سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۸ - Feb 7, 2006
برگزيدگان كتاب سال ايران
003117.jpg
گروه علمي فرهنگي: بيست و سومين دوره كتاب سال جمهوري اسلامي ايران و سيزدهمين دوره اهداي جايزه جهاني كتاب سال ديروز با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري، دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و محمود فرشيدي وزير آموزش و پرورش و پژوهشگران، انديشمندان ،سفرا و نمايندگان سياسي و فرهنگي كشورهاي مختلف در تالار وحدت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين مراسم برگزيدگان كتاب سال جمهوري اسلامي ايران و جايزه جهاني كتاب سال چون همه دوره هاي قبلي برگزاري اين مراسم، از دست رئيس جمهوري لوح تقدير دريافت كردند و دكتر حداد عادل نيز چون ۲۳ سال گذشته و بنابه علاقه شخصي خودش در اين مراسم شركت كرد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در اين مراسم بزرگترين حادثه و انقلاب فرهنگي جهان را پس از بعثت پيامبر اكرم(ص)، حادثه عاشورا ذكر كرد و گفت: پيامبران آمدند تا قلم را جانشين سرنيزه كنند. از زماني كه ملت ها با تعاليم انبياء آشنا شده اند، بيان و قلم جاي اسلحه را گرفته است. پيامبران با قلم و بيان و تغيير نظام ارزشي و معيارها و ديدگاهها، دريچه اي از نور و روشنايي را مقابل بشر باز كردند.رئيس جمهوري در ادامه سخنانش امام حسين(ع) را پرچمدار هدايت بشر و انقلاب اسلامي را دنباله روي نهضت امام حسين(ع) توصيف كرد و اظهار داشت: انقلاب اسلامي بشر را به سمت معيارها و رفتار جديد دعوت مي كند و قصد دارد انسان را از سيطره محدود ماديات به نور و روشنايي و به سوي خداوند دعوت كند.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنانش خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تجليل از كتاب و نويسندگان بسيار ارزشمند است و جزو وظائفي به شمار مي رود كه بايد به طور مستمر انجام شود، اما در كنار آن بايد فضا را باز كنيم و موانع را برداريم. چه بسا انديشه هاي بلندي كه به صورت كتاب در مي آيند اما در شمارگان پائين منتشر مي شوند، در حالي كه اين ارزش را دارند كه در شمارگان بالا و با حمايت وزارت ارشاد منتشر شوند.
رئيس جمهوري تصريح كرد: در آغاز دوران انديشه، فكر، معنويت و خداپرستي هستيم، اگر در دوراني كه سلاح در مناسبات بشري كاربرد داشت اين حرفها زده مي شد، اما امروز اين مسائل كاربرد خود را از دست داده است.وي تاكيد كرد: اهانت به پيامبر عظيم الشأن اسلام موضع شما را ارتقاء نمي دهد و به شما توصيه مي  كنيم به فرهنگ انبيا باز گرديد.
رئيس جمهوري با تاكيد بر اينكه امروز بشريت راه خود را پيدا كرده است، اظهار داشت: ما و همه جهان شاهد اين هستيم كه ملتها به سمت تعاليم انبيا حركت مي كنند و همه تمدنهاي محكم و انساني حاصل تعليمات انبيا بوده است.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه اين حركتها خدشه اي بر چهره انبياءالهي وارد نمي كند گفت: شما مانند كساني مي مانيد كه مشتي خاك را بر چهره خورشيد مي پاشند فكر مي كنيد چهره خورشيد مخدوش مي شود.
پيش از سخنان رئيس جمهوري، غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي طي سخناني فرهنگ را شكل دهنده هويت اجتماعي ملت ها و جوامع ذكر كرد و اظهار داشت: در بيان عناصر فرهنگي، كتاب ارجمندترين حامل فرهنگي است و بهترين و مهم ترين وسيله انتقال فرهنگ و عالي ترين آيينه تجلي فرهنگ بوده و هست.
حداد عادل در ادامه سخنانش آزادي را حق مسلم انسان ها ذكر كرد و گفت: در نظر ما آزادي محترم است اما در فهم آزادي با غربي ها اختلاف نظر جدي داريم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: در نظر بسياري از غربي ها، آزادي يك ارزش مطلق است و هر امر ديگري كه بخواهد آزادي را محدود و مقيد كند بايد كنار زده شود.
حداد عادل اهانت به پيامبر مكرم اسلام را حاصل مطلق انگاري آزادي از سوي غرب دانست و گفت: در نظر ما آزادي محترم است چون امكان حركت را ايجاد مي كند. ولي نفس حركت كافي نيست بلكه مقصد و هدف هم مهم است و اين كه از آزادي براي چه رفتاري استفاده مي شود.
محمدحسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم اهانت به پيامبر اكرم(ص) را كاري ضد فرهنگ و اخلاق توصيف كرد و از همه كساني كه خود را مدافع حقوق آزاد مي دانند خواست در برابر اين اقدام سكوت نكنند.به گزارش خبرنگار همشهري پيش از سخنان محمود احمدي نژاد برگزيدگان كتاب سال جمهوري اسلامي معرفي شدند و جوايز خود را از دست رئيس جمهوري گرفتند. برگزيدگان كتاب سال جمهوري اسلامي و جايزه جهاني كتاب سال به شرح زير است.
در رشته فلسفه و روانشناسي، كتاب هاي «دفتر عقل و آيت عشق» نوشته غلامحسين ابراهيمي ديناني، «ايساغوجي» تاليف فرفوريوس و ترجمه محمد خوانساري به عنوان كتاب برتر برگزيده شدند.
در رشته دين، كتاب هاي «تسنيم» تاليف آيت الله جوادي آملي و «بررسي تاريخ قصص قرآن» تاليف محمد بيومي مهران و ترجمه سيد محمد راستگو و مسعود انصاري برگزيده شدند.در رشته زبان ،كتاب هاي «راهنماي زبان هاي ايراني» ترجمه آرمان بختياري، عسگر بهرامي، حسن رضايي باغ بيدي و نگين صالحي نيا و «نحو هندي و نحو عربي» تاليف فتح الله مجتبايي به عنوان كتاب هاي برتر معرفي شدند.
003165.jpg
در رشته علوم خاص كتاب «منطق رياضي» تاليف محمد اردشير و در رشته علوم كاربردي كتاب هاي «فيزيولوژي برن و لوي» ترجمه محمدرضا بيگدلي و «زيست فراهمي مواد مغذي در حيوانات، اسيدهاي آمينه، مواد معدني و ويتامين ها» ترجمه محمود شيوازاد و عليرضا صيداوي به عنوان كتاب برتر معرفي شدند.در رشته ادبيات، كتاب «كشف المحجوب» تصحيح و تعليقات محمود عابدي و در رشته تاريخ و جغرافيا كتاب «مفرح الكروب في اخبار بني ايوب» ترجمه پرويز اتابكي برگزيده شدند.
در رشته كودك و نوجوان كتاب هاي «قدم يازدهم» تاليف سوسن طاقديس تصويرگر معصومه كشايي، «پارسيان و من كاخ اژدها» نوشته آرمان آرين، «راز گمشده خاور» تاليف عبدالمجيد نجفي و «ماجراهاي حسابي» تاليف اميد وهابي املشي وتصويرگر فرهاد پورمحمدخان به عنوان كتاب برگزيده معرفي شدند.در اين مراسم همچنين برگزيدگان سيزدهمين دوره جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي نيز معرفي و مورد تقدير قرار گرفتند.
جايزه ويژه سيزدهمين دوره جايزه جهاني كتاب سال جمهوري اسلامي به پروفسور «فواد سزگين» مولف مجموعه «علم و فناوري در اسلام» تعلق گرفت.
عكس:عطا طاهركناره

ترويج فرهنگ صحيح عزاداري ريشه هاي بدعت را مي خشكاند
گروه اجتماعي: رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: بر ما و تمامي فعالان و متوليان فرهنگي جامعه وظيفه است كه با ترويج فرهنگ صحيح عزاداري و تبيين فلسفه راستين قيام حسيني، ريشه هاي بدعت را بخشكانيم.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران دكتر علي عسگري در حاشيه بازديد از نمايشگاه عطر سيب، ويژه اهداي اقلام فرهنگي و تجهيزات به هيأت هاي مذهبي اظهار داشت: بدعت ها و خرافه ها و تاكيد افراطي بر ظواهر به جاي محتوا، جامعه را به سمتي مي برد كه نهايتاً به قلب فرهنگ ديني مي انجامد و از هويت خود دور مي شويم.
دكتر عسگري تأكيد كرد: متوليان فرهنگي و مبلغان ديني وظيفه اي حساس در رفع بدعت ها و تعاريف نادرست از عاشورا و واقعه كربلا دارند.
وي با استناد به تأكيدات استاد شهيد مطهري در حوزه روشنگري فلسفه عاشورا و پرهيز از افراط و تفريط در اين زمينه اظهار داشت: حضرت امام خميني(ره) نيز بر زنده نگهداشتن و پاسداشت محرم و صفر به عنوان رمز بقاي اسلام و نظام اسلامي تأكيد مي فرمودند، اما بر بيان پيام واقعي عاشورا نيز توصيه اكيد داشتند.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران پررنگ شدن مظاهر غلط عزاداري در بخشي از جامعه را ناشي از ناآگاهي و عدم اطلاع از فلسفه بنيان سوگواري سالار شهيدان دانست و تأكيد كرد: نبايد در عزاداري ها به صرف نقل حادثه كربلا و مظلوميت سيدالشهدا(ع) اكتفا كنيم، بلكه بيان نقش امام حسين(ع) در روشنگري جامعه و ترويج فرهنگ ناب اسلام و روزآمد كردن پيام عاشورا نيز وظيفه ماست.
عسگري گفت: براين اساس و با اين رويكرد امسال در كنار اهداي اقلام و تجهيزات مورد نياز هيأت هاي مذهبي اقدام به برگزاري برنامه هاي متعدد فرهنگي در عرصه معرفي فرهنگ عاشورا و نهضت حسيني نموده ايم.
وي اضافه كرد: به دنبال آن هستيم با اجراي برنامه هاي مناسب فرهنگي در فرهنگسراها به تعريفي سازنده به دور از افراط و تفريط در مراسم سوگواري سالار شهيدان برسيم.

۵۰ پايگاه جديد اورژانس راه اندازي مي شود
فارس : در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي سازمان بيمه خدمات درماني مكلف است در سال ۸۵ تمام اعتبارات رديف هاي مربوط به بيمه درمان را تنها براي درمان بيمه شدگان هزينه كند و ۸۰ درصد صورت حساب هاي ارسال شده از سوي بيمارستان هاي طرف قرارداد را قبل از رسيدگي به عنوان علي الحساب پرداخت كند.
به گزارش روابط عمومي  سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، به موجب بند الف تبصره ۱۴ لايحه بودجه سال ۸۵ كل كشور، سازمان هاي بيمه گر خدمات درماني موظف هستند بقيه مطالبات موسسات و مراكز بهداشتي - درماني را حداكثر تا ۳ ماه پس از تحويل اسناد مربوطه به نماينده رسمي  سازمان بيمه خدمات درماني پرداخت كنند. بر اساس بند د همين تبصره و در راستاي ماده ۸۵ قانون بودجه برنامه چهارم توسعه، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اجازه داده مي شود به منظور تقويت اورژانس و فوريت هاي بيمارستاني و ساماندهي و تكميل شبكه فوريت هاي پزشكي و كاهش مرگ و مير ناشي از حوادث و بيماري ها تعداد ۵۰ پايگاه اورژانس جديد تاسيس و راه اندازي كند.به موجب اين بند اعتبار مورد نياز به مبلغ ۱۰۰ ميليارد ريال از رديف بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تحت عنوان فوريت هاي  بيمارستاني هزينه مي شود.

اختصاص ۴ ميليارد دلار اعتبار براي مقاوم سازي مدارس
گروه علمي فرهنگي _ علي اصغر محمدي: ۴ ميليارد دلار اعتبار براي مقاوم سازي و استانداردسازي مدارس كشور اختصاص يافته است كه نقش مهمي در احياي مدارس خواهد داشت.
به گزارش همشهري، عباس عباس پور، معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش ديروز در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب درباره علت حذف ۱۲۰ ميليارد تومان بودجه اختصاص سالانه به سرانه مدارس در بودجه سال ۸۵ كشور گفت: سال گذشته ۲۵۰ ميليارد تومان از سوي مجلس براي كمك به آموزش و پرورش در نظر گرفته شد كه ۲۳۰ ميليارد تومان آن معطوف به فوق العاده شغل معلمان و ۱۲۰ ميليارد تومان نيز به سرانه مدارس اختصاص يافت.وي افزود: امسال پيشنهاد سه برابر شدن اين ميزان براي آموزش و پرورش شده كه اميدواريم با تصويب آن سهم قابل توجهي در تعادل بخشي منابع خود داشته باشيم.عباس پور درباره معيار و ملاك آموزش و پرورش در عزل و نصب ها اظهار داشت: انتخاب و انتصاب مديران براي همه دستگاه هايي كه در صدد ايجاد تحول براي مجموعه خود هستند، اساسي است و مباحث نظري دنياي امروز تنها جذب از درون را بهينه نمي داند.

كتابخانه ملي ايران، همكار «ياد يار مهربان»
گروه علمي فرهنگي: سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران با اهداي كتاب در طرح تجهيز كتاب مدارس شهر تهران همكاري مي كند.
به گزارش روابط عمومي نمايشگاه ياد يار مهربان، علاوه بر بودجه اي كه شهرداري تهران براي اهداي كتاب به مدارس در نظر گرفته و كمك ۴۰۰ ميليون توماني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، كتابخانه ملي ايران نيز كتاب هايي متناسب با دوره هاي گوناگون تحصيلي، در جريان برگزاري نمايشگاه به مدارس اهدا مي كند.بنا بر اين گزارش، نمايشگاه ياد يار مهربان كه از ۳۰ بهمن تا ۸ اسفند ماه سال جاري در مصلاي امام خميني برگزار مي شود، امسال به طور اختصاصي به اهداي كتاب به مدارس مي پردازد.
تاكنون حدود دوازده ميليارد ريال بودجه براي اين نمايشگاه در نظر گرفته شده و مسئولان كتابخانه يا مديران مدارس مي توانند در روزهاي برگزاري نمايشگاه طبق بخشنامه ارسالي به مدارس، براي انتخاب كتاب هاي موردنياز خود به محل نمايشگاه واقع در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) مراجعه كنند.

گفته مي شود...
* بازتاب: در ادامه درگيري هاي نماينده پيشين و كنوني بيجار در مجلس شوراي اسلامي، صبح ديروز، نماينده اين شهر در مجلس ششم، هدف ضرب و شتم قرار گرفت.به گفته نماينده سابق بيجار وي پس از خروج از مجلس با سه جوان روبه رو شده كه با پنجه بوكس به او حمله ور شدند و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند كه منجر به جراحت از ناحيه پيشاني و بستري شدن او در درمانگاه مجلس شد.
به گفته وي، حراست مجلس يكي از ضاربان را دستگير كرد و مشخص شد كه او
«د م»، فرزند يكي از نمايندگان نماينده كنوني مجلس است.
* خدمت: رئيس دانشگاه آزاد از ارائه وام دراز مدت به جاي كاهش شهريه خبر داد.
جاسبي طي ابلاغي به معاونان مالي _اداري واحدهاي دانشگاهي با توجه به تصميم اتخاذ شده از سوي هيأت امناي اين دانشگاه در جهت تأمين رفاه حال دانشجويان اين دانشگاه، دانشجويان ورودي سال ۸۴ را مشمول دريافت حداقل ۱۰ درصد و حداكثر ۱۸ درصد وام دراز مدت شهريه دانست.جاسبي در اين ابلاغ خطاب به معاونين مالي _ اداري واحدهاي دانشگاهي آورده است: اين كاهش شهريه به منزله وام دراز مدت و بدون كارمزد بوده كه در صورت تامين بودجه توسط هيأت دولت و مجلس شوراي اسلامي به عنوان كاهش شهريه لحاظ مي شود و در صورت عدم تأمين اين بودجه دانشجويان موظفند پس از فراغت از تحصيل وام را پرداخت كنند.

معاون وزير كشور: ۲۹ استاندار تغيير كرده اند
ايرنا: معاون  برنامه  ريزي  و پشتيباني  وزارت  كشور گفت  كه  در دولت  جديد ۲۹استاندار از ۳۰ استاندار تغيير كرده  اند.
«غلامحسين  بلنديان» روز گذشته در نشستي  با خبرنگاران  در مورد تغيير و تحولات  مديران  در وزارت  كشور افزود: در دولت  جديد اكثر تغييرات  در اين وزارتخانه ها در استانداري ها بوده  است .وي  با بيان  اينكه  محسن  نريمان  استاندار خراسان  شمالي  نيز اخيرا تغيير كرده  است ، اظهار داشت : در حدود ۵۰ درصد از فرمانداران  نيز تاكنون  تغيير يافته اند.اين  معاون  وزير كشور گفت : در حوزه  ستادي  وزارت  كشور نيز از هفت  معاون وزير كشور پنج  نفر تغيير و يك  نفر نيز از سمت  قبلي  خود جابجا شده  است  و بنده  نيز در پست  معاون  برنامه ريزي  و پشتياني  وزارت  كشور حضور دارم .
بلنديان  همچنين  از تغيير ۱۶ نفر از مديران  ستادي  اين  وزارتخانه  خبرداد.وي  ادامه  داد: تغييرات  در رده  كارشناسي  بسيار كم  است .وي  گفت : وزارت  كشور برنامه  ضوابط و شاخص هاي  تقسيمات  كشوري  با رويكرد واگذاري  اختيارات  به  مديران  منطقه اي  را تدوين  كرده  است .بلنديان  با اشاره  به  اين كه  تا پايان  سال  جاري  اين  طرح  به  دولت  ارسال مي شود، گفت : اين  طرح  براي  تقويت  وظايف  استانداري ها است .

پوتين در اسپانيا درباره  برنامه هسته اي ايران تبادل نظر مي كند
ايسنا: نووستي گزارش داد كه برنامه هسته اي ايران و اوضاع خاورميانه در ديدار نخست وزير اسپانيا و رئيس جمهور روسيه از توجه زيادي برخوردار است.
به گزارش اين خبرگزاري روسي به نقل از سخنگوي رسمي  وزارت امور خارجه افزود: علاوه بر برنامه هسته اي ايران، تلاشهاي ضد تروريستي جهاني، امنيت انرژي و همكاري در سازمانهاي بين المللي از موضوعاتي است كه در ديدار دو روزه ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه با نخست وزير اسپانيا در مادريد مورد بحث قرار مي گيرد.

وزير اطلاعات پاكستان:
اسلام آباد خواستار حل صلح آميز موضوع هسته اي ايران شد
ايسنا: وزير فدرال اطلاعات و بخش راديو و تلويزيون پاكستان گفت كه كشورش از هر نوع اعمال فشار عليه ايران حمايت نمي كند و خواهان حل صلح آميز اين موضوع از طريق كانال هاي ديپلماتيك است. به گزارش پاك تريبون به نقل از شيخ رشيد احمد، وزير فدرال اطلاعات و پخش راديو و تلويزيون پاكستان افزود: موضوع تهران به وضعيتي خطرناك رسيده و اسلام آباد بايد با دقت تصميم گيري كند.
وي به روزنامه نگاران در اسلام آباد گفت: موضع پاكستان بر سر بحث ايران ثابت است و ما خواهان حل اين موضوع از طريق كانالهاي ديپلماتيك هستيم.

نخست وزير فرانسه:
حل موضوع هسته اي ايران شيوه محتاطانه مي خواهد
مهر: نخست وزير فرانسه ديروز خواستار يك شيوه گام به گام براي حل موضوع هسته اي ايران شد و در عين حال از اين كشور خواست به قوانين بين المللي پايبند باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دومينيك دو ويلپن در گفتگوي تلويزيوني و راديويي هفتگي اظهار داشت كه قوانين بايد رعايت شوند ما بايد به طور مشخص راه را نشان دهيم و از اينجا ما با يكديگر احتمالات متقاعد كردن ايران را بررسي خواهيم كرد .وي درباره فشارهاي خارجي بر ايران به خاطر برنامه صلح آميز هسته اي اين كشور افزود: اين فشارها به خاطر سياست تغيير حكومت نيست، بلكه به خاطر حل مسئله گسترش تسليحات كشتار جمعي است .نخست وزير فرانسه در پاسخ به سوالي درباره احتمال حمله نظامي به ايران خاطر نشان كرد كه بايد از حمله آمريكا به عراق درس عبرت گرفت و لازم است مسئوليت پذيرتر، هوشيارتر و قاطع و در همان زمان پاسخگو بود.دومينيك دو ويلپن همچنين تصريح كرد: يك سري مراحلي وجود دارد كه ما بايد درهرمرحله گام به گام و با احتياط پيش رويم تا در هر مرحله ايران بتواند پاسخگو باشد .اين مقام ارشد فرانسوي بدون اشاره به تعهدات اروپا در قبال ايران، درباره ارجاع موضوع هسته اي اين كشور به شوراي امنيت گفت: ارجاع به شوراي امنيت يك پيام آشكار به ايران براي پايبندي به مسئوليتهايش در قبال ان پي تي است.

ارزيابي نيويورك تايمز از تحولات هسته اي
ايران با توجه به تجربه عراق
مهر: تحليلگر روزنامه نيويورك تايمز اعتقاد دارد با توجه به درس هاي دشواري كه دولت بوش در عراق آموخت هم اكنون جرات ندارد درباره ايران حرف از حملات پيشگيرانه بزند.روزنامه نيويورك تايمز در تحليلي خبري درباره وقايع اخير موضوع هسته اي ايران پس از تصويب قطعنامه ظالمانه عليه اين كشور در شوراي حكام نوشت: ساعت ها پس از آنكه آمريكا و اروپا در بحث و بررسي براي گزارش رسمي برنامه هاي هسته اي ايران به شوراي امنيت پيروز شدند، جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا بيانيه اي از مزرعه خود صادر كرده و اعلام كرد اين راي گيري طاقت فرسا نشان داد كه جهان به ايران اجازه نخواهد داد سلاح هسته اي به دست آورد. اين روزنامه افزود: اما حتي برخي از مشاوران جرج بوش مي گويند كه اين بيانيه فقط يك گزافه گويي است.در پشت مانورهاي ديپلماتيك بسياري از ديپلمات ها و كارشناسان هسته اي كه در تلاش هاي غرب مشاركت داشتند، اعتقاد دارند كه بعيد و يا حتي غير ممكن است اين برنامه ها به طور سرد پايان داده شود؛ آنان مي دانند كه هم اكنون يك هدف واقع گرايانه تر اين است كه روز پيوستن ايران به باشگاه هسته اي را مدتي به تاخير بيندازند.

برداشت بعدي...!
علي درويش
* «عيب نگير» ، «عبرت بگير» .
* اگر «تغيير كني» ، «تحقير نمي شوي»
* «بدون توقع »به دنيا مي آئيم، «بدون توقف» زندگي مي كنيم «بدون توفيق» زندگي را به مرگ مي بازيم.
* اگر «مرگمان» هم مانند «تولدمان» سبب خوشحالي ديگران شود...؟!

همزمان با دهه فجر آغاز شد
بهره برداري از صدها طرح عمراني
خدماتي، صنعتي و كشاورزي
گروه اقتصادي: همزمان با ايام دهه فجر هزاران طرح صنعتي و معدني، زيربنايي و توليدي بخش كشاورزي و تعاوني در سراسر كشور به بهره برداري مي رسد.
به گزارش همشهري ۳۶۸ طرح صنعتي و معدني با سرمايه گذاري ۳۳ هزار ميليون ريال و ۷۷ ميليون دلار در سراسر كشور به بهره برداري مي رسد كه زمينه اشتغال ۲۲ هزار نفر را فراهم خواهد كرد.
همچنين در بخش تعاون ۶۲۴ طرح تعاوني با صرف ۲ هزار و ۵۵۶ ميليارد و ۱۸۰ ميليون ريال در كشور به بهره برداري مي رسد كه زمينه اشتغال ۶۶۷۳ نفر فراهم خواهد شد.
در بخش هاي زيربنايي و توليدي كشاورزي نيز قرار است از ۱۸۹۷ طرح با اعتباري معادل ۳ هزار ميليارد ريال بهره برداري شود كه زمينه اشتغال ۲۷ هزار و ۲۷۸ نفر را فراهم مي سازد.
تعداد طرح هاي مخابراتي، پستي و پست بانك سراسر كشور هم ۶۰۵۸ طرح با سرمايه گذاري ۶ هزار و ۷۵ ميليارد و ۳۴۰ ميليون ريال است. در استان تهران در ايام دهه فجر يك هزار و ۵۶ طرح و پروژه عمراني، توليدي، خدماتي، كشاورزي و ورزشي با اعتباري معادل ۴۵۶ ميليارد تومان به بهره برداري مي رسد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |