سه شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۳ - Feb 28, 2006
در اصفهان رخ داد:
دستگيري سارقان مسلح كمتر از يك ساعت
گروه حوادث - مهديه مصطفايي: سارقان مسلحي كه با حمله به يك شركت خصوصي در اصفهان اقدام به سرقت كرده بودند، در كمتر از يك ساعت به دام افتادند.
به گزارش همشهري، ساعت ۳۰/۲۰ شامگاه روز دوم اسفندماه بود كه تلفن مركز فوريت هاي پليس ۱۱۰ به صدا درآمد. آن طرف گوشي مردي با صداي لرزان و وحشتزده از حمله مردان مسلح به شركتش خبر داد. بلافاصله ماموران كلانتري ۱۸ خيابان بزرگمهر در محل حادثه حضور يافتند و پس از بررسي مقدماتي صاحب شركت كه محمد _ ي نام داشت را تحت بازجويي قرار دادند.
محمد در نخستين اظهاراتش مدعي شد كه ساعت از ۲۰ گذشته بود، قصد رفتن به خانه را داشتم كه ناگهان سه مرد جوان مسلح وارد شركتم در خيابان هشت بهشت شدند. آنها با بستن دست و پايم با تهديد اسلحه كمري اموال باارزشم كه ۲ دستگاه لب تاپ، يك دستگاه كنترل كننده ماهواره و يك دوربين ارزشمند بود به همراه مقداري پول نقد سرقت كرده و از محل متواري شدند ومن پس از بازكردن دست و پايم پليس را خبر كردم.ماموران پليس با اظهارات مرد جوان، مشخصات سارقان را به تمام واحدهاي گشتي اعلام كردند. دقايقي بعد صاحب شركت زماني كه درحال رفتن به خانه اش بود ناگهان يكي از سارقان را در خيابان بزرگمهر مشاهده كرد و موضوع را به پليس اطلاع داد و با حضور ماموران بلافاصله يكي از سارقان كه جعفر (۲۹ ساله) نام داشت به دام افتاد. وي كه در كمتر از يك ساعت دستگير شده بود، درحالي كه بسيار متعجب بود به سرقت با همدستي دوتن از دوستانش اعتراف كرد.
بنابراين با دستگيري دو همدستش پرونده اي در معاونت اداره آگاهي اصفهان تشكيل و تحقيقات پيرامون سرقت هاي احتمالي ادامه دارد.

از روي عمد قتل را مرتكب نشدم
006006.jpg
گروه حوادث: كارگري كه متهم به قتل يك جوان است صبح ديروز در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان در حالي محاكمه شد كه اتهام قتل عمدي را نپذيرفت.
به گزارش همشهري، در ابتداي جلسه محاكمه حيدري- نماينده دادستان- در جايگاه قرار گرفت و ضمن قرائت كيفرخواست گفت: در اين پرونده، مصطفي (۲۳ ساله) متهم به قتل عمدي اميدعلي، با وارد كردن يك ضربه چاقو به قلبش است. اين حادثه مهرماه سال گذشته در يك نزاع دسته جمعي اتفاق افتاده است.
هم اكنون با توجه به درخواست اولياي دم مبني بر قصاص نفس (اعدام) و اعتراف متهم به قتل در بازسازي صحنه خواستار صدور حكم قانوني هستم.
در ادامه متهم پس از حضور در جايگاه، ضمن رد اتهام مباشرت در قتل عمدي گفت: من قتل را قبول دارم اما عمدي نبوده است. روز حادثه ساعت ۳۰/۱۲ ظهر، اميد و حميد به خانه پدرم در پيشواي ورامين آمدند. آنها پس از يك گفت وگوي كوتاه با من درگير شدند و تنها حرفشان اين بود كه يكسال قبل در يك درگيري به پدرشان، توهين كرده ام.
متهم در ادامه جلسه محاكمه بيان داشت: من و اميد با هم دوستان خوبي بوديم و هيچ مشكلي نداشتيم. تمام اين اختلافات به خاطر اين بود كه چند ساعت قبل از درگيري ما، اميد به مغازه يكي از دوستان مشتركمان رفته بود و دوستمان براي آزار وي، ماجراي درگيري يكسال قبل را پيش كشيده بود. به همين خاطر اميد و برادرش حميد، عصباني شده بودند و به در خانه ما آمدند. روز حادثه وقتي با هم درگير شديم آنها چاقو و زنجير داشتند. به طرف من حمله ور شدند و من براي دفاع از خودم داخل خانه دويدم. يك چاقو از داخل آشپزخانه برداشتم و به طرف اميد پرتاب كردم. آقاي قاضي من براي دفاع از خانواده ام اين كار را كردم. هر چند كه از روي عمد نبود اما هم اكنون از اين حادثه پشيمانم.در ادامه جلسه محاكمه، پس از دفاع وكيل تمتهمري متهم به قتل، قرار است حكم ظرف مدت قانوني صادر شود.

فرمانده ناجا:
سالانه ۲۲۰۰ قتل در كشور رخ مي دهد
گروه حوادث: فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به رابطه مستقيم بين درآمد سرانه كشورها با ميزان جرم و جنايت، افزايش ميزان جرم و جنايت در كشورها را متأثر از افزايش درآمد سرانه كشورها دانست و تاكيد كرد: اين در حاليست كه از سوي ديگر در پي تضعيف بخش سنتي و اجتماعي خانواده بدنبال پيشرفت جوامع، در حال حاضر هيچ يك از سازمان ها و ارگان هاي موجود در جامعه نتوانسته اند اين خلاء را پر كنند.
سردار مقدم در همايش بررسي نقش روان شناسي، مشاوره و مددكاري در تامين و توسعه امنيت رواني - اجتماعي اظهار داشت: اينكه بگوييم امنيت صرفاً يك موضوع ذهني است، اشتباه كرده ايم. زيرا جرايمي مانند قتل، جنبه عيني دارند. بنابراين در اينجا جنبه ذهني امنيت نيز مطرح مي شود. امروزه با توسعه اطلاعات، ارتباطات و رسانه ها، بعد ذهني امنيت جنبه هاي پيچيده تري پيدا كرده است.مقدم با اشاره به اينكه در پيشرفته ترين كشورها كه توان كنترل رواني جامعه را به خوبي تحت كنترل دارند، شدت ناامني و عدم احساس امنيت از همه جا بيشتر است، افزود: نرخ قتل در آمريكا ۱۰ برابر نرخ قتل در كشور ماست. اين در حالي است كه آمريكا ۴ برابر كشور ما جمعيت دارد.
او همچنين با تاكيد بر اينكه امروزه با توسعه اطلاعات، ارتباطات و رسانه ها، بعد ذهني امنيت جنبه هاي پيچيده تري پيدا كرده است، گفت: رابطه مستقيمي بين درآمد سرانه كشورها و ميزان جرم وجود دارد. هر چه درآمد سرانه كشورها بيشتر باشد جرم و ناامني نيز در آن كشور بيشتر است.رئيس پليس كشور با اشاره به اينكه در عصر حاضر اهميت بعد رواني امنيت به شدت روبه رشد است، ادامه داد: جوامعي كه بتوانند اين بعد را كنترل كنند تا حدي در كنترل ناامني نيز مي توانند پيشرفت كنند.
او با اشاره به اينكه دو ديدگاه در مورد ساختار امنيت و پليس در كشورها وجود دارد، افزود: اين دو ديدگاه يكي ساختار و رويكرد تهديد محور است و ديدگاه ديگر رويكرد جامعه محور.
وي در مورد اصلي ترين مولفه پليس تهديد محور گفت: در پليس تهديد محور، جامعه خود تهديدي عليه حاكميت تلقي مي شود و پليس و دستگاه امنيتي صرفاً براي امنيت و بقاي حاكميت طراحي شده اند. يعني دولت همه چيز را تهديدي عليه خود مي بيند.
فرمانده نيروي انتظامي تاكيد كرد: بدون وجود پليس مقتدر و مشاركت مردمي امنيت به هيچ وجه تحقق نمي يابد.سردار مقدم اظهار داشت: رويكرد اصلي نيروي انتظامي نيز رويكرد جامعه محور است و قصد داريم پليس جامعه محور را در اعماق نيروي انتظامي نهادينه كنيم تا آحاد كاركنان نيروي انتظامي داراي اين رويه و رويكرد باشند.فرمانده نيروي انتظامي، در خصوص وجود مراكز مشاوره نيروي انتظامي با بيان اينكه در حال حاضر حدود ۵۰ مركز مشاوره  نيروي انتظامي در كشور وجود دارد، اضافه كرد: هم اكنون در بيش از ۷۰۰ كلانتري يك مركز مشاوره مستقر بوده و اين در حاليست كه در تمامي مراكز فوريت هاي پليسي «۱۱۰» تمامي كارشناسان مشاوره آمادگي پاسخگويي به مشكلات و مسائل مردم را دارند.
سردار احمدي مقدم با بيان اينكه در دهه۷۰ ، كشور ما سالانه شاهد افزايش ۱۵ تا ۲۰ درصدي جرايم در كشور بود، خاطرنشان كرد: اين در حاليست كه امسال با تلاش نيروي انتظامي و اجراي طرح هاي مختلف اين نيرو موفق به كاهش نرخ وقوع جرايم در كشور شده، به طوري كه امسال براي اولين بار به ۴ درصد نرخ نزولي منفي رسيديم.
وي با بيان اينكه نيروي انتظامي ۱۱ ميليارد تومان براي بخش اجتماعي خود بودجه پيشنهاد كرده است، گفت: از بودجه پيشنهادي حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آن تحقق يافته است.
فرمانده نيروي انتظامي، اضافه كرد: تخصيص اعتبارات بدون مهيا شدن بسترهاي مناسب اجتماعي، علمي و مطالعاتي كارايي چنداني ندارد.

دختري به جرم ديدن مادر به قتل رسيد
گروه حوادث: مردي كه دختر ۱۴ ساله خود را به علت برگشتن نزد مادرش در ميناب هرمزگان به قتل رسانده بود، دستگير شد.
در پي دريافت خبري مبني بر قتل دختري ۱۴ ساله در شهرستان ميناب بلافاصله ماموران پاسگاه «گوربند» به محل اعزام شدند.با تحقيقات انجام گرفته پليس مشخص شد، اين دختر ۱۴ ساله را پدرش به قتل رسانده است.خواهر قاتل ( عمه مقتول) در مورد اين قتل به پليس گفت: برادرم مدتي است كه از همسرش جدا شده و دختر آنها نيز با پدرش زندگي مي كرد.تا اينكه دختر چندي پيش نزد مادرش رفت و به خاطر همين موضوع پدرش به شدت عصباني شد و وي را مورد ضرب و شتم قرار داد كه بر اثر شدت جراحات وارده به سر دختر جوان، او جان خود را از دست داد.گفتني است، تحقيقات پليس دراين باره همچنان ادامه دارد.

با ايراد نقص دادگاه كيفري
پرونده جنايت ملارد به دادسرا باز گشت
گروه حوادث: قاضي دادگاه كيفري استان، پرونده حادثه مرگبار مارليك كرج را كه يك زوج جوان متهمان اصلي آن هستند با ايراد نقص در تحقيقات مجدداً به دادسراي شهرستان ملارد ارجاع داد.
به گزارش همشهري، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار پليس آگاهي شهرستان ملارد قرار گرفت كه زن جواني با مراجعه به اداره آگاهي مدعي شد همسرش به نام عبدالرضا ناپديد شده است. با اعلام شكايت، كارآگاهان در حال بررسي موضوع بودند كه مأموران گشت انتظامي جسد مرد ۴۵ ساله اي را در بيابان هاي اطراف منطقه مارليك پيدا كردند.اين مرد كه ظاهري مرتب داشت با شليك يك گلوله به سرش به قتل رسيده بود.
با كشف جسد و شناسايي همسر عبدالرضا مشخص شد كه عبدالرضا قرباني يك سرقت شده است. در بررسي هاي مقدماتي همسرش تحت بازجويي قرار گرفت و مدعي شد روز ۱۹ ارديبهشت ماه ،۸۳ همسرم با همراه داشتن۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان از خانه بيرون رفت. وي قصد داشت تا يك خودرو RD خريداري كند. كارآگاهان با شناسايي شماره چك پول هايي كه همراه مقتول بود توانستند به سرنخ هاي تازه اي براي شناسايي عاملان جنايت پيدا كنند.
كارآگاهان در رديابي ها به فردي به نام علِي اكبر رسيدند و او را پس از شناسايي تحت بازجويي قرار دادند. علي اكبر در نخستين بازجويي ها به قتل با همدستي همسرش به نام اكرم اعتراف كرد. وي گفت: مدت طولاني بود كه اكرم را به عقد خود درآورده بودم، اما توانايي ازدواج نداشتم تا اينكه يك روز پدرزنم به من اعتراض كرد. براي اينكه همسرم را از دست ندهم با او نقشه اي را طراحي كرديم. من و اكرم قرار شد با خودرو پژو RD كه داشتيم از افراد زورگيري كنيم. به همين بهانه آگهي فروش خودروي مان را داديم و خودرو پژو را در پاركينگي خوابانديم. تا اينكه روز قبل از حادثه، عبدالرضا به پاركينگ آمد و از خودروام خوشش آمد. بعد از ديدن خودرو قرار شد تا فرداي آن روز براي معامله به مارليك بيايد.
علي اكبر ادامه داد: روز حادثه، وقتي خريدار به محل قرار آمد همگي سوار ماشين شديم و به سمت مارليك حركت كرديم. در طول مسير وقتي به مكان خلوتي رسيديم من اسلحه را درآوردم و با تهديد از وي خواستم پول هايش را به من بدهد، اما با هم درگير شديم و من هم با اسلحه يك گلوله به سر او شليك كردم.
با اظهارات متهم جوان، همسرش شناسايي و دستگير شد. با اعترافات اين زوج جوان در بازسازي صحنه مشخص شد كه اكرم اقدام به شليك كرده است و به عنوان متهم رديف اول مطرح است. اما در متن كيفرخواست صادره، اتهامي به اكرم وارد نشد و تنها به عنوان معاونت در سرقت بازداشت شد.
دادگاه شهرستان ملارد پس از تكميل تحقيقات و برگزاري جلسه محاكمه، اقدام به صدور رأي كرد و علي اكبر را به اتهام معاونت در قتل عمدي به تحمل ۱۵ سال حبس و اكرم را به خاطر معاونت و در سرقت به ۵سال حبس محكوم كرد. با اعتراض وكيل متهم رديف دوم ، پرونده براي تجديدنظرخواهي به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ارجاع شد.برپايه اين گزارش، قاضي عزيز محمدي، رئيس شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان با مطالعه پرونده، بيان داشت در صورت اعتراض به رأي صادره پرونده ها بايد به دادگاه تجديد نظر ارسال گردد نه به دادگاه كيفري استان.
وي ادامه داد از طرفي نواقص بسيار زيادي ازجمله اتهام مباشرت در قتل عمدي درباره اكرم صادر نشده است. به اين ترتيب، با توجه به نواقص وارده، پرونده مجدداً براي تكميل تحقيقات به دادسراي ملارد ارسال شد.

خودكشي قاتل
سايت جنايي: مردي كه با حمله به يك كليسا دو زن را به ضرب گلوله كشته و دو نفر ديگر را به شدت زخمي كرده بود، پيش از فرارسيدن پليس و دستگيري با شليك گلوله اي به سر خود، خودكشي كرد.
به گزارش دادستان پرونده؛ به احتمال قوي؛ مشاجره خانوادگي متهم پيش از اين حادثه منجر شده است كه وي كنترل رفتار خود را از دست داده و در نتيجه در اقدامي ناگهاني با در دست داشتن اسلحه به كليسا حمله كند. به گفته شاهدان عيني، در جريان اين تيراندازي ها كودك ۹ ساله اي كه كنار يكي از مقتولان نشسته بود نيز از ناحيه دست به شدت مجروح شد.ضارب زماني كه در حال خروج از كليسا بود نيز به مردي كه قصد داشت همسر خود را از ماشيني كه در حال ربودن بود نجات دهد مورد اصابت گلوله قرار داده و به قتل رساند. به گفته يكي از شاهدان عيني، ضارب زماني كه وارد كليسا شده ابتدا نگاهي كلي به همه انداخته و سپس اسلحه اي را از زير كت خود درآورده و به سمت زني كه در نزديكي اش بود، شليك كرد. پنج ساعت پس از اين حادثه، پليس ضارب را در حالي كه اسلحه را با خود حمل مي كرد در نزديكي محل حادثه يافت.درست زماني كه پليس قصد داشت وي را بازداشت كند وي در چند ثانيه اسلحه را به سمت سرش گرفته و تيراندازي كرد.

عاشق يا بيمار
سايت جنايي: زن ۳۷ ساله اي كه با دوست پسر ۱۵ ساله خود ازدواج كرده و از او باردار شده بود؛ روز گذشته در دادگاه حضور يافته و اتهامات سوءاستفاده جنسي از كودكان و تحريك يك نوجوان به برقراري رابطه با خود را رد كرد.
پيش از حضور متهم در جايگاه، مادربزرگ نوجوان ۱۵ ساله خطاب به قاضي دادگاه اعلام كرد كه قصد دارد مقدمات جدايي نوه خود از همسرش را مهيا سازد. ليزا اينت دقيقاً يك هفته پس از آن كه با دوست پسر ۱۵ ساله خود ازدواج كرد، توسط پليس بازداشت شد. طبق قوانين قضايي حداقل سن ازدواج ۱۶ سال است اما با توجه به اين كه متهم در آن زمان باردار بود دادگاه اجازه ازدواج وي با داماد نوجوان را صادر كرد. پليس پس از به دنيا آمدن فرزند وي، سرپرستي وي را به خانواده اي كه هويت آنها هنوز اعلام نشده سپرد. وكيل مدافع متهم در دادگاه اعلام كرد كه ازدواج متهم با نوجوان ۱۵ ساله در واقع سندي بر علاقه وي به داماد است و بنابراين نمي توان وي را با اتهام سوءاستفاده جنسي روبه رو كرد. بررسي بيشتر اين پرونده به جلسات آتي موكول شده است.

من همسرم را نكشتم
گروه حوادث: روز گذشته مردي كه متهم به قتل همسر جوان خود بود در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان، تمام اتهامات را رد كرده و خود را بي گناه معرفي كرد.
به گزارش همشهري، مرد با پاهاي لرزان پشت تريبون ايستاد. بايد از خود دفاع مي كرد. او متهم به قتل همسر ۲۴ ساله اش به نام زهرا بود. رضوانفر، نماينده دادستان در دادسراي امور جنايي تهران قبل از بيان دفاعيات متهم (متهم به قتل) كيفرخواست اين پرونده را مبني بر اينكه سي و يكم خرداد ماه سال جاري ساعت۱۰: ۱۹ با كشف جسد زن جوان به نام زهرا در استخر خانه ويلايي كه مقتوله و همسرش در آن مكان سرايدار بودند، آغاز كرد.متهم چند ساعت بعد از مرگ همسرش به پاسگاه ۱۶ آب سرد مراجعه كرده بود و خبر مرگ همسرش را به اطلاع پليس رساند.
پليس جنايي بعد از انجام چند مرحله تحقيق و بررسي به  دليل بيان اظهارات ضد و نقيض كه متهم در مراحل مختلف بازجويي بيان داشته بود به وي مظنون شده و با ادامه تحقيقات فني- پليسي در نهايت متهم به قتل عمدي همسرش اعتراف كرد. اين درحالي بود كه اين متهم در تحقيقات تكميلي اعتراف اوليه خود را رد كرد.
سخنان رضوانفر هنوز در گوش هاي متهم بود كه عزيزمحمدي قاضي شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان از وي خواست تا با قرار گرفتن در جايگاه متهم از خود دفاع كند.
متهم روز گذشته تمام اتهامات خود را رد كرد و بار ديگر بيان داشت: «از مرگ همسرم متاثر هستم. من همسرم را نكشتم. روز حادثه من در منزل نبودم و اعترافات اوليه ام به دليل شرايط خاص بازجويي عنوان شده است» . تحقيقات قضايي روي اين پرونده ادامه خواهد يافت.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
خارجي
سخنگاه
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |