سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۱ - Feb 14, 2006
تكنيكي براي شناسايي و رديابي مواد منفجره
غبار هوشمند
نوع غبار يافت شده در صحنه انفجار به راحتي مشخص مي كند كه مواد سازنده بمب از كدام توليدكننده خريداري شده اند
003552.jpg
دانش و فناوري - عليرضا سزاوار: آژانس طرح هاي پژوهشي پيشرفته در وزارت دفاع ايالات متحده (DARPA) در حال به پايان رساندن طرحي است كه براساس آن مي توان انواع سلاح هاي شيميايي و ميكروبي، مواد منفجره و مواد مخدر را به راحتي رديابي نمود.
اين مركز از ۲ سال پيش بودجه اي در اختيار يكي از استادان دانشگاه كاليفرنيا به نام مايكل سيلور قرار داده بود كه او در صدد تبديل ذرات متري رنگ به اثر انگشت هايي با قابليت اضافه شدن به مواد منفجره و ساير مواد شيميايي باشد تا شناسايي توليد كننده يك بمب يا ماده مخدر غيرقانوني را امكان پذير سازد. او همچنين سعي دارد از اين ذرات براي انعكاس رنگ هاي مخصوص به هنگام برخورد با مواد بيماري  زاي خاص در هوا يا آب استفاده كرده و به اين ترتيب يك حسگر يكبار مصرف و ارزان قيمت براي رديابي سلاح هاي شيميايي و ميكروبي توليد كند.
اين تكنيك جديد براي ساخت اين ذرات مخصوص «غبار هوشمند» نام دارد و كار آن به اين ترتيب است كه ابتدا در سطح يك قرص سيليكوني به اندازه يك سكه معمولي، فيلتري براي عبور نور ايجاد مي كند و قرص را در يك محلول هادي قرار داده و سپس به طور الكترومكانيكي آن را با يك جريان متناوب فرسايش مي دهند. سپس اين قرص توسط لرزش هاي صوتي خرد شده و به قطعاتي با ضخامت يك تارمو تبديل مي شود و به ميزان ذرات غبار هوشمند براي شناسايي و رديابي مورد استفاده قرار مي گيرد. در حالي كه ذرات غبار عادي به هنگام پراكنده شدن در هوا يا آب، نور را در تمام جهات منتشر مي كنند، اما غبار هوشمند، يك نور بسيار شديد با طول موج خاص و زاويه مشخصي روي سطح يك ليزر منعكس مي كند كه رنگ هاي بدست آمده پرارتعاش و انعكاس پذير هستند و هر رنگ توسط ليزر و با شاخص خاصي مشخص مي شود و اين شاخص مانند يك باركد است كه اشعه ليزر براي مشخص كردن تركيب غبار آن را بخواند.
پژوهش هاي اين استاد دانشگاه شيمي كاليفرنيا به دليل كاربردي بودن آن در جنگ ها توجه آژانس پژوهشي وزارت دفاع آمريكا را جلب نمود. به طور مثال، پس از انفجار يك بمب، كارشناسان مي توانند در صحنه حادثه، ذرات خاص غبار هوشمند را شناسايي و عمليات را رديابي كنند. سيلور مي گويد: «بيشتر موادي كه در فعاليت هاي تروريستي مورد استفاده قرار مي گيرند، موادي هستند كه از كاربرد اصلي خود دور شده اند و نوع غبار يافت شده در صحنه انفجار به راحتي مشخص مي كند كه مواد سازنده بمب از كدام توليدكننده خريداري شده اند و به اين ترتيب سرنخي از شناسايي تروريست هاي سازنده بمب به دست خواهند داد.» براي شناسايي مواد به كار رفته در ساخت مواد مخدر نيز مي توان از اين روش استفاده كرد. قاچاقچيان توليدكننده مواد مخدر، ماده اوليه را از انبارهاي مجاز مواد شيميايي خريداري مي كنند.
اگر اين عوامل به غبار هوشمندي كه به نحو متفاوتي كدگذاري شده، آغشته شوند، رديابي مواد مخدر به انبار اوليه و سپس به خريدار، بسيار آسانتر خواهد شد. در واقع مي توان اين ذرات غبار را واداشت تا در كنار بعضي از مواد شيميايي به نحوي متفاوت نور را منعكس كنند و اين تغيير باعث شناسايي مواد آلوده شيميايي و و بيولوژيكي خواهد شد.
سيلور به صورت آزمايش اين غبار را براي رديابي MTBE (يكي از افزودني هاي بنزين) كدگذاري كرد. او مي گويد كه ماده مورد نظر از نظر بيولوژيكي از بين نمي رود، بنابراين پس از فرورفتن در زمين در آنجا باقي مي ماند و مي تواند به آساني به آب آشاميدني راه يابد. شركتي موسوم به صنايع Trex با خريد مجوز اين فرآيند جهت كنترل آلاينده ها و مواد ضدآفت به توليد اين فن آوري مبادرت كرده است.
عوامل سمي عصبي مانند «گاز سارين» كه در جنگ هاي شيميايي به شدت مورد استفاده قرار مي گيرند در مقابل اين غبار هاي هوشمند بسيار حساس هستند. از آنجايي كه ذراتي مانند د.د.ت از نشر شيميايي به گازهاي عصبي شبيه هستند. سيلور مي گويد مي توان اين ذرات را براي رديابي گازهاي شيميايي نيز آماده كرد. اين تكنيك جديد كاربرد چندگانه دارد. در كاربردهاي محيط زيستي مي توان اين غبار را روي ديوارها پاشيد يا با رنگ هاي مخصوص سطوح تركيب كرد، سپس اين سطوح آغشته به غبار، مثلا هنگامي كه بخار گاز به سطح نامطلوبي در هواي اطراف پالايشگاه نفت مي رسد، روشن مي شوند.
در موقعيت هاي جنگي آغشته كردن بال هاي يك هواپيماي بدون خلبان به اين غبار و به پروازدرآوردن آن در هواي آغشته به گازهاي عصبي و تاباندن اشعه ليزر به روي آن از راه دور، براي شناسايي وضعيت منطقه امكان پذير خواهد بود.در موقعيت هاي تروريستي مانند رويداد مركز تجارت جهاني مي توان روبات هاي مجهز به دوربين هاي كنترل كننده را به اين غبار آغشته كرد و آنها را به يك ساختمان ويرانه براي رديابي نشت گاز طبيعي فرستاد.
در حال حاضر رديابي اين غبار به وسيله ليزر از فواصل دور امكان پذير شده است و نزديك به دو سالي كه روي اين پروژه كار شد ه است، رديابي اين غبار از فاصله بيش از يك كيلومتر محقق شده و هم اكنون سيلور و گروه او در تلاش هستند تا اين فاصله را افزايش دهند و ويژگي  خاصي به اين تكنيك اضافه نمايند تا در هواي نامساعد و مدت ها پس از يك انفجار بتوان از اين تكنيك براي شناسايي و رديابي استفاده نمود.
منبع: Fox News.com

گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت مي تواند ضعف زيرساخت هاي مخابراتي را پررنگ كند
گره ضعف زيرساخت هاي مخابراتي محكم تر شد
گروه دانش و فناوري _ رؤيا راوري: مهندس رياضي معاون فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مي گويد: «آمريكا هر كاري كند براي ما خير و بركت دارد، زيرا كه ما قدرتمندتر مي شويم. بر اين اساس بعيد است با گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت با بحراني روبه رو شويم. كشورهاي بيگانه با مسئله انرژي هسته اي ايران بسيار غيرعلمي ، غيرحقوقي و غيرمنطقي برخورد مي كنند. هرچه بيشتر پيش رود دنيا با بي منطقي مدعيان حقوق بشر بيشتر آشنا مي شود و حقانيت مسلمين آشكارتر مي شود.»
برخلاف نظر معاون فناوري اطلاعات بسياري از صاحب نظران مي گويند گزارش پرونده ايران به شوراي امنيت موانع و مشكلاتي را به دنبال خواهد آورد. يكي از اين مشكلات بحران اينترنت است. آنان معتقدند كمبود و نواقصي كه در زيرساخت هاي لازم مخابراتي ديده مي شود اين نظريه را پررنگ مي كند.
اگر بخواهيم از ابتدا نگاهي عميق به روند توسعه ICT در ايران بياندازيم مي توان گفت: باتوجه به اين كه ايران عضو جامعه اطلاعاتي است بايد به دنبال رعايت استانداردهاي جهاني در توليد، توزيع و استفاده از اطلاعات باشد.
بر اين اساس بايد در دو زمينه، اينترانت ملي (شبكه ملي داخلي) و شبكه اينترنت متناسب با برنامه اصولي و علمي جامعه اطلاعاتي پيش رود و اگر بتوانيم زمينه حضورمان را در جامعه و به عنوان يك عضو، قوي نمائيم در آن صورت در چنين شرايطي نمي توانند به راحتي ارتباطات اينترنتي كشور را دچار مشكل و بحران كنند اما متأسفانه در حال حاضر تمهيدات لازم براي آن كه بتوان در مواجهه با اختلالاتي كه به وجود آمده است عملي مناسب انجام دهيم به چشم نمي خورد. از جمله مي توان به عدم بسترسازي مناسب براي رشد كيفي و درازمدت در اين زمينه اشاره كرد.
بر اين اساس صنعت ICT به يك برنامه ريزي كلان نيازمند است تا بتواند به سمت توسعه و استقلال بيشتري پيش رود كه مستلزم رعايت استانداردهاي جهاني است.
از سويي ديگر معاون ارتباطات خبر از راه اندازي يك شبكه اينترنت ملي مي دهد و مي گويد: براي گريز از بجران ها بايد استقلال بيشتري كسب كنيم و اين استقلال جز با تجهيزكردن نيازمندي هاي داخلي امكان پاسخگويي ديگر ندارد.
بر اين اساس وجود يك شبكه اينترنت ملي در كشور بيش از پيش احساس مي شود. اما بايد پرسيد آيا اينترنت به فراخور تعريف خود كه يك فضاي مجازي نامحدود است مي تواند در چهارچوب تعريف شده اي به نام طرح شبكه اينترنت ملي محدود شود و آيا اين تنها راه حل موجود براي فرار از بحران است يا يكي از راهكارها براي كاهش بحران.
علي اكبر جلالي، استاد دانشگاه علم و صنعت مي گويد: بايد سعي كنيم كه مبادي ورود به اينترنت به كشورمان را تا حد ممكن افزايش دهيم تا از دسترسي به اطلاعات جهاني كه سرمايه اصلي عصر حاضر است محروم نشويم. راه اندازي اينترنت ماهواره اي در كشور نيز مي توانست بسياري از مشكلات را حل كند. اما وقتي كه تفكر برنامه ريزان فيلتركردن اطلاعات است و ما هنوز با اينترنت كم سرعت دست به گريبانيم قطعا فكر توسعه دسترسي باز به اطلاعات براي مان مقدور نيست.
بايد توجه داشت اطلاعات جهاني امروز به مانند يك چاقو عمل مي كند يعني مي تواند در عين اين كه مفيد باشد بسيار مضر و خطرناك باشد و عمل كند. با عملكردي كه در سطح جامعه ديده مي شود شبكه اطلاعات جهاني (اينترنت) همواره خطرناك، منفي و تنها متوجه جهان سومي ها است. اين تفكر امروز باعث شده كه به راحتي در مقابل هر نوع خطر و بحراني ضعف داشته باشيم.

تلويزيون ديجيتال بخريم يا نخريم؟
003549.jpg
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: تلويزيون هاي ديجيتالي به عنوان نسل جديدي از تلويزيون ها مي روند كه جايگزين تلويزيون هاي آنالوگ فعلي شوند. ارايه اين نوع تلويزيون ها به بازار باعث ايجاد نوعي سردرگمي دربين مشتريان گرديده است و باعث ايجاد شك در بين آنها گرديده است. در اين مقوله قصد داريم به تشريح تفاوت هاي آنها بپردازيم.
تلويزيون هاي ديجيتال يا DTV ها با ارايه تصاوير حيرت انگيز، واضح و وايد (پهن) و صداي با كيفيت بالا باعث ايجاد محيطي شبيه به تئاتر در منازل خواهد گرديد. تصاوير در اين تلويزيون ها بسيار واضح  تر (شارپ) از تلويزيون هاي آنالوگ خواهند بود. دليل آن وجود پيكسل هاي بيشتر در تصاوير DTVها است.
علاوه بر اين سيگنال هاي ديجيتال مي توانند فشرده تر از سيگنال هاي آنالوگ عمل نمايند و باوجود وضوح بيشتر مي توانند كانال هاي بيشتري را با امواج كمتري ارسال نمايند.
مشتريان براي خريد DTV ها مي بايست ۱۰۰۰ دلار بيشتر سرمايه گذاري نمايند. سه نوع DTV با كيفيت تصاوير مختلف به بازار ارايه گرديده است. مدل استاندارد SDTV كه مدلي خوب مي باشد. مدل پيشرفته (EDTV) كه داراي كيفيت بهتري از مدل اول است. مدل كيفيت بالا كه داراي بهترين كيفيت است. (HDTV)
قبل از سال ،۲۰۰۵ تركيبي از EDTV و HDTV به بازار ارايه مي گرديد ولي امروزه به دليل افت فاحش قيمت ها و هزينه هاي ساخت، اكثر توليدكنندگان HDTV توليد مي كنند.امروزه اكثر خرده فروشان توانايي تشخيص و جداسازي EDTV ها را از HDTV ها دارا هستند و به همين دليل خريداران مي بايست وقت كافي در خريد تلويزيون داشته باشند و صرفا قيمت پايين را ملاك خريد خود قرار ندهند. روش بهتر براي خريد اين است كه با مراجعه به سايت ها و مجله هاي شركت هاي معتبر، مدل موردنظر خود را پس از مشاهده امكانات آن انتخاب نماييم.
در ادامه به بررسي برخي از نكات و موارد مهم در اين زمينه مي پردازيم:
۱ _ مشخصه تصوير:طول و عرض تصوير مشخصه مهمي در تلويزيون ها مي باشد. يك تلويزيون قديمي داراي طول و عرض ۳*۴ اينچ بوده، تلويزيون هاي پهن جديد داراي طول و عرض ۹*۱۶ اينچ مي باشد.
۲ _ اسكن خطوط مشبك: يكي ديگر از مشخصه هاي تلويزيون هاي ديجيتال تشخيص تعداد خطوط بيشتر در راستاي عمودي و افقي مي باشد. ابتدا خطوط عمودي فرد و سپس زوج و سپس خطوط افقي شناسايي مي شود. اين مشخصه با حروف I و P شناخته مي شود مثلا ۴۸۰I.
۳ _ SDTV (تلويزيون هاي ديجتال استاندارد): اين نوع تلويزيون كه به عنوان اولين نوع تلويزيون هاي ديجيتال شناخته شده است داراي ۴۸۰P و صفحه تصوير با سايزهاي ۹*۱۶ اينچ يا ۳*۴ اينچ است.
۴ _ EDTV (تلويزيون هاي ديجيتال پيشرفته): اين تلويزيون ها با كيفيت بهتر نسبت به مدل قبل و با ۴۸۰P تشخيص و سازگار با اكثر DVD ها مي باشد.
داراي صداي دالبي بوده و در سايزهاي ۹*۱۶ اينچ يا ۳*۰۴ اينچ مي باشد.
اين تلويزيون ها توانايي توليد ۰۰۰/۳۰۰ تا ۰۰۰/۴۰۰ پيكسل را دارند.
۵ _ HDTV (تلويزيون هاي ديجيتال با كيفيت بالا): اين تلويزيون هاي با كيفيت بالا و تشخيص شبكه اي ۷۲۰P و ۱۰۸۰I هستند. داراي صداي دالبي و با توانايي توليد ۰۰۰/۹۰۰ تا ۱/۲ ميليون پيكسل هستند.
۶ _ HTD TV Ready:اين نوع تلويزيون را با نوع HDTV معمولي اشتباه نگيريد. اين مدل داراي همان قابليت هاي HDTV مي باشد به شرط آنكه يك تيونر به آن وصل شود. به همين دليل آن را مانيتور HDTV نيز مي نامند.
۷ _ HDTV پيشرفته: اين مدل نيز نوعي HDTV مي باشد كه داراي تيونر ديجيتال بوده و امواج را مستقيما از هوا دريافت مي نمايد به همين دليل احتياج به آنتن خاصي ندارد.
نكته ديگري كه مي بايست به آن توجه نماييد اين است كه در آينده نزديك تمام فرستنده ها به صورت ديجيتال امواج خود را ارسال خواهند نمود.البته اين بدان معنا نيست كه تلويزيون هاي آنالوگ شما از كار خواهد افتاد. شما مي توانيد امواج را با دستگاه قديمي خود دريافت نماييد اما نمي توانيد از كيفيت بالاي آنها استفاده نماييد.در انتها چنانچه قصد داريد كيفيت تصوير بهتر و صداي بهتري داشته باشيد بهتر است از ابتدا به سراغ HDTV ها برويد.

محققان ژاپني از آزمايشهايي دفاع مي كنند كه ديگران تكرار آن را غير ممكن مي دانند
باز هم داده هاي غير واقعي!
003555.jpg
گروه دانش و فناوري _ ذوالفقار دانشي: هنوز ماجراي رسوايي علمي  ووسوك هوانگ در اخبار فراموش نشده كه ماجراي مشابهي در آسيا افشا شده است.
رئيس كميته تحقيق و تفحص دانشگاه توكيو اعلام كرده است پس از تكرار آزمايشهاي انجام شده توسط يك پژوهشگر ژاپني كه اعتبارش زير سوال رفته است، مشخص شد حداقل يكي از آنها نمي تواند نتايج اعلام شده را توليد كند.
در بهار گذشته، جامعه اسيد ريبونوكلئيك ژاپن ( Japan RNA Society) از دانشگاه توكيو درخواست كرد تا ۱۲ مقاله اي را كه كازوناري تايرا و گروهش در فاصله سالهاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ نوشته اند، مورد بررسي قرار دهد.
گروه تايرا كار خود را بر فناوري تعامل RNA متمركز كرده بود كه در آن، بخش هاي كوچك RNA ( كه يا به شكل طبيعي در سلول وجود دارند و يا به درون آن تزريق مي شوند ) به تنظيم فعاليت ژنها مي پردازند.
در اين تحقيقات اعلام شده بود بايد به وجوه ريزتري از RNA توجه كرد.
دليل اين درخواست بررسي مجدد، گلايه هاي فراواني بود كه پژوهشگران سراسر جهان از عدم دستيابي به نتايج آزمايشهاي اين گروه مطرح كرده بودند.
دانشگاه توكيو هم يك كميته تحقيق و تفحص تشكيل داد و آن را مسئول رسيدگي به اين مساله كرد.
براي اطمينان بيشتر، از بعضي متخصصان خارج دانشگاه هم براي همكاري دعوت شد.در مرحله نخست، گروه تحقيق از تايرا درخواست كرد داده هاي خام آزمايشهايش را ارايه دهد، ولي گويا داده هاي خام در دسترس نبود.
دستيار تايرا و نويسنده اول اغلب اين مقالات، هيروآكي كاواساكي هم اظهار كرد دفتر ثبت وقايع و يادداشتهايش را نگهداري نكرده است.كميته تحقيق همچنين متوجه شد برخي از داده هاي ثبت شده در رايانه پاك شده اند.
چون داده هاي قديمي در دسترس نبود، از گروه تايرا درخواست شد آزمايشهايي را كه در چهار مقاله از دوازده مقاله چاپ شده شرح داده شده بود، مجددا انجام دهند.
آزمايش هاي اين چهار مقاله ساده ترين آزمايشها بودند و دو عدد از آنها مربوط به مقالاتي بود كه در مجله نيچر ( معتبرترين نشريه علمي جهان ) چاپ شده بود.
يكي از اين مقاله ها را پيش از اين پس گرفته بودند و مقاله دوم نيز تصحيح شده بود.
وقتي درست و غلط درهم مخلوط مي شوند !پس از چند ماه تلاش، نتيجه اولين تكرار اين آزمايشها آماده شده است.
كاواساكي گزارش داد كه توانسته است نتايج اعلام شده در مقاله سال ۲۰۰۳ را ( چاپ شده در مجله تحقيقات اسيدهاي نوكلئيك ) دوباره بدست آورد.
البته يك گروه تحقيقاتي مستقل ديگر كه همين آزمايش را انجام داده بود، نتوانست به نتيجه برسد.
كميته تحقيق و تفحص متوجه شد گروه كاواساكي در تكرار آزمايش خود از موادي كه در مقاله خود به آن اشاره كرده، استفاده نكرده است.از اين رو تصميم گرفت نتايج بدست آمده در آزمايش جديد را نپذيرد.
آنها همچنين متوجه شدند كاواساكي در آزمايشهاي خود از باكتري روزتا-گامي DC3 استفاده كرده است، در حالي كه در گزارش خود فقط نام باكتري روزتا-گامي را منعكس كرده است.
كميته تحقيق اين تناقض را نگران كننده توصيف كرده است.
مقامات رسمي دانشگاه از هرگونه اظهارنظري در مورد وجود تخلف، تقلب يا داده سازي عمدي خودداري كرده اند.
تايرا در حمايت از دستيار خود اعلام كرده است كاواساكي حاضر است اين آزمايش را بار ديگر در برابر شاهدان و ديگر كارشناسان انجام دهد.
كاواساكي هم گفته است: من كار اشتباهي انجام نداده ام. نمي دانستم نگهداري آن يادداشت ها چقدر اهميت دارد.از اين به بعد همه شان را نگه مي دارم ! تلاش، تلاش و باز هم تلاش در حال حاضر گروه تايرا در تلاش است آزمايشهاي دومين مقاله از چهار مقاله انتخاب شده را انجام دهد.آنها هنوز به مقالات سوم و چهارم نرسيده اند.كميته تحقيق اعلام كرده است در بهار آينده مي تواند به نتيجه قطعي برسد.
در كنار اين، دانشگاه توكيو گروه بازرسي ديگري را مامور كرده است تا تشخيص دهد هر بخش از هر مقاله را كدام يك از اعضاي گروه تحقيقاتي سي نفره تايرا تهيه كرده است.
تايرا اعلام كرده حاضر نيست استعفا بدهد، ولي حاضر است به پيشنهادهاي كميته تحقيق و تفحص عمل كند.
او همچنين اعلام كرده برنامه اي براي پس گرفتن مقاله سال ۲۰۰۳ ندارد. هيچ مدركي وجود ندارد كه نشان دهد ما كار اشتباهي انجام داده ايم.
بزرگترين مشكل ما اين است كه دفتر ثبت وقايع آزمايشگاه را در اختيار نداريم.
منبع: Nature.com.

راديوي نرم افزاري ، دنياي بيسيم را يكپارچه مي كند
گروه دانش و فناوري _ ذوالفقار دانشي: در ايرلند دستگاه راديويي جديدي ساخته شده است كه قابليت استفاده از استانداردهاي غير سازگار بيسيم را دارد. قرار است اين دستگاه پس از آزمايشهاي عمومي به بازار عرضه شود .
اين دستگاه كه راديوي نرم افزاري نام دارد ، در مركز تحقيقات ارتباطات دوبلين ( CTV ) ساخته شده است و به تازگي مجوز آزمايشهاي عمومي را از اداره نظارت بر مخابرات ايرلند دريافت كرده است . اين دستگاه مي تواند كار چندين دستگاه ارتباطي بيسيم را انجام دهد ، زيرا داراي نرم افزار ويژه اي است كه مي تواند همان كاري را انجام دهد كه مدارهاي سخت افزاري دستگاه هاي متعدد انجام مي دهند . ليندا دويل ، مدير اين پروژه كه رقابتي جهاني را آغاز كرده است مي گويد : «فكرش را بكنيد در آينده اي نه چندان دور با يك دستگاه مي توانيد از تمام فركانسهاي امواج راديويي استفاده كنيد.»
اين دستگاه با اين هدف ساخته شده كه در آينده نيز بتواند از استانداردهاي جديد هم استفاده كند و از شبكه هاي سريعتري استفاده كند . به عنوان مثال ، تلفن همراه اين دستگاه مي تواند شبكه هاي موجود را شناسايي كند و در صورت امكان از شبكه بيسيم سريع تري استفاده كند . اين ابزار همچنين مي تواند خودكار تصميم بگيرد از چه استانداردي استفاده كند و حتي اطلاعات سيگنالهاي روي هم افتاده يا خط به خط شده را هم استخراج كند .درست است كه اين راديوهاي نرم افزاري از آنتن و تقويت كننده معمولي براي دريافت سيگنالهاي ارسالي استفاده مي كند ، ولي اساس كار آنها با دستگاههاي راديويي معمولي كاملا متفاوت است . يك مبدل آنالوگ به ديجيتال اين سيگنالها را به بسته هاي اطلاعات ديجيتالي تبديل مي كند تا نرم افزار بتواند آنها را تحليل كند . اين نرم افزار مي تواند تنظيم هاي خودش را به شكلي تغيير دهد كه دستگاه بتواند اطلاعاتي را كه در امواج پشتيبان فرستاده مي شود يا به شكل ديگري ارسال مي شود ، بازيابي كند .
قرار است در طول موجهاي ۰۸.۲ تا ۳۵.۲ گيگا هرتز ، ارتباط اين راديوهاي نرم افزاري را در سراسر ايرلند مورد آزمايش قرار دهند . در اين آزمايش ، ارتباط در فركانسهاي مختلف انجام مي شود و كاربري هاي مختلف مانند ارتباطات راديويي، ارسال فيلم و اطلاعات نيز مورد بررسي قرار مي گيرد ،در نهايت هم سيستم در حالت خودكار قرار مي گيرد تا بر اساس شرايط موجود ، بهترين استاندارد را انتخاب كند. البته آزمايش كردن اين دستگاه در خارج از آزمايشگاه كار بسيار دشواري است، چرا كه بخش اعظم طيف راديويي به كاربري هاي مختلف اختصاص يافته است و استفاده از دستگاه مي تواند موجب اختلال در ارتباطات شود . مجوزهايي هم كه اداره نظارت بر مخابرات صادر مي كند محدود به يك فركانس راديويي خاص است و از اين رو فراهم كردن شرايط مناسب براي آزمايش دستگاه اندكي طول مي كشد .
منبع : NewScientist.com

استفاده از مولكول هاي منفرد در ساخت ابزارها
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: يك مترجم ديجيتالي متشكل از دو نانولوله كربني است كه به وسيله يك مولكول آلي به هم وصل شده اند. چنين ساختاري بسيار كوچك تر از مدارات مجتمع معمول است. محققان مركز علوم نانوي دانشگاه كاليفرنيا در حال غلبه بر يكي از بغرنج ترين موانع پيشرفت الكترونيك مولكولي يعني استفاده از مولكول هاي منفرد در ساخت ابزارها و استفاده از خصوصيات الكتريكي و شيميايي آنها هستند.
دانشمندان مدت زيادي است كه به نانولوله هاي كربني علاقه مند شده اند. اتصال موفقيت آميز آنها به يكديگر در يك حالت پايدار، امكان افزايش قابل ملاحظه در سرعت و قدرت ابزارهاي الكتريكي متنوعي را ايجاد مي كند. اين تحقيق جديد كه در دانشگاه كلمبيا صورت گرفته است، راه پيشرفت در زمينه تشخيص سريع و درمان بيماري ها، توليد ربات هاي جراح، و ابزارهاي ذخيره سازي و بازيابي سريع داده ها را باز مي كند و اين قابليت را دارد كه ابررايانه هاي به اندازه يك اتاق را منسوخ نمايد.
اين روش جديد براي رابط قرار دادن مولكول ها مابين نانولوله هاي كربني تك ديواره، از روش برش اكسيداسيوني (يك روش ليتوگرافي براي برش مي باشد)انتهاي نانولوله ها استفاده كرده و آنها را مهياي تشكيل پيوند مولكولي مي نمايد. اين روش جديد ساخت پل هاي مولكولي، اين قابليت را دارد كه از طريق قادرساختن مهندسان به طراحي مدارات در مقياس نانو، روزي اندازه و مقياس رايانه ها را متحول سازد. اين تحقيق دانشگاه كلمبيا، كه شامل توانايي اتصال نانولوله هاي با قطر بسيار كم مي شود، محققان را به ساخت ابزارهاي بسيار كوچكي كه بتوانند با استفاده از مولكول ها عمل پردازش داده ها را انجام دهند، نزديك تر ساخته است.
اتصال سيم هاي مولكولي به نانولوله هاي تك ديواره، شامل بريدن يك لوله با استفاده از ليتوگرافي، و سپس استفاده از اكسيداسيون موضعي مي باشد. در اين حالت نانولوله هايي به وجود مي آيند كه در دو انتهاي آنها يك اسيد كربوكسيليك قرار دارد و فاصله مابين آنها در حد مولكولي است.طبيعت اين كار مي تواند «قانون مور» را نيز زنده نگه دارد. گوردون مور، يكي از بنيان گذاران شركت اينتل پيش بيني كرده است كه تعداد ترانزيستورهاي موجود در هر اينچ مربع از يك مدار مجتمع، هر سال دو برابر مي شود. مور گفته است كه اين روند تا آينده قابل پيش بيني ادامه خواهد داشت؛ اما بنا بر اظهار نظر متخصصان، بدون ايجاد يك تغيير در مقياس مدارات رايانه اي (كه در تحقيق اخير كلمبيا اين كار امكان پذير مي نمايد)، در دهه آينده اين پيش بيني با مشكل برخورد خواهد كرد.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |