چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۰ - Mar 8, 2006
در جلسه ديروز شوراي شهر تهران:
شيوه دريافت عوارض از تابلوهاي صنفي اصلاح شد
گروه شهري: در جلسه ديروز شوراي شهر، با تصويب لايحه اي شيوه دريافت عوارض سالانه از تابلوهاي صنفي در شهر تهران اصلاح شد.
به گزارش همشهري، با تصويب اين لايحه كه در دويست و بيستمين جلسه علني شوراي شهر به تصويب رسيد، مجوز و اختيارات مربوط به دريافت عوارض تابلوهاي صنفي، از سازمان زيباسازي به شهرداري هاي مناطق واگذار شد.
به موجب اين مصوبه از سال ۸۵ دريافت عوارض از هر نوع تابلوي معرف كالا، خدمات و كاربري صنفي نصب شده در محدوده شهر تهران به عهده شهرداري ولي  عوارض مربوط به انواع بيلبوردها، تابلوهاي تبليغاتي، تابلوهاي منصوب بر پيكره پل هاي هوايي، ايستگاهها و بدنه اتوبوس هاي شهري، استاديوم ها، كليه تبليغات كالاها و خدمات تجاري ارايه شده بر روي تابلوهاي صنفي منصوب در مناطق ۲۲ گانه تهران بر عهده سازمان زيباسازي شهر تهران است.
علاوه بر اين صدور مجوز براي نصب هرگونه تابلوي منصوبه صنفي بر روي سردر واحدها، نما و پيكره و بام ساختمان ها و يا محوطه اماكن همچون گذشته به عهده مناطق است.
براساس يكي از تبصرهاي اين لايحه،هرگونه تبليغ بر فضاهاي تبليغات محيطي نيازمند اخذ مجوز از ستاد نظارت بر تبليغات محيطي شهر تهران است.
در اين مصوبه همچنين معافيت هايي براي پرداخت عوارض برخي تابلوها از جمله تابلوهاي انتظامي و ترافيكي، تابلوهاي موقت شناسنامه ساختمان هاي در حال احداث، پلاك معرف تأسيسات زيربنايي شهري مانند برق، مخابرات، گاز و تابلوهاي معرف نام مجتمع هاي مسكوني در نظر گرفته شده است. از سوي ديگر مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه و خزانه دار شوراي شهر گفت: براي حمايت از توليد كالاهاي داخلي از برخي صنوف نبايد عوارض دريافت شود. مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز در اين باره گفت: شوراي شهر در گذشته مصوبه اي مبني بر اخذ عوارض ۲ برابر از كالاهاي خارجي داشته است.
از سوي ديگر، مهندس مسعود زريبافان عضو هيأت رئيسه شوراي شهر گفت: سازمان زيبا سازي تاكنون كمتر به وظيفه ذاتي خود پرداخته، چرا كه وظيفه ذاتي براي اين سازمان تعريف نشده است. وي افزود: بخشي از درآمدهاي اين سازمان معلوم نيست چگونه هزينه مي شود از اين رو بايد سيستمي پيش بيني كرد كه درآمد اين سازمان به درستي هزينه شود.
دكتر خسرو دانشجو سخنگوي كميسيون فني و عمراني شوراي شهر نيز در اين باره گفت: در صورت تعيين وظايف مشخص براي سازمان زيبا سازي، درآمدهاي اين سازمان در سرفصل هاي خود هزينه خواهد شد. وي افزود: با تعريف پروژه  براي سازمان زيبا سازي مي توان درآمدهاي اين سازمان را ساماندهي كرد.
در جلسه ديروز شوراي شهر همچنين يك فوريت لايحه مجوز استفاده از تسهيلات فاينانس براي خريد واگن هاي مورد نياز شركت مترو تصويب شد.
شوراي شهر همچنين طي مصوبه اي به شهرداري اجازه داد تا براي تأمين اعتبار و پرداخت هزينه هاي حق الزحمه، بدون ايجاد تعهد براي شهرداري تهران مبني بر ادامه خدمت كاركنان به كار گرفته شده در شوراهاي حل اختلاف بابت سال جاري و سنوات گذشته اين شوراها اقدام كند.
از سوي ديگر حبيب كاشاني عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در دفاع از هديه شهرداري به اعضاي تيم ملي، سابقه  اين كمك را به دوران مديريت قبلي شهرداري معطوف دانست و گفت: شهردار سابق تهران به بازيكنان تيم ملي فوتبال قول داده بود در صورت صعود به جام جهاني از آنان تقدير كند.
وي افزود: اهداي جوايز به تيم ملي يك سنت حسنه است كه مختص به اين دوره از فعاليت  شهرداري نمي شود و در دوره هاي گذشته نيز سابقه داشته و در مواردي براي اعضاي تيم هاي واليبال، كشتي، كوهنوردي، قهرمانان المپيك هدايايي در نظر گرفته شده است. كاشاني گفت: دكتر احمدي نژاد قول داده بود كه در صورت صعود تيم ملي به جام جهاني، خانه هايي در طرح نواب به بازيكنان با ۵۰ درصد تخفيف واگذار شود. به گفته وي سقف كمك به هر شخص براساس وعده هاي پيشين ۲۰ ميليون تومان بوده و دكتر قاليباف سعي كرده به اين وعده ها عمل كند.

همايش لاله هاي توحيد نكوداشت شهداي اديان الهي
007446.jpg
همايش «لاله هاي توحيد» ، نكوداشت شهدا و ايثارگران اديان الهي (مسلمان، زرتشتي، كليمي، ارمني و آشوري) از سلسله همايش هاي «لاله هاي شهر» ، با پيام دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهوري فردا در تالار حجاب كانون پرورش كودكان و نوجوانان افتتاح مي شود.
در اين همايش دكتر محمدباقر قاليباف، شهردار تهران و مهندس چمران، رئيس شوراي شهر تهران سخنراني خواهند كرد. گروه هاي ارامنه و آشوري و گروه ناشنوايان «دستان گويا» و نيز خانم شهرياري، شاعره معروف زرتشتي در اين مراسم اجراي برنامه خواهند داشت.

اجراي طرح زوج و فرد تنها ۴ درصد
مصرف بنزين را كاهش داد
007455.jpg
اجراي طرح زوج و فرد خودروها در شهر تهران موجب كاهش تنها ۴ درصد مصرف بنزين در اين كلان شهر شده است.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، هاشمي تشكري مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك با اعلام اين خبر گفت: آمارهاي مصرف بنزين نشان مي دهد كه اگر تعدادي از خودروها نتوانستند وارد محدوده طرح شوند، اما به همان ميزان افزايش سفر شهري داشته ايم.
وي همچنين افزود: با توجه به آمار به دست آمده در آذرماه تنها ۴ درصد كاهش مصرف بنزين و در دي و بهمن ماه تنها يك و نيم درصد كاهش مصرف سوخت داشته ايم.

بازي رايانه اي انرژي هسته اي براي دانش آموزان
007452.jpg
اولين بازي رايانه اي سه بعدي متناسب با سن دانش آموزان دوره دبيرستان و با موضوع انرژي هسته اي از سوي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان توليد مي شود.
بازي رايانه اي انرژي هسته اي با هدف آشناسازي دانش آموزان با فناوري صلح آميز انرژي هسته اي و توطئه هاي غرب در جهت ايجاد اختلال در حق مسلم ايران در استفاده از انرژي هسته اي، در ۸ مرحله طراحي شده و هم اكنون مرحله پنجم آن در حال آماده شدن است كه تا پايان امسال طراحي آن به اتمام رسيده و اين بازي رايانه اي ارديبهشت ماه عرضه خواهد شد.

نگاه
007458.jpg
فريد مرتضوي
ورود و خروج پرندگان در استان سمنان به دليل عدم شيوع آنفولانزاي مرغي كنترل خواهد شد

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران:
از رده خارج كردن اتوبوس هاي ديزلي امكانپذير نيست
طرح ممنوعيت تردد اتوبوسهاي ديزلي از ابتداي فروردين كه از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست اعلام شده است به علت عدم تأمين خودروهاي گازسوز از سوي شركتهاي خودروساز، اعتباري ندارد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس مهرداد تقي زاده معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب گفت: از رده خارج شدن خودروهاي ديزلي طبق مصوبه اي مشروط به تأمين خودروهاي استاندارد گازسوز از سوي شركت هاي خودروساز بود كه به دليل تحقق نيافتن اين امر، طرح مورد نظر هيچ گونه اعتباري نخواهد داشت.
وي همچنين در خصوص بالا بودن ميزان آلايندگي خودروهاي گازسوز، گفت: خودروهاي گازسوز به علت استاندارد نبودن سوخت شان، آلودگي بيشتري نسبت به خودروهاي ديزلي توليد مي كنند.
مهندس تقي زاده تصريح كرد: بي رنگ بودن دود خودروهاي گازسوز موجب مي شود كه سهم آنها در آلودگي هواي تهران به چشم نيايد.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر اتوبوس هاي شركت واحد اتوبوسراني تنها ۶/۱ درصد در آلودگي هواي تهران نقش دارند.

مقابله با آلودگي هاي ديداري و شنيداري
007449.jpg
واحد مركزي خبر: طرح  مقابله  با آلودگيهاي  ديداري  و شنيداري  شهر تهران  تا ۱۴ فروردين  ۸۵ ادامه  مي يابد.
مدير كل  روابط عمومي شهرداري  تهران  افزود: جمع آوري سريع  زباله  از ايستگاه  هاي  مياني  و انتقال  به  پايگاه  كهريزك  از جمله برنامه  هاي  اين  طرح  است . حكمت  گفت: دستگاه هاي  ماشيني  جارو، جدول شور و حمل  زباله  نيز در اين  طرح آماده  سازي  مي شود.
وي  اضافه  كرد: بازسازي  نرده  خيابان  ها، شب  نما ها، چراغ  هاي  راهنمايي و رانندگي ، ايستگاه  هاي  اتوبوس  شركت  واحد و خط كشي  خيابان  ها نيز ازجمله  ديگر برنامه  هاي  اين  طرح  است . حكمت  با بيان  اينكه  در شهرداري  تهران  شوراي  آموزش  و پرورش تشكيل  شده  است ، گفت: بر اساس  قانون ، ۵درصد عوارض  شهرداري  به  حساب سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران  واريز مي شود. مدير كل  روابط عمومي شهرداري  تهران  همچنين  افزود: بيش  از ۳۴۰۰ شكايت در ۲۴ ساعت  گذشته  با سامانه  خدمات  شهري  ۱۳۷ مطرح  شده  است .

روز خوب درختكاري
حداد عادل از جنجال سازي درباره قطع درختان لويزان انتقاد كرد
007383.jpg
007443.jpg
گروه شهري: صبح ديروز دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، مهندس جلالي رئيس سازمان جنگل ها و مراتع و مهندس حسن بيادي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي با حضور در ارتفاعات شمال شرق تهران و روستاي تلو در عمليات بهره برداري از ۵ هزار هكتار جنگل كاري كه در قالب طرح كمربندي سبز شهر تهران و به طور همزمان در ارتفاعات كوهسار، سعيدآباد، جاجرود ، شهرري، قصر فيروزه، دارآباد و جاده قديم كرج به انجام مي رسيد با غرس چند نهال سرو نقره اي شركت كردند.
به گزارش همشهري دكتر حداد عادل از درختكاري به عنوان سنت حسنه اي ياد كرد كه از ديرباز در ميان ايرانيان رواج داشته بويژه قرار داشتن ايران در نقطه خشكي از جهان با سالانه ۲۵۰ ميلي متر بارندگي ضرورت توسعه جنگل كاري به منظور مطبوع و دلپذير ساختن فضاي اين محدوده جغرافيايي از جهان را چند برابر مي كند.
حداد عادل با توجه به نقش درختان در مقابله با آلودگي هوا، زيبايي و طراوت محيط زيست، آسايش و آرامش خاطر مردم، جلوگيري از فرسايش خاك و توليد چوب و ساير فرآورده هاي حاصل از آن درخت را به عنوان سرمايه ملي براي كشورها نام برد به طوري كه ميزان تلاش در توسعه فضاي سبز ناشي از عقل و تدبير مديران در اداره شهرهاست.
وي در اين راستا از سياستهاي توسعه فضاي سبز شهرداري تهران كه منجر به ۱۰ برابر شدن فضاي سبز و نزديك شدن به سرانه استاندارد تا ۴ سال آينده مي شود تقدير و اظهار اميدواري كرد،سياست شهرداري تهران در توسعه و حفظ و نگهداري فضاي سبز شهري الگوي مديران شهري در سراسر كشور قرار گيرد.رئيس مجلس شوراي اسلامي خواستار تبديل درختكاري و حفظ و توسعه آن به فرهنگ عمومي به ويژه در ميان جوانان شد و گفت: چه خوب خواهد شد اگر شهرداري تهران همانطور كه با برپاداشتن مراسم «ياد يار مهربان» و با اهداي كتاب اقدام به آباداني كتابخانه هاي مدارس شهر تهران مي كند در فروردين ماه نيز گلدانهاي گل در سطح كلاسهاي مدارس شهر توزيع كند و دانش آموزان را مسئول نگهداري و حفظ گلدانهاي اهدايي نمايد تا بدين وسيله توجه به گل و گياه و حفظ محيط زيست از همان سنين كودكي و نوجواني در ميان مردم قوام يابد.حدادعادل در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به قطع درختان جنگل لويزان به منظور احداث ادامه بزرگراه شهيد زين الدين از عملكرد برخي رسانه ها در نحوه انعكاس و جهت گيري اخبار مرتبط با اين اقدام اظهار تعجب كرد و گفت: چرا معترضان به اين اقدام شهرداري در گذشته وقتي درختان باغهاي شميران را شبانه قطع مي كردند و يا در ساير موارد مشابه، اين همه بحث و سر و صدا نكردند ضمن اينكه اگر شهرداري در قطع درختان خطايي هم مرتكب شده باشد با توجه به ۵/۲ ميليون درختي كه فقط در روز درختكاري و در كمربند سبز اطراف تهران كاشته، جبران خسارت كرده است.
حداد عادل ادامه داد: آقاي قاليباف كه مشهور به همت و جديت در كار هستند با همكاري شوراي اسلامي شهر در صدد دلپذيرتر ساختن شهر و فراهم كردن آسايش و آرامش براي شهروندان هستند و مجلس شوراي اسلامي هم وظيفه دارد در اين مسير در كنار آنها باشد.
بنابر گزارش همشهري دكتر قاليباف شهردار تهران نيز در مراسم روز درختكاري از تلاش و جديت مديريت شهري در توسعه فضاي سبز با توجه به سرانه جمعيتي تهران سخن گفت به طوري كه در ۹ ماهه نخست سال ۸۵ تعداد ۱۲۵ بوستان محله اي، منطقه اي و فرامنطقه اي در شهر تهران احداث مي شود.شهردار تهران بر ضرورت توزيع عادلانه فضاي سبز در ميان مناطق شهر تهران تاكيد كرد و اجراي اين مهم را از سياستهاي آتي شهرداري تهران در قالب توسعه فضاي سبز در ميان مناطق متراكم با بافتهاي ريزدانه اعلام كرد.
قاليباف گفت: شهرداري تهران مصمم است در بخش عمران خدمات شهري، حمل و نقل و ترافيك، جذب سرمايه گذاريهاي بخش خصوصي و توسعه فضاي سبز ضمن رعايت نمادهاي ايراني و اسلامي اقدامات پويا و پايداري را به انجام برساند.شهردار تهران اظهار داشت: در راستاي خدمت به مردم گاهي مثل امروز ۵ هزار هكتار جنگل كاري مي كنيم و بيش از سه ميليون اصله نهال غرس كرده و يا به طور رايگان ميان مردم توزيع مي كنيم و يا يك روز ديگر با هدف تامين رفاه و آسايش مردم لازم مي بينيم ۲ هزار درخت را قطع كنيم.وي ادامه داد: در هر حال مهم اين است در چارچوب قانون و براي خدمت به شهر و شهروندان گام برداريم و در اين راستا هيچگاه مسايل حاشيه اي ما را از ادامه كار اداره بهينه شهر بازنمي دارد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |