دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۰ - Feb 13, 2006
شبكه هاي ارتباطي ، مزارع و سيل بندها آسيب ديد
خسارات سنگين سيل به روستاهاي پلدختر لرستان
003369.jpg
003375.jpg
پلدختر- خبرنگار همشهري: بارندگي شديد و جاري شدن سيل در شهرهاي پلدختر و معمولان در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه گذشته موجب وارد آمدن خسارات عمده به تأسيسات زيربنايي شبكه هاي برق و آبرساني در ده ها روستا شد. سيل همچنين تعدادي از پل هاي ارتباطي بين بخش هاي مختلف اين دو شهر را ويران كرد.
گودرز نظري فرماندار پلدختر گفت: حجم خرابي هاي وارده در حدي است كه دسترسي فوري براي ترميم نقاط آسيب ديده در وضعيت فعلي فراهم نيست و ممكن است شهروندان و روستاييان چند روزي با مشكل كمبود آب و خاموشي برق مواجه باشند.
فرماندار افزود: طغيان رودخانه كشكان، به قسمتي از جاده سراسري تهران- جنوب،حد فاصل پلدختر- خرم آباد نيز آسيب رسانده و رفت وآمد در بسياري از راه هاي روستايي ميدان بزرگ به چم مهر- دمرود افرينه به پلدختر و آميران كوشكي قطع شده است.
مهندس مجيدي معاون وزارت راه و ترابري كه به علت حجم بالاي خسارت هاي سيل به جاده هاي اصلي و فرعي لرستان رهسپار مناطق سيل زده شده است، به «همشهري» گفت: ميزان خسارت به راه هاي ارتباطي فراتر از يكصد ميليارد ريال است و اداره كل راه و ترابري لرستان و نيروهاي جهاد نصر تمام امكانات خود را براي ترميم راه ها به كار گرفته اند.
مهندس مجيدي افزود: در شهر پلدختر، يك پل بزرگ و در روستاهاي اين شهرستان پنج پل عمده ارتباطي تخريب شده، اما سعي مي كنيم حتي با ايجاد پل هاي موقت، هر چه زودتر رفت و آمد را برقرار كنيم.
در يك اظهار نظر ديگر، سيد عباس جزايري مدير كل ستاد حوادث غيرمترقبه كشور كه در مناطق سيل زده به سر مي برد، اظهار داشت: با توجه به آمادگي دولت، ممكن است بتوانيم در سال جاري، مبلغي از اعتبارات سال ۸۵ را براي ترميم خرابي هاي سيل در پلدختر اختصاص دهيم. در سيل اخير، ديواره سيل بند پلدختر آسيب كلي ديده كه نيروهاي محلي به محض فرونشستن آب، كار مرمت آن را شروع مي كنند. اعتباراتي نيز براي جبران خسارت به بخش هاي كشاورزي اختصاص مي يابد. دست كم ۷۰۰ هكتار باغ هاي ميوه و ۶ هزار هكتار اراضي زير كشت مركبات، كلزا، سبزي و صيفي، ۱۲۰۰ دستگاه موتور پمپ آب، ۲۰۰ جايگاه نگهداري دام، ۱۰۰۰ واحد مسكوني روستايي، ۱۰۰ كيلومتر راه عشايري و ۵۲ واحد آموزشي در سيل اخير آسيب ديده و ۳۰۰ رأس دام تلف شده و برق ۴۸ روستا قطع شده و نيز شبكه مخابرات تعدادي از روستاها خسارت ديده است.

آبشار «شيخ عليخان» كوهرنگ، نوازش روح خسته
003372.jpg
آب  يكي  از بهترين  نعمت هاي  خداوند است ، اما جاري  شدن  آن از ارتفاع  كوهساران  و تشكيل  آبشار به  يك  جاذبه  مفرح  و دل  انگيزتر تبديل  مي شود.
آبشار شيخ  عليخان  كوهرنگ  از توابع  چهارمحال  و بختياري  ازجمله  آبشارهاي ديدني  و جذابي  است  كه  هر روح  خسته اي  را مي نوازد و هر قدم  رنجور از خستگي راه  را رمق  مي بخشد.
آب  از ارتقاع  يك  تنگه  جاري  شده  و با خود نسيم  سردي  را در ورودي  روستاي شيخ  عليخان  در پيش  روي  رهگذران  و گردشگران  قرار داده  و با زبان  بي زباني از هرتازه  واردي  ميهمان نوازي  مي كند.
اگر چه  طبيعت  سحرآميز چهارمحال  و بختياري  داراي  جاذبه هاي  گردشگري  زيادي  است  اما در اين  ميان ، آبشار شيخ  عليخان  از بديع ترين  مناظر دل انگيز اين  استان  محسوب  مي شود.
در سينه كش  دره اي  كه  آب سفيدرنگ  آبشار جاري  است ، پيچش  گلهاي  رنگارنگ  و بوي  برخي  گياهان  دارويي  و خوراكي جلوه اي  از طبيعت  افسونگر بام  ايران  را در قدم  گردشگران  ارزاني  داشته است .
چشم  از ديدن  اين  منظره  روح  افزا، شگفت  زده  و دل  از نسيم  خنكا و معطر به عطر گلهاي  طبيعي  بوپره  پونه  به  وجد مي آيد تاجايي  كه  انسان  را به  ستايش خالق  اين  همه  زيبايي هاي  طبيعي  وا مي دارد.
پوشش  سبز حاشيه  دره  و چشم انداز آبشار و چشمه اي كه  در مجاور آن  قرار دارد، چنان  خيره كننده  است  كه  دل  كندن  از اين  آبشار كه  چون  زيباي  خفته  در ميان  كوهساران  پنهان  مانده ، به راحتي  ممكن  نيست .
در ۱۰متري  آبشار حبابها و توده هاي  نم  آب معلق  و سرگردان  در هوا نوازشگر گردشگران  مشتاق  طبيعت  است  كه  به  سرچشمه  اين  آبشار مي آيند و دمي تازه  مي كنند و با ديدن  اين  همه  زيبايي  غنچه  شكر برلب  آنها مي شكفد.
وجود چند سكوي  سيماني  كوچك ، تنها امكانات  رفاهي  آبشار شيخ  عليخان  است  و اين محل، با همه  زيبايي ، از وجود حداقل  امكانات  رفاهي  از جمله  سرويس هاي  بهداشتي برخوردار نيست .
اسماعيل  حسيني نژاد يك  كارمند شركت  نفت  گچساران  كه  به  ديدن  اين  آبشارآمده  مي گويد: سزاور نيست  جاذبه هاي  گردشگري  مفرحي  چون  آبشار شيخ  عليخان  خالي  از امكانات  رفاهي  باشد.
احمد نصيري  يك  جوان  روستاي  شيخ  عليخان  نيزگفت : گردشگراني  كه  براي  ديدن اين  آبشار به  منطقه  سفر مي كنند، به  علت  نبود امكانات  توقف  كوتاهي  دارند.
مدير ميراث  گردشگري  چهارمحال  و بختياري  با اشاره  به  اختصاص  اعتبار محدودي براي  توسعه  خدمات  رفاهي  آبشار شيخ  عليخان  گفت : سرمايه گذاري  بيشتر و رونق امكانات  اين  آبشار در برنامه  اين  سازمان  است .
اسفنديار حيدرپور، كثرت  گردشگاهها و كمبود اعتبار را يكي  از مشكلات  ايجاد خدمات  رفاهي  در كنار مكانها و آبشارهاي  استان  برشمرد.
قرار گرفتن  آبشار شيخ  عليخان  در ۱۰ كيلومتري  شهر چلگرد مركز شهرستان  كوهرنگ ، تونل  تاريخي  و ديدني  كوهرنگ  به رونق  گردشگري  آن افزوده  است .

چشم انداز
003399.jpg
ماجراي قطع نزديك به ۱۰ هزار درخت در پارك جنگلي لويزان يكي از نمونه هاي پيچيدگي  مديريت شهري در تهران است. جنگل لويزان از نظر حقوقي تحت نظارت سازمان جنگل ها و مراتع قرار دارد، اما مديريت امور جاري و اجرايي آن به عهده شهرداري تهران است. از سويي سازمان حفاظت محيط زيست نيز به عنوان مرجع عالي دولتي ناظر بر محيط زيست انساني در كشور محق به نظارت بر پروژه هايي است كه در چنين جنگل شهري وسيعي اجرا مي شود. به همين ترتيب، مي توان بندها و مواد قانوني اي پيدا كرد كه وزارتخانه هايي مثل بهداشت و كشور را نيز مجاز به دخالت و نظارت در پارك جنگلي لويزان مي كند. اما عجيب است كه با اين همه حضور چشم هاي ناظر و مدعي الزام فني عبور بزرگراه از داخل يكي از مهمترين ريه هاي تنفسي شهر براي شهروندان تشريح نمي شود و همچنان با ترديد و سوءظن به انگيزه هاي مجري بزرگراه براي قطع ۱۰ هزار درخت نگاه مي شود.
عكس:عليرضا بني علي

صنايع دستي كشور در دزفول
003390.jpg
نمايشگاه صنايع دستي كشوري اين بار از ۱۵ تا ۲۵ اسفند ۸۴ در دزفول برپا مي شود.
بهزاد اميري، مدير صنايع دستي استان خوزستان گفت: از دستاوردهاي اين نمايشگاه ها مي توان به عرضه مستقيم توليدات توسط توليدكنندگان و آشنايي مردم با صنايع دستي و آداب و رسوم مردم مختلف سراسر كشور اشاره كرد، زيرا صنايع دستي هر منطقه برخاسته از آداب و رسوم و سنن آن منطقه است.
وي ادامه داد: اين نمايشگاه با همكاري اداره آموزش و پرورش در سالن دبيرستان كوثر اين شهرستان با نزديك به ۱۰۰ غرفه برپا مي شود.

ثبت جهاني حسينيه اعظم زنجان
003384.jpg
مسئول روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان، با اشاره به ويژگي منحصر به فرد دسته عزاداري حسينيه اعظم زنجان كه شهرت جهاني آن را موجب شده است، از تلاش اداره كل ميراث فرهنگي براي ثبت اين رويداد فرهنگي در فهرست ميراث معنوي كشور خبر داد و گفت: پيش از اين، مراسم قالي شويان مشهد اردهال، آيين عزاداري سالار شهيد در آران و بيدگل، نخل گرداني روز عاشورا در قمصر كاشان و... در اين فهرست جاي گرفته اند.
به گفته اين كارشناس فرهنگي، شركت كم نظير عزاداران از اقصي نقاط كشور در اين دسته عزاداري، دارا بودن عنوان دومين قربانگاه بزرگ پس از سرزمين مني، نذورات بي شمار از سراسر كشور و در نهايت، قدمت و پيشينه تاريخي اين دسته عزاداري، آن را به عنوان يك رويداد فرهنگي منحصر به فرد، شاخص ساخته است.
شانقلي با اشاره به قدمت مسجد حسينيه اعظم زنجان و حمام تاريخي آن، يادآور شد: حمام تاريخي اين مجموعه مذهبي پيش از اين در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و با همكاري ميراث فرهنگي و هيأت امناي مجموعه و نيز كمك هاي مردمي، مرمت و بازسازي شده و در صورت تخصيص اعتبار مورد نياز، به عنوان موزه حسينيه اعظم زنجان مورد بهره برداري قرار مي گيرد كه در اين مورد، وسايل مربوط به محرم و عزاداري سالار شهيدان جمع آوري شده و در معرض ديد عموم قرار خواهند گرفت.

فعاليت پايگاه پژوهشي در بافت تاريخي شيراز
003387.jpg
حدود دو هفته پس از آتش سوزي خانه اي قاجاري در شيراز، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس ضمن بيان اينكه نگهداري از اين خانه در حيطه وظايف شهرداري بوده است، از تشكيل پايگاهي پژوهشي به صورت مستقل و مستقر در مجموعه بافت تاريخي شيراز خبر داد.
عليرضا قائديان گفت: هنوز آمادگي و شرايط لازم علمي در مورد چگونگي برخورد با بافت هاي تاريخي، سامان دهي و تدوين نشده است.
وي دليل اين امر را بي توجهي به بافت هاي تاريخي در طول ۲۴ سال گذشته دانست و افزود: در اين مدت، بافت هاي تاريخي رها شدند و سازمان ميراث فرهنگي نيز تنها در حد حفاظت از تك بناها،  آن هم به اندازه بضاعت اعتباري خود، عمل مي كرد.
در اين شرايط، طبيعي است كه پس از جدا كردن عملكردهاي اجتماعي از بخش هاي قديمي، آنها به تدريج دچار فرسودگي شوند.وي در گفت وگو با ايسنا، درباره آتش سوزي خانه اي قاجاري در بافت تاريخي شيراز، اظهار داشت: اين بنا در فهرست آثار ملي ثبت نشده و حفاظت از آن در برابر تخريب يا آتش سوزي، به عنوان يك بناي شهري، در حوزه مديريت شهري و شهرداري است.
البته ويژگي هاي منحصر به فرد بافت تاريخي شيراز و بي توجهي سال هاي گذشته، سبب شد تا پايگاهي پژوهشي به صورت مستقل و مستقر در مجموعه بافت تاريخي شيراز تشكيل شود.
وي در خصوص فعاليت پايگاه بافت تاريخي شيراز، توضيح داد: پايگاه در مرحله نخست، بايد به پژوهش هاي ميداني، شناسايي و آسيب شناسي مجموعه مي پرداخت كه اين امر، به فعاليتي مشترك با همكاري ديگر دستگاه هاي مرتبط با حوزه بافت شهري، نياز داشت؛ اين مسئله با تنفيذ اختيار گرفته شده از كميسيون ماده پنج شيراز در قالب شكل گيري شوراي بافت تاريخي سامان يافت كه نمايندگاني از دستگاه هاي مختلفي چون شهرداري، مسكن و شهرسازي، سازمان عمران و بهسازي شهري، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نظام مهندسي و دانشگاه ها در آن عضو هستند.
او تجربه تشكيل پايگاه هاي پژوهشي را جديد دانست و گفت: پايگاهي كه در كار اجرايي وارد مي شود، بايد توليدهاي علمي مرتبط با كار خود را نيز داشته باشد. لذا پايگاه ها در وهله نخست، بايد به پژوهش، شناسايي و تهيه طرح هاي مرتبط با بافت ها مانند طرح هاي حفاظت، مرمت و معرفي بپردازند، تا چگونگي مداخله در بافت هاي تاريخي تعريف شود، سپس مي توانند به فعاليت هاي اجرايي وارد شوند.

سالانه  ۵۰ هزار واحد مسكوني اجاره اي احداث مي شود
ايسنا: سالانه ۵۰ هزار واحد مسكوني اجاره اي توسط بخش غيردولتي و با استفاده از تسهيلات و حمايت هاي دولت و سيستم  بانكي احداث خواهد شد كه اين واحد ها بايد حداقل به مدت ۵ سال به طور اجاره اي مورد بهره برداري قرار گيرد.
معاون اول رييس جمهور آيين نامه مصوب هيات دولت براي حمايت از احداث و عرضه مسكن اجاره اي را براي اجرا به وزارت مسكن و شهرسازي، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و بانك مركزي ابلاغ كرد.
به گزارش دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت، براساس اين آيين نامه كه بنا به پيشنهاد وزارت مسكن و شهرسازي به تصويب هيات وزيران رسيد و ابلاغ شد، به استناد ماده «۶» قانون تشويق احداث و عرضه واحد هاي مسكوني استيجاري  مصوب ۱۳۷۷ سالانه ۵۰ هزار واحد مسكوني اجاره اي توسط بخش غيردولتي و با استفاده از تسهيلات و حمايت هاي دولت و سيستم بانكي احداث خواهد شد كه اين واحد ها بايد حداقل به مدت ۵ سال به طور اجاره اي مورد بهره برداري قرار گيرد.
همچنين بر طبق ماده ۳ اين آيين نامه، واگذاري زمين از طرف دولت با شرايط تخفيف و تقسيط صورت مي گيرد و در طول پنج سال دوره اجاره،  بهاي زمين دريافت نمي شود و بعد از اتمام اين دوره در صورتي كه سازنده بخواهد واحدهاي خود را بفروشد پول زمين به صورت يك جا دريافت و در صورت ادامه اجاره،  بهاي زمين تقسيط خواهد شد.
تسهيلات به ازاي هر واحد در سال اول ۱۲۰ميليون ريال بوده و از سال دوم متناسب با نرخ تورم افزايش خواهد يافت كه دوره بازپرداخت تسهيلات مذكور ۱۵ ساله و روش تقسيط پلكاني است . به اين تسهيلات سالانه چهار درصد يارانه سود تسهيلات بانكي تعلق مي گيرد .
همچنين بانك ها موظفند در اجراي ماده «۹» قانون ياد شده و ماده «۱۰» آيين نامه اجرايي آن،  نسبت به فروش اقساطي كل تسهيلات پرداختي به سازنده اقدام كنند و هزينه خدمات انشعاب آب،  برق، تلفن، گاز، فاضلاب و صدور پروانه ساخت شامل عوارض احداث و تراكم ساختمان واحدهاي مسكوني موضوع اين آيين نامه در بافت هاي فرسوده شهري و شهرهاي جديد با اعمال ۵۰ درصد تخفيف محاسبه و دريافت خواهد شد.

پرداخت ۲۰۰ ميليارد ريال از سوي بيمه مركزي
براي افزايش ايمني جاده ها غير قانوني است
مهر: رييس مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به رييس جمهوري نوشت: تصويب نامه هيات وزيران مبني بر پرداخت ۲۰۰ ميليارد ريال از محل صندوق تامين خسارت هاي بدني از سوي بيمه مركزي براي افزايش ايمني و كاهش حوادث جاده اي مغاير قانون است.
حداد عادل از رييس جمهوري درخواست كرده است با توجه به غير قانوني بودن مصوبه هيات وزيران مبني بر پرداخت ۲۰۰ ميليارد ريال از محل صندوق تامين خسارت هاي بدني از سوي بيمه مركزي ايران براي تجهيز پليس راههاي كشور در جهت افزايش ايمني به منظور كاهش حوادث جاده اي در سال جاري، اين مصوبه لغو شود.
حداد عادل كه رييس هيات بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين و مقررات عمومي كشور هم است، در اين نامه تصريح كرده است: نظر به اين كه مقنن در ماده ۱۰ قانون بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني در مقابل شخص ثالث ، موارد مصرف درآمد صندوق تامين خسارت هاي بدني را احصاء نموده، لذا تصويب نامه هيات وزيران كه مصرف ۲۰۰ ميليارد ريال را در غير مورد نظر قانون گذار تجويز كرده، مغاير قانون است.
وي در اين نامه به رييس جمهوري به اصل ۱۳۸ قانون اساسي و قانون نحوه اجراي اصل ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسي اشاره كرده و خواستار پاسخ رييس جمهوري در خصوص مشخص شدن تكليف اين مصوبه هيات وزيران شده است.
پرويز داوودي ،معاون اول رييس جمهوري تصويب نامه هيات وزيران مبني بر پرداخت ۲۰۰ ميليارد ريال از محل صندوق تامين خسارت هاي بدني براي تجهيز پليس راههاي كشور در جهت افزايش ايمني به منظور كاهش حوادث جاده اي در سال جاري و كاهش هزينه هاي بيمه را در اول آذر ماه سال جاري به وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت راه و ترابري و بيمه مركزي ايران ابلاغ كرده است.
براساس ابلاغيه معاون اول رييس جمهوري، بيمه مركزي مبلغ ۲۰۰ ميليارد ريال از محل منابع صندوق تامين خسارت هاي بدني براي تجهيز پليس راههاي كشور بايد در اختيار وزارت راه و ترابري( سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي) قرار مي داده است.
اين گزارش حاكيست، اين مبلغ قرار بوده به منظور كمك به پليس راه براي خريد وسايل نقليه، دوربين هاي كنترل سرعت و تجهيزات مربوط به استقرار اكيپ هاي سيار و ثابت و ساير برنامه هاي مورد توافق با وزارت راه و ترابري و با نظارت بيمه مركزي به مصرف برسد.

يك گروه بين المللي خبر داد:
كشف «بهشت گمشده» در جنگل هاي پاپوآ اندونزي
003396.jpg
ايسنا: يك گروه بين المللي از دانشمندان مي گويند در جنگل هاي اندونزي «دنياي گمشده اي» را كشف كرده اند كه زيستگاه ده ها گونه تازه از جانوران و گياهان ناشناخته است.
بروس بيهلر از سرپرستان اين گروه مي گويد: اين مكان شبيه ترين محل به باغ عدن است كه مي توان روي كره زمين يافت. اين گروه تحقيقاتي، گونه هاي تازه اي از پروانه ها، قورباغه ها و مجموعه اي از گياهان جالب توجه را به ثبت رسانده است.
گروه اكتشافي، در اين منطقه همچنين يك پرنده عسل خوار يافته كه تا كنون براي علم ناشناخته بوده است. اعضاي آمريكايي، اندونزيايي و استراليايي اين گروه تحقيقاتي در اين سفر به منطقه اي مه آلود در ميان كوه هاي فوجا رفته اند. اين منطقه در شمال غربي گينه نو (اندونزي) واقع است.
محققان حدود يك ماه را در اين محل گذرانده اند. آنها در اين مدت، جزئيات حيات وحش و زندگي گياهي را در حاشيه كوه فوجا مورد بررسي و كاوش قرار داده اند.
دكتر بيهلر به بي. بي. سي گفت: اين منطقه جنگلي، زيبا، بكر و دست نخورده بوده و هيچ نشانه اي از حضور انسان در اين كوه ها نبوده است.
وي افزود: ما توسط بالگرد در محل پياده شديم. هيچ راهي براي عبور وجود نداشت و رفت و آمد واقعاً سخت بود. به گفته آقاي بيهلر حتي همراهان محلي گروه اكتشافي نيز از بكر بودن منطقه متحير شده بودند. وي گفته است: افراد ساكن دهات اطراف كه گروه را همراهي مي كردند به وضوح مي گفتند كه هيچ كس -حتي نياكانشان - را نمي شناسند كه پيش از اين به اين منطقه آمده باشد.
يكي از قابل توجه ترين كشفيات گروه تحقيقاتي، پرنده عسل خواري است با بخشي نارنجي رنگ روي صورتش كه اولين گونه پرنده اي است كه در بيش از ۶۰ سال در جزيره گينه نو ديده شده است.
به گزارش ايسنا، آقاي بيهلر مي گويد: برخي از جانوراني كه گروه تحقيقاتي با آنها روبه رو شده به شكل عجيبي از انسان نمي ترسيدند. دو جوجه تيغي، از پستانداران تخمگذار بدوي، حتي اجازه دادند كه دانشمندان آنها را جهت بررسي به محل اقامتشان ببرند.
اين سفر تحقيقاتي در دسامبر سال ۲۰۰۵ توسط سازمان بين المللي حفاظت از منابع طبيعي به همراهي مؤسسه علوم اندونزي برنامه ريزي شده بود. اين گروه مي گويد فرصت كافي براي تحقيق همه جانبه منطقه را نداشته و قصد دارند مجدداً به محل باز گردند.

گفت وگو
ميدان عتيق احيا مي شود
آنها كه عتيق را هنوز «ميدان كهنه» مي خوانند، مي گويند: «قرار است اين ديوارها را بسازند، قرار است كهنگي با خانه هايمان بدرود بگويد و برود».جزئيات برنامه هاي آينده سازمان عمران و نوسازي اصفهان براي اين ميدان هفتصدساله، محور اصلي گفت و گويي است كه پايگاه اطلاع رساني معماري و شهرسازي با مهندس حسين جعفري مدير اين پروژه و رئيس اين سازمان انجام داده است.
***
* «عتيق» كجاست آقاي جعفري؟ برداشت شما از اين يك كلمه چيست ؟
- ميدان عتيق يكي از قديمي ترين ميدان هاي اصفهان است كه قدمت آن به ۷۰۰ سال پيش و در واقع دوره سلجوقيان مربوط مي شود، زماني كه اصفهان پايتخت بوده اين منطقه مركز حكومت سلجوقيان محسوب مي شده است.
در معناي دقيق تر و آنچه كه به جزئيات مي توان گفت، پروژه عتيق يكي از مهمترين برنامه هاي مطرح شده در حوزه ميراث فرهنگي و شهرسازي اصفهان است كه بر پايه آنچه پيش بيني شده ، تحولي اساسي در سيماي شهري و وضعيت فرهنگي و اجتماعي بخشي از اصلي ترين هسته تاريخي اصفهان ايجاد مي كند.
* به طور دقيق در كدام بخش از اصفهان اين تحولات تاثير گذار است و اين تحولات شامل چه اقدامي مي شود ؟
- ميدان عتيق در يكي از محورهاي تاريخي و فرهنگي مهم اصفهان قرار گرفته كه از مسجد جامع شروع و به ميدان عتيق و بازار بزرگ اصفهان مي رسد.
مطالعات فاز صفر پروژه از سال گذشته به شهرداري واگذار و مطالعات فاز نخست كل پروژه و فاز يك و دو زيرگذر انجام شده است.
*با توجه به تعدد بناها و پروژه هاي تاريخي در اصفهان چه انگيزه ها و دلايلي موجب توجه شهرداري و سرمايه گذاري اين دستگاه در پروژه ميدان عتيق شده است؟
- در يك جمع بندي كلي بايد بگويم كه مشكلات مربوط به بافت فرسوده معضلات اجتماعي و محروميت هاي موجود در منطقه دليل اصلي جلب توجه شهرداري به موضوع ميدان عتيق بوده است.
پروژه عتيق از جنبه هاي مختلفي از قبيل تاريخي بودن، محروميت زدايي، معضلات اجتماعي و فرسودگي بافت مورد بررسي قرار گرفته و سعي شده براي رفع معضلات موجود راهكارهاي اساسي ارايه شود. وجود ترافيك وسايل نقليه و نبود دسترسي هاي مناسب پياده همچنين ارزش هاي تاريخي و فرهنگي موجود در منطقه از ديگر عوامل توجه به اين موضوع است.
* بنابراين با اجراي اين پروژه بخشي از سيماي اصفهان در دوره سلجوقي احيا مي شود، اينطور نيست؟
- بله ،همين طور است وجه غالب و هدف تحقق همين هدف است اما با توجه به تغييراتي كه طي دوره هاي متعدد در اين محدوده انجام شده است و همچنين محدوديت اسناد و مدارك ، سيماي دوران سلجوقي را نمي توان به طور كامل احيا كرد.اما هدف در واقع احياي ميدان عتيق است.
* در يك چشم انداز خوش بينانه از نظر زماني اصفهان براي رسيدن به شهري با محورهاي تاريخي فعال و پويا چقدر فاصله دارد؟
- در حدود ۴۰ سال قبل اصفهان داراي هزار خانه تاريخي و با ارزش بوده كه بسياري از آنها در حال حاضر از بين رفته و به ندرت يك سوم اين خانه ها باقي مانده اند. به اعتقاد ما روحي كه در منطقه وجود داشته مهم است. فقط حفظ آثار و ابنيه تاريخي مهم نيست بلكه وجود حيات و پويايي در آنها از اهميت ويژه اي برخوردار است.
بازگشت مردم به اين محله ها و در واقع آشتي آنها با بافت تاريخي و زنده كردن سنت ها و محورهاي تاريخي بسيار موثر است اما با تمام اين ها نمي توان زمان دقيقي براي رسيدن به اين هدف تخمين زد.
* در بحث تامين بودجه براي پروژه عتيق چه اقداماتي انجام داده ايد؟
- شهرداري اصفهان در مجموع با توجه به طرح تفصيلي اصفهان تاكنون با صرف هزينه اي بالغ بر پنج ميليارد تومان به منظور خريد و تملك زمين هاي پيراموني ميدان در اين پروژه وارد شده است. برآورد اوليه نشان مي دهد كه ۳۰ ميليارد تومان براي اجراي فاز نخست پروژه لازم است. موضع شهرداري در اين پروژه به طور كامل در بحث تامين اعتبار مشخص است و لازم است دولت و وزارت مسكن همچنين سازمان ميراث فرهنگي در خصوص تامين اعتبار براي اين پروژه موضع خود را مشخص كنند. از آنجا كه اين پروژه ملي و حتي فراملي است نيازمند تعريف رديف بودجه ملي نيز است.
آنچه مهم جلوه مي كند اين است كه شهرداري در حال حاضر تنهاست و اين تنهايي موجب بروز ترديدهايي در اجراي پروژه شده است.پروژه زماني مي تواند شكل جدي به خود بگيرد كه دولت در آن دخالت كرده و كمك هاي لازم را انجام دهد.
* با وجود اينكه در بسياري از شهرها محورهاي پياده را تعريف كرده ايم اما در فعال كردن آنها موفق نبوده ايم به نظر شما آيا مي توان با انجام چنين پروژه هايي گردشگري پياده را در اصفهان متداول كرد؟
- در حال حاضر پيش بيني هاي انجام شده براي پروژه عتيق در جهت ايجاد محدوديت براي تردد اتومبيل ها و ترافيك حاصل از آن است. بنابراين تلاش ما بر اين است كه بتوانيم گردشگري پياده را به شكل ويژه در اين پروژه تعريف كنيم.
* تأثير پروژه عتيق بر نقش جهان را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- اساس شكل گيري ميدان نقش جهان كاهش اهميت ميدان عتيق بوده است. به همين دليل مساحت در نظر گرفته شده براي نقش جهان بيشتر از ميدان عتيق بوده است.ميدان عتيق خود يك منطقه تاريخي است ولي به لحاظ مداخلات انجام شده به مرور زمان از اعتبار افتاده است و در واقع با احيا و مرمت مجدد مي تواند مكمل نقش جهان باشد. در واقع دو ميدان بزرگ با يك محور گردشگري متصل به وجود مي آيد و به طور تقريبي مي تواند بخش بزرگي از محور تاريخي موجود را احيا كند.

كمك رساني با هلي كوپتر به روستاهاي ايذه
ايرنا: فرماندار ايذه  گفت : با يك  فروند بالگرد هلال  احمر هشت  سورتي  پرواز به  روستاهاي  سخت  گذر و برف گير ۱۵ روستاي  بخش  دهدز شهرستان  ايذه  انجام  شد.
«نورمحمد فردي» افزود: اين  كمك ها در دو روز گذشته  با به كارگيري  ۱۳ امدادگر انجام  شد.
همچنين  دو گروه  درماني  با اعزام  به  روستاهاي  لنده ، سرصحرا و خواجه  انور با جمعيتي  حدود ۷۰۰ نفر، بيماران  اين  روستاها را به طور رايگان  درمان  كردند.
بخشدار دهدز نيز اعلام  كرد: ارتباط  ۱۵ روستاي  اين  بخش  از حدود سه  هفته  پيش  تاكنون  با مركز بخش  دهدز همچنان  قطع  مي باشد.
«نصرت  الله  حيدري» ارتفاع  برف  را در اين  مناطق  حدود يك  متر اعلام  نمود.بارش  سنگين  برف  در اوايل  بهمن  ماه  در دهدز موجب  قطع   ارتباط  زميني  اين  روستاها با مركز بخش  شده  است .

شروع عمليات گازرساني به برازجان
بوشهر- عمليات شبكه  گذاري گازرساني به برازجان آغاز شد. نماينده مردم دشتستان در آييني كه به مناسبت شروع عمليات شبكه گذاري برگزار شد، در سخناني گفت: شايسته نيست مردم استان بوشهر بر درياي گاز نشسته باشند، اما براي تهيه سيلند رهاي گاز سرگردان باشند.
در همين آيين، استاندار بوشهر نيز ابراز اميدواري كرد كه طرح گازرساني به برازجان در سال ۸۶ به بهره برداري برسد.

تشكيل انجمن كشاورزان خبره در ماسال
ماسال- خبرنگار همشهري: براي اولين بار، در استان گيلان انجمن كشاورزان خبره در شهرستان ماسال تشكيل شد.
به گفته مهندس جدي نيا - مديريت ترويج و نظام بهره برداري سازمان جهاد كشاورزي گيلان - هدف از تشكيل انجمن كشاورزان خبره، تشكيل مجمعي براي سازماندهي نمونه هاي كشاورزي و روستايي كشور و ايجاد تعامل و ارتباط مداوم بين آنان و بهره گيري از واحدهاي توليدي نمونه هاي روستايي و انتقال تجربيات ارزشمند توليد كنندگان نمونه مي باشد.

استاندار كرمانشاه خواستار بازگشايي مرز خسروي شد
كرمانشاه _ در مراسمي كه به مناسبت افتتاح كنسولگري عراق در كرمانشاه برگزار شد، استاندار اين استان براي ارائه خدمات در بازسازي عراق اعلام آمادگي كرد.
مجيد غفوري همچنين از مسئولان وزارت خارجه عراق خواست، براي بازگشايي مرز بين المللي خسروي پيگيري بيشتري به عمل آورند.

نصب ضابطه مند تابلوهاي تبليغاتي در جاده هاي قم
قم-«بر اساس ضوابط و معيارهاي نصب و بهره برداري از تابلوهاي تبليغاتي و اختصاصي در حاشيه راه ها، اعضاي كميسيون مكانيابي تابلوهاي تبليغاتي و اختصاص حاشيه راه هاي مواصلاتي استان قم تعيين شدند.»
به گزارش ايسنا، حميدرضا ذاكر- دبير كميسيون مكانيابي تابلوهاي تبليغاتي-گفت: «نمايش هاي تبليغاتي نوعي تجارت قانوني و مشروع در كنار جاده ها و بزرگراه هاست و بخشي از اقتصاد ملي است و بايد مطابق كنترل هاي معقول در جهت ترويج سلامت، رفاه و آسودگي و لذت مسافرت عمومي به آن اجازه فعاليت داد.»

كشت پياز رقم «سفيد گرگان»
عملكرد مطلوبي در گلستان دارد
قم - كارشناس مسئول سبزي و صيفي جهاد كشاورزي گلستان گفت: كشت پياز رقم «سفيد گرگان» از عملكرد مطلوبي در اين استان برخوردار است.
مهندس «حسين محمدي» در گفت و گو با ايرنا افزود: اين رقم تا معرفي رقم جديد با پتانسيل بيشتر همچنان مي تواند در ليست برنامه ريزي هاي زراعي استان به عنوان رقم برتر و قابل اطمينان قرار داشته باشد.
به گفته وي، رقم «سفيد گرگان» برخلاف ساير ارقام مقاومت خوبي نسبت به انبارداري و حمل و نقل داشته و از نظر طعم در وضعيت مطلوبي قرار دارد.
وي با اشاره به كشف رديفي پياز گفت: بايد با برنامه ريزي،كشت سنتي را كه معايبي در آن وجود دارد متحول كرده و كشت رديفي جايگزين آن شود.
به گفته وي، كشت اين محصول اول دي ماه آغاز شده و ميزان بذر مصرفي در كشت رديفي در هر هكتار شش تا هفت كيلوگرم است.

بنگاه هاي اقتصادي كوچك در گيلان توسعه مي يابد
رشت - استاندار گيلان  از اختصاص  ۲ هزار و ۱۶۰ ميليارد ريال  اعتبار براي  توسعه بنگاه هاي  اقتصادي  كوچك  در اين  استان  خبر داد.
علي  عبدالهي  در مراسم  معارفه  فرماندار جديد شهرستان  رودسر افزود: اين  اعتبارات  با توجه  به  سياست هاي  دولت  و در راستاي  تقويت  بنگاه هاي اقتصادي  كوچك  هزينه  مي شود. وي  اضافه  كرد: مشكل  ما امروز مشكل  مالي  نيست ،بلكه  مشكلات  در نحوه  نظارت  و استفاده  صحيح  از اعتبارات  است  كه  بايد در اين  خصوص  چاره انديشي  شود.
به گفته استاندار، در استان  گيلان ۲هزار پروژه  نيمه  تمام  وجود دارد كه  زمان  تكميل  آنها طولاني  شده  است،اما با تصميم  عقلايي ، اين  طرح ها را ظرف  يك  يا دوسال  آينده  تمام  خواهيم  كرد.
استاندار گيلان  در اين  جلسه  رضا دوست  جلالي  را به  عنوان  فرماندار جديد شهرستان  رودسر معرفي  و از خدمات  محمد احمدي پور فرماندار قبلي تقدير كرد.
سرهنگ  رضا دوست  جلالي  پيش  از اين ، فرمانده  سپاه  پاسداران  انقلاب  اسلامي شهرستان  بندر انزلي  بود.

بهره برداري از پارك بزرگ «دوستي» گچساران آغاز شد
گچساران - همزمان با دهه مبارك فجر، بهره برداري از پارك بزرگ «دوستي» شهر گچساران آغاز شد.
در اين پارك تمام امكانات رفاهي و تفريحي شامل پيست دوچرخه سواري، زمين فوتسال، درياچه و ديگر امكانات مورد نياز احداث شده است.

مجموعه تفريحي تخت سليمان تكاب،
فروردين ۸۵ به بهره برداري مي رسد
تكاب - خبر مي رسد كه مجموعه تفريحي آبگرم تخت سليمان تكاب در فروردين ماه سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.
بخشدار تخت سليمان امكانات اين پروژه را دو واحد استخر، جكوزي، سونا، وان، بوفه، باند هلي كوپتر، باند دوچرخه سواري، هتل و پاركينگ برشمرد و تصريح كرد: با راه اندازي اين مجموعه، تخت سليمان به يك قطب گردشگري و اقتصادي تبديل خواهد شد، مجموعه آثار تاريخي تخت سليمان در ۴۵ كيلومتري شمال شرقي شهرستان تكاب و در جنوب استان آذربايجان غربي واقع شده است و در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهارمين اثر ملي كشور در فهرست ميراث جهاني سازمان يونسكو ثبت گرديده است و به علت داشتن آثار تاريخي و چشمه هاي آبگرم يكي از اماكن مهم گردشگري كشور به شمار مي رود.

سياه مشق باستانشناسان جوان در تپه طالبخان زاهدان
زاهدان - مدير گروه  باستانشناسي  دانشگاه  زابل  گفت : طي  دومين  فصل  كاوش  در تپه  طالبخان  چند نمونه  اقلام  و اشياي باستاني  كشف  شد.
حميد حسنعلي پور گفت : در اين  كاوش ۴۰ نفر از دانشجويان  رشته  باستانشناسي  دانشگاه  زابل  مشاركت  دارند.
وي  افزود: طي كاوش ها نمونه  اسكلت  انسان  با كفن ، فلاخن  (نوعي  گلوله  براي  تير كمان ) و نمونه هاي  سفال  به دست آمده است.
او گفت : تحقيقات  و مطالعات  بيشتر روي  آثار كشف  شده  در حال  انجام است .
وي  افزود: طالبخان  يكي  از تپه هاي  اقماري  شهر سوخته  است  كه  ازسال گذشته به عنوان  سايت  آموزشي  براي  كارورزي  دانشجويان  رشته  باستانشناسي  تعيين  شده است .
تپه  طالبخان  با هشت  متر ارتفاع  و نيم  هكتار وسعت،  در ۶۸ كيلومتري  زابل  در حاشيه  جاده  زابل - زاهدان  واقع  است .

توفان شن، زابل را درنورديد
زابل - توفان همراه با شن،بامداد روز شنبه شهرستان زابل در شمال سيستان و بلوچستان را درنورديد.
هواشناسي زابل سرعت وزش توفان را بيش از ۴۰ كيلومتر در ساعت اعلام كرد.بر اساس اين اعلام شعاع ديد در فرودگاه زابل تا كمتر از دو كيلومتر كاهش يافته است.
در حالي كه سرعت وزش توفان چندان هم زياد نيست، اما گرد و غبار شديدي مناطق مختلف سيستان را فرا گرفته است.
وزش توفان همچنين باعث بروز مشكلات تنفسي در سيستان شده است.

راه آهن ، راه عبور مردم دورود و ازنا را بسته است
مردم لرستان خواهان تاسيس اداره  راه آهن در اين استان هستند
003378.jpg
راه آهن سراسري جنوب به شمال كشور كه از شهر هاي دورود و ازنا در استان لرستان مي گذرد و از جمله مهمترين راه هاي ارتباطي كشور است، در حال حاضر اين شهرستان ها را با مشكلات عديده اي مواجه ساخته است كه به اعتقاد مردم يكي از دلايل مهم آن نبود اداره  كل راه آهن در استان لرستان است؛ اداره اي كه بتواند به اين مشكلات سر و سامان دهد.
با وجود گسترده بودن خطوط ريلي در اين استان و فاصله زياد با استان خوزستان، راه آهن اين مناطق در تقسيمات ايستگاه ها در زيرمجموعه استان خوزستان قرار دارد و شهرستان ازنا نيز زيرمجموعه استان مركزي به شمار مي آيد . اين امر باعث شده كه در طول دهه گذشته نه تنها شاهد ساماندهي يا تغيير و تحولي در محدوده ايستگاه راه آهن اين شهرستان ها نباشيم، بلكه روز به روز نيز بر مشكلات ناشي از راه آهن در شهرهاي ياد شده افزوده  شود.
حسين پاپي، نماينده مردم دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو  با ايسنا ضمن اشاره به مشكلات راه آهن دورود، از بي توجهي وزارت راه و ترابري مبني بر رفع اين مشكل انتقاد كرد و گفت: بارها در صحن مجلس اين موضوع را مطرح كرده و ديدارهاي متعددي را با وزراي مربوطه داشته ايم كه متاسفانه نتيجه اي را به دنبال نداشته است.
وي علت اصلي مشكلات راه آهن دورود را نبود مديريت اداره كل راه آهن در استان لرستان ارزيابي كرد و يادآور شد: وجود اداره كل راه آهن در استان مي تواند به رفع بسياري از مشكلات در اين بخش كمك كند و با هيچ منطقي سازگار نيست و مردم لرستان نيز به هيچ وجه نمي پذيرند كه اداره كل راه آهن در استان وجود نداشته و دو شهر استان كه داراي راه آهن مي باشند از اين لحاظ هر كدام زير مجموعه استاني ديگر باشند.
نماينده مردم دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: عبور خط راه آهن از مركز شهر دورود مشكلات زيادي را به وجود آورده است، حتي اقداماتي كه در سال هاي گذشته در راستاي رفع برخي مشكلات آن مانند ترافيك سنگين، عبور عابر پياده و خطرات ناشي از آن انجام شده، جوابگو نبوده و بر مشكلات شهر افزوده است.
وي گفت: پل روگذر «وحدت» دورود در حال حاضر به معضلي براي شهرستان تبديل شده و بازدهي بهينه بازار قديم شهر را دچار مشكل كرده است.
در اين رابطه، منوچهر حاجيوند، رئيس شوراي اسلامي شهر دورود نيز با اشاره به اين كه راه آهن در هر منطقه اي تحول زا ست ولي در لرستان اين قضيه برعكس است، يادآور شد: چرا ناحيه  راه آهن به نام لرستان در خوزستان و اراك است و تمام خدمات فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و غيره در آن دو استان هزينه مي شود و لرستان در اين بين بي نصيب مي ماند.
وي تاكيد كرد: عبور خط راه آهن از مركز شهر دورود مشكلاتي را از قبيل آلودگي هاي زيست محيطي و صوتي متوجه شهر كرده كه ساكنان مناطق اطراف راه آهن چندين سال است نسبت به وضعيت آن انتقاد دارند و پيگيري هاي متعددي را كه هر بار با امضاي طومارهايي در اين رابطه داشته اند، بي نتيجه مانده و آنها را مأيوس كرده است.
حاجيوند با ابراز نارضايتي از عملكرد مسئولان راه آهن از بي توجهي آنان در قبال مشكلات شهرستان دورود گفت: همه دستگاه هاي دولتي و اجرايي و حتي تشكل هاي غيردولتي آماده همكاري با مسئولان راه آهن در راستاي رفع مشكلات اين شهرستان هستند، ولي از سوي راه آهن هيچ گونه پاسخي به مشكلات مذكور داده نشده است.
رئيس شوراي شهر دورود خاطرنشان ساخت: با وجود مشكلاتي كه گريبانگير شهر دورود است، متاسفانه اين شهرستان با ۱۸۰هزار نفر جمعيت فاقد سهميه بليت درجه يك قطار مي باشد، هرچند اين موضوع مورد پيگيري هاي متعددي قرار گرفته، ولي شركت رجاء هرگز به اين مورد پاسخي نداده است.
وي تصريح كرد: مسافراني كه مي خواهند وارد ايستگاه شوند به دليل نبود پل زيرگذر بايد از روي ريل ها عبور كنند و حتي در نقاط شلوغ شهر كه روزانه هزاران نفر از روي ريل قطار عبور مي كنند، فاقد پل زيرگذر يا روگذر مي باشيم كه متاسفانه همواره شاهد حوادث ناگواري در اين رابطه بوده ايم.
وي در پايان پيشنهاد داد كه راه آهن دورود به خارج از شهر منتقل شود و به ازاي هر يك هكتار زمين، شهرداري دورود حاضر است ۲۰ هكتار زمين در اختيار راه آهن قرار دهد.

«پلنگ موش» نياز به حمايت دارد
ايرنا:كارشناس  محيط زيست  استان  مركزي  گفت : زرده  بره  (پلنگ  موش ) از گونه هاي  نادر حيات  وحش  كشور در استان  مركزي  است  كه  نياز به  حمايت  زيست  محيطي  دارد.
امير انصاري  افزود: اين  حيوان  ريزجثه  با دم  بلند پشمالو وقهوه اي ، لكه هاي  زرد رنگ  پهني در نواحي  سر، پشت  و دم  دارد.
وي  گفت : اين  حيوان  از خانواده  راسوها ست  كه  بيشتر در آسيا و اروپا ديده  شده  و زيستگاه  طبيعي  آن در ايران  در استانهاي  چهارمحال  و بختياري ، كردستان ، اروميه  و خراسان  است .
انصاري افزود:طي  سالهاي  اخير تعداد محدودي  از اين  حيوان  نادر در استان مركزي  و اطراف  اراك،  به  ويژه  دشت  فراهان  و ميقان ، زيستگاه  طبيعي  آشتيان  و كميجان  شناسايي  شده است .
وي  تصريح  كرد: به  خاطر توسعه  نامتوازن ، رشد شتابان  صنعت  و شهرنشيني  طي  دو دهه  گذشته،  اكولوژي  طبيعي  زيستگاههاي  حيات  وحش  استان  در معرض  تهديد جدي  قرارگرفته  و با ادامه  اين  روند، نسل  اين  حيوان  ارزشمند در معرض  انقراض  است .
انصاري  افزود: با توجه  به  شناسايي  مناطق  زيست  زرده  بره  در استان  مركزي،انجام  اقدام هاي  حمايتي  زيست  محيطي  از آن ضروري  است .
وي  توضيح  داد: زرده بره  حيواني  شبگرد است  كه  در لانه  متروكش  زندگي  انفرادي  دارد  و از خزندگان ، پرندگان ، جوندگان  و خرگوشها تغذيه  مي كند.
وي  ادامه  داد: اين  جانور كه  نقش  بسزايي  در زنجيره  غذايي  اكولوژيك  محيط زيست  دارد روي  دو پا مي ايستد و هنگام  خطر علاوه  بر خرخر كردن  و سيخ  كردن  دم  و موهاي  بدن ، بوي  نامطبوعي  از خود بيرون  مي دهد.
وي  خواستار توجه  و همكاري  بيشتر و جدي تر مسئولان  به  مسائل  زيست  محيطي  در اجراي  برنامه ها و طرحهاي  اجرايي  در منطقه  شد.

رئيس هيأت تنيس خراسان رضوي:
ورزش پرتحرك تنيس بايد همگاني شود
003381.jpg
ايسنا: رئيس هيات تنيس استان خراسان رضوي گفت: با انجام فعاليت هاي زيربنايي قصد همگاني كردن ورزش تنيس را داريم و براي اين كار به دنبال گسترش اين رشته در مدارس هستيم.
اكبر مددي افزود: متاسفانه ورزش تنيس در ميان مردم جايگاه اصلي خود را پيدا نكرده است، چرا كه اين نكته در ذهن آنان تداعي شده كه تنيس، ورزشي اشرافي است و هزينه بالايي را مي طلبد. وي تصريح كرد: چنانچه با فرهنگسازي در ميان مردم، جذابيت اين ورزش به همگان نشان داده شود به راحتي مي توان ثابت كرد كه تنيس ورزش قشر مرفه جامعه نيست، بلكه ورزشي سالم، زيبا و مخصوص تمامي افراد جامعه بوده و بسيار ارزان است. وي در ادامه افزود: در حال حاضر بزرگترين مشكل هيات هاي ورزشي، بحث هاي مالي است كه هيات تنيس هم از اين قاعده مستثني نيست.
مددي عدم وجود سالن هاي سرپوشيده را مهمترين مشكل هيات تنيس خراسان عنوان كرد و افزود: هدف اين است كه در برنامه دراز مدت، ساخت سالن هاي سرپوشيده در راس كارهاي هيات قرار داده شود تا در تمام فصول سال و در طول شبانه روز بتوان از آن استفاده كرد. رئيس هيات تنيس استان خراسان رضوي در پايان ضمن مثبت دانستن طرح ادغام هيات هاي ورزشي بانوان و آقايان اذعان داشت: از لحاظ مسئوليتي حجم كارها افزايش پيدا كرده و هزينه و وقت مضاعفي را طلب مي كند اما با اجراي اين طرح اين رشته ورزشي پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته است.

استاندار آذربايجان شرقي:
از كمبود امكانات درماني در آذربايجان شرقي
شرمنده مردم هستيم
تبريز- خبرنگار همشهري: در آيين بهره برداري از بخش جراحي قلب بيمارستان عالي نسب تبريز، محمد معمارزاده - استاندار آذربايجان شرقي- از كمبود امكانات درماني و متناسب نبودن آن با جايگاه استان به عنوان قطب درماني شمال غرب كشور گله كرد و يادآور شد كه در اين راه شرمنده مردم هستيم.
وي افزود: جاي تأسف است كه ساخت يك بيمارستان در تبريز پس از گذشت ۱۲ سال همچنان نيمه تمام باشد و در حال حاضر فضاهاي فيزيكي و تجهيزات بخش عمده بيمارستان ها و مراكز درماني استان فرسوده بوده و نياز به نوسازي و بازسازي دارند.
استاندار گفت: در آذربايجان شرقي، در بيمارستان هاي موجود كه به بيماران چهار استان ديگر هم خدمات ارائه مي دهند، تنها ۴۸ پزشك متخصص قلب و عروق حضور دارند و بخش درمان آنها نيز با ساير بخش ها تفاوت اساسي دارد و هنوز موفق نشده ايم به استانداردهاي لازم در بخش درمان دست يابيم.
وي با اعلام اينكه بخش عمده مراجعان به بيمارستان ها را اقشار كم درآمد تشكيل مي دهند، افزود: بايد پرسيد كه چرا يك بيمار قلبي براي انجام عمل، چهار ماه در نوبت مي ماند؟
معمارزاده در پايان با اشاره به لزوم رسيدگي به وضع معيشتي پرسنل بيمارستان ها گفت: اين استان استعدادها و نخبگان برجسته اي در عرصه پزشكي دارد و بايد شرايطي فراهم كرد كه خدمات درماني و پزشكي علاوه بر تأمين نيازهاي منطقه به كشورهاي همجوار نيز خدمات لازم ارائه كند.

باتصويب لايحه «ماليات بر ارزش افزوده»
بيش از ۵۰ درصد اعتبارات شهرداريها كاهش مي يابد
گروه شهري: تصويب لايحه  ماليات بر ارزش افزوده موجب حذف بيش از ۵۰ درصد اعتبارات شهرداري ها در سال آينده معادل ۶۰۰ ميليارد تومان از محل قانون تجميع عوارض مي شود.
مهندس مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه بودجه هاي پيش بيني شده در سال آينده براي توسعه حمل و نقل ريلي در ۱۵ شهر كشور بسيار مناسب است، گفت: شهرداري تهران نيز بايد پيگيريهاي لازم را در خصوص مشكلات مالي و اعتباري خود از مجلس انجام دهد.
وي با اشاره به سهميه ۱۳۵۰ دستگاه اتوبوس براي تهران در سال جاري، گفت: تا كنون تنها ۴۰۰ دستگاه از اين اتوبوس ها در اختيار شهرداري قرار گرفته است، از سوي ديگر نيز دكتر احمدي نژاد علاوه بر سهميه تهران مجوز ۵۰۰ دستگاه اتوبوس اضافه را صادر كرد و بدين ترتيب كارخانجات توليدكننده اتوبوس بايد تا پايان سال، ۱۴۵۰ دستگاه اتوبوس را تحويل شهرداري دهند.
دكتر نادر شريعتمداري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران نيز با انتقاد از هزينه كرد مالياتهاي اخذ شده از مردم تهران در محل هاي ديگر، گفت: هزينه هاي مركزيت تهران بايد از سوي دولت پرداخت شود.
وي با اشاره به كم توجهي هاي صورت گرفته نسبت به شهر تهران، گفت: متأسفانه براي رفع مشكلات شهر تهران در بخشهاي مختلف ترافيك و آلودگي هوا از راه حل هاي مقطعي مانند زوج و فرد، افزايش محدوده طرح ترافيك و... استفاده مي شود كه در اين زمينه نيازمند اتخاذ تصميماتي جدي هستيم. وي با اشاره به تحميل هزينه هاي سنگين به تهراني ها به واسطه مركزيت تهران، گفت: بخش اعظمي از منابع مالي دريافت شده مانند عوارض و ماليات از تهران، در جاهاي ديگر هزينه مي شود.
شريعتمداري اختصاص رديف خاصي براي پرداخت بدهي هاي دولت و هزينه مركزيت تهران در بودجه سال ۸۵ را ضروري خواند و گفت: سال گذشته دكتر احمدي نژاد شهردار سابق تهران در نامه اي به سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهوري سابق خواستار پرداخت هزينه هاي استقرار دولت در تهران و تخصيص ۵ هزار ميليارد ريال در بودجه براي خريد املاك معارض و انجام فعاليتهاي عمراني شده بود. وي با اشاره به اين كه ۵۰۰ ميليارد تومان در بودجه شهرداري پيش بيني شده و انتظار تحقق آنها را از سوي دولت داريم، گفت: انتظار داريم دولت توجه جدي تري به مسائل تهران داشته باشد. وي تصريح كرد: در سال ۱۳۶۲ دولت مكلف به تنظيم و تصويب لايحه خودكفايي شهرداريها شده بود كه اين موضوع تا كنون مسكوت مانده است كه اميدواريم دولت جديد در تحقق اين لايحه گام بردارد. شريعتمداري با اشاره به تصويب استفاده از ۴ ميليارد دلار اعتبار جهت احداث چهار خط مترو تهران، گفت: بايد ۲۵ درصد از اين اعتبار به صورت نقدي تخصيص يابد كه اگر اين اعتبار پيش بيني نشود، جهت تكميل سيستم حمل و نقل عمومي با يك مشكل در تهران مواجه مي شويم.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در پايان خاطرنشان كرد: از دولت انتظار داريم نسبت به پرداخت بدهي هاي خود به شهرداري و هزينه هاي متمركز حضور دولت در تهران توجه جدي داشته باشد.
عمق فاجعه عدم تعيين حريم شهر تهران تا ۱۵ سال آينده نمايان مي شود
دكتر مهنوش معتمدي آذر، عضو شوراي اسلامي شهر تهران، از بين رفتن حريم شهر، نداشتن طرح جامع شهري، عدم ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده و همچنين نارسايي هاي فرهنگي و اجتماعي را، از عمده ترين ناهنجاري هاي پايتخت عنوان كرد.
وي درگفت وگو با خبرگزاري مهر ضمن بيان اين مطلب افزود: مخالفت مجلس شوراي اسلامي با مصوبه تعيين حريم شهر تهران، احساس خطر بزرگي براي مردم به وجود آورده است و عمق اين فاجعه تا ۱۵سال آينده مشخص خواهد شد.وي خاطرنشان ساخت: هر شهري نيازمند حريم مشخص است و بدون چنين حريمي، تمامي ساكنان اطراف شهري نظير تهران پس از مدتي كوتاه استفاده از تسهيلات شهري را حق خود خواهند دانست و كمبود در اين زمينه ها موجب افت روحي و معضلات فرهنگي در سراسر جامعه خواهد شد.
معتمدي آذر در ادامه تصريح كرد: نشست هاي متعدد با مسئولان سازمان آب و فاضلاب استان تهران بيانگر مشكلات فراوان كنوني در خصوص آبرساني شهري است كه با اضافه شدن حاشيه هاي شهر اين مشكل عظيم تشديد خواهد شد.عضو شوراي شهر تهران با تاكيد بر زشتي چهره شهر، گفت: بلندي و كوتاهي ساختمان ها و عدم ساخت و ساز در نقاط فرسوده شهر تهران با نظام هاي اصولي شهرسازي سازگار نيست و بر همين اساس مسئولان موظفند با مديريتي قاطعانه راه حل هايي براي اين ناهنجاري ها بينديشند.

شهرستان ها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهر
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |