چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۰ - Mar 8, 2006
باستان شناسان خبر دادند:
نخستين آثار روستانشيني در قلمرو حكومت هخامنشيان
گروه شهري - مريم پاپي: آثار به جا مانده از تمدني كه هميشه شكوه پادشاهان هخامنشي و ساساني را بازسازي كرده  بود، براي نخستين بار در مقابل چشم انسان هاي قرن بيست و يك پرده از اسرار زندگي روستايي خود برداشت.
باستان شناسان در كاوش هاي خود از مناطقي در دره بلاغي كه بر اثر آبگيري سد سيوند به زير آب خواهد رفت، به آثاري از زندگي روستايي رسيده اند.
در فاصله ۱۳۰۰متري شرق سد سيوند و در فاصله ۸۰۰متري شرق و جنوب شرقي رود پلوار (سيوند)، جايي در نزديكي سكونتگاه هاي امروزي عشاير قشقايي- كه آثار معماري پراكنده از سازه هاي سنگي و تكه هاي سفال وجود داشت- دو نقطه براي كاوش انتخاب شد.
دره بلاغي در استان فارس، ميان سه كوه بلاغي بزرگ در شمال، بلاغي كوچك در جنوب و كوه كوچكك در شرق محصور شده  است.
فاصله مستقيم آرامگاه كوروش، يعني نزديك ترين اثر از مجموعه آثار پاسارگاد تا حاشيه درياچه سد كه با تكميل آبگيري در دوره دره بلاغي پديد خواهد آمد، به خط مستقيم، ۵ كيلومتر خواهد بود.
عليرضا عسكري چاوردي باستان شناس كه به همراه پير فرانچسكو كليري، همكار ايتاليايي خود محوطه را كاوش كرده است،  مي گويد: در فصل نخست كاوش، ۵۳ واحد سكونتي شناسايي شد و با توجه به اهميت يافته ها و آثار معماري به دست آمده، تصميم گرفته شد در دومين فصل كاوش، محدوده كاوش گسترش يابد و در نتيجه، ۱۵۱ واحد از پنج دوره استقراري شناسايي شد.
بر خلاف اطلاعات پيشين به دست آمده از دره بلاغي كه نشان مي داد بيشتر استقرارها از نوع فصلي و متعلق به كوچ نشينان بوده است، مناطقي كه به عنوان گمانه در امتداد شمال و جنوب محوطه كاوش شد، وجود يك استقرار مهم در اين محل را نشان مي داد.
عسكري مي گويد: تمام اطلاعات نشانگر وجود يك استقرار دايم و نه فصلي در اين محل بود. زير سطحي كه چند دوره معماري از دوران مختلف تاريخ را در خود جاي داده بود، يك گور متعلق به اواخر دوره پيش از تاريخ، شناسايي و در تحتاني ترين لايه ها، فرهنگ پيش از تاريخ باكون مشخص شد.
وي مي افزايد: سه دوره معماري در گمانه شماره ۳ شناسايي شد كه در كهن ترين آنها از سنگ هاي قلوه همراه با چينه و يا خشت براي ساخت ديوارها استفاده  شده است.
به اعتقاد اين باستان شناس و همه كساني كه در دره بلاغي به كاوش و پژوهش مشغولند، يافتن سازه هاي معماري با كاركردهاي اجتماعي جامعه اي روستانشين و اطلاع يافتن از كم و كيف ساختار جامعه اي روستانشين در قلمرو مركزي حكومت هخامنشي و در محدوده جغرافياي زيستي و تا حدودي سياسي مشترك در حد فاصل پاسارگاد و تخت جمشيد، نگرشي نو از ساختار اجتماعي يك امپراتوري را روشن ساخته است.

رواديد يك ماهه براي خارجي ها
007353.jpg
در پي ايجاد تسهيلات براي ورود گردشگران خارجي  به ايران، ويزاي ۱۵ روزه اين گردشگران به ويزاي يك ماهه تبديل مي شود.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گفت وگو با فارس اظهار داشته است: با مصوبه دولت، اتباع خارجي مي توانند به مدت يك ماه در كشور با رواديد گردشگري تردد كنند و اگر تصميم به تمديد زمان اقامت خود گرفتند بايد به وزارت كشور مراجعه كنند.
البته بايد توجه داشت كه فقط ارايه ويزا به گردشگران مهم نيست و بايد ساير ملزومات حضور آنها در ايران نيز فراهم شود.

چشم انداز
007362.jpg
پيشينيان ما تصميم داشته اند شكوه حكومت ايران را به تاريخي كه هنوز نوشته نشده بود منتقل كنند. اين را از سنگ برجسته هاي دوران پيش از تاريخ كه در تخت جمشيد بيش از هر جايي متجلي شده مي توان به خوبي دريافت. اين ويژگي آثار باستاني ايران است كه در بسياري ديگر از تمدن هاي شرق به هيچ عنوان ديده نمي شود.
غارهاي باستاني هندوستان كه برخي از آنها با حكومت هخامنشيان و ساسانيان معاصر بوده اند، بيش از هر چيز تصويرگر عرفان بودايي و تجلي نمادهاي مذهبي خود هستند. از اين روست كه ايران باستان  بعد از چند هزار سال هنوز به دنيا فخر مي فروشد.
يافتن نشانه هايي از يك زندگي روستايي كه براي جلوگيري از تخريب آثاري كه زير آب درياچه سد  سيوند خواهند رفت، دريچه جديدي از زندگي شاهانه هخامنشي گشوده است.

«بهار در ري» براي گردشگران تهران
007350.jpg
رئيس سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي استان تهران از برگزاري تورهاي گردشگري رايگان در شهرستان ري و محورهاي جنوبي تهران خبر داد.
به گزارش فارس، ابراهيم طريقت گفت: اين ستاد به رياست فرمانداري در ۱۳ شهرستان استان تشكيل شده است.وي با اشاره به پيش بيني هاي انجام گرفته درخصوص آغاز سفرهاي نوروزي شهروندان استان از تاريخ ۲۵ اسفند، افزود: استان تهران بيشتر از آن كه مسافرپذير باشد، مسافرفرست است به همين دليل به منظور جذب گردشگر در استان تهران، به كمك بسيج دانش آموزي و هلال احمر ۳۵ پايگاه اطلاع رساني در استان تهران تشكيل شده است.رئيس سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي استان تهران از برگزاري تور گردشگري تحت عنوان بهار در ري به صورت رايگان خبر داد و گفت:۲۰ دستگاه اتوبوس در ۳ نقطه شهرستان براي جابجايي مسافران و براي آشنايي آنان با ميراث ۸ هزار ساله ايران در ري تعبيه شده است.

اكوتوريسم و حفظ محيط زيست
007356.jpg
معاون رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: به همان ميزان كه رشد توريسم براي كشور مفيد است لطمه زدن به محيط زيست هم براي كشور مضر است و اين رشد نبايد همراه با لطمه زدن به محيط زيست باشد.طه هاشمي  در گفت وگو با فارس در پاسخ به اين پرسش كه برخي از فعالان بخش خصوصي حوزه گردشگري در اقداماتشان با سازمان محيط زيست مشكلاتي داشته اند و سازمان در اين خصوص چه اقداماتي انجام داده است، اظهار كرد: قطعاً سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از بخش خصوصي حمايت مي كند، اما راه را هم نشان مي دهيم كه بخش خصوصي به حوزه محيط زيست تجاوز نكند. وي گفت: دراين خصوص نبايد صرفاً بخشي نگاه كرد و انتقاد اصلي ما اين است كه بخش ها فقط حوزه مأموريت خود را مي بينند كه اگر بخواهيم در حوزه گردشگري به جايگاه شايسته اي برسيم به هيچ وجه نبايد بخشي نگاه كنيم.

خودداري از تردد در تالاب ها
007344.jpg
اداره كل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي به منظور پيشگيري از ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان، خواستار خودداري از هرگونه تردد غيرضروري در تالاب ها و زيستگاه هاي آبي استان شد.
به گزارش ايسنا، اداره كل حفاظت محيط زيست استان آذربايجان غربي همچنين بر جلوگيري از خريد و فروش گونه هاي پرندگان وحشي و خودداري از قرار دادن پرندگان زينتي در فضاي آزاد پرندگان تاكيد و از كليه شكارچيان استان آذربايجان غربي درخواست كرد براي حفظ سلامت خود و اطرافيان، ممنوعيت شكار و صيد پرندگان را كاملا رعايت كنند. همچنين در صورت مشاهده هرگونه وضعيت غيرعادي در بين پرندگان وحشي و زينتي مراتب را از طريق شماره تلفن ۰۹۶۹۵ به اطلاع اداره كل حفاظت محيط زيست استان آذربايجان غربي برسانند.

آلودگي زاينده رود
007347.jpg
عضو شوراي اسلامي شهر اصفهان با اشاره به كارخانه هاي بزرگي كه در مسير اين استان قرار دارند، گفت: اين كارخانه ها ضرر زيادي را متوجه سلامت شهروندان و همچنين آلودگي آب زاينده رود مي كنند.
دكتر عدنان زادهوش در گفت وگو با مهر گفت: اين كارخانه ها به دليل اينكه در بالا دست شهر اصفهان قرار گرفته اند با آلوده سازي و مصرف زياد آب رودخانه باعث مي شوند كشاورزان كمتري بتوانند از آب اين رودخانه استفاده كنند.وي با اشاره به اينكه اگر اين كارخانه ها پساب هاي خود را مستقيما به رودخانه نريزند ، همچنان شاهد رسوب فاضلاب اين صنايع به رودخانه هستيم ، ادامه داد: سياست هاي دولت به اين مسير بايد هدايت شود كه ديگر كارخانه اي بر تعداد كارخانه هاي بالادست شهر افزوده نشود. زادهوش به اين نكته اشاره كرد كه اين موضوع ياري استاندار اصفهان را به عنوان نماينده دولت مي طلبد تا موضوع را به مسئولان مربوطه ارجاع و تصميمات كلان توسط هيأت دولت اتخاذ شود.

ضرورت تناسب گرافيك شهري با فرهنگ بصري
گرافيك شهري بايد متناسب با سليقه و فرهنگ بصري مردم باشد.
«قباد شيوا» گرافيست و استاد دانشگاه در گفت وگو با ستاد خبري دومين همايش تبليغات شهري در ارتقاي سطح فرهنگي شهروندان با بيان اينكه گرافيك شهري بايد بر اساس سليقه مردم شكل گيرد، گفت: «اگر گرافيك شهري نامناسب باشد به تبع آن سليقه مردم را بد و اگر مناسب باشد در فرهنگ بصري مردم تأثير به سزايي مي گذارد.
در ايران و به خصوص در تهران تبليغات شهري موفق عمل نكرده اند و نه تنها روي اذهان تأثير مطلوبي نداشته اند، بلكه روي ذهن مردم اثرات سويي گذاشته اند.»
شيوا، با اشاره به اينكه تبليغات ما پوسترهاي گرافيكي هستند كه در ابعاد بزرگ تري ارايه شده اند، ادامه داد: «تبليغات شهري ما به لحاظ فرهنگي ذهن مخاطب را به خود مشغول نمي كند اما در مقابل، از نظر تجاري راه خود را پيدا كرده است. ولي به هر صورت در هر دوي آنها ميزان سهم مردم در خلق اين آثار ناديده گرفته مي شود كه وجوه اين نواقص، بر گردن سازمان هاي تبليغاتي است، چرا كه اين سازمان ها مي خواهند با صرف هزينه اي اندك در راستاي تبليغات نقش عمده اي داشته باشند.»
وي همچنين گفت: «گرافيست، تبليغاتچي نيست و اين مسأله به غلط در ذهن برخي از اقشار جامعه شكل گرفته است. اين در حالي است كه گرافيست، موظف است ايده اي كه سازمان تبليغاتي به او مي دهد را در قالب هاي مناسبي ارايه كند.»

تست عمليات رانش سرد مترو با حضور شهردار تهران
گروه شهري:پست برق تهرانپارس با هدف برق رساني به خط ريل سوم و تأمين انرژي الكتريكي ايستگاههاي حدفاصل ايستگاه بهارستان و ايستگاه علم و صنعت با حضور دكتر قاليباف افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران در اين مراسم شهردار تهران از تونل نيمه شرقي خط ۲ و تونل توسعه خط ۲ بازديد كرد و همچنين تست عمليات رانش سرد قطارهاي مترو نيز با حضور دكتر قاليباف برگزار شد.
شهردار تهران در اين مراسم از كاهش فاصله زماني حركت قطارهاي مترو تا پايان سال آينده خبر داد و گفت: افزايش واگن ها و كاهش فاصله زماني حركت قطارهاي مترو به هر ۳ دقيقه يك قطار، تا پايان سال ۸۵ انجام خواهد شد.
دكتر قاليباف با تاكيد بر اينكه با تأمين اعتبارات مورد نياز ، خطوط اصلي متروي تهران طي يك دوره ۴ تا ۵ ساله به بهره برداري خواهد رسيد تصريح كرد: بودجه فعلي شهرداري پاسخگوي برنامه هاي توسعه اي مترو نيست و توجه ويژه نمايندگان مجلس و كميسيون تلفيق به مترو و اتوبوسراني مي تواند ما را در رسيدن به اهدافمان كه همان گسترش و پيشرفت مترو است كمك كند.
وي سامان بخشيدن به حمل و نقل عمومي را ضروري دانست و گفت: تا زماني كه حمل و نقل عمومي شهر تهران ساماندهي نشود، نمي توان براي شهروندان در استفاده از خودروهاي شخصي محدوديت ايجاد كرد.
دكتر قاليباف تأكيد كرد: با وجود اين كه در سال گذشته ۴۰ درصد از درآمدهاي شهرداري محقق نشده اما قرار است تمام بدهي هاي سال قبل پرداخت شود.

تمهيدات معاونت خدمات شهرداري تهران
براي استقبال از بهار
007359.jpg
گروه شهري: كاركنان حوزه هاي معاونت امور شهري و فضاي سبز مناطق ۲۲گانه، اداره كل خدمات شهري و فوريت ها و پيمانكاران طرف قرارداد شهرداري تهران در ايام تعطيلات نوروزي آماده باش هستند.
با شروع طرح استقبال از بهار با ۲۱۴ عنوان فعاليت در نيمه دوم اسفند ماه در شهرداري تهران، معاونت خدمات شهري با ۱۵۸ عنوان فعاليت، پركارترين حوزه شهرداري است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مدير كل خدمات شهري با اعلام اين مطلب افزود : حوزه خدمات شهري به همراه معاونت هاي امور شهري و فضاي سبز مناطق و نيز ۱۱ سازمان، شركت و اداره كل بر اساس وظيفه ذاتي و اصلي خود در تمام طول سال تلاش مي كند تا با عواملي كه شهر را آلوده مي سازند اعم از آلوده كننده هاي محيط زيست و آلودگي هاي ديداري و شنيداري مقابله كند كه به علت شرايط خاص اسفندماه و به منظور آماده سازي هرچه بيشتر شهر براي پيشواز بهار و استقبال از ميهمانان نوروزي، اقدامات و فعاليت هاي اين حوزه به صورت ويژه افزايش پيدا مي كند.
صادقيان گفت :تمامي كاركنان حوزه هاي معاونت امور شهري و فضاي سبز مناطق ۲۲گانه، اداره كل خدمات شهري و فوريت ها و پيمانكاران طرف قرارداد در ايام تعطيلات نوروزي به صورت آماده باش هستند.
وي در مورد افزايش ساعات فروش، كنترل قيمت ها و طرح تكريم ارباب رجوع به عنوان بخشي از فعاليت هاي سازمان ميادين ميوه و تره بار و شركت شهروند، افزود: اتخاذ تدابير لازم براي حمل سريع و به موقع زباله نيز از جمله اقدامات سازمان خدمات موتوري به شمار مي آيد.
مدير كل خدمات شهري در ادامه اتخاذ تدابير و تمهيدات لازم جهت تسريع در پذيرش زباله در سايت كهريزك و تهيه بروشور تبليغاتي به منظور آگاه سازي شهروندان به عنوان نمونه هايي از اقدامات سازمان بازيافت و تبديل مواد و نيز توزيع گل بين شهروندان در روز اول فروردين در چند نقطه شهر به صورت نمادين و تهيه و توزيع بروشور با هدف آشنايي شهروندان با گل ها و گياهان بهاره را به عنوان بخشي از فعاليت هاي سازمان پارك ها و فضاي سبز در اين طرح قلمداد كرد.مهندس صادقيان در ادامه تصريح كرد: امسال به دليل تقارن ايام نوروز و اربعين حضرت امام حسين(ع) سازمان زيباسازي وظيفه دارد تا از طريق تابلوهاي الكترونيكي و بيلبوردهاي تبليغاتي در سطح شهر نسبت به ارائه مطالب آموزشي متناسب با سال نو و ماه صفر اقدام نمايد تا علاوه بر حفظ نشاط و طراوت نوروزي، اهميت ماه صفر نيز مورد توجه قرار گيرد.وي از آماده باش كامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني به منظور مقابله با حوادث احتمالي به ويژه در آخرين چهارشنبه سال و اطلاع رساني و آگاه سازي شهروندان در خصوص رعايت اصول ايمني خبر داد و اظهار كرد : با توجه به سنت حسنه زيارت اهل قبور در پنج شنبه آخر سال، به منظور رفاه حال شهروندان عزيز تدابير و تمهيدات ويژه اي از سوي سازمان بهشت زهرا (س) براي اين روز اتخاذ گرديده است.
مديركل خدمات شهري اضافه كرد: جمع آوري و حمل زباله به ايستگاه هاي مياني، رفت و روب و شست و شوي كليه معابر اصلي و فرعي، پركردن حفره هاي ايجاد شده در سطح معابر اصلي و فرعي، رفع نقص ناوگان حمل و نقل، پاكسازي و امحاء كليه پوسترهاي تبليغاتي و برچسب ها، لايروبي كليه جوي ها، انهار، مسيل ها و كانال ها، مرمت و رفع نقص كليه المان هاي شهري خصوصاً سطل هاي زباله، رنگ آميزي در و كركره مغازه ها، مبارزه مستمر با جانوران موذي و نصب پرچم جمهوري اسلامي به مناسبت روز دوازدهم فروردين ماه در ميادين و معابر اصلي و فرعي شهر و همچنين آماده سازي كليه بوستان هاي محله اي، منطقه اي و فرامنطقه اي به منظور استفاده شهروندان در روز سيزدهم فروردين ماه از جمله اقدامات معاونت هاي امور شهري و فضاي سبز مناطق ۲۲گانه است.
صادقيان خاطرنشان ساخت: معاونت حمل و نقل و ترافيك با مرمت و بازسازي گاردريل ها، نرده هاي ترافيكي و شب نماهاي آن و نيز رفع نقص ايستگا ه هاي اتوبوس، چراغ هاي راهنمايي، رنگ آميزي باجه هاي بليت فروشي و خط كشي ترافيكي و همچنين معاونت فني و عمراني با لكه گيري آسفالت و نوارهاي حفاري، رفع نقص دريچه ها و سنگدال ها، جمع آوري خاك و نخاله مازاد، ترميم كف و بدنه انهار روباز و معاونت امور اجتماعي و فرهنگي با پيگيري غبارروبي و نظافت كليه مساجد سطح شهر و پاكسازي نماهاي بيروني ساختمان هاي اداري و فرهنگسراها، حوزه معاونت خدمات شهري را در اجراي هرچه بهتر طرح استقبال از بهار ياري مي دهند.طرح استقبال از بهار از چهاردهم اسفندماه آغاز شده و تا چهاردهم فروردين ماه ادامه خواهد داشت.
تمهيدات ويژه براي زائران اهل قبور
در روزهاي پاياني سال
تمهيدات و تدابير ويژه اي براي رفاه حال زائران اهل قبور بهشت زهرا(س) و گرامي داشت يازدهمين سالگرد درگذشت ملكوتي يادگار گرامي امام خميني(ره) در پنج شنبه و جمعه آخر سال در نظر گرفته شده است.
به گفته رضاييان، ارگان ها و نهادهاي مختلف از جمله نيروي انتظامي، راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، فرمانداري شهرستان ري، شهرداري منطقه ،۱۹ سازمان بهشت زهرا، مترو، تاكسيراني و شركت واحد اتوبوسراني و نماينده شهرداري تهران براي ساماندهي و اتخاذ تدابير لازم براي رفاه حال زائران، همكاري و مشاركت دارند.
شهردار حرم مطهر امام خميني، افزود: براي آمد و رفت مطلوب شهروندان در ها و ورودي ها و خروجي هاي اضطراري از سوي سازمان بهشت زهرا در نظر گرفته شده است.به گفته او همچنين با راه اندازي سرويس هاي رايگان با كمك ۲۰ دستگاه اتوبوس، جابه جايي مسافران در داخل محدوده بهشت زهرا و قطعات جديد و شهدا به صورت رايگان انجام مي شود.رضاييان افزود: در داخل محدوده بهشت زهرا سرويس جديد تاكسيراني پيش بيني شده است. وي گفت: همچنين با هماهنگي هاي صورت گرفته با ۳ ارگان مترو، شركت واحد اتوبوسراني و تاكسيراني، خدمات بيشتري براي تسهيل اياب و ذهاب زائران بهشت  زهرا در سطح شهر تهران درنظرگرفته شده است.
رضاييان خاطرنشان كرد: هماهنگي هاي لازم با ارگان هاي مسئول از جمله نيروي انتظامي و قوه قضاييه براي تامين نظم و امنيت منطقه، همچنين هماهنگي با اداره راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ منطقه براي پوشش ترافيكي و ساماندهي هرچه مطلوب تر عبور و مرور در اين روزها صورت گرفته است.
وي ادامه داد: همچنين سازمان بهشت زهرا با اهداي گل و گلدان به استقبال خانواده هاي شهدا و زائران اهل قبور خواهد رفت.
مديرعامل سازمان بهشت زهرا اضافه كرد: نقشه دقيق بهشت زهرا و بروشورهايي براي اطلاع رساني در اختيار شهروندان و زائران اهل قبور قرار خواهد گرفت.

برج مراقبت
طرح جامع تهران تاريخ يك فرآيند
دكتر جليل حبيب اللهيان
مطالعات طرح جامع به انتها رسيده و گزارشات اصلي آن در حدود
۵۰ مجلد آماده شده است
تحولات كالبدي و توسعه تهران در محدوده و حريم آن، به فاصله كمي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و از زماني كه طرح جامع اول تهران عملاً به كنار نهاده شد... تا امروز تابع هيچ گونه برنامه و طرح و ضابطه از پيش انديشيده  شده نبوده و صرفاً بر مبناي مجموعه اي از بخشنامه ها و دستورالعمل ها و يا مداخلات خودسرانه و بدون مجوز انجام شده است.
اين بخشنامه ها و دستورالعمل ها تا پايان جنگ تحميلي (۱۳۶۸)، در جهت محدود كردن توسعه تهران(به ساختمان هاي ۲ و ۳ طبقه) و از آن زمان به بعد با رواج سياست واگذاري مازاد تراكم ساختماني و توافق بر سر تغيير كاربري املاك، در جهت تبعيت از بازار و تقاضاي ساخت و سازهاي صرفاً مسكوني و با رويكرد كسب درآمد از آن طريق براي اداره شهر و در راستاي توسعه نامحدود و بي رويه آن بوده است.
فقدان سياست هاي عملي و اجرايي بالادست و شايد به تعبير بهتر، عملي نشدن راهبردهاي بالادست نيز عامل مؤثري در تداوم اين روند بوده است. به عبارت ديگر شهر را در محدوده مناطق ۲۲گانه آن نگريستن و مديريت كردن و پيرامون و عوامل مؤثر بيروني و در مقياس منطقه اي و ملي را ناديده گرفتن، عامل مهم ديگري در معضلات گسترده تهران بوده است.
تداوم اين شيوه طي نزديك به سه دهه گذشته، نه تنها در عرصه هاي محيط زيست و زمينه هاي اقتصادي و اجتماعي و كاركردي(مثل دسترسي، ترافيك، خدمات و تجهيزات شهري و...) صدمات جبران ناپذيري به تهران وارد ساخته، بلكه بسياري از امكانات بالقوه(پتانسيل ها) و فرصت هاي توسعه معقول و مطلوب تهران را نيز از ميان برده است.
خوشبختانه تلاش هاي بي وقفه آن گروه از مسئولان، مديران و متخصصان دلسوز كه با اين روند مخرب مخالف بودند، بالاخره در سال ۸۱ به نتيجه رسيد و با آغاز مطالعات جامع «بررسي و شناخت مسائل توسعه مناطق تهران» در ده سرفصل، در سال ۸۱ و تا نيمه اول سال ۸۲ در شهرداري تهران و توسط ۲۲ مشاور شهرسازي، پايه هاي لازم براي تهيه طرح جامع و تفصيلي تهران فراهم شد و پس از آن نيز با تدارك مقدمات لازم در نيمه دوم سال ۸۲ و انجام مطالعات طرح جامع با همكاري شش مؤسسه مشاوره و ذيصلاح، طي سال هاي ۸۳ و ۸۴ ، امروز اين طرح كه خلاصه اي از آن در اين جلسه ارائه مي شود، به طور همزمان براي ارائه به جلسات مراجع رسمي(شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران و...) و نيز تهيه و تكميل طرح تفصيلي تهران آماده شده است.
يكي از ويژگي هاي مهم و بي سابقه در تهيه اين طرح، مشاركت وسيع دستگاه هاي مسئول و نهادهاي علمي مشاوره به شرح ذيل بوده است:
- اين طرح براي اولين بار با مشاركت و همكاري مؤثر وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداري تهيه شده است.
- شورايي متشكل از رياست محترم شوراي اسلامي شهر تهران و يكي از اعضاي شورا و معاونان محترم وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي و كشور و معاونت محترم سازمان مديريت و برنامه ريزي و شهرداري تهران و گروهي از كارشناسان و دانشگاهيان برجسته و نمايندگان انجمن هاي صنفي و حرفه اي، هدايت فرآيند تهيه طرح را به عهده داشته است.
- شش نهاد مشاوره تخصصي و ذيصلاح انجام بخش هاي مختلف مطالعات طرح جامع و ۲۲ مهندسين مشاور شهرساز انجام مطالعات مناطق و تهيه طرح تفصيلي را به عهده گرفتند.
- نهاد ويژه اي هم براي اجراي اين مأموريت خطير و نيز مديريت، هدايت و راهبري و هماهنگي كل مطالعات در شهرداري تهران تشكيل گرديد.
امروز، مطالعات طرح جامع به انتها رسيده و گزارشات اصلي آن در حدود ۵۰ مجلد آماده شده است. هماهنگي هاي لازم براي تهيه همزمان طرح تفصيلي مناطق ۲۲ گانه نيز رسماً از اول آبان ماه گذشته شروع شده و اميدواريم تهيه طرح تفصيلي تهران نيز طي چند ماه آينده به اتمام رسد. علاوه بر آنها تهيه دهها طرح موضعي- موضوعي، به ويژه طرح هاي مداخله در بافت هاي فرسوده نيز راه اندازي شده و وارد فرآيند بررسي و تصويب گرديده است.
نكته آخر و بسيار مهم اين است كه هر چند طرح جامع جديد و سوم تهران و طرح تفصيلي آن، سند «راهبردي هدايت تحولات و توسعه كالبدي» است، اما در برخورد با كالبد، كليه عوامل مؤثر غير كالبدي را نيز در نظر داشته است و ضمن توجه به كليه اسناد و مطالعات فرادست و بررسي وسيع و همه جانبه چشم انداز جايگاه جهاني، علمي و منطقه اي تهران به لحاظ سياسي، اقتصادي و اجتماعي، مباني اصلي تهيه طرح جامع و تفصيلي را شكل داده اند، تا اين طرح بتواند به صورتي واقع بينانه و در عين حال انعطاف پذير، ضمن حفظ كيفيت شهر، پاسخگوي نيازهاي متنوع و متغير اقتصادي و اجتماعي شهروندان و يك كلان شهر زنده و پوياي جهان باشد.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |