سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۱ - Feb 14, 2006
دبير كل بورس فلزات مقاله انتقادآميز نوشت
تازه ترين اعتراض بورس هاي كالا به قانون جديد
003540.jpg
گروه بورس: قانون جديد بازار اوراق بهادار از زمان تصويب در دو ماه قبل تاكنون با مخالفت ها و اعتراض هاي بسياري در مجموعه بورس هاي كالا مواجه بوده، در هفته هاي اخير رايزني مسئولان بورس اوراق بهادار سرانجام موجب شده بورس كشاورزي به رغم دغدغه ها و نگراني هايش در اجراي اين قانون همگام و همراه شود، اما به نظر مي رسد مسئولان بورس فلزات همچنان قصد دارند با تكيه بر استدلال هاي خود، پيش از اجراي نهايي قانون جديد در جهت اصلاح آن گام بردارند.
در آخرين واكنش، سيد علي اكبر هاشميان،
دبير كل بورس فلزات، با نگارش مقاله اي در ۱۰ بند موارد اشكال قانون جديد بازار اوراق بهادار را برشمرده است. هاشميان در بند نخست مقاله خود مي نويسد: قانون جديد هيچ سنخيتي با بورس هاي كالا ندارد زيرا نگارندگان اين لايحه از ابتدا آن را صرفاً براي بورس اوراق بهادار تدوين كرده اند.
بنابر اين قانون جديد در خوش بينانه ترين حالت فقط بخشي از فعاليت بورس هاي كالا را دربرمي گيرد زيرا تنوع عقود و قراردادها در اين گونه بورس ها بسيار بيشتر از بورس اوراق بهادار است.
او در ادامه مي افزايد: حذف عضويت وزير صنايع از شوراي جديد بورس شاهد ديگري بر مدعاي ماست، با توجه به اين كه بورس نفت هم در آينده نزديك تشكيل مي شود، حضور نداشتن وزيران حوزه هاي تخصصي در شوراي بورس به تضعيف جايگاه بورس هاي كالا در اين شورا منجر خواهد شد.
هاشميان سپس به ساز و كار متفاوت مبادلات در بورس هاي كالا و اوراق بهادار اشاره كرده و آورده است: در بورس هاي كالا به جاي اوراق سهام، قراردادهاي متنوعي نظير نقد، نسيه، سلف، آتي و اختيارات معامله داد و ستد مي شود كه هر كدام ويژگي هاي حقوقي خاص خود را دارند.
دبير كل بورس فلزات سپس زمان چهار ماهه در نظر گرفته شده براي پياده سازي قانون جديد را ناكافي دانسته و تأكيد كرده است: طبق تجربه هاي قبلي تصويب اساسنامه هاي لازم در هيأت دولت حداقل به۶ ماه زمان نياز دارد ضمن اين كه براي تدوين ساختار تشكيلات شركت هاي سهامي بورس هاي كالا و اوراق بهادار به دليل حساسيت هاي موجود لازم است دوره طولاني تري در اختيار مجريان قانون قرار داده شود. او مي نويسد: تبديل شدن بورس هاي كالا به شركت هاي سهامي عام مي تواند افراد غيرمتخصص را وارد حيطه تصميم گيري در حوزه بورس هاي كالا كند كه اين موضوع ماهيت اين نوع بورس ها را زير سؤال مي برد.
هاشميان در ادامه به بررسي ايرادات شكلي موجود در اجراي قانون جديد پرداخته و تأكيد كرده است: مطابق قانون جديد شرايط دشواري براي مديريت بورس در نظر گرفته شده و اين شرايط عملاً بورس ها را دولتي خواهد كرد و نمي تواند چارچوبي براي كارآمدي آنها باشد. دبير كل بورس فلزات وعده داده در آينده با نگارش مقاله هاي ديگري تناقضات بيشتري از قانون بازار اوراق بهادار را نمايان سازد.

تشكيل صف براي تكين كو و سرمايه گذاري پتروشيمي
گروه بورس: صف هاي فروش در بورس تهران روز گذشته نيز متشكل تر شد و تنها سهامداران براي خريد سهام در شركت سرمايه گذاري پتروشيمي و تكين كو صف كشيدند.
به گزارش «همشهري» ۲/۲ ميليون سهم سرمايه گذاري غدير به ارزش ۹ ميليارد ريال روز گذشته در بورس تهران به فروش گذاشته شد. در اين روز ۱۴۳ نفر با مراجعه به كارگزاري براي فروش ۳۴۸ هزار و ۳۷۵ سهم پتروشيمي اراك به ارزش ۵/۳ ميليارد ريال دستور فروش صادر كردند. بانك اقتصاد نوين ديروز در مقام سوم جدول عرضه و سيمان دورود در رديف چهارم اين جدول قرار گرفتند.
در اين روز پس از شركت هاي يادشده بيشترين دستور فروش ها براي سرمايه گذاري بانك ملي، سيمان كرمان، خدمات انفورماتيك و كاشي اصفهان صادر شد. براين اساس ، روز گذشته سهامداران براي خريد سهام سرمايه گذاري پتروشيمي و تكين كو صف كشيدند.در اين روز ۲۷ نفر براي خريد ۲۶۲ هزار و ۴۴۰ سهم سرمايه گذاري پتروشيمي به ارزش ۶۷۷ ميليون ريال و ۲۳نفر براي خريد ۷۰ هزار سهم تكين كو به ارزش ۶۲۰ ميليون ريال صف كشيدند.

آغاز بازار گرداني مهركام پارس و قطعات اتومبيل
گروه بورس: از روز گذشته عمليات بازارگرداني سهام دو شركت مهركام پارس و گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران آغاز شد.
به گزارش همشهري، كارگزار بازارگردان اين دو شركت كارگزاري خبرگان سهام و شركت سرمايه گذاري سمند در اين خصوص سرمايه گذاري كرده است. دوره بازارگرداني هر يك از اين شركت ها ۴۵ روز بوده و حداكثر سهام قابل خريد و فروش هر يك براي هر كد بازارگردان ۱۰ هزار سهم است.

دولت بازار سرمايه را فراموش كرده است
ايسنا: در آينده اگر مسائل سياسي حل شود، ما مانعي براي توسعه بازار و ايجاد ابزارهاي مالي جديد نداريم.
دكتر غلامرضا سلامي كارشناس بازار سرمايه با بيان اين مطلب، درباره نقش بورس در رشد نقدينگي توضيح داد: به هر حال بورس تاثير زيادي در رشد نقدينگي ندارد زيرا بورس، بازار دست دوم است. از يك سو پولي مي رود و از سوي ديگر نقدينگي اضافه مي شود.
وي با اشاره به اين كه بورس تاثير چنداني در كنترل نقدينگي ندارد، گفت: خود بورس به تنهايي اثراتي در نقدينگي نداشته، تنها مي تواند نقدينگي را به سمت سرمايه گذاري سوق دهد.
سلامي در ادامه گفت: در بورس به جاي اين كه پول ها به سمت بازار زيرزميني، طلا و ارز سوق پيدا كند به سمت بازار خواهد رفت. اين كارشناس بازار سرمايه درباره قانون بازار اوراق بهادار گفت: اساسنامه سازمان تكميل شده و باقي كارها روال عادي خود را طي مي كند، تدوين كل مقررات نيز در حال تمام شدن است. اساسنامه كانون هاي كارگزاران و شركت هاي بورسي نيز در حال تدوين است. به گفته او فرصت زيادي براي تشكيل سازمان جديد طبق قانون بازار اوراق بهادار باقي نمانده است. سلامي گفت: مسائل مهم تري براي دولت به وجود آمده كه فعلا بازار سرمايه را به نوعي فراموش كرده است. بنابراين بازار متولي خاصي ندارد. او با اشاره به مسائل جانبي بورس و اينكه اين مسائل در بورس هاي دنيا نيز به وقوع مي پيوندد، گفت: موضوعات ساختاري و سياسي در حال حاضر در كشور حاكم است.
اين كارشناس بازار سرمايه درباره ورود ابزار مالي جديد به بازار توضيح داد: قرار نيست هميشه بازار به اين صورت بماند. در حال حاضر مشكل اساسي در كل سيستم بازارمان وجود دارد و آن مشكل سرمايه گذاري است كه وضعيت خاص سياسي آن را حاكم كرده است. وي با اشاره به اينكه بازار ما قابليت پذيرش ابزارهاي جديد را دارد، گفت: در آينده اگر مسائل سياسي حل شود ما مانعي براي توسعه بازار و ايجاد ابزارهاي جديد نخواهيم داشت.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: دولت اگر بخواهد از بورس حمايت كند تنها صرف گفتن حمايت نيست. زيرا بورس  جايي نيست كه صرفا بتوان از خود آن حمايت كرد بلكه بورس تحت تاثير عوامل ديگري است كه اگر اعتدال در كار اقتصادي وجود داشته باشد و امنيت سرمايه گذاري از بين نرود بورس رونق خواهد گرفت.

هدف: ۹۸۰۰
003537.jpg
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام ديروز نيز به روند نزولي خود ادامه داد و با ۳۰ واحد افت به ۹ هزار و ۸۷۳ واحد رسيد.
به گزارش همشهري در اين روز معاملات چادرملو، كالسيمين، تايدواترو آتيه دماوند مهمترين عامل افت شاخص ها شناخته شد.
بنابراين گزارش در جريان داد و ستدهاي ديروز شاخص عملكرد تالار اصلي ۲۸ واحد و شاخص عملكرد تالار فرعي ۳۶ واحد افت را تجربه كردند.
اين دو شاخص در پايان معاملات ديروز به ترتيب بر روي ارقام ۹ هزار و ۵۹۶ واحد و ۱۰ هزار و ۴۰ واحد ايستادند.
در اين روز كاري شاخص صنعت ۲۴ واحد افت را تجربه كرد و به ۷ هزار و ۶۶۴ واحد رسيد. اين شاخص عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس را نشان مي دهد.
شاخص مالي نيز ديروز ۶۷ واحد افت كرد تا عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري را نامطلوب ارزيابي كند. اين شاخص ديروز به ۲۴ هزار و ۷۴ واحد رسيد.
اين گزارش حاكي است: معاملات روز گذشته موجب شد شاخص سهام كاني هاي فلزي با ۶ واحد، شاخص گروه نفت و سوخت هسته اي با
۴ واحد، شاخص سهام فلزات اساسي با ۲۷ واحد، شاخص گروه وسائل نقليه با ۱۸ واحد و شاخص سهام ساختمان با ۶ واحد افت مواجه شدند.

نماد ۴ شركت بسته شد
گروه بورس: نماد ۴ شركت در پايان معاملات ديروز بورس تهران به طور موقت بسته شد.
به گزارش «همشهري»، براين اساس سهامداران آلومراد به منظور شركت در مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده دست از معاملات سهام اين شركت كشيدند.
معامله سهام سيمان سپاهان از ديروز به منظور برگزاري جلسه هيأت مديره اين شركت در خصوص افزايش سرمايه متوقف شد. بنابر اين گزارش در پايان معاملات ديروز نماد شركت كارتن ايران به جهت برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه و مجمع عمومي فوق العاده و نماد آهنگري تراكتورسازي به منظور برگزاري مجمع عمومي فوق العاده براي تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه به طور موقت، متوقف شد.

كلاس هاي آشنايي با بورس در تالار گيلان
ايرنا: سرپرست تالار منطقه اي گيلان از برگزاري كلاسهاي آشنايي با مفاهيم سرمايه در بورس رشت براي عموم داوطلبان خبر داد. «محمدحسن قليزاده» گفت: با توجه به سياست نظام مبني بر واگذاري سهام عدالت لزوم آشنايي عموم مردم با سهام و بازار سرمايه بيش از پيش احساس مي شود. تالار گيلان به عنوان يك ركن موثر در اطلاع رساني سرمايه اي كلاسهاي آشنايي با مفاهيم رايج در بورس و سهام و تجزبه و تحليل نسبتهاي مالي شركت ها را داير كرده، شركت عموم مردم در اين كلاسها كه به مدت شش ساعت برگزار مي شود، آزاد است.

ورود پنبه به بورس كشاورزي
003543.jpg
گروه بورس: دبير كل بورس كالاهاي كشاورزي گفت:  با توجه به اعلام آمادگي سازمان تعاون روستايي براي عرضه ۲۰ هزارتن پنبه در بورس كالاي كشاورزي، احتمال پذيرش پنبه به عنوان يك كالاي بورسي بسيار زياد است.
به گزارش فارس، احمد كبيري افزود: اين بورس مدتها است كه در خصوص ورود پنبه به بورس كالاي كشاورزي در حال مطالعه و بررسي است. از سويي سازمان تعاون روستايي كه از طريق خريد تضميني به خريداري پنبه اقدام كرده اعلام آمادگي كرده ۲۰ هزار تن پنبه را در اين بورس عرضه كند.
كبيري افزود: بر همين اساس پنبه از احتمال پذيرش بالايي در بورس كالايي كشاورزي برخوردار است. ورود پنبه به عنوان كالاي صنعتي ،به صنايع مصرف كننده پنبه اين امكان را مي دهد تا با اطمينان از كيفيت محصولات و تحويل در زمان موعد به خريد پنبه از طريق اين بورس اقدام كنند.
كبيري يادآور شد: رعايت استانداردها، اطمينان از كيفيت محصولات و شفاف شدن مكانيزم عرضه و تقاضا و قيمت ها (شفاف تر و واقعيتي تر شدن قيمت ها) از جمله مزاياي ورود پنبه يا هر كالاي مورد پذيرش به بورس است.
به گزارش ايرنا، دبيركل بورس كالاي كشاورزي، اصلاح ساختار بازار و بخصوص ساز و كار توزيع محصولات كشاورزي را از كاركردهاي اساسي اين بورس خواند. احمد كبيري فقدان بازاري توانمند و با ثبات را از چالش هاي موجود براي توسعه و افزايش صادرات غير نفتي كشور دانست و افزود: بورس كالاي كشاورزي مي تواند در بلندمدت اين مشكل را برطرف كند. وي سپس از تنوع شرايط آب و هوايي به عنوان يكي از مزيت هاي ايران براي توليد محصولات مختلف و متنوع كشاورزي ياد كرد و گفت: اين امر سبب شده است ايران در توليد محصولاتي نظير زعفران، پسته، خرما، خشكبار و برخي محصولات باغباني از جمله مركبات از مزيت نسبي برخوردار باشد.
كبيري با بيان آنكه در بورس كالا معاملات بر اساس استانداردهاي خاصي صورت مي گيرد، اظهار داشت: شوراي بورس مي تواند استانداردهاي مورد قبول را بر پايه مزيت هاي نسبي در تجارت جهاني انتخاب كند و به اين ترتيب، انگيزه براي رعايت استاندارد و مزيت نسبي در توليد و عرضه افزايش يابد و بستر لازم براي توسعه صادرات فراهم شود.
دبيركل بورس كالاي كشاورزي در ادامه بازار سنتي محصولات كشاورزي در ايران را بازاري ياد كرد كه در آن هيچكدام از عوامل اصلي بازار يعني توليدكننده و مصرف كننده از قدرت چانه زني برخوردار نيست. در چنين بازاري منافع حاصل از دسترنج كشاورزان، نصيب افراد سودجو و دلال مي شود و محصولات توليدي آنان با قيمت هاي گزاف و چندين برابر قيمت دريافتي، در بازارهاي مصرف به فروش مي رسد.
كبيري افزود: در ساختار موجود بازار محصولات كشاورزي، بازارسازي و بازار گرداني به همراه قيمت گذاري در اختيار افراد خاصي قرار دارد كه به سود خود و به زيان توليدكننده و مصرف كننده فعاليت دارند.
دبيركل بورس كالاي كشاورزي گفت: با گذشت زمان و با افزايش فاصله درآمدي و كاهش توان مالي توليدكنندگان، اين فرآيند تشديد شده و قدرت چانه زني از كشاورزان سلب مي شود و آنان در برابر پيشنهادهاي سلف خران و واسطه گران چاره اي جز پذيرش و قبول نمي بينند.
كبيري اظهار داشت: در بسياري از موارد، كشاورزان به دليل تنگناهاي شديد مالي، قبل از برداشت محصول خود به سلف خران پناه مي برند كه آنان با خريد كالا به بهاي اندك، مشكلي بر ساير مشكلات كشاورزان مي افزايند.
وي، واقعيت هاي موجود در بازار سنتي ايران را فقط منحصر به سودجويي توزيع كنندگان و واسطه گران ندانست و گفت: دخالت دولت نيز در برخي زمينه ها خود مشكلي بر ساير مشكلات افزوده است.
دبير كل بورس كالاي كشاورزي تصريح كرد: بورس كالاي كشاورزي در كوتاه مدت بازاري را فراهم خواهد كرد كه در آن افزون بر حضور مستقيم و بدون واسطه كشاورزان و مصرف كنندگان ، قيمت محصولات كشاورزي به صورت علمي و عادلانه تعيين مي شود.

سرعت واگذاري سهام عدالت مشكل  ساز خواهد شد
ايلنا: سهام   واگذار شده به مردم در طرح سهام عدالت در وهله اول بايد سودده باشد تا حداقل در بلندمدت بخشي از مشكلات اقشار ضعيف درآمدي را كاهش دهد.
مرتضي الله  داد، كارشناس مسايل اقتصادي با بيان اين مطلب، گفت: چنانچه طرح سهام عدالت با مطالعه انجام شود، بسيار مثبت خواهد بود؛ اما متاسفانه نحوه واگذاري  ها نشان مي  دهد كه اين طرح با تعجيل و بدون مطالعه كافي در حال انجام است.
وي تصريح  كرد: بسياري از طرح  هاي اجرايي در كشور در مدت كوتاهي مورد مطالعه قرار مي  گيرد و سپس به مرحله اجرا مي  رسد كه در اين شرايط طرح در مرحله اجرا با مشكلات عديده  اي روبه  رو مي  شود. او اظهارداشت: اين كه طرح با سرعت بالايي در حال انجام است و به مرحله واگذاري رسيده, به طور قطع مشكلاتي را ايجاد خواهد كرد.
وي افزود: اگر هدف از اجراي طرح سهام عدالت توسعه و ايجاد يك سيستم عدالت اجتماعي و اقتصادي است, بايد اقشار, گروه  ها و طبقات كم  درآمد مورد تاكيد قرار گيرند و نارضايتي دهك  هاي بالاي درآمدي چندان مهم تلقي نشود؛ اما عدم اجراي عدالت به طور يكسان در ارتباط با اقشار كم  درآمد، به طور قطع ايجاد مشكل مي  كند.

چگونه گراني نفت به رشد حباب بورس تهران كمك كرد
003546.jpg
بي بي سي - در حالي كه مسئولان بورس اوراق بهادار تهران رشد قيمت نفت در بازار هاي جهاني را پيشتوانه اي محكم براي پيش بيني اميدوارانه آينده بورس راكد تهران مي دانند، ولي كارشناسان معتقدند بازار سرمايه ايران به شوك قيمتي نفت در دو سال گذشته ميلادي واكنش منفي نشان داده است.
همزمان با شروع صعود قيمت نفت در بازار هاي جهاني طي نيمه دوم سال ۲۰۰۳ ميلادي خوشبيني هاي بالايي نسبت رشد بازار سرمايه ايران به وجود آمد، به طوري كه دبير كل وقت بورس اوراق بهادار تهران پيش بيني كرد كه ارزش جاري بورس تهران تا سه ماه اول سال ميلادي۲۰۰۴ به بيش از۱۰۰ ميليارد دلار برسد.
شتاب شاخص كل بورس تهران در نيمه دوم سال ميلادي۲۰۰۳ نيز اين پيش بيني را چندان دور از واقعيت اقتصاد ايران نشان نمي داد.
در اين دوره شاخص كل بازار سهام با بيش از۸۱ درصد رشد به بيش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد رسيده بود.
با شروع سال۲۰۰۴ ميلادي، متوسط قيمت فروش هر بشكه نفت خام ايران با حدود ۱۰ دلار افزايش نسبت به سال پيش به بيش از۳۳ دلار رسيد.
با ادامه روند صعودي قيمت ها در بازار جهاني نفت، بهاي فروش نفت ايران در سال ۲۰۰۵ نيز به طور متوسط به بيش از۴۹ دلار و ۹۹ سنت رسيد.
به اين ترتيب درآمدهاي سرشار نفتي از برآوردهاي خوشبينانه دولت در بودجه هاي سالانه هم فراتر رفت تا زمينه براي افزايش پشتوانه شركت هاي بخش خصوصي در قالب حساب ذخيره ارزي فراهم شود. با اين وجود شاخص كل بورس تهران كه بيانگر نوسان قيمت سهام تمامي شركت هاي عضو است از ۱۳هزار و۴۰۰ واحد در پايان سال ۲۰۰۴ ميلادي به ۱۰هزار و ۲۵۸ واحد در پايان سال ۲۰۰۵ كاهش يافت.
فلزات ارزشمند
در ميان ۲۱ گروه صنعتي و واسطه گري مالي فعال در بازار سرمايه ايران نيز تنها سه گروه شركت هاي ساخت فلزات اساسي، استخراج كاني هاي فلزي و كشاورزي در فاصله دو سال گذشته ميلادي با رشد شاخص قيمت سهام مواجه شدند.
اين سه گروه هم اكنون كمتر از ۸ درصد ارزش جاري بازار سرمايه ايران را در اختيار دارند. بنابراين همزمان با تزريق درآمدهاي كلان نفتي به اقتصاد ايران در دو سال گذشته، بيش از ۹۲ درصد سرمايه هاي موجود در بورس تهران با كاهش ارزش مواجه شد.
بيشترين كاهش ارزش سهام در مدت مورد اشاره مربوط به گروه هاي عمده صنعتي و واسطه گري مالي بوده است.
شركت هاي خودرو سازي كه بيش از ۱۷ درصد ارزش جاري بورس تهران را در اختيار دارند در مقايسه با ماه هاي پاياني سال۲۰۰۳ با سقوط يكهزار و۲۰۰ واحدي شاخص قيمت سهام در پايان سال گذشته روبه رو شده اند.
همچنين شركت هاي سرمايه گذاري و بانك هاي خصوصي در طول سال ۲۰۰۵ شاهد سقوط يكهزار و ۷۰۰ واحدي شاخص بهاي سهام بوده اند.
شركت هاي واسطه گري مالي حدود ۱۱ درصد ارزش جاري بورس تهران را به خود اختصاص داده اند.
شاخص صنعت نيز با افزودن افت قيمت سهام شركت هاي سيماني و پتروشيمي در فاصله دو سال گذشته شاهد نزول ۲هزار و۱۰۰ واحدي بوده است.
تركيدن حباب
هر چند برخي كارشناسان بر اين باورند كه رشد ۷۴ درصدي برداشت دولت از موجودي حساب ذخيره ارزي موجب كاهش قابل توجه سهم بخش خصوصي از درآمد هاي نفتي شده و بر اين اساس نمي توان ارتباط مستقيمي ميان رشد قيمت نفت و ركود بازار سرمايه ايران در نظر گرفت، ولي عده اي ديگر معتقدند نبايد تأثير منفي رشد بهاي جهاني نفت را بر افزايش هزينه هاي توليد صنعت وابسته ايران ناديده گرفت.
سهم بالاي مصرف انرژي در صنايع ايران و نسبت ۶۰درصدي واردات مواد اوليه و كالاهاي سرمايه اي در كل واردات سالانه اقتصاد ايران نشانگر سطح بالاي آسيب پذيري صنايع ايران در برابر رشد قيمت جهاني نفت است.
با اين وجود تحليلگران مسايل بازار سرمايه بر اين باورند كه بروز بحران هاي سياسي همچون بحراني شدن روند بررسي پرونده هسته اي جمهوري اسلامي و روي كار آمدن دولت محمود احمدي نژاد مانع از ادامه رشد بازار سرمايه ايران در سال ۲۰۰۵ شده است.
همچنين نبايد نقش ساختار كهنه و انعطاف ناپذير بورس تهران را كه از چهار دهه پيش به جا مانده، بر ركود بورس تهران ناديده گرفت.
با اين حال كارشناسان معتقدند شايد اين عوامل باعث بازگشت ركود به بورس تهران شده باشند، ولي پيش بيني نادرست از نقش معجزه آساي رشد قيمت نفت بر اقتصاد ايران در رونق غيرواقعي سال ۲۰۰۴ بورس تهران نقش قابل توجهي داشته است.
آنچنان كه اين پيش بيني هاي خوشبينانه موجب شكل گيري حباب قيمت ها در جريان مبادلات سال ۲۰۰۴ شده بود، اكنون حباب ها با وجود ادامه رشد قيمت نفت در بازار هاي جهاني يكي پس از ديگري در حال تخليه هستند.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۰.۲۳
۲
۸۸۸
آبسال
۴.۹۶-
۶۳-
۱,۲۰۶
آبگينه
۴.۹-
۴۱-
۷۹۵
آزمايش
۵-
۳۳۳-
۶,۳۲۷
آلومتك
۱.۳۶
۱۶۰
۱۱,۸۹۴
آلومراد
۴.۹۹-
۱۸۴-
۳,۵۰۰
ايران ارقام
۰
۰
۱,۰۰۹
ايران تاير
۴.۹۸-
۱۵۱-
۲,۸۸۰
ايران خودرو
۴.۹۷-
۱۷۲-
۳,۲۸۶
ايران خودروديزل
۰
۰
۹,۳۱۵
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۵-
۴۵۲-
۸,۵۹۶
باما
۰.۰۸-
۲-
۲,۳۹۰
بانك كارآفرين
۴.۸۶-
۱۸-
۳۵۲
پارس الكتريك
۲.۷۸-
۳۶-
۱,۲۶۰
پارس خودرو
۳.۸۵-
۲۳۶-
۵,۹۰۰
پارس دارو
۰
۰
۳,۹۷۱
پارس سرام
۴.۷۴-
۸۳-
۱,۶۶۸
پاكسان
۳.۲۴-
۲۵۱-
۷,۵۰۰
پتروشيمي آبادان
۵-
۵۳۴-
۱۰,۱۵۱
پتروشيمي اراك
۰.۲۴-
۱۵-
۶,۱۵۰
پتروشيمي اصفهان
۱.۴۱-
۱۶۴-
۱۱,۴۳۷
پتروشيمي خارك
۰.۳۶-
۳۸-
۱۰,۴۰۰
تامين ماسه ريخته گري
۴.۹۸-
۱۷۸-
۳,۳۹۳
تراكتورسازي ايران
۴.۹۹-
۳۱۷-
۶,۰۳۸
تولي پرس
۴.۹۶-
۷۶-
۱,۴۵۵
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۵-
۴۳۱-
۸,۱۹۰
توليد سموم علف كش
۱.۷۲-
۱۷-
۹۷۰
توليد محور خودرو
۵-
۶۸-
۱,۲۹۳
چيني ايران
۹.۹۸-
۱۱۷-
۱,۰۵۵
حق تقدم رايان سايپا
۲.۵-
۲-
۷۸
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت بيمه
۹.۹۷-
۵۸-
۵۲۴
حق تقدم مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۵-
۱۷۲-
۳,۲۶۹
حمل و نقل توكا
۵-
۳۶۹-
۷,۰۱۲
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۴.۹۹-
۱۵۰-
۲,۸۵۸
داده پردازي ايران
۴.۹۹-
۳۱۲-
۵,۹۳۵
داروسازي اسوه
۵-
۶۶۰-
۱۲,۵۴۰
داروسازي اكسير
۳.۹۶-
۳۱۳-
۷,۶۰۱
داروسازي جابرابن حيان
۱.۷۶-
۱۶۳-
۹,۱۱۰
داروسازي زهراوي
۴.۰۷-
۸۹-
۲,۱۰۰
داروسازي سبحان
۰.۷۴-
۶۸-
۹,۱۶۹
داروسازي فارابي
۰.۴۳-
۱۲-
۲,۷۸۸
داروسازي كوثر
۴.۹۹-
۴۰۵-
۷,۷۱۳
دارويي رازك
۴.۹۸-
۱۱۳-
۲,۱۵۴
رايان سايپا
۴.۹۴-
۷۲-
۱,۳۸۵
روغن نباتي پارس
۴.۹۴-
۶۳-
۱,۲۱۳
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۳-
۲۴۹-
۸,۰۶۱
زامياد
۰
۰
۱۶,۲۴۴
سازه پويش
۴.۹۹-
۱۹۲-
۳,۶۵۴
سايپا
۴.۰۵-
۷۱-
۱,۶۸۳
سايپاآذين
۴.۹۹-
۲۶۲-
۴,۹۸۶
سايپاديزل
۰.۰۶
۱
۱,۷۶۰
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۰.۴۸
۷
۱,۴۸۰
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۱.۷۷-
۱۸-
۱,۰۰۰
سرمايه گذاري بوعلي
۴.۵-
۹۰-
۱,۹۱۰
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰
۰
۲,۵۷۸
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۴.۹۹-
۲۱۴-
۴,۰۷۴
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۴.۹۷-
۱۲۷-
۲,۴۲۶
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰.۳۱-
۶-
۱,۹۱۱
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري (هلدينگ )
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۴.۹۹-
۱۰۹-
۲,۰۷۷
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰.۰۹
۲
۲,۱۲۰
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰.۰۲
۱
۴,۱۵۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۴.۹۹-
۱۶۷-
۳,۱۸۳
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۱۱,۱۹۷
سنگ آهن گل گهر
۵-
۱۳۲۲-
۲۵,۱۱۸
سيمان اردبيل وآهك آذرشهر
۴.۳۱-
۵۵۲-
۱۲,۲۴۷
سيمان بهبهان
۳.۳۹-
۳۷۹-
۱۰,۷۸۹
سيمان تهران
۰
۰
۱۵,۴۷۷
سيمان خزر
۵-
۴۶۸-
۸,۹۰۰
سيمان سپاهان
۱.۳۲-
۱۲۳-
۹,۱۹۸
سيمان شرق
۵-
۱۱۳۶-
۲۱,۵۹۹
سيمان شمال
۵-
۱۰۰۱-
۱۹,۰۱۹
سيمان كرمان
۴.۹۹-
۴۱۰-
۷,۸۰۰
سيمان هگمتان
۵-
۳۱۶-
۶,۰۰۶
سينا دارو
۵-
۹۴-
۱,۷۸۶
شهد ايران
۵-
۲۵۱-
۴,۷۷۱
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۱.۲
۱۰۵
۸,۸۵۲
شيرپاستوريزه پگاه آذربايجان غربي
۵-
۱۰۴-
۱,۹۷۸
شيشه قزوين
۴.۸۷-
۳۵-
۶۸۳
صنايع آذرآب
۴.۹۹-
۳۰۸-
۵,۸۶۴
صنايع جوشكاب يزد
۰
۰
۹,۰۷۸
صنايع ريخته گري ايران
۰
۰
۸,۶۴۷
صنايع شيميايي ايران
۵-
۱۴۴-
۲,۷۳۸
صنايع كاشي و سراميك سينا
۴.۹۸-
۱۹۱-
۳,۶۴۷
صنايع كاغذسازي كاوه
۴.۹۷-
۱۳۳-
۲,۵۴۴
صنايع مس شهيد باهنر
۱.۴۶-
۶۳-
۴,۲۵۰
صنعتي دريايي ايران
۴.۹۹-
۱۹۴-
۳,۶۹۰
فرآورد ه هاي غذايي و قند پيرانشهر
۰.۰۷-
۲-
۳,۰۱۰
فروسيليس ايران
۴.۴۵-
۴۹-
۱,۰۵۲
فنرسازي خاور
۴.۹۹-
۴۵۰-
۸,۵۶۱
قند اصفهان
۰.۳-
۴-
۱,۳۲۳
قند پارس
۴.۹۲-
۲۳۴-
۴,۵۲۳
كارتن ايران
۵-
۲۶۹-
۵,۱۱۵
كارخانجات داروپخش
۴.۹۸-
۶۵-
۱,۲۳۹
كارخانجات صنعتي پيام
۴.۹۹-
۹۴-
۱,۷۸۹
كارخانجات قند قزوين
۵-
۹۱۸-
۱۷,۴۵۵
كالسيمين
۴.۸۸-
۱۲۲-
۲,۳۷۶
كشت وصنعت پياذر
۴.۷۶-
۱۲۵-
۲,۵۰۳
كمباين سازي ايران
۴.۹۹-
۱۵۷-
۲,۹۸۸
گازلوله
۴.۹۶-
۱۱۶-
۲,۲۲۳
گروه بهمن
۰.۳۵-
۱۲-
۳,۴۲۰
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۴.۹۹-
۲۶۵-
۵,۰۴۱
گسترش صنايع انرژي آذرآب
۴.۹۸-
۴۲۸-
۸,۱۷۰
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۳.۹۵-
۸۳-
۲,۰۲۰
گلتاش
۵-
۲۰۰-
۳,۸۰۰
گلوكوزان
۰.۳۴-
۲۰-
۵,۹۰۰
لبنيات پاك
۰.۱۳-
۵-
۳,۸۵۸
لبنيات كالبر
۰.۰۱-
۱-
۱۵,۳۸۵
لوله وتجهيزات سديد
۴.۹۹-
۷۶-
۱,۴۴۸
ليزينگ ايران
۰.۰۵
۱
۲,۱۹۳
ليزينگ صنعت و معدن
۴.۹۷
۶۳
۱,۳۳۰
ليفت تراك سازي سهند
۳.۰۳-
۴۷-
۱,۵۰۶
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۴.۹۵-
۹۴-
۱,۸۰۴
محورسازان ايران خودرو
۴.۹۹-
۳۱۱-
۵,۹۱۶
معدني و صنعتي چادرملو
۴.۹۸-
۲۱۲-
۴,۰۴۶
ملي سرب و روي ايران
۰.۲
۲
۱,۰۲۰
مهركام پارس
۵-
۱۷۷-
۳,۳۶۵
مهندسي نصير ماشين
۵-
۱۵۸-
۳,۰۰۲
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۴.۹۹-
۸۵-
۱,۶۱۹
موتوژن
۵-
۷۳۳-
۱۳,۹۳۳
نفت پارس
۴.۹۵-
۳۴-
۶۵۳
نورد و لوله اهواز
۴.۹۸-
۸۱-
۱,۵۴۷
نيرو محركه
۴.۹۷-
۹۸-
۱,۸۷۴
نيروترانس
۲.۶۲-
۳۱-
۱,۱۵۰
نيروكلر

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |