سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۱ - Feb 14, 2006
تسهيلات ويژه براي زوار در ايام نوروز در نظر گرفته شده است
مشهد آماده پذيرايي از مسافران نوروزي
003597.jpg
003600.jpg
ايسنا:اداره نظارت بر كالا و خدمات سازمان بازرگاني استان خراسان رضوي از خريد و تنظيم بازار ميوه در ايام نوروز خبر داد.
علي غفوري مقدم در جلسه ستاد تسهيلات زائران شهر مشهد افزود: در دهه آخر اسفندماه سال جاري به منظور كنترل قيمت ها و تأمين كالاهاي مورد نياز شهروندان، نمايشگاه عرضه مستقيم كالا در محل نمايشگاه بين المللي مشهد برگزار مي شود.
در همين راستا حميد رضا فرزانه، كارشناس مسئول واحد توليدات دامي معاونت امور دام سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي نيز از خريد و ذخيره سازي ۳۰۰ تن گوشت قرمز و يكهزار و ۳۰۰تن گوشت مرغ جهت توزيع و تنظيم بازار خبر داد.
وي با بيان اين مطلب كه عرضه شير يارانه اي در ايام نوروز كاهش نخواهد داشت، گفت: تخم مرغ مورد نياز بازار نيز توسط اتحاديه مربوطه به بازار تزريق مي شود. در ادامه اين جلسه، كارشناس مسئول تعاون آموزش و پرورش استان خراسان رضوي نيز گفت:۹ هزارو ۴۰۰كلاس درس از ۲۸اسفند ماه سال جاري براي اسكان زائران نوروزي در نظر گرفته شده است.
حسين ضيايي - مدير عامل سازمان اتوبوسراني مشهد- نيز در اين جلسه نسبت به افزايش  ۵/۲برابري خطوط شبانه اتوبوسراني تا  ۲۵ اسفند ماه سال جاري خبر داد و افزود: از ابتداي سال ۸۵نيز ۲۵۰دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهري مشهد افزوده مي شود كه  ۱۵۰ دستگاه از اين تعداد را اتوبوس هاي جديد و ۱۰۰دستگاه ديگر را اتوبوس هاي بازسازي شده تشكيل مي دهند.
وي در خصوص طرح ويژه ۱۳فروردين ماه سال آتي گفت: در اين طرح ۶۰۰دستگاه اتوبوس در ۱۰۰محور، آماده سرويس دهي به شهروندان جهت ورود و خروج آنها به خارج از شهر مي باشند.
وي همچنين از افزايش خطوط شبانه روزي راه آهن، پايانه مسافربري و فرودگاه خبر داد و افزود: سرويس هاي تمامي خطوط منتهي به حرم رضوي در روزهاي اربعين و ۲۸و ۲۹صفر، ۴۰درصد افزايش مي يابد.
در ادامه اين جلسه هومن شاداب مهر، سازمان ترافيك شهرداري مشهد از اعمال طرح محدوديت ترافيكي در منطقه مركزي شهر منطقه ثامن خبر داد و گفت: اين طرح با همكاري معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي مشهد از نيمه اسفند ماه سال جاري تا نيمه فروردين ماه سال ۸۵به اجرا درمي آيد.
وي افزود: در اجراي طرح مذكور تمهيداتي همچون احداث پاركينگ هاي موقت در زمين هاي بلااستفاده مركز شهر مورد توجه قرار مي گيرد.
شاداب مهر همچنين به آمادگي اكيپ هاي خط كشي خيابان ها اشاره كرد و افزود: با آماده شدن شرايط جوي اين اكيپ ها قبل از نيمه اسفند با اولويت مركز شهر نسبت به خط كشي خيابان ها اقدام مي كنند.
وي در پايان گفت: تا ۱۵اسفند ماه سال جاري در نزديكي تقاطع هاي مهم، تابلوهاي راهنمايي و رانندگي نصب خواهد شد كه به امر اطلاع رساني و انتخاب مسير رانندگان كمك مي كند.

واگذاري زمين ها به صاحبان صنايع از فروردين ماه آغاز مي شود
شهرك صنعتي كاسپين قزوين توسعه مي يابد
003588.jpg
قزوين- خبرنگار همشهري: تملك اراضي و آماده سازي طرح توسعه شهرك كاسپين در استان قزوين به پايان رسيده و از اوائل سال جديد، واگذاري قطعات آن به متقاضيان و صاحبان صنايع آغاز مي شود. مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان قزوين ضمن تاييد اين خبر همچنين اعلام كرد كه مصوبه احداث سه شهرك صنعتي جديد در خرمدشت، شال و اسفرورين و آبيك نيز از هيات دولت اخذ شده است. احداث شهرك صنعتي آبيك از اين جهت براي متقاضيان طرح هاي صنعتي حائز اهميت است كه در حريم ۱۲۰ كيلومتري محدوديت ايجاد صنايع بزرگ در اطراف شهر تهران قرار دارد و با اين حال، هيات دولت موافقت كرده است داوطلبان سرمايه گذاري در اين شهرك از امتيازها و معافيت هاي مالياتي خارج از شعاع ۱۲۰ كيلومتري تهران برخوردار شوند. در اين شهرك صنعتي، تنها به صنايع مواد غذايي و دارويي، اجازه فعاليت داده خواهد شد.
مديرعامل شهركهاي صنعتي استان قزوين همچنين گفت: پيشنهاد احداث چهار شهرك صنعتي محمديه، قزوين، طارم سفلي و بوئين زهرا در اين استان به هيات دولت ارائه شده كه در صورت تصويب نهايي، كار تملك اراضي و طراحي آن آغاز مي شود. از طرفي نزديك ۵۰ قطعه زمين كه در شهرك صنعتي ليا در اختيار متقاضيان قرار گرفته بود و آنان نتوانسته بودند در مهلت دو سال از اين قطعات استفاده كنند، نسبت به فسخ قرارداد صادره اقدام و زمين ها به متقاضيان جديد واگذار خواهد شد.

مناقصه ها و مزايده هاي  ادارات  دولتي  قم بازرسي  مي شود
ايرنا-   سازمان  بازرسي  قم  گفت : درسال  جاري  مناقصه  هاو مزايده هاي  دستگاه هاي دولتي  اين  استان ، قبل  از اجرا به  دقت  مورد بررسي  قرار مي گيرند.
حجت الاسلام سيد رسول  محمودآبادي  افزود: در سال هاي  گذشته  بازرسي  و نظارت  بر مزايده  و مناقصه  ادارات  دولتي  به  شكل محدود اجرا مي شد اما درسال  جاري  تمام  دستگاه ها موظف  به اعلام  آن به  سازمان بازرسي  شده اند.
وي ادامه  داد: اين  طرح  از تحميل  هزينه هاي  اضافي  بر ادارات  دولتي  پيشگيري و از بروز اشتباهات  و تخلفات  احتمالي ، قبل  از اجرا جلوگيري  مي كند.وي  گفت : در سال هاي  گذشته ، برخي  از تخلفات  سازمان ها، پس  از اتمام  طرح ها شناسايي  مي شد كه  رفع  آنها ارگان  مربوطه  را با مشكلات  زيادي  مواجه  مي كرد.  سازمان  بازرسي  استان  در بخش  ديگري  از سخنان  خود گفت : در سال  جاري طرح ها و پروژه هاي  ۱۷ارگان  دولتي  به  صورت  مستمر مورد بازرسي  قرار مي گيرد.
محمودآبادي  مهمترين  پروژه هاي  مورد مطالعه  را طرح  حرم  تا حرم شهرداري ، تملك  اراضي  و كاربري  محيط هاي  آموزشي  در سازمان  آموزش  و پرورش ، طرح هاي  راه  و ترابري  و نحوه  صدور مجوز چاپ  در اداره  كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ذكر كرد.
وي  ادامه  داد: در سال  جاري ، چگونگي  واگذاري  اراضي  ملي  و حفاظت  از مراتع در اداره  كل  منابع  طبيعي  استان ، ساخت  و احداث  طرح هاي  نيمه  تمام  سازمان تربيت  بدني  و نحوه  نظارت  بر اجراي  مصوبات  در شوراي  شهر بازرسي  مي شود.مديركل  بازرسي  قم  ادامه  داد: نظارت  بر عملكرد اداره  كار و امور اجتماعي ، دانشكده  علوم  پزشكي ، آب و فاضلاب ، مخابرات ، شركت  گاز و سازمان  جهاد كشاورزي از ديگر برنامه هاي  درحال  اجرا مي باشد.وي  بيان  داشت:تخلفات  احتمالي اين  ادارات  براي  رسيدگي  به  دادگستري  و هيات رسيدگي  به  تخلفات  اداري  ارجاع  داده  مي شود.

اداره امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوي:
اكثر شهرهاي خراسان روي گسل هاي زلزله قرار دارد
003585.jpg
ايسنا- رئيس اداره عمليات امداد و نجات جمعيت هلال احمر خراسان رضوي گفت: در اين استان تقريبا در هر ماه  حداقل يك زلزله رخ مي دهد.
حبيبي اظهار داشت: اكثر شهرهاي خراسان روي گسل زلزله هستند و ما مرتب در استان خراسان شاهد زلزله در تمام طول سال هستيم. وي گفت: فقط در يك ماه گذشته بيش از چهار زلزله در شهرستان هاي بردسكن و كاشمر به وقوع پيوسته است. حبيبي افزود: اگر آمارهاي يك صد سال گذشته را بررسي كنيم هر  ۸ تا ۱۰سال يك زلزله بزرگ بالاي۶‎/۵ ريشتر در ايران رخ داده است كه آخرين آن زلزله  بم بود. حبيبي با توجه به گسل معروف درونه در منطقه بردسكن افزود: در شهرستان هاي بردسكن و كاشمر لازم است كه سازمان هاي امدادي، آمادگي لازم را داشته باشند تا در مواقع حادثه بتوانند به كمك مردم بشتابند.
وي افزود: در حال حاضر ما در سطح استان خراسان رضوي ۱۰پايگاه امداد جاده اي داريم كه يكي از آن پايگاه ها در مسير جاده بردسكن - سبزوار با يك دستگاه آمبولانس، نيرو و تجهيزات كامل، فعال مي باشد. حبيبي يادآور شد: به نظر من بحث پيشگيري و آمادگي، خيلي مهم تر از كار امداد و نجات در زلزله مي باشد و اگر بتوانيم ساختمان هاي خود را مقاوم سازي كنيم، خسارات كمتري را متحمل مي شويم.
به گفته حبيبي، در سطح كشور فقط دو استان داراي چرخ بال مي باشد كه يكي از آنها استان خراسان است كه به صورت ثابت فعاليت مي كند كه اين امر ضريب آمادگي در امداد رساني ما را تا حدي بالا مي برد.

سد كارون ۴ خسارت ديد
ايرنا: جانشين  معاون  اجرايي  طرح  سد «كارون  چهار» ، ميزان  خسارت  وارده  بر اين  سد بر اثر بارندگي  و سيلاب  چند روز اخير در استان  چهار محال  و بختياري  را «جزيي» اعلام  كرد.
«حسين  رنجبران» گفت: بر اثر طغيان «كارون» و بالا آمدن  آب  اين  رودخانه ، تنها بخش  بالايي  فراز بند سد دچار خسارت  شد كه  تا ۲۰ روز آينده  اين  آسيب  ديدگي  برطرف  مي شود.
وي  يادآور شد : به  دليل  احداث  فراز بند اين  سد از خاك  و سيمان ، اين  قسمت  از سد به اندازه سال  گذشته  خسارت  نديد.به  گفته  وي ، بخشي  از آب  رودخانه  نيز وارد بخش هايي از  نيروگاه  شد كه  اين  آب  در حال  تخليه  است  و به  دستگاههاي  اين  بخش  آسيبي  وارد نشد.رنجبران  افزود: سدهاي  كارون  سه  و چهار مانع  از ورود ۵۰ ميليون  مترمكعب  آب  و سيلاب  به  اراضي  كشاورزي  استان  خوزستان  شد و از تخريب  اراضي  جلوگيري  كرد.

برنامه يك روز، يك فيلمساز در تبريز برگزار شد
003591.jpg
تبريز _ خبرنگار همشهري: با حضور كامران شيردل، مستندساز سينماي ايران و جمعي از سينماگران، دانشجويان هنر و علاقه مندان سينما، برنامه «يك روز يك فيلمساز» در محل خانه فرهنگ تبريز برگزار شد.
در اين نشست كامران شيردل طي سخناني در مورد هويت بخشيدن به تصوير در سينما اظهار داشت: من همواره سعي مي كنم هنگامي كه پشت دوربين قرار مي گيرم از منظر يك ايراني فيلم بسازم و در واقع خالق اثري با هويت ايراني باشم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا جشنواره هاي خارجي دنبال فيلم هاي ايراني با موضوعاتي خاص همچون فقر و سياهي زندگي مردم هستند، گفت: براي من خيلي دردناك است وقتي مي بينم امروز برخي فيلمسازان جوان همه چيز حتي حيثيت شان را زير پا مي گذارند تا به هر طريقي كه شده در جشنواره ها حضور داشته باشند. من متخصص جشنواره ها نيستم، اما فكر نمي كنم جشنواره هاي دنيا چنين معياري داشته باشند كه فقط فيلم فقر و بدبختي را نشان بدهند، بلكه اين خود ما هستيم كه وقتي سراغ اين موضوع ها مي رويم در واقع در درون آن گره خيلي از مسائل مبتلابه جامعه مان را مي جوييم.
كامران شيردل در مورد تأثيرپذيري خود در سينما گفت: يكي از كساني كه بر من تأثير مفرطي داشته تا به ساختار مستقلي در فيلم هايم برسم و ربط بين واقعيت و حقيقت و نسبي بودن حقيقت هر واقعيتي را دريابم، آدمي به نام «لوئيجي پيراندللو» است. در واقع قبل از سينما و ژان لوك گدار يا برشت اين پيراندللو بود كه آثارش ربط بين حقيقت و واقعيت يا نسبي بودن هر چيز را به نمايش مي گذارند.
گفتني است اين برنامه به همت انجمن فيلم تبريز و با همكاري اداره سينمايي و سمعي و بصري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان برگزار شد و فيلم هاي «ندامتگاه» ، «تهران پايتخت ايران است»، «قلعه» ، «اون شب كه بارون اومد» و «تنهايي اول» به نمايش درآمد و مورد تحليل و بررسي قرار گرفت.
فيلم هاي كامران شيردل در رژيم گذشته به دليل صراحت بيان در مسائل اجتماعي و نزديك شدن به واقعيت هاي تلخ جامعه و نيز تصوير كردن موجوديت پوشالي نظام شاهنشاهي، سال ها در توقيف بود.

براي ديدن يكي از جلوه هاي زيباي آفرينش در استان فارس آماده شويد
غار ذكرياي استهبان
عكس: اقتصاد
003594.jpg
«استالاگميت» ها اشكال زيبايي هستند كه از ريزش قطرات آب به كف غار شكل مي گيرند، «استالاگميت» - برخلاف «استالاكتيت» - از پايين يعني از كف غار رو به بالا رشد مي كنند.
اگر مي خواهيد زيباترين «استالاگميت» هاي ايران را ببينيد، بايد بار سفر ببنديد به مقصد: استان فارس، شهرستان استهبان، غار ذكريا.
به ورودي غار ذكريا كه برسيد كانالي طبيعي به اندازه نيم در يك متر را مشاهده مي كنيد، بعد از ۵۰ متر پياده روي در اين مسير به حفره اي مي رسيد كه بسياري بي تفاوت از كنار آن رد مي شوند، اما اگر كمي كنجكاوي به خرج دهيد و در حالت درازكش و سينه خيز از ميان حفره عبور كنيد، به تالاري بزرگ كه ارتفاعش به ۵ متر مي رسد، وارد مي شويد. البته اينها را وقتي مي بينيد كه چراغ قوه پرنوري به همراه داشته باشيد.از اينجا به بعد، تصاوير پيش روي شما، خاطره اي شيرين مي شود كه تمام عمر با شما خواهد بود: شاخه هاي زيباي استالاگميت را در اندازه هاي مختلف _ از شاخه ۲۰ سانتي متري تا ستونهاي عظيم- مشاهده مي كنيد كه از لابه لاي آنها قطره هاي آب بر زمين مي چكد. همين قطره هاي آب ده ها هزار سال چكيده اند تا از رسوبشان تابلوهايي اينچنين شگفتي ساز را بيافرينند.
نور چراغ قوه را كه بچرخانيد تالار بزرگ ديگري را پيدا مي كنيد با جلوه اي تازه از نمايش زيبايي هاي خلقت. در اين تالار ستونهاي استالاگميت آنچنان منظم به صف ايستاده اند كه انگار دستي هنرمندانه آنها را اين طور كنار هم چيده است.يادتان باشد كه در ميان اين تابلو زيبا، نرم و آهسته قدم برداريد، مبادا يكي از اين شاخه هاي زيبا را بشكنيد.
شايد گمان كنيد سفر به غار ذكريا در استهبان كار دشواري است، اما باور كنيد گاهي شگفت زده شدن، ارزش تحمل كمي سختي را دارد.

دانشگاه شيراز، ۷ميليارد تومان كسر بودجه دارد
ايسنا-رئيس دانشگاه شيراز برنامه ها و اولويت هاي اين دانشگاه را تشريح كرد.
دكتر محمد هادي صادقي در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه ۵۰ساله دانشگاه شيراز، اظهار داشت:اين دانشگاه نزديك به ۱۴هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصيلي دارد و بيش از ۵۰۰عضو هيأت علمي مسئوليت آموزش و انجام پژوهش هاي كاربردي را برعهده دارند.
رئيس دانشگاه شيراز در خصوص كسري بودجه اين دانشگاه گفت: سال گذشته ۳‎/۵ميليارد تومان و امسال ۷ميليارد تومان كسري بودجه داريم كه البته بايد از اهتمامي كه دولت در جبران بخشي از كسري بودجه داشته قدرداني كنيم،چرا كه بسياري از بودجه هاي دانشگاه محقق شده است و بودجه ريزي سال ۸۵از منطق خاصي تبعيت مي كند. وي افزود: درگذشته مشخص نبود چرا بودجه هاي دانشگاه ها متفاوت است، اما در حال حاضر تعداد دانشجويان يك دانشگاه و سرانه دانشجويي ملاك پرداخت بودجه دانشگاه هاست.
دكتر صادقي گفت: بودجه سال آينده تا حدود زيادي مشكلات ما را در مسائل اجرايي و عمراني جبران مي كند، اما اعتبار پيش بيني شده براي پژوهش فقط ۴۵درصد تصويب شده و اين ما را با مشكل مواجه مي كند. وي دانشگاه شيراز را يك دانشگاه قديمي توصيف كرد و گفت: با توجه به فرسودگي بناهاي دانشگاه به اندازه يك دانشگاه جديد به اعتبارات عمراني نياز داريم. دانشگاه شيراز اخذ شهريه از دانشجويان شبانه و دانشجويان نوبت دوم اين دانشگاه را عادلانه خواند و افزود: دانشگاه شيراز كمترين بودجه را در ميان دانشگاههاي كشور از دانشجويان اخذ مي كند به نحوي كه شهريه ثابت دانشجويان ما ۸۰هزار تومان اما در تبريز ۱۲۰هزار تومان است. حتي ديگر دانشگاههاي كوچك كشور نيز از دانشگاه شيراز بيشتر شهريه مي گيرند به طور مثال دانشگاه شاهرود براي هر واحد ۱۳هزار و ۵۰۰تومان دريافت مي كند، اما ما ۱۲هزار تومان و دانشگاه شاهد ۱۶هزار تومان دريافت مي كند. وي همچنين از شناور كردن دانشجويان نوبت دوم دانشگاه شيراز خبر داد و گفت: اين دانشجويان در تمام طول تحصيل به اين عنوان شناخته نمي شوند و معيار ما در اين خصوص نمره معدلي است كه در هر ترم كسب مي كنند و چنانچه دانشجويي هم رتبه كنكور او بالا باشد به عنوان دانشجوي روزانه مي تواند ادامه فعاليت بدهد.
دكتر صادقي اضافه كرد: به دو دليل از دانشجويان ميهمان شهريه دريافت مي كنيم؛ اول به اين دليل كه رتبه دانشگاه شيراز را نياوردند و دوم به اين دليل كه بودجه اي كه دانشگاه دارد كفاف دانشجويان خودش را نيز نمي دهد، لذا بخشي از بودجه اي كه براي دانشگاه هزينه مي شود بايد از آنها وصول كنيم. دانشگاه شيراز در ادامه اظهار داشت: يكي از مشكلاتي كه دانشگاه شيراز با آن مواجه است سياست سازمان سنجش و نحوه ورود دانشجو به اين دانشگاه است.
وي افزود: نحوه ورود دانشجو به دانشگاه شيراز غير منطقي است و گاهي اوقات دانشجوياني كه به لحاظ علمي وضعيت بهتري دارند موفق به ورود به دانشگاه شيراز نمي شوند و دانشجويان ضعيف تر با اعمال برخي از سهميه بندي ها وارد دانشگاه مي شوند كه در اين زمينه درخواست تجديد نظر داريم. دانشگاه شيراز فضاي دانشگاه را به دليل شرايط خاص حاكم بر آن خالي از مسائل سياسي ندانست و گفت: فضاي احساسي ملتهبي كه در گذشته شاهد بوديم زيبنده محيط علمي دانشگاه نيست و دانشگاه فضاي گروه بندي و فرقه گرايي سياسي نيست، اما فضاي طرح عالمانه ديدگاههاي سياسي است و اساسا جاي طرح اين مسائل دانشگاه است و خود را ملزم به تامين شرايط مناسب براي ارائه ديدگاههاي متفاوت در دانشگاه مي دانيم.

شركت «پشتيبان صنعت» در ۴ استان شمال
غرب كشور تأسيس مي شود
تبريز _ خبرنگار همشهري: در راستاي اهداف چشم انداز توسعه ۲۰ ساله كشور، شركتي تحت عنوان «پشتيبان صنعت» در استانهاي آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل و زنجان تأسيس مي شود.
در همايش مقدماتي اين شركت، دكتر عبدالعلي زاده به عنوان مبتكر ايجاد شركت پشتيبان صنعت در خصوص ضرورت ايجاد شركت مزبور گفت: در چهار استان شمال غرب كشور افزون بر ۱۰هزار واحد صنعتي و توليدي وجود دارد، از همين رو ضروري است كه نهادي به صورت يكپارچه همه اين واحدها را ديد باني كند و بازارهاي هدف را در داخل و خارج از كشور به آنها معرفي كند.
گفتني است: در اين همايش كه با حضور جمعي از مسئولان، صاحبان صنايع و تجار تشكيل شد مقرر شد در جلسات آتي نسبت به انتخاب هيأت مؤسس، تنظيم اساسنامه، كسب سرمايه اوليه و پذيره نويسي تصميم گيري شود.

گسترش راه هاي روستايي در بوشهر
دير _ جاده روستايي آبدان به ملاسالمي در استان بوشهر به بهره برداري رسيد. در آيين افتتاح اين جاده، استاندار بوشهر ابراز اميدواري كرد كه بر اساس برنامه زمان بندي شده به زودي شاهد افتتاح راه هاي روستايي بيشتري در استان باشيم.

۳هزار انشعاب غيرمجاز در لرستان شناسايي شد
خرم آباد- مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان لرستان از شناسايي ۳هزار انشعاب غيرمجاز آب در شبكه آبرساني اين استان از سال گذشته تاكنون خبر داد.
مجتبي صورتيان به ايرنا گفت: اين تعداد انشعاب غيرمجاز با تلاش بيش از يكصد مأمور اين شركت در سطح استان شناسايي شده است.
وي اظهار داشت: اغلب اين نوع انشعاب ها در محدوده مناطق حاشيه اي شهرهاي استان انجام مي شود كه به دليل پراكندگي، شناسايي آن تا حدي دشوار است.
وي وجود باور غلط مبني بر داشتن حق استفاده رايگان از آب در ميان مردم و عدم آگاهي از اين عمل غيرقانوني را از جمله دلايل بهره برداري غيرمجاز از شبكه آبرساني استان اعلام كرد.

پروانه توليد كاميون هاي نيمه سنگين در آذربايجان شرقي
تبريز- خبرنگار همشهري: از سوي سازمان صنايع و معادن آذربايجان شرقي، پروانه تأسيس كارخانه توليد كاميون هاي نيمه سنگين در اين استان صادر شد. ظرفيت توليد سالانه اين كارخانه ۵ هزار دستگاه خواهد بود كه مي تواند به كشورهاي همجوار نيز صادر شود.

سد  رئيس علي دلواري سال آينده به بهره برداري مي رسد
بوشهر- نماينده مردم دشتستان در مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: در سفر اخير  جمهوري به استان بوشهر مبلغ ۵ميليارد ريال براي كمك به ستادهاي نماز جمعه استان اختصاص يافت.
وي همچنين با بيان اين كه ۱۴۰ ميليارد ريال به طرح سد  علي دلواري شبانكاره اختصاص يافته است، اظهار داشت: اين سد در سال آينده به بهره برداري مي رسد.

۶۰۰ شوراي حل اختلاف در گيلان فعاليت مؤثري ندارند
رشت _ خبرنگار همشهري: از مجموع يك هزار و ۳۰۰ شوراي حل اختلاف استان گيلان تنها ۷۰۰ شورا فعال است و بقيه به دليل نبود امكانات فعاليت مؤثري ندارند.
شوراهاي حل اختلاف استان گيلان در ديدار اعضاي اين شورا با امام جمعه رشت با اعلام اين مطلب افزود: در سال جاري ۱۲۰ هزار پرونده به شوراهاي حل اختلاف گيلان ارجاع شده كه از آن ميان به ۱۱۰ هزار فقره رسيدگي شده است.
ملكوتي همچنين خواهان توجه و حمايت دستگاه هاي اجرايي براي فعال شدن تمامي شوراهاي حل اختلاف استان گيلان شد.

طرح توسعه سيمان هگمتان پس فردا به بهره برداري مي رسد
همدان _ با بهره برداري از طرح توسعه سيمان هگمتان كه روز چهارشنبه هفته جاري به اجرا درخواهد آمد، ظرفيت توليد سيمان در اين شركت از ۲۳۰۰ تن به ۳۲۰۰ تن در روز افزايش مي يابد. اين كارخانه در رزن همدان واقع است.

بهره برداري از ۸۷ طرح راديويي و تلويزيوني
در سيستان و بلوچستان
زاهدان _ از ۸۷ طرح فرستنده راديويي و تلويزيوني در استان سيستان و بلوچستان بهره برداري شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از زاهدان، اين طرحها شامل ۳ فرستنده، ۵ كيلووات راديويي سراسري و استاني در شهرهاي زابل و چابهار، دو طرح اپ لينك صدا و تصوير استاني، يك طرح انتقال صدا و تصوير ديجيتال و ۸۱ ايستگاه تلويزيوني است.براي اجراي اين طرحها بيش از ۲۲ ميليارد ريال از محل اعتبارات استاني و معاون توسعه و فناوري سازمان صدا و سيما هزينه شده است.

دستگيري سارقان مسافرنما در فارس
شيراز- مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي فارس اعلام كرد: مأموران اين فرماندهي هفت سارق مسلح را در اين استان دستگير كردند.
به گزارش اين مركز دستگيري سارقان در پي سرقت يك دستگاه خودرو پيكان توسط دو نفر مسافرنما در جاده شيراز _ سروستان صورت گرفت.
اين دو سارق مسافرنما شب هنگام در يك خودرو پيكان كه از شيراز به مقصد سروستان در شرق شيراز حركت مي كرد سوار شدند و در بين راه راننده را با سلاح كمري تهديد و با بستن دست و پاي راننده او را در باغي رها كردند و خودرو را به سرقت بردند.
با پيگيري مأموران فرماندهي انتظامي شيراز، خودرو مسروقه در بندر لنگه هرمزگان كشف شده و يكي از متهمان دستگير شده در اين ارتباط، از بندر لنگه به شيراز منتقل شد و در تحقيقات از اين متهم، شش نفر ديگر از همدستان او نيز شناسايي شدند. اين مركز در ادامه گزارش خود آورده است: مأموران انتظامي سپس محل اختفاي همدستان اين متهم را در يكي از شهرستان هاي جنوبي فارس شناسايي و آنان را دستگير كردند. از اين عده دو قبضه سلاح كلاش و يك قبضه سلاح كلت كمري و مقداري تير فشنگ كشف شده است.

زنان واليباليست چهارمحال به مصاف گيلاني ها مي روند
شهركرد- تيم واليبال بانوان كارمند استان چهارمحال و بختياري براي حضور در مسابقات واليبال قهرماني كشور سازماندهي شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از شهركرد، مسئول ورزش بانوان چهارمحال و بختياري با اعلام اين خبر گفت: اين تيم از فردا تا ۳۰ اسفند به گيلان سفر مي كند تا در رشت -مركز اين استان -با حريفان خود ديدار كند.سوسن تمدن افزود: تيم واليبال بانوان كارمند چهارمحال و بختياري هفته پيش با تيم واليبال جوانان اين استان مسابقه داد و با نتيجه ۲ بر صفر اين تيم را شكست داد.

برگزاري مسابقات شطرنج سريع در كرج
كرج- مسابقات شطرنج سريع به مناسبت گراميداشت ۲۲ بهمن در مجموعه ورزشي كيانپور كرج برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما ،آرش روغن -هيات شطرنج تربيت بدني كرج- گفت: در اين دوره از مسابقات ۲۱ شطرنج باز كرج با اعضاي تيم ملي شطرنج رقابت كردند.آرش روغن گفت: مهدي خاقان و محسن شعرباف از تيم ملي شطرنج كشور در اين مسابقات شركت كردند.
هيات شطرنج تربيت بدني كرج افزود: در اين دوره از مسابقات حسين مريخ، بهرنگ كبودي صالح، سهيل صادق، مهدي خاقان و محسن شعرباف به ترتيب اول تا پنجم شدند.

شهرستان ها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |