چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۰ - Mar 8, 2006
استفاده روز افزون از سيستم موقعيت يابي جهاني يا GPS
سامانه اي كه همه چيز و همه كس را جهت مي دهد
007329.jpg
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: سيستم هاي ناوبري الكترونيك طي جنگ جهاني دوم گسترش وسيعي يافتند. اين روش امكان تعريف مختصات را بر حسب تأخيرهاي زماني سيگنال هاي ارسال شده از ايستگاههاي فرستنده فراهم مي كند.
خطاي اندازه گيري نمونه در اين روش با پارامترهاي ناوبري هوايي متناظر است كه در حدود ۲ مايل است. اما اين سيستم مستقل از شرايط آب و هوايي بود و معروف ترين مكان هاي ايستگاه هاي زميني از اين نوع در شهرهاي اروپايي واقع بود. تقريباً  در اواسط دهه ،۶۰ وزارتخانه هاي دفاع برخي از كشورها متوجه شدند كه سيستم هاي ناوبري آن زمان از دقت مطلوبي برخوردار نيستند و به طور طبيعي،  چشم ها به سمت فضاي نزديك زمين دوخته شد. اولين سيستم ناوبري ماهواره اي «ترنسيت» نام داشت.
اين پروژه وزارت دفاع آمريكا از شش ماهواره تشكيل شده بود و از مختصات خاصي بهره مي برد. ماهواره بر روي يك مسير خاصي حركت كرده و بر روي فركانس مشخصي، امواج را ارسال مي نمود و يك سيگنال با يك فركانس مشخص به گيرنده ها مي رسيد و موقعيت مكاني با اندازه گيري تغيير فركانس محاسبه مي شد. ماهواره ها امكان تغيير موقعيت هر نقطه از كره زمين را در هر يك ساعت و نيم و با دقتي برابر با ۲۰۰ متر فراهم مي نمودند.
سيستم ماهواره اي «ترنسيت» تا سال ۱۹۹۶ به حيات خود ادامه داد. تولد سيستم موقعيت يابي جهاني يا به اختصار GPS در سال ۱۹۷۳ اتفاق افتاد. يعني زماني كه وزارت دفاع آمريكا هماهنگ سازي سيستم هاي ناوبري را آغاز نمودند. زيرا سازمانهاي مختلف سيستم هاي متفاوتي را ايجاد كرده بودند كه اكثراً  با يكديگر منطبق نبودند. اين سيستم جديد تفاوت هاي مهمي با ترنسيت دارد، هر ماهواره چند ساعت اتمي با خود همراه دارد،موقعيت خود را همراه زمان دقيق،  به صورت يك سيگنال ارسال مي كند و سيستم ناوبري كاربر زمان استخراج شده از اين سيگنال را مقايسه كرده و در سه نقطه موقعيت يابي مي كند. ضمناً  احتياجي به هيچ گونه ساعت دقيقي در گيرنده نيست. تنها وقت در دوره هاي زماني كوتاه مورد نياز است. كل سيستم از سه قسمت تشكيل مي شود. قسمت اول از حداقل ۳۵ عدد ماهواره تشكيل شده است كه هر ماهواره در فاصله ۱۸ هزار كيلومتري از سطح دريا بوده و در هر بيست  وچهار ساعت، ۲ بار به دور كره زمين مي گردد.
ماهواره هاي نسل آخر يعني سري blockII و بالاتر كه تا به امروز ۱۴ عدد از آنها در مدار قرار گرفته اند، در يك شبكه با هم مرتبط شده و مي توانند پارامترهاي حركتي خود را بدون نياز به كنترل زميني تجديد كنند. قسمت دوم از مراكز كنترل زميني تشكيل مي شود،  كه براي نظارت بر مدار ماهواره ها همزمان كردن زمان بين ماهواره ها و هماهنگ كردن آنها به كار مي روند، كه البته اطلاعات ارسال شده از ماهواره ها را مي توان از زمين تغيير داد.
قسمت سوم نيز همان گيرنده هاي GPS است كه اندكي فضاي باز لازم دارد تا از آن به خوبي استفاده كرد. تا سال ۲۰۰۰ ميلادي دسترسي عمومي و نظامي به سيگنال GPS از هم مجزا شده بودند كه اين كار دسترسي انتخابي نام داشت و كاربران معمولي سيگنالي را كه به طور مصنوعي از دقت آن كاسته شده و خطاي كل آن برابر با يكصد متر بود را دريافت مي كردند. در يكم ماه مه سال ۲۰۰۰ رئيس جمهور وقت آمريكا، دسترسي انتخابي را لغو نمود و اكنون دقت موقعيت يابي در حدود ۲۰ متر است كه با استفاده از برخي تمهيدات مي تواند بسيار كمتر از آن باشد. اينك ما شاهد رشد انفجاري استفاده از دستگاههاي موقعيت يابي جهاني يا همان GPS در ميان كاربران هستيم.
جهت يابي در شهرها، در حومه شهرها مثلاً  هنگام پياده روي، ناوبري خودرو، ردگيري محموله ها و كنترل ترافيك هوايي در فرودگاه از جمله اين كاربردها است. گيرنده هاي GPS به زودي جاي خود را در هر وسيله اي اعم از تلفن هاي همراه، PDA ها (كامپيوترهاي جيبي) و حتي بازي هاي ويديويي باز خواهند كرد. به طوري كه هم اكنون در كشور كانادا فقط به اتومبيل هايي مجوز توليد مي دهند كه مجهز به GPS باشد.
يكي از بزرگترين توليدكنندگان دستگاههاي GPS در جهان، كشور تايوان مي باشد و بزرگترين شركتي كه در اين كشور توليدكننده اين تكنولوژي است، شركت «هلوكس» نام دارد كه از دو قسمت مهم تشكيل شده است؛ يكي قسمت مونتاژ و دوم مركز توسعه و تحقيقات آن.
اين شركت در سال ۱۹۹۴ تأسيس شده است و اكنون بعد از شركت «گارمين» از آمريكا، دومين توليدكننده بزرگ تجهيزات GPS در جهان است، اين كمپاني انواع گيرنده هاي GPS جيبي، GPS همراه يا بلوتوث، ماجول هاي GPS و سيستم هاي ناوبري خودرو را توليد مي كند. محصولات اين شركت نيز توسط سازندگان بزرگي مورد استفاده قرار مي گيرد و از سيستم هاي اين شركت در جهت ياب هاي دستي خود استفاده مي كنند. قلب هر گيرنده GPS را يك تراشه مخصوص تشكيل مي دهد كه از نظر اهميت مي توان آن را با يك cpu در كامپيوتر مقايسه كرد. شركت «SIRF» بزرگترين توليدكننده پردازنده اصلي اين سيستم موقعيت يابي جهاني است و بسياري از توليدكنندگان از جمله هلوكس تايوان از قطعات توليدي اين شركت استفاده مي كنند. از دستاوردهاي مهم در اين زمينه مي توان به نسل سوم تراشه ها يعني «sirf star3» اشاره كرد كه اين پيشرفت برگي نو در توسعه سيستم هاي موقعيت يابي جهاني است.
از ديگر مزيت هاي اين تراشه هاي نسل سوم، حساسيت بالاي سيگنال است. به طوري كه در درون اتاق هاي ساختمان نيز اين سيستم  كارآيي دارد و اكثر گيرنده هاي آن مجهز به صفحه  نمايش ۴ اينچي يا بالاتر بوده و از امكانات ارزشمندي همچون بلوتوث و ارسال پيغام و نيز يك نرم افزار ويندوز بهره مند هستند.
امكانات اين دستگاه با خودش شروع مي شود .
منبع: popularscience.com

بهترين روش ها براي امنيت شبكه ها
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: شما حتماً تا به حال در هنگام قدم زدن در محل كار و در محيط اطرافتان اختراعات زيادي را ديده ايد كه مردم به آنها بسيار دلبسته و علاقه مند شده اند؛ تلفن هاي همراه، موسيقي خوان ها، دوربين هاي ديجيتال عكاسي و ديگر ابزار آلات و وسايل كوچك كارآمد امروزي. اما آيا مي دانيد كه اين اختراعات و وسايل كارآمد امروزي مي توانند چه خطرهايي براي شما داشته باشند.
به عنوان مثال دوربين هاي ديجيتال؛ با توسعه و گسترش اين دوربين ها و با رقم  هايي كه همراه اين دوربين هاست كه مي توانند هزاران بايت اطلاعات را درون خود ذخيره كنند، خطرات زيادي براي شبكه شما به وجود خواهد آمد:
۱- اين رقم ها به خاطر كوچك بودن مي توانند اطلاعات شما را مخفيانه خارج كنند.
۲- فايل هاي شما به شبكه هاي كامپيوتري ديگر انتقال داده خواهند شد و بالعكس و مي توانند خطرات امنيتي براي شما ايجاد كنند، زيرا آنها مي توانند مخفيانه ويروس ها را براي شما به ارمغان بياورند و به دارايي ها و سرمايه هاي حقوقي شما دسترسي پيدا كنند.
۳- آنها به درخواست ها و نامه هاي شما دسترسي پيدا مي كنند و مي توانند سريعاً تصاوير و منابع با ارزش شما را تحت كنترل دربياورند.
۴- تصاوير فايل هاي سنگيني هستند از اين رو مي توانند فضاي هارد ديسك ها را اشغال كرده و عمل پشتيباني را در ذخيره سازي اطلاعات با مشكل مواجه سازند. اين ها خطراتي هستند كه در استفاده از اين قبيل وسايل مي تواند براي شبكه شما و شركت شما به وجود بيايد.
برخي از كارفرمايان استفاده از چنين وسايلي را در شبكه هاي اداري خود ممنوع اعلام كرده اند آنها از يك پورت سريال عمومي براي بازبيني اين دستگاه ها استفاده مي كنند و اجازه نمي دهند تا اين وسايل به صورت مستقيم با كامپيوترهاي شبكه ارتباط برقرار كنند.
همچنين آنها مرتب شبكه ها را بازبيني مي كنند تا درخواست هاي جديدي را كه در حال Load شدن هستند را پيدا كنند و از اتفاقات ناگوار جلوگيري كنند.
عده اي ديگر از مديران و كارفرمايان سياست ديگري را انتخاب كرده اند. آنها كاربران خود را پيرامون اين خطرات و اين ابزار آلات آموزش مي دهند. در واقع آنها باور دارند كه اگر كاربران اين خطرات را درك كنند و بدانند در مواجهه با آنها چگونه عمل كنند شبكه هاي آنها كمتر با خطر مواجه خواهند شد. ولي اين در صورتي محقق خواهد شد كه شما كاربراني را براي خود تربيت كنيد كه واقعاً از امنيت شبكه شما نگهداري كنند.
اما بعضي از اين كاربران حافظه بسيار كوتاهي دارند و ممكن است به سادگي و خيلي زود آنچه را كه در مورد امنيت شبكه فراگرفته اند فراموش كنند و با يك اشتباه كوچك منظره مه آلودي براي خود و شركتي كه در آن كار مي كنند به وجود بياورند.
بعضي ديگر از مديران به روش ديگري اعتقاد دارند. آنها در واقع اصرار دارند كه اين وسايل و اختراعات جديد را خودشان براي كاركنان و كاربرانشان تهيه كنند تا بتوانند كنترل بهتري برروي عملكرد و عادت هاي آنها داشته باشند.
به عنوان مثال بعضي از شركت ها براي اين كه بتوانند مطالبات خود را از شركت هاي بيمه گر بگيرند به كارشناسان بيمه فقط اجازه استفاده از دوربين هاي ديجيتالي خودشان را مي دهند. بعضي از شركت ها هم از سياست هاي نرم افزاري براي محدود كردن اين خطرات استفاده مي كنند اما ما راجع به خطراتي صحبت كرديم كه مي توانند براي ما دردسرساز باشند. اگر شما شبكه اي داريد كه تقريباً پر شده از فركانس ها و منابع و مدارك مختلف، و خودتان توانايي مراقبت و نگهداري از كاربراني را كه ديوانه وار از اين وسايل و اختراعات جديد استفاده مي كنند، نداريد، سريعاً احتياج به يك استراتژي قوي و كارآمد داريد تا بتوانيد از امنيت و كارآيي شبكه خود حراست كنيد.
منبع: Computer world.com

اخراج اينترنتي
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: به دنبال تهديد يكي از دانش آموزان دبيرستان توينگل كاليفرنيا توسط يكي از گروه هاي اينترنتي، ۲۰ نفر از دانش آموزان اين دبيرستان اخراج شدند. اين ۲۰ نفر كه عضو اين گروه اينترنتي بودند همگي همكلاسي دانش آموز تهديد شده بودند. يكي از پسران دانش آموز كه كينه اي با يكي از دختران همكلاسي خود داشته است با ايجاد يك گروه اينترنتي به نام «من از ... متنفرم» همكلاسي هاي خود را به عضويت در اين گروه تشويق كرده بود. سپس از جانب گروه براي همكلاسي خود پيام تهديدآميز ارسال مي كرد.
اين دانش آموزان در سايت Myspace.com عضو بوده و گروه فوق نيز در آن سايت ايجاد شده است. پليس با دستگيري صاحب گروه در حال تحقيقات بيشتر است. اكثر دانش آموزان اعلام كرده اند كه از هدف صاحب گروه مطلع نبوده اند.
اعضا و كاربران جديد با ايميل  دريافتي به يك عكس راهنمايي مي شدند كه در اين عكس با طراحي يك تصوير از دختر دانش آموز و يك تفنگ به سمت سر او از كاربران سؤال مي شد «چه كسي حاضر است با ۱۰۰۰ بار شليك او را بكشد؟» والدين اين دانش آموزان اعتقاد دارند كه مسئولان مدرسه نمي بايست دانش آموزان را به خاطر كارهايي كه در خانه و كامپيوتر هاي شخصي انجام مي دهند تنبيه و اخراج نمايند.
مسئولان مدرسه اعلام كردند كه با پيشرفت تكنولوژي و نرم افزارهاي مختلف اينترنتي آنها قادر نخواهند بود از فعاليت هاي دانش آموزان جلوگيري نمايند.
منبع: AP.org

اس ام اس، بهترين سرويس موبايل
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: نتايج يك تحقيق نشان مي دهد كه پيغام هاي نوشتاري يا همان اس ام اس از بيشترين محبوبيت در بين كاربران تلفن هاي همراه در آسيا برخوردار هستند.
بررسي هاي انجام شده توسط آي دي سي(International Data Corp) بيانگر اين مطلب است كه تنها ۱۰ درصد از اين كاربران به سرويس هاي ديگر علاقه نشان مي دهند و سيستم پيغام كوتاه اس ام اس براي آنها بسيار قابل اطمينان است و اين در حالي است كه اخيراً سرويس هاي بسيار متنوعي بر روي تلفن هاي همراه از قبيل اتصال به شبكه جهاني اينترنت، ارسال اي ميل، بازي كردن همزمان با ديگر كاربران و فناوري هاي بسيار پيشرفته صوتي -تصويري نصب مي شود.
به گفته آي دي سي، همگي اين سرويس ها هنوز براي استفاده براي عموم كاربران در دسترس نيستند و آنها هنوز خود را با اس ام اس سرگرم مي كنند.
كارن راندون ،تحليلگر آي دي سي اضافه كرده كه بهبود وضعيت براي سرويس هاي مختلف اطلاعاتي موبايل ها مي بايست از طريق خود كاربران و به صورت  دست به دست و با استفاده از قوه سرايت و اشباع صورت گيرد و اين كار حتماً با تلفن هاي همراه بسيار قوي در دادن اين سرويس ها امكان پذير است. تحقيقات و بررسي هاي آي دي سي بر روي ۴۰۵۶ نفر از مردم كشورهاي استراليا، هنگ كنگ، مالزي، چين، سنگاپور، كره جنوبي و تايوان صورت گرفته است.
۶۵ درصد از كاربران موبايل در دنيا هر روز از اس ام اس استفاده مي كنند و اين نشان دهنده محبوبيت اين سرويس در ميان آنهاست.
منبع: AFP.org

تماس اينترنتي بدون كامپيوتر
گروه دانش و فناوري- ندا اسدي: اسكايپ كه برنامه اي براي برقراري تماسهاي تلفني آن لاين است نياز به دسترسي كاربر به كامپيوتر و اينترنت دارد ولي ووسكاي كه يك مركز تماس جديد است، با اضافه كردن تعدادي خصيصه جالب به اين آميزه، معادله فوق را بر هم زده است. اين مركز تماس كه ۶۹۰ دلار و ۹۵سنت قيمت دارد در سايت ووسكاي موجود است و با ويندوزي كه به اينترنت متصل است كار مي كند.
وقتي شما يك خط تلفن ثابت را به اين سيستم وصل مي كنيد ،مي توانيد از طريق اينترنت با تلفن هاي ثابت ديگر با نرخ كمتري از سرويس اسكايپ تماس بگيريد و برقراري تماس با كاربران اسكايپ رايگان است.اين سيستم مي تواند تماس هاي اسكايپ را به تلفن هاي ديگر مانند موبايل انتقال دهد و هرگاه يك كاربر وارد اينترنت شد به شما توسط زنگ تلفنتان اطلاع دهد. اين مركز تماس كه قدرتش را از خروجي يواس پي كامپيوتر دريافت مي كند ،مي تواند از طريق اتصال به خط تلفن منزل نيز كار كند.وقتي شما در منزل نيستيد ،مي توانيد با تلفن منزل تماس بگيريد و از طريق مركز تماس، به اينترنت وصل شويد بدين معني كه از هر كجا مي توانيد از طريق اسكايپ تماس حاصل كنيد. به نظر مي رسد هر روز تماس با افراد از طريق اينترنت آسان تر شود.
منبع: NewYork Times 23 Feb 2006

كشف كشتي غرق شده قرن ۱۴
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: باستان شناسان سوئدي، يك كشتي را در گل ولاي خليج كوچكي در استكهلم كشف كردند كه متعلق به سده ۱۳۰۰ ميلادي است. باستان شناسان منتظر كسب مجوزهاي لازم براي حفاري و بيرون آوردن لاشه كشتي اند. آنها بسيار اميدوارند با كشف اين كشتي- كه قديمي  ترين كشتي كشف شده در مركز سوئد است- به تكنولوژي هاي كشتيراني و تجارت در قرن ۱۴ دست يابند. متخصصان سوئدي مي گويند كه مي توانند اين كشتي را به خشكي انتقال دهند. آنها پيش از اين، كشتي جنگي واسا متعلق به قرن ۱۷ را به خشكي انتقال داده و پس از انجام تحقيقات در موزه استكهلم قرار داده اند كه اكنون يكي از دلايل جذب توريست در اين شهر است.
منبع:AP.org

مديريت فناوري، منابع انساني،
ساختار و فرهنگ چهار محور در سرمايه گذاري IT
گروه دانش و فناوري- رويا راوري:
در اولين سمينار سرمايه گذاري خارجي و تأمين مالي پروژه هاي بخش ICT سه محور اساسي در سرمايه گذاري (فرهنگ سازي، سياست هايي در راستاي نظام و نظام) مورد بررسي قرار گرفت.
مهندس عبدالمجيد رياضي- معاون فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات- با اشاره به رشد و توسعه بخش ICT با بهره گيري از تجربيات و منابع مالي بين المللي گفت: توسعه، صرفاً به عرضه و توليد خدمات معطوف نمي شود بلكه مي تواند در زمينه توليد محصول تا حد منطقي و ظرفيت موجود، برنامه ريزي و انجام شود. توليد فناوري و محصول در اين زمينه مي تواند حضور قابل توجهي را در اقتصاد يك جامعه بازي كند چرا كه امروزه دانش  در دنيا خريد و فروش مي شود و تمام اين مباحث در دنيا يك بخش عمده اقتصادي را تشكيل مي دهد.
وي افزود: ما بايد براي هر بخش از توليد، سناريوي مشخصي داشته باشيم و اين نياز به پشتوانه دانشگاه ها و بخش خصوصي دارد. بر اين اساس ما به عنوان بخش دولتي با ديد بازتر و روشن تري به بخش خصوصي نگاه مي كنيم؛ چرا كه معتقديم بخش خصوصي،مبرا از بسياري از قوانين و چارچوب هاي بخش دولتي، زمينه وسيع تري را براي فعاليت دارد.
وي سرمايه گذاري هايي كه در بخش IT در پنج ساله آينده پيش بيني شده است را برشمرد و گفت: سرمايه گذاري براي توسعه ICT ۴۰ هزارميليارد   ريال پيش بيني شده است كه ۲۴ميليارد ريال سهم بخش دولتي و ۱۶ ميليارد ريال سهم بخش خصوصي است. همچنين براساس برنامه هاي پيش بيني شده، ۱۵۰ ميليارد  ريال در بخش ارتباطات، ۱۵هزار ميليارد ريال در بخش پست و ۵هزار ميليارد ريال در بخش فضايي سرمايه گذاري خواهد شد.
همچنين در اين سمينار دكتر حميد رضا ربيعي هم گفت: «ما با محوريت فرهنگ سازي و پياده كردن سياست هايي در راستاي نظام و يك نظام منسجم از پروژه هاي تحقيقاتي حمايت خواهيم كرد. محوري ترين اهداف مركز تحقيقات مراكز، ايفاي نقش مشاور مادر براي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است. همچنين ما از طريق انتقال و ايجاد دانش از بازار ارتباطات پشتيباني خواهيم كرد. ۲ درصد از بودجه وزارت به مركز تحقيقات اختصاص يافته كه ۵ درصد آن را به صورت استاني توزيع خواهيم كرد و مابقي را در قالب پروژه هاي هدفمند و بزرگ با مشاركت بخش خصوصي روي محورهاي اصلي خرج خواهيم كرد» .

شبكه WI-Max سال آينده راه اندازي مي شود
گروه دانش و فناوري-بابك ارشد، رئيس گروه شركت هاي داتك در جمع خبرنگاران با اشاره به راه اندازي شبكه WI-Max داتك از ارديبهشت ماه سال آينده گفت: سيستم WI-Max بدون ديد مستقيم در ۱۰ سايت كه نقاط Access Point (نقطه دسترسي) هستند نصب مي گردد و هر كدام تا ۲۲۰ مشتري را به صورت همزمان سرويس داده و تا ۴۸Mbps امكان انتقال داده را فراهم مي كنند و مودم هاي مشتريان نيز تا ۲۰Mbps پهناي باند را پشتيباني مي كند.
به گفته وي ارايه اينترنت پرسرعت، Voice Over IP، VPN، Video Over IP از جمله خدمات اين سيستم است.
وي افزود: شبكه ايجاد شده WI-Max داتك درمرحله اول داراي يك گيگابيت پهناي باند بوده و به پنج هزار مشترك در سراسر تهران سرويس ارايه خواهد كرد و اواخر سال ۸۵ اين گروه سرويس موبايل Mobile WI-Max WI-Max را راه اندازي خواهد كرد و اين سيستم به كاربران اين امكان را مي دهد با لپ تاپ هاي خود بتوانند در تمامي سطح شهر تهران از اينترنت پرسرعت با كيفيت بالا استفاده كنند.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |