چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۰ - Mar 8, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
بهترين ارثي كه پدران براي فرزندان خود باقي مي گذارند ادب و تربيت صحيح است نه ثروت و مال.
روضه كافي ص ۱۵۰
امروز با حافظ
در حق ما هرچه گويد جاي هيچ اكراه نيست
زاهد ظاهرپرست از حال ما آگاه نيست
در صراط مستقيم اي دل كسي گمراه نيست
در طريقت هرچه پيش سالك آيد خير اوست
فريدون شهبازيان:
مردم را وادار كرديم كارهاي بد بشنوند
شهبازيان با انتقاد از موسيقي سريالهاي تلويزيوني گفت: اين كارها كه فاجعه است
هر تهيه كننده، كارگردان و هنرپيشه اي به خودش اجازه مي دهد آواز بخواند و آخر سريالها قرار دهد
عكس: مسعود خامسي پور
007479.jpg
گروه ادب و هنر: فريدون شهبازيان، كه از وي به عنوان يكي از چهره هاي اصلي در گشودن و رواج موسيقي پاپ به صدا و سيما ياد مي شود، در گفتگويي با ايسنا با اشاره به ارائه كارهاي بي ارزش گفت: مردم ما الان گوش موسيقي شان را از دست داده اند و متأسفانه اغلب خوب را از بد تشخيص نمي دهند.
شهبازيان با اشاره به نقش اهل موسيقي در ارائه كارهاي بي ارزش گفت: ما مردم را وادار كرديم كه كارهاي بد بشنوند و انتخاب سطح پاييني براي شان قرار داديم.
شهبازيان با بيان اينكه متأسفانه موسيقي فيلم هم از اين مقوله جدا نيست اظهار داشت: هر شخصي به خودش اجازه مي دهد وارد اين حيطه شود و انجمن آهنگسازان خانه سينما هم كاري از دستش برنمي آيد. ورود آدم ها به اين حرفه بايد حساب و كتاب داشته باشد و همين جوري همه وارد نشوند، بايد كساني كه واقعاً قابليت دارند به كار بپردازند.
وي افزود: متأسفانه هر كسي كه دوست دارد بستگان، دوستان و آشنايانش را وارد اين حرفه مي كند بدون آنكه ارشاد بخواهد جلوي آن را بگيرد در حالي كه اگر بخواهيد بازيگر، تدوينگر، فيلمبردار و... انتخاب كنيد حتماً بايد كارت حرفه  اي داشته و جزو يكي از انجمن هاي خانه سينما باشد در حالي كه در مورد موسيقي اينگونه نيست و كاملاً بي اهميت گرفته مي شود.
اين آهنگساز با بيان اينكه در كشور ما به كپي برداري و سرقت موسيقي هم اهميتي داده نمي شود تصريح كرد: اين عمل را نمي توان از نظر قضايي پيگيري كرد، در حالي كه موسيقي كه من ساخته ام جزو اموالم محسوب مي شود و كپي برداري و انتشار آن به صورت قاچاق مثل دزدي اموال مي ماند كه اين كار مرتب انجام مي شود بدون آن كه كوچكترين اهميتي به اين مسأله داده شود.
وي با بيان اينكه موسيقي هنري است كه ساده مي توان به آن دست پيدا كرد خاطرنشان كرد: اسباب هاي الكترونيكي اين حرفه را براي همه دست يافتني كرده اما خوب كاركردن و كار خوب ارائه دادن نياز به سواد موسيقي، ذوق و استعداد فراوان دارد كه به راحتي بدست نمي آيد. هر شخصي براي خودش چيزي با دستگاه بزند و به نظر خودش به گوش خوش بيايد را كه نمي توان اسمش را موسيقي گذاشت.
شهبازيان با انتقاد از موسيقي سريالهاي تلويزيوني گفت: اين كارها كه فاجعه است و به جاهاي باريك نزديك مي شود و اگر جلويش گرفته نشود موسيقي ايران را بي هويت مي كند كما اينكه تا به حال اين اتفاق افتاده است و هر تهيه كننده، كارگردان و هنرپيشه اي به خودش اجازه مي دهد آواز بخواند و آخر سريالها قرار دهد.
وي افزود: اغلب آن قدر هم خود شيفته هستند كه فكر مي كنند واقعاً اين كار درست است و مردم آن را دوست دارند. اين آهنگساز با بيان اينكه به پخش و آموزش موسيقي بايد توجه شود گفت: موسيقي كه براي كودكان ساخته مي شود ايراد دارد، موسيقي پاپ ديگر تبديل به فاجعه شده و موسيقي سنتي و ملي هم ديگر از دست رفته است و بايد از پايه و اساس درست شوند.
شهبازيان در پايان اظهار داشت: من سال گذشته هم خطاب به مسئولان گفتم كه اگر شما اطلاعاتي از موسيقي نداريد بايد از متخصصين بپرسيد و جوياي راهكارها باشيد آنها به شما توضيح دهند و شما عمل كنيد. مردم ما به موسيقي علاقه و نياز دارند و نبايد سليقه شان به بيراهه كشيده شود.

نماينده رئيس جمهور در شوراي عالي نظارت بر صدا و سيما:
سينماي ايران با مردم همراه نيست
مهر: سينماي معاصر براي ترويج فرهنگ ظلم ستيزي، نياز به الگويي موفق و كم هزينه دارد.
مهدي كلهر، نماينده رئيس جمهور در شوراي عالي نظارت بر صدا و سيما، ضمن اعلام اين مطالب در دبيرخانه جشنواره فيلم عاشورايي سپيد حضور يافت و برگزاري اين جشنواره را حركت مثبت و ضروري براي زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا دانست.
وي گفت: دنيا به عاشورا به عنوان يك الگوي موفق براي مبارزه با سركشان و ظالمان نياز دارد.
پيام عاشورا قيام بر عليه ظلم است و كار بزرگ را با هزينه كم انجام دادن هنر است و واقعه عاشورا هم، همين كار را انجام مي دهد، اما مسئله اي كه بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد، اين است كه، ما هر زماني كه از شيوه عاشورا دور مي شويم، زمين مي خوريم و نبايد اجازه دهيم كه اين مسئله پيش آيد.
وي در ادامه افزود: عنصري كه هنر به خصوص هنرهاي نمايشي را جاودانه و ماندگار مي كند، عنصر ظلم ستيزي است و جاودانگي اثر هنري به غناي ظلم ستيزي است و چون جانمايه عاشورا ظلم ستيزي است، تا ابد وجود داشته و روز به روز هم گسترش مي يابد و اگر اثر هنري فاقد ظلم ستيزي باشد، از زمان محو مي شود.
كلهر افزود: سينماي معنوي در ايران به آن معنا كه ارضا كننده باشد، وجود ندارد و سينماي ما سالها است كه منحرف شده و تنها تك فيلم هايي در اين زمينه ساخته مي شود.نماينده رئيس جمهور در شوراي عالي نظارت بر صدا و سيما فضاي فيلم سازي جامعه ما را در سينماي حرفه اي و غير حرفه اي همگام و همراه با حركت مردم ندانست و گفت: البته فيلم سازي ما در زمينه نيمه حرفه اي بهتر از حرفه اي عمل كرده و در اين راستا بايد منتظر چهره هاي نسل سوم (سينماي آماتور و نيمه آماتور) باشيم كه به هر حال سينماي معنوي و مذهبي ما است كه مي تواند عاشورا را به دنيا ثابت كند.
وي در ادامه تصريح كرد: سينما به عنوان يك جريان هنري و فيلمسازي، يك بحث است و افرادي كه در اين ميان تك تك فيلم هايي را مي سازند بحث ديگري است كه در اين راستا آنچه سبب اشاعه و احياي سينما و فرهنگ مي شود جريان سينما است.
نماينده رئيس جمهور در شوراي عالي نظارت بر صدا و سيما، در مورد سينماي جهان اسلام گفت: سينماي جهان اسلام سالهاست گرفتار غفلت شده و البته ايران هم در آن حدي كه توانايي داشته از سينماي مذهبي و سينماي انقلاب اسلامي استفاده نكرده است در حالي كه سينماي انقلاب اسلامي و عاشورايي و سينمايي كه صراحت داشته باشد مي تواند تماشاچي ميلياردي داشته باشد و اين زمينه را غربي ها براي ما تدارك ديده اند تا ما وارد عرصه اصلي هنر نشويم.

تئاتر دفاع مقدس نياز به بازنگري دارد
ايرنا: معاون  انجمن  نمايش  خياباني  كشور گفت : آثاري  كه  در زمينه  تئاتر دفاع مقدس  در كشور خلق  شده  نياز به  بازنگري  جدي  دارد.
محمود فرهنگ در نخستين  يادواره  تئاتر دفاع  مقدس  در كرمانشاه  افزود: آثاري  كه  در اين  زمينه  خلق  شده ، عمق  و غناي چنداني  ندارد و از اطلاعات  و شناخت  عميق  مايه  نگرفته  است .وي  اضافه كرد: براي  خلق  آثار شاخص  در زمينه  دفاع  مقدس  هنرمندان  اين  عرصه بايد از ادبيات  غني  دفاع  مقدس  در قالب  داستانها و رمانهاي  نويسندگان برجسته  كشورمان  بهره  گيرند.وي  گفت : سطحي نگري ، نداشتن  اطلاعات  كافي  و دقيق  و نبود پژوهش  و تحقيقات در اين  زمينه  منجر به  خلق  آثار ضعيف  شده  است .
وي  تأكيد كرد: تلاش  بيشتر هنرمندان ، آموزش  در قالب  برگزاري  كارگاه هاي تخصصي ، حمايت  مالي  و بسترسازي  فرهنگي  براي  گرايش  جوانان  مستعد به  اين عرصه  مي تواند منجر به  خلق  آثار بهتر در حوزه  دفاع  مقدس  شود.وي  گفت : برگزاري  چند يادواره  در سال  براي  پيشبرد تئاتر دفاع  مقدس  كافي نيست  و بايد نمايشهايي  به  طور مستمر در اين  زمينه  اجرا شود.
داور نخستين  يادواره  تئاتر دفاع  مقدس  در كرمانشاه  نيز گفت : اعمال سياستهاي  غلط و عدم  سازندگي  فرهنگي  از سوي  مسئولان  باعث  شده  رابطه  جوانان نسل  امروز با فرهنگ  و ارزشهاي  دفاع  مقدس  قطع  شود.
آتش  تقي  پور افزود: ارزشهاي  دفاع  مقدس  بايد در قالب  آثار هنري  دقيق  و اثرگذار براي  جوانان  يادآوري  شود. اين  بازيگر پيشكسوت  تئاتر و سينما افزود: تئاتر يك  رسانه  آموزنده  و پرمخاطب  است  و بهترين  وسيله  براي  يادآوري ، حفظ و نشر ارزشهاي  دفاع  مقدس  است .نخستين  يادواره  تئاتر دفاع  مقدس  با شركت  ۹ گروه  نمايشي  هم اكنون  در كرمانشاه  در حال  برگزاري  است .

تجليل مدير جشنواره فيلم بانكوك از سينماي ايران
كوالالامپور _ ايرنا: مدير جشنواره  فيلم  بانكوك  با اشاره  به  اينكه  تايلنديها از فيلمهاي  ايراني  استقبال  مي كنند، خواهان حضور فعال  ايران  در جشنواره  پاييزه  فيلم  بانكوك  شد.
وي  در ديدار با محسن  پاك  آيين  سفير جمهوري  اسلامي ايران  در تايلند، به  حضور خود در جشنواره  فيلم  فجر ۱۳۸۴ اشاره  كرد و گفت : سينماي  ايران  از مطرح ترين  سينماهاي  دنيا است  و فيلمسازان  ايراني  از جايگاه  ويژه اي  در جهان  برخوردار شده اند.
كرينگساك  گفت  كه  تاكنون  نمايش  دو فيلم  جديد ايراني  به  كارگرداني  تهمينه ميلاني  و جعفر پناهي  در جشنواره  فيلم  بانكوك  قطعي  شده  و ابراز اميدواري  كرد كه  فيلمهاي  ديگري  از كارگردانان  مشهور ايراني  نيز در اين  جشنواره  بين المللي  شركت  كنند.
مدير جشنواره  فيلم  بانكوك  افزود: جشنواره هاي  بين المللي  ايران  در سالهاي اخير نگاه  ويژه اي  به  سينماي  آسيا داشته  و نه  تنها در سطح  اين  قاره  صاحب نام  است  بلكه  به  سمت  دستيابي  به  جايگاهي  جهاني  حركت  مي كنند.
سفير ايران  نيز با اعلام  حمايت  از تعاملات  هنري  ايران  و آسيا به  ويژه  در زمينه  سينما گفت  كه  جشنواره  فيلم  بانكوك  داراي  اعتبار خوبي  در سطح  آسيا بوده  و فيلمسازان  ايراني  از حضور در اين  جشنواره  استقبال  مي كنند.پاك  آيين  افزود كه  سينماي  ايران  سازنده  فيلمهاي  معنادار، عاري  از خشونت و دور از مسايل  غيراخلاقي  بوده  و به  همين  دليل  مورد استقبال  هنرمندان  جهان  قرار گرفته  است .
سفير ايران  در اين  ديدار به  حضور چشمگير هنرمندان  جوان  در سينماي  ايران  اشاره  كرد و گفت : تجربه  پيش كسوتان  و انرژي  جوانان  موجب  شده  كه  سينماي  ايران  جايگاه  بين المللي  خود را در عرصه  داخلي  و خارجي  پيدا كند.

مشكل خانه موسيقي برطرف مي شود
007476.jpg
گروه ادب و هنر: چهارماه پس از ديدار معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران و رسول خادم (عضو شوراي شهر تهران)، محمد مهدي عسگرپور، معاون سازمان فرهنگي هنري شهردار تهران و سادات نژاد (مشاور شهردار) به خانه موسيقي رفتند تا با اعضاي هيأت مديره اين نهاد هنري - اجتماعي ديدار كنند و پاي سخنان آنان بنشينند.
به گزارش همشهري، مهمترين مشكل خانه موسيقي در وضعيت كنوني، عدم تملك ساختمان اين نهاد و پرداخت نشدن دو چك دويست ميليون توماني در سررسيد مقررش به شهرداري تهران است كه قرار بود، از سوي نهاد رياست جمهوري (با توجه به دستور رئيس جمهور پيشين) در اختيار خانه موسيقي قرار بگيرد. ۲۰۰ ميليون تومان از اين مبلغ از سوي سيدمحمد خاتمي پرداخت و دو قسط باقي مانده هنوز پرداخت نشده است.
دكتر محمد سرير سخنگو و عضو هيأت مديره خانه موسيقي در گفت وگويي با ميراث خبر از تسريع در رفع مشكل تملك ساختمان خانه موسيقي خبر داد، اما توضيح نداد كه چگونه مشكلي كه از سوي رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر و معاون اجتماعي شهردار تهران حل نشد، از سوي سازمان فرهنگي، هنري قابل حل شدن است.
سرير تأكيد كرد: «پس از بازديد و مذاكرات انجام شده قرار شد مشكلات انتقال اين ساختمان به خانه موسيقي با شهردار تهران مطرح و برطرف شود.
نمايندگان شهردار تهران اظهار اميدواري كردند كارها به زودي انجام شود. از طرفي قرار شد خانه موسيقي در برگزاري كلاس هاي آموزشي و برنامه هاي موسيقي در فرهنگسراها با سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همكاري كند.»

مجوز كار به گرافيست ها در اماكن مسكوني
ايسنا: مجوز كار در مكان هاي مسكوني به گرافيست ها داده مي شود.
انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران با رايزني و مكاتبه با مجلس شوراي اسلامي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در پي دريافت امتيازي براي گرافيست هاي ايران است؛ تا همچون معماران و محضرداران، بتوانند در منزل مسكوني خود بدون ممانعت قانوني از سوي ضابطان شهرداري به كار مشغول باشند.به گفته سخنگوي انجمن طراحان و گرافيك هنوز گرافيست ها در اين باره مشكلاتي دارند و مميزهاي مالياتي اشتغال آنها را منوط به داشتن مجوز از وزارت ارشاد مي دانند.

بهارستان
رحمت
شيخ بوالحسن به نزديك شيخ بوسعيد درآمد و گفت: «اي شيخ! نظري به هيبت بكردي، نظري به رحمت كن.
اسرار التوحيد - ابوسعيد ابوالخير

كوتا از هفت هنر
روز گريم: مراسم بزرگداشت پيشكسوتان هنر گريم با حضور چهره پردازاني چون پرويز شكري، مرتضي اردستاني، بيژن محتشم، جلال الدين معيريان، فرهنگ معيري و... در خانه سينما برگزار شد. در اين مراسم محسن ملكي، رييس شوراي گريم خانه سينما ضمن نكوداشت روز گريم، گفت: ۱۵ اسفند را با همت همكاران و براي فراهم كردن بستري صميمي و درون گروهي به عنوان روز گريم نامگذاري كرده ايم.
تئاتر كودك: مدير مركز تئاتر كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اين كه كانون براي با نشاط  كردن زنگ بچه ها كتاب، فيلم، سرگرمي و تئاتر توليد مي كند گفت كانون در بيش از ۳۰ سال فعاليت خود ۱۲۳ عنوان نمايش براي كودكان و نوجوانان روي صحنه برده است. حيدري گسترش مراكز تئاتر در استان ها را از برنامه هاي اصلي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان دانست.
روزهاي اعتراض: نقد سريال روزهاي اعتراض به كارگرداني مهران رسام روز پنج شنبه ۱۸ اسفند از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در فرهنگسراي دانشجو برگزار مي گردد. اين نشست با حضور عوامل توليد و بازيگران مجموعه و فيلم تلويزيوني روزهاي اعتراض: مهران رسام، حسين سهيلي زاده، عليرضا معتمدي، امير سليماني، پژمان بازغي، كيهان ملكي، افشين احمدي، مينا لاكاني و سارا خوئيني ها برگزار خواهد گرديد.
كانون ادبيات: يك صد و پنجاهمين نشست هفتگي كانون ادبيات ايران به بررسي تطبيقي شعر آمريكاي لاتين و اسپانيا اختصاص يافته است. در اين نشست دكتر نجمه شبيري - عضو هيأت علمي دانشكده ادبيات و زبانهاي خارجي دانشگاه علامه طباطبايي و نازنين نوذري - استاد و مترجم زبان اسپانيايي با نگاهي به آثار و ديدگاه هاي ادواردو گاله انو درباره شعرآمريكاي لاتين و اسپانيا و تفاوت ادبيات اين دو منطقه سخنراني مي كنند. نشست مذكور روز شنبه بيستم اسفند ساعت پنج عصر در محل كانون ادبيات ايران واقع در خيابان مفتح، روبه روي مجموعه ورزشي شيرودي، خيابان اردلان، شماره ۳۱ برگزار مي شود.
007473.jpg
3 فيلم دفاع مقدس: گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما كه مدتي است ساخت آثار نمايشي را در اولويت كارهاي خود قرار داده است هم اينك سه فيلم سينمايي و تلويزيوني را با موضوع دفاع مقدس آماده پخش دارد. فيلم «جاده متروك» به تهيه كنندگي سعيدي نيك و كارگرداني علي شاه  حاتمي ازجمله آثاري است كه براي پخش از شبكه اول سيما آماده شد. عروس كوهستان و مهربانو ديگر آثار اين شبكه است.
نقد شعر : كتاب «اميرزاده كاشي ها» اولين جلد از مجموعه «نقد شعر معاصر» كه به نقد و بررسي شعر «احمد شاملو» مي پردازد منتشر مي شود. اين كتاب داراي مقدمه اي است در زمينه نقد مدرن شعر و تحليل هايي كه در اين زمينه شده است.
موسيقي درماني: تاثير موسيقي بر روي سيستم هاي بدن، پيشگيري از بيماري ها و بهداشت رواني، از جمله مباحثي است كه در مركز همايش هاي مجموعه فرهنگي هنري تهران، ساعت ۱۰ صبح پنج شنبه ۱۸ اسفندماه با حضور دكتر حسن عشايري (رئيس انجمن موسيقي درماني ايران و استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران) برگزار مي شود.
جشنواره رضوي: ششمين جشنواره فيلم و عكس خراسان رضوي كه صبح امروز با افتتاح نمايشگاه عكس آغاز به كار كرد تا روز پنج شنبه، ۱۸ اسفندماه با برگزاري نشست هاي تخصصي فيلم و عكس در تالار فردوسي جهاد دانشگاهي مشهد ادامه دارد.

ستون آخر- سردبير
* خبري كه مي خواستم بدهم آمدن مديرعامل جديد موسسه بود.
بالاخره بعد از مدتي انتظار و معطلي آقاي دكتر انتظامي به جاي آقاي مهندس چيني فروشان منصوب شد.
البته شخصيت و روحيه آقاي چيني فروشان طوري است كه در همين مدت كوتاه همه بچه هاي روزنامه را به خود جلب كرد اما باز هم اين دلگرمي هست كه گرچه ايشان بين كانون پرورش و همشهري چنانكه از آغاز گفته بود و حق هم داشت كانون را انتخاب كرد ولي همچنان در هيات مديره حضور دارد.
آقاي انتظامي هم كه خوشبختانه من از زماني كه مدير كل مطبوعات داخلي وزارت ارشاد بود تا حالا سالها افتخار دوستي و همكاري با او را داشته ام، دوست مشترك من و آقاي چيني فروشان است كه هم از چهره هاي توانمند و با ارزش مديريت فرهنگي است و هم روزنامه نگاري را از سطوح پايين آغاز كرده و تا بالاترين موقعيت ها در روزنامه جام جم تجربه كرده است.
جالب اينجاست كه در كتاب توديع مكتوب (مجموعه يادداشت هايي به مناسبت خداحافظي ايشان از جام جم) هم آقاي چيني فروشان و هم من درباره او چيزهايي نوشته ايم كه اگر مي شد مطالبي از آن كتاب نقل مي كردم ولي يكي از ويژگي هاي ايشان اين است كه نمي گذارد در روزنامه اي كه اداره مي كند حتي يك كلمه هم درباره او نوشته شود. از همين اول كار هم كلي خط و نشان كشيده!
اين است كه مطمئناً بعد از اين نمي توانم چيزي درباره او بنويسم و حتماً همين چند خط را هم كه ببيند كلي گله مي كند.
* ديروز براي برنامه اي به مشهد مقدس مشرف شدم توي هواپيما كسي كه كنارم نشسته بود روزنامه همشهري را برداشت و مشغول حل «سودوكو» شد. توي دلم گفتم از چند وقت ديگر كه جدول «كاكورو» را هم اضافه كنيم ديگر حسابي همه سرگرم مي شوند(جزئياتش را عرض خواهم كرد).

برگي از تاريخ
حزب دموكرات
در زمان شيخ محمد خياباني، اوضاع جهان اسلام و بالاخص ايران به خاطر دخالت هاي بيگانگان ازجمله روسيه، انگليس و آلمان بسيار آشفته و تأسف انگيز بود. در اين حال، شيخ محمد خياباني، روحاني دلاور و آذربايجاني براي قطع ايادي استعمار و مبارزه با بيگانگان و ستمكاران داخلي، در هفدهم اسفند ۱۲۹۵ش برابر با ۱۴ جمادي الاول ۱۳۳۵ ق حزب دموكرات تبريز را به وجود آورد. خياباني، سازمان سياسي خود را دموكرات ملي، و آذربايجان را آزادستان ناميد. با وجود اين كه قيام خياباني، شوروي ها را به وسوسه انداخته بود، ولي طولي نكشيد كه دريافتند رهبر نهضت نه تنها روي خوش به آنها نشان نمي دهد بلكه نسبت به پياده شدن قواي شوروي در بندر انزلي سخت معترض است. شيخ محمد خياباني در حالي دست به اين اقدام زد كه مردم به خاطر فروپاشي حكومت تزاري روس، غرق شادي بودند و خروج نظاميان روسيه از تبريز را آرزو مي كردند. خياباني در اين هنگام دوستان آزادي خواه و مبارز خود را كه اغلب دموكرات ناميده مي شدند گردآورد و كميته اي تشكيل داد و درباره وضع پيش آمده، به تصميم گيري و سياست گذاري پرداخت. شيخ محمد خياباني، نمايندگان فرقه دموكرات و ديگر آزادي خواهان را از سراسر آذربايجان به تبريز دعوت كرد و تشكيلات فرقه دموكرات كه از پنج سال قبل تعطيل شده بود، دوباره تأسيس شد.
حسين قوامي
استاد حسين قوامي معروف به فاخته، از استادان نامدار موسيقي اصيل ايراني، در سال ۱۲۸۶ ش در تهران به دنيا آمد. او آواز را نزد استادان مشهور آموخت و طي چند سال، رديف ها و دستگاه هاي موسيقي را به خوبي فراگرفت. استاد قوامي پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز، هنر و دانش خود را در اختيار علاقه مندان موسيقي سنتي ايران قرار داد. از وي آثاري به همراه پيانوي محجوبي و ديگر نوازندگان در دست است. وي در سال ۱۳۶۷ ش، موفق به دريافت نشان درجه يك هنري از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد. استاد قوامي سرانجام در ۱۷ اسفند ۱۳۶۸ در هشتاد سالگي در تهران درگذشت و در امامزاده طاهر كرج مدفون شد.
درگذشت استاد عبادي
استاد احمد عبادي، هنرمند و استاد برجسته سه تار و موسيقي اصيل ايراني، در سال ۱۲۸۳ ش در تهران به دنيا آمد. وي در كودكي پدر را از دست داد و تحت تكفل برادرش قرار گرفت. احمد عبادي از نوجواني به فراگيري موسيقي ايران پرداخت و پس از سال ها نواختن سه تار، شيوه جديدي را در نواختن اين ساز ارائه و اين شيوه را متداول كرد. استاد عبادي در تعليم موسيقي به ديگران بسيار كوشا بود و از طريق آموزش پيگير و تشويق شاگردانش به تمرين و ممارست، موسيقي اصيل ايراني را رشد و توسعه داد. احمد عبادي معلمي دلسوز و مهربان بود و با سخاوت فراوان، آنچه را در سينه داشت براي هنرجو در كف قرار مي داد. او رديف هاي موسيقي ايران را گردآوري كرد و آنها را به شاگردانش آموخت. از استاد عبادي، آثار بسياري در موسيقي به جاي مانده كه براي دوستداران موسيقي سنتي ايران، گنجينه اي گران بهاست. ازجمله اين آثار، اجراي كوك هاي مختلف سه تار است كه حاصل هشتاد سال تجربه اوست. استاد احمد عبادي سرانجام در هفدهم اسفند ۱۳۷۱ ش در ۸۸ سالگي درگذشت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
كلام آخر
فكر كرد با چه زباني بگويد وجود دارد؛ سكوت كرد.
مريم چوپاني

گشتي در دنياي خبرها
پيرزن سارق
واشنگتن: يك پيرزن ۷۵ ساله به جرم سرقت از بانك دستگير شد. اين پيرزن دو روز پيش وارد شعبه يك بانك شد و با كلت كمري به تهديد كارمندان پرداخت كه آنها نيز از ترس جان خود مبلغ ۵ هزار دلار پول نقد در اختيارش قرار دادند. البته اين پايان ماجرا نبود چون يك راننده كاميون كه شاهد اين ماجرا بود به تعقيب پيرزن پرداخت و او را دستگير كرد. جالب اينكه در جريان بازجويي مشخص شد كه سلاح وي خالي بوده است.
بي اطلاعي مادر
لندن: يك دختر ۱۳ ساله در انگليس نوزادي به دنيا آورد. وي كه در حدود يك ماه قبل با يك پسر ۱۵ ساله ازدواج كرده بود تا سه ساعت پيش از زايمان نمي دانست كه باردار است. به هر حال عصر روز گذشته وي از ناحيه شكم احساس درد شديد كرد و به همين دليل روانه بيمارستان شد كه سه ساعت بعد يك نوزاد كاملا سالم به دنيا آورد.
تاثير عجيب چاقها بر توالت
سيدني: روند چاق شدن مردم كشور استراليا به حدي سريع و نگران كننده است كه سازندگان توالت هاي اين كشور مجبور شده اند طراحي خود را تغيير بدهند و توالت هاي بزرگتر بسازند. طي يك دهه اخير تعداد شهروندان چاق استراليايي به ميزان ۱۰ درصد افزايش يافته به گونه اي كه در حال حاضر ۶۲ درصد مردان و ۴۵ درصد زنان اين كشور چاق هستند. معمولا توالت هاي فرنگي تحمل ۴۵ كيلوگرم وزن را دارند كه با توجه به چاق شدن مردم، احتمالا صندلي اين توالت ها خواهد شكست.
پل حلزوني
سنگاپور: مهندسان سنگاپوري قصد ساخت يك پل حلزوني شكل را دارند كه اين پل احتمالا جهانگردان بسياري را جذب خواهد كرد. گفته مي شود كه هزينه ساخت اين پل در حدود ۶۸ ميليون دلار سنگاپور خواهد بود. قرار است عمليات ساخت اين پل در پايان سال جاري ميلادي آغاز شود و در سال ۲۰۰۹ كامل شود. اين پل شامل يك بزرگراه ۶ خطه و همچنين پياده رو به عرض ۶ متر خواهد بود.
گاز گرفتن مامور پليس
برلين: راننده خودرو ويژه حمل و نقل متوفيان به جرم گاز گرفتن يك مامور پليس دستگير شد. اين مرد كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت به دليل رانندگي به صورت مارپيچ از سوي يك مامور راهنمايي و رانندگي متوقف شد اما هنگامي كه وي قصد داشت از راننده آزمايش تنفسي به عمل آورد، وي به سوي مامور حمله ور شد و او را با شدت هرچه تمام تر گاز گرفت. وي هم اكنون در بازداشت به سر مي برد.

گل و گياه
كوله خاس
007470.jpg
نام علمي: Ruscus hypolossum
خانواده: LILIACEAE
درختچه ايست هميشه سبز كه در بهار گلهاي زرد رنگ و در پاييز ميوه هاي قرمزرنگش روي ساقه هاي برگ مانند آن ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان سايه و خشكي خاك را بخوبي تحمل مي كند ولي غرقاب كردن خاك گياه را از بين مي برد. حداقل دماي مورد تحمل آن در زمستان ۱۰ - درجه سانتي گراد است. در فصل بهار ساقه هاي خشك شده را از انتها قطع كنيد.
جهت توليد ميوه بايد پايه هاي نر و ماده كنار يكديگر كاشته شوند. حداكثر بلندي ۵/۰ متر و گستردگي آن ۸/۰ متر است.
ازدياد: از طريق تقسيم ريشه در بهار.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |