سه شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۳ - Feb 28, 2006
جزئيات يك مسير در تخمين مسافت آن تاثيرگذار است
كوچه هاي زيباي ماسوله، انتها ناپذيرند
005889.jpg
گروه دانش و فناوري _ ذوالفقار دانشي: مسيرهايي كه بيشتر از آنها استفاده مي كنيم، طولاني تر به نظر مي رسند. پژوهشگران انگليسي در آخرين تحقيقات خود توانسته اند دلايلي علمي بر صحت اين باور عمومي ارائه كنند.
عصب شناسان مدت هاست فهميده اند مغز انسان توانايي اندكي در تخمين يك مسافت مشخص( مثلا يك كيلومتر ) دارد. البته بسياري از پژوهش هايي كه به اين نتيجه رسيده اند در محيط هاي مصنوعي انجام شده اند، مانند مسيرهايي كه در سالنهاي ورزشي طراحي مي شوند. اما اندرو كرومپتون، عصب شناس دانشگاه منچستر انگلستان در پژوهشي جديد به بررسي بازده مغز در تخمين فواصل در دنياي واقعي پرداخت.
او به سراغ دانشجويان رشته معماري رفت و ۱۴۰ نفر را كه سال اول، دوم يا سوم تحصيلشان را مي گذراندند، انتخاب كرد. سپس از آنها خواست فاصله بين ساختمان فعاليت هاي دانشجويي و ديگر ساختمان هاي عمومي دانشگاه را تخمين بزنند. اين ساختمان ها در مسير مستقيمي نسبت به ساختمان فعاليت هاي دانشجويي قرار داشتند و دانشجويان بارها از اين مسيرها عبور كرده بودند. هر چه دانشجويان از مسيري بيشتر عبور كرده بودند، آن را طولاني تر تخمين زده بودند. به عنوان مثال، دانشجويان سال اولي يك مسير يك كيلومتري را به طور متوسط يك كيلومتر و ۲۰۰ متر تخمين زده بودند، در حالي كه دانشجويان سال سومي آن را حدود يك و نيم كيلومتر تخمين زده بودند.
اين نتيجه با باور فعلي بسياري از عصب شناسان همخواني دارد. آنها عقيده دارند مغز ما به آن دليل مسافت ها را طولاني تر تصور مي كند كه در هر عبور جديدتر از آن مسير، جزئيات بيشتري را متوجه مي شود و هر چه اين جزئيات بيشتر شوند، مسير هم طولاني تر مي شود. اين نظريه، «افزايش خصوصيات» نام دارد.
البته علاوه بر نتيجه گيري كرومپتون توضيح هاي ديگري هم وجود دارد. مثلا اينكه يك دانشجوي سال سومي در يك مسير زيبا يا آشنا آرام تر حركت مي كند و به همين سادگي مسافت را طولاني تر احساس مي كند.
براي بالا بردن دقت نتايج، كرومپتون آزمايش ديگري نيز انجام داد. او به پورتميريون رفت؛روستايي كوچك با معماري ايتاليايي در سواحل شمالي ولز كه ساختمان هايي كوچك با معماري و رنگ آميزي مختلف دارد. او گروهي از دانش آموزان اين روستا را انتخاب كرد و از آنها خواست يك جاذبه توريستي اين روستا را دور بزنند و در نهايت اين مسافت ۵۰۰ متري را تخمين بزنند. آنها اين مسافت را يك و نيم كيلومتر اعلام كردند كه سه برابر مقدار واقعي مسافت بود. همين دانش آموزان، مسافتي ۵۰۰ متري را در شهر منچستر كه معماري معمول تر و ساختمان هاي مشابه بيشتري دارد۸۰۰، متر تخمين زدند.
عصب شناسان همچنين عقيده دارند ذهن انسان، مسافت را مانند زمان موضوعي نسبي مي شناسد تا موضوعي مطلق، اما با اين نتايج همخواني زيادي ندارد. آزمايش هاي بعدي كرومپتون قرار است صحت اين نظريه را بررسي كند. او مي خواهد بداند دانش آموزان در فضاهاي گوناگون مسافت يك كيلومتري را چقدر احساس مي كنند. فضاي باز، جنگل، جاده و شهرهاي توريستي بخشي از اين فضاهاي گوناگون را تشكيل مي دهند.
از سوي ديگر، دانشمندان اميدوارند اين تحقيقات بتواند راز اين باور عمومي را نيز آشكار كند كه چرا مسير رفت به يك مقصد مشخص كوتاه تر از مسير برگشت است، در حالي كه طول مسير تغيير نمي كند؛ يا اينكه يك مسير مشخص روزانه هر روز طولاني تر مي شود.
يكي از بهترين آزمايش ها، استفاده از شبيه سازهاي واقعيت مجازي است. در اين شبيه سازها مي توان شرايط مسير را كاملا كنترل كرد، مثلا اينكه چه تعداد ساختمان به چه معماري و عوارض سطحي وجود داشته باشد، خيابان از چند پيچ و تقاطع و ... تشكيل شده باشد و مواردي از اين دست. اين چنين مي توان دريافت كدامين عامل است كه بيشترين تاثير را در اختلاف ميان واقعيت و تخمين مسافت در مغز سبب مي شود.
نتيجه اين تحقيقات هرچه باشد مسلما به نفع معماران و كارشناسان شهرسازي خواهد بود. كرومپتون نشان داده است هرچه ساختمان ها و شهرها داراي بي نظمي، ناهمگوني و جزئيات بيشتري باشند، احساس فضاي بيشتري را نسبت به شهرها و ساختمان هاي ساده تر منتقل مي كنند. اين چنين مي توان از هيچ، فضا تهيه كرد.
منبع : Nature.com

لزوم صبر در سرمايه گذاري فناوري نانو
005892.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو:  سرمايه گذاران در ماه ها و سال هاي اخير با رشته فناوري  نانو بسيار مواجهه شده اند. متخصصين به بررسي توانمند ي هاي علم فناوري نانو- از توليد داروهاي ضد سرطاني تا توليد موادي كه صدها بار از فولاد محكمتر است- پرداخته اند. در حقيقت، مجله هايي كه در رابطه با علم فناوري نانو فعاليت مي كنند داراي علاقمندان بسياري نسبت به اين موضوع هستند. اين مجله ها تقريباً فراتر از حد خود پيشروي كرده  و به نظر مي رسد كه اين پيشروي صحيح نباشد و لازم است كه سرمايه داران، نسبت به اين علم كمي صبر و حوصله به خرج دهند. در دهه آينده علم نانو سرمايه بسياري توليد مي كند و مباحث جديد فناوري را با مدل هاي قديمي تر جايگزين مي كند. در حال حاضر زمان آن فرا رسيده كه سرمايه داران با علم نانو بهتر آشنا شوند. در اين گزارش به ذكر مثال هايي در مورد روند رشد فناوري هاي موجود مي پردازيم.
اولين موضوع، توليد نيمه هادي هاست. ترانزيستورها در سال ۱۹۴۷ ساخته شدند و اين در شرايطي بود كه از ساخته شدن مدارهاي پيشرفته ۱۱ سال مي گذشت و اين صنعت مورد توجه بسياري از سرمايه داران دورانديش واقع شده بود. اولين گروه سرمايه گذاران تا زمان خلق مدارهاي پيشرفته در اواسط دهه ۱۹۷۰ بازگشتي براي سرمايه خود نداشتند و سرمايه گذاران، سود خود را در زمان شناخت كامپيوترهاي شخصي، موبايل ها و كالاهايي مصرفي ديگر، كسب كردند. زمان بين ساخت اولين ترانزيستور تا ساخت نيمه هادي  حدود ۴۰ سال به طول انجاميد، اما سرمايه گذاران در دهه ۱۹۷۳ در شركت هاي بزرگي مانند اينتل حدود ۱۰۰۰ دلار سرمايه گذاري كردند و طي ۳۰ سال گذشته سرمايه گذاري آنها هزار برابر شد و از مرز يك ميليون دلار نيز گذشت.
صنعت فناوري زيستي هم از چنين الگويي پيروي كرده است. غول هاي فناوري زيستي امروزي مثل ژن تك و آمگ از دو دهه قبل شروع به كار كرده اند. اين به آن معناست كه متوسط سرمايه گذاري ۱۰۰۰ دلاري در ژن تك در نيمه اول سال هاي تأسيس، سودآوري چنداني نداشت، اما در دهه دوم، سود بالايي در حدود پانصد هزاردلار كسب كرد.
مثال سوم از فناوري هاي امروز، اينترنت است كه از اواخر دهه ۱۹۹۰ بسيار مورد توجه قرار گرفته است. در آن زمان، بازار سرمايه دچار ركود شديدي شده بود. پيرو اين ركود بازار، وضعيت به حالت تعديل رسيد. امروزه اينترنت تغييرات شديدي را در صنايع ايجاد كرده است. سايت هاي اينترنتي از جمله آمازون، ياهو، اي. بي و گوگل، بسيار موفق بوده اند و بسياري از سرمايه گذاران معتقدند كه اينترنت داراي نقش بسيار مهمي در تبادل هاي تجاري در سراسر جهان شده است.
اين سه مثال مي تواند شور و هيجان سرمايه گذاران براي پول دارشدن از طريق علم نانو را متعادل سازد. بنابراين سرمايه گذران فناوري  نانو بايد در حدود ۱۰ ، ۲۰ يا حتي ۴۰ سال منتظر بمانند تا از سرمايه هاي خود سود كسب كنند .
كورزويل، مدت زمان بين توسعه فناوري جديد و پذيرش آن توسط جامعه را نشان داده است. به عنوان مثال تلفن كه توسط الكساندر گراهام بل در سال ۱۸۷۶ اختراع شد، ۳۵ سال طول كشيد تا در آمريكا همه از آن استفاده كنند. اين رقم در مورد تلويزيون ۲۵سال، كامپيوتر ۱۶ سال، موبايل ۱۲ سال و اينترنت كمتر از ۷ سال است. فناوري نانو نيز كه در ساخت بسياري از ابزار و وسايلي همچون پزشكي، انرژي و دارو مورد استفاده قرار مي گيرد به زودي وارد بازار مي شود.
اكثر مردم به طور طبيعي به صورت خطي فكر مي كنند؛ بدين معني كه آنها فرض مي كنند كه پيشرفت يك فرايند بايستي به صورت تدريجي، توصيفي و سازماندهي شده باشد اما اين نوع تفكر در كوتاه مدت مناسب است. در مورد توسعه فناوري  نانو نيز افراد تصور مي كنند كه با توجه به آهنگ رشد فعلي اين فناوري، به زودي محصولات نانو تمام بازار را تصرف خواهد كرد، اما واقعيت اين است كه نمي توان زمان دقيقي را براي ورود و گسترش محصولات نانو تخمين زد. بنابراين سرمايه گذاران بايستي قبل از تعجيل در انجام سرمايه گذاري اوليه، به شناخت دقيق اين فناوري بپردازند.

بي خيال شويد و به چيز ديگري فكر كنيد
تصميم گيري با حس دروني
005895.jpg
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: تحقيقات در مورد نحوه خريد مردم در اتومبيل،لباس و لوازم منزل نشان مي دهد بهترين راه براي تصميم گيري در يك انتخاب سخت اين است كه بي خيال شويد و به چيز ديگري فكر كنيد! بسياري از مردم تصور مي كنند بهترين راه براي تصميم گيري در يك انتخاب مشكل اين است كه فهرست نكات مثبت و منفي آن را بنويسند و عميقا در مورد آنها فكر كنند. عده اي ديگر معتقدند بهتر است مدتي روي آن فكر كنند و تصميم گيري را به ضمير ناخودآگاه بسپارند.
محققان در دانشگاه آمستردام بر روي تفاوت اين نظريات مطالعاتي انجام دادند. در يك آزمايش، دانشجويان فهرست ويژگي هاي چهار اتومبيل مختلف را قبل از انتخاب خواندند. در اين آزمايش به تعدادي از دانشجويان فهرست كوتاهي از ويژگي هاي اتومبيل ها داده شد تا به آساني تصميم بگيرند در حالي كه عده اي ديگر با فهرستي شامل دوازده ويژگي متضاد از اتومبيل ها سردرگم شدند. گروه اول چند دقيقه در مورد انتخاب خود فكر كردند در حالي كه گروه دوم با بررسي فهرست جزئيات گيج شده بودند. گروه اول در تصميم گيري ساده كه آگاهانه در مورد آن فكر كردند، انتخاب هاي بهتري انجام دادند. اما گروه دوم كه انتخاب پيچيده تري داشتند بدون بررسي جزئيات انتخاب بهتري انجام دادند.
براي بررسي واقعي تر اين نظريه محققان در فروشگاه ها خريداران لباس يا لوازم آشپزخانه كه انتخابشان ساده است و خريداران لوازم خانه كه تصميم گيري سخت تري نياز دارد را بررسي كردند. آنها از مشتريان پرسيدند كه آيا در مورد خريد خود قبلا فكر كرده اند و چند هفته بعد در مورد رضايت از خريدشان از آنها سوال مي كردند.
نتايج نشان داد مشترياني كه خريدهاي ساده اي كرده بودند اگر قبل از خريد در مورد انتخاب خود فكر كرده بودند كاملا از انتخاب خود راضي بودند. در مقابل خريداران لوازم خانه كه در مورد انتخاب خود فكر نكرده بودند راضي تر بودند. نتايج نشان مي دهد كه در هنگام تصميم گيري هاي مشكل مثل انتخاب خانه يا اتومبيل اگر بر اساس حس دروني تصميم بگيريم انتخاب بهتري مي كنيم.
محققان دقيقا نمي دانند كه چرا بررسي ضمير ناخود آگاه تا اين حد موفق است. اما ثابت شده است كه ذهن خود آگاه ما در يك لحظه فقط ميزان محدودي اطلاعات را پردازش مي كند، شايد به همين دليل به سادگي نكته اصلي را هنگام تصميم گيري هاي پيچيده از دست مي دهيم. ذهن ما در حالي كه از آن آگاه نيستيم اطلاعات مربوط به تصميم گيري مشكل را بررسي كرده و بهترين انتخاب را گزينش مي كند .نتايج به توضيح اين مطلب كمك مي كنند كه چرا متخصصين مثلا پزشكان و آتش نشانان ناگهان از طريق حس دروني تصميماتي مي گيرند كه درست از آب در مي آيد. اين افراد آگاهانه از اطلاعات خود براي يك تصميم گيري دقيق استفاده نمي كنند.
منبع: Nature.com

ابزار سايت سازي گوگل، روش جديد افزايش كاربر
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: گوگل به تازگي ابزار جديدي را با نام سازنده صفحات وب،به خدمات خود براي كاربران افزوده است تا بتوانند به صورت رايگان صفحات وب براي خود طراحي كنند.
گوگل اعلام كرده است كه اين ابزار كاملاً رايگان بوده و كاربران براي كار كردن با آن نيازي به دانستن كدهاي HTML يا زبان هاي ديگر برنامه نويسي ندارند.
اين در حالي است كه تهيه صفحات اينترنتي پيش از اين براي كاربران پيچيده و گران به نظر مي رسيد.
در اين ابزار كاربران مي توانند از ميان برنامه ها و صفحه آرايي  هاي از پيش آماده شده يكي را به دلخواه خود برگزينند و در محل هاي از پيش تعيين شده متون خودشان را بنويسند و تا ۱۰۰ مگابايت اطلاعات و تصاوير خود را ضبط كنند.اين ابزار به رغم آساني كار براي طراحان آماتور، هنوز براي طراحي وب سايت هاي بزرگتر آمادگي ندارد و گوگل اعلام كرده است به مرور امكانات اين ابزار را تكميل خواهد كرد.
منبع: PCWorld.com

دادخواست گوگل پذيرفته نشد
005901.jpg
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: دادخواست شركت گوگل مبني بر نقض حقوق كاربران اينترنتي توسط دولت آمريكا مورد پذيرش دادگاه ايالتي قرار نگرفت. دولت آمريكا اخيراً درخواست كرده بود اطلاعات مربوط به جست وجوهاي كاربران توسط گوگل در اختيار آنها قرار گيرد كه با ممانعت گوگل مواجه شد. دولت آمريكا با ارائه اين موضوع در دادگاه ايالتي مجوز رسمي نظارت بر داده هاي گوگل را دريافت كرد.
اين امر با اعتراض گوگل و بسياري از جوامع مواجه شد، ولي دادگاه ايالتي در جوابيه اي اعلام كرد اين نظارت نقض قوانين حقوق بشر نبوده، زيرا به اطلاعات شخصي افراد تخطي صورت نمي گيرد. گوگل دادخواست ۱۸ صفحه اي خود را كه در آن با استناد به قوانين اين كار را نقض حقوق افراد مي دانست سعي در جلوگيري از دخالت و نظارت دولت بر اطلاعات اين شركت داشت، ولي با اين اطلاعيه جديد عملاً دولت مي تواند اطلاعات مربوط به جست وجوهاي اين شركت را تحت نظر بگيرد.
دادگاه ايالتي همانند دولت آمريكا اعتقاد دارد كه نظارت بر جست وجوهاي كاربران از طريق گوگل باعث مشخص شدن سايت هاي غيراخلاقي و خطرناك براي كودكان و نهايتاً فيلتر كردن آنها خواهد شد كه اين امر مطابق با قانون حمايت و محافظت از كودكان كشور آمريكاست.فيلترهاي موجود، توانايي جلوگيري از تمام سايت هاي غيراخلاقي و نامناسب را ندارد و دولت آمريكا قصد دارد با نظارت دائم بر سايت جست وجوي گوگل، سايت هاي جديد را يافته و آنها را فيلتر كند.
منبع: ComputerWorld.com

افزايش نرخ فروش سرور در سال ۲۰۰۵
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي:طبق تحقيقات به عمل آمده توسط مؤسسه گارتنر، به دليل تغييرات انجام شده و كاهش قيمت سرورها در سال هاي اخير، فروش سرورهاي آماده در سال ۲۰۰۵ با ۷/۱۲ درصد رشد روبه رو شده است. طبق اين گزارش، سود شركت هاي سازنده سرور با اين افزايش فروش، ۵/۴ درصد رشد داشته كه معادل ۶۸/۵۱ ميليارد دلار بوده است.
اين اعداد و ارقام نشان دهنده آن است كه سرورهاي مبتني بر پردازنده هاي اينتل X86 با استقامت در ادامه راه سال هاي گذشته خود و كاهش هزينه ها موفق شده اند. اكثر سرورهاي فوق با سيستم عامل لينوكس راه اندازي شده اند.
منبع: AP.org

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |