سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۱ - Feb 14, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
پناه مي برم به خداوند از اين كه شرايطي پيش آيد كه عقل به خواب فرو رود و از راهنمايي و هدايت بازماند و در نتيجه آدمي به زشت ترين لغزش ها دچار گردد.
نهج البلاغه ص ۷۰۵
امروز با حافظ
خطاب آمد كه واثق شو به الطاف خداوندي
سحر با باد مي گفتم حديث آرزومندي
بدين راه و روش مي رو كه با دلدار پيوندي
دعاي صبح و آه شب كليد گنج مقصود است
از اول تا دهم اسفندماه
۱۰ فيلم برگزيده جشنواره فجر
در موزه سينما به نمايش درمي آيد
003648.jpg
ايرنا: مديرعامل  موزه  سينما گفت : برنامه  نمايش  و بزرگداشت  ۱۰ اثر برتر سينمايي بيست  و چهارمين  جشنواره  فجر از اول  اسفند ماه  در اين  موزه  برگزار مي شود.
مهدي  سليمي  ديروز در گفت  و گو با خبرنگاران  افزود: نمايش  فيلم هاي  به آهستگي ، به نام  پدر، چهارشنبه  سوري ، چند مي گيري  گريه كني ، زمستان  است ، ستاره  مي شود، سفر به  هيدالو، عصر جمعه ، كافه  ستاره  و وقتي  همه  خواب  بودند در اين  برنامه  گنجانده  شده  است .
وي  تجليل  از آثار برگزيده  ادوار مختلف  جشنواره  فيلم  فجر را كه  پيشتر در موزه  سينما اكران  شده  است ، از ديگر برنامه هاي  اين  مجموعه  برشمرد.
سليمي يادآور شد: موزه  سينما براي  نخستين  بار تجليل  از خالقان  آثار برگزيده  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر را در دستور كار قرار داده  است .مديرعامل  موزه  سينما، توسعه  فعاليت ها، فضاها  و ارتباطات  فرهنگي  را محور فعاليت هاي  اين  مجموعه  عنوان  كرد و افزود: تلاش  مي كنيم  علاوه  بر ثبت  گنجينه هاي  تاريخي  سينماي  كشور از توليد و عرضه  آثار فاخر سينمايي  حمايت كنيم .وي  انتشار سالنامه  ۱۳۸۵ با نام  علي  حاتمي  را در همين  جهت  دانست  و گفت : موزه  سينما وظيفه  دارد سير تحول  شگرف  سينماي  اين  سامان  را به  نسل  حاضر معرفي  كند.

عبد الحسين مختاباد:
موسيقي به طور جدي در صدا و سيما معرفي نمي شود
بايد سياست هاي قديمي  و ضربه زننده به پيكره موسيقي ايراني در صدا و سيما تصحيح شود و افكار درستي درباره اين هنر در پيش گرفته شود.
عبدالحسين مختاباد -مسئول امور استان ها در مركز موسيقي كشور-گفت: ما تاكنون حركت هاي نسبتاً خوبي را در حوزه صدور كالاهاي فرهنگي به خارج از كشور انجام داده، اما اين حركت ها تجاري نبوده است.
سينماي ما در خارج از كشور هيچ گاه فروش تجاري نداشته است.شايد اين مساله به دليل پيام فيلم هاي ايراني است.فيلم هايي كه تاكنون به خارج از كشور عرضه شده اند، قوانين انساني و اخلاقي را مدنظر قرار داده و به مصالح سياسي توجه داشته اند.اين نقطه ضعف هنر ايران در خارج است.
عضو هيات علمي  دانشكده صداوسيما، افزود: موسيقي ايران به سبب عدم مديريت، عدم ارتباط و تبليغ درست، امكان عرضه به خارج از كشور را ندارد.
اگر مي خواهيم موسيقي را به عنوان يك ابزار و كالاي فرهنگي مدنظر قرار دهيم، بايد در كنار رفتارهاي ملي، نگاهي فراملي داشته باشيم.
تحقق اين امر همكاري بسياري از ارگان ها و مديران فرهنگي را طلب مي كند.به اعتقاد وي، تلويزيون مي تواند با معرفي هنرمندان ملي در سطح منطقه اي، آنها را به دنياي خارج معرفي كند.از هنر مي توان به عنوان كالاي فرهنگي و هم به عنوان يك كالاي اقتصادي استفاده كرد.
مختاباد تصريح كرد: موسيقي ما در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۲۵ سال از دنيا عقب است.
اگر موسيقي ايراني را در ارتباطات منطقه اي با موسيقي ترك و موسيقي عرب مقايسه ساده كنيم، متوجه مي شويم كه در ارتباط با عدم معرفي موسيقي خودمان مشكل جدي داريم.
وي در خصوص راه حل هاي موجود براي حل مشكل موسيقي در كشور، گفت: بايد در ارتباط با پخش موسيقي در صدا و سيما، الگوي جدي را مد نظر قرار دهيم.
برنامه هاي موسيقايي حال حاضر صدا و سيما، ارتباط اين هنر با هنرهاي ديگر را مطرح مي كنند.
موسيقي به عنوان يك هنر مستقل در صدا و سيما به طور جدي در يك برنامه خوب معرفي نمي شود و اگر هم اين اتفاق بيفتد، خيلي از مشكلات و قوانين دست وپاگير وجود دارد كه مانع از القاي خالص بودن موسيقي به شنونده مي شود.
عبدالحسين مختاباد، در پاسخ به پرسشي درباره موضع گيري اخير دولت در قبال موسيقي و خصوصاً موسيقي در صدا و سيما، متذكر شد: دولت بايد محدوده خود را تصحيح كند.رئيس جمهور بايد همين دستور را به وزارت ارشاد هم مي داد.
بسياري از موسيقي هايي كه از صدا و سيما پخش مي شود و شايد به اذهان برخي خوش نيايد، مجوزشان را از وزارت ارشاد مي گيرند.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در بد عهدي سپهر غدار و ناسازگاري روزگار نابكار و انرژي هسته اي كه حق مسلم ماست و در باب هولوكاست و غير آن فرمايد:
عالم از اتفاق، حامله است
پسرم، زندگي معامله است
در فروش و خريد، شرّ ديدم
من كه از هر دو سو، ضرر ديدم
نيست ديگر خيال آدم، تخت
شده تشخيص حق و باطل، سخت
گوييا واجب است و اجباري
حقه بازي، كلاهبرداري
نيست پيدا كه چيست اوج و حضيض
كه جهان، در هم است و ضد و نقيض
يك طرف، كوفتن به سندان مشت
يك طرف دشمنان ريز و درشت
بازي حزب و دسته اي، يك سو
بحث نيروي هسته اي، يك سو
اين طرف، انحراف و لرزشها
آن طرف، انحطاط ارزشها
مي كند آن يك از زياده روي
هتك حرمت به ساحت نبوي(ص)
وان يكي، ظاهراً به نام رسول(ص)
مي كند كارهاي نامعقول
اين يكي گفته است بي كم و كاست
كه دروغ است قصه «هولوكاست»
ديگري مي گزد به دندان، دست:
«توي» فهرست شيندلر «اين هست
كه فلان جا به دست مأموره
پدر بنده سوخت در كوره
هم گواهي دهد برادر من
كه پدرسوخته است، همسر من!»
مرحوم ايرج فرمايد _ رحمه الله...-
«آب حيات است، پدرسوخته
حبّ نبات است، پدرسوخته
با همه ناراستي و بد دلي
خوش حركات است، پدرسوخته...»
***
پسرم، بهتر است اگر مرديم
به سر بحث خويش برگرديم

تصنيف هاي موسيقي اصيل ايراني در راديو تهران
شبكه راديويي تهران تصنيف هاي جذاب موسيقي اصيل ايراني را آماده پخش مي كند.
به گزارش روابط عمومي شبكه راديويي تهران اين شبكه با داشتن كميته موسيقي مستقل و مجوز پخش بيش از ۶۵ اثرموسيقي اعم از پاپ و كلاسيك برنامه ترانه و ترنم را پخش مي كند.
بنابراين گزارش، ترانه و ترنم با تهيه كنندگي محمدباقر معلم و گويندگي يكي از صداهاي ماندگار راديو پريچهر بهروان هر روز ساعت ۸ و ۴۰ دقيقه به مدت ۱۰ دقيقه از اين شبكه پخش مي شود.

ورود علي معلم به حلقه عشاق
003651.jpg
مهر : علي معلم دامغاني ، عباس مشفق كاشاني و پرويز بيگي حبيب آبادي از شاعران معاصر، در شب شعر حلقه عشاق تازه ترين سروده هاي آئيني خود را عرضه مي كنند.
در اين شب شعر عاشورايي علاوه بر شاعران مطرح كشور، شاعران جواني چون: فاضل نظري، محمد هادي جهان آبادي، زهير توكلي، علي رضا سلطاني و ساقي زارعي نيز به شعر خواني مي پردازند.
گفتني است روز يكشنبه ۳۰/۱۱/۸۴ اين شب شعرعاشورايي ازساعت ۱۷ الي ۲۰ درميدان هفتم تير، خيابان مفتح جنوبي، روبروي ورزشگاه شيرودي، انتهاي كوي اردلان، پلاك ۲۴ برگزار خواهد شد.

بهارستان
ندانم
گويند كه به روزگار خسرو، زني پيش بوذرجمهر آمد و از وي مسئله اي پرسيد و در آن حال بوذرجمهر سر آن سخن نداشت، گفت: اي زن، اين كه تو همي پرسي، من ندانم. اين زن گفت: پس تو كه اين نداني، اين نعمت خدايگان ما به چه چيزي مي خوري؟ بوذرجمهر گفت: بدان چيز كه دانم و بدان كه ندانم ملك مرا چيزي نمي دهد.
قابوسنامه عنصرالمعالي

كارتون هاي خارجي رقيب توليدات داخلي هستند
003654.jpg
برخي از مديران گروه كودك سيما معتقدند كه «بسياري از برنامه هاي تلويزيون در بخش كودك از توليدات خارجي بهره مي برد كه كمتر با فرهنگ ملي و اسلامي ما سازگار است .»
اين در حالي است كه از معدود انيميشن هاي پخش شده ايراني نام آشنايي براي كودكان شاهد نيستيم و همچنان توليدات كمپاني هاي خارجي در صداوسيما پخش مي شوند.
خبرهاي جديد نشان مي دهد كه كودكان در سال آينده شاهد بخش دوم انيميشن «خرس هاي مهربان»خواهند بود. اين انيميشن در قالب ۴۹ قسمت ۲۵ دقيقه اي پخش خواهد شد.
همچنين مجموعه جديدانيميشن «لاك پشت هاي نينجا»نيز از كمپاني (K.A) براي پخش در قالب ۴۹ قسمت ۳۰ دقيقه اي خريداري شده است.«شعبده باز»عنوان كارتون جديدي است كه از كمپاني (T.W.T) خريداري شده كه قرار است در قالب بيست قسمت ۲۰ دقيقه اي از تلويزيون پخش شود.
شخصيت اصلي اين انيميشن شعبده بازي است كه در هر قسمت با يك گروه از خرابكاران با استفاده از هنر تردستي به مبارزه برمي خيزد.
« كارتوش»عنوان انيميشن ديگري است كه در قالب ۲۵ قسمت ۲۵ دقيقه اي پخش مي شود.گروه كودك و نوجوان شبكه دو سيما نيز كارتون« سفر به غرب وحشي» را براي پخش در نظر گرفته است.

كوتاه از هفت هنر
مريم جزيره هنگام در پاريس _ فيلم مستند «مريم جزيره هنگام» از توليدات انجمن سينماي جوانان ايران به كارگرداني «مهرداد اسكويي» به بخش مسابقه جشنواره بين المللي «سينما حقيقت» فرانسه راه يافت.اين جشنواره ۱۹ تا ۲۸ اسفندماه امسال در شهر پاريس برگزار مي شود.
فيلم هاي ايراني در روماني _ هفته «فيلم ايران» با نمايش يك فيلم ايراني در سينما «يونيون» بخارست پايتخت روماني آغاز شد.در اين هفته فيلمهاي «متولد ماه مهر» ، «يك تكه نان» ، «شب يلدا» ، «فرش باد» و «معجزه خنده» به نمايش درمي آيد.
موميايي در فيلمخانه _ پنجاه و هشتمين دوره نشست هاي نمايش فيلمخانه ملي ايران به نمايش فيلم «موميايي» اختصاص يافته است.اين فيلم كه به كارگرداني «ترنس فيشر» و با نقش آفريني پيتر كوشنينگ، كريستوفرلي، ايوون فورنو و ادي برن (محصول سال ۱۹۵۹) ساخته شد، ساعت ۱۸ به نمايش درمي آيد.
شازده كوچولو در اداره تئاتر _ مهرداد ابوالقاسمي با اقتباسي از كتاب «شازده كوچولو» نوشته سنت اگزوپري، نمايشنامه اين اثر را ۲۹ بهمن ماه، در اداره تئاتر بازخواني مي كند.
در اين نمايشنامه خواني عباس غفاري، شيوا خسرومهر، مجيد امرائي، نسرين درخشان زاده، عباس رزيجي، مژگان غفاري، نازگل نادريان به ايفاي نقش مي پردازند.
كاروان نور _ نخستين نمايشگاه «با كاروان نور» همزمان با دهه سوم محرم الحرام از ۳۰ بهمن تا ۹ اسفند ماه در فرهنگسراي جوان (خاوران) برپا مي شود.در اين نمايشگاه آثار برگزيده هنرمندان استان تهران با موضوع محرم و عاشورا به نمايش گذاشته خواهد شد.
شب شعر در شيراز _ پنجمين جشنواره سراسري شب شعر فجر در شيراز برگزار شد. به گفته مدير اجرايي جشنواره قرار است در سال هاي آينده جشنواره سراسري شب شعر در استان هاي ديگر نيز برگزار شود.
خسروجردي در خرم آباد _ نمايشگاهي از عكس هاي حسين خسروجردي، آلفرد يعقوب زاده، سيف الله صمديان و محسن شانديز از مراسم عزاداري امام حسين(ع) در خرم آباد به نمايش گذاشته مي شود.در اين نمايشگاه حدود ۴۰ قطعه عكس از مراسم عزاداري عاشورا در خرم آباد به مناسبت اربعين حسيني به نمايش گذاشته مي شود.

غزل كفر در فرانسه اجرا مي شود
فارس: نمايش» غزل كفر «نوشته امير دژاكام و به كارگرداني حسين مسافر آستانه به مدت هفت روز در پاريس روي صحنه مي رود.
بنابراين گزارش پيش از اين نمايش» غزل كفر «در همايش آيين هاي عاشورايي در تالار وحدت اجرا  شد.
امير دژاكام، نمايشنامه نويس گفت: اين نمايش از سوي كشورهاي فرانسه و ايتاليا براي اجراي عمومي دعوت شده، اما به دليل مشكلات كاري نمي توانم در اين سفر همراه گروه باشم.
وي افزود: گروه تا چند روز ديگر عازم شهر پاريس شده و به مدت هفت روز اين نمايش را اجرا خواهند كرد.

برگي از تاريخ
عزل احمدشاه
رضاخان سردارسپه پس از گسترش قدرت و نفوذ خود در سراسر كشور، تنها از يك چيز بيم داشت و آن بركناري وي از سوي احمدشاه بود، همان طور كه پيش تر در حادثه جمهوري چنين شد. به همين علت كوشيد تا فرماندهي كل قوا را كه به موجب قانون اساسي در اختيار شاه بود، از آن خود سازد. اما مخالفت مدرس و اقليت هوادار او، مانعي جدي در نيل به اين هدف بود. از اين رو سردارسپه به مدرس چنين وانمود كرد كه تسليم او شده و از اين پس هرچه مدرس بگويد پذيرفته مي شود. در اواسط بهمن ماه، سردارسپه به منزل مدرس رفت و در اين ملاقات و ملاقات هاي بعدي، از توطئه هاي دربار بر ضد خود گله كرد و خواستار اعطاي فرماندهي كل قوا گرديد.
به همين علت فراكسيون هاي مختلف مجلس با مشورت يكديگر، طرحي براي اين منظور تهيه كردند كه در ۲۵ بهمن ۱۳۰۳ به تصويب نمايندگان رسيد. بدين ترتيب، رضاخان به فرماندهي كل قواي ايران دست يافت و احمدشاه قاجار با از دست دادن مهم ترين اهرم قدرت سلطنت خويش، قدرت خود را از كف داد و زمينه براي برانداختن قاجار، بيش از پيش فراهم شد. در حقيقت بايد از اين تاريخ، سلطان احمدشاه را پادشاه مخلوع ايران دانست و رضاخان پهلوي را پادشاه جديد ايران خواند.
حكم سلمان رشدي
سلمان رشدي نويسنده مرتد هندي الاصل انگليسي در رمان خود با نام آيات شيطاني، به اسلام، قرآن و پيامبر اكرم(ص) و بسياري از ديگر مقدسات مسلمانان به روشي جاهلانه و نابخردانه اهانت كرده است. تاليف و انتشار كتاب آيات شيطاني در سطح گسترده كه با نظر مثبت و مساعد دولت هاي غربي انجام شد، حاكي از توطئه فرهنگي جديد غرب عليه مسلمانان، تحت پوشش آزادي بود. اما فتواي صريح امام خميني عليه نويسنده اين كتاب، باعث بيداري مردم جهان به ويژه مسلمانان شد و در واقع از تكرار چنين اهانت هايي به اسلام جلوگيري كرد.
پس از صدور اين فتوا، اكثريت علماي جهان اسلام و بسياري از آزاد انديشان از آن حمايت كردند. اين در حالي بود كه دولتهاي غربي به بهانه دفاع از آزادي قلم به حمايت شديد تبليغاتي و سياسي از سلمان رشدي پرداختند. حضرت امام با صدور حكم شرعي ارتداد نويسنده كتاب آيات شيطاني، نيروي عظيم مسلمانان را آشكار ساخت و موجي توفنده از توده هاي ميلياردي مسلمانان در مصاف با كفر پديد آورد.
رشدي مرتد نيز از لحظه صدور حكم، مخفي شد و پليس اسكاتلنديارد، حفاظت از وي را با صرف هزينه هاي كلان بر عهده گرفت.
رهبر معظم انقلاب، حضرت آيت الله خامنه اي در اين باره فرمود: حكمي را كه امام امت بيان فرموده اند حكمي است كه هريك از فقهاي اسلامي اگر بخواهند بر طبق حكم اسلامي عمل كنند، همين حكم را بايد بدهند و اين فتوا قطعي است.

ستون آخر - سردبير
* دوستان «انجمن معلمان انشا» كه يك مجموعه فرهنگي ارزشمند و جديد است جهت همكاري با روزنامه اعلام آمادگي كرده اند. من كه از آغاز شكل گيري اين انجمن در جريان فعاليت آن بوده ام با تمام وجود معتقدم معلمين بزرگ درس غريب و مهجور انشا بيشترين نقش را در پروردن نويسندگان و روزنامه نگاران آينده كشور دارند. انشا (گرچه متاسفانه گاهي مورد كم توجهي يا بي اعتنايي واقع مي شود) شايد مهمترين موضوع درسي در جهت پرورش خلاقيت هاي ذهني و فكري دانش آموزان و آماده  كردن آنان براي مشاركت اجتماعي و زندگي مطلوب در جامعه است.
بسيار اميدوارم كه اين انجمن بتواند هم براي زنده كردن اين درس به نحو شايسته كارهاي بزرگي كه شروع كرده توسعه بدهد و هم بتواند با برقراري ارتباط ميان مجموعه نشريات همشهري و دانش آموزان علاقه مند و مستعد از طريق معلمان دلسوز انشا به پرورش نيروهاي خلاق در حوزه نشر و نوشتار كمك كند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
رنگ
قرمز، زرد، آبي، بنفش. صداي گلفروش بود. اما او چشمانش در ميان باغي پر از گل مي گشت. نگاهش به قاليچه بود. بعد از يك سال كار تمامش كرده بود و امروز براي بردنش مي آمدند. عطر خوش رازقي و ميخك در مشامش مي پيچد. آه! احساس سوزش داشت از پا درش مي آورد. دستانش را نگاه كرد؛ قرمز، زرد، آبي، بنفش...
بهارنارنج

گشتي در دنياي خبرها
روح خلبان
لندن: خدمه يكي از هواپيماهاي شركت هواپيمايي انگليس اخيرا در وبلاگ خود از وجود روح در اين هواپيما خبر داده اند. چندي پيش خلبان اين هواپيما در حالي كه در جريان يك پرواز خواب بود از دنيا رفت. از آن پس خدمه هواپيما مدعي شده اند كه روح اين خلبان در جريان تمام پروازها در نقطه مشخصي از هواپيما حاضر مي شود و به آزار آنها مي پردازد. با آنكه اين ادعاي خدمه چندين بار تكرار شده اما شركت هواپيمايي مورد نظر آنرا بشدت تكذيب كرده است.
عاقبت ارتقاي شغلي
لندن:  يك مامور پليس راهنمايي و رانندگي پليس كه به تازگي ارتقا يافته بود توسط يكي از همكارانش دستگير شد. وي كه به مناسبت اين ارتقاي شغلي در يك رستوران ميهماني بر پا كرده بود به دليل مصرف بيش از حد مشروبات الكلي تعادل خود را از دست داد و در راه بازگشت به خانه خودرواش را به يك تير چراغ برق كوبيد. وي سپس با پاي پياده به اداره محل خدمت خود مراجعه و با يكي از خودروهاي خدمت بدون اجازه در شهر به رانندگي پرداخت. البته اين پايان ماجرا نبود چون وي اين خودرو را نيز به ديوار كوبيد. در همين حال يك مامور پليس از راه رسيد و او را دستگير كرد در حاليكه تصور نمي كرد كه اين مجرم همكار وي باشد.
هتل ضد آلرژي
توكيو: با توجه به در پيش بودن فصل آلرژي در ژاپن يكي از هتل هاي اين كشور تسهيلات ويژ ه اي را براي افراد مبتلا به آلرژي در نظر گرفته است. يكي از اين تسهيلات، اختصاص يك طبقه از هتل به ميهمانان مبتلا به آلرژي است. ميهمانان پيش از ورود به اين طبقه ابتدا بايد وارد يك جعبه شيشه اي شده و دوش هوا بگيرند. بر اثر اين دوش كليه مواد آلرژي زا كه به لباس ميهمانان چسبيده باشد از بين خواهد رفت. علاوه بر اين كليه پنجره هاي اتاق هاي اين طبقه بسته خواهد بود تا از ورود مواد آلرژي زا به داخل اتاق ها جلوگيري شود. همچنين يك نوع چاي مخصوص در اختيار ميهمانان قرار خواهد گرفت كه گفته مي شود اين نوع چاي شدت آلرژي را كاهش مي دهد.
ورود كودكان ممنوع
برلين: يك رستوران در آلمان كه اجازه ورود به كودكان را نمي دهد هياهوي بسياري در اين كشور براه انداخته است. چند روز قبل يك مشتري قصد داشت يك ميز براي ۵ نفر در اين رستوران رزرو كند اما با توجه به اينكه دو نفر از ميهمانان، كودكان زير ۵ سال بودند صاحب رستوران حاضر به پذيرش آنها نشد. صاحب رستوران در توجيه اين مخالفت خود گفت: با توجه به اينكه اغلب مشتريان خواهان آرامش و آسايش در رستوران هستند و از سوي ديگر ممكن است حضور كودكان در رستوران و گريه و زاري آنان باعث بهم خوردن آرامش آنها بشود به همين دليل اجازه ورود به كودكان را نمي دهيم.
جالب اينكه رستوران مورد نظر اجازه ورود به سگ ها را به داخل اين مكان مي دهد.
در جستجوي لنگه كفش
آمستردام : غرق شدن يك كشتي باري در نزديكي يك جزيره هلندي باعث هجوم مردم به سواحل اين جزيره شده است. با توجه به اينكه عمده بار اين كشتي كفش هاي مردانه و زنانه بود بسياري از لنگه كفش ها به ساحل آمد. در پي انتشار اين خبر مردم به سوي ساحل هجوم آوردند تا اينكه به جمع آوري كفش ها بپردازند. البته بزرگترين چالش پيش روي مردم، يافتن دو لنگه كفش يكسان است.
مشكل پيتزا
تورين: پيش از آغاز رقابتهاي المپيك زمستاني تورين، اسكيت بازان ژاپني بسيار بيشتر و بهتر از اسكيت بازان كره اي، آمريكايي و چيني به تمرين پرداختند تا اينكه بخت خود را براي كسب مدال افزايش بدهند. اما جالب اينكه بزرگترين مشكل تيم ژاپن براي كسب مدال، غذاهاي ايتاليايي است. از زمان ورود كاروان ورزشي اين كشور به ايتاليا، ورزشكاران ژاپني به خوردن بيش از حد پيتزا روي آورده اند و به همين دليل بسياري از آنها در جريان تمرين و حتي مسابقه دچار سكسكه مي شوند. همچنين برخي از اين ورزشكاران به حدي پيتزا خورده اند كه در همين چند روز اخير با اضافه وزن مواجه شده اند.

گل و گياه
بنفشه
003645.jpg
نام علمي: Viola Cornuta
خانواده: VIOLACEAE
گياه دائمي ريزوم دار، به بلندي ۲۵-۱۲ سانتي متر و گستردگي ۲۰ سانتي متر مي باشد كه داراي ساقه هاي بالارونده و برگ هاي بيضي شكل دندانه دار است. گلهاي بنفش يا آبي ياسي رنگ و معطر آن در بهار و تابستان توليد مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه، خاك مرطوب با زهكش خوب و غني از هوموس نياز دارد. پس از پايان گلدهي لازم است گلها حذف شوند تا گياه شاخ و برگ زياد توليد كند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: به روش تقسيم گياه و كاشت بذر در بهار يا پاييز ازدياد مي يابد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |