دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۰ - Feb 13, 2006
ايتاليا، يونان و بلغارستان در وحشت از آنفلوآنزاي پرندگان
ايسنا: ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان به غرب اروپا هم سرايت كرده است و اين در حاليست كه ايتاليا و يونان از مشاهده «ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان» (H5N1) در قوهاي تلف شده در اين كشورها خبر دادند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: مقامات بهداشتي در ايتاليا از تلف شدن ۵ قو به دليل ابتلاء به «ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان» خبر داده اند.
در حالي كه تنها چند كيلومتر آن طرف تر رقابت هاي المپيك زمستاني «تورينو» در حال برگزاري است مقامات بهداشتي ايتاليا اعلام كردند كه هيچ خطري ورزشكاران را تهديد نمي كند.
در همين حال اتحاديه اروپا اعلام كرد كه «ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان» كه تا كنون حداقل ۱۶۶ تن در آسيا را مبتلا و مرگ ۸۸ تن را به همراه داشته است، در قوهاي بلغارستان نيز مشاهده شده است.
با اين حال تا كنون هيچ مورد ابتلاي انساني در اين سه كشور اروپايي مشاهده نشده است.

اعتراض مسلمانان اروپا عليه توهين به مقدسات اسلامي
003468.jpg
گروه سياسي خارجي : در ادامه اعتراض هاي مسلمانان جهان عليه اهانت مطبوعات اروپا به مقدسات اسلامي، مسلمانان كشورهاي اروپايي نيز در روزهاي اخير با برگزاري تظاهرات به اين موضوع اعتراض كردند.
در همين راستا مسلمانان انگليس در تظاهراتي گسترده در لندن با محكوم كردن چاپ تصاوير توهين آميز به پيامبر گرامي اسلام(ص) خواهان احترام به اديان شدند.در فرانسه نيز شمار زيادي از مسلمانان همپاي ديگر اروپايي ها، به فراخوان انجمن هاي اسلامي پاسخ مثبت دادند و در اعتراض به كاريكاتورهاي اهانت آميز به مقام شامخ پيامبر اسلام(ص)، تظاهرات كردند.
در همين حال صدها اسپانيايي ازجمله نمايندگان جمعيت هاي مسلمان اين كشور در اعتراض به توهين نشريات اروپايي به ساحت مقدس پيامبر اكرم(ص) دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مادريد، معترضين در اين تظاهرات آرام، توهين به اسلام و برانگيختن احساسات ضداسلامي را محكوم كردند.
در سوئيس صدها تن از مسلمانان مقيم روز شنبه در اعتراض به چاپ كاريكاتورهاي موهن از پيامبر(ص) در برخي روزنامه هاي اروپايي در برابر پارلمان سوئيس تجمع كردند. شركت كنندگان در اين تجمع اعتراض آميز با شعارهاي الله اكبر، لااله الالله و محمد رسول الله اعتراض خود را به توهين به پيامبر اسلام ابراز داشتند.همچنين خبرگزاري فرانسه شنبه شب از آمستردام گزارش داد صدها تن در اعتراض به اين كاريكاتورها در آمستردام تظاهرات كردند.
در همين حال وزير امورخارجه تركيه با بيان اين مطلب كه هيچ شك و ترديدي درمورد آزادي بيان وجود ندارد، اظهارات نخست وزير دانمارك را براي حمايت از اهانت رسانه هاي دانماركي به ساحت مقدس پيامبر رحمت(ص) به بهانه آزادي بيان، مورد انتقاد قرارداد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، عبدالله گل با انتقاد از مواضع اخير اندرس راسموسن نخست وزير دانمارك در مورد چاپ كاريكاتورهاي موهن از پيامبر اسلام در رسانه هاي اين كشور را به باد انتقاد گرفت و گفت: موج دشمني با اسلام افزايش يافته است.

ائتلاف  يكپارچه  عراق به  نخست  وزيري جعفري رأي داد
بغداد- ايرنا: ابراهيم  جعفري  بعد از انتخابش  از سوي  اعضاي  ائتلاف  يكپارچه  ملي  به عنوان  نخست  وزير عراق ، اولويت هاي  كاري  دولت  آتي  خود را اعلام  كرد.
جعفري  ديروز  در نشستي  خبري  كه  در مقر مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  برگزار شد گفت :تامين  و سامان  بخشي  امنيت  عراق ، بهبود خدمات ، پيشبرد بازسازي  و پيشرفت  اقتصادي  از اولويت هاي  دولت  آينده  خواهد بود.
وي  درخصوص  تشكيل  دولت  و گزينش  افراد براي  مناصب  دولتي  افزود: در گزينش اين  افراد شاخصهايي  مانند شايستگي ، تخصص ، سابقه ، جايگاه  سياسي  و تكنوكرات  بودن  مدنظر خواهد بود.
نخست  وزير دولت  دايمي عراق  روند راي گيري  در داخل  ائتلاف  يكپارچه  ملي را نشان دهنده  وحدت  در داخل  اين  گروه  سياسي  خواند.
وي  افزود: روند راي گيري  براي  تعيين  نخست  وزير شفاف  و مترقي  بود.
ابراهيم  جعفري  از تلاشهاي  سيد عبدالعزيز حكيم  رهبر ائتلاف  يكپارچه  ملي براي  همگرايي  و توافق  بين  اعضاي  ائتلاف  قدرداني  كرد.
وي  همچنين  از حسين  شهرستاني  و نديم  جابري  دو نامزد ديگر پست  نخست وزيري  كه  به  خاطر مصلحت  و حصول  توافق  بين  اعضاي ائتلاف  از نامزدي  خود انصراف دادند تشكر كرد.
عادل  عبدالمهدي  ديگر رقيب  جعفري  نيز در اين  نشست  پايبندي  خود را به  نتيجه  راي گيري  اعلام  و تأكيد كرد: همه  اعضاي  ائتلاف  يكپارچه  ملي  در كنار جعفري  براي  موفقيت  دولت  وي  خواهند ايستاد.
وي  با اشاره  به  استمرار رابطه  دوستانه  خود با جعفري  پيش  بيني  كرد كه  دولت جديد عراق  طي  ماه  جاري  يا حداكثر اوايل  ماه  آينده  ميلادي  تشكيل  شود.
عبدالعزيز حكيم  رهبر ائتلاف  و رئيس  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي نيز درباره چگونگي  انتخاب  نخست  وزير گفت : با برگزاري  آيين  راي گيري  بين  تمامي  اعضا، جعفري  به  عنوان  نخست  وزير برگزيده  شد.
وي  افزود: در اين  راي گيري  ۶۴ نفر به  جعفري  و ۶۳ نفر به  عادل  عبدالمهدي  راي  دادند و يك  راي  نيز ممتنع  بود.

۱۳ كشته در درگيري شيعيان و سني ها در هرات
ايرنا: منابع  افغان  كه  به تازگي  به  ايران  سفر كردند، اعلام  كرده اند كه  دست كم  ۱۳تن  در درگيريهاي  اخير شهر هرات  واقع  در غرب  افغانستان  كشته  شدند.
شهر هرات  پنجشنبه  گذشته  شاهد درگيري  ميان  شيعيان  و اهل  سنت  بود.يك  منبع  افغان  كه  خواست  نامش  فاش  نشود گفت : شيعيان  با هشت  كشته  و حدود ۲۰۰ زخمي بيشترين  صدمات  را از درگيريهاي  اخير متحمل  شدند.
وي  تعداد كشته هاي  اهل  سنت  را پنج  نفر و تعداد زخمي شدگان  آنان  را حدود۵۰ نفر ذكر كرد. اين  منبع  وضعيت  كنوني  در هرات  را آرام  توصيف  كرد ولي  گفت  كه  به  علت دستگيري هاي  گسترده  جوانان  شيعه ، احتمال  درگيريهاي  بيشتر وجود دارد.
وي  مدعي  شد كه  بيش  از ۲۰۰ تن  از شيعيان  در پي  درگيريهاي  اخير بدست نيروهاي  امنيتي  شهر هرات  دستگير شدند كه  از سرنوشت  آنان  اطلاعي  در دست نيست .
وي  گفت : اين  در حالي  است  كه  از اهل  سنت  حدود ۵۰ نفر را نيروهاي  پليس شهر دستگير و بلافاصله  آزاد كردند.
منابع  رسمي افغان  پيش  از اين  تعداد كشته شدگان  درگيريهاي  اخير را هفت تن  اعلام  كرده  بودند.
بر اساس  آمارهاي  غيررسمي حدود ۴۰ درصد از جمعيت  نيم  ميليون  نفري  شهر هرات  را شيعيان  تشكيل  مي دهند.

جزئيات حمله آمريكا به پاكستان از زبان مشرف
ايسنا: پرويز مشرف در اظهاراتي كه نوعي تأييد ضمني حمله اخير آمريكا به خاك پاكستان و محل اسكان احتمالي عوامل القاعده است گفت: ۹۵ درصد از كشته شدن۵ تروريست خارجي در اين حمله اطمينان دارم.به گزارش آسوشيتدپرس، بر اثر اين حمله كه به گفته  مقامات پاكستان تجاوز به حاكميت ارضي و استقلال اين كشور تلقي مي شود، ده ها ساكن روستاي بجور از جمله زنان و كودكان كشته شدند كه خشم و انزجار مردم پاكستان را به همراه داشت.
رئيس جمهوري پاكستان پيشتر تنها اعلام كرده بود كه عده اي خارجي در حملات ۱۳ ژانويه در روستاي بجور واقع در شمال غربي اين كشور و نزديك مرز افغانستان كشته شدند. اما ديروز ضمن بازديد از مناطق مذكور جزئيات بيشتري را درخصوص هويت كشته شدگان اين حمله ارايه كرد. با وجود اين به نام افراد مزبور اشاره نكرد.
مشرف در جمع مشايخ طوايف يكي از مناطق شمال غربي پاكستان گفت: پنج خارجي در جريان حمله آمريكا به بجور كشته شدند كه يكي از آنها از خويشاوندان نزديك ايمن الظواهري، فرد شماره دو القاعده و معاون بن لادن محسوب مي شد و ديگري فردي بود كه آمريكا براي سرش ۵ ميليون دلار جايزه تعيين كرده بود.مشرف افزود كه گمان مي رفت الظواهري به منظور شركت در ضيافت شام ساير مظنونين القاعده در روستاي بجور باشد،اما مقامات پاكستاني اعلام كرده اند كه الظواهري از شركت در مراسم خودداري كرد و در عوض معاونش را فرستاد.
الظواهري مصري تبار پزشك خصوصي بن لادن، رهبر القاعده و مشاور ارشد وي به شمار مي آيد. گفته مي شود اين دو مظنون در كوه هاي مرزي پاكستان و افغانستان مخفي شده باشند.
مقامات اطلاعاتي پاكستان به آسوشيتدپرس گفته اند مدهات مورسي السيد عمر و عبدالرحمان المغربي دو فرد كشته شده در جريان حمله  موشكي جنگنده هاي تحت امر سيا بوده اند. به نظر مي رسد المغربي مراكشي كه از خويشاوندان نزديك الظواهري است، داماد وي باشد. از سوي ديگر عمر ۵۲ ساله و مصري الاصل بنا به اعلام وزارت دادگستري آمريكا به عنوان متخصص مواد منفجره و كارشناس سموم در قالب شبكه القاعده فعاليت داشته است.وي به خاطر آموزش صدها عنصر القاعده در اردوگاه هاي تروريست ها در افغانستان پيش از سرنگوني رژيم طالبان مظنون شناخته شده است.مشرف درخصوص چگونگي اطلاعش از كشته شدن اين دو فرد مظنون اظهارنظر نكرد.
در همين حال مقامات پاكستاني اظهار داشتند كه حاميان كشته شدگان اين حمله، اجساد پنج تن از عناصر القاعده را در مكاني نامعلوم دفن كردند.

انتشار تصاوير تكان دهنده از بدرفتاري
سربازان انگليسي با جوانان عراقي
003465.jpg
فارس: يك نشريه چاپ لندن با افشاي بدرفتاري سربازان انگليسي در عراق، عكسهايي را از يك نوار ويديويي گرفته شده از ضرب و جرح جوانان عراقي منتشر نمود.
هفته نامه «نيوز آو دي وورلد» ديروز در گزارش مفصل خود اين اقدام سربازان انگليسي را شرم آور توصيف كرد.
به نوشته اين هفته نامه، فيلمبرداري توسط يكي از سربازان و براي تفريح گرفته شده و صداي وي شنيده مي شود كه در حال قهقهه و استفاده از الفاظ ركيك عليه عراقيها به همكاران خود مي گويد به كار خود ادامه دهند. نشريه عنوان كرده اين حادثه مربوط به اوايل سال ۲۰۰۴ ميلادي و در يكي از مناطق جنوبي عراق است ولي نوار آن اخيرا توسط يك خبرچين در اختيار خبرنگار هفته نامه قرار گرفته است.
نيوز آو دي وورلد تأكيد كرده به هيچوجه نام خبرچين خود را كه يكي از سربازان انگليسي بوده، افشا نخواهد كرد.
وزارت دفاع انگليس تاكنون مطلبي درباره اين حادثه عنوان نكرده بود ولي اين هفته نامه در گزارش خود نوشته است يك نسخه از نوار آن را در اختيار مسئولان وزارتخانه قرار داده است و آنها نيز بعدا در اظهارات خود گفته اند كه موضوع را جدي گرفته و تحقيقاتي در همين زمينه آغاز كرده اند.
در تصاوير ويدئويي ديده مي شود كه هشت سرباز انگليسي، چهار جوان را بر روي زمين كشيده و پس از انتقال آنها به داخل قرارگاه به صورت گروهي به جان آنها افتاده و به شدت كتكشان مي زنند.نشريه افزوده است، در بخشي از اين نوار ويدئو ديده مي شود كه يكي از سربازان با لگد به بدن يكي از قربانيان مي كوبد.
خبرنگاران هفته نامه كه به دقت تصاوير ويدئويي را مشاهده كرده اند در گزارش خود افزوده اند كه يكي ديگر از سربازان با لگد صورت يك عراقي كشته شده در درگيري با آنها را بشدت مورد حمله قرار مي دهد.

روسيه خواستار عضويت كامل در گروه هشت شد
واحد مركزي خبر : روسيه با استناد به نفوذ فزاينده خود به عنوان صادركننده انرژي و رئيس كنوني گروه هشت كشور بزرگ صنعتي خواستار عضويت كامل در گروه هشت شد.به گزارش خبرگزاري آلمان از مسكو، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه روز شنبه در سخناني در جمع وزيران دارايي هشت كشور صنعتي كه پس از مذاكرات آنها در مسكو صورت گرفت گفت: من اطمينان دارم كه مشاركت كامل روسيه و فعاليت آن در چارچوب گروه هشت، امكان اتخاذ تصميمات كارآمد را درباره وظايفي كه براي خود تعريف كرده ايم خواهد داد.در حال حاضر اعضاي گروه هشت درباره عضويت كامل روسيه در اين گروه با يكديگر اختلاف نظر دارند.

هشدار كره  شمالي به كره جنوبي
درباره وقوع جنگ هسته اي
كره شمالي به سئول نسبت به وقوع جنگ هسته اي هشدار داد و علت اين امر را نيز مشاركت سئول در رزمايش مشترك با آمريكا در مبارزه با سلاح هاي كشتار جمعي عنوان كرد. به گزارش پايگاه اينترنتي ايلاف، خبرگزاري كره شمالي به نقل از رودونگ سينمون، سخنگوي حزب كمونيست كره شمالي اعلام كرد: مشاركت سئول در اين رزمايش به معناي توطئه چيني اين كشور و آمريكا عليه كره شمالي است.
وي افزود: انتقال جنگ هسته اي به شبه جزيره كره مي تواند اقدام خطرناكي باشد.
كره جنوبي ماه گذشته اعلام كرده بود كه تيمي را به عنوان ناظر بر مانورهاي دريايي گروه هاي چند مليتي كه ماه آوريل انجام مي شود، به سواحل استراليا اعزام خواهد كرد. اين مانور كه در راستاي طرح امنيتي مبارزه با تكثير سلاح هاي كشتار جمعي است، به منظور مصادره موشك ها، تجهيزات و سلاح هايي است كه از طريق دريا قاچاق مي شود.

دعوت رسمي اندونزي از رهبر كره شمالي
واحد مركزي خبر: دولت اندونزي اعلام كرد، از كيم جونگ ايل رهبر كره شمالي براي سفر به جاكارتا دعوت رسمي به عمل خواهد آورد.به گزارش روزنامه تايمز كره جنوبي، فرستاده ويژه دولت اندونزي دركره جنوبي در اين باره گفت، اميدوار است سفر رهبر كره شمالي به اندونزي در همواركردن روابط دو كره و ايجاد آرامش و ثبات در شبه جزيره كره موثر باشد.اين مقام اندونزي قرار است يك ديدار چهار روزه از كره شمالي داشته باشد و دعوت رسمي دولت اندونزي را تسليم رهبر كره شمالي كند.
وي همچنين شايعات مربوط به وحشت رهبر كره شمالي از پرواز با هواپيما را رد كرد و گفت، رهبر كره شمالي در هنگام جواني به همراه پدرش در سال ۱۹۶۵ با هواپيما به اندونزي سفر كرده بود.

همكاري ۷۷۰ عرب با القاعده در افغانستان
واحد مركزي خبر: سخنگوي وزارت كشور افغانستان از همكاري ۷۷۰ عرب با القاعده در اين كشور خبر داد.يوسف استانكري ديروز گفت، از ۹۹۰ عربي كه تابعيت افغانستان را دارند همكاري ۷۰۰ نفر از آنان با القاعده ثابت شده است.
وي ضمن اظهار بي اطلاعي از محل اقامت اين افراد گفت، آنها از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۸۰ تابعيت افغانستان را دريافت كرده اند.براساس برخي گزارش هاي تاييد نشده اين اعراب در شهرهاي مختلف افغانستان تجارت و از القاعده حمايت مالي مي كنند.

آغاز مبارزات انتخاباتي در ايتاليا
ايسنا: سرانجام پس از هفته هاي متمادي كه نخست وزير محافظه كار و كانديداي اپوزيسيون چپ ميانه  ايتاليا انگشت اتهامات را به سوي يكديگر نشانه رفتند، مبارزات كانديداها براي انتخابات عمومي ماه آوريل اين كشور آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در پي انحلال پارلمان ايتاليا به منظور فراهم آوردن بستر برگزاري مبارزات انتخاباتي پيش از برگزاري انتخابات عمومي در تاريخ ۹ و ۱۰ آوريل، كارلو آزگليو چيامپي، رييس  جمهور ايتاليا حفظ احترام متقابل ميان كانديداهاي احراز پست نخست وزيري را خواستار شد.
پيشتر قرار بر اين بود كه مبارزات انتخاباتي  از ژانويه ۲۰۰۶ آغاز شود اما اين امر به درخواست سيلويو برلوسكني، نخست وزير حال حاضر ايتاليا به زمان ديگري موكول شد. گروه هاي اپوزيسيون وي را به ايجاد تاخير در اعلام قوانين خاص درخصوص محدوديت هاي تصويري كانديداها در جريان مبارزات انتخاباتي متهم ساخته اند.

با بازنگري در پرونده زندانيان
پنتاگون از آزادي تدريجي زندانيان گوانتانامو خبر داد
مهر: وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) با صدور بيانيه اي ادعا كرد با بازنگري پرونده زندانيان حاضر در پايگاه گوانتانامو، اين زندانيان به تدريج آزاد مي شوند.
به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، وزارت دفاع آمريكا با اعلام آزادي تدريجي زندانيان گوانتانامو در كوبا بيان كرد: تاكنون ۲۶۷ تن از زندانيان آزاد شدند يا از گوانتانامو منتقل شدند و همچنان ۴۹۰ تن ديگر در زندان بسرمي برند.
در بيانيه وزارت امور خارجه آمريكا همچنين آمده تاكنون ۸۰ زنداني گوانتانامو به دولت هاي ديگر تحويل داده شدند و در عين حال ۱۸۷ تن ديگر نيز آزاد شدند. در اين بيانيه در مورد سرنوشت اين زندانيان آزاد شده هيچ اشاره اي نشده است.
بر اساس اين بيانيه، افغانستان، استراليا، بحرين، بلژيك، دانمارك، فرانسه، انگليس، كويت، مراكش، پاكستان، عربستان، اسپانيا، سوئد و اوگاندا كشورهايي هستند كه زندانياني را از گوانتانامو تحويل گرفتند.
در بيانيه مذكور همچنين تصريح شد: آزادي زندانيان به بازنگري در پرونده زندانيان و اطلاعات بدست آمده از آنان بستگي دارد.

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |