سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۸ - Feb 7, 2006
كليات طرح ساماندهي شهريه دانشگاه ها تصويب شد
گروه سياسي : نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز به كليات طرح اصلاح بند ج ماده ۵۰ قانون برنامه چهارم توسعه درمورد ساماندهي شهريه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي راي مثبت دادند.
در صورت تصويب نهايي اين طرح براي ساماندهي شهريه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي غيردولتي و يا دوره هاي رسمي و غيررسمي كه از سوي دانشگاه هاي دولتي با اخذ شهريه برگزار مي گردد با كمك به اين نوع دانشجويان در پرداخت شهريه خود، كميته اي تحت عنوان كميته ساماندهي و هماهنگي شهريه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در شورايعالي انقلاب فرهنگي تشكيل مي شود. همچنين در صورت تصويب نهايي اين طرح، شهريه دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي، در چارچوب هزينه هاي جاري، تحقيقات و استهلاك تعيين مي گردد و براي دانشگاه هاي غيردولتي هزينه هاي لازم براي توسعه عمراني و تجهيزاتي نيز اضافه خواهد شد. اين شهريه بايد متناسب با ميزان سرانه اي باشد كه به دانشگاه هاي دولتي در هر رشته، مقطع و دوره به صورت اعتبار سالانه اختصاص مي يابد و افزايش آن در هر سال متناسب با نرخ تورم خواهد بود.
در صورت تصويب نهايي اين طرح، دانشجوياني كه قادر به پرداخت شهريه نباشند، دولت مي تواند اعتبار لازم را جهت پرداخت به صندوق رفاه دانشجويان در بودجه ساليانه منظور نمايد تا با استفاده از اين اعتبار دانشجويان بتوانند به صورت وام قرض الحسنه درازمدت شهريه خود را پرداخت كرده و پس از فراغت از تحصيل و اشتغال به كار نسبت به بازپرداخت آن به صورت اقساط اقدام نمايند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز مجلس نسبت به اظهارات اخير اسكندري وزير جهاد كشاورزي كه در يكي از روزنامه ها منتشر شده است، اعتراض كرد.
وي افزود: يكي از روزنامه ها از قول وزير جهادكشاورزي نوشته است كه هر نماينده اي از من سئوال كند حوزه انتخابيه اش را از سفرهايم حذف مي كنم. امروز چند تن از نمايندگان مي خواستند در اين رابطه تذكر دهند كه من به نمايندگي از آنان و به عنوان يك نماينده اين تذكر را وارد مي دانم. حداد تصريح كرد: اميدوارم اين صحبتها صحت نداشته باشد، در غير اين صورت سخن درستي نيست و انتظار ما اين است كه دوستان دولت از اين صحبتها نكنند، البته سئوالات بيشتر بايد در ظرف زمان مناسبي ارائه شود.
حاشيه
* جلسات علني مجلس شوراي اسلامي براي رسيدگي به لايحه بودجه سال ۸۵ تا دو هفته برگزار نمي شود، لذا جلسه بعدي مجلس در روز يكشنبه ۷ اسفندماه برگزار مي شود. حداد عادل در اين باره افزود: اين جلسات از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲۱ در سه نوبت كاري برگزار مي شود.
* كميسيون تلفيق رسيدگي كننده به لايحه بودجه سال آينده نيز از ۲۳ بهمن ماه كار رسيدگي به اين لايحه را آغاز مي كند و ۱۵ روز وقت دارد تا نتيجه كار را براي بررسي به صحنه علني مجلس بفرستد. لذا كار رسيدگي به لايحه بودجه سال ۸۵ از روز سه شنبه ۱۰ اسفندماه در جلسه علني مجلس آغاز خواهد شد.
* رئيس كميته اقتصادي كميسيون اصل ۹۰ مجلس خبر سايت عارف نيوز مبني بر افشاي ارتباط وي با مراكز صنعتي ايران خودرو را كذب محض دانست و افزود: سايت عارف نيوز با اين تيتر كه اسلامي نماينده ايران خودرو در كميسيون اصل ۹۰ است، مطالب كذبي را مطرح كرده است.
اسلامي گفت: برابر اصل۱۷۹ قانون اساسي نمايندگان ايران، نمايندگان كل ملت ايران هستند و نماينده ايران خودرو حرف ناصوابي است.

رئيس جمهور: با توكل به خدا و اعتماد
به مردم از هيچ قدرتي هراس نداريم
003126.jpg
ايسنا: رئيس جمهور گفت: با توكل به خدا و اعتماد به مردم از هيچ قدرتي هراس نداريم. امروز روز به پايان رسيدن قلدري هاست و صداي فرو ريختن نظام سلطه به گوش مي رسد.
محمود احمدي نژاد روز دوشنبه در همايش زنان، دولت اسلامي نهم، چشم انداز آينده با تجليل از نقش زنان در عرصه هاي مختلف انقلاب اسلامي، افزود:   امروز دوره اداي فرعون ها را درآوردن تمام شده است و آنهايي كه خيال مي كنند حاكم دنيا هستند، بدانند كه به زودي نظام سلطه فرو خواهد ريخت.
وي با اشاره به مباحث اخير و برخي فشارهاي كشورهاي غربي به ايران گفت: ما نمي خواهيم جر و بحث كنيم.
همان گونه كه ۲۷ سال است كشورمان را اداره كرده ايم، بر روي پاي خودمان مي ايستيم و فقط حق خود را مي خواهيم.
اگر مي خواهيد پاس كاري كنيد و موضوع را به همديگر ارجاع دهيد و اگر خيال مي كنيد كه ملت ايران از مسير خود دست برمي دارد، تا ۵۰۰ سال ديگر به كارتان ادامه دهيد.
رئيس جمهور تصريح كرد: اگر با منطق و حرف مي خواهيد رفتار كنيد ما هم اهل منطق هستيم و اين را وظيفه الهي خود مي دانيم.
احمدي نژاد هم چنين با اظهار تأسف از اهانت به ساحت مقدس پيامبر(ص) گفت: اين بازي كه اخيراً درآورده اند نشان مي دهد كه در مقابل منطق اسلام كم آورده اند و به پيامبر شفقت و مهرباني توهين مي كنند.
اين حركت رذيلانه در مقابل سيلي هايي است كه مردم فلسطين به گوش آنان نواخته اند.
وي ادامه داد: آنها خيال مي كنند اگر جسارت كنند به جايي مي رسند؛ در حالي كه بايد بدانند اسير يك مشت صهيونيسم خون آشام شده اند و اصلاً مفهوم آزادي را نمي فهمند.
آنها ادعا مي كنند كه روزنامه هاي آزاد دارند؛ در حالي كه در مورد حقانيت فلسطين حتي يك كلمه هم نمي نويسند و توهين به پيامبران الهي را كه براي همه اديان محترمند، آزاد مي دانند.
وي با تأكيد بر اين كه سقوط آنها را به عينه مي بينيم و پيروزي ملت ايران كه وعده الهي است به زودي محقق خواهد شد، انقلاب اسلامي را استمرار نهضت عاشورا خواند و گفت: امروز ملت ايران در همه عالم به عنوان الگو شناخته شده و امواج انقلاب به عنوان حركتي الهي همه مرزهاي جغرافيايي را درنورديده است.
به گفته وي ملت ايران با تكيه بر هويت اصيل خود و با اتكا به توانمندي هايي كه ۲۷ سال با آن مسير پر فراز و نشيب را طي كرده است، امروز به عنوان تأثيرگذارترين ملت در تمام جهان مي درخشد.
به گزارش ايسنا رئيس جمهور گفت: عصبانيت دشمنان به خاطر سلاح هسته اي و يا انباشته هاي اقتصادي نيست؛ بلكه آنها از تكيه ملت ايران بر هويت اصيل و خودباوري هايش نگرانند.
آنها ده ها سال است كه تبليغ مي كنند و مي گويند دانش و پيشرفت متعلق به آنهاست و بقيه ملتها با ۵۰ سال فاصله بايد دنبال آنها بدوند.
او تأكيد كرد: عصبانيت آنها براي ما مهم نيست. ما با توكل به خدا و تكيه به مردم از هيچ قدرتي هراسي نداريم. آنها هركاري مي خواهند انجام دهند و بدانند كه انقلاب به مسير پراميد خود ادامه خواهد داد.

سخنگوي دولت: باب ديپلماسي و مذاكره بسته نيست
003129.jpg
گروه سياسي:غلامحسين الهام -سخنگوي دولت ديروز در جلسه هفتگي اش با خبرنگاران، ديپلماسي دولت احمدي نژاد در پرونده هسته اي را موفقيت آميز خواند و گفت: ايستادگي در برابر زورگويي قدرت هاي جهاني، شكستن اجماع آنها، ايجاد وفاق صددرصدي در داخل كشور، قانع كردن افكار عمومي جهان بر سر پرونده هسته اي، تضعيف شدن غرب در افكار نسل جوان ما و همراه كردن آنان با انقلاب اسلامي موفقيت هاي ديپلماسي دولت در پرونده هسته اي بوده است.
الهام ديروز همچنين گرفتن اختيار سياستگذاري هسته اي كشور از دولت احمدي نژاد و سپردن آن به هاشمي رفسنجاني را شايعه خواند و اختلاف دولت با علي لاريجاني دبير شورايعالي امنيت ملي بر سر زمان اعلام دستور رئيس جمهور براي برداشتن تعليق ها را نيز تكذيب كرد.الهام همچنين با اعلام اين كه ايران نه تنها از ان.پي.تي خارج نمي شود، اعلام كرد: خواستار خلع سلاح هسته اي بدون تبعيض و همه جانبه هستيم.
شايعه است
به گزارش همشهري نخستين پرسش هاي جلسه ديروز درخصوص وجود دو شايعه سپردن اختيار سياستگذاري هسته اي ايران به هاشمي رفسنجاني و وجود اختلاف بين دولت و شورايعالي امنيت ملي بر سر زمان اعلام لغو تعليق داوطلبانه بود كه الهام در پاسخ گفت: شما گفتيد شايعه است، پس دليلي ندارد به شايعات بپردازيم. روال قانوني برنامه ريزي كشور به ويژه در حوزه سياست خارجي با چارچوب هاي نظام جلو مي رود و دولت مسئول سياست خارجي است و اصول نظام را در اين سياستگذاري ها دنبال مي كند.
موفقيت ديپلماسي
خبرنگاري از سخنگوي دولت سئوال كرد كه آيا رفتن گزارش پرونده ايران به سازمان ملل توفيق سياسي دولت بود و يا شكست ديپلماسي آن؟ الهام پاسخ داد : بهتر است خودتان پاسخ دهيد كه آيا اين ديپلماسي موفق است يا نه؟ ما ارزيابي روشندلان را در اين زمينه قبول داريم. الهام افزود: دشمنان، ايران توانمند در همه عرصه ها را نمي خواهند بلكه قصد استثمار فكري و علمي آن را دارند. رها شدن از چنين فشاري توفيق است يا عدم توفيق؟ ما در اين عرصه فشارها را نپذيرفته و ايستادگي كرده ايم. ما در اين موضع اجماع ملي را پشت سر خود داريم و دولت و مردم در اين مسير همراه هستند، آيا وجود وفاق صددرصدي در كشور نشانه توفيق است يا عدم توفيق؟ شكستن اجماع ديگر كشورها كه بر پايه زورگويي و مرعوب كردن ديگران است توفيق است يا خير؟ ما توانستيم اين اجماع را بشكنيم. تا قبل از اين قطعنامه هاي آژانس اجماعي بود وي امروز شاهد بيانيه هاي مخالف و آراي روشن مخالف و ممتنع هستيم آن هم در جمعي كه تحت فشار و تهديدات مختلف اقتصادي هستند. ما افكار جهان را قانع كرده ايم و امروز هم اعتراف مي كنند كه دانش هسته اي حق ايران است.
دشمن اعتراف مي كند كه نمي خواهد ما از اين حق برخوردار شويم. افتادن پرده هاي تزوير دشمن موفقيت است. آنها در افكار نسل جوان ما تضعيف شدند ولي ما جوانان را با انقلاب همراه كرديم.
پايان ديپلماسي
خبرنگار ديگري از الهام پرسيد: دبير شورايعالي امنيت ملي فرستادن گزارش پرونده هسته اي ايران به سازمان ملل را پايان ديپلماسي اعلام كرده است، لطفا سياست «پايان ديپلماسي» را تشريح كنيد؟
الهام جواب داد: مقصود ايشان پايان روشني از ديپلماسي بود كه جمهوري اسلامي با نهايت حسن نظر و حسن نيت آغاز كرد تا اعتمادسازي كند و اين ديپلماسي فراتر از چارچوب هاي حقوقي ان.پي.تي بود. ما داوطلبانه مسائلي را پذيرفتيم و باب گفت وگو را آغاز كرديم. اين فرصت خوبي براي طرف هاي مذاكره بود و مي توانست به نتايج خوبي هم برسد ولي ارجاع گزارش، باب اقدامات داوطلبانه و فراقانوني را مسدود كرد ولي باب ديپلماسي و مذاكره قابل بسته شدن نيست و باز است اما با توجه به اقدامات طرف مقابل، اين سياست تغيير خواهد كرد.
مذاكره با روسيه ادامه دارد
الهام در مورد احتمال ايجاد تغيير در طرح روسيه پس از ارجاع گزارش هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل گفت: مذاكره ما با روسيه مي تواند ادامه پيدا كند و مشكلي از اين جهت نيست اما با توجه به وضعيت جديدي كه ايجاد شده، شرايط ما هم تغيير كرده است.وي افزود: ما همچنان از مشاركت ساير كشورها در فناوري صلح آميز هسته اي استقبال مي كنيم.
از ان.پي.تي خارج نمي شويم
خبرنگار ديگري خطاب به الهام گفت: اكثريت قاطع مردم ايران خواهان انرژي هسته اي هستند و كارشناسان دلسوز پس از ارجاع گزارش به شوراي امنيت پيشنهاد خروج از ان.پي.تي را داده اند، آيا دولت آن را مي پذيرد؟
سخنگوي دولت در پاسخ، با تأكيد بر اهداف شفاف و صلح آميز ايران از فناوري هسته اي گفت: در بيانيه رئيس جمهور تأكيد شده بود كه ايران در چارچوب ان.پي.تي و مباني پادمان فعاليت خود را ادامه مي دهد و لذا بناي خروج از ان.پي.تي را نداريم. ما از اين به بعد نظارت آژانس را در چارچوب فني و قاعده قابل قبول مي پذيريم و نه فراتر از آن.
الهام گفت: ما هنوز رسما به پروتكل الحاقي نپيوسته ايم و اين موضوع بايد به تصويب مجلس برسد اما در چارچوب آژانس باقي مي مانيم و خواستار خلع سلاح هسته اي بدون تبعيض و همه جانبه هستيم.
گراني اجناس ترفند دشمنان
سخنگوي دولت در مورد گراني اجناس بلافاصله پس از اعلام گزارش پرونده ايران به سازمان ملل، آن  را ناشي از يك فضاي تبليغي رواني دانست و گفت: شايد يكي از اهداف كشورهاي اروپايي كه چنين تصميمي گرفته اند، همين باشد، ولي مردم ما هوشمندند و در برابر اين ترفندها بعد از ۲۷ سال آبديده شده اند. از نظر ما روال همه كارها و مسائل عادي است. دولت كار خود را به ويژه در موضوع معيشت مردم انجام مي دهد و يك گام هم متوقف نمي شود و ايجاد فضاي سياسي، براي دور كردن دولت از خدمت رساني به مردم است و نوسانات عادي بازار مرتبط با اين بحث نيست.
زمان دقيق شروع غني سازي
يكي از خبرنگاران خبرگزاري هاي خارجي از زمان دقيق تزريق گاز به سانتريفيوژهاي نطنز پس از دستور لغو تعليق غني سازي سئوال كرد كه الهام در پاسخ گفت: اين موضوع در محدوده كاري سازمان انرژي اتمي است و از آنها سئوال كنيد.
بودجه بحراني
الهام در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص احتمال بودجه بندي جديد دولت گفت: بودجه كاملا عادي است و به مجلس داده شده و پس از آن هيچ بحثي در دولت مطرح نشده و ضرورتي هم ندارد. شرايط كاملا عادي و طبيعي است و بحث هاي مجلس در مورد بودجه ارتباطي به موضوعات اخير ندارد.سخنگوي دولت طرح بودجه بحراني را ناشي از فرايند تبليغي ايجاد نگراني در مردم عنوان كرد.وي همچنين بحث تدوين بودجه سايه را هم رد كرد و گفت: بودجه سال ۸۵ عادي است.
تحريم خريد نفت ايران
سخنگوي دولت همچنين در خصوص احتمال تحريم خريد نفت ايران هم گفت: تصميم ما اين است كه مصرف كنندگان انرژي با مشكل مواجه نشوند و لذا اگر مسئله اي براي انرژي ايجاد شود آسيبي به ما نمي رسد بلكه مصرف كنندگان انرژي متضرر مي شوند.
تعيين سفراي اروپايي
خبرنگاري از الهام در مورد تعيين سفراي ايران در سه كشور اروپايي فرانسه، انگليس و آلمان پرسيد. الهام گفت: تعيين سفيران جديد روالي دارد كه بخش هايي از آن در حوزه وزارت خارجه و رياست جمهوري انجام شده و فقط كارهاي تشريفاتي و اجرايي بايد طي شود و پس از طي اين مراحل وزارت خارجه اسامي سفيران جديد را اعلام خواهد كرد.
نهادهاي مدني قيم مردم نيستند
سخنگوي دولت در رابطه با سياست هاي قوه مجريه در برابر نهادهاي مدني با توجه به عملكرد وزارت كار و وزارت كشور در انتخابات كانون عالي شوراهاي اسلامي كار، خانه احزاب و كانون عالي شوراي زنان گفت: نهادهاي مدني مثل هر بخش از جامعه كاركرد و حقوق خاص خود را دارند اما قيم و جايگزين مردم نيستند و ما مردم را از مجراي گروه خاصي نمي بينيم و مردمي كه خارج از اين چارچوب ها هستند براي ما موضوعيت و موجوديت دارند و رويكرد دولت اين است كه مردم پشت اين جريانات خاص از بين نروند. نهادهاي مدني هم كه طبق قانون شكل گرفته اند حقوق خود را دارند.
بحثي از مذاكره با آمريكا نيست
الهام در مورد اين كه ايران اعلام كرده با هر كشوري مذاكره مي كند. آيا اين هر كشور شامل آمريكا نيز مي شود يا خير گفت: سياست ما در قبال آمريكا تغيير نكرده و بحثي از رابطه و مذاكره نيست.
توجه به نهادهاي فرهنگي مذهبي
يكي از خبرنگاران از رشد بيش از صددرصد بودجه برخي نهادها نظير سازمان تبليغات اسلامي، دفتر حوزه علميه قم، صدا و سيما و... سئوال كرد، الهام در پاسخ با اشاره به وظيفه دولت در ارتقاي نهادهاي فرهنگي مذهبي گفت: سال ها به اين نهادها توجه نشده بود و اينها محروميت مضاعف داشته لذا با افزايش بيش از صددرصد بودجه برخي نهادها تا رساندن آنها به وضع مطلوب باز هم فاصله زيادي وجود دارد.
مصوبات دولت
سخنگوي دولت در پايان پرسش و پاسخ جلسه ديروز خلاصه اي از مصوبات دولت را اعلام كرد. ممنوعيت خريد كالاهاي مصرفي با دوام يكي از اين مصوبات است كه با هدف حمايت از توليد داخل و اشتغال بوده است. الهام از ليست كالاهاي ممنوع شده براي واردات در لايحه بودجه سال ۸۵ نيز خبر داد.

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس:
روسيه بايد قانع شود چرخه سوخت در داخل ايران باشد
فارس: رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينكه هنوز فرصت براي مذاكره با روسها وجود دارد، گفت: بايد آنها را قانع كنيم كه چرخه سوخت در داخل ايران باشد.
علاء الدين بروجردي در حاشيه جلسه ديروز دوشنبه مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران با بيان اين كه وقتي ملت و دولت حاضر نيست تسليم فشارهاي بي منطق شود، ايجاد چالش  طبيعي است و بايد آنرا پذيرفت، گفت: واقعيت اين است كه آمريكا عزم قاطعي دارد كه نظام جمهوري اسلامي ايران توانمندي فناوري هسته اي نداشته باشد ولي از طرف ديگر مردم و دولت ايران نيز به دليل عضويت در عهدنامه ان پي تي و به دليل رعايت موازين آژانس بين المللي انرژي اتمي مصمم است اين توانمندي را بدست آورد.
وي اضافه كرد: طبيعي است كه اين ۲ تصميم در نقطه مقابل هم قرار دارند و در نتيجه يا بايد تسليم شويم يا چالش را بپذيريم و از آنجا كه به هيچ وجه تسليم فشارهاي بي منطق نخواهيم شد، بايد بپذيريم كه چالش پيش آيد.
نماينده بروجرد در مجلس با تاكيد بر اين كه با توجه به اين تحليل شرايط فعلي پرونده هسته اي ايران هيچ ربطي به تركيب تيم فعلي يا قبلي مذاكره كننده ندارد، اظهار داشت: اصرار داريم تا توانمندي هسته اي را در چارچوب اهداف صلح آميز داشته باشيم و آماده ايم تا در چارچوب قوانين بين المللي با دنيا مذاكره كنيم و با هر ساز و كار بين المللي كه علاقه مند به نظارت بر فعاليت هاي هسته اي صلح آميز ماست، تعامل خواهيم داشت ولي هرگز حاضر نيستيم توقف را بپذيريم.
خبرنگاري از بروجردي در خصوص زمان آغاز فعاليت هاي غني سازي و رفع كامل تعليق هاي داوطلبانه پرسيد كه وي در جواب گفت: براساس تصميم نمايندگان ملت مبني بر توقف اقدامات داوطلبانه در صورت ارائه گزارش پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت در حال حاضر هيچ دليلي براي ادامه تعليق ها وجود ندارد.
وي به صدور بيانيه  هشت بندي محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در اين زمينه اشاره كرد و اظهار داشت: البته تصميم شوراي عالي امنيت ملي نيز بر همين اساس بود و حتي اگر از قبل هم تصويب نمي شد چون منطبق بر منافع ملي است، اجرا مي شد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پاسخ به اين سؤال كه آيا نگاه سياست خارجي به شرق در مسئله هسته اي اشتباه بود يا نه گفت: جمهوري اسلامي ايران هيچ وقت محدوديتي براي رابطه با غرب قائل نبوده و مناسبات بالاي تجارت خارجي با غرب گوياي اين مسئله است؛ در عين اينكه ايران به شرق، همسايگان و كشورهاي اسلامي نيز نگاه مطلوبي براي برقراري رابطه داشته است.
بروجردي در پاسخ به سؤالي در خصوص احتمال تخريب عليه ايران تصريح كرد: ما وارد فضاي جديدي درباره پرونده هسته اي شده ايم چرا كه تاكنون طرف حساب ما شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي بود، ولي با گزارش پرونده ما به شوراي امنيت در واقع عامل ديگري وارد معامله شده است.
وي با تاكيد بر اين كه ايران هم اكنون به مقررات ان  پي تي پايبند است افزود: با اتفاقاتي كه افتاده جايي براي اجراي پروتكل الحاقي نيست، انتظار ما اين است كه با توجه به اين كه جمهوري اسلامي ايران نظارت آژانس را در چارچوب مقررات ان پي تي را پذيرفته است، دليلي وجود ندارد تا وارد فاز تحريم شود. البته به ميزاني كه بخواهند نظارت جديدي را بر ايران تحميل كنند شوراي عالي امنيت ملي تدابير جديدي را اتخاذ خواهد كرد.

رئيس جمهور در ديدار رئيس مجلس بوسني:
استقرار صلح و آرامش در جهان وظيفه همه كشورهاست
فارس: رئيس جمهوري تأكيد كرد: برقراري صلح و آرامش در جهان وظيفه همگاني است و صلح و آرامش پايدار جز بر پايه عدالت و معنويت ايجاد نخواهد شد.
محمود احمدي نژاد ديروز در ديدار نيكلا اشپيريچ رئيس مجلس نمايندگان بوسني و هرزگوين با اشاره به حوادث اسفناك سالهاي گذشته در اين كشور، تصريح كرد: تاريخ معاصر بوسني و هرزگوين ثابت كرده است كه ملتها علاقه مند به آرامش، دوستي و صلح هستند، اما دخالت قدرتهاي سيري ناپذير به دشمني و جنگ دامن مي زند.
رئيس جمهوري با بيان اين كه صلح ظالمانه و تحميلي دوام ندارد، اضافه كرد: اگر قدرتهاي بزرگ محدود نشوند هرگاه منافعشان اقتضا كند، جنگ را بر ملتها تحميل مي كنند، در مقابل هر قدر كشورهاي مستقل و آزاد قدرت پيدا كنند، قدرت كشورهاي ظالم كاهش خواهد يافت.
وي با ابراز خرسندي از حضور دولت و ملت ايران در دوران سختي در كنار مردم بوسني و هرزگوين گفت: تهران علاقه مند به گسترش روابط در همه زمينه ها با سارايوو است و ما از حضور بخش خصوصي ايران براي سرمايه گذاري و صدور خدمات فني و مهندسي به ويژه در زمينه نفت و گاز در بوسني و هرزگوين حمايت مي كنيم.
رئيس مجلس بوسني و هرزگوين نيز در اين ديدار با تشريح وضعيت سياسي و اقتصادي آن كشور گفت: بوسني و هرزگوين به دنبال پيشرفت اقتصادي است و از توسعه مناسبات اقتصادي با جمهوري اسلامي ايران استقبال مي كند.
وي حضور بخش خصوصي ايران را در كشورش مغتنم شمرد و گفت: ظرفيت ها و استعدادهاي فراواني به ويژه در تجارت و صنايع نفت و گاز براي همكاري دو جانبه وجود دارد.

خط توليد انبوه سلاح موشكي دوش پرتاب« ميثاق ۲»
به بهره برداري رسيد
ايسنا: براي نخستين بار در كشور خط توليد سلاح پيشرفته  موشكي دوش« پرتاب ميثاق ۲ » با حضور وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در صنايع هوافضاي وزارت دفاع به بهره برداري رسيد.
با دستيابي انبوه به اين سلاح كه از روي دوش  نفرات شليك مي شود، رهگيري و انهدام اهداف هوايي كه با استفاده از نقاط كور راداري در ارتفاع بسيار كم پرواز مي كنند، ميسر مي شود.
همچنين سلاح موشكي دوش پرتاب «ميثاق ۲» علاوه بر رهگيري و انهدام اهداف هوايي توانايي مقابله با جنگ هاي الكترونيك و اهداف كاذب را نيز داراست.
سردار مصطفي محمدنجار وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در مراسم افتتاح خط توليد موشك ميثاق ۲ طي سخناني با توجه به توانمندي و برتري منحصر به فرد نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در دفاع نامتقارن  تصريح كرد: اين موشك با توليد در حجم انبوه و قابلت به كارگيري توسط يگان هاي مختلف ارتش، سپاه و بسيج، تحرك و انعطاف نيروهاي مسلح را در دفاع هوايي از كشورمان به طور چشمگيري افزايش مي دهد.
سردار نجار افزود: در حال حاضر وزارت دفاع بيش از ۱۷۰۰ نوع محصول دفاعي را طراحي، توليد و در اختيار نيروهاي مسلح قرار مي دهد.

انتخاب مشاور رئيس جمهور در امور آموزش عالي
ايسنا: محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور در حكمي، علي اصغر زارعي را به عنوان «مشاور رئيس جمهور در امور آموزش عالي» منصوب كرد.
در حكم رئيس جمهور آمده است: انتظار اين است تا با همكاري ساير مشاوران نسبت به سازماندهي گروه مشاوره مورد نياز دستگاه ها اقدام و هماهنگي مورد نياز را با مسئولان دستگاه ها براي اثربخشي مطلوب به عمل آوريد.

كره  جنوبي خواستار حل مساله هسته اي ايران از
راه ديپلماتيك شد
003123.jpg
ايرنا: وزارت خارجه كره  جنوبي خواستار حل مساله هسته اي ايران از راه مذاكرات شد و تأكيد كرد از حل ديپلماتيك اين موضوع حمايت مي كند. به گزارش ديروز خبرگزاري شين هوا، «چوكيوهو» سخنگوي وزارت خارجه كره جنوبي در بيانيه اي تصريح كرد: به رغم گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل، سئول همچنان از حل ديپلماتيك مساله  هسته اي ايران حمايت مي كند.كره جنوبي در نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي به قطعنامه شورا براي ارائه گزارش موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت، راي مثبت داد.
سئول در نشست قبلي شوراي حكام نيز به قطعنامه راي مثبت داده بود. سخنگوي وزارت خارجه كره جنوبي در ادامه سئول را به نظام منع توسعه تسليحات كشتارجمعي پايبند دانست و تأكيد كرد: كره  جنوبي اعتقاد دارد مساله هسته اي ايران از طريق مذاكرات طرفين ذيربط قابل حل است.

استراو: گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت كار درستي بود
ايلنا: وزير امور خارجه انگليس گفت: تعداد موافقان قطعنامه شوراي   حكام آژانس بين  المللي انرژي اتمي نشان داد گزارش پرونده هسته  اي ايران به شوراي   امنيت سازمان   ملل   متحد اقدام درستي بود.«جك استراو» در گفت  وگو با راديو «بي  بي  سي» در پاسخ به اين سؤال كه آيا قطعنامه آژانس بين  المللي انرژي اتمي، اوضاع را وخيم  تر كرده است، گفت: خير؛ ما اقدام صحيح را انجام داديم. تعداد موافقان قطعنامه شوراي   حكام آژانس بين  المللي انرژي اتمي، بايد دولت و مردم ايران را در فكر فرو ببرد.به گزارش راديو بي  بي  سي، استراو ادعا كرد: ۲۷ رأي موافق به قطعنامه از جمله رأي موافق تعدادي از اعضاي جنبش  عدم  تعهد و كشورهاي جهان  عرب نشان داد اين اقدام درستي بود كه ما انجام داديم. وي گفت: توافق  نامه پادمان و مصوبات آژانس بين  المللي انرژي اتمي هم اين قطعنامه را در وضعيت مناسبي قرار داد.
«جك استراو» در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اينكه شوراي   امنيت در مورد كره  شمالي هيچ اقدامي انجام نداده آيا در صورت گزارش ايران به شوراي   امنيت، اين نهاد بين  المللي كاري انجام خواهد داد يا خير؛ گفت: فكر مي  كنم نبايد هرگز قدرت اختيارات شوراي   امنيت سازمان   ملل   متحد را ناديده گرفت.

وزير امور خارجه آلمان : درهاي مذاكره در جهان بسته نيست
مهر: فرانك والتراشتاين ماير وزير خارجه آلمان از دولت ايران درخواست نمود تا از انجام هر گونه اقدامات عجولانه درباره برنامه هسته اي خود اجتناب ورزد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير امور خارجه آلمان در گفتگو با راديو دويچه وله نيز با اشاره به تصميم قاطع ايران براي از سرگيري تمام فعاليت هاي تعليق شده خود در واكنش به تصويب قطعنامه غير قانوني در شوراي حكام گفت: من در نخستين خبرها متوجه نكته اي شده بودم و آن اينكه من تنها مي توانم به دولت ايران توصيه كنم كه از انجام هرگونه عكس العمل عجولانه اي پرهيز كنند.
فرانك اشتاين ماير افزود: اما بيش از آن توجه داشته باشند كه جامعه بين المللي كاملا مسئولانه عمل مي كنند.
وي افزود: درهاي مذاكره در جهان بسته نيست و همچنان علاقه زيادي مبني بر پيدا نمودن راه حل از طريق مذاكره وجود دارد.
اشتاين ماير گفت: اين گزارش به شوراي امنيت خواهد رفت و فكر مي كنم در اين زمان ما نبايد درمورد گام هاي بيشتر و ظرفيت آنها تفكري به خود راه دهيم.

وزير امور خارجه فرانسه: هنوز زمان براي مذاكره هست
ايسنا: وزير امور خارجه فرانسه ديروز اعلام كرد كه جامعه بين المللي به دنبال رويارويي با ايران بر سر برنامه هسته اي اش نيست؛ گفتگو با ايران هنوز ممكن است.به گزارش خبرگزاري رويترز به نقل از فيليپ دوست بلازي، وزير امور خارجه فرانسه تهران را تشويق كرد كه با جامعه بين المللي همكاري كند.
وي افزود: ما به آنها مي گوييم كه هنوز زمان براي مذاكره هست؛ اما بايد فعاليتهاي هسته اي حساسش را به حالت تعليق درآورد.
بر اساس اين گزارش، دوست بلازي گفت: بايد كاري كنيم كه مردم بفهمند هدف جامعه جهاني تنبيهي نيست، جامعه جهاني به دنبال رويارويي با ايران نيست، بلكه به دنبال مذاكره هستيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي:
درهاي مذاكره بسته نيست
طرح روسيه قابل بررسي است
003120.jpg
گروه سياسي: علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي روز گذشته در مجلس حضور يافت تا در جلسه اي غيرعلني آخرين تحولات هسته اي و دستاوردهاي تيم مذاكره كننده را براي نمايندگان ملت تشريح كند.
به گزارش همشهري لاريجاني پس از خروج از جلسه در محاصره خبرنگاران قرار گرفت و به پرسش هاي آنان پاسخ داد.قطعنامه شوراي حكام، طرح روسيه و گزارش جلسه آتي شوراي حكام از مهم ترين محورهاي سئوالات خبرنگاران از دبير شوراي عالي امنيت ملي بود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه گفته شما در مورد اين كه قطعنامه شوراي حكام، پايان ديپلماسي است چه مفهومي دارد؟ گفت: در مسير ديپلماتيكي كه ما با اروپا آغاز كرديم قصد بر اين بود كه از مذاكرات بتوانيم به يك موضع كه در آن ايران هم سوخت هسته اي و فن آوري غني سازي داشته باشد و هم به مشهودبودن عدم انحراف ايران دست يابيم. اين كه اروپا شانه خالي كرد و پرونده را به مسير ديگري انداخت، عملا اعلام كرد ظرفيت نداريم و بايد شرايط ديپلماتيك و ديپلماسي درآينده فرق كند.
علي لاريجاني در خصوص طرح روسيه نيز گفت: طرح روسيه همچنان قابل بررسي است. طرحي كه كشور ديگري به ما ارائه مي كند بايد از سوي ديپلمات هاي ما با دقت بررسي شود و درآن حقوق ايران لحاظ گردد.
وي افزود: در شرايط فعلي چون ظرفيت ها تغيير كرده بايد تحليل ديگري داشته باشيم.
لاريجاني در پاسخ به اين كه ممكن است در جلسه ي بعدي آژانس، گزارش پرونده ي ايران و بررسي آن از دستور كار خارج شود، گفت: شرايطي وجود دارد كه در آن گزينه هاي مختلفي پيش روي دنياست و كشورهاي غربي كه مبدع قطعنامه ي اخير بودند بايد هزينه هاي رفتار خودشان را مورد مطالعه قرار دهند و اگر درون يك همكاري ديپلماتيك بتوانند با ايران به منطق جديدي برسند، امكان اين پيش بيني وجود دارد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اين كه در حال حاضر در دنيا دو تئوري بانك سوخت جهاني و سوخت منطقه اي وجود دارد، گفت: چند كشور بزرگ دنيا معتقدند كه بايد اين سوخت هسته اي را آنها توليد كنند و عهدنامه  ان پي تي طوري تغيير كند كه كشورهاي ديگر از آن محروم شوند. دانشمندان ما به اين طراز رسيده اند و فشار بر اين است كه ايران از اين ظرفيت استفاده نكند. لاريجاني درخصوص سناريوي حمله ي نظامي به ايران كه از سوي يك سناتور آمريكايي مطرح شده بود، گفت: آن سناتور دچار خواب آلودگي بوده و زمانه را خوب درك نكرده است. همه ي صاحب نظران سياسي آمريكا و اروپا مي دانند كه احتمال گزينه ي حمله ي نظامي به ايران ضعيف است و اين احتمال بسيار بسيار پايين است.
وي افزود: كسي جرأت نمي كند به كشوري كه اين همه ظرفيت دارد حمله كند. درخصوص تحريم هم مي گويند فعلا بحث نمي كنيم تا برسد به گزينه ي حمله ي نظامي. در واقع از تئوري شوراي امنيت بيشتر به عنوان عمليات رواني استفاده مي شود كه رسانه ها بايد به اين موضوع بپردازند.
لاريجاني به اين پرسش  كه آيا ما به اين درجه از غني سازي رسيده ايم كه توانايي شكاف اتم را داشته باشيم، پاسخ مثبت داد.
به گزارش ايسنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي درخصوص نگاه نمايندگان به بحث پرونده ي هسته اي و تصميمات اتخاذشده گفت: نمايندگان ملت يكپارچه بر خواسته ي ملي ايستادگي دارند. در اين موضوع همه ي گروه هاي مختلف سياسي اظهارنظرهاي يكساني داشتند و هيچكس از جريان هاي سياسي ترديد ندارد كه اين خواسته برحقي است.
وي در پاسخ به اين كه آيا به مذاكره با اروپايي ها ادامه مي دهيم؟ گفت: ما نمي خواهيم از هيچ ظرفيتي تغافل داشته باشيم. ممكن است بعضي كشورها با ما خوب هم رفتار نكنند اما ما هميشه درهاي مذاكره را باز مي دانيم و از همه ي ظرفيت هاي مسالمت آميز استفاده مي كنيم؛ اما در زمينه ي دفاع از حقوق خودمان هم كوتاه نمي آييم.
وي درخصوص عواقب بررسي پرونده ي ايران در شوراي امنيت گفت: اين بحث در پروسه ي زماني متفاوت است و امروز نبايد حد آخر را در نظر گرفت. ابتدا ممكن است ايران را ملزم كنند كه قطعنامه ي شوراي حكام را اجرا كند. البته اين را هم مي گويم آنها دست شان بسته نيست اما هزينه هاي خودشان را هم در نظر مي گيرند. وقتي بحث تحريم مطرح مي شود آنها فوري اعلام مي كنند كه اگر تحريم شود قيمت نفت بالا مي رود و ضرر مي كنيم. در واقع نبايد در اين قضيه اضطراب داشته باشيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |