چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۰ - Mar 8, 2006
داخلي
Front Page

در همايش ارزيابي ملي دومين اجلاس جهاني سران درباره جامعه اطلاعاتي مطرح شد
تشكيل جبهه متحد آسيايي برابر غرب در راهبري اينترنت
007461.jpg
گروه علمي  فرهنگي _ علي اصغر محمدي: همايش يك روزه «ارزيابي ملي دومين مرحله اجلاس جهاني درباره جامعه اطلاعاتي»، با حضور دكتر كاظم معتمد نژاد رئيس انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي، مهندس جهانگرد دبير شوراي عالي اطلاع رساني،  دكتر علي اصغر عميديان رئيس مركز تحقيقات مخابرات ايران و جمعي از مسئولان و متخصصان فعال در اين حوزه ديروز در مركز تحقيقات مخابرات ايران برگزار شد.
به گزارش همشهري، مهندس جهانگرد در اين همايش گفت: يكي از مشكلاتي كه شايد بتوان از آن به عنوان بزرگترين مشكل اين حوزه ياد كرد، درك اين تحولات در ايران است كه بعضي وقت ها با توجه به سرعت تحول در دنياي امروز متضرر نيز شده ايم.
وي با اشاره به اين كه امروز بيشتر نهادهاي كشور و مردم با مباحث جامعه اطلاعاتي به طور نسبي آشنايي پيدا كرده اند اظهار داشت: واقعه بزرگي در سطح جهاني رخ داده و حاصل آن اسنادي است كه در اجلاس هاي جامعه اطلاعاتي به تصويب رسيده و در حقيقت مبناي تعاملات جديد جهاني است.
جهانگرد افزود: در سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه، بسياري از مصوبات اسناد WSIS به چشم مي خورد و ما از جنبه نظري پيشرفت هاي خوبي داشته ايم اما در بعد علمي مستلزم درك و شناخت بيشتري هستيم و بايد الزامات آن هرچه زودتر به وجود آيد.
دبير شوراي عالي اطلاع رساني در پايان گفت: بايد چاره اي بينديشيم تا مجموعه تلاش هاي انجام شده در حوزه جامعه اطلاعاتي در عرصه عمومي ايران تبديل به يك فهم جمعي در تصميمات دستگاه هاي اجرايي كشور شود.
دكتر علي اصغر عميديان، رئيس مركز تحقيقات مخابرات ايران نيز در اين همايش با مروري بر اهداف و مصوبات اجلاس هاي ژنو و تونس گفت: كشور ما در شرايط حساسي به سر مي برد و از اين رو اهميت صاحب نظران به مسايل جامعه اطلاعاتي و مديريت آن نقش مهمي در آينده كشورمان دارد.
وي با ارايه چند پيشنهاد براي پيشبرد اهداف WSIS در ايران اظهار داشت: تشكيل نهاد يا دبيرخانه جامعه اطلاعاتي براي پيشبرد اهداف WSIS از ضروريات امروز همه كشورهاست و بايد برنامه عمل جامعه اطلاعاتي ايران بر اساس چارچوب هاي برنامه عمل WSIS تهيه و تنظيم شود.
در ادامه دكتر كاظم معتمد نژاد، رئيس اين همايش طي سخناني گفت: نخستين سمينار منطقه اي درباره جامعه اطلاعاتي در دنيا با پيشنهاد ايران تشكيل شد كه در آن اجلاس نمايندگاني از كشورهاي اروپايي و عربي حضور داشتند و حتي يكي از مديران برجسته يونسكو نيز در اين سمينار حضور داشت. به گفته دكتر معتمدنژاد، در نشست مقدماتي اجلاس ژنو در كنفرانس منطقه اي آسيا نيز براي نخستين بار جبهه متحد آسيايي در برابر آمريكا و كشورهاي غربي، موضوع راهبري اينترنت را مطرح كرد.
رئيس هيأت مديره انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي در ادامه اظهار كرد: ايران نيز با توجه به شرايط موجود تصميم به تشكيل انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي گرفت تا اين انجمن بتواند در كنار دولت و بخش خصوصي اقدامات خود را در اين زمينه به صورت ملي آغاز كند و ما معتقديم كه همه جوامع بايد با حفظ ويژگي هاي مرتبط با شرايط تاريخي، اجتماعي و هويت فرهنگي خود، جامعه اطلاعاتي را تشكيل دهند.
دكتر معتمدنژاد با اشاره به همكاري ايجاد شده در اين زمينه ميان دولت، بخش خصوصي و سازمان هاي مردمي (NGO) گفت: در سطوح منطقه اي و ملي، انجام مطالعات نسبتاً گسترده و پرداختن به مفاهيم بنيادين جامعه اطلاعاتي، ظرفيت سازي هاي علمي و اجرايي، سياست گذاري ها و برنامه ريزي هاي ملي مربوط به آن از جمله مهم ترين اقدامات بوده است.
وي در پايان گفت: بايد همكاري هاي منطقه اي براي رسيدن به اهداف جامعه اطلاعاتي را تقويت كنيم و محتاطانه در اين مسير گام برداريم، چرا كه رسيدن به اهداف WSIS بدون همكاري همه جانبه بخش خصوصي، نهادهاي مدني و دولت امكان پذير نيست.
در ادامه اين همايش يك روزه، تني چند از دست اندركاران و فعالان اين حوزه مطالبي را ارايه كردند. اين همايش با برگزاري دو ميزگرد تخصصي «وضعيت كنوني ايران و جامعه اطلاعاتي» و «چشم انداز ايران و جامعه اطلاعاتي» ، عصر ديروز به كار خود پايان داد.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* گاهي در زندگي از رفتار ماست، كه گرفتاري برپاست.
* وقتي به خودمان بيست مي دهيم، به خودمان ايست داده ايم.
* آيا دوست ناباب را زير سئوال مي بريم كه خود زير جواب نرويم!
* براي عده اي حال زمان بين دو نيمه گذشته و آينده است، كه بايد در آن استراحت كرد.

امكان صدور دفترچه هاي بيمه
در تمامي شعب تأمين اجتماعي
گروه اجتماعي: در راستاي اجراي طرح روانسازي امور از اواخر ارديبهشت ماه سال ۸۵ دفترچه هاي بيمه درماني تأمين اجتماعي به صورت غيرمتمركز در محل كليه شعبات تامين اجتماعي در سطح تهران صادر خواهد شد.
شاكري مدير كل تامين اجتماعي تهران بزرگ در گفت وگو با سايت رسمي سازمان تأمين اجتماعي ضمن بيان اين مطلب، گفت: پيش از ارائه اين طرح صدور دفترچه هاي بيمه در ۲۵ شعبه تأمين اجتماعي تهران به طور متمركز توسط شركت خدمات ماشيني تأمين صورت مي گرفت كه با عملياتي شدن اين طرح از اواخر ارديبهشت ماه ۸۵ اين فرآيند در محل كليه شعب تأمين اجتماعي تهران در كمترين فرصت انجام مي پذيرد.وي با تأكيد بر اينكه در حال حاضر صدور دفترچه هاي بيمه در تمامي استانهاي كشور در كمترين زمان ممكن انجام مي شود، گفت: از مجموع ۴۶۶ شعبه سازمان در كل كشور فرايند توليد دفترچه هاي بيمه در محل شعبه با كمترين زمان ممكن انجام مي شود اما در تهران به لحاظ اينكه نيازمند زيرساختهايي بود اين امر با تأخير صورت گرفت و در حال حاضر با فراهم آمدن اين زيرساختها از اواخر ارديبهشت ماه سال آينده امكان صدور دفترچه هاي درماني كه تقريبا بيش از ۳ ميليون دفترچه در سال مي باشد در ۲۵ شعبه باقي مانده نيز فراهم خواهد شد.

آماده باش واحدهاي درماني سازمان تامين اجتماعي
بيمارستانها و واحدهاي درماني سازمان تامين اجتماعي در ايام تعطيلات نوروزي به صورت آماده باش در سراسر كشور به بيماران خدمات درماني ارائه مي دهند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي، طبق روال هر ساله در ايام تعطيلات نوروزي بيمارستانها و مراكز درماني تمام وقت اين سازمان به صورت شبانه روزي به فعاليت خود ادامه خواهند داد. همچنين متناسب با تعداد مسافران نوروزي هر استان، يك يا چند واحد درماني در هر شهرستان در طول روز آماده ارائه خدمات به بيماران احتمالي مي باشند.براساس اين گزارش، در اين ايام با تشكيل ستاد ايام نوروزي، نحوه ارائه خدمات به بيمارستان به صورت مستمر مورد بازرسي قرار مي گيرد و جهت رفع مشكلات احتمالي اين واحدها اقدام هاي ضروري انجام مي شود.

بيانيه مجمع بانوان عضو شوراهاي اسلامي
سراسر كشور به مناسبت روز جهاني زن
مجمع بانوان عضو شوراهاي اسلامي سراسر كشور به مناسبت روز جهاني زن (۸ مارس) بيانيه اي صادر كرد. در بخشي از اين بيانيه چنين آمده است:
سلام بر ساحت قدسي بانوي بانوان دو عالم، حضرت صديقه طاهره، فاطمه زهرا سلام ا... عليها
سلام بر جريان پاك دلدادگي به مكتب انسان ساز زهرا(س)
سلام بر صبر، استقامت، عصمت و مقام والاي علمي زهرا(س) و سلام بر ۲۰ جمادي الثاني سالروز ولادت زهراي اطهر سلام ا... عليها و افتخار مسلمين در نامگذاري اين روز به نام روز زن.
در اين بيانيه مي خوانيم: به راستي ما زنان نيازمنديم در سالروز ولادت حضرتش كه پاكترين و نوراني ترين روز در عالم خلقت است، مجوز نامگذاري آن روز به نام روز زن را از ايشان دريافت نماييم.
در بخش ديگري از اين بيانيه مي خوانيم: مجمع بانوان عضو شوراهاي اسلامي كشور، ضمن اعلام همدردي به ظلم و شرايط غيرانساني حاكم بر زنان در جوامع غربي،  قاطعانه اعلام مي دارد در تدوين راهكارهاي دفاع از زن ستمديده غربي تمام تلاش خود را مصروف خواهد داشت و ضمن اعلام انزجار از عملكرد غيرعادلانه نسبت به حقوق زنان در جوامع اروپايي با تأسي به ابعاد مختلف شخصيت جهاني حضرت زهرا سلام ا... عليها از جمله ظلم ستيزي، حمايت خويش را از جميع زنان دنيا و به خصوص زنان ستمديده اروپايي اعلام مي دارد.

رئيس سازمان بهزيستي كشور:
۲۰ استان كشور در سال آينده به تلفن
اورژانس اجتماعي مجهز مي شوند
۲۰ استان كشور در سال آينده به تلفن سه رقمي ۱۲۳ اورژانس اجتماعي مجهز مي شوند.
دكتر ابوالحسن فقيه طي سخناني در مراسم راه اندازي خط اورژانس اجتماعي ۱۲۳ در استان اصفهان گفت: خط اورژانس اجتماعي با شماره تلفن سه رقمي ۱۲۳ مبناي برنامه ريزي و توسعه فعاليت هاي سازمان بهزيستي براي پيشگيري و مداخله در آسيب هاي اجتماعي مانند كودك  آزاري، خشونت عليه زنان، خودكشي و... است.
وي با اشاره به اينكه در دهه آينده مسائل اجتماعي دغدغه اصلي جامعه ما خواهد بود، افزود: با ايجاد و راه اندازي تلفن ۱۲۳ ارائه خدمات حمايتي سازمان بهزيستي تسهيل و تسريع مي شود و سازمان بهزيستي نيز پشتوانه تخصصي و علمي خوبي براي ارائه خدمات به آسيب ديدگان فراهم خواهد آورد.
رئيس سازمان بهزيستي كشور با اعلام اين خبر كه تا پايان سال جاري دو استان فارس و خوزستان به شبكه خدمات تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعي مجهز مي شوند، گفت: در سال آينده ۲۰ مركز ديگر نيز به تلفن ۱۲۳ مرتبط مي شوند.وي افزود: در حال حاضر تلفن اورژانس اجتماعي در دو استان تهران و خراسان مشغول به كار است كه اميدواريم با گسترش اين مراكز، يك منبع مطالعاتي كاملي در زمينه آسيب هاي اجتماعي فراهم مي شود.

بازديد سفراي خارجي از مركز ملي مطالعات اعتياد
گروه اجتماعي: تعدادي از سفرا، مسئولان و نمايندگان سفارتخانه هاي خارجي در تهران امروز از مركز ملي مطالعات اعتياد در بيمارستان فارابي بازديد كردند.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر در اين بازديد سفراي بلژيك، اتريش، مكزيك و مسئولاني از سفارتخانه هاي استراليا، كانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، هلند، نروژ، پرتغال، روماني، روسيه، اسلووني، سوئد، سوئيس، تركيه، انگليس، فنلاند،  مجارستان، چك و رئيس UNODC در تهران و همچنين نماينده سازمان بهداشت جهاني حضور داشتند.دكتر عمران رزاقي رئيس مركز ملي مطالعات در اين بازديد تاريخچه اي از مطالعات و پژوهش هاي صورت گرفته در ايران در زمينه اعتياد را بيان و چگونگي فعاليت در اين مركز را تشريح كرد.
در ادامه، دكتر آذرخش مكري معاون آموزشي اين مركز نيز توضيحاتي در مورد اعتياد در ايران ارائه كرد. لازم به توضيح است مركز ملي مطالعات توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تأسيس شده است و هم اكنون زير نظر دانشگاه علوم پزشكي تهران فعاليت مي كند.

گفته مي شود...
* گويانيوز: فراكسيون دموكراسي خواهي (دفتر تحكيم وحدت) در بيانيه اي سخنراني علي افشاري و اكبر عطري در كنگره آمريكا را محكوم كردند.
در اين بيانيه آمده است: متاسفانه در بدعتي خطرناك  دو تن از اعضاي سابق شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت با پذيرش دعوت دو تن از تندروترين سناتورهاي دست راستي آمريكا كه در كارنامه آنها طرح تجزيه ايران و ضربه زدن به منافع ملت ايران وجود دارد، در حضور ساير سناتورهاي آمريكايي و برخلاف تمام تعهدات ملي، سخن از لزوم دخالت بيگانگان در تغيير سرنوشت جامعه ايران به ميان آورده اند.
* بازتاب: صبح ديروز عوامل ناشناس يك كرد را ترور كردند. حوالي ساعت ۷ صبح ديروز، عوامل ناشناس به فردي به نام رحمان قادري كه از همكاران كرد اداره اطلاعات در شهرستان بوكان بود، حمله ور شده و او را به قتل رساندند.
رحمان قادري از افراد زحمتكشي بود كه طي سالهاي اخير خدمات گسترده  اي به مناطق كردنشين آذربايجان غربي ارائه كرده بود و تاكنون بارها از سوي گروه هاي تجزيه طلب تهديد به مرگ شده بود. هنوز از عوامل ترور قادري اطلاعي در دست نيست اما برخي منابع محلي از احتمال نقش آفريني عوامل شاخه ايراني پ.ك.ك در اين ترور خبر مي دهند.

تبريك احمدي نژاد به روساي جمهوري سوئيس،
تونس، غنا و موريس
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهور در پيام هاي جداگانه اي به آقايان زين العابدين بن علي، جان اگي كوم كوفور و انرود جوگ نوس روساي جمهوري تونس، غنا و موريس روز ملي اين كشورها را به آنها و مردمان كشورهايشان تبريك گفت. رئيس جمهور همچنين در پيامي به موريتس لوئينبرگر انتخاب وي را به عنوان رئيس جمهوري كنفدراسيون سوئيس تبريك گفت.
رئيس جمهور در اين پيام ها ضمن آرزوي موفقيت براي آنها در تحقق جهاني عاري از سلاح كشتار جمعي و مشحون از صلح مبتني بر عدالت و معنويت، اظهار اميدواري كرد روابط ايران با اين كشورها بيش از پيش توسعه و تحكيم يابد.

رئيس جمهور امروز به لرستان سفر مي كند
ايرنا: محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  امروز در ادامه  سفرهاي  استاني  خود به  لرستان  سفر مي كند.
يك  مقام  آگاه  گفت : در اين  سفر هيات  دولت  جمهوري  اسلامي ايران  نيز ايشان  را همراهي  مي كند.
وي  افزود: قرار است  احمدي نژاد به  تمامي ۹ شهرستان  اين  استان سفر كرده  و ضمن  ديدار با مردم  مشكلات  آنان  را از نزديك  بررسي  نمايد.
وي  گفت : اعضاء هيات  دولت  احتمالا سه  روز در استان  لرستان  خواهند ماند و در پايان  سفر خود نيز جلسه  هيات  دولت  را در اين  استان  برگزار خواهند كرد.

همكاري ميان دستگاه قضايي و امنيتي
بيش از پيش تقويت مي شود
ايسنا: هاشمي شاهرودي در جمع مديران وزارت اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات تشكيلات بسيار بزرگ و حياتي براي نظام است، به ويژه آنكه در شرايط كنوني كه دشمنان با ترفندهاي متعدد و متمركزشدن دشمني هاي استكبار در منطقه افزايش يافته اين نقش و اهميت نمود و نماي بيشتري پيدا كرده است.
رئيس قوه قضائيه تصريح كرد: هماهنگي و يكدلي موجود ميان قواي كشور و حمايت هاي بي دريغ رهبر انقلاب و تفاهم كامل ميان سران نظام موجب شده تا به سمت اهداف بلند مدت و والاي نظام حركت كنيم و حفظ اين هماهنگي و همدلي از ارزشهاي والا و تاثير گذار در داخل و خارج است.
هاشمي شاهرودي با تاكيد بر اينكه وزارت اطلاعات مسئوليت بزرگي درنظام مقدس ما بر عهده دارد و آن حفظ امنيت و تامين اطلاعات مورد نياز نظام است ، افزود: اين هدف كه امروز هدف اساسي و حياتي است، اهميتش بيشتر از اين جهت خواهد بود كه در يك نظام اسلامي اصول اسلامي جايگاه و اساس كار تشكيلات امنيتي بوده و سياست ها منطبق با ارزشها شكل مي گيرد كه تاكنون در هيچ كشور ديگري سابقه نداشته است.
رئيس قوه قضائيه تاكيد كرد: ارزشها نبايد فدا شود و همواره اينگونه باشد كه بخشهاي امنيتي ، قضائي و اجرائي در خدمت ارزشها و عدالت قرار گيرد و اين يك خط و سياست كلي و اساسي است.

ديدار فرستاده ويژه رئيس جمهوري ايران
با نخست وزير الجزاير
ايرنا: معاون حقوقي و بين الملل وزارت امور خارجه و فرستاده ويژه رئيس جمهوري ديروز در الجزيره با «احمد اويحيي» نخست وزير الجزاير ديدار و گفت وگو كرد.
دو طرف در اين ديدار آخرين تحولات بين المللي بويژه موضوع پرونده هسته اي ايران را بررسي كردند.عراقچي با اشاره به تبادل نظر و مشورت هاي لازم ميان دو طرف نتايج اين نشست را بسيار خوب توصيف كرد.
معاون وزير امور خارجه جمهوري اسلامي نزديكي بسيار زياد مواضع ايران و الجزاير در مسايل مختلف بين المللي از جمله پرونده هسته اي ايران را يادآور شد و افزود: الجزاير نيز معتقد است كه بايد پرونده ايران در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي و در وين مورد بررسي و حل  و فصل قرار گيرد.

توني بلر: هيچ كس قصد رويارويي با ايران را ندارد
ايسنا: جامعه بين المللي درصدد رويارويي با ايران نيست، اما ايران بايد به الزاماتش براساس معاهدات هسته اي پايبند باشد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، توني بلر نخست وزير انگليس درحالي اين اظهارات را بيان كرد كه اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي دومين روز از نشست مارس خود را در وين آغاز كرده اند.
براساس اين گزارش، بلر به تلويزيون آسوشيتدپرس در لندن گفت: هيچ كس به دنبال آن نيست كه به هرگونه رويارويي با ايران بپردازد، اما اين مساله اي واقعي است و به همين دليل است كه در برابر آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد.

حمايت چين از حل برنامه هسته اي ايران از طريق ديپلماسي
ايسنا: وزير امور خارجه چين تأكيد كرد: مساله هسته اي ايران بايد از طريق كانال هاي ديپلماتيك  و مذاكراتي حل و فصل شود.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، لي ژائو شينگ، وزير امور خارجه چين ديروز در كنفرانسي خبري در پكن گفت: ما از حفظ مكانيسم منع اشاعه هسته اي حمايت مي كنيم. با اشاعه سلاح هسته اي مخالفيم و از حل برنامه هسته اي ايران در اسرع وقت از طريق ديپلماسي و مذاكره حمايت مي كنيم.
وي تأكيد كرد: براي جامعه بين المللي حفظ اجماع در خصوص حل اين مساله به طريق ديپلماتيك بسيار مهم است، زيرا همچنان براي حل اين مساله تحت چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي فضا وجود دارد.
وزير امور خارجه چين گفت: جامعه بين المللي نبايد تلاش ها براي رسيدن به اين هدف را رها كند.وي ابراز اميدواري كرد، مذاكرات در اين باره به نتايج مثبتي برسد و از تمامي طرف هاي مربوطه خواست براي رسيدن به راه حلي ديپلماتيك، آرام، خويشتن دار، صبور و انعطاف پذير باشند.
ژائو شينگ گفت: چين براي حفظ ارتباط و هماهنگي با همه كشورهاي مربوطه براي حل مناسب اين مساله و براي صلح آماده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   راهنما    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |