چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۰ - Mar 8, 2006
برنامه هاي نوروز شبكه يك سيما
007404.jpg
گروه  رسانه: شبكه يك سيما در ايام تعطيلات نوروز براي مخاطبان مشكل پسند ايراني بيش از پانزده فيلم سينمايي جديد، سه سريال ايراني و هزار و هفتصد دقيقه برنامه كودك و نوجوان، چندين ويژه برنامه با موضوع نوروز، آيين هاي نوروزي ايرانيان و زيبايي هاي ايران تدارك ديده است.
برنامه هاي نوروزي شبكه اول سيما از ۲۸ اسفند ماه آغاز شده و تا  ۱۵ فروردين ماه سال ۸۵ادامه خواهد يافت. از ويژه برنامه هاي شبكه اول سيما ويژه برنامه شما و سيماست كه از ۲۶ اسفند ماه به مدت چهار شب در بين دو خبر۱۹ و۲۱ پخش خواهد شد. اين برنامه تلويزيوني قصد دارد ويژه برنامه هاي نوروز  ي۸۵ در شبكه هاي مختلف صدا و سيما را معرفي كند، پخش گزارش پشت صحنه برنامه ها، مصاحبه ها با عوامل و برنامه سازان نوروز  ۸۵ و اعلام ساعات پخش برنامه هاي نوروزي در شبكه هاي مختلف از بخش هاي اين ويژه برنامه چهار قسمتي است كه به همت فريبا جعفري در معاونت سيما توليد شده است.
يكي از برنامه هايي كه پخش آن از  ۲۸ اسفند ماه شروع خواهد شد سريال نمايشي «پايان نمايش» است، كه بهمن زرين پور بر اساس نوشته اي از خودش آن را كارگرداني كرده است. اين برنامه داستان زوجي جوان در دهه  ۴۰ را دنبال مي كند كه مرد خانواده به دليل مبارزات سياسي به زنداني نامعلوم مي افتد و همسر وي براي يافتن او جستجويي را آغاز مي كند و اين مساله بهانه اي مي شود تا برخي وقايع تاريخ معاصر ايران از جمله قيام تاريخي ۱۵خرداد  ۱۳۴۲ به تصوير كشيده شود. اين سريال  ۱۵قسمتي هر شب راس ساعت  ۲۲از شبكه اول سيما پخش مي شود.
به گزارش روابط عمومي شبكه اول سيما، شبكه اول سيما به عنوان رسانه ملي قصد دارد در ايام نوروز هر روز بعد از ظهر يك فيلم سينمايي براي مخاطبان پخش كند. اين فيلم ها كه غالبا براي اولين بار از سيما پخش مي شوند گزيده اي از فيلم هاي توليد شده در سينماي ايران و جهان خواهند بود.از سوي ديگر كودكان و نوجوانان در ايام نوروز مي توانند برنامه هاي خاص خود را به مدت سه ساعت در دو بخش صبح و بعدازظهر از شبكه اول سيما تماشا كنند. ويژه برنامه عمو پورنگ سعي دارد با بخش هاي متنوعي همچون مسابقه، نمايش و گفت وگو با ميهمان در كنار پخش كارتون، فيلم سينمايي و .. براي مخاطبان خود فضايي آموزشي، تربيتي را پديد آورد.
برنامه «تق تق» نيز برنامه اي ديگر از گروه كودك و نوجوان شبكه اول سيماست كه براي مخاطبان خردسال هر روز صبح از اين شبكه پخش مي شود.قصه گويي، قطعات نمايشي،  بازي، مسابقه و نمايش نقاشي كودكان و ... از بخش هاي مختلف اين برنامه كودكانه است كه با حضور خردسالان اجرا خواهد شد.
«نوروزنامه» نام برنامه ديگري از گروه ورزش و تفريحات شبكه اول سيماست كه به شكلي آيين ها و مراسم اقوام و فرهنگ هاي مختلف ايران زمين در خصوص نوروز را معرفي مي كند. اين برنامه از بخش هاي مختلفي همچون قطعات نمايشي آييني، موسيقي مقامي و محلي، شعرخواني، نقالي و پرده خواني و ... تشكيل شده است.
مجموعه پر مخاطب «مستند ايران» در ايام عيد امسال هر شب از شبكه اول سيما پخش مي شود. اين برنامه به منتخبي از قسمت هاي پخش شده اين مجموعه مستند و چهار قسمت جديد پخش نشده اختصاص خواهد داشت. مستند ايران مجموعه اي است كه جاذبه هاي تاريخي و باستاني ايران زمين را در قالب تصاوير زيبا و ديدني به نمايش خواهد گذاشت. كاشان، اصفهان، شيراز، تخت جمشيد، زنجان، تهران قديم و جديد موضوع قسمت هاي مختلف اين برنامه خواهد بود.
«ايران بهشتي ديگر» عنوان ويژه برنامه اي است كه هر روز در ايام عيد از شبكه اول سيما پخش مي شود. اين برنامه كه در حال حاضر پنجشنبه ها هر هفته در قالب برنامه خانواده پخش مي شود قرار است حال و هواي سفر و سياحت به نقاط مختلف و ديدني ايران را براي مخاطبان به ارمغان بياورد. در اين برنامه مخاطبان با جاذبه هاي ديدني ايران آشنا مي شوند، اين برنامه ديدني در ايام نوروز هر شب به مدت  ۱۵ دقيقه از شبكه اول سيما پخش خواهد شد.
«ديدني هاي ايران» برنامه ديگري است كه شبكه اول سيما در ايام نوروز در قسمت هاي  ۲۰دقيقه اي پخش مي كند.
«مستند اول» عنوان برنامه اي ديگري است كه در ايام نوروز هر روز از شبكه اول سيما پخش خواهد شد. در اين برنامه سعي دارد منتخبي از بهترين آثار مستند را براي مخاطبين پخش كند. نجوم، علم، حيات وحش، تاريخ و تكنولوژي از جمله موضوعات اين فيلم هاي مستند است «طنزآوران سينما» عنوان برنامه ديگري از تامين برنامه شبكه اول سيماست كه «طنزآوران و كمدين هاي» مطرح تاريخ سينماي جهان را به مخاطبان معرفي مي كند.

در قاب آينه جادو
در حاشيه توقف مجدد مجموعه تلويزيوني «مختارنامه»
مختار، به داد مختارنامه برسد
007401.jpg
شايد بارها سوار قطار يا اتوبوس شده ايد، معمولاً راه رفتن اين نوع وسايل نقليه سنگين با تأني و كندي صورت مي گيرد، اما وقتي سرعت مي گيرند مسافران آن احساس آرامش خاصي را پيدا مي كنند. ولي وقتي هم اين وسايل سنگين به دلايلي معلوم و نامعلوم ترمز مي كنند، مسافران آن به شكلي معترض مي شوند، به همين خاطر است كه قطارها، ترمز اضطراري را در مواقع خاصي توصيه مي كنند، چون توقف اين نوع وسايل نقليه عمومي ضرر و زيان قابل توجهي را از نظر وقت و هزينه بر مسافران و مسئولان حمل و نقل تحميل مي كند.
اين صغري و كبري را چيديم تا برسيم به وضعيت پروژه هاي تلويزيوني فاخر صدا و سيما، پروژه هايي كه قرار است بخشي از هويت ملي و مذهبي اين مرز و بوم را با صرف اعتبارات مالي بودجه ملي به تصوير بكشند، حال اگر اين پروژه ها با مديريت صحيح و برنامه ريزي دقيق در زمان مقرر به مقصد برسند، دو فايده را نصيب مخاطبان و مسئولان تلويزيون خواهند كرد، اول اينكه اعتبارات مالي تخصيص يافته مثل برخي پروژه هاي عمراني هرز نخواهد رفت، دوم اينكه مخاطبان تلويزيوني هزينه زيادي را بابت مشاهده برنامه هاي تلويزيوني خارجي متقبل نخواهند شد.
طرح اين نكته براي مديران هزينه ساز صدا و سيما تعجب بر انگيز باشد و به تعبير آنها شايد مردم نقشي در اين مسائل ندارند، ولي اگر از منظر حقوق مردم به اين مسائل نگاه كنيم شايد بتوان گفت نه تنها مخاطبان حق دارند، بلكه مي توانند از مديران ارشد صدا و سيما نيز بخواهند كه پاسخگو باشند چرا با صرف هزينه هاي بالا پروژه هاي «مختارنامه» ، «حضرت يوسف(ع)» و «شهر آشوب» را دچار مشكلات اعتباري مي كنند، زياني كه در خاتمه بايد مخاطبان نجيب و صبور ايران هزينه آن را بپردازند.
به رغم تمامي گفته ها و شنيده ها در مورد مختارنامه، اخيراً «حبيب دهقان نسب» بازيگر مجموعه تلويزيوني «مختارنامه» از توقف و عدم پرداخت حق و حقوق بازيگران و عوامل فني آن خبر داده است. خبري كه بارها توسط معاون سيما، روابط عمومي صدا و سيما، مديران سيما فيلم و بالاخره دست اندركاران رسانه ملي تكذيب و تاييد مي شد. حتي اخيراً يكي از معاونان صدا و سيما مدعي حذف اعتبارات پروژه هاي فاخر از مجموعه هاي تلويزيوني شد، با اين حال نفهميديم تاوان اين فراز و نشيب ها و زيان هاي وارده به رسانه ملي را چه كسي خواهد پرداخت ؟كارگردان يا تهيه كننده يا نگاه هاي متفاوت مديران صدا و سيما؟ بي راه نيست كه بگوييم: مختار؛ بايدبه داد مختارنامه برسد!
برخي مواقع وقتي به مجموعه هاي تلويزيوني ريز ودرشت شبكه هاي داخلي نگاه مي كنيم و حجم خروجي و داده هاي اطلاعاتي آن را با شبكه هاي حرفه اي مي سنجيم تازه به اين نكته روشن مي رسيم كه اگر استانداردهاي حرفه اي، قراردادهاي معتبر و در نهايت قواعد و قوانين شفاف جايگزين رفاقت و رانت خواري تهيه كنندگان و مديران در رسانه ملي  شود، چه اتفاقي خواهد افتاد؟
آيا باز هم شاهد توقف پروژه هاي ملي در سطح رسانه ملي خواهيم بود يا نه؟
از رئيس سازمان صدا و سيما حداقل اين انتظار مي رود كه با مطالعه دقيق اجراي پروژه هاي فاخر از جمله «مختارنامه» در زمينه كارگرداني، تهيه كنندگي، دكور و طراحي صحنه و شيوه نامه توليد و برنامه ريزي نقاط ضعف اجرايي آن را مورد بررسي قرار دهند و با عوامل متخلف كه به نوعي آبروي سازمان صدا و سيماو اعتبارات ملي را خدشه دار مي كنند برخورد مناسبي صورت گيرد.
هوشنگ صدفي

نگاهي به مجموعه تلويزيوني غريبي آشنا در شبكه سه سيما
قوم كرد در قاب تصوير
صغري اميري
007392.jpg
007395.jpg
اشاره: جهاندخت خادم نويسنده و كارگردان مجموعه تلويزيوني «غريبي  آشنا» و محمد حسين پور، تهيه كننده اين برنامه تلويزيوني به عنوان زوج هنري تجربه خوبي در سامانه هنري كشور دارند. در كارنامه هنري آنان توليد فيلم سينمايي «شهر در دست بچه ها» يا «مينا و غنچه» و مجموعه هاي تلويزيوني مهمان امام هشتم (ع)، خونه خردو، روزهاي سبز و آي آدم ها ديده مي شود. به مناسبت پخش برنامه تلويزيوني «غريبي آشنا» گفت وگويي را با آنان انجام داده ايم كه مي خوانيد:
زوج فيلمساز، تازه ترين برنامه تلويزيوني خود را براي ارزيابي مخاطبان در شبكه سوم سيما در معرض نمايش قرار دادند. مجموعه تلويزيوني «غريبي آشنا» در ۱۱ قسمت ۵۰ دقيقه اي به تهيه كنندگي محمد حسين پور و كارگرداني جهاندخت خادم از ۲۴ بهمن ماه، روزهاي دوشنبه و چهارشنبه هر هفته از شبكه سوم سيما پخش مي شود.
مجموعه داستاني «غريبي آشنا» كه محصول مشترك گروه فيلم و سريال شبكه سوم سيما و صدا و سيماي مركز خراسان رضوي است، با نيم نگاهي به آداب و رسوم قوم كرد شمال خراسان، حول محور مسائل اجتماعي معاصر، به عدم تفاهم زوجها در انتخاب همسر پرداخته است.
مهتاب به خاطر اينكه دخالتي در انتخاب همسرش نداشته، از پاي سفره عقد مي گريزد. او رودررو با «له ياره» دختر عموي پدرش «اسفنديار» از عشق نافرجام «له ياره» و «قدير» كه باعث جدايي آنها «اسفنديار» بوده، آگاه مي شود. «له ياره» در پي سي سال تنهايي و دوري از خانه، هنگامي كه به زادگاهش برمي گردد «اسفنديار» و «قدير» را مي بيند و از هم پاشيدگي آغاز زندگي مشترك دختر «اسفنديار» را كه بي شباهت به سرنوشت خودش نيست.
جهاندخت خادم نويسنده و كارگردان مجموعه غريبي آشنا مي گويد: به عنوان يك فيلمساز مؤلف هميشه اين مسئله كه دار مكافات همين دنياست پس زمينه ذهني ام بود و به دنبال بستري بودم تا ذهن مخاطبان اثرم را با مثل معروف «با هر دست بدهي با همان دست مي گيري» ، درگير كنم. از اين رو در اين مجموعه و در قالب يك درام اجتماعي به ازدواجهاي ناخواسته و مسائل حاشيه اي خانواده ها پيرامون آن پرداخته ام. حال آنكه اميد به استمرار زندگي و وفاداري به انسان بودن و انسان ماندن هم مدنظر بود. اميدوارم پخش اين مجموعه بتواند مخاطبان انبوه تلويزيون را دربرگرفته و با دريافت نقطه نظرات مردم در كيفيت كار بعدي ام نمود بيشتري پيدا كند.
وي در زمينه انتخاب سوژه مجموعه تلويزيوني غريبي آشنا خاطرنشان مي كند: «محمد حسين پور، تهيه كننده اين برنامه مستندي را در زمينه كُشتي چوخه تهيه كردند ناخواسته ساخت اين برنامه مرا به وضعيت كوچ قوم كرد به خراسان علاقه مند كرد مطالعه و بررسي خُرده فرهنگ ها و آداب و سنن اين قوم نجيب و سخت كوش تأثير مثبتي را در زمينه تهيه قصه داشت، اغلب دختران و پسران جوان كرد علاقه مند به هم به خاطر آداب و رسوم قومي نمي توانستند با هم ازدواج كنند ناگزير با رعايت مسائل شرعي و قانوني به ايلات ديگر پناهنده مي شدند و سال ها دور از خانواده با هم زندگي مي كردند.
بنابراين با تلفيق آداب و سنت هاي گذشته و قصه امروزي توانستم اين مجموعه تلويزيوني را با همياري سيماي مركز خراسان رضوي و شبكه سوم سيما براي جوانان و مخاطبان عام توليد كنم.
وي در زمينه همكاري مردم محلي به ويژه اقوام كرد ساكن در اسفراين، خواف، كوشك سلامه مي افزايد: در طول مدت توليد برنامه تلويزيوني مردم منطقه همكاري مطلوبي را با عوامل سازنده فيلم داشتند، به نحوي كه ما در طول تهيه اين مجموعه تلويزيوني جزوي از زندگي روزانه آنها شده بوديم، آنها حتي براي بازسازي فضاي مطلوب بهترين شرايط را براي مجموعه تلويزيوني فراهم كردند. جا دارد كه به نحوي از تك تك اهالي مناطق خراسان، اسفراين، خواف، كوشك سلامه به نحوي تشكر كنم. ناگفته نماند پس از پخش برنامه« غريبي آشنا»نيز اغلب مخاطبان تهراني و شهرهاي خراسان در مواجهه هاي حضوري و تلفني از روند قصه و پرداخت آن احساس رضايت مي كردند. در هر حال انتظار مي رود اين مجموعه تلويزيوني توانسته باشد بخشي از فرهنگ و سنن اقوام ايراني را در قالب مشكلات جوانان به شكلي به مخاطبان تلويزيوني انتقال دهد.
محمد حسين پور تهيه كننده مجموعه تلويزيوني با اين توضيح كه توليد مجموعه غريبي آشنا يك سال طول كشيده است، مي گويد: تقابل آغاز زندگي دو زوج شهري و روستايي با فاصله زماني ۳۰ سال و پرداخت به آداب و رسوم مردم روستايي از طرفي و نگاهي موازي به مسائل روزمره زندگي شهري امروز،  از لحظه نخست كار، توليد سختي را پيش روي ما قرار داد كه با همت تك تك اعضاي گروه سازنده و پشتيباني قاطبه مردم خراسان، به استثناء يك قسمت از مجموعه كه در تهران مي گذرد، مابقي كار در دهها مكان روستايي و شهر مشهد تصويربرداري شد و ماحصل آن پس از توليد با حمايت مديريت شبكه سوم سيما و مساعدت صميمانه مدير كل سيماي مركز خراسان رضوي به عنوان محصولي مشترك تقديم بينندگان سيما شد. بديهي است كار در خارج از تهران بزرگ با سختيها و كمبودهاي فراوان همراه است. حال آنكه دو دهه فعاليت مستمر بنده و همسرم در زمينه فيلمسازي هميشه با نمايش اثر توليد شده مان پايان مي پذيرد و پس از آن گفت وشنود با مخاطبان اثر، ارمغاني روحيه پذير و نويدبخش با افقي روشن پيش رويمان براي توليدي ديگر در عرصه  فيلمسازي خواهد بود.
«محمد حسين پور»در زمينه مشكلات توليد برنامه تلويزيوني غريبي آشنا مي گويد: ما هميشه در فيلمسازي ياد گرفته ايم كه در زمينه پيش توليد گلايه نكنيم، با اينكه خراساني هستم ولي توانستم با همياري مديران شبكه سوم سيما و مركز سيماي خراسان رضوي و همفكري بچه هاي شهرستاني در مناطق شيروان، كلات نادري، اسفراين و خراسان شمالي، خرده فرهنگ هاي قوم كرد خراسان را به تصوير بكشيم.
ناگفته نماند كه ما با نصف بودجه برنامه هاي تلويزيوني داستاني در تهران توانسته ايم اين مجموعه را به مرحله توليد و پخش برسانيم، بي ترديد اگر مسئولان صدا و سيما به همت و تعهد بچه هاي شهرستاني توجهي بكنند مي توان به ساخت و پخش برنامه هاي تلويزيوني در سطح و قالب داستاني مطلوب اميدوار بود. در هر حال اعتماد به بچه هاي شهرستاني شرط توليد مطلوب و بهينه خواهد بود.
گروه سازنده مجموعه تلويزيوني«غريبي آشنا »عبارتند از: نويسنده و كارگردان: جهاندخت خادم، تهيه كننده:  محمد حسين پور، مدير تصويربرداري: رضا رخشان، تصويربردار: مصطفي كشفي، موسيقي: فردين خلعتبري، مهرداد بلوچيان، تدوين: مجيد شتي، صدابردار: محسن طيبي، بازيگران: مجيد مشيري، زهرا سعيدي، محمدرضا شهباني، محمد تقي نژاد، عليرضا لعلي، مينا طاهري، محمد كياني، فائقه برهاني، حامد يزدي، مليحه روشندل، منصوره رمضاني، حسن آخوندپور، مهدي پور عليرضا، شهرزاد حسين پور و...

چاوش
ارتباطات غيركلامي
007407.jpg
ايسنا:(دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات) در آدرس اينترنتي org ‎/ http: //ertebatat به مقاله اي درباره  واقعيت هاي ارتباطات غيركلامي اشاره كرده و آورده است: تجربه نشان داده كه انسان ها زماني كه از هرگونه ارتباط محروم مي شوند، به سرعت افسرده شده و به سرگشتگي و ديوانگي نزديكتر مي شوند.ما به محض اينكه كلمه ارتباطات را مي شنويم، بلافاصله، تلفن، راديو، تلويزيون و يا كتاب ها و نشريات در ذهنمان مجسم مي شوند و همه وسايلي كه ما در ارتباطات كلامي با آن سر و كار داريم.
در ارتباطات كلامي، ما با يك زبان كه بتواند معاني و مفاهيم و منظورمان را انتقال دهد، سروكار داريم.زباني كه بايد بتواند با حامل ها و اصطلاحات خود، زمان، فضا و شرايط رويدادها و وقايع و چگونگي آن را انتقال دهد.
برچسب هايي كه بتواند به وسيله معاني مختلف كلمات، تلفظها و شيوه هاي بيان آنها، موضوعي را از شخصي به شخص ديگر انتقال دهد و در اين نقل و انتقال تصور شنونده از وقايع همانند گوينده باشد.با عنايت به تعريف ارائه شده از ارتباطات كلامي، ارتباطات غيركلامي مشمول تمامي حالت هاي ارتباطي مي شود كه به يك زبان رسمي وابسته نيست.ارتباطاتي كه به موجب آن ايده ها و مفاهيم بدون اينكه از مفاهيم و اصطلاحات كلامي استفاده شود، تشريح و تفسير مي شوند.به نظر شما آيا ارتباطات غيركلامي داراي چنان زمينه اي است كه بتواند چنين تعريف مهمي را در برگيرد؟ پاسخ مثبت است. نسل هاي گذشته، انسان هايي كه قبل از تاريخ مي زيسته اند، از طريق ارتباط غيركلامي با همديگر رابطه داشته اند.آنها همانند جانوران، صداهايي از گلوي خود خارج مي كردند.در واقع علائم، حركات بدني، اشارات، ترسيم نقش ها تا زماني كه زباني براي بيان مفاهيم آنها ايجاد شود، نيازهاي ارتباطي آنان را برآورده مي ساخت.
با نگاهي به اطراف خود، در مي يابيم كه امروز هم روش هاي متعدد براي ارتباط غيركلامي ما را احاطه كرده اند.
صرف نظر از مفاهيم ارتباطات غيركلامي، بيشتر اينگونه ارتباطات با حس هاي ارتباط گر مرتبط اند.
آخر از همه نيز اين «حس ها» هستند كه مي توانند اطلاعات را انتقال دهند. بشر هميشه فكر مي كرد كه فقط ۵ نوع حس دارد.بعدها دريافت كه حس ششمي نيز وجود دارد.
اغلب ارتباطات ما انسان ها، با اين حس ها سر و كار دارد.ارتباط غيركلامي مرتبط با حس هاي بشري، با حركت، رنگ و شكل توام است.

تقديراز رسانه هاي برتر در حوزه وبلاگ
مرتضي رضايي زاده دبير جشنواره وبلاگ نويسي قرآني گفت: همزمان با آيين اختتاميه نخستين جشنواره وبلاگ نويسي قرآني، از رسانه هايي كه اخبار اين جشنواره را پوشش داده و در حوزه وبلاگ نيز فعاليت داشته اند، تقدير خواهد شد.
دبير نخستين جشنواره وبلاگ نويسي قرآني افزود: اين امر به منظور تجليل از جايگاه رسانه ها در توسعه و معرفي وبلاگ هاي قرآني صورت خواهد گرفت.
وي هم چنين از راه اندازي سرويس وبلاگ ها در خبرگزاري قرآني ايران خبر داد و گفت: اين سرويس تا اواخر هفته در ايكنا فعال خواهد شد.

پخش فيلم ترسناك در «سينما و ماوراء»
فارس: شبكه چهارم سيما فيلم سينمايي «آنچه در زير پنهان است» به كارگرداني «رابرت زمه كيس» را با زيرنويس «اين فيلم به افراد زير ۱۲ سال توصيه نمي شود» پخش كرد.
هنگام پخش فيلم سينمايي «آنچه در زير پنهان است» در برنامه «سينما و ماوراء» در شبكه چهار سيما به افراد زير ۱۲ سال توصيه شد كه اين فيلم را نبينند. همچنين تا انتهاي پخش فيلم نيز همانند كشورهاي ديگر عدد ۱۲- بر روي صفحه تلويزيون نمايش داده مي شد كه بيانگر اين بود كه ديدن اين فيلم براي افراد پايين تر از ۱۲ سال ممنوع است. اين اتفاق مثبتي است كه به پيروي از شبكه هاي خارجي هنگام نمايش فيلم با توجه به نوع درجه اكران در شبكه چهار افتاد و اميد مي رود كه ساير شبكه ها نيز هنگام پخش فيلم سينمايي به اين نكته توجه كرده و آن را رعايت كنند. اين فيلم گونه درام و ترسناك و در درجه PGR به تهيه كنندگي مارك جانسون، جان بردشو و استيو استاركي و در كمپاني فيلمسازي دريم وركس ساخته شد.

انتقاد دهقان نسب از سريال «مختارنامه»
حبيب دهقان نسب با اعلام توقف ساخت سريال «مختارنامه» به علت مشكلات مالي، گفت: عوامل و بازيگران اين سريال در بلاتكليفي قرار دارند.
اين بازيگر سينما و تلويزيون درباره توقف سريال «مختارنامه» گفت: در اواسط كار بوديم كه به دليل مشكلات مالي اين گونه وانمود شد كه توقف كار به خاطر مسايل مربوط به دكور و ... است. اما مدتي است كه خبرهايي مبني بر ادامه تصويربرداري «مختارنامه» و گرفتن بخش هاي زندان مي شنوم. اين در حاليست كه بچه ها همچنان در بلاتكليفي هستند و مشكلات مالي به قوت خود باقي است.
دهقان نسب كه در سريال «مختارنامه» نقش يكي از سرداران مختار به نام «يزيد بن انس» را بازي مي كند،  تصريح كرد: چند ماه است كه حقوق عوامل داده نشده است. بعضي از قراردادها تمام شده، اما هيچ كدام تمديد نشده اند و مي توان گفت عوامل در نوعي بلاتكليفي قرار دارند. اين بازيگر معتقد است: مسئولان تلويزيون و خصوصا آقاي ضرغامي موظفند هر چه زودتر درباره سريال مختارنامه تصميم بگيرند و يا سريال را به كلي تعطيل كنند يا پولي را كه بايد در اختيارش قرار دهند.
دهقان نسب افزود: اين سريال به خاطر نوع برخورد توهين آميز با عوامل و بازيگران، براي من فراموش شده است. اين كه با بازيگري قرارداد ببندند، چندين ماه حق و حقوقش را ندهند و بعد از تعطيلي كار هم به او اعتنايي نكنند، توهين به هنرمند محسوب مي شود. بنابراين از اين پس هر كاري با هر نوع گريمي كه به من پيشنهاد شد، مي پذيرم. دهقان نسب كه براي نخستين بار در سريالي مناسبتي بازي كرده است، ادامه داد: از آن جا كه عواملي كه مقابل دوربين قرار گرفته اند نتيجه كار گروه را به نمايش مي گذارند، نمي خواهند كار خراب شود يا افت پيدا كند در نتيجه فشاري مضاعف به آنها وارد مي شود.

جارچي
شادونه در يك نگاه
فريد صادقي
007398.jpg
اشاره: باغ شادونه يكي از برنامه هاي پرطرفدار تلويزيوني كودكان است. در زمينه توليد و طراحي اين برنامه با عوامل كارگرداني، بازيگري و مجري گفت وگويي صورت گرفته است كه مي خوانيد:
احمد درويش علي پور، كارگردان باغ شادونه متولد سال ۱۳۵۶ در تهران است.  وي كار در تلويزيون را از سال ۷۹ با مونتاژ برنامه هايي مثل بال نوجوان و نيمرخ، به كارگرداني حسن زاده آغاز كرده است.
كارگرداني در سيماي نوجوان و برنامه هايي چون اسم رمز، نفر بعد، امضاء محفوظ، كبوتر دات كام(سري اول تا سوم) جزو كارنامه هنري او محسوب مي شود. توليد برنامه باغ شادونه از زمستان ۸۳ به كارگرداني او آغاز شده و سري دوم آن از ماه مبارك رمضان به روي آنتن رفته است، ضمناً تمامي كارهاي توليدي برنامه عموپورنگ نيز به عهده اوست.
علي پور علت موفقيت برنامه را در متفاوت بودن نوع ارائه برنامه و نمايشي بودن آن مي داند.
* مليكا زارعي، مجري و بازيگر نقش خاله شادونه نيز متولد سال ۱۳۶۵ در تهران است، او كه عضو يك خانواده ۵ نفري است، سعي كرده است هميشه از راهنمايي ها و تجربيات آنان براي ادامه كارش استفاده كند. شروع كار او در تلويزيون به سال ۷۳ و اجراي برنامه تازه ها در گروه كودك و نوجوان شبكه دوم برمي گردد. از جمله كارنامه هنري او مي توان به ايفاي نقش در سريال هاي دوران سركشي، مهرخاموش، متهم گريخت و باغ شادونه (به كارگرداني احمد علي پور) اشاره كرد.مليكا زارعي معتقد است كار براي كودكان توقع زيادي را مي طلبد، چون شخصيت كودك در حال شكل گيري است، از اين رو بدون هيچ گونه تعارف مي تواند كاري تماشا نكند. او از ارتباط با كودكان بي نهايت راضي است و مي گويد هر وقت كودكي را در آغوش مي گيرم و مي شنوم كه خاله شادونه دوستت دارم، يك دنيا برايم ارزش دارد.
زارعي از اينكه باغ شادونه مورد استقبال زياد كودكان واقع شده خوشحال است. او درباره احساس خود نسبت به بچه ها گفت: كودكان فرشته هاي كوچك هستند و من افتخار مي كنم براي اين فرشته هاي بهشتي در نقش خاله شادونه پيام شادي و مهرباني و دوستي و محبت را مي آورم.
* محمدحسين قاسمي، بازيگر نقش عموپستچي خاله شادونه نيز متولد ۱۳۶۴ است و به قول خودش آچار فرانسه بوده است و مجموعه باغ شادونه دومين تجربه بازي اوست. در طول سه سال و نيم فعاليتش درصدا و سيما،  مدير توليد برنامه خانه آبي، دستيار تهيه برنامه جيلينگ جيلينگ،  دستيار تصوير كبوتر دات كام و ... بوده است. او معتقد است كار با كودكان چون پاك هستند، خيلي راحت است. به نظر او، علت موفقيت برنامه باغ شادونه حضور بچه هاست.
* مريم نيكان لو، مدير توليد برنامه نيز با سن ۲۸ ساله مهندس كامپيوتر نرم افزار است كه سر از باغ شادونه درآورده است، او در مدت ۶ سال كار در گروه كودك و نوجوان و خانه فرهنگ نيمرخ، تهيه كننده مجموعه هاي نفر بعد امضاء محفوظ، بازار نيمرخ، پيمان نامه، خانه شماره ،۴۷ كبوتر دات كام و باغ شادونه بوده است. او در مورد روند توليد برنامه مي گويد: بخش اول برنامه از زمستان ۸۳ آغاز شد كه قابي براي كارتون سرزمين اليوتا بود كه بعد شخصيت هاي عموپستچي، داراب، شاداب و بامداد نيز به آن اضافه شد.
نيكان لو معتقد است كه غيرمستقيم بودن آموزش به كودكان در قالب نمايش و ارتباط صميمي خاله شادونه با بچه ها از عوامل موفقيت برنامه است. وي مي افزايد: روزهاي يكشنبه به آموزش مسائل تربيتي، بهداشتي، سه شنبه ها به آموزش مهارت هاي زندگي، پنج شنبه ها به آشنايي با اماكن عمومي و بررسي نامه ها و جشن  تولد و جمعه ها به آشنايي با مشاغل اختصاص دارد.
عكس: آريو مينوسپهر

با فقر آثار با مضمون حكومت پهلوي مواجه هستيم
ايسنا: معاون سيما با حضور در مراسم تقدير از عوامل سريال «روزهاي اعتراض» بر ساخت سريال هايي مستحكم با موضوع هويت ملي، ديني و سياسي تأكيد كرد و آن را نياز جامعه كنوني خواند.
دكتر مرتضي ميرباقري برگزاري مراسم تقدير و تشكر از سريال هاي موفق سيما را زمينه ساز ساخت كارهاي باكيفيت تر دانست و افزود: چند سالي است كه دوستان ما در شبكه دو سيما در مناسبت هاي مختلف، با تدبير خاص خود، موضوعاتي كه براي تقويت هويت ديني انقلابي و سياسي ملت ما ضروري است را به خوبي شناسايي كرده و مجموعه اي از نيروهاي كارآمد نيز پرداخت مناسبي نسبت به اين كارها انجام دادند. البته ورود به عرصه هاي مختلف در شبكه هاي ديگر سيما نيز رايج بوده، اما اين حركت در شبكه دو سيما جهت دارتر صورت گرفته است.
معاون سيما، ورود به مسائل ماورايي و ديني در يكي دو سال اخير را امري كاملاً بجا خواند و افزود: پرداخت هايي كه نسبت به اين ورودها صورت گرفته، كاملاً صحيح بود. اين گونه ورودها علاوه بر جسارت، احتياط هاي بسياري را طلب مي كند. كارهاي ديني، در كشوري كه از ظرفيت هاي بالايي در اين حوزه برخوردار است بايد از استحكام و قوت كافي برخوردار باشند. ورود بدون تدبير به حوزه هاي ديني ممكن است باعث شود كه جلوي بسياري از كارهاي اساسي گرفته شود.
وي استحكام بخشيدن به كارها با استفاده از ظرفيت هاي فكري و كارشناسي قابل قبول و رسانه شناس را از عوامل موفقيت سريال «روزهاي اعتراض» برشمرد و افزود: وقتي امضاي كساني مانند آقايان برازش (مشاور مذهبي) و سليمي نمين ( مشاور تاريخي) پاي كار قرار دارد، ۹۰ درصد از افراد مي دانند كه اگر طرح مسأله كنند با چه جوابي روبه رو خواهند شد. سازندگان سريال «روزهاي اعتراض» از دايره المعارف ديني به نام آقاي برازش استفاده كردند و اين مسأله كمي نيست.
معاون سيما در پايان اذعان كرد: ما با فقر اثر و سريال هاي نمايشي با موضوع ۵۰ سال حكومت پهلوي دوم مواجه هستيم و خوشبختانه در يكي از مقاطع مهم، سريال «روزهاي اعتراض» ساخته شد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |