سه شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۳ - Feb 28, 2006
مهندس چمران تشريح كرد:
عملكرد شوراي شهر تهران در سال ۸۴
عكس: عليرضا بني علي
006051.jpg
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ديروز عملكرد اين شورا در سال ۸۴ را تشريح كرد.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز به مناسبت سومين سالگرد برگزاري انتخابات دومين دوره شوراهاي شهر و روستا در گفتگو با خبرنگاران گفت: شوراي شهر دوم در شرايطي پا به عرصه انتخابات گذاشت كه فضاي موجود فضاي مناسبي نبود ولي اعضا با ارايه راهكارها و با تأكيد بر تعهد و تخصص و صداقت در عمل توانستند به شوراي شهر راه يابند و بافت منسجمي را براي خدمت رساني به وجود آورند.
وي افزود: شوراي شهر در اين مدت توانست تحولي اساسي در مديريت شهري به وجود آورد و بر كل كشور و در انتخابات مجلس و رياست جمهوري تأثير بگذارد.
چمران با اشاره به اقدامات و تلاش شوراي شهر براي شناسايي مشكلات و برنامه ريزي براي رفع آنها گفت: از همان ابتدا برنامه هاي مهمي از جمله تهيه طرح جامع و تفصيلي، برنامه پنج ساله و چشم انداز ۲۰ساله تهران در دستور كار شوراي شهر قرار گرفت تا با برنامه ريزي هاي عملي و دقيق، شهر بهتر اداره شود. وي ابراز اميدواري كرد طرح هاي جامع و تفصيلي و راهبردي پايتخت اوايل سال آينده تهيه و آماده شود.
چمران افزود: طي اين مدت همچنين در رابطه با بافت هاي فرسوده، مسايل ترافيكي، خطوط مورد نياز مترو طرح ها و لوايح بسيار خوبي تصويب شده و براي نمونه در ارتباط با تجميع املاك واقع در بافت هاي فرسوده به تناسب تعداد پلاك ها تا ۹۰ درصد تخفيف عوارض در نظر گرفته شد.
چمران با بيان اينكه شوراي شهر در سال ۸۴ به جز جلسات كميسيون ها، ۷۸ جلسه رسمي و علني داشته است گفت: در اين جلسات طرح ها و لوايح مهمي به تصويب رسيده است.
وي با اشاره به برخي از اين مصوبات گفت: ساماندهي بافت هاي فرهنگي مذهبي، تثبيت نرخ خدمات شهرداري، ارايه تسهيلات به صاحبان نانوايي هاي سنتي، احداث پل هاي مكانيزه عابر پياده با مشاركت بخش خصوصي، تجميع پلاك هاي همجوار در بافت هاي فرسوده و كاهش عوارض آنها، تسهيلات رفاهي براي رانندگان تاكسي، مناسب سازي فضاهاي شهري براي معلولين از جمله مصوبات شورا در سال ۸۴ است.
وي همچنين ساماندهي خدمات و فوريت هاي پزشكي، اصلاح و تصويب اساسنامه سازمان مديريت بحران، استمرار طرح پاركبان، ايجاد نمايشگاه بين المللي جديد در شهر آفتاب، ساماندهي پايانه هاي مسافربري درون شهري و برون شهري، تهيه برگه مشخصات فني ساختمان، جانمايي بوستان هاي مادر، تدوين آئين نامه هاي مربوط به بازار ميادين ميوه و تره بار و اجازه دريافت وام براي تكميل طرح هاي ضروري شهرداري را از ديگر مصوبات مهم شوراي شهر در سال ۸۴ برشمرد.
رئيس شوراي شهر در پاسخ به سئوالي گفت: مصوبات شورا كه مجري اكثر آنها شهرداري است به مرحله اجرا گذاشته شده است و برخي مصوباتي كه جنبه توصيه و پيشنهاد به دولت داشته است نيز هم  اكنون در دست بررسي است. پيشنهاد شورا در رابطه با بافت هاي فرسوده مبني بر ۲ برابر شدن ميزان وام و نصف شدن بهره آن هم اكنون در دولت در دست بررسي است.
چمران همچنين گفت: شوراي شهر بر عملكرد شهرداري نظارت دارد و در همين راستا معاونت گروههاي نظارت به صورت گسترده كارها و نحوه برخورد شهرداري با مردم را پيگيري مي كند و از نظر مالي، شهرداري هر ماه گزارشي را به شوراي شهر ارائه مي دهد.
وي در پاسخ به سئوالي درباره سازمان فرهنگي هنري شهرداري گفت: اين سازمان بر حسب برخي ضرورت ها بودجه خود را خارج از برنامه اختصاص داده و هزينه كرده است.
چمران با بيان اينكه تخلف در هر جايي داراي يك مصداقي است، گفت: اين سازمان براساس برنامه زمان بندي شده بودجه خود را هزينه نكرده، بلكه براساس ضرورت ها بودجه تخصيص داده است. به عنوان مثال از آنجا كه اكثر برنامه هاي اوقات فراغت در تابستان اجرا مي شود، ممكن است بخشي از بودجه خارج از زمان پيش بيني شده هزينه شده باشد.
چمران همچنين گفت: مسايل رفاهي كاركنان شركت واحد همواره مورد توجه بوده و هست و تاكنون بسياري از مشكلات آنها رسيدگي شده و خواهد شد.به گفته وي از ۱۹۲ ميليارد تومان بودجه سال آينده شركت واحد ۱۱۰ ميليارد آن بودجه جاري است و ۵۰ ميليارد تومان نيز از محل كمك وزارت كشور و ۳۰ ميليارد تومان نيز در بخش ديون در نظر گرفته شده است.
چمران در پاسخ به سئوالي در مورد پروژه مونوريل نيز گفت: با توجه به اختلافات به وجود آمده بر سر راه اين پروژه سرمايه گذار از ادامه پروژه هراس دارد. وي همچنين ابراز اميدواري كرد با توجه به تلاش شهرداري براي تسريع در اجراي پروژه ها، بهره برداري از بسياري از آنها، اوايل سال آينده آغاز شود.
۲۱۶ ميليارد تومان كمك به مترو
رئيس شوراي شهر همچنين با اشاره به ادامه بررسي لايحه بودجه سال آينده شهرداري در جلسه بعدازظهر روز يكشنبه گفت: در اين جلسه اعضاي شوراي شهر با اختصاص ۲۱۶ ميليارد تومان به شركت مترو براي انجام پروژه هاي عمراني موافقت كردند.علاوه بر اين در لايحه بودجه مبلغي براي دريافت ديون شركت مترو پيش بيني شده است.به گفته مهندس چمران براي پرداخت بدهي هاي انباشته شركت واحد اتوبوسراني نيز ۳۰ ميليارد تومان اختصاص يافته است.
تشكيل شوراياري ها
از سوي ديگر، چمران گفت: تشكيل انجمن هاي معتمدين محلات براساس قانون جزو وظايف شوراهاي اسلامي شهرهاست. وي افزود: براي تشكيل اين انجمن ها الزاماتي مورد نياز است كه شوراي شهر در حال تدارك آنهاست.
چمران هزينه تشكيل شوراياري هاي محلات در روزهاي ۱۹ و ۲۶ اسفند ماه را معادل ۵۰۰ ميليون تومان عنوان كرد كه به گفته وي با اعمال صرفه جويي در هزينه ها اين رقم پيش بيني شده است.

از سوي شهرداري تهران اعلام شد:
هفته آخر سال، هفته آراستگي شهر
گروه شهري: شهرداري تهران هفته پاياني سال را هفته آراستگي شهر نامگذاري كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، هر روز هفته پاياني سال به برنامه هاي مهم خدمات شهري ازجمله جمع آوري ضايعات خانگي به صورت بازيافتي، شستشوي در و ديوار ساختمان ها و كركره مغازه ها، گل كاري، لكه گيري و رنگ آميزي، نظافت معابر و پاكسازي و طراحي بوستان هاي شهر، اختصاص مي يابد.
براساس دستورالعمل طرح استقبال از بهار، بايد تمامي ساعت هاي نصب شده در سطح شهر تهران تعمير و براي تحويل سال جديد تنظيم مجدد شوند.
در همين حال، رفع نواقص، يكسان سازي تابلوهاي معابر و اسامي خيابان ها، كوچه ها و شماره منازل كه به هر دليل كثيف، ناخوانا و يا نازيبا شده اند، نيز از برنامه هاي سازمان زيباسازي شهر تهران در آستانه بهار است.
همچنين پاكسازي و شستشوي ديوارهاي عمومي و امحاي تمامي آگاهي هاي تبليغاتي، برچسب ها و پوسترهاي نصب شده بر بدنه ساختمان ها و پانل هاي تبليغاتي رايگان و پاكسازي نماهاي ساختمان هاي اداري دولتي يا غيرانتفاعي از ديگر برنامه هاي سازمان زيباسازي شهر تهران عنوان شده است.
تعويض، تعمير و رنگ آميزي مبلمان شهري فرسوده و ترميم و يكسان سازي آن از ديگر برنامه هاي درحال اجراي سازمان زيباسازي در آستانه سال نو است.

مترو آخر اسفند در شرق تهران
006045.jpg
گروه شهري: هفته آخر اسفندماه امسال نيمه شرقي خط ۲ از ايستگاه بهارستان تا ايستگاه دانشگاه علم و صنعت آماده بهره برداري خواهد بود.
به گزارش همشهري اين مسير ۶۰ كيلومتر طول دارد و داراي ۸ ايستگاه دروازه شميران، امام حسين (ع)، شهيد مدني، سبلان، نظام آباد، گلبرگ، سرسبز و دانشگاه علم و صنعت است كه براساس برنامه ريزي به عمل آمده سه ايستگاه اصلي آن (ايستگاه هاي دانشگاه علم و صنعت، سرسبز و شهيد مدني) در هفته آخر اسفندماه امسال و پنج ايستگاه باقيمانده در خرداد و شهريورماه سال آينده افتتاح خواهند شد.
بنابراين گزارش و با افتتاح اين مسير شرق تهران به شبكه مترو خواهد پيوست و ۳۰۰ هزار سفر به تعداد سفرهاي روزانه با مترو افزوده مي شود.

تكميل ميدان نور
006048.jpg
مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران از بهره برداري سه پروژه مهم عمراني، تا پايان اسفند ماه خبر داد. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر نصر، مدير عامل سازمان مهندسي و عمران گفت: روند پيشرفت پروژه هاي عمراني با توجه به شرايط فصلي و اقليمي با برخي محدوديت ها مواجه مي شود. نصر افزود: به رغم اين محدوديت ها و با تلاش شبانه روزي همكاران و به كارگيري تمهيدات لازم سازمان هاي مسئول دست كم در هر هفته تا پايان سال يك پروژه عمراني بزرگ در تهران به بهره برداري مي رسد.اين مقام مسئول در شهرداري تهران گفت: گشايش تقاطع غير همسطح بزرگراه شهيد همت و اتوبان ستاري نخستين طرحي خواهد بود كه با حضور شهردار تهران به بهره برداري مي رسد.
برخي موانع طبيعي و جوي همچون سرما و بارندگي، در مدت زمان تعيين شده پروژه هاي نيمه تمام را به پايان برسانيم .

معتمدين ۱۱ منطقه
006042.jpg
رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با اشاره به نياز ۱۱منطقه تهران به انتخاب ۱۶۵۰ معتمد محله گفت: ۱۹ اسفند معتمدين (شوراياران) ۱۶۵ محله در اين مناطق انتخاب مي شوند. رسول خادم با اشاره به تشكيل هيات هاي نظارت و اجرايي در مناطق ۲۲ گانه تهران تصريح كرد: در مرحله اول معتمدين محلات مناطق ۶ ، ۸ ، ۹ ، ۱۰ ، ،۱۳ ۱۴ ، ۱۶ ، ۱۷ ، ۱۸ ، ۲۰ ، ۲۲ توسط هيأت هاي نظارت و اجرايي محلات انتخاب خواهند شد.
وي با اشاره به ثبت نام ۸ هزار نفر از معتمدين محلات براي فعاليت در انجمن شوراياري محلات تصريح كرد: متقاضيان مي توانند با ارائه مدارك خود با حداقل ۲۵ سال سن و ۶ ماه سكونت در محل، به ستادهاي مستقر در محلات كه به صورت تمام وقت فعاليت مي كنند، براي ثبت نام مراجعه كنند.

نگاه
006039.jpg
علي درخشي

افزايش آلودگي خليج فارس
مهر: مديركل دفتر زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: بررسي ها نشان مي دهد آلودگي درياي خليج فارس به دليل آلاينده هاي نفتي، افزايش يافته است.دكتر محمد باقر نبوي افزود: با توجه به اينكه درياي عمان و خليج فارس محل حمل و نقل جهاني نفت محسوب مي شود، خطر نشت نفت و غرق شدن نفتكش ها مي تواند تاثيرات نامطلوب زيست محيطي بر بستر و سواحل اين درياها داشته باشد كه در حال حاضر بررسي ها نشان مي دهد آلودگي اين دريا نيز از حد مجاز گذشته است.
وي بازرسي هاي مستمر و گشت منطقه اي راپمي را در شناسايي مناطق آلوده درياها موثر دانست و گفت: گشت منطقه راپمي كه طي هفته آينده به پايان مي رسد، در شناسايي مناطق آلوده اين دريا مي تواند نقش مهمي داشته باشد.نبوي تصريح كرد: پس از شناسايي مناطق آلوده، اقدامات لازم جهت رفع آلودگي با همكاري كشورهاي عضو آغاز خواهد شد تا سطح آلودگي به حد مجاز كاهش يابد.

يك ميليون موتورسيكلت ثبت شده اند
روزانه ۶۰۰ خودرو از رده خارج مي شوند
ايلنا: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، گفت: تاكنون بيش از ۲ ميليون خودرو و يك ميليون موتورسيكلت در طرح صدور كارت هوشمند سوخت ثبت شده  اند .
سردار محمد رويانيان- معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: در طول ۱۰ ماهه سال جاري ميزان كشته  ها، ۷/۱ درصد افزايش داشته؛ اما ميزان مجروحان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۳/۵ درصد كاهش يافته است.
وي افزود: در ناوگان حمل و نقل عمومي ميزان تصادفات ۳/۱۴ درصد و ميزان مرگ و مير در صحنه تصادفات نيز ۶/۲۶ درصد كاهش يافته است.
رويانيان خاطرنشان  كرد: در سال جاري تصادفات دسته  جمعي منجر به كشته شدن بيش از ۵ نفر ۴/۱۸ درصد، ميزان مرگ و مير ناشي از اين تصادفات ۸/۴۲ درصد و تعداد مصدومان و مجرمان ۵/۳۲ درصد كاهش يافته است.
وي، با اشاره به اجراي طرح  هاي مختلف در سال جاري، افزود: با اجراي طرح ساماندهي موتورسيكلت  ها از ۱۵ بهمن  ماه سال جاري، ۱۱۰ هزار موتور متخلف متوقف شد و در حال حاضر ۸۵ درصد مردم در تهران و ۷۰ درصد در كلان  شهرها از كلاه ايمني استفاده مي  كنند.
وي گفت: طرح تردد زوج و فرد خودروها براي اولين بار حدود دو ماه اجرا شد و ۷۰ درصد مردم از اجراي اين طرح رضايت دارند.
رويانيان افزود: در سه ماه گذشته، روزانه ۳۵ دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج مي  شد، در حالي كه در حال حاضر اين رقم به ۶۰۰ دستگاه در طول هر روز رسيده است.
وي، با اشاره به اجراي طرح نوروزي پليس راه از ۲۵ اسفندماه، گفت: در طرح نوروزي سال ۸۵ ، ۵۰ ايستگاه پليس راه با ۵۰ تيم پزشكي كامل در جاده  ها فعال مي  شوند.
وي تصريح  كرد: ۴۰۰ دستگاه خودروي سمند به صورت گشت به پليس راه افزوده مي  شود و در ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس مسافربري نيز سيستم كنترل نامحسوس اجرا مي  شود.
رويانيان خاطرنشان كرد: در طرح نوروزي سال ۸۵ ، ۲ هزار نيروي بسيجي نيز به عنوان «پليس   ياربسيجي» در كنار نيروهاي پليس راه خواهند بود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |