده رسمي سازمان بيمه خدمات درماني پرداخت كنند. براساس بند (د) همين تبصره و در راستاي ماده ۸۵ قانون برنامه چهارم توسعه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اجازه داده مي شود به منظور تقويت اورژانس و فوريت هاي بيمارستاني و ساماندهي و تكميل شبكه فوريت هاي پزشكي و كاهش مرگ و مير ناشي از حوادث و بيماري ها تعداد ۵۰ پايگاه اورژانس جديد تاسيس و راه اندازي كرد.

يك سالگي، آغاز پذيرش ارزشهاي اخلاقي
مهر: در دوران نوزادي شما به عنوان والدين تنها كساني هستيد كه در كنار كودك قرار داريد. او از هر رفتار شما چيزي مي آموزد. از نوازش محبت مي آموزد و از توجه شما ، درك كردن و تعامل با جهان پيرامون را ياد مي گيرد.
كودك وقتي به يك سالگي مي رسد ياد مي گيرد كه شما و اطرافيان احساس داريد و نيازهايي نيز داريد. او حالا آماده است كه بياموزد نيازهاي او با شما فرق دارد و اين همان الفباي اخلاقيات است.والدين مي توانند با ارتباط دادن ارزشها با مفاهيم معنوي اين اراده را در وي تقويت نمايند اما اگر مفاهيمي كه مطرح مي كنند در رفتار و اعمال روزمره قابل لمس نباشد تبديل به پند و موعظه شده و تاثيري نخواهد داشت. از اين رو شيوه رفتار و گفتار والدين در شيوه زندگي فرزندتان اهميت بسزايي دارد.

واگذاري ۲۵۰۰ واحد مسكوني به خانواده هاي
تحت حمايت كميته امداد امام خميني(ره)
003075.jpg
ايسنا: به مناسبت ايام پيروزي انقلاب اسلامي بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسكوني احداثي ازسوي كميته امداد امام خميني(ره) به خانواده هاي تحت حمايت اين نهاد تحويل مي شود. همچنين كمك به آزادي ۵۰۰ زنداني نيازمند مشمول ستاد ديات كميته امداد امام خميني(ره)، تخفيف ۵۰ درصدي مركز تشخيص طبي (MRI) وليعصر(عج) وابسته به اين نهاد و آغاز اجراي ۵ هزار طرح اشتغال و خودكفايي خانواده ها تحت حمايت كميته امداد امام خميني(ره) از برنامه هاي اين نهاد در ايام دهه مبارك فجر است.

رفع سرفه با آويشن
ايسنا: براي رفع سرفه آويشن مصرف كنيد. اگر سه بار در روز ۱تا ۴ گرم پودر را به صورت گياه خشك يا دم كرده مصرف كنيد علاوه بر رفع سرفه در نفخ، خلط آور، ضد قارچ و شب ادراري در كودكان،  دهان شويه موثر است. عصاره آويشن به سبب وجود تركيبات فنلي موجود در اسانس آن كاهنده فشار خون است. در مصرف دراز مدت آن احتياط ضروري است و عصاره آن به تنهايي و به صورت رقيق نشده نبايد مورد مصرف قرار گيرد.

كاهش ۹۰ درصدي فعاليت هاي شركت گلدكوئيست در ايام محرم
گروه اجتماعي:  قاضي رسيدگي كننده به پرونده گلدكوئيست گفت: در ايام محرم فعاليت هاي شركت گلدكوئيست، ۹۰ درصد نسبت به ماه هاي گذشته كاهش داشته است.به گزارش روابط عمومي قوه قضائيه، حميدرضا طائفي افزود: با اطلاع رساني هاي مكرري كه دستگاه قضايي و رسانه هاي گروهي انجام داده اند و به احترام عزاداري در ايام ماه محرم اين كاهش فعاليت شركت گلدكوئيست و سرشاخه ها و اعضاي آن را شاهد بوديم.طائفي تصريح كرد: اميدواريم اين روند در آينده نيز تكرار شود تا شاهد توقف كامل فعاليت هاي اين شركت باشيم و براي رسيدن به اين هدف،  به آگاهي مردم و اطلاع رساني بيشتر رسانه هاي گروهي نياز داريم.

رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت:
مصرف مرغ و فرآورده هاي آن در هيچ
استاني منع نشده است
ايسنا: رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت با اعلام اينكه اين وزارتخانه مصرف مرغ و فرآورده هاي آن را در هيچ استاني منع نكرده است، به همه خانواده هاي ايراني اطمينان داد كه تاكنون موردي از بيماري آنفلوآنزاي پرندگان در كشور مشاهده نشده است.
دكتر محمد مهدي گويا ، با بيان اينكه تاكنون هيچ گونه آلودگي  از آنفلوآنزاي پرندگان در انسان و پرنده در كشور مشاهده نشده است، تاكيد كرد: چنانچه موردي از آلودگي در انسان يا پرنده در كشور مشاهده شود، مراتب را به اطلاع عموم مي رسانيم.
وي با بيان اينكه تعداد موارد ابتلاي پرنده به آنفلوآنزاي پرندگان طي چند روز اخير در تركيه افزايش يافته است، افزود: همچنين حدود ۱۰ مورد آلودگي در انسان در تركيه گزارش شده كه منجر به بستري در بيمارستان شده است.
وي ادامه داد: تاكنون دو مورد فوت شده بر اثر آنفلوآنزاي پرندگان در كشور عراق نيز گزارش شده كه اين حاكي از وجود آلودگي در پرندگان كشور عراق است.
گويا با تاكيد بر اينكه هموطنان بايد بيش از پيش موازين بهداشت فردي و اجتماعي را رعايت كنند،گفت: كودكان از دست زدن به لاشه پرندگان اكيداً خودداري كنند و خانواده ها قفس پرندگان را در محل زندگي خود قرار ندهند و در صورت دست زدن به پرنده و تخم آن دست هاي خود را با آب و صابون بشويند.
رئيس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت در پايان از هموطنان  خواست كه توصيه هاي سازمان دامپزشكي را رعايت كنند.

اسامي مراكز اهداي خون استان تهران
در تاسوعا و عاشوراي حسيني اعلام شد
ايسنا: اسامي مراكز اهداي خون استان تهران در تاسوعا و عاشوراي حسيني اعلام شد.
دكتر بشير حاجي بيگي، معاون سازمان انتقال خون استان تهران گفت: اهداي خون فقط خاص تاسوعا و عاشورا نيست و اهدا بايد به طور مستمر صورت بگيرد.
وي توضيح داد: اداره كل انتقال خون استان تهران بايد روزانه پاسخگوي ۱۷۰بيمارستان استان تهران به لحاظ تامين خون و فرآورده هاي خوني باشد.
وي با اشاره به درخواست روزانه ۳۰۰۰ واحد خون و فرآورده هاي خوني در استان تهران گفت: شهروندان هنگام مراجعه كارت شناسايي معتبر و كدپستي ۱۰ رقمي را به همراه داشته باشند اين امر در راستاي بالا بردن ضريب امنيت و سلامت خون است.اسامي مراكز اهداي خون استان تهران در تاسوعا و عاشوراي حسيني به شرح ذيل است:
۱- پايگاه مركزي: خيابان انقلاب، خيابان وصال شيرازي، بين خيابان طالقاني و ايتاليا ۲،- پايگاه انقلاب: ميدان انقلاب، ابتداي خيابان كارگر شمالي پلاك ۵۸ ، ۳- پايگاه وليعصر(عج): ميدان وليعصر، ابتداي بلوار كشاورز ، ۴- پايگاه صادقيه: فلكه دوم صادقيه، پشت ساختمان تجاري صادقيه، ۵- پايگاه رسالت: ميدان رسالت، ابتداي اتوبان رسالت، پلاك ۳/۳۹۴ ۶- واحد سيار آزادي: ضلع جنوب غربي ميدان آزادي جنب پارك المهدي(عج)۷- واحد سيار پيروزي: خيابان پيروزي، ضلع جنوب غربي چهارراه كوكاكولا۸،- واحد سيار نازي آباد: بازار دوم، خيابان بازار ميوه، پاساژ الزهرا، طبقه همكف ۹،- واحد سيار شهرري: شهرري، ضلع غربي حرم، جنب فروشگاه جانبازان، ۱۰- واحد سيار تجريش: ميدان تجريش، ابتداي خيابان دربند ۱۱،- واحد سيار بيمارستان ميلاد: بزرگراه همت،  جنب دانشگاه علوم پزشكي ايران بيمارستان ميلاد طبقه همكف ۱۲- واحد سيار شهرك قدس: جاده كرج، شهرك قدس، ميدان سرقنات، بلوار بسيج ۱۳- پايگاه ورامين: مجتمع ادارات - پايگاه كرج: خيابان ۴۵ متري گلشهر - بلوار گلزارغربي - واحد سيار توحيد: كرج، ميدان توحيد۱۶- واحد سيار امام رضا (ع): كرج، ميدان آزادگان

درخواست جمعي از نيروهاي يگان حفاظت
ميراث فرهنگي و گردشگري از رئيس جمهوري
003072.jpg
گروه علمي فرهنگي: جمعي از محافظان آثار تاريخي و فرهنگي كشور در نامه اي به رئيس جمهوري خواستار رسيدگي به وضعيت شان شدند.
به گزارش خبرنگار همشهري جمعي از محافظان آثار تاريخي و فرهنگي كشور در اعتراض به تفكيك حدود يكصد و پنجاه نفر از نيروهاي قراردادي يگان حفاظت از ساير نيروهاي قراردادي اين يگان  و كم كردن ۷۰ هزار تومان از حقوق شان نامه اي به رئيس جمهوري نوشتند.
در بخش هايي از اين نامه كه توسط نماينده محافظان آثار تاريخي و فرهنگي كشور در اختيار خبرنگار روزنامه همشهري قرار گرفت آمده است: «مديران سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور در پاسخ به اعتراض ۱۵۰ نفر از نيروهاي يگان حفاظت مي گويند كه چون يگان حفاظت بدون مجوز و بدون تخصيص اعتبار، حدود ۴۰ نيرو جذب كرده است به همين خاطر حقوق اين نيروها با كسر حقوق ساير نيروها پرداخت مي شود» .
نويسندگان اين نامه با تأكيد بر اينكه اگر جذب نيرو در يگان حفاظت بدون مجوز صورت گرفته است چرا متخلفان پاسخگو نيستند، آمده است: «در حال حاضر شاهد تبعيض ميان نيروهاي يگان حفاظت هستيم و اميدواريم به وضعيت ما رسيدگي شود» .

تقدير كميسيون بين الدول اقيانوس شناسي از ايران
گروه علمي فرهنگي:كميسيون بين الدول اقيانوس شناسي يونسكو به عنوان مهمترين مرجع بين المللي اقيانوس شناسي از جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از ۱۰ كشور جهان كه در دو سال اخير نقش فعال و اساسي در زمينه ظرفيت سازي علم دريايي ايفا كرده و از توسعه ظرفيت علمي دريايي در منطقه خود حمايت كرده اند تشكر و قدرداني كرد.
دكتر برنال، مدير اجرايي كميسيون بين الدول اقيانوس شناسي در نامه خود كه روز سيزدهم بهمن منتشر شده، نوشته است كه كميسيون اعتقاد دارد كه تجربه موفقيت آميز توسعه سريع ظرفيت سازي علمي در ايران يك منبع فوق العاده ارزشمند جهت هدايت مطالعات علمي دريايي در ساير كشورها در منطقه محسوب مي شود.
مركز ملي اقيانوس شناسي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران در كميسيون بين الدول اقيانوس شناسي فعاليت هاي مؤثر و سازنده اي را به منظور توسعه ظرفيت علمي كشورهاي حاشيه اقيانوس هند در سال هاي اخير انجام داده كه در اين زمينه موفقيت هاي مهمي نيز حاصل شده است.

فهرست جديدي از آثار قابل ثبت در فهرست
ميراث جهاني تشكيل مي شود
ايسنا: نخستين جلسه  مشترك، ميان مديران اداره ها و سازمان هاي ميراث فرهنگي و گردشگري در استان هاي مختلف و مسئولان پايگاه هاي ميراث فرهنگي، با هدف تهيه  ليست جديدي از آثار قابل ثبت در فهرست ميراث جهاني در پژوهشكده  حفاظت و مرمت، تشكيل مي شود.
عبدالرسول وطن دوست رئيس پژوهشكده  حفاظت و مرمت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين خبر گفت: ۲۶ بهمن ماه، جلسه اي با حضور مديران استان ها، مسئولان پايگاه هاي بزرگ و كارشناسان سازمان هاي زمين شناسي و محيط زيست،  تشكيل مي شود كه محوريت آن، بحث هاي مرتبط با موضوع ميراث جهاني خواهد بود.وي با اشاره به اين كه درباره  كنوانسيون ۱۹۷۲ نيز در جلسه بحث خواهد شد، گفت: در آن نشست، تلاش مي شود تا براي ارايه  تعدادي ديگر از آثار تاريخي قابل ثبت در فهرست ميراث جهاني، منسجم تر و با جزئيات بيشتر عمل شود؛  به علاوه، كوشش خواهد شد تا به آثار طبيعي و مساله  ثبت آن ها در فهرست جهاني نيز پرداخته شود.

تغيير ذائقه جوانان از مواد مخدر به مصرف
مواد شيميايي مخدر
مهر: مهمترين دليل تغيير ذائقه جوانان از مصرف مواد مخدر به مواد شيميايي مخدر علاقه آنان به «نوگرايي» است.
دكتر مسعود جان بزرگي، روانشناس و عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي مهر گفت: نوگرايي، مدگرايي و آنچه از سوي جوانان به «موج هاي جديد» تلقي مي شود ، از مهمترين علل اين تغيير ذائقه است.
وي افزود: بر اساس اصول روانشناسي، جوانان در اقشار كم بنيه جامعه همواره به دنبال پيروي از طبقات مرفه جامعه هستند. بنابراين ، طبيعي است زماني كه مصرف اين مواد شيميايي از سوي طبقات مرفه جامعه كه به عنوان تفريحي جديد جايگزين مواد مخدر قديمي مي شود، پس از مدتي مصرف آن در بين اقشار نيز رواج پيدا مي كند.اين روانشناس افزود: جوان بيش از هر چيز به «علت يابي» نيازمند است. وقتي اين نياز بي جواب مي ماند، وي مجبور است به طريقي انرژي و هيجان هاي دروني خود را تخليه كند. اگر نتوانيم خوراك خوبي براي وي تهيه كنيم، نبايد از گرايش آنها به سمت اين گونه اعتيادها تعجب كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |