سه شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۳ - Feb 28, 2006
گزارش خبري همايش تجليل از زندانيان سياسي قبل از انقلاب
ياد روزهاي زندان
005985.jpg
گروه انقلاب - عباس اسدي:انقلاب كه شد، بچه ها از زندان آزاد شدند. هر كدام به سويي رفتند. يكي وزير شد، يكي وكيل، يكي رفت به كميته، ديگري به سوي كشاورزي، يكي توليد يا تجارت را آغاز كرد، تعدادي استادي دانشگاه را برگزيدند، يكي هم با موتور مسافركشي مي كرد. خلاصه هر كسي در جايي سرگرم. آنها مدت ها بود كه از يكديگر خبري نداشتند و مجالي هم نبود آنها را دور يكديگر جمع كند تا اينكه يكي از روزها و شايد هم شبي، چند دوست همرزم تصادفي در يك ميهماني يكديگر را يافتند و مصمم شدند تا تشكلي، كانوني و جمعي را راه اندازي كنند. اين ديدار در سال ۱۳۶۸ اتفاق افتاد تا اينكه ۹ سال بعد بالاخره نتيجه داد و كانون زندانيان سياسي مسلمان قبل از انقلاب از وزارت كشور مجوز گرفت.
هفت سال پس از اين مجوز بالاخره دستي به كار شد تا همرزمان سابق را گردهم آورد و مراسم تجليل از آنها را برگزار كند، اين بود كه بنياد شهيد، يكي از روزهاي ۱۳۸۴ را براي تجليل از زندانيان سياسي مسلمان قبل از انقلاب اعلام كرد. مراسم تجليل و تقدير از يك هزار زنداني سياسي مسلمان قبل از انقلاب به همت معاونت پژوهش و مطالعات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران در سالن اجتماعات وزارت كشور برگزار شد.
در مراسم تجليل از زندانيان سياسي كه با حضور خانواده هاي زندانيان سياسي قبل از انقلاب همراه بود حجت الاسلام كروبي رئيس سابق مجلس شوراي اسلامي ، دكتر حسين دهقان رئيس بنياد شهيد و دكتر عباس خامه يار ،معاون پژوهشي بنياد شهيد و امور ايثارگران حضور داشتند. آيت الله هاشمي رفسنجاني- رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام- طي سخناني با تقدير از رشادت هاي زندانيان سياسي قبل از انقلاب گفت: مجموعه اشخاصي كه در پيروزي انقلاب اسلامي نقش بسزايي داشتند، حق بزرگي در نجات كشور از دست رژيم طاغوت شاه دارند و مسئولان امروزه بايد بيشتر از گذشته انتظارات آنان را برآورده كنند ،زيرا حق بسزايي بر گردن نظام جمهوري اسلامي ايران دارند. وي با اشاره به دوران قبل از پيروزي انقلاب اسلامي گفت: شرايط در آن دوران بسيار سخت و طاقت فرسا بود به طوري كه سالهاي آخر زندان براي مبارزان سياسي عليه رژيم طاغوتي شاه بسيار سخت شده بود. وي نقطه مهم تاريخ در آن دوران را پيمودن راه درست توسط اين مجاهدين خواند و افزود: يكي از دلايلي كه نظام جمهوري اسلامي ايران به پيروزي رسيد آن بود كه اين مجاهدين راه درست را انتخاب كردند. هاشمي رفسنجاني يكي ديگر از دلايل پيروزي انقلاب را در ايران جريانات مذهبي خواند و افزود: وجود جريانات سياسي مذهبي در كشور قبل از پيروزي انقلاب و مبارزه آنها با رژيم طاغوتي شاه باعث شد توده عظيم مردم وارد صحنه مبارزه شوند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به موقعيت كنوني كشور گفت: امروزه در جامعه ما انگيزه براي مبارزه با دشمنان نظام بيشتر از گذشته شده است،زيرا همان مكتب در كشور رشد پيدا كرده و تقويت شده است. وي افزود: اگر در دوران رژيم شاه مردم وارد ميدان نمي شدند معلوم نبود كه وضعيت زندانيان سياسي به چه شكل خواهد بود، زيرا معلوم نبود كه اين زندانيان با بلاهايي كه آن زمان بر سرشان مي آوردند زنده بمانند. وي در ادامه به كودتاي ۲۸ مرداد اشاره كرد و افزود: بعد از كودتاي ۲۸ مرداد ملت ايران با شرايط آن روز به صورت كامل آگاه شدند كه اين امر نكته بسيار مثبتي در پيروزي انقلاب اسلامي به شمار مي رود.
هاشمي رفسنجاني گفت: امروزه حركت تكاملي و رشد ملت ايران در جهان قابل مقايسه با گذشته نيست و همين امر باعث شده است كه قدرت هاي بزرگ جهان نتوانند با ديگر ملت هاي ضعيف آن طور كه مي خواهند برخورد كنند. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به مسئولان كشور گفت: موجي كه امروزه سراسر كشور را فرا گرفته بايد حفظ شود به طوري كه مسئولان نظام با استفاده از مهندسي علم جديد روز بتوانند بر مشكلات فائق آيند تا پيروزي انقلاب اسلامي به تاريخ نپيوندد. در اين مراسم همچنين شماري از مبارزان سياسي قبل از انقلاب به ذكر خاطرات دوران زنداني خود پرداختند. دكتر حسين دهقان -معاون رئيس جمهور- هم برپايي اين مراسم را پاسداشت دلاوري هاي مردان و زنان مبارز قبل از انقلاب دانست و افزود: اميدواريم اين برنامه را در آينده با شكوه بيشتر از گذشته برگزار كنيم.

آن روزها
مسجد در گذر انقلاب
005988.jpg
فارس:اميد بي نياز در تحليلي معتقد است كه مردم پس از انقلاب اسلامي با معماري مكان هاي دوستي تعامل نزديكي داشتند. با احداث مساجد بر ترويج هر چه بيشتر اسلام كوشيدند و در راه اعتلاي اين دين بزرگ تلاش هاي فراواني را انجام دادند، اما ناگفته نماند كه انقلاب اسلامي كاركردهاي متفاوت مساجد را بيش از پيش نمايان ساخت.
اولين باري كه ايرانيان با واژه مقدس اسلام آشنا شدند، چه تعبيري از اين واژه داشتند؟ به راستي اين يكي از پرسش هاي مهم است و جواب دادن به آن تا حدود زيادي دشوار به نظر مي رسد. اما با يادآوري حافظه تاريخي، گوشه اي از كاركردهاي ذهني و معنوي اين واژه در ذهن ايرانيان قديم براي ما آشكار مي شود، چرا كه واژه اسلام نخستين بار با كاركردي فلسفي و جامعه شناختي در ذهن مردم ايران رسوخ كرد. چرا كه اين واژه مقدس با شعارهاي برابري و برادري گره خورده بود و بيش از هر چيزي در صدد اصلاحات ساختاري در حوزه اجتماعي و فكري بود. بنابراين از همان ابتداي ورود اسلام به ايران اين واژه با نوعي گفتمان تحليلي گره خورد و ايرانيان را براي پي بردن به زواياي عميق اين دين مبين به كنكاش و تحقيق واداشت. پس اسلام به لحاظ جامعه شناختي ديني همراه با دو تغيير اساسي براي ايرانيان بود. اين دو تغيير در حيطه افراد و مكان رخ داد. به تعبيري اسلام با آمدن خود يك مكان واحد را براي گردهمايي به وجود آورد.
از سوي ديگر اين مكان واحد خود به خود عده اي از افراد را در خود جاي خواهد داد. بنابراين مفهوم اجتماعي گروه شكل گرفت و در دل گروه هم مفاهيمي از قبيل بحث، تفسير، فقه، اصول، حكمت وفلسفه استخراج شد كه نام ايران قديم را همتراز با حكماي بزرگ جهان مطرح كرد. اما بيش از هر عاملي لازمه چنين كاري ايجاد مكان و احداث و تحول مكاني بود. اسلام با خود مسجد را آورد؛جايي كه پايگاهي براي مشورت، قرائت قرآن، تفسير، مناجات، نماز و ديگر كارهاي اساسي اين دين مبين بود. اما ايرانيان به لحاظ حافظه تاريخي در ناخودآگاه خود با واژه مكان نوعي حس بومي و نزديك داشتند. بي شك اين مردم به صورت ذاتي با چيدمان و معماري مكان ها دوستي و تعامل نزديكي داشتند. بنابراين با احداث چنين مكان هايي بنابر چيدمان بومي و تاريخي خود، بر ترويج هر چه بيشتر اسلام كوشيدند و در راه اعتلاي اين دين بزرگ تلاش هاي فراواني را انجام دادند. حوزه هاي علميه نخستين ميراث فكري ايرانيان براي پرورش و دامن زدن به بحث هاي اسلامي بود. جايي كه بعدها از دل اين مكان ارزشمند و فرهيخته، دانشگاه ها و مراكز علمي به وجود آمدند و بعدها هم به پايگاهي براي فضلا، علما، دانشمندان و حقوقدانان اسلامي تبديل شدند. شايد كمتر كسي از اهالي جهان اسلام، نام دانشگاه جندي شاپور را به فراموشي بسپارد؛جايي كه در تاريخ اسلام نام هاي بزرگي را در خود جاي داده است و باعث شكوفايي بسياري از علوم قرآني و مذهبي بوده است.
با اين حال تا دوران قبل از انقلاب چنين حركت هايي دچار افت شد. چرا كه حكومت قبلي چندان در صدد پياده كرده اسلام اصيل و الگوها و انگارهاي فرهنگي آن نبودند و همواره توجه به زواياي تمدني آن هويت و اساس حكومت آنان را به خطر مي انداخت. از اين رو درهاي بسياري از مساجد بسته بودند و خود حكومت هم چندان تمايلي به گردهمايي مردم در مساجد و تكايا نداشت.
چرا كه همواره با حضور مردم كاركرد هاي فلسفي و جامعه شناختي مفاهيم اسلامي، ماهيت حكومت هاي شاهنشاهي و پر از تجمل را به خطر مي انداخت. با اين حال حوزه هاي علميه به دليل حضور دانشمندان، فضلا و علماي عالي قدر همچنان زنده و پا برجا بود. شايد يكي از دلايل اين امر هم حضور نخبگان اسلامي در چنين مكان هايي بود، اما بي شك مسجد، بيش از تجمع افراد خاص، به طبقات عام و گوناگون جامعه اختصاص داشت.
با تمام اين تفاسير با آمدن انقلاب اسلامي خون تازه در شريان هاي تاريخي مكان هاي ديني به جريان افتاد و همواره اين مكان هاي اسلامي و ايران دوباره از نو احيا شدند و به مراكز علمي و فرهنگي ارزشمندي تبديل گرديدند. بي شك تحولات ايران و خاورميانه مرهون يك كار جمعي بوده است كه پس ده ها سال رنج و زحمت، تحت عنوان يك حقيقت ملموس به عنوان هدف انتخاب و حركت آغاز شده است، بنابراين فلسفه وجود مساجد در فرهنگ اسلامي به صورت يك قطب فرهنگ محسوب شده اند و بايد هموار باقي مي ماندند. چرا كه قداست مسجد، پراكندگي و جايگاه آن جزو قوت هاي مساجد محسوب مي شد. بنابراين طرح كانون هاي فرهنگي هنري مساجد در سال هاي اخير ارائه شد و چنين طرح هايي در راستاي حركت هاي توجه به امكان مذهبي و كاركردهاي گوناگون اجتماعي و فرهنگي آنها بود. در نتيجه شوراي عالي فرهنگي پس از بررسي گزارش مساجد ايران در جلسه ۳۰۲ خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را مامور كرد تا طرحي را براي احياي مساجد كشور تهيه و ارائه نمايد. بنابراين وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي علي لاريجاني طرح تقويت فعاليت هاي فرهنگي-هنري را در كنار مساجد ارائه كرد كه براي حمايت و پشتيباني از آن تشكيلاتي را نيز پيشنهاد كرد. اين تشكيلات كه بعدها به نام دبيرخانه ستاد عالي كانون هاي فرهنگي -هنري مساجد نام گرفت، مامور شد تا كانون هاي فرهنگي -هنري مساجد را تاسيس، تجهيز و پشتيباني كند. بنابراين در دهه دوم انقلاب كانون هاي شايسته و در خور توجه به وجود آمدند كه از مهمترين آنها مي توان به كانون هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بسيج و سازمان تبليغات اسلامي و اوقاف اشاره كرد. بنابراين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ۳ هزار كانون، بسيج با ۱۵۸۰۰ كانون و سازمان تبليغات اسلامي با ۵۰۰ كانون بسياري از فعاليت هاي مختلف فرهنگي و هنري مساجد ايران را بر عهده گرفتند و در صدد كاركردهاي اجتماعي و فرهنگي اين مكان مهم تلاش كردند.

در قاب لحظه ها
بيست سال پس از انقلاب
005982.jpg
زندانيان سياسي مسلمان تا پايان جنگ تحميلي تشكل سازمان يافته اي نداشتند اما بعد ازسال ۶۸ جرقه شكل گيري اين تشكل سياسي زده شد. براي اطلاع از چگونگي روند اين كانون و فراز و نشيب هاي آن با علي حسيني دبيركل كانون زندانيان سياسي مسلمان گفت وگويي را مجله شاهد ياران انجام داده كه مي خوانيد:
***
* كانون زندانيان سياسي مسلمان چگونه به وجود آمد؟
- پس از آزادي زندانيان سياسي در هنگام پيروزي انقلاب، هريك مشغول كاري شدند و در هنگام جنگ هم، عده اي به جنگ رفتند و شهيد يا اسير شدند. اين افراد در چند ويژگي، مشتركند؛ نخست اين كه دلشان براي انقلاب مي تپد و هم اكنون هم در همه عرصه هاي دفاع از انقلاب حاضرند، شجاع هستند و حرفشان را صريح مي زنند و در هر مقامي كه باشند، تكبّر ندارند. در دوران جنگ، به علت حاد بودن مسائل و مشكلات، آنان نيز به همراهان ديگر مردمان، در جبهه ها و پشت جبهه فعاليت و گاهي هم در جلسات خصوصي، يكديگر را ملاقات مي كردند. نخستين بار در منزل دكتر لطيفي، معدودي از آنها، پيشنهاد دعوت عمومي را دادند. اما موضوع مسكوت ماند تا آقاي كيوان صميمي، نخستين دعوت عمومي را در باشگاه پيام در سال ۶۸ انجام داد و خود ميزبان شد. آن شب، ياران سال هاي شكنجه و خفقان و زندان، بار ديگر با هم ملاقات كردند.
* در اين جلسه چه اتفاقي روي داد؟
- آقايان سيدكاظم اكرمي، جواد منصوري، محمدرضا حسيني، احمدعلي برهاني، حسين طوسي، مصطفي برزگر، خسرو قنبري تهراني، احمد حاتمي يزدي، الله كرم ميرزايي، حسين حرمي، جلال صمصامي، كيوان صميمي و ابوالقاسم سرحدي زاده به عنوان هيأت امنا انتخاب شدند تا پيش نويس اساسنامه يك تشكيلات را تهيه كنند. اين تشكيلات پس از طي مراحل قانوني، در سال ،۷۷ با نام «كانون زندانيان سياسي مسلمان قبل از انقلاب» از وزارت كشور مجوز گرفت.
* اهداف انجمن چه بود؟
۱- برقراري و حفظ ارتباط زندانيان سياسي دوران ستمشاهي به منظور دفاع از انگيزه ها و منشور انقلاب اسلامي( استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي) و استحكام پيوندهاي عاطفي و عقيدتي بين آنها
۲- حفظ، تدوين و نشر تاريخ مبارزات قبل از پيروزي انقلاب
۳- تلاش در جهت حمايت فرهنگي، اجتماعي و پشتيباني اقتصادي از اعضا و خانواده هاي آنها
۴- بزرگداشت ياد مبارزان و شهداي قبل از انقلاب و پيشتازان برپايي نظامي اسلامي.
* در جهت بهبود وضعيت اقتصادي زندانيان سياسي چه اقداماتي صورت گرفته  است؟
- زندانيان سياسي به دليل عزت نفسي كه دارند، كمتر مشكلاتشان را ابراز مي كنند. اما اگر از طريقي مطلع شويم، از نفوذ خود استفاده مي كنيم و كمك هاي لازم را در اختيارشان قرار مي دهيم. لازم به ذكر است كه در سال ،۷۵ از سوي دولت لايحه اي به مجلس پنجم ارائه شد كه بر طبق آن سنوات ايام بازداشت آزادگان مورد احتساب قرار مي گرفت.
اينجانب در حاشيه اين لايحه، پيشنهاد دادم كه به همه كساني كه قبل از انقلاب هم در جهت مبارزات حضرت امام(ره)، اقداماتي را انجام داده و دستگير و زنداني شده اند، در زمره آزادگان قرار گيرند. اين لايحه توسط شوراي نگهبان رد شد و به مجلس برگشت، زيرا براي دولت بار مالي ايجاد مي كرد. دوستان زيادي فعاليت كردند تا دولت، بار مالي ناشي از اين پيشنهاد را بپذيرد.
هنگامي كه دولت تغيير كرد و آقاي خاتمي به رياست جمهوري رسيد، دولت بار مالي را پذيرفت و موضوع بار ديگر در مجلس مطرح شد و پس از تصويب به شوراي نگهبان رفت و تأييد شد. از اين پس، زندانيان سياسي مسلمان قبل از انقلاب هم آزاده تلقي شدند.
* بسياري از زندانيان سياسي در اثر شكنجه ها دچار معلوليت و دردهاي مزمن شده اند. در جهت معاينه و مداواي مستمر آنها چه كرده ايد؟
- بنياد درصد جانبازي آنها را تعيين كرده و از اين طريق مساعدت هاي لازم براي آنها صورت مي گيرد و همچنين جانبازان دفاع مقدس، از درمان كافي برخوردار هستند.
* شرايطي كه فرد زنداني از مزاياي «آزاده بودن» برخوردار مي شود، كدامند و احراز صلاحيت او چگونه صورت مي گيرد؟
- اين افراد از طريق رسانه ها مطلع شدند و در تهران و شهرستان ها به ستاد آزادگان(سابق) مراجعه و فرم هاي مربوطه را تكميل كردند. اين فرم ها به وزارت اطلاعات تحويل داده شدند تا ظرف سه  ماه، درباره آنها اظهار نظر نمايد. اظهار نظر وزارت اطلاعات شامل موارد زير مي شد:
۱- آيا صاحب فرم بيش از ۶ ماه بازداشت بوده يا كمتر از آن؟
۲- آيا مبارزات او در راستاي اهداف مبارزات حضرت امام بوده است يا نه؟
۳- پس از انقلاب، بر اساس مدارك متقن(حكم دادگاه)، عليه نظام جمهوري اسلامي اقدام كرده است يا نه؟
هيأت مديره كانون جهت تسريع در انجام اين مراحل و صدور كارت آزادگي براي زندانيان، با وزير اطلاعات، معاونان او و مسئولان ذيربط در آن وزارتخانه و نيز با رياست ستاد آزادگان(سابق) و معاونان و مسئولان ذيربط در آن وزارتخانه و نيز با رياست ستاد آزادگان و معاونان و مسئولان ستاد، جلساتي را منعقد كرد و پيگيري هاي لازم را انجام داد. در بسياري از موارد كه پرونده هاي اشخاص با مشكلاتي مواجه شد، موضوع از طريق هيأت مديره كانون، پيگيري و موارد حل و فصل شدند. لازم به ذكر است كه در اين زمينه، رؤساي مجالس پنجم و ششم؛ آقايان ناطق  نوري و كروبي و رؤساي جمهور دوره هاي ششم و هفتم، آقايان هاشمي رفسنجاني و خاتمي، وزراي اطلاعات و آموزش و پرورش كشور؛ آقايان يونسي، حاجي و موسوي لاري و رئيس ستاد آزادگان و مسئولان ذيربط، نهايت مساعدت و همكاري را كردند.

برگزاري گردهمايي
«نهضت حسيني و انقلاب اسلامي» در هند
ايرنا:جمع زيادي از شخصيت هاي سرشناس فرهنگي و هنري هند دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران را در يك گردهمايي يك روزه با عنوان «نهضت حسيني و انقلاب اسلامي» در شهر بمبئي، مركز ايالت ماهاراتشرا، در غرب هند، مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
محمود الرحمن، رئيس سابق دانشگاه «مسلم عليگر» و دبير سابق امور پارلماني هند، تاريخ روابط بين ايران و هند را طي مقاله اي تحت عنوان «انقلاب اسلامي و توسعه روابط سياسي، فرهنگي و اقتصادي بين هند و ايران» تشريح كرد.
وي گفت: «ايرانيان داراي سابقه فرهنگي درخشاني هستند و انقلاب اسلامي ايران اصلاً يك انقلاب فرهنگي بود و ادعاهاي برخي از كشورها در مورد ايران كاملاً نادرست است. مردم ايران خدمات بزرگي را به جهان كرده اند و دولت اين كشور هرگز درصدد تخريب كشوري نيست» .پروفسور خانم نيتا راميا، استاد دانشگاه «اس.ان.دي.تي» ، هند وضعيت زنان را در ايران طي مقاله اي تحت عنوان «آميزش فرهنگ قديم و جديد در بانوان ايراني» تشريح كرد و گفت: «زنان ايراني در همه زمينه ها فعال و از حقوق اجتماعي زيادي برخوردار هستند» .
پروفسور خانم رفيقه شبنم عابدي، رئيس بخش فارسي و ادبيات اردوي دانشگاه بمبئي، انقلاب اسلامي ايران را طي مقاله اي تحت عنوان «انقلاب اسلامي و زن» به عنوان يكي از تحولات عظيم جهان بشريت توصيف كرد و گفت: «دنيا شاهد وقوع انقلاب هاي زيادي بوده است، ولي وقوع سه انقلاب چهره جهان را دگرگون ساخت» .
اين سه انقلاب عبارتند از انقلاب محمد(ص)، انقلاب حسين(ع) و انقلاب خميني(ره).
وي اثرات اين سه انقلاب عظيم را بر جهان بشريت برشمرد و گفت: «انقلاب خميني(ره) ايران را از ظلم و ستم رضاشاه پهلوي نجات داده و زنان ايراني هم اكنون از همه حقوق اجتماعي برخوردار و آنان در همه زمينه ها فعال هستند» . پروفسور جگ جيت سينگ كارباندا، رئيس پيشين دانشگاه بمبئي، طي سخناني در اين گردهمايي گفت: «انقلاب اسلامي امام خميني(ره) جهان را متاثر ساخت و امام خميني(ره) تنها كسي بعد از حضرت محمد(ص) بود كه مردم را به راه راست هدايت كرد.»
سويدناندگاونگر، مسئول جشنواره فيلم آسيا در هند نيزگفت:
«انقلاب اسلامي در واقع حركتي عليه فرهنگ غربي بود و توصيف اين انقلاب به عنوان پسگرايي يك اشتباه بزرگ است. امام خميني(ره) سينما را به عنوان تجلي گاه فرهنگ توصيف كرد و سينماي ايران اين هدف را با موفقيت تمام دنبال كرد؛ به طوري كه هم اكنون يكي از موفق ترين سينماها در جهان به شمار مي رود.»
« ناندگاونگر»در تشريح موفقيت سينماي ايران در جشنواره هاي بين المللي گفت:« فيلم هاي ايراني ۱۰۰ جايزه بين المللي را در طول سال ۱۹۹۳ از آن خود كردند كه در تاريخ هر كشوري بي سابقه است .»

نخستين اجلاس نهادهاي انقلاب اسلامي
در تهران برگزار شد
گروه انقلاب:نخستين اجلاس نهادهاي انقلاب اسلامي با حضور جمعي از نهادهاي انقلاب اسلامي در دفتر مركزي جهاد دانشگاهي در تهران برگزار شد.
رئيس جهاد دانشگاهي گفت:« نهادهاي انقلاب اسلامي با هدف انجام ماموريت هاي مشخص تشكيل شد و با وجود فراز و نشيب هاي بسيار در طول سال هاي پس از انقلاب توانست خدمات چشمگير و قابل توجهي را به جامعه و مردم ارائه دهد.»
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي،«علي منتظري »با بيان اين كه جوهره انقلابي مي تواند چراغ راه آينده ما باشد، افزود:«بايد با احساس دين نسبت به خون شهدا و تبعيت از اصول و آرمان هاي امام راحل(ره) و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي در حفظ اين جوهره كوشيد.»
وي با تاكيد بر ضرورت تدوين تجربيات مديريتي و عملكردي اين نهادها گفت: «مجموعه اي مدون از دستاوردها و تجربيات نهادهاي انقلابي مي تواند به عنوان يك الگوي توسعه بومي در اختيار نظام قرار گيرد.» منتظري گفت: «انتقال ارزش ها و آرمان ها و تبيين دستاوردهاي انقلاب اسلامي براي نسل جديد و جوانان از مهمترين وظايفي است كه اين نهادها بايد به آن توجه داشته باشند» .اصغر  آب خضر، قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي نيز در اين نشست گفت: «نهادهاي انقلابي به رغم كاركردهاي متفاوت با اهدافي چون آشنايي با موقعيت تاريخي جامعه در مقابله با خودباختگي فرهنگي، تهديدزدايي و افزايش ضريب امنيت و وحدت ملي، جلوگيري از گسست نسل ها و انتقال ارزش ها به نسل هاي جديد تشكيل شد.»
حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي رضايي، قائم مقام نماينده ولي فقيه در بنياد مسكن انقلاب اسلامي نيز در اين نشست با اشاره به اين كه ايمان و تبعيت از رهبري عوامل اصلي پيروزي انقلاب اسلامي بوده است، گفت: «انقلاب به بركت خون شهدا، زحمات شاگردان انقلابي امام و توانايي هاي نهادهاي انقلاب حاصل شد و امروز اين نهادها در تثبيت نظام و تحقق اهداف و آرمان هاي اسلام تلاش مي كنند.» حجت الاسلام والمسلمين محمد محمديان، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با اشاره به اين كه انقلاب اسلامي يك انقلاب بي بديل و بي نظير در عصر حاضر است، گفت: «فرهنگ و ادبياتي كه امام راحل(ره) مطرح كرد، فرانسلي و فرازماني بود و انقلاب نه تنها هنوز دچار زمان زدگي نشده است، بلكه به تدريج راه اصلي خود را آغاز كرده است» .حجت الاسلام والمسلمين عباس اسكندري، معاون فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي نيز گفت: «در ابتدا ضرورت تشكيل نهادهاي انقلاب اسلامي براي برخي روشن نبود، اما تاثير ابتكار ارزشمند رهبر انقلاب در تشكيل اين نهادها و بركات و خدمات ارائه شده توسط آنها در حال حاضر براي همگان ملموس است» .در اين نشست كليات نظام نامه اجلاس نهادهاي انقلاب اسلامي، پيش نويس آيين نامه داخلي اجلاس نهادهاي انقلاب اسلامي و ايجاد دبيرخانه دائمي اجلاس در جهاد دانشگاه به تصويب رسيد و زمان اجلاس بعدي نيز ارديبهشت ماه سال آينده اعلام شد.

راه خدا
005976.jpg
005979.jpg
اشاره: زندانيان سياسي دوران ستمشاهي اغلب از اقشار تحصيلكرده و فرهيخته جامعه بودند. اين گروه از انسان هاي شريف وقتي توسط دژخيمان رژيم پهلوي گرفتار زندان و حبس مي شدند، كم كم با ذوق و قريحه خود، دور از چشم زندان بانان، آثاري را در قالب شعر و نثر خلق مي كردند كه به خودي خود قابل ستايش است.
براي آشنايي نسل جوان ، گوشه اي از اين آثار ماندگار را مي خوانيم:
هوا تاريك
فضا دم كرده و سنگين
حصار از هر طرف پيچيده در هم تنگ
سكوتي تلخ و وحشتزا فراگسترده بال و پر
و من با پيكري رنجور
در اين نفرت زده سلول
نشسته با خداي خويشتن تنها
فروغ چشم هايم بي رمق گشته
براندامم حكومت مي كند لرزه
سرم مي چرخد از سستي
و مي آيد صدا از بندبند استخوان هايم
ولي خرسند و خوشحالم
نمي گريم
نمي نالم
كه در راه خدا اينها و صد مانند اينها سهل و آسان است
شكنجه، زجر و زندان راحت جان است
از آن روزي كه برخود برنهادم نام انساني
وزان لحظه كه پوشيدم ره و رسم مسلماني
پذيرفتم همه هر چه رضاي كردگارم بود
بريدم دل ز هرچه سد راهش بود
گذشتم از زن و اموال و فرزندان
فدا كردم به راه او جواني و توان و جان
نخواهم جز رضاي او
نپويم غير راه او
خدايا عشق تو در هر رگ و خونم
به جز تو يار و محبوبي نمي خواهم، نمي جويم
تو اي محبوب و معشوقم
تو اي مقصود و معبودم
ولي و آشنايم تو
انيس و رهنمايم تو
تنم تو، روح و جانم تو، رگم تو، استخوانم تو...
لاي لاي لاي لاي لاي
گل پونه گل پونه گل پونه
بابات رفته دلم خونه دلم خونه دلم خونه
بابات امشب نمي آيد
گرفتن بردنش شايد
بخواب آروم چراغ من
گل شب بوي باغ من
بابات شب رفته از خونه
كه خورشيد را بجنبونه
لاي لاي لاي لاي لاي گل انجير گل انجير گل انجير
بابات داره بپاش زنجير بپاش زنجير بپاش زنجير
بپاش زنجير صد خروار
چشاش خواب و دلش بيدار
خراب ميشه در زندون
بابات مياد شاد و خندون
لاي لاي لاي لاي لاي گل خورشيد گل خورشيد گل خورشيد
بابات و برده ان تبعيد
دلي مانند شير داره
بچه ش صدها عمو داره
بخواب آروم گل اميد
بابات حال تو رو پرسيد
به او گفتم كه شيري تو
پي اونو مي گيري تو...

سخنگاه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |