سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۱ - Feb 14, 2006
شهري
Front Page

معاون فني عمراني شهرداري تهران اعلام كرد:
كاشت سه درخت به جاي هر درخت قطع شده در لويزان
003669.jpg
گروه شهري: معاون فني عمراني شهرداري تهران اعلام كرد به ازاي هر درخت قطع شده در پارك جنگلي لويزان، ۳ درخت كاشته مي شود.
در پي قطع حدود هفت هزار اصله درخت در بوستان جنگلي لويزان به منظور اجراي طرح تكميل و تعريض بزرگراه درون شهري «زين الدين» در شمال شرق تهران، مهندس احمد دنيامالي اعلام كرد: براساس هماهنگي هاي به عمل آمده با نهادهاي مسئول، مقرر شده است ۲۱ هزار درخت كاشته شود. وي قطع شماري از درختان پارك لويزان را اجتناب ناپذير خواند و افزود: شهرداري تهران براي ادامه ساخت بزرگراه زين الدين مجبور شده است، شماري از درختان را قطع كند و اين اقدام با هماهنگي تمامي مسئولان ذيربط در شهرداري و با مجوز كميسيون ماده هفت شهرداري صورت گرفته و لذا هيچ تخلفي متوجه ما نيست.
دنيامالي تأكيد مي كند: همانطور كه مهندس چمران _ رئيس شوراي شهر تهران عنوان كردند، قطع درختان پارك لويزان، يك طرح مصوب بوده و عمليات عمراني ساخت بزرگراه همچنان ادامه دارد و براساس برنامه زمانبندي شده، اين پروژه در سال آينده مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي مي افزايد: عمده فعاليت عمراني بزرگراه شهيد زين الدين انجام شده و قطع شماري از درختان براي ادامه ساخت بزرگراه، الزامي بود.
زماني كه خبر قطع تعدادي از درختان پارك لويزان منتشر شد، شائبه يك رفتار غيرقانوني در اذهان متبادر شد كه معاون فني و عمراني شهرداري تهران، در يك موضع گيري سريع اعلام كرد: نه تنها شهرداري تخلفي نكرده بلكه اين نهاد خود را حامي محيط زيست و فضاي سبز مي داند.
در پي اين اظهارنظر، محمود سالاركيا معاون دادستان تهران نيز گفت: تخلفي در جريان قطع درختان صورت نگرفته است. وي گفت: براساس شواهد و اظهارات پيمانكار شهرداري، قطع درختان در جنگل لويزان با مجوز صورت گرفته است و اين موضوع تخلف محسوب نمي شود.
به رغم قانوني بودن قطع درختان، پرونده اي در دادسراي ناحيه چهار تهران تشكيل شده و مقامات قضايي مشغول رسيدگي هستند.
معاون فني و عمراني شهرداري همچنين به سما گفت: شهرداري تهران به منظور حفظ سرمايه هاي شهروندان و جلوگيري از هزينه هاي سربار اجراي امتداد بزرگراه همت راهي جز قطع بخشي از درختان بوستان لويزان نداشت.
دنيامالي در توضيح دلايل قطع تعدادي از درختان بوستان لويزان گفت: ۸۵ درصد عمليات ساخت بزرگراه موسوم به شهيد زين الدين انجام شده است و تنها در حد فاصل بزرگراه امام علي(ع) به دليل وجود بافت مسكوني بسيار متراكم اجراي كار نيازمند بازنگري بود.
وي افزود: در صورت ادامه مسير بزرگراه از منطقه شميران نو بايد حدود ۷۰۰ واحد مسكوني تملك مي شد كه اين كار نه تنها بودجه اي معادل ۴۰۰ ميليارد ريال نياز داشت كه به دليل كمبود منابع مالي و استهلاك سرمايه گذاري هاي انجام شده در طول ساليان مورد نياز براي تملك اين اماكن رقم كلي اجراي پروژه را به دو تا چند برابر افزايش مي داد.
دنيامالي تاكيد كرد: تملك املاك مسكوني علاوه بر مشكلات مالي داراي تبعات اجتماعي نيز بود كه از جمله آن مشكلات يافتن زمين هاي معوض يا جايابي براي ساكنان فعلي منطقه است.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران، اظهار داشت: در صورتي كه بزرگراه زين الدين از منطقه شميران نو عبور مي كرد كليه ارتباطات شمال و جنوب بزرگراه قطع مي شد در حاليكه با طرح فعلي اين بزرگراه به تنها بزرگراه داراي تقاطع هاي غير همسطح در طول مسير با كليه بزرگراه ها و محورهاي شرياني شمالي و جنوبي تهران تبديل مي شود .
دنيامالي همچنين گفت: تاخير در اجراي پروژه احداث ادامه بزرگراه همت با توجه به اينكه در ساعات اوج ترافيك حدود ۶۵۰۰ دستگاه اتومبيل در محدوده تردد دارند موجب خسارات هنگفت به منابع ملي و شهري مي شود.
وي تاكيد كرد: كليه گونه هاي گياهي كه در اجراي اين طرح از بين مي روند از درختان سوزني برگ هستند كه امكان جابجايي آنها وجود ندارد و بر اساس تاكيدات شهردار بر حفظ فضاي سبز، در طرح تجديد نظر شده تعداد درختان واقع در مسير از ۲۵ هزار اصله به ۶ هزار اصله كاهش يافته است و با استفاده از فضاي معبر ۳۵ متري واقع در پروژه اين آسيب به اندكترين سطح خود كاهش يافت. دنيامالي گفت: با اجراي مسير بزرگراه از داخل بوستان لويزان هزينه هاي استهلاك پروژه به يك سوم كاهش يافته است.ضمن آن كه شهرداري تهران در سال جاري بيش از ۵/۳ ميليون اصله درخت در مكان هاي مختلف غرس كرده است.
وي افزود: همچنين در هر سال شهرداري تهران، يك ميليون نهال بصورت رايگان بين شهروندان توزيع مي كند و در دهه گذشته حدود ۳۷ هزار هكتار فضاي سبز ايجاد كرده است.

تشكيل شوراياري هاي تهران در اسفندماه قطعي است
گلايه رئيس كميسيون فرهنگي
شوراي شهر از وزارت كشور
گروه شهري: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران با بيان اين كه شوراي شهر از وزارت كشور انتظار همكاري داشت گفت: تشكيل شوراياري هاي محلات در اسفندماه امسال و مطابق با زمانبندي از پيش تعيين شده، قطعي است.
رسول خادم در گفت و گو با همشهري افزود: تشكيل دور جديد شوراياري ها در تهران كاملاً قانوني است و طرح اين موضوع در هيأت حل اختلاف با گذشت ۶ سال از تصويب و اجراي مصوبه شوراي شهر در اين باره و عدم اعتراض در مهلت مقرر، محل قانوني ندارد و شوراي حل اختلاف نمي تواند فراقانوني عمل كند.
وي با استناد به ماده ۸۰ قانون وظايف و اختيارات شوراي اسلامي شهرها گفت: قانونگذار حداكثر ۱۵ روز مهلت قانوني را براي اعتراض به مصوبات شوراي شهر تعيين كرده است در حالي كه از مصوبه تشكيل شوراياري ها تاكنون ۶ سال مي گذرد.
خادم افزود: اين در حالي است كه در مدت اخير نيز شوراي شهر هيچگونه مصوبه جديدي در رابطه با تشكيل شوراياري ها نداشته و بنا بر اين هرگونه طرح اين موضوع در شوراي حل اختلاف خارج از چارچوب قانوني است.
خادم گفت: با اينكه مصوبه تشكيل شوراياري هاي محلات از سال ها پيش اجرايي شده و شوراي شهر نيازي به هماهنگي با هيچ مرجعي نداشت ولي با حسن نظر تلاش كرد مديران جديد را در جريان استمرار اجراي موضوع تشكيل انجمن هاي شوراياري محلات قرار دهد كه متأسفانه به جاي همكاري و مساعدت و استقبال از اين اقدام بزرگ مشاركت هاي اجتماعي مردم در كلان شهري مانند تهران، با موضع گيري هاي غيرقانوني و قدرت مدار مواجه گرديد.
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر گفت: توقع اين بوده و هست كه به جاي حاشيه سازي و مانع تراشي در اجراي قانون و موضع گيري در برابر حضور اثرگذار مردم در عرصه هاي مديريتي و نظارتي، مجموعه وزارت كشور همكاري و مساعدت صميمانه اي را نسبت به توسعه حضور مردم از خود نشان دهد، ولي گويا قضايا سمت و سوي ديگري دارد.
وي در اين باره افزود: علي رغم اين كه شوراي شهر بيش از ۲۰ روز منتظر جلسه استاندار تهران ماند، با پيغام رسمي كه از سوي يكي از نزديكان ايشان به شوراي شهر اعلام شد، ايشان از برگزاري جلسه مذكور استنكاف ورزيد و موضوع را به حضور معاون اجتماعي وزير كشور در شوراي شهر براي انجام هماهنگي هاي لازم منوط كرد.
به گفته وي، حتي شوراي شهر از معاون محترم وزير كشور نيز دعوت به عمل آورد ولي ايشان نيز در جلسه شورا حضور نيافت و اين مسايل نشان مي  دهد كه گويا قرار نيست كه مسايل در اين رابطه بنابر حسن نيت و همكاري و هماهنگي دنبال شود.
خادم افزود: به جاي اين كه حداقل عرصه موجود براي توسعه و حضور واقعي مردم و همكاري آنان با مديران شهري را كه در بيش از ۱۰ شهر كشور با استناد به مصوبات قانوني شوراي شهر فراهم گرديده است تقويت شود ولي متأسفانه علي رغم برخي شعارها، عده اي دنبال محدود كردن همين حداقل عرصه مشاركت هاي اجتماعي به وجود آمده از سوي شوراها هستند.
خادم گفت: اميدواريم مسئولين مربوطه در وزارت كشور در نوع برخورد خود با شوراها تجديد نظر كنند و مردمي بودن شوراها را نقطه قوت نظام مديريتي كشور بدانند.
قرار است دومين دوره تشكيل انجمن هاي معتمدين محلات (شوراياري ها) با جديت تمام دنبال و در اسفند ماه سال جاري در ۴۰۰ محله و در كل مناطق ۲۲گانه تهران انجام شود.

ساعت ۹ شب زمان تحويل زباله
003675.jpg
سما: شهرداري تهران از دستگاههاي اجرايي دولتي و بخش خصوصي خواست مانند ديگر شهروندان زباله و ضايعات توليد شده خود را رأس ساعت ۹ شب بيرون بگذارند.مديركل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: به منظور رعايت حقوق شهروندان و جلوگيري از مشكلات بهداشتي و زيست محيطي و آلودگي هاي بصري و همچنين هزينه هاي مضاعف، دستگاههاي اجرايي دولتي و بخش خصوصي بايد در ساعت تعيين شده ( ۹ شب ) زباله هاي توليدي خود را در داخل مخازن مخصوص و در مكانهاي قابل دسترس عوامل خدمات شهري قرار دهند.صادقيان گفت: رعايت ضوابط و مقررات شهري از سوي سازمانها و دستگاههاي اجرايي و بخش خصوصي بيشتر مورد انتظار است.

حذف پاركومترهاي سكه اي
003684.jpg
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از حذف تدريجي پاركومترهاي سكه اي از خيابانهاي تهران خبر داد.مهندس سيد جعفر هاشمي تشكري، گفت: با تداوم توسعه اجراي طرح پاركبان با هدف ايجاد فضاهاي پارك حاشيه اي كنترل شده در سطح خيابانهاي شهر تهران و همچنين بكارگيري سيستم هاي جديد، به تدريج پاركومترهاي سكه اي از خيابانهاي تهران حذف خواهند شد. وي افزود: در حال حاضر ۲۷۰۰ پاركومتر فعال در سطح شهر تهران وجود دارد كه متاسفانه آمار بيانگر خرابي درصد قابل توجهي از اين پاركومترها است كه به همين دليل در صدد جايگزيني آنها با سيستم هاي جديدي مانند پاركبان هستيم.

انتقال خطوط راه آهن در ابهام
003681.jpg
فارس : معاون اداري مالي شهرداري تهران با اشاره به بودجه شهرداري تهران در سال ۸۵ گفت: هنوز بودجه شهرداري تهران براي انتقال خطوط راه آهن مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران، معلوم نشده است.
دكتر حسين محمد پورزرندي در پاسخ به اين سوال كه شهردار تهران قول داده كه كار اجرايي اين طرح از نيمه دوم سال ۸۵ آغاز مي شود، اظهار داشت: هنوز تصميمي در اين زمينه گرفته نشده است و بودجه اي هم براي آن تعيين نشده است.در حال حاضر وجود خطوط راه آهن در بافت هاي مسكوني موجب بروز مشكلات و ناهنجاري هاي اجتماعي ، اقتصادي و فرهنگي شده است.لذا انتقال اين خطوط به ساير نقاط اجتناب ناپذير است.

محدوديت تردد خودروهاي تك سرنشين در برخي بزرگراهها بررسي مي شود
ارزيابي كارشناسي پروژه هاي ترافيكي شهرداري تهران
003678.jpg
گروه شهري: به دستور دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران و با تشكيل كميسيون جديدالتاسيس حمل و نقل و عمران مقرر شده است تمامي طرح هاي حوزه فني عمراني شهرداري تهران پس از انجام مطالعات و بررسي هاي ترافيكي و تاييد كارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافيك جنبه اجرايي به خود بگيرد.
به گزارش همشهري در اين كميسيون همچنين راهكارهاي افزايش اثرگذاري بودجه و اولويت بندي پروژه هاي ترافيكي نيز بررسي و جنبه اجرايي به خود بگيرد.
مهندس مهرداد تقي زاده معاون حمل و نقل وترافيك شهرداري تهران در مصاحبه خود ازجمله اين پروژه هاي اولويت دار را اتصال بزرگراه چمران به نواب به طول ۲ كيلومتر، امتداد بزرگراه يادگار امام (ره) تا شوش به طول ۸/۶ كيلومتر، احداث بلوار آسيا در شمال تهران به طول ۵/۱۹ كيلومتر، احداث بزرگراه شرق امتداد بزرگراه امام علي (ع) تا آزادگان به طول ۳/۵ كيلومتر اعلام كرد.وي درمورد تعيين تكليف خط مونوريل صادقيه _ اكباتان كه بعد از حدود دو سال با كمتر از ۳ درصد پيشرفت فيزيكي مواجه بوده است گفت: ما پس از مطالعات و بررسي هاي گروه كارشناسان به اين نتيجه رسيديم كه براي رفع معضل ترافيك احداث مونوريل تجويز مناسبي به نظر نمي رسد ضمن اينكه مسير مونوريل صادقيه را مسير مناسبي براي شروع كار قلمداد نكرده و ازنظر ترافيكي قابل توجيه نمي دانيم، بنابراين ممكن است خط مونوريل صادقيه را به جاي اكباتان به سمت شمال و پونك هدايت كنيم تا شاهد آمار جابه جايي بيشتري باشيم.تقي زاده اظهارداشت: در بزرگراه همت طرحي دردست مطالعه داريم كه تركيبي از خط ويژه اتوبوسراني در بزرگراه و اجازه تردد تنها به اتومبيل هاي با سرنشين بالاست. همچنين درنظر داريم در بزرگراه نيايش از بلوار فرحزادي تا تقاطع چمران كه بار ترافيك سنگين صبحگاهي بوده است خط برگشت پذير و اجازه عبور به اتومبيل هاي با سرنشين بالا را به اجرا بگذاريم كه هم اكنون درحال بررسي نحوه اجراي اين طرح ها هستيم.

با حضور رييس شوراي شهر تهران آغاز شد
بهره برداري از نخستين قطار مترو ساخت ايران
روز گذشته طي مراسمي با حضور مهندس چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران و تني چند از اعضاي شوراي اسلامي شهر و مهندس هاشمي مديرعامل متروي تهران، اولين قطار جديد مونتاژ شده توسط شركت واگن سازي تهران در متروي تهران مورد بهره برداري قرار گرفت.در ادامه اين مراسم مهندس شاملو مديرعامل شركت واگن سازي تهران ضمن ارايه توضيحاتي اظهارداشت: اولين قطار (شامل هفت واگن) به صورت نيمه ساخته (SKD) براي متروي تهران در تاريخ ۲۹ آبان ۱۳۸۴ وارد تهران شد و عمليات مونتاژ اين قطار از همان تاريخ توسط كاركنان اين شركت شروع گرديد و پس از تكميل مراحل مختلف كار، به مناسبت ايام مبارك دهه فجر اين قطار در خط يك متروي تهران مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
به گزارش روابط عمومي شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) كارخانه واگن سازي تهران، در جنوب تهران و در جنب تعميرگاه هاي متروي تهران در زميني به مساحت ۶ هكتار احداث شده است و با يك شيفت كاري فعلا داراي ظرفيت مونتاژ يكصد دستگاه واگن مترو است.
بنا به همين خبر مهندس چمران و همراهان از نيمه شرقي خط دو متروي تهران حدفاصل ايستگاه هاي بهارستان تا دردشت كه در دست عمليات نهايي ساخت است و در ادامه، مسير بخش غربي خط ۲ از ايستگاه صادقيه تا بهارستان كه درحال بهره برداري است و تعميرگاه و پايانه غرب بازديد كردند. در جريان اين بازديد، مهندس هاشمي مديرعامل متروي تهران ضمن خير مقدم به ميهمانان اظهارداشت: اين مسير به طول ۱۰ كيلومتر و ۸ ايستگاه شامل ايستگاه هاي دروازه شميران، امام حسين (ع)، شهيد مدني، سبلان، نظام آباد، گلبرگ، سرسبز و دردشت بوده كه براساس برنامه ريزي به عمل آمده مسير بهارستان تا دردشت و سه ايستگاه اصلي آن (ايستگاه هاي دردشت، سرسبز، شهيد مدني) در هفته آخر اسفندماه سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد و پنج ايستگاه باقيمانده در خرداد و شهريور سال آينده افتتاح خواهد شد.

نگاه
003672.jpg
داوود كاظمي

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهر    |    شهرستان ها    |
|   شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |