چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۰ - Mar 8, 2006
گزارش همشهري از افزايش ۲۰ درصدي
قيمت ميوه و تره بار در سطح شهر
روند كاهش قيمت مرغ و تخم مرغ ادامه دارد
007482.jpg
گروه اقتصادي: كاهش كيفيت و افزايش نسبي قيمت ميوه و مركبات در بازارهاي سطح شهر و برخي ميادين ميوه و تره بار شهرداري ناشي از كمبود عرضه و افزايش تقاضا در روزهاي پاياني سال است.
يك مقام آگاه در سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري با اشاره به ذخيره سازي سيب و مركبات از سوي سازمان ميادين ميوه و تره بار و وزارت بازرگاني بر اساس مصوبه هيات دولت گفت: از ۲۰ اسفندماه جاري با افزايش تقاضا براي ميوه و مركبات سازمان ميادين و وزارت بازرگاني نسبت به عرضه سيب و مركبات ذخيره سازي شده اقدام خواهد كرد.
وي افزود: نظارت بر قيمت و كيفيت محصولات عرضه شده در اين ميادين بر عهده وزارت بازرگاني بوده و شوراي نرخ گذاري هرسه شنبه با تشكيل جلسه در زمينه قيمت ميوه و مركبات عرضه شده در اين ميادين تصميم گيري مي كند.
اين مقام آگاه افزود: از ۲۰ اسفند تقاضاي بيشتري براي ميوه و مركبات در مراكز عرضه صورت مي گيرد و كاهش نسبي كيفيت محصولات عرضه شده در اين ميادين نيز با تزريق سيب و مركبات ذخيره سازي شده از هفته آينده بهبود خواهد يافت.
افزايش نسبي قيمت ميوه و مركبات
با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال قيمت ميوه و تره بار در فروشگاه هاي سطح شهر نسبت به هفته گذشته ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد داشته است. هم اكنون قيمت پرتقال تامسون شمال از ۶۰۰ تا ۹۰۰ تومان، سيب قرمز و زرد از ۷۰۰ تا هزار تومان، نارنگي پاكستاني از ۶۰۰ تا هزار تومان، كيوي ۷۰۰ تا ۹۰۰ تومان، خيار گلخانه اي از ۵۰۰ تا ۸۵۰ تومان و قيمت موز در بازارهاي سطح شهر از ۸۵۰ تا ۱۱۰۰ تومان متغير است. همچنين قيمت پياز با افزايش نسبي ۳۵۰ تا ۵۰۰ تومان عرضه مي شود و قيمت موز نسبت به ساير اقلام از افزايش بيشتري برخوردار بوده است. اين در حالي است كه وزارت بازرگاني در پاسخ به خبرگزاري مهر با پذيرش روند افزايش قيمت مركبات، رشد قيمت ها را معقول و ملايم ارزيابي نموده و معتقد است رونق  كنوني بازار مركبات بيانگر شرايط ركودي به دليل كاهش عرضه و افزايش تقاضا نيست.
كاهش كيفيت ميوه در ميادين ميوه و تره بار
قيمت اين محصولات در ميادين ميوه و تره بار نيز نسبت به هفته گذشته تا حدودي افزايش يافته است. اين در حالي است كه به نظر مي رسد با وجود محسوس نبودن افزايش قيمت ها در اين ميادين، ميوه و تره بار عرضه شده از كيفيت چندان مناسبي برخوردار نيست.
در اين ميدان ها ليموشيرين ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان، سيب زرد لبنان ۳۶۰ تا ۳۹۰ تومان، پرتقال تامسون شمال ۴۵۰ تا ۵۲۰ تومان، كيوي ۴۸۰ تا ۵۳۰ تومان، پرتقال بيروتي كله قوچي ۴۰۰ تا ۴۵۰ تومان و نارنگي بين ۲۵۰ تا ۳۸۰ تومان با كيفيت بسيار پايين عرضه مي شود. همچنين خيار با كيفيت متوسط ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان و گريپ فروت ۱۷۰ تا ۲۳۰ تومان عرضه شده و موز، گوجه فرنگي و سيب قرمز از جمله اقلامي است كه در اين ميادين عرضه نشده يا كمتر عرضه مي شود. به گفته اغلب عرضه كنندگان ميوه و تره بار افزايش قيمت اين محصولات در هفته پاياني سال و نزديك شدن به شب عيد صورت مي گيرد و هنوز خريد ميوه و تره بار از ميادين مركزي ميوه و تره بار از سوي عرضه كنندگان و بارفروشان شدت چنداني نيافته است.
از سوي ديگر به نظر مي رسد كاهش كيفيت ميوه و تره بار عرضه شده در ميادين ميوه و تره بار ناشي از ذخيره سازي و نگهداري اين محصولات براي روزهاي پاياني سال باشد و اميد مي رود از هفته آينده روند تزريق سيب و مركبات ذخيره سازي شده به مراكز عرضه  در سطح شهر از سرعت بيشتري برخوردار شود. اين در حالي است كه كاهش عرضه مركبات توليد داخل و افزايش تقاضا از جمله عوامل موثر در رشد نسبي قيمت ميوه و مركبات عنوان مي شود.
ادامه روند كاهش قيمت مرغ و تخم مرغ
با وجود اعتراضات توليد كنندگان مرغ و تخم مرغ، روند كاهش قيمت اين محصولات همچنان ادامه داشته و دولت با اجراي طرح ذخيره سازي و خريد مرغ و تخم مرغ مازاد بر مصرف از طريق دستگاه هاي مباشر سعي در جلوگيري از ضرر و زيان بيشتر مرغداران دارد؛ گرچه به گفته مديرعامل اتحاديه مرغداران (ميهن) ذخيره سازي ۳۰ تا ۴۰ هزار تن مرغ راهكار مناسبي براي متعادل شدن بازار و حل مشكلات مرغداران نخواهد بود. اين در حالي است كه روند كاهش قيمت مرغ و تخم مرغ در ميادين عمده فروش و فروشگاه هاي سطح شهر همچنان ادامه دارد. در شرايطي كه تا ۲ روز پيش مرغ تازه در ميادين عمده فروش به قيمت ۱۴۰۰ تومان به فروش مي رسيد، طي روز گذشته اين كاهش قيمت ادامه يافت و مرغ تازه در ميادين ميوه و تره بار شهرداري هر كيلو ۱۳۰۰ تومان عرضه شد. همچنين قيمت تخم مرغ نيز با كاهش روبه رو بود. در اين ميادين هر كيلو تخم مرغ به قيمت ۵۲۰ تومان عرضه مي شود؛ اين در حالي است كه قيمت تخم مرغ در فروشگاه هاي سطح شهر نيز به ۵۷۰ تا ۶۰۰ تومان كاهش يافته است.

ثبت نام وام اجاره مسكن هفته آينده آغاز مي شود
۴۷۰ هزار نفر براي دريافت تسهيلات ۱۰ ميليون توماني خريد مسكن ثبت نام كرده اند
007485.jpg
گروه اقتصادي: آغازمرحله اول اعطاي وام قرض الحسنه وديعه مسكن تا پايان خرداد ماه سال آينده اعلام شد.
به گزارش همشهري حسن كاري مديرعامل بانك مسكن ديروز گفت: اين وام در مرحله اول به ۲۰ هزار نفر و در سال هاي آينده به ۴۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي از سقف يك تا ۳ ميليون تومان پرداخت مي شود،افزود: مقرر شده است كه منابع پرداخت وام وديعه مسكن در سال اول اجراي آن از محل منابع بانك و در سال هاي بعدي از كل سيستم بانكي پرداخت شود.
به گزارش ايرنا وي زمان انتشار فرم ثبت نام اين وام را هفته آينده اعلام كرد كه پس از انتشار، متقاضيان مي توانند با تكميل آن و تهيه مدارك لازم در اين زمينه اقدام كنند.
كاري در مورد وام ۱۰ ميليون توماني خريد مسكن نيز اظهار داشت: اسامي متقاضيان پذيرفته شده براي دريافت اين وام تا پايان ارديبهشت ماه سال آينده مشخص مي شود و از آن تاريخ وام فوق اعطا خواهد شد.
وي گفت: انتشار فرم هاي پرداخت اين وام از يكشنبه گذشته آغاز شده است و متقاضيان تا ۲۸ اسفندماه امسال فرصت نام نويسي دارند كه تا كنون ۴۷۰ هزار نفر براي دريافت وام ثبت نام كرده اند.
وي افزود: ۷۰ درصد اين وام به شهرهاي كوچك و متوسط پرداخت خواهد شد كه ۶ درصد از سود تسهيلات بانكي در شهرهاي كوچك و ۴ درصد در شهرهاي متوسط از سوي دولت پرداخت خواهد گرديد. سيستم بازپرداخت تسهيلات اين وام نيز به صورت پلكاني تعيين خواهد شد.
مديرعامل بانك مسكن در مورد ميزان اقساط ماهانه وام خريد ۱۰ ميليون توماني در شهرهاي كوچك گفت: «دريافت كنندگان وام در شهرهاي كوچك در سال اول ۷۱ هزار تومان در سال دوم ۷۴ هزار تومان، در سال سوم ۷۸ هزار تومان و در سال پانزدهم ۱۴۰ هزار تومان پرداخت خواهند كرد كه اين رقم براي شهرهاي متوسط در سال اول ۷۷ هزار تومان، در سال دوم ۸۱ هزار تومان، در سال سوم ۸۵ هزار تومان و در سال پانزدهم ۱۵۴ هزار تومان است.»
وي افزود: «متقاضيان در شهرهاي بزرگ نيز براي سال اول بايد ۹۱ هزار تومان، سال دوم ۹۵ هزار تومان، سال سوم ۱۰۰ هزار تومان و سال پانزدهم ۱۸۰ هزار تومان پرداخت كنند.»
كاري بيان كرد: «فرم ثبت نام وام ۱۰ ميليون توماني ظرف يك ماه آينده در شهرهاي بزرگ نيز منتشر خواهد شد و اين وام جزو وام هاي تكليفي براي بانك مسكن محسوب نمي شود.»
وي در مورد خريد و فروش وام مسكن تصريح كرد: «مردم از خريد خانه هايي كه سند آنها در رهن بانك است خودداري كنند و تنها در صورت فك رهن اقدام به خريد واحدهاي مسكوني كنند.»
وي در مورد وام ۱۸ ميليون توماني گفت: «پرداخت اين وام تا پايان ارديبهشت ماه سال آينده تمديد شده است كه با ارزيابي هايي كه بانك انجام خواهد داد به احتمال زياد براي شش ماه بعد از آن نيز تمديد خواهد شد.»

با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي صورت مي گيرد
ارايه اساسنامه شركت هاي ملي نفت،
گاز و پتروشيمي تا خرداد سال ۸۵
گروه اقتصادي: در ادامه بررسي تبصره ۱۱ بودجه سال آينده نمايندگان مجلس شركت ملي نفت را مكلف كردند معادل ۹۴ درصد ارزش نفت خام توليدي و شركت هاي تابعه و وابسته به خود و نيز نفت خام توليدي ناشي از عمليات فني پيمانكاران طرف قرارداد از ميدان هاي نفتي كشور را به حساب خزانه داري كل كشور واريز كند. به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري نمايندگان در جلسه علني روز گذشته در ادامه بررسي بخش هاي درآمدي تبصره ،۱۱ مصوب كردند معادل ۵/۹ درصد از ارزش نفت خام توليدي هم كه به حساب خزانه داري كل كشور منظور مي شود به ترتيب معادل ۵ درصد و ۵/۴ درصد به عنوان ماليات قطعي عملكرد سال ۸۵ و علي الحساب سود سهم دولت در اين سال، در نظر گرفته شود. مجلس هم چنين دولت را مكلف كرد اساسنامه  شركت هاي ملي نفت، گاز و صنايع پتروشيمي را تا پايان خرداد ۸۵ و با توجه به قانون نفت مصوب ۱۳۶۶ به مجلس شوراي اسلامي تقديم كند و تا پايان سال ،۸۵ امور نفت، گاز و پتروشيمي طبق مقررات حاكم موجود و اين قانون اداره مي شود.
بودجه تكميل نيروگاه بوشهر
نمايندگان ديروز به دولت اجازه دادند تا سقف معادل يك هزار و نهصد و چهل ميليارد ريال از محل منابع حساب ذخيره ارزي برداشت و بابت تسويه بدهيهاي طرح تكميل نيروگاه اتمي بوشهر به بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران پرداخت كند. هم چنين به دولت اجازه داده شد به منظور صرفه جويي در مصرف برق، الگوي مصرف برق در بخش خانگي را تدوين و اعلام كند. در تعيين الگوي مصرف ويژگيهاي آب و هواي مناطق گرمسير كشور بايد لحاظ شود. هم چنين دولت مكلف شد در سال ۸۵ درباره مشتركان خانگي بهاي برق مصرفي دو دهك پايين مصرف كنندگان برق را با تخفيف كامل اعمال كند. بهاي برق مصرفي سه دهك بعدي مصرف كنندگان را مطابق الگوي مصرف سال ۸۳ با قيمتهاي سال ۸۳ ثبت و مشتركان با مصارف بالاتر را به صورت پلكاني مشمول جرائم رعايت نكردن الگوي مصرف قراردهد. با تصويب مجلس، دولت موظف شد روشنايي معابر اصلي روستاهاي بيش از يكصد خانوار را تأمين كند. هم چنين دولت موظف شد براي محاسبه حجم استفاده از گاز در آپارتمان ها و مكانهايي كه چند خانوار از يك كنتور گاز استفاده مي كنند با توجه به تعداد خانوارها اقدام كند.

مدير اداره نشر اسكناس بانك مركزي
بانك ها در روزهاي پايان سال كمبود پول ندارند
گروه اقتصادي: مدير اداره اسكناس در بانك مركزي از وجود شرايط ويژه در ۲ ماهه پاياني سال به ويژه اسفند ماه، در بانك ها آگاه است و به همين دليل ديروز در جمع خبرنگاران تاكيد كرد : ميزان تقاضا براي پول در روز هاي پايان سال چندين برابر مي شود و بانك مركزي متناسب با شرايط روز ميزان عرضه پول را افزايش مي دهد.وي در عين حال تاكيد كرد كه بانك مركزي نگراني درخصوص كمبود اسكناس ندارد و تا ۲۷ فروردين بيش از ۹۰ درصد از پول به بانك باز مي گردد.
سيد جلال جليليان مدير اداره نشر اسكناس بانك مركزي ديروز در جمع خبرنگاران افزود: ما مانند همه بانك هاي مركزي دنيا ذخايراحتياطي داريم و مصرف بيش از ۵/۱ سال آينده را آماده كرده ايم.

ارزان شدن مكالمات تلفني در افغانستان
وزارت مخابرات افغانستان اعلام كرد تا سه سال آينده، قيمت هر دقيقه تماس تلفني با موبايل در داخل اين كشور از ۱۰ تا ۱۵ سنت (كمتر از ۱۰۰ تا ۱۵۰ ريال) به دو تا سه سنت (كمتر از ۲۰ تا ۳۰ ريال) كاهش مي يابد.در حال حاضر هر دقيقه مكالمه تلفني ميان كاربران شبكه هاي مختلف تلفن همراه و ثابت ده تا ۱۵ سنت است.

صادرات خودرو و قطعات خودرو ۴۸درصد افزايش يافت
مهر: وزير صنايع و معادن از افزايش ۴۸درصدي صادرات خودرو و قطعات خودرو طي ۱۰ ماهه اول امسال خبر داد.
عليرضا طهماسبي در مراسم افتتاح شركت سايپاپرس اعلام كرد: سهم صادرات خودرو و قطعات خودرو از كل صادرات صنعتي و معدني كشور در دو سال آينده به ۱۰ درصد افزايش خواهد يافت.
شركت سايپاپرس با ظرفيت قطعات پرسي براي ۵۰۰ هزار خودرو در سال كه ۲۰ درصد كل ظرفيت پرسكاري قطعات اصلي كشور را عهده دار خواهد شد، درصد ساخت داخل صنايع خودروسازي كشور به ويژه گروه سايپا را افزايش خواهد داد و به طور مستقيم براي هزار نفر اشتغال مولد ايجاد مي كند.با بهره برداري از شركت سايپاپرس همچنين ارز بري خودروسازي داخلي كاهش مي يابد.

واگذاري سهام شركتهاي دولتي
به معناي خصوصي سازي نيست
گروه اقتصادي: با تصويب نمايندگان مجلس مقرر شد در سال ۸۵ دولت با واگذاري اموال منقول و غيرمنقول و سهام شركتهاي دولتي ۴ هزار ميليارد تومان بدهي خود را پرداخت كند. در خصوص مفاد اين مصوبه و روند خصوصي سازي با محمد مهدي مفتح مخبر كميسيون برنامه  و بودجه و محاسبات مجلس گفتگو كرده ايم.
***
*واگذاري ۴۰درصد سهام شركتهاي دولتي در سال آينده كه در راستاي پرداخت بدهي دولت انجام خواهد گرفت چه تبعاتي را به دنبال خواهد داشت؟
- يكي از مواردي كه همواره لايحه بودجه ساليانه دولت مطرح مي شود بدهي دولت است. دولت به سازمانهاي تأمين اجتماعي، بازنشستگي كشوري و آستان قدس رضوي بدهي قابل توجهي دارد كه با توجه به اينكه اين سازمانها بايد خود هزينه هايشان را از محل منابع مالي تأمين كنند، لذا هرچه ديرتر مطالبات به دستشان برسد، كارآمدتر مي توانند فعاليت كنند.نمايندگان مجلس به دنبال آن هستند كه دولت بتواند بدهي خود را به اين سازمانها بپردازد. از اين رو مصوبه فوق به تصويب رسيد تا دولت سهام شركتهاي دولتي را در اختيار سازمان هاي مربوطه قرار دهد. از طرف ديگر بحث محروميت منابع مالي دولت به دنبال هزينه هاي عمراني و جاري نيز خود مزيد بر علت براي تصويب اين مصوبه بود. اين اقدام موجب كوچك ترشدن دولت خواهد شد و نياز مالي سازمان هاي ذي ربط را نيز تا حدي مرتفع خواهد كرد.
*سازمان هاي مطرح شده به چه نحوي بايد با اين سهام هاي دريافتي منابع مالي خود را تأمين كنند؟
- سهام شركتهاي دولتي در طول سال آينده به مرور به اين سازمانها اعطا خواهد شد و مسئولان سازمان هاي ذي ربط مختارند كه يا آنها را نگاه دارند يا به فروش برسانند و از درآمد حاصل شده استفاده نمايند.
* با توجه به آن كه معمولاً هر ساله در تبصره هاي بودجه مبحثي به عرضه سهام شركتهاي دولتي اختصاص داشته است پس چرا عملاً اين مهم محقق نشده است؟
- فقدان مكانيزم اجرايي مناسب در اين عرصه عامل عدم تحقق امر فوق در حد قابل انتظار بوده است. در سال گذشته طي تبصره بودجه سال ۸۴ پيشنهاد كميته واگذاري به رياست معاون اول رئيس جمهوري و چند تن از وزرا تشكيل شد تا واگذاري سهام شركتهاي دولتي را بررسي كند كه با روي كارآمدن اين كميته وضعيت واگذاري ها بهتر شد و با تكرار اين مكانيزم براي لايحه بودجه سال ۸۵ رقم ۴ هزار ميليارد تومان سهام شركتهاي دولتي عرضه خواهد شد.
*رقم دقيق بدهي دولت به سازمان هاي ذي ربط چقدر است؟
- بايد از سوي مسئولان سازمان مديريت و سازمان حسابرسي ميزان دقيق بدهي دولت تعيين گردد كه هنوز ظاهراً رقم دقيق و قطعي آن اعلام نشده است. البته تصويب نهايي ميزان بدهي نيز عنصر مهمي خواهد بود.
* روند خصوصي سازي طي چند سال اخير را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- واگذاري سهام شركتهاي دولتي به سازمان هايي چون تأمين اجتماعي و بانك ها به معني خصوصي سازي نيست.
چرا كه در واگذاري سهام به اين قبيل سازمان ها ۱۰۰درصد اهداف خصوصي سازي محقق نخواهد شد. اين در حاليست كه پتانسيل و توان بيشتري براي تحقق اهداف خصوصي سازي در كشور وجود دارد. از سال ۱۳۷۰ تاكنون در مجموع ۲ هزار و ۷۱۹ ميليارد تومان سهام واگذار شده است به عبارت ديگر طي ۱۴ سال حدود ۵ تا ۶ درصد خصوصي سازي محقق شده است و در مجموع ۱۰درصد كل موجودي شركتهاي دولتي واگذار گرديده است، از تابستان امسال تاكنون نيز حدود ۶ ميليارد تومان سهام خصوصي سازي فروخته شده است.
از طرف ديگر هم اكنون ۱۲۳ ميليارد تومان اقساط معوق داريم كه به واگذاري هاي گذشته مربوط مي شود و پيامدهاي حقوقي به همراه داشته يعني همان واگذاري ها از نظر كمي و كيفي نتوانسته اهداف خصوصي سازي را به طور كامل محقق كند.

قيمت طلا و ارز
007326.jpg

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |