سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۱ - Feb 14, 2006
سخنگوي دولت: دولت با برنامه و تدبير عمل خواهد كرد
ملت خودش را براي هر شرايطي آماده مي كند
گروه سياسي: غلامحسين الهام سخنگوي دولت در جلسه هفتگي مصاحبه با خبرنگاران توانمندي دولت براي مقابله با تحريمهاي احتمالي عليه ايران را مورد تأكيد قرار داد و از ابزارهاي ملي، منطقه اي و جهاني در اين رابطه خبر داد و گفت: ملت ما براي دفاع از هويت و استقلال خود هزينه هاي زيادي داده و همچنان آماده سرمايه گذاري در اين جهت است.
به گزارش خبرنگار همشهري سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران در خصوص منظور آقاي احمدي نژاد از احتمال تغيير سياست هاي ايران در پرونده هسته اي و احتمال خروج از ان .پي.تي گفت: بيش از سي سال است كه عضو ان . پي.تي شده ايم و قبول كرده ايم عملكردمان در چارچوب اين معاهده بين المللي باشد. در دو سال اخير حتي فراتر از مفاد ان. پي.تي عمل كرده ايم تا هر نوع تصور و ابهامي را رفع و فعاليت هاي هسته اي مان را شفاف كنيم، ولي تهديدات نشان داده كه آنها دنبال اهداف نامشروعي نظير محروم كردن كشورمان از حق استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي به طور مطلق هستند كه خلاف اساسنامه آژانس و همه تعهدات بين المللي است.
الهام تأكيد كرد: ما مي خواهيم از عضويت در معاهدات بين المللي بهره قانوني خود را ببريم و اروپا و آژانس بايد اين حق مسلم كشور ما را به رسميت بشناسد و ما را حمايت كند. اگر اين روش دنبال شود ما به تعهدات پاي بنديم و الا دليلي ندارد از امكانات مثبت معاهدات بي بهره باشيم و مجاز هم نباشيم در سياست هاي خود تغيير رويكرد بدهيم.
نحوه مقابله دولت با تحريم هاي احتمالي
خبرنگار ديگري از سخنگوي دولت در مورد نحوه مقابله دولت با تحريم هاي احتمالي عليه ايران سئوال كرد كه الهام در پاسخ گفت: ما خواستار داشتن روابط عادي با همه كشورها بوده و تلاش خود را براي حفظ آرامش جهاني مبتني بر عدالت انجام خواهيم داد اما اگر برخي كشورهاي غربي با تلاش صهيونيست ها بخواهند مسيري را طي كنند كه جمهوري اسلامي و مردم ما را به خاطر حق خواهي در فشار قرار دهند يقيناً بازنده خواهند بود. الهام تأكيد كرد كه دولت ابزارهاي توانمندي در همه ابعاد حتي در بحث انرژي در اختيار دارد و ابزارهاي ملي و منطقه اي و جهاني هم هست.
سخنگوي دولت اضافه كرد: امروز جمهوري اسلامي ايران توان گسترده اي در عرصه جهاني دارد و لذا آمريكا و اروپايي ها را به تصميم گيري مدبرانه و عاقلانه و انسان دوستانه دعوت مي كند.
الهام افزود: دولت در حال حاضر در همه عرصه ها مسلط، فعال و توانمند است و اگر اقداماتي خارج از چارچوب انجام شود آنكه ضرر مي بيند آنها خواهند بود و ما مشكل جدي نخواهيم داشت.
پيامبر اكرم (ص) عزيزتر از جان است
سخنگوي دولت در مورد تحريم هاي احتمالي بويژه داروهاي بيماري هاي خاص كه از دانمارك وارد مي شود نيز گفت: شما داريد بيماران خاص را نگران مي كنيد در حالي كه جاي نگراني نيست، دولت با برنامه و تدبير عمل مي كند و اطلاعات شما مورد تأييد ما نيست و فكر نمي كنم ورود چنين داروهايي از دانمارك درست باشد.
الهام اضافه كرد: پيامبر اكرم(ص) از آحاد مردم از هر مذهبي عزيزتر از جان است و لذا اجازه نمي دهيم با وابستگي اقتصادي پيامبر اسلام را در معرض اهانت قرار دهند. زيرا انرژي معنوي جهان اسلام فراتر از وابستگي به كالاهاي اقتصادي است. سخنگوي دولت در مورد اينكه با راهپيمايي ۲۲ بهمن و حمايت اكثريت مردم از فناوري هسته اي آيا دولت قصد برگزاري رفراندوم هسته اي را ندارد؟ گفت: بعد از اين مراسم آيا نيازي به رفراندوم هست؟ اين رفراندوم روشن و ملي بود كه از سوي همه گروه ها، اقشار و نهادها فكري و سياسي ابراز شد.
مذاكره مستقيم با آمريكا
خبرنگار ديگري سئوال كرد كه آيا اعمال فشارها بر ايران و بن بست مذاكرات ايران و اروپا براي آن نيست كه ايران مستقيماً به مذاكره با آمريكا تن بدهد؟ الهام در پاسخ گفت: آمريكا در جاده بن بستي مي رود و برمي گردد تا بالاخره از پا بيفتد. بحث فشار بر ايران تازگي ندارد و طي ۲۷ سال گذشته آمريكا از همه ابزارهاي ممكن، نامشروع و غيرقانوني و غيرانساني بهره گرفته ولي به چيزي نرسيده است، لذا آزمودن دوباره آزمايش شده ها نشان از كم خردي است و جمهوري اسلامي اگر قرار بود تسليم فشارها شود ديگر چيزي از آن باقي نمي ماند و در بيست و دوم بهمن، مردم نشان دادند كه در مسير حفظ استقلال و هويت اسلامي و ملي عزم جدي دارند و ما هم گفته ايم اهل مذاكره و منطق و گفتگو هستيم ولي زير بار سلطه و زور نمي رويم.
ملت خودش را براي هر شرايطي آماده مي كند
سخنگوي دولت در خصوص آمادگي دولت جهت كاهش فشارهاي احتمالي آينده بر مردم در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل گفت: ملت ما براي دفاع از هويت و استقلال خود هزينه هاي زيادي داده و همچنان آماده سرمايه گذاري در اين جهت است، لذا اينكه بپرسيد دولت چه پيش بيني هايي كرده منطبق بر واقعيت نيست، اين ملت است كه دولت را هدايت و خودش را براي هر شرايطي آماده مي كند، البته وظيفه دولت تدبير و برنامه ريزي است و دولت سناريوهاي مختلفي دارد ولي متكي به مردم است.
الهام در مورد تأييد نگراني هاي صاحبان سرمايه از سوي آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ما هيچ نگراني نسبت به سرمايه گذاري و كار اقتصادي و معيشت مردم نداريم، مقررات و حمايت هاي دولت سرجاي خود هست ولي در شرايطي كه بحث استقلال كشور مطرح باشد افق هاي تازه اي از تلاش و سرمايه گذاري  هم باز مي شود. بحث انرژي هسته اي محدود به ايران نيست، بسياري از ايرانيان خارج از كشور همراه مردم بوده و هستند و بسياري از كشورها هم مشروعيت اين حق را قبول كرده اند و افق نگران كننده اي نمي بينيم.
مذاكره با روسيه منتفي نشده است
سخنگوي دولت در مورد ادامه مذاكره بر سر طرح هسته اي روسيه، با تأكيد بر به وجود آمدن شرايط جديد گفت: بحث مذاكره منتفي نشده ولي با توجه به شرايط جديد و تأكيد دولت بر غني سازي در جهت اهداف صلح آميز، بايد طرح ابعاد قابل اجرا و منطبق با سياست هاي جمهوري اسلامي ايران داشته باشد.
عيدي كارمندان دولت
از الهام در مورد پاداش پايان سال كارمندان سئوال شد كه وي در پاسخ گفت، نظر دولت اين بود كه عيدي به گونه اي داده شود كه كم درآمدها عيدي بيشتري بگيرند ولي سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرد كه قانون مجلس پرداخت يك نواخت را تكليف كرده و لذا منع قانوني وجود دارد. قرار شد موضوع بيشتر بررسي شود تا ميزان عيدي امسال را افزايش دهند ولي هنوز مطالعات كامل نشده اميدواريم هفته آينده در جلسات دولت ميزان عيدي كارمندان در سال جديد نهايي شود. سخنگوي دولت همچنين در مورد اظهارات وزير رفاه براي پرداخت يارانه  سي هزار توماني به هر شهروند ايراني گفت: دولت مصوبه اي در اين مورد ندارد.
مخالفت با تغييرات اساسي در لايحه بودجه
الهام در مورد كاهش قيمت نفت در بودجه سال ۸۵ از ۴۰ دلار به ۵/۳۴ دلار توسط مجلس، هم گفت: دولت روي نظر كارشناسي اش مصر است و تلاش مي كند مجلس را قانع كند. الهام با تأكيد بر تصريح قانون اساسي به بودجه نويسي توسط دولت گفت: جهت اصلي بودجه نبايد دگرگون شود ومجلس تغييرات كليدي و اساسي بدهد چون در آن موقع بودجه نويسي از دست دولت خارج مي شود.
كاهش شهريه دانشگاه آزاد به يكي از پرسش هاي دائمي جلسات مصاحبه مطبوعاتي سخنگوي دولت تبديل شده است، اين سئوال ديروز هم مطرح شد و الهام در پاسخ گفت كه دولت شهريه هاي دانشگاه هاي دولتي را كاهش داده است.
وي افزود: دانشگاه آزاد غيردولتي است و اعلام كرده است كه كاهش شهريه را با پرداخت وام هاي كم بهره به دانشجويان عملي و اجرايي مي كند. الهام به پرسش خبرنگار ديگري كه سئوال كرد اگر دولت نمي تواند شهريه دانشگاه آزاد را كاهش دهد پس رهبري بايد در اين مورد دخالت كند پاسخ نداد و تنها گفت: از دانشگاه آزاد بگذريم.
مصوبات دولت
غلامحسين الهام مصوبات دو جلسه اخير هيأت دولت را تشريح كرد و در مورد جلسات رئيس جمهور با شوراي اقتصاد و شوراي عالي اشتغال نيز گفت: مهمترين مصوبه شوراي اقتصاد تعيين ضوابط سرمايه گذاري با مبلغ بيش از ۸ ميليارد ريال از سوي شركت هاي دولتي بود كه براساس آن سرمايه گذاري شركت هاي دولتي با رعايت كامل مفاد سياست هاي كلي نظام در اصل ۴۴ قانون اساسي و با توجيه فني اقتصادي و زيست محيطي بايد انجام شود و اين شركت ها فقط در فعاليت هايي مجاز هستند كه امكان حضور بخش خصوصي نيست. همچنين شوراي اقتصاد با تمديد فاينانس اعتبار خط چهار متروي تهران نيز موافقت كرد.

گفت وگو ي رئيس جمهور با يو.اس.اي.تودي
ايسنا: رييس جمهور تاكيد كرد: ايران كشوري بزرگ با انواع امكانات و استعدادهاست و ملت ايران نيز در طول تاريخ نشان داده كه روي پاي خود مي ايستد و از تهديدها هيچ هراسي ندارد.
دكتر محمود احمدي نژاد در گفت وگويي يك ساعته با باربارا اسلوين، خبرنگار روزنامه آمريكايي «يو.اس.اي. تودي» كه براي پوشش خبري راهپيمايي ۲۲ بهمن به تهران سفر كرده بود، با اشاره به اين كه ملت ايران با وجود ميل بدخواهان توانسته مسير تكامل را طي كند، افزود: در حال حاضر هم كشورهاي زيادي خواهان همكاري با ايران هستند و چنانچه كشورهايي بخواهند براي ما محدوديت هايي ايجاد كنند، به خودشان صدمه خواهند زد، چرا كه در دنياي كنوني زمان معادلات يك طرفه گذشته است.
رييس جمهور در پاسخ به سؤالي درباره  خروج افراد تحصيل كرده و فرار سرمايه هاي ايرانيان به دوبي، با نادرست خواندن اين تبليغات گفت: ما با همه كشورهاي همسايه از جمله افغانستان، عراق و جمهوري آذربايجان مراودات اقتصادي زيادي داريم؛ ضمن اين كه در بنادر آزاد تجاري در حاشيه  خليج فارس نيز سرمايه گذاري ايراني ها وجود دارد، اما آنچه مهم است سود اين سرمايه گذاري ها براي كشور است، به طوري كه در سال گذشته ايراني ها در يكي از بنادر تجاري خليج فارس هشت ميليارد سرمايه گذاري كردند و ۱۱ ميليارد به كشور بازگشت. مطلب ديگر اين كه ما هيچ محدوديت و حساسيتي براي رفت وآمد مردم ايران قائل نيستيم و آنها آزادانه براي خود تصميم مي گيرند.
خبرنگار «يو.اس.اي. تودي» از رييس جمهور درباره امكان گفت وگوي مستقيم ايران و آمريكا پرسيد كه دكتر احمدي نژاد در پاسخ گفت: ما كشوري اسلامي هستيم و بناي مسلمانان بر منطق، گفت وگو و تعامل است. ما گفته ايم كه غير از اشغالگران قدس با همه گفت وگو مي كنيم، اما به صورت عادلانه و با محقق شدن شرايط گفت وگو. اين كه آمريكا بخواهد از موضع قدرت با همه دنيا صحبت كند، هر موقع خواست كشورها را تهديد كند، تهمت بزند و شيوه هاي خود را به ديگران تحميل كند، قابل قبول نيست. دولتمردان آمريكا بايد در رفتارشان تجديد نظر كنند.
اين خبرنگار از دكتر احمدي نژاد پرسيد آيا شما به جز شعار مرگ بر آمريكا براي مردم آمريكا پيام ديگري داريد كه رئيس جمهور پاسخ داد: ما مطالب بسياري براي مردم آمريكا داريم، همه پيام انقلاب ما براي ملت هاست، ما اصولاً مشكلي با مردم آمريكا نداريم، مثلاً در مورد توفان كاترينا، آماده ارسال كمك هاي انساندوستانه بوديم كه دولت آمريكا مانع ايجاد كرد. يا در مورد رفت وآمد آسان تر براي دو ملت ما پيشنهاد برقراري پرواز مستقيم تهران - نيويورك را مطرح كرده ايم. براي ما انسان ها مهم هستند و فكر مي كنيم همه انسان ها حق دارند در آرامش و صلح و با كرامت زندگي كنند. حتي در مورد خبرنگاران، شما مي بينيد كه خبرنگاران آمريكايي به راحتي به ايران مي آيند و با همه مسئولان ايراني گفت وگو مي كنند، اما در كشور شما اين طور نيست و با وجود ادعاهايي كه درباره آزادي بيان و دموكراسي مي شود به خبرنگاران ايراني اجازه تردد داده نمي شود و خبرنگاران ما با محدوديت هاي بسيار شديدي مواجهند.
دكتر احمدي نژاد در پاسخ به اين خبرنگار كه خواستار توضيح بيشتري درباره شرايط گفت وگوي مستقيم تهران - واشنگتن شده بود، گفت: سران آمريكا همين رفتار چند ماه گذشته خود را در مقابل ملت ايران بازنگري كنند و بگويند اگر كشور ديگري با خود آنها چنين رفتاري مي كرد، چه پاسخي مي دادند؟! آنها فكر مي كنند همه مسايل را با زور و قلدري مي توان حل كرد. آمريكايي ها همه فضاي ذهني خود را با بمب پر كرده اند و جايي براي انديشه و منطق باقي نگذاشته اند. در صورتي كه دوره اين برخوردها گذشته است و امروز دوره حاكميت منطق و انديشه است.
رييس جمهور افزود: به عنوان مثال هيات حاكمه  آمريكا از توهين كنندگان به پيامبر اسلام كه پيامبر رحمت و رأفت است، حمايت مي كند و تصور مي كند كه انسان ها و ملت ها هم مثل آنان فكر مي كنند، در حالي كه هرگز اين گونه نيست. به نظرم آمريكايي ها هنوز نمي دانند در دنيا چه خبر است. امروز موج تنفر در ميان ملت ها نسبت به دولت آمريكا رو به افزايش است و اين نتيجه رفتار خودشان است. آنها فقط دوستان خودشان را به رسميت مي شناسند، در حالي كه در دنيا شش ميليارد انسان زندگي مي كند كه بيشتر آنها دوست ندارند، آمريكايي باشند و مثل سران آمريكا فكر كنند.

ابهام در ادامه مذاكرات ايران و روسيه
گروه سياسي: درحالي كه ايران به تعليق هاي داوطلبانه كه در جهت اعتمادسازي به اجرا درآمده بود پايان داده است، بحث مذاكرات با روسيه كه ماه گذشته با حضور هيأتي از انرژي اتمي روسيه در تهران آغاز شده بود و قرار بود اين هفته در مسكو ادامه يابد نيز در هاله اي از ابهام است. پس از اجلاس اضطراري شوراي حكام چند رويكرد جداگانه از سوي مسئولان پرونده هسته اي درخصوص مذاكره با روسيه اعلام شد اما در پايان نتيجه اين بود كه مذاكره ايران با روسيه درباره طرح غني سازي مشترك ادامه پيدا مي كند. روز گذشته سخنگوي دولت نيز تأكيد كرد كه مذاكره با روسيه منتفي نشده است اما در هر صورت، دور بعد كه قرار بود اين هفته انجام شود، متوقف شده و هنوز نظر صريح و قطعي اعلام نشده است. خبرگزاري فرانسه از مسكو گزارش داد كه هيأت روسي پيام فرستاده كه پيشنهاد آنها هنوز به قوت خود باقي است.اين درحالي است كه سرگئي ايوانف نيز تأكيد كرده بحث هسته اي ايران زيرنظر آژانس قابل حل و فصل است. وزير دفاع روسيه ضمن تأكيد بر همكاري با ايران گفت كه روابط دوطرفه ايران و روسيه به قوت خود باقي است اما روسيه با گسترش تسليحات كشتارجمعي موضع غيرقابل تغيير دارد. اين مطلب را مهر به نقل از اينترفكس گزارش كرد.ايرنا نيز از مسكو گزارش داد كه طرف روسي هنوز جوابي از ايران درخصوص ادامه مذاكرات دريافت نكرده اما همچنان اصرار دارد كه پيشنهاد خود را در گفت وگو با مقامات ايران دنبال كند. در همين راستا رئيس آژانس اتمي روسيه نيز اوائل اسفندماه راهي ايران مي شود. سرگئي نوويكوف طبق خبر خبرگزاري جمهوري اسلامي اين سفر را پنجم اسفندماه سال جاري انجام مي دهد اما مشخص نيست كه اين سفر ارتباطي با پيشنهاد روسيه داشته باشد و ممكن است حتي فقط در ارتباط با تكميل نيروگاه بوشهر باشد.ابهام طرح مشترك با روسيه درحالي مطرح مي شود كه ايران به تمام فعاليت هاي داوطلبانه پايان داده و خبرگزاري فرانسه گزارش داده كه تزريق گاز به سانتريفيوژها نيز از روز گذشته آغاز شده است.
دومينيك دوويلپن كه خود از طراحان اصلي گفت وگوهاي هسته اي ايران و سه كشور اروپايي انگليس، فرانسه و آلمان بود اما آن زمان وزير خارجه بود و حالا نخست وزير فرانسه است نيز در گفت وگويي با خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه هنوز امكان گفت وگو در برنامه هسته اي ايران وجود دارد. وي درحالي اين اظهارات را مطرح كرد كه خود راهي مسكو است و پيش از ورود گفت كه طرح روسيه هنوز قابل بررسي است و بقيه به حركت ايران بستگي دارد.ژاپن نيز كه روز گذشته پذيراي كنفرانس سلاح هاي كشتارجمعي بود، خواستار اين شد كه تلاش هاي ديپلماتيك براي حل پرونده هسته اي ايران انجام شود.
در بحث ادامه گفت وگوهاي ايران، اين آمريكا است كه هنوز از موضع فشار خواهان ادامه گفت وگوهاي هسته اي ايران است. كاندوليزا رايس در موضعي كه از سوي مهر و به نقل از خبرگزاري فرانسه گزارش شد اعلام كرد كه جامعه جهاني در استفاده ايران از انرژي مسالمت آميز مشكلي ندارند اما با انحراف اين حركت به سوي ساخت تسليحات مشكل دارند.

تغيير رئيس حفاظت اطلاعات قوه قضائيه
ايسنا: آيت ا... هاشمي شاهرودي، با صدور احكام جداگانه اي مسئول جديد مجتمع قضايي ويژه امور اقتصادي و رييس مركز حفاظت اطلاعات كل قوه قضاييه را منصوب كرد. هاشمي شاهرودي با صدور حكمي، الياس محمودي را به عنوان مشاور رييس قوه قضاييه و مسئول مجتمع ويژه امور اقتصادي براي دو سال منصوب كرد. محمودي پيش از اين رييس مركز حفاظت اطلاعات قوه قضاييه بوده است.
شاهرودي، همچنين در حكم ديگري اصغر جهانگير را به عنوان رييس مركز حفاظت اطلاعات قوه قضاييه به مدت ۲ سال منصوب كرد. وي پيش از اين معاون دادستان عمومي و انقلاب تهران و سرپرست مجتمع رسيدگي به جرايم كاركنان دولت بوده است.

انتصاب نماينده رئيس جمهور در ستاد راهيان نور
ايرنا: محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري ، طي  حكمي  سيدمهدي   هاشمي   را به  عنوان  نماينده  تام الاختيار رئيس  جمهوري  در ستاد مركزي  راهيان  نور منصوب  كرد.در  حكم  رئيس  جمهوري  خطاب  به   هاشمي آمده  است : انتظار دارد با تعامل  و هماهنگي  كامل  با كليه  وزارتخانه  ها، سازمانها، موسسات  و نهادها با هدف  اعزام  گسترده  مردم  به  اردوهاي  راهيان  نور در جهت  ترويج  فرهنگ  ايثار و شهادت  نسبت  به  تامين  نيازهاي  اعلام  شده  از طرف  ستاد مركزي  راهيان  نور در سال جاري  و پيش  بيني  نيازمنديهاي  ستاد مذكور در سالهاي  آتي  از طريق  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  و دستگاههاي  ذيربط اقدام  نماييد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |