سه شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۳ - Feb 28, 2006
نقش رسانه ها در موفقيت فوتبال ايران در جام جهاني
اهرم هاي موافق تيم ملي فوتبال
006018.jpg
گروه ورزشي _ جهانگير كوثري: در ماه آخر سال ۱۳۸۴ هستيم. نزديك به سه هفته ديگر همه به تعطيلات مي روند، ورزش نيز به نوعي دچار خانه تكاني مي شود. طرح هايي در راه است. طرح هايي تغيير مي كنند، مصوباتي كنار گذاشته مي شوند و ورزش از منظر ديگري به رشته ها نگاه خواهد كرد. ورزش نيز قصد دارد از بخش هاي خصوصي بكاهد و براي عمومي كردن اين پديده طرح هاي همگاني خود را به روي ميز اجرا بگذارد. شايد خصوصي سازي در ورزش كم رنگ تر شود و مخارج ورزش كردن  هم براي عموم مردم پايين بيايد و كمي هم تبعيض از ميان برود و بسياري از طرح ها زمين گذاشته شود. افسوس براي وقت ها و سرمايه هايي كه از دست رفت و سيستم كوچك تر ورزش دوباره دستخوش تغييرات شد و ورزش لباس نو كرد تا تابع برنامه هاي كلان تر شود. خب راه ورزش همگاني بازتر شد و حالا با مخارج كمتر مي توانيم در بهترين مكان هاي ورزشي به فعاليت بپردازيم بدون آن كه عقده گشايي كنيم و بخواهيم يك چهارم از حقوق خود را صرف ورزش بكنيم.
ورزش چند هفته ديگر به استراحت مي رود. اما يك رشته باقي ماند و حساس ترين اوقات خود را مي گذراند، اواسط خرداد ماه سال آينده در بزرگترين رخداد ورزشي جهان تيم ملي فوتبال ما به ديدار پرتغال مي رود. نزديك به سه ماه ديگر فرصت داريم تا خود را براي اين ديدار بزرگ و حساس آماده كنيم. در اين فاصله تيم ملي بايد لباس هاي مورد نياز را براي اين رزم سخت پرو و بهترين آن را بر تن كند. در اين فاصله چه كارهاي مهمي كه زمين مانده است. اهرم اصلي اين حركت چيست؟ چون تمام پديده ها، مردم . و مردم كه قادرند از نظر روحي و رواني تيم را به درجه اي از انگيزه برسانند كه قادر باشد از تمام پتانسيل خود بهره گيرد. اين حمايت هم اكنون به شكل گسترده اي وجود دارد، اما جهت تنوير افكار و روشن نمودن مسير كوتاه حركت تا جام جهاني رسانه ها نقش مهم تري به عهده دارند. اين حمايت به منزله تأييد برنامه هاي غلط يا حركت هاي پراشتباه نيست انتقاد و ترسيم موقعيت واقعي جزو وظايف و رسالت مطبوعات و صدا و سيما و خبرگزاري است تا اين مرحله هم انصافاً صدا و سيما به بهترين شكل به حمايت از تيم ملي پرداخته است و برنامه هاي مختلف ورزشي در سيما كه چندي است به حجم كيفي و كمي آن نيز افزوده گشته است ورزش فوتبال را فراموش نكرده است ،از برنامه نود گرفته تا بخش هاي گزارش راديويي كه انصافاً تمام رويدادهاي فوتبال ايران و جهان را زيرپوشش قرار داده است، تيم ملي خود را فراموش نكرده اند.
مطبوعات نيز اين گونه بوده اند كه تيم ملي خود را تا جام جهاني همراه باشند. آنها كه روز به روز به تعدادشان هم افزوده مي شود، نقد مي كنند، اما تخريب هرگز. در اين شرايط بسيار حساس هركس فوتبال ملي را دوست دارد به نوعي در پشت آن قرار گرفته است و جز اين انتظار نمي رفت. شكوه پيروزي ملي ما در فوتبال بازتاب هاي شكوهمندي خواهد داشت كه اگر اتفاق بيفتد، انسجام و همبستگي خواسته هاي ملي ما را برآورده مي سازد. ما در انتظار اين پيروزي و حركت ملي هستيم و خوشبين به اين واقعيت كه تيم ملي ما شايستگي هاي بسيار دارد. نگارنده بدون تعارف اعتقاد دارد كه فوتبال ما در جام جهاني به دور دوم صعود خواهد كرد.

ديدار پيتر   ولاپان با دكتر قريب
006021.jpg
گروه ورزشي: پيتر ولاپان معاون دبير كل كنفدراسيون فوتبال آسيا و رئيس طرح توسعه فوتبال (آسيا ويژن) صبح چهارشنبه با دكتر حسين قريب مديرعامل استقلال ديدار و گفت وگو خواهد داشت.در اين نشست مشترك كه در محل باشگاه استقلال برگزار مي شود ولاپان با مديرعامل استقلال در ارتباط با طراحي حرفه اي چارت تشكيلاتي اين باشگاه و مراحل حرفه اي شدن آن و استانداردهاي بين المللي صحبت خواهد كرد.ولاپان كه روز گذشته وارد تهران شد پس از افتتاح پايگاه آسيا ويژن در اصفهان به تهران مي آيد. او براي رشد كمي و كيفي باشگاه هاي ايران در اولين گام با دكتر قريب و باشگاه استقلال به بحث مي نشيند.
به گفته ولاپان، استقلال يكي از قديمي ترين و پرافتخارترين باشگاه هاي آسياست و مي تواند استانداردهاي لازم جهاني شدن را به دست آورد.
قرار است ولاپان به همراه قريب از ورزشگاه اختصاصي استقلال تختي ديدن به عمل بياورد.

اشتباه در محاسبه قدرت واليبال
ايران يكي از بخت هاي مسلم مدال در دوحه
006036.jpg
گروه ورزشي _ علي شاكري: در كمتر از ۹ ماه به آغاز پانزدهمين دوره بازيهاي آسيايي ۲۰۰۶ دوحه معاون مركز توسعه ورزش قهرماني گزارشي مبني بر ارزيابي موقعيت تيم هاي ورزشي كشورمان در اين رقابت ها را ارائه داد كه در مورد واليبال به نظر مي رسد بررسي دقيقي صورت نگرفته است. در مورد واليبال كه در دوره قبل به مقام دوم و مدال نقره دست يافته است عنوان شد كه اين رتبه در غياب دو تيم ژاپن و چين به دست آمد.
در حالي كه در بازيهاي آسيايي ۲۰۰۲ بوسان تيم هاي ژاپن و چين با تيم دوم خود در بازيهاي آسيايي حاضر شدند و تيم هاي اصلي خود را در مسابقات قهرماني جهان در آرژانتين شركت دادند. در همان بازيهاي بوسان نيز اگر دو تيم چين و ژاپن با تيم اصلي خود هم حضور پيدا مي كردند باز هم كسب مدال براي تيم قدرتمند ايران قطعي بود. همانگونه كه يك سال بعد در مسابقات قهرماني آسيا و اقيانوسيه در تيان جين چين كه همه قدرت هاي آسيايي از جمله ژاپن، چين و كره جنوبي با تيم هاي اصلي خود به همراه استراليا (نماينده اقيانوسيه و آسيا) در بازيهاي المپيك آتن حضور داشتند تيم ملي ايران با برتري قابل توجه و شكست دادن ژاپن، استراليا و هند به مدال برنز نائل آمد. ضمن آنكه تيم ملي واليبال ايران به جز لغزشي ناشي از عدم آمادگي لازم و دورخيز مناسب كه در بازيهاي اخير قهرماني آسيا در تايلند داشت در همين بازيها نيز موفق به مغلوب كردن ژاپن قهرمان اين دوره از بازيها شد و در پوئن شماري از صعود به نيمه نهايي بازماند. در طول دو سال اخير هم سواي پيروزي هاي پياپي برابر ژاپن ركورددار قهرماني در آسيا و فاتح مدال طلاي المپيك ۱۹۷۲ مونيخ ،هم چين را شكست داد و هم موفق شد در بازيهاي انتخابي المپيك آتن به شكست ناپذيري كره جنوبي خاتمه دهد. واليبال ايران در مقطع كنوني نيز در صورت داشتن برنامه تداركاتي مناسب و حمايت كميته ملي المپيك و سازمان تربيت بدني پتانسيل لازم را براي رفتن به روي سكو بيشتر از ساير تيم هاي آسيايي دارد.

پايان همكاري پارك كي ون با واليبال ايران
«پارك كي ون» سرمربي كره اي تيم ملي واليبال ايران با پايان يافتن همكاري اش با فدراسيون واليبال طي روزهاي آينده تهران را به مقصد ايتاليا ترك خواهد كرد.  در آخرين ديدار پارك كي ون با يزداني خرم، حسين حسيني سرپرست سابق تيم ملي هم شركت داشت و در محيطي دوستانه ضمن قدرداني از زحمات اين مربي طي چند سال گذشته ادامه قرار داد او كه تا سال ۲۰۰۷ بود براساس يكي از بندهاي موجود خاتمه يافته تلقي شد.

دانشگاه آزاد ميزبان رقابتهاي
دانشگاههاي كشورهاي اسلامي
006027.jpg
آنا: مديركل تربيت بدني دانشگاه آزاد جذب و گرايش دانشجويان به ورزش در ابعاد قهرماني و همگاني و آماده كردن آنان براي پذيرش مسئوليت هاي مهم اجتماعي را مهمترين اهداف تربيت بدني دانشگاه آزاد در بخش ورزش عنوان كرد.
دكتر بهرام قديمي  با بيان اين مطلب افزود: رويكرد علمي به ورزش در راستاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي و سلامت روحي و جسمي دانشجويان در كنار حضور قدرتمند در ميادين بين المللي همواره در اولويت برنامه هاي دانشگاه آزاد در ابعاد قهرماني و همگاني قرار داشته و فعاليت در ۵۰ رشته ورزشي و حضور بيش از ۱۵۰ هزار دانشجوي ورزشكار فعاليت هاي ورزشي دانشگاه آزاد را از گستردگي و حجم بالايي برخوردار كرده است .
قديمي  در پايان از ميزباني رقابتهاي ورزشي دانشگاههاي كشورهاي جهان اسلام در آذر ماه سال آينده خبر داد و اظهار داشت: مهمترين برنامه دانشگاه آزاد در سال آينده ميزباني شايسته اين مسابقات است و با توجه به اينكه دكتر جاسبي رياست دانشگاههاي كشورهاي جهان اسلام را برعهده دارد تلاش مي كنيم تمامي  امكانات خود را براي برگزاري مطلوب اين مسابقات بسيج كنيم تا دانشجويان كشورمان حضور قدرتمندانه اي در عرصه اين رويداد مهم بين المللي داشته باشند.

بسكتبال باشگاه هاي غرب آسيا
جدال نمايندگان ايران و لبنان با سوريه و اردن
گروه ورزشي: با خاتمه يافتن بازي هاي مقدماتي بسكتبال باشگاه هاي غرب آسيا در گروه الف در تهران تكليف بازي هاي پلي آف اين منطقه در مرحله دوم روشن شد.
در بازي هاي تهران تيم هاي ساجس لبنان، آرامكس اردن، صنام ايران و الجيش سوريه به ترتيب اول تا چهارم شدند. باتوجه به بازي هاي گروه ب در شهر حلب سوريه و رده بندي تيم هاي اين گروه كه طي آن تيم هاي صباباتري ايران، بلواستار لبنان، الجلاي سوريه و فست لينك اردن اول تا چهارم شده بودند برنامه بازي هاي دور دوم به شرح زير اعلام شد.
در اين مرحله كه بازي هاي آن هفته آينده آغاز خواهد شد صنام از ايران با الجلاي سوريه و صباباتري ايران با الجيش سوريه، ساجس لبنان با فست لينك اردن و بلواستار لبنان با آرامكس اردن ديدار خواهند كرد. پيروزي هركدام از تيم ها در بازي هاي رفت و برگشت راي به حضور آنها در مرحله نيمه پاياني خواهد داد.

تشكيل شوراهاي حل اختلاف ويژه امور ورزشي
مهر: با همكاري اداره كل هماهنگي امور استانهاي قوه قضائيه، اداره كل شوراهاي حل اختلاف استان تهران و فراكسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي، شوراهاي حل اختلاف ويژه امور ورزشي در سراسر كشور تشكيل مي گردد.
بر اساس اعلام روابط عمومي كانون حقوق ورزش ايران، اين شوراها براساس صلاحيت هاي قانوني خواهند توانست به فصل دعاوي و ايجاد صلح و سازش در حوزه ورزش كشور بپردازند.
كامبيز بابايي دبير كانون حقوق ورزش ايران و دبير كل آسيا مسئوليت پيگيري و راه اندازي اين شوراها، با اعلام اين مطلب خواستار همكاري و مساعدت هاي بيشتر سازمان تربيت بدني در اين خصوص شد تا ضمن امكان طرح و حل مشكلات حقوقي و كيفري جامعه ورزش، اين قشر كه مورد علاقه عامه مردم نيز هستند بتوانند در كوتاه ترين زمان ممكن مشكلات خود را حل نمايند.

جاماندن تيم فوتبال جوانان بانوان ايران
مريم رضايي -در اخبار ورزش بانوان آمده بود كه تيم فوتبال جوانان بانوان زير ۱۹ سال ايران از رفتن به رقابت هاي آسيايي بازماند و تيم سنگاپور جايگزين ايران شد!تنها دليل جاماندن اين تيم آماده نشدن مدارك تيم و نداشتن گذرنامه اكثر اعضاي آن عنوان شد.تاكنون بارها از سوي كارشناسان و مسئولان ورزش بانوان به اهميت حضور بانوان ورزشكار در ميادين مسابقات و رقابت هاي جهاني و منطقه اي بسيار تاكيد شده است و ازجمله راهكارهاي توسعه و بهبود ورزش بانوان حضور در اين نوع ميادين رقابتي يادشده است.پرسش اساسي درخصوص جاماندن تيم فوتبال جوانان بانوان ايران از بازي هاي آسيايي اين است كه مسئولان برگزاركننده از چه زماني از برگزاري اين مسابقات مطلع بوده اند و آيا برنامه هاي مقدماتي و تداركاتي براي آماده شدن مدارك مورد نياز بايد دقيقا در زمان ۹۰ به اجرا درآيد؟

نگاه
تاريخ پاسخگوست
مي گويند بيش از ۱۶ ميليون دانش آموز با انرژي خام اما فراوان چگونه بايد ورزش كنند، چگونه تخليه شوند و تربيت بدني در اين وزارتخانه حساس در كدام جايگاه ايستاده است. به نظر مي رسد پس از درسهاي اول دانش آموزان، ورزش و تربيت بدني مي تواند مهم ترين نقش را در سلامتي ذهن و جسم فرزندان ما داشته باشد. هشت سال تجربه ارزنده در اين زمينه كه تربيت بدني در آموزش و پرورش يك شاخه معاونت بوده است كافي است تا به اهميت اجتماعي اين مهم پي ببريم.
چرا ترديد و شبهه؟ نمايندگان مجلس كه بر نقش تربيت بدني در آموزش و پرورش و از تاثيرات آن برجامعه فعلي ما آگاهند هرگز حاضر نيستند، اين نهاد سلامت زا و پويا حذف و يا زير پوشش شاخه ديگري كه نقش تعيين كننده اي ندارد برود.
وزير آموزش و پرورش در قبال اين خواسته ۱۷ ميليون دانش آموزان در فرداهاي ديگر پاسخگو خواهد بود، ايشان از حمايت كنندگان جدي معاونت تربيت بدني است، كميسيون فرهنگي مجلس كه نمايندگان دلسوخته و شجاعي در آن حضور دارند نيز بر نقش اين معاونت در آموزش و پرورش اذعان داشته اند.
آيا ديواري كوتاه تر از تربيت بدني در آموزش و پرورش وجود ندارد، آيا جريان زلال ورزش در نسل هاي آينده اين جامعه نبايد سيال باشد. تاريخ ورزش جهت ثبت در حافظه خويش، نام كساني را به نسلهاي بعد خواهد سپرد كه در اين برهه حساس بتوانند، آينده دانش آموزان اين جامعه را تضمين كنند. آقاي علي آبادي رييس محترم ورزش آقايان فرشيدي قراخانلو، افروغ، خادم، پهلوان، عباسپور تهراني فرد نسل فرداي ايران به شما درود خواهد فرستاد.

رونالدو در ميلان
006024.jpg
گروه ورزشي: كارلو آنجلوتي، مربي تيم ميلان ايتاليا بسيار تمايل دارد تا رونالدو، بازيكن تيم ملي برزيل و رئال مادريد اسپانيا را براي فصل آينده به خدمت بگيرد. اين صحبت ها پس از شايعه بازگشت رونالدو به ايتاليا مطرح شده است. در حال حاضر ميلان بيش از اينتر تيم سابق رونالدو خواهان به خدمت گرفتن اوست. آنجلوتي در اين باره گفت: رونالدو در تيم هاي بسياري بازي كرده و با مربيان زيادي نيز كار كرده است. او تكنيك فوق العاده اي دارد و احتمال دارد فصل آينده لباس ميلان را بر تن كند.

زيدان: فرانسه قهرمان مي شود
006030.jpg
زين الدين زيدان گفت: تيم ملي فوتبال فرانسه با اعتقاد به اينكه مي تواند به قهرماني برسد، با تيمي آماده به جام جهاني آلمان مي رود.زيدان در آستانه ديدار دوستانه فرانسه با اسلواكي افزود: نمي دانم قهرمان مي شويم يا نه اما مي توانيم امتحان كنيم.من ۳۳سال دارم و در آلمان ۳۴ساله مي شوم.كسب عنوان نخست رقابتهاي ۲۰۰۶پس از قهرماني در يك جام جهاني و شكست در مسابقات چهار سال بعد، بسيار با شكوه است.اين بازيكن كه سابقه ۹۹ مسابقه ملي براي فرانسه را دارد، ادامه داد: مطمئنم فرانسه تيم زيبايي دارد كه با بازيكنان خوبي ساخته شده است.

مارادونا: برزيل مدعي اول قهرماني است
006033.jpg
به  اعتقاد ديه گو مارادونا، تيم  ملي  فوتبال  برزيل  بيشترين  شانس  را براي  قهرماني  در جام  جهاني  ۲۰۰۶ دارد. ستاره  سابق  فوتبال آرژانتين  در گفت وگو با شبكه  تلويزيوني  ركورد گفت : برزيل  آماده ترين  تيم است . مربي  بسيار خوبي  دارد و بازيكنان  اين  تيم  پيش  از اين  نيز به  قهرماني رسيده اند. شكست  دادن  آنها بسيار دشوار خواهد بود.مارادونا با وجود اينكه  برزيل  را مدعي  اصلي  قهرماني  مي داند، اظهار داشت : تعجبي  ندارد اگر قهرمان  پنج  دوره  جهان  نتواند در جريان  مسابقات آلمان  به  پيروزي  برسد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |