دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۰ - Feb 13, 2006
عامل يخچال هاي سطح مريخ
برخي از عوارض بي نظير و باشكوهي كه امروز بر سياره سرخ مي بينيم نشان از وجود يخچال هاي طبيعي در گذشته اين سياره دارد، اما منشأ اين يخچال ها چه بوده است؟
003423.jpg
سايت نجوم- انوشيروان روزرخ: گروه جهاني از دانشمندان، در طي يك شبيه سازي پيچيده از جو مريخ، به اين نتيجه رسيده اند كه يخچال هايي كه در گذشته نزديك در عرض هاي جنوبي، كه اكنون در نزديكي استواي مريخ قرار دارند، شكل گرفته اند (و از نظر زمين شناسي تازه به نظر مي رسند) ممكن است بر اثر بارش هايي از ذرات يخ آب از جو به وجود آمده باشند. علاوه بر اين، نتايج اين شبيه سازي نشان مي دهد كه مكان هاي پيش بيني شده براي يخچال ها، به طور فراگيري با مكان بقاياي به جا مانده از يخچال هاي نزديك استواي مريخ مطابقت مي كنند. چندين سال است كه وجود، سن و شكل اين بقايا باعث به وجود آمدن سئوالات بسياري در مجامع علمي در مورد تشكيل اين يخچال ها و شرايط سطح سياره در زمان شكل گيري آنها شده است.
براي آزمايش فرضيه هاي موجود، آقاي فراسواز فورگت از دانشگاه پاريس و يكي از محققان پروژه مارس اكسپرس در سازمان فضايي اروپا تصميم گرفت تا در برنامه كامپيوتري پيش بيني آب و هواي سراسري مريخ كه اكنون براي بررسي و شبيه سازي تحولات جوي سياره استفاده مي شود، زمان را به عقب برگرداند. براي شروع، فورگت و همكارانش فرض كردند كه كلاهك يخي قطبي شمالي، همچنان منبع يخ سياره بوده و همچنين محور گردش سياره به دور خود، نسبت به صفحه مداري ۴۵ درجه انحراف داشته است. اين فرض، نشان مي دهد كه محور گردش سياره نسبت به حالت كنوني اش ( ۲۵ درجه) بيشتر منحرف بوده است. البته اين مسأله در تاريخ زمين شناختي مريخ بسيار متداول بوده و نوسان تمايل محوري سياره (رقص محوري) آن را بارها به تمايل ۴۵ درجه رسانده است. در حقيقت اين اتفاق آخرين بار پنج و نيم ميليون سال پيش نيز افتاده است.
همان طور كه انتظار مي رفت، با چنين انحراف محوري، دريافت انرژي بيشتر از خورشيد در طول تابستان قطب شمال، باعث افزايش تصعيد يخ قطبي و تشكيل يك چرخه آبي وسيع شده است كه نسبت به وضعيت امروز مريخ بسيار شديد به نظر مي رسد. شبيه سازي ها نشان داد كه نزولات يخ آب با آهنگي بين ۳۰ تا ۷۰ ميلي متر در سال در چند ناحيه در كناره هاي كوهستان اليسيوم، المپ و ۳ آتشفشان فلات تارسيس انباشته مي شده است. بعد از چند هزار سال، اين يخ مي توانسته يخچال هايي با ضخامت صدها متر را تشكيل دهد.
وقتي كه گروه شكل و مكان يخچال هاي شبيه سازي شده را با نشانه هاي برجامانده از يخچال ها در دامنه كوه هاي تارسيس (يكي از ۳ مكان اصلي در مريخ كه بقاياي يخچالها پيدا شده اند) مقايسه كرد، نتيجه اي بسيار عالي به دست آمد. به طور خاص، حداكثر انباشتگي حاصل از يخچال ها در كناره هاي كوه هاي آرسيا و پاوُنيس پيش بيني شده بود و اين در واقع همان مكاني است كه بقايا واقعاً ديده مي شوند. در اين شبيه سازي، گروه توانست علت و چگونگي انباشته شدن يخ را (ميليون ها سال پيش) در مجاور كوه هاي منطقه تارسيس دريابد. در آن زمان، بادهايي (كه به طور ثابت در تمام طول سال مي وزيده اند) همانند بادهاي موسمي زميني باعث بالا رفتن هواي پرآب در نزديكي كوه هاي آرسيا و پاوُنيس مي شده اند. همچنان كه اين توده هوا در ارتفاعات جو ده ها درجه سرد مي شده، آب متراكم شده و ذرات يخ را تشكيل داده است (ذرات بزرگتر از آنچه هم اكنون در ابر هاي بسيار رقيق منطقه تارسيس مي بينيم). سپس اين ذرات روي سطح سياره مي باريدند. كوه هاي ديگر، همانند المپ، اين بقايا را در مقياس كوچكتري نشان مي دهند، زيرا با توجه به شبيه سازي ها، آنها فقط در طول تابستان قطب شمال در معرض بادهاي موسمي مريخي و توده هاي پرآب هوا
بوده اند.
احتمالا كلاهك قطبي شمالي تنها منبع آب در طول انحراف محور شديد سياره نبوده است. به همين علت ما شبيه سازي كامپيوتري را با اين فرض كه يخ در قطب جنوب نيز موجود باشد تكرار كرديم. انباشتگي يخ همچنان در منطقه تارسيس ديده مي شد، اما اين بار در شرق حوزه هلاس، كه گودالي عظيم به عمق ۶ كيلومتر است، ديده شد. بدين ترتيب مي توان منشأ ناحيه بزرگ ديگري را كه پوشش سطحي آن نشان دهنده وجود يخچال هاي قديمي است (منطقه شرقي حوزه هلاس ) توضيح داد. حوزه هلاس در واقع آن قدر عميق است كه مي تواند نيرويي را مانند باد شمالي، بر يال شرقي خود القا كند كه اين نيرو بخار آب تصعيد شده از كلاهك جنوبي در طي تابستان را به سمت يال مي برد. وقتي كه توده هواي پرآب به جريان هاي عظيم هواي سرد در كناره هاي شرقي برخورد مي كند، چگاليده مي شود و ذرات يخ را شكل مي دهد.اين ذرات روي سطح نشسته و يخچال ها را به وجود مي آورند. با وجود اين دانشمندان هنوز نتوانسته اند بقاياي يخچالها در منطقه Deuterolinus-Protonilus Mensae را به همين صورت توضيح دهند. به همين دليل دانشمندان در پي فرايندهاي ديگري براي توجيه پيدايش يخچالها در دوران اخير زمين شناختي مريخ هستند. به طور مثال مشاهدات كوه المپ با استفاده از دوربين استريو دقيق مدار گرد مارس اكسپرس نشان مي دهد كه حركت آب از زير به روي سطح سياره در اين منطقه در پي گرماي دروني مي توانسته سبب يخچال هاي اين منطقه شده باشد. زيرا آب گرم شده به سطح سرد رسيده و يخچالهاي عظيمي را تشكيل داده است.

اختصاص رديف خاص در بودجه ۸۵ براي دندانپزشكي
گروه دانش و فناوري: نايب رئيس كميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي از تعيين رديف خاص در بودجه سال ۸۵ به منظور پيشگيري و درمان بيماري هاي دهان و دندان خبر داد. دكتر سيد علي رياض، نماينده تهران روز جمعه ۱۴بهمن ماه در سمپوزيوم علمي آينده دندانپزشكي كه در جريان برپايي دومين كنگره علمي-سراسري انجمن دندانپزشكان عمومي ايران برپا شد، با اعلام اين خبر افزود: «درسال ۱۳۸۴ مبلغ ۱۰ميليارد تومان براي امر پيشگيري و درمان بيماري هاي دهان و دندان كودكان زير ۱۲سال اختصاص يافت كه يك سوم اين رقم تخصيص داده شد» .
وي با اشاره به اينكه در تبصره ۱۴ بند «ه» لايحه بودجه امسال مبلغ فوق به ميزان دو ميليارد تومان پيشنهاد شده است، از طرف جامعه دندانپزشكي كشور، خواستار افزايش ميزان اين بودجه شد. وي با اشاره به اينكه مجلس هميشه نسبت به مباحث دندانپزشكي در كشور توجه ويژه اي داشته است، تصريح كرد: «خوشبختانه در رديف ۵۰۳۸۲۸ براي اين امر پيش بيني شده كه در سال گذشته اين رديف تعيين نشده بود و با پيشنهادهاي مطرح شده، اين رديف براي بودجه سال آينده تعيين شده است».دكتر رياض گفت: «در صورت اختصاص رقم ۱۰ميليارد تومان مانند بودجه سال گذشته ، به جاي ۲ميليارد تومان بودجه فعلي، بسياري از برنامه ريزي هاي انجام گرفته در حوزه پيشگيري و درمان دهان و دندان با سرعت بيشتري محقق مي شد. در بودجه سال گذشته مقرر شده بود نيمي از مبلغ تعيين شده در اختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و نيمي ديگر در اختيار بيمه ها باشد كه پيشنهاد شد، كل هزينه بودجه سال ۸۵ در اختيار وزارت بهداشت قرار گيرد» .

بحث درباره حاكميت اينترنت وارد مرحله جديدي مي شود
گروه دانش و فناوري _ روياراوري: مهندس نصرالله جهانگرد، دبير شوراي عالي اطلاع رساني، از تشكيل نخستين جلسه همفكري نمايندگان كشورها درباره حاكميت بر اينترنت در ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه جاري در ژنو خبر داد.
وي كه در ميزگرد جامعه اطلاعات و فرصت هاي پيش رو سخن مي گفت، ضمن بيان مطلب فوق افزود: پيرو مباحثي كه در دور دوم اجلاس جهاني جامعه اطلاعات در تونس در خصوص حاكميت اينترنت انجام گرفت، بسياري از مطبوعات موضوع را چنان منعكس كردند كه گويي با پايان يافتن اجلاس اين بحث ها هم پايان گرفته است؛ در حالي كه اين تازه نقطه آغاز بحث هاي سنگين تر و جدي تر در اين خصوص بود. دبير شوراي عالي اطلاع رساني همچنين گفت: كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل مكلف به تشكيل اجلاسي درباره موضوع با اهميت حاكميت اينترنت شده است. به همين منظور هم طي روزهاي ۲۶ و ۲۷ بهمن ماه امسال ميزگرد همفكري نمايندگان كشورها براي تهيه گزارش دبير كل سازمان ملل شكل مي گيرد.
جهانگرد اظهار داشت: دبير كل سازمان ملل بايد در ماه جولاي كه مصادف با خرداد و تير ۸۵ است، گزارش خود را به مجمع عمومي اين سازمان ارائه نمايد. به اين ترتيب دور جديدي از مذاكرات در اين باره آغاز خواهد شد. جهانگرد به شركت فعال نمايندگان كشورمان در اين مباحثات اشاره و اظهار اميدواري كرد كه با آگاه سازي عمومي شكل دهي يك هوش عمومي در ميان نخبگان كشورمان، بتوانيم همچون گذشته بر روند مذاكرات و مصوبات تاثيرگذار باشيم.دبير شوراي عالي اطلاع رساني در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت، سازمان آيكن راهبري اينترنت را در عرصه جهاني برعهده دارد. وي به وجود دو نظام موازي و متفاوت آدرس دهي در شبكه مخابرات جهاني و شبكه اينترنت اشاره كرد و گفت: مخابرات در حال حاضر بزرگترين ماشين روي كره زمين است. ما هم اكنون در دنياي مخابرات در كشاكش بين نظام آدرس دهي اينترنتي و نظام آدرس دهي مخابراتي قرار داريم. اين مباحثات عمدتا از سال ۱۹۹۷ آغاز شده و كارگروهي جهت شماره گذاري الكترونيك در حال بررسي موضوع و ارائه پروتكل است. وي اضافه كرد: از سوي ديگر به طور همزمان آيكن نيز روي اين موضوع كار مي كند و پيش بيني مي شود كه در نهايت دنيا به سمت يك نظام آدرس دهي برمبناي(internet protocolip (حركت خواهد نمود. جهانگرد كه در مورد جامعه اطلاعات و فرصت هاي پيش رو سخن مي گفت، در بخش ديگري از اظهارات خود گفت: با توجه به حساسيت كشورها در اجلاس ژنو، آيكن به كار گروه مشورتي دولت ها در داخل ساختار خود نقش پررنگ تري داده است.

نمونه آسان -جدول اعداد ۱۸
003447.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

اصلاح حفره امنيتي فتوشاپ
ايرنا: شركت توليدكننده نرم افزارهاي آدوبي ، وصله هاي نرم افزاري جديدي به منظور ترميم يك حفره امنيتي شناسايي شده در چند محصول خود، از جمله نرم افزار پركاربر فتوشاپ منتشر كرد. اين حفره امنيتي در نگارشهاي ويژه سيستم عامل هاي ويندوز و مك اواس از سه محصول آدوبي كريتيوسوت،۲ آدوبي فتوشاپ سي اس ۲ و همچنين آدوبي ايلاستريتور سي اس۲ شناسايي شده است.
آدوبي كه چندي پيش اعلام كرده بود به زودي به انتشار منظم و ماهيانه وصله هاي اصلاحي براي حفره هاي امنيتي تازه شناسايي شده در نرم افزارهاي خود روي خواهد آورد، هم اكنون اعلام كرده كه وصله اصلاحي جديد جزو برنامه ماهيانه اين شركت نبوده و آن برنامه وعده داده شده هنوز آغاز نشده است.آدوبي هم اكنون با هشدار در زمينه خطرناك بودن حفره هاي امنيتي شناسايي شده در نرم افزارهاي خود از كاربران اين نرم افزارها درخواست كرد كه وصله جديد را هر چه سريعتر دانلود و نصب كنند. به گفته كارشناسان امنيتي، حفره امنيتي تازه شناسايي شده در محصولات آدوبي  به هكرها اجازه مي دهد از راه دور به هارد ديسك آن دسته از رايانه هاي موجود در شبكه كه از اين نرم افزارها استفاده مي كنند دسترسي پيدا كرده و فايلهاي موجود در هارد ديسك رايانه كاربران را دست كاري كرده و يا حتي پاك كنند. شركت آدوبي سيستمز، ابداع كننده فايلهاي اسناد رايانه با فرمت پي دي اف، هم اكنون با نرم افزارهاي قدرتمندي نظير فتوشاپ و آكروبات بخش بزرگي از بازار نرم افزارهاي گرافيكي را در اختيار خود گرفته است.كاربران نرم افزارهاي شركت آدوبي مي توانند براي دانلود وصله  هاي امنيتي جديد به آدرس اينترنتي ۳۳۲۶۴۴ه www. Adobe. Com / support / techdocs/ html.مراجعه كنند.

ساخت ماهيچه هاي مصنوعي نانو ساختار
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: محققان دانشگاه شفيلد و دابل سي آرجي فرانسه يك ماده ژلاتيني نانوساختار ابداع كرده اند كه مي تواند به عنوان يك ماهيچه مصنوعي عمل كند. اين مواد نسبت به تغييرات شيميايي در محيط خود به صورت انقباض و انبساط واكنش نشان مي دهند.
ريچارد جونز از دانشگاه شفيلد مي گويد: «اين تجهيزات مي توانند نيرويي براي جابجايي ابزار نانومقياس درون يك سيا ايجاد كنند. به عبارت بهتر اين سيستم مي تواند در رهاسازي اختياري بسياري از مولكول ها كاربرد داشته باشد .» جونز و همكارانش براي ساخت ماهيچه هاي مصنوعي، از تغيير شكل پلي اسيدهاي ضعيف كه در شرايط PH مختلف اتفاق مي افتد بهره گرفتند. مواد توده اي كه دچار انقباض و انبساط هاي مكرر و دائمي مي شوند به طور ذاتي در برابر ترك خوردن و پارگي مقاوم هستند. بر اساس اين ايده، محققان ماده ژلاتيني نانوساختاري ساختند كه داراي خاصيت ارتجاعي بيشتري است. اين ژلاتين شامل يك ماده زمينه پلي اسيدي است كه نواحي آب گريز نانومقياس دارد. اين ماده از خودآرايي يك كوپليمر سه جزئي كه دو جزء انتهايي آن از پلي متيل متاكريلات آب گريز بي شكل و جزء مياني آن از پلي متاكريلات اسيد ساخته شده است تشكيل مي شود.جونز گفت: «ساده ترين توجيهي كه براي تغيير شكل ماكرومولكول ها مي شناسيم، اضمحلال و انبساط يك پلي اسيد در اثر تغييرات PH است. ما توانستيم با كشف يك واكنش شيميايي نوسان كننده غيرخطي، كه سبب تغييرات خودبه خودي PH مي شود به ابزار اتصالي مورد نياز خود دست يابيم.» اين محققان براي اعمال نيرو به ماهيچه از واكنش بين برومات پتاسيم، سولفيت سديم، فروسيانيد پتاسيم و سولفوريك اسيد استفاده كردند. هر چرخه اين واكنش كه در دماي اتاق حدود ۲۰ دقيقه به طول مي انجامد، PH را از ۳ تا ۷ تغيير مي دهد. در PH پايين پلي اسيد مذكور پروتونه شده و خنثي مي گردد. اما در PH بالاي ۵/۵ پلي اسيد يونيزه شده و دافعه بارهاي همنام باعث انبساط پليمر تا ۳ برابر حجم واقعي خود مي شود. دو قسمت انتهاي كوپليمر در اثر تغيير PH جدا از تغيير در فاصله بين آنها بدون تغيير باقي مي مانند.هدف بلند مدت اين مطالعات دست يابي به شيوه اي است كه در زيست شناسي سلولي در ماشين هاي نانومقياس در مواد مصنوعي مورد استفاده قرار گيرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |