چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۰ - Mar 8, 2006
بانك جامع اطلاعات اجتماعي ايرانيان
سال آينده راه اندازي مي شود
007338.jpg
فارس: وزير كشور گفت:  بانك جامع اطلاعات اجتماعي همه شهروندان ايران حتماً تا قبل از پايان سال آينده راه اندازي مي شود و نقشه آسيب پذيريها، ناهنجاريها و هنجارهاي جامعه بر اساس اطلاعات اين بانك ترسيم مي شود.
مصطفي پورمحمدي در حاشيه همايش ارتقاي سلامت اجتماعي افزود: كارهاي مقدماتي و تجهيزات نرم افزاري و سخت افزاري براي راه اندازي اين بانك آماده شده است و كار سخت و پيچيده اي نيست، فقط لازم است كه همه دستگاهها و سازمانهايي كه به نحوي با مسائل اجتماعي مردم سر و كار دارند اطلاعات دقيق و دسته بندي شده را در اختيار وزارت كشور قرار دهند.
وي ادامه داد: در اين بانك، اطلاعات هر فردي كه به نحوي با يكي از مقولات اجتماعي مانند اشتغال، تحصيل، ازدواج، طلاق، اعتياد و ... درگير باشد ثبت مي شود. دستگاههاي بخشي هر كدام بر اساس تخصص و مسئوليت خود اطلاعات را در اختيار بانك جامع اطلاعات اجتماعي قرار مي دهند و تمركز، جمع بندي و تحليل آمار مربوط به مسائل اجتماعي توسط شوراي اجتماعي وزارت كشور انجام مي شود.
وي همچنين با تقسيم بندي جامعه به سه گروه، مردم عادي، مجرمان و گروه آسيب پذير و هنجارشكن جامعه، گفت: گروه آسيب پذير، گروه ميانه اي هستند كه به نظر ما بخش كوچكي از جامعه را تشكيل مي دهند و مي توان حدس زد كه نسبت اين گروه به كل افراد جامعه كمتر از ۱۰درصد جامعه باشد اما تأثيرات حضور اين گروه در جامعه بسيار زياد است و شايد تابلوي فضاي اجتماعي به اين گروه ميانه بستگي دارد.
وي گفت: استراتژي ما براي برخورد با ناهنجاريهاي اجتماعي، استراتژي درماني است و البته با افراد مجرم و قانون شكن برخورد قاطع و قانوني صورت مي گيرد اما تلاش ما اين است كه افراد گروه ميانه درمان شوند و به گروه اول كه انسانهاي عادي، سالم و تابع هنجارهاي اجتماعي هستند، بازگردند.
وي افزود: اطلاعات موجود در مورد مسائل اجتماعي بسيار پراكنده است و اگر چه از نظر اطلاعات كاملاً دستمان خالي نيست اما اطلاعات پراكنده و ناقص، ما را از رسيدن به يك جمع بندي مشخص باز مي د ارد.

تشكيل شوراي عالي رفاهي و حمايتي جوانان
فارس: مشاور وزير رفاه و تأمين اجتماعي در امور جوانان از تشكيل شوراي عالي رفاهي و حمايتي جوانان براي اولين بار در اين وزارتخانه خبر داد.
سيدشهاب الدين عزيزي گفت: در شوراي عالي رفاهي و حمايتي جوانان كه وزير رفاه و تأمين اجتماعي، رياست اين شورا را بر عهده دارد، ۴ نفر از نمايندگان مجلس نيز حضور دارند.
وي در ادامه افزود: اين شورا دبيرخانه اي دارد كه محل آن در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي است و مشاوران جوان مديران سازمانهاي زيرمجموعه وزارتخانه نيز در آن عضو هستند. مدير كل امور مجلس وزارت رفاه و تامين اجتماعي ادامه داد: اين دبيرخانه در تمام استانهاي كشور نيز نماينده اي براي انعكاس مسائل جوانان استان و در مقابل، راهكارها و تصميمات اتخاذ شده در اين شورا خواهد داشت.
عزيزي اظهار داشت: وزارت رفاه و تأمين اجتماعي با ايجاد اين شورا قصد دارد در تعامل با نمايندگان مجلس كه عضو اين شورا هستند به راهكارهاي مناسبي براي رفع مشكلات جوانان دست يابد.

بيش از يك ميليون و ۴۸۰ هزار سالمند روستايي
تحت پوشش طرح شهيد رجايي قرار دارند
گروه اجتماعي: همزمان با سومين روز از هفته احسان و نيكوكاري روز اكرام حسيني، امداد، زنان سرپرست خانواده، سالمندان طرح شهيد رجايي امداد كميته امداد اعلام كرد اين نهاد در راستاي وظايف خود و با هدف توانمندسازي خانواده هاي نيازمند، آنان را تحت حمايت قرار داده است.
بر اين اساس هم اكنون بيش از ۸۸۱ هزار خانوار با جمعيتي بالغ بر ۵۵/۲ ميليون نفر شامل (ايتام، زنان سرپرست خانوار، از كار افتادگان و معلولين تحت حمايت اين نهاد قرار دارند و اين نهاد در بيش از ۳۵ سرفصل كاري خدمات متنوعي را به آنها ارايه مي نمايد.بر اساس اين گزارش همچنين در جهت كمك به سالمندان روستايي بالاي ۶۰ سال با اجراي طرح شهيد رجايي بيش از يك ميليون و ۴۸۰هزار نفر تحت حمايت اين نهاد قرار گرفته اند و طي ۲۰ سال اجراي طرح شهيد رجايي از سوي كميته امداد امام خميني ۶۹۴۲ ميليارد ريال به اين عزيزان پرداخت شده است.

ورامين به قطب توريسم كشاورزي تبديل مي شود
ايسنا: مدير اداره ميراث فرهنگي و گردشگري ورامين با اشاره به جاذبه هاي تاريخي، فرهنگي و زيارتي ورامين نزديكي اين شهرستان به تهران را مورد اشاره قرار داد و از آن به عنوان عاملي موثر در توسعه اكوتوريسم و طبيعت گردي ياد كرد.
مهندس سلطانيان ابراز داشت: قصر بهرام، برج علاء الدين، قلعه تورج و... باعث شده تا در برنامه هاي آتي اين اداره، جذب گردشگران فرهنگي از اولويت خاصي برخوردار باشند. وي افزود: جدا از اين، وجود بقاع متبركه اي چون امامزاده جعفر(ع)، امامزاده يحيي و امامزاده شاه حسين (ع) زمينه هاي مثبتي را از توسعه توريسم زيارتي پيش روي ما قرار داده و چشم انداز روشني را از توريسم زيارتي ترسيم كرده است.
مدير ميراث فرهنگي و گردشگري ورامين گفت: با توجه به نزديكي ورامين به پايتخت در صدد توسعه تورهاي كشاورزي به ويژه در بهار و تابستان سال ۸۵ هستيم، به گونه اي كه اميد مي رود با همكاري ديگر دستگاه هاي مرتبط چون جهاد كشاورزي بتوانيم ورامين را به قطب توريسم كشاورزي در تهران تبديل كنيم. وي با تاكيد بر وجود پتانسيل هاي اكوتوريستي در ورامين گفت: وجود پارك ملي كوير با نادرترين گونه هاي جانوري همچون يوز آسيايي، ديگر شاخصه اي است كه چشم انداز مثبتي از توسعه صنعت جهانگردي در ورامين ارائه مي دهد. مهندس سلطانيان در خصوص زيرساخت هاي جهانگردي در ورامين گفت: به رغم نو پا بودن اداره ميراث فرهنگي و گردشگري ورامين موافقت هاي اوليه براي توسعه مركز اقامتي و دفاتر مسافرتي به عمل آمده كه نخستين هتل اين شهرستان به نام هتل شايان به زودي كار خود را آغاز خواهد كرد. ورامين در ۴۰ كيلومتري جنوب شرق تهران و در حاشيه شمال غربي كوير مركزي قرار گرفته و به لحاظ جغرافيايي از شمال به دامنه سلسله جبال البرز، از جنوب به كوير نمك و از شرق برخوار گرمسار و از غرب به ري مشرف است. اين شهرستان يكي از قطب هاي مهم كشاورزي در كشور بوده و داراي ۷۰ هزار هكتار اراضي باير قابل كشت است. به گفته مدير ميراث فرهنگي و گردشگري ورامين، وجود مزارع نمونه كشاورزي و ۱۲۰۰ هكتار باغ و قلمستان و هزار هكتار پسته پتانسيل بالايي است كه در نهايت مي تواند منجر به توسعه اكوتوريسم در ورامين شود.

فردا روز جهاني كليه
ايران، رتبه نخست پيوند كليه را در جهان دارد
ايسنا: تاكنون بيش از ۱۵ هزار بيمار دياليزي در كشور پيوند كليه شدند و ايران با توجه به توان بالاي متخصصان و جراحان، رتبه نخست تعداد پيوند كليه را در جهان دارد.
نهم مارس ۲۰۰۶ نخستين روز اختصاص يافته در جهان به روز جهاني كليه است. بر اساس تحقيقات جهاني بيماري مزمن كليه و بيماريهاي غيرمزمن ديگر تا سال ۲۰۱۵ ميلادي زندگي بيش از ۳۶ ميليون نفر از مردم دنيا را با خطر جدي مواجه خواهد كرد.
رئيس انجمن هاي حمايت از بيماران كليوي گفت: پيش بيني مي شود كه مرگ ومير ناشي از بيماريهاي عفوني در دهه آينده تا ۳ درصد كاهش و بيماريهاي مزمن كه در حال حاضر ۷۲درصد از كل بيماريها را در بر مي گيرد در مردم بالاي ۳۰ سال جهان تا ۱۷ درصد افزايش يابد.
قاسمي در خصوص اهداف انتخاب اين روز كه از سوي انجمن بين المللي نفرولوژي و فدراسيون جهاني كليه به همين منظور نامگذاري شده است، اظهار كرد: يقيناً شناسايي زودهنگام و پيشگيري، نخستين گام حياتي براي رسيدن به دو هدف اصلي در اين زمينه است كه يكي از آنها افزايش آگاهي عموم مردم درباره بيماريهاي مزمن كليه و ديگري افزايش توجه مقامات ارشد دنيا و كشورها به خطرات و عوارض جدي اين بيماري و بيماريهاي ناشي از آن است، چرا كه امروزه پژوهش هاي علمي نشان مي دهد از هر ۹ نفر به ظاهر سالم، يك نفر برخي از علايم ابتلا به بيماريهاي كليوي مزمن را دارند.
رئيس انجمن حمايت از بيماران كليوي به متوليان بهداشت و درمان كشور پيشنهاد كرد: موضوع بيماريابي در اين زمينه را يكي از مهمترين سرفصل هاي اجرايي خود قرار دهند، چرا كه هم اكنون اغلب كشورهاي دنيا با بررسي افراد سيگاري بالاي ۵۰ سال، مبتلايان به ديابت و فشار خون در وهله اول به دنبال شناسايي اين بيماران هستند، زيرا اين كار نخستين گام در اين راستاست.
بر اساس اطلاعات موجود در كشورهاي توسعه يافته يك ميليون نفر در زمينه بيماريهاي كليوي مورد درمان قرار مي گيرند و سالانه ۲۵۰ هزار نفر به بيماران كليوي افزوده مي شود.
وي با بيان اين كه تعداد بيماران ديابتي نوع ۲ در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ از ۱۵۴ ميليون به بيش از ۳۶۰ ميليون نفر افزايش خواهد يافت، افزود: برآورد مي شود حداقل ۴۰ درصد اين بيماران با بيماريهاي مختلف كليوي مواجه شوند كه از اين تعداد حدود ۱۰ درصد گرفتار بيماري حاد كليوي خواهند شد مگر اين كه با بهره مندي از روش هاي صحيح و جدي به شناسايي زودهنگام و درمان هاي اساسي به سمت آنان شتافت.
رئيس انجمن حمايت از بيماران كليوي گفت: شايع ترين علت بروز بيماريهاي كليوي در دنيا بيماريهاي التهابي كليه،  عفونت ها،  انسداد دستگاه ادراري و اختلالات ارثي و ژنتيكي است كه به ديابت، فشار خون و سرانجام نارسايي كليه منجر مي شود.
وي ادامه داد: امروزه ۵/۱ ميليون نفر در دنيا دياليز خوني، يا پيوند كليه شده اند كه در صورت بي توجهي دولت ها و مردم اين آمار مي تواند ظرف چند سال آينده دو برابر شود.
قاسمي خاطرنشان كرد: با تلاش هاي انجمن خيريه حمايت از بيماران كليوي اين انجمن موفق به عضويت در فدراسيون كليه درآمده است و تا كنون بيش از ۱۵هزار بيمار دياليزي در كشور پيوند كليه شدند و ايران با توجه به توان بالاي پزشكان و متخصصان و جراحان كليه در حال حاضر در رتبه نخست تعداد پيوند كليه در جهان قرار گرفته است.
قاسمي خاطرنشان كرد: هم اكنون در كشور ما دياليز براي مردم رايگان است و از طريق پوشش هاي بيمه اي هزينه هاي آن پرداخت مي شود اما همچنان بسياري از بيماران كليوي كشور به دلايل مختلف شناسايي نشده اند و هنوز نمي دانيم چه تعداد پيوندهاي كليه در كشور موفقيت آميز بوده و هيچ استراتژي مشخصي از سوي مسئولان دولتي در اين زمينه به چشم نمي خورد.

به بهانه روز جهاني زن
پيشرفت زنان يعني پيشرفت بشريت
007335.jpg
گروه اجتماعي: كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني زن ۸ مارس ۲۰۰۶ برابر با ۱۷ اسفندماه ،۱۳۸۴ خواستار ضمانت براي حضور زنان در جايگاه واقعي تصميم گيري در سطح جهان شد.
متن كامل پيام دبير كل به شرح زير است:
امسال موضوع روز جهاني زن، نقش زنان در تصميم گيري است كه مركز ثقل پيشرفت زنان در سراسر جهان و در مجموع پيشرفت بشريت شمرده مي شود. همان گونه كه اعلاميه پكن به ما مي گويد «توانمندسازي زنان و مشاركت كامل آنان بر اساس برابري در تمامي جنبه هاي اجتماعي شامل مشاركت در فرآيند تصميم گيري و دسترسي به قدرت، امري بنيادي براي دستيابي به برابري، توسعه و صلح هستند.»
جامعه بين المللي در نهايت شروع به درك اصلي بنيادي مي كند و آن اين كه زنان درست مانند مردان تحت تأثير چالش هايي قرار دارند كه جامعه بشري در قرن بيست ويكم با آنها مواجه است؛ يعني چالش هاي تحولات اجتماعي و اقتصادي همچنين صلح و امنيت. غالباً زنان بيشتر تحت تأثير اين چالش ها قرار مي گيرند. بنابراين بسيار درست و ضروري است كه زنان بايد در فرآيند تصميم گيري در تمامي جنبه ها با توان و تعداد برابر درگير باشند.
جهان در حال آغاز درك اين واقعيت است كه هيچ سياستي در زمينه پيشبرد توسعه، بهداشت و آموزش در مقايسه با ارتقاي توانمندسازي زنان و دختران مؤثرتر نيست و من به جرأت مي افزايم كه هيچ سياستي مهم تر از اين امر در زمينه جلوگيري از درگيري يا دسترسي به آشتي بعد از خاتمه درگيري نيست.
ما دستاوردهايي براي گراميداشت زنان منتخب در سراسر جهان داريم. در ژانويه امسال ميزان حضور زنان در مجالس ملي به سطح جهاني جديد و بالايي رسيد. در حال حاضر ۱۱ زن سمت رياست كشور يا دولت در كشورهاي هر قاره را دارند و سه كشور يعني شيلي، اسپانيا و سوئد در حال حاضر در دولت هاي خود برابري جنسيتي دارند.
در اجلاس سران ،۲۰۰۵ رهبران جهان اعلام نمودند كه «پيشرفت براي زنان، پيشرفت براي همگان است.» در روز جهاني زن اجازه دهيد تعهد خود را براي نشان دادن حقيقت پنهان اين كلمات تجديد نماييم. اجازه دهيد تضمين نماييم نيمي از جمعيت دنيا جايگاه واقعي خود را در تصميم گيري جهان احراز نمايند.

وزير كشور خبر داد:
مجازات سنگين براي مخلان نظم عمومي در چهارشنبه سوري
ايسنا: وزير كشور با تأكيد بر اين كه در برخورد با مخلان نظم عمومي در چهارشنبه آخر سال مسامحه صورت نمي گيرد، گفت: بر اين اساس مجازات حاملان، توزيع كنندگان و سازندگان مواد منفجره غيرمجاز بسيار سنگين خواهد بود.
حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي در حاشيه يازدهمين همايش سراسري فرماندهان و مديران انتظامي ناجا در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاري مراسم چهارشنبه آخر سال و حوادث ناشي از آن، گفت: از حدود دو هفته پيش بخشنامه ها و دستورالعملهايي در اين خصوص به تمامي دستگاهها ابلاغ و آمادگي هاي لازم نيز فراهم شده است.
وي با بيان اين كه با مخلان نظم عمومي در روز چهارشنبه آخر سال و روزهاي قبل از آن به شدت برخورد قانوني خواهيم كرد، خاطرنشان كرد: بر اساس هماهنگي هاي صورت گرفته با دستگاه قضايي مقرر شد، با هنجارشكنان و سودجويان در اين ايام بدون مسامحه و گذشت برخورد شود.
پورمحمدي با اظهار اميدواري از برقراري هر چه سالمتر و بي حادثه تر مراسم چهارشنبه آخر سال در سال جاري تاكيد كرد: برگزاري پرمخاطره اين مراسم و استفاده از مواد منفجره منجر به ناامني رواني و آسيبهاي جسمي ناشي از آن مي شود، از اين رو تلاش نيروي انتظامي و ساير ارگانهاي هماهنگ در كاهش آسيبهاي حوادث اين روز است.

مديركل دانشجويان داخل وزارت علوم هشدار داد:
سوءتغذيه دانشجويان با ادامه روند فعلي كيفيت غذاي دانشگاهها
ايسنا: مدير كل دانشجويان داخل وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با تاكيد بر اصلاح كيفيت غذاي دانشگاهها، گفت: دانشجويان در چند سال آينده با ادامه وضعيت فعلي كيفيت تغذيه دانشجويي دچار سوء تغذيه مي شوند.
دكتر حسن مسلمي ناييني، تصريح كرد: يكي از بزرگترين مشكلات دانشگاه ها، كيفيت پايين غذا و تغذيه دانشجويي است كه طبق اظهارنظر كارشناسان تغذيه، با ادامه روند فعلي و عدم اصلاح آن، تا چند سال آينده دانشجويان دچار سوء تغذيه مي شوند.
وي با اشاره به همكاري جمعي از مشاوران تغذيه با وزارت علوم، ساماندهي آنها در قالب «كانونهاي تفكر»، اظهار كرد: بر اساس برخي از اظهارات اين گروه، گنجاندن يك وعده ماهي در غذاي هفتگي دانشجويان براي حفظ سلامت آنها ضروريست.
دكتر مسلمي نائيني در ادامه با اشاره به بازديدهاي متعدد و مداوم مسؤولان حوزه دانشجويي وزارت علوم از دانشگاه ها و خوابگاه هاي دانشجويي،  اظهار كرد: در اين بازديدها وضعيت خوابگاه ها و تسهيلات دانشجويي، امكانات ورزشي، وضعيت تغذيه دانشگاه ها، سلف سرويس ها و غيره مورد بررسي قرار گرفت و شواهد و نتايج آن براي اعمال در بودجه دانشگاه ها به مجلس ارسال شد.
وي تصريح كرد: در تمام حوزه هاي دانشجويي  كمبود بودجه و اعتبارات وجود دارد.
وي سرانه اي كردن بودجه دانشگاه ها را اقدامي مثبت و موثر دانست و گفت: با سرانه اي  كردن بودجه، دانشگاه ها از نظر مسائل و بودجه دانشجويي با مشكلي روبه رو نخواهند بود.
دكتر مسلمي نائيني در خاتمه اظهار كرد:  تخصيص بودجه دانشگاه ها بر اساس سرانه دانشجويي باعث رفع تدريجي مشكلات مي شود.
دكتر نائيني در حال از كيفيت تغذيه دانشجويان ابراز نگراني كرد كه دكتر محمد مهدي زاهدي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز پيش از اين در جمع روساي دانشگاهها با علم به اين موضوع، از سياستهاي وزارت علوم در بهبود تغذيه دانشجويان، خبر داده بود.
وي با اشاره به ارائه صبحانه به دانشجويان در ۷۰درصد دانشگاهها خبر داده بود و در عين حال از دانشگاه ها خواسته بود كه از گوشت سفيد يا گوشت گوسفند به جاي گوشت يخ زده در غذاي دانشجويان استفاده كنند.
دكتر زاهدي همچنين گفته بود كه در اين خصوص مكاتباتي با وزارت بازرگاني و جهاد كشاورزي انجام شده است.
فاسد شدن مواد غذايي
در انبارهاي سنتي
دكتر ملاباشي، معاون دانشجويي وزارت علوم نيز با بيان اينكه فاسد شدن مواد غذايي به دليل تجميع در انبارهاي سنتي از مشكلاتي است كه دانشگاه ها با آن مواجه هستند، خاطرنشان كرده بود كه كيفيت غذا با توجه به تعويض گوشت قرمز يخ زده با گوشت سفيد و گوسفند بهبود مي يابد. معاون وزير علوم در عين حال از تاسيس رستورانهاي آزاد در دانشگاه ها خبر داده بود.

بررسي بيماري هاي پرخطر سربازان
مهر: سربازان هنگام ورود به پادگان ها تحت آزمايش هاي پزشكي بيماري هاي واگيردار و پرخطر، از جمله هپاتيت و ايدز قرار مي گيرند.
معاون وظيفه عمومي نيروي انتظامي با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور تشخيص بيماري هاي پر خطر، گفت: سربازان قبل از ورود به محل خدمت، تحت بررسي قرار نمي گيرند اما هنگام ورود به پادگان توسط پزشكان از لحاظ ابتلا به بيماري هاي واگيردار يا ايدز، هپاتيت و... آزمايش مي شوند و از اين بابت جاي هيچ گونه نگراني براي سربازان تازه وارد يا خانواده هاي آنان وجود ندارد.
سردار بهمن كارگر، در خصوص بيماران خاص و وضعيت آنان در سربازي گفت: شرايط اين بيماران و كيفيت حضور آنان در سربازي توسط متخصصان كميته پزشكي معاونت وظيفه عمومي ناجا تعيين مي شود.

آزمون ارتقاي دستياران، غيرمتمركز برگزار مي شود
فارس: دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وزارت بهداشت اعلام كرد: آزمون ارتقاي دستياران در طول دوره تحصيل از سال آينده به صورت غيرمتمركز توسط دانشگاه هاي علوم پزشكي برگزار مي شود.
بهرام عين الهي افزود: بر خلاف همه جاي دنيا تاكنون آزمون ارتقاي دستياري پزشكي تخصصي حين تحصيل، هرساله توسط وزارت بهداشت برگزار مي شد كه حجم زيادي از كار را به ستاد وزارتخانه تحميل مي كرد اما از سال آينده بر اساس مصوبه نشست شوراي آموزش پزشكي و تخصصي و ابلاغ وزير بهداشت، دانشگاه هاي علوم پزشكي كه دوره دستياري دارند خودشان براي برگزاري آزمون ارتقاي دستياري اقدام مي كنند.
وي ادامه داد: بر اساس اين مصوبه، از اين پس طراحي سؤالات و برگزاري آزمون ارتقاي دستياري بر عهده دانشگاه هاي علوم پزشكي است و فقط نتايج اين آزمون ها و نمرات دانشجويان براي اطلاع به دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي اطلاع داده مي شود.

ديابتي ها در ليست بيماران خاص قرار ندارند
مهر: مدير انجمن ديابت ايران گفت: نام بيماران ديابتي، با وجود بالابودن هزينه هاي درماني آنان، در بين بيماران خاص قرار ندارد.
دكتر اسدالله رجب افزود: با وجود حدود ۴ميليون بيمار ديابتي در كشور، ضرورت درمان آنان و هزينه هاي بالاي ناشي از آن، نام اين بيماران در بين نام هاي سازمان تامين اجتماعي در طرح بيمه بيماران خاص ديده نشده است.

بيمارستان تخصصي كودكان سرطاني در كشور نداريم
007341.jpg
مهر: هم اكنون بيش از ۷ هزار نوجوان سرطاني زير ۱۴ سال در سراسر كشور شناسايي و تحت درمان قرار دارند.
مدير بخش جذب بيماران انجمن محك(بنياد حمايت از كودكان سرطاني) گفت: متأسفانه در ايران هيچ مرجع درماني يا دولتي براي حمايت از بيماران نوجوان سرطاني وجود ندارد. تنها مرجع موجود همين NGO است كه بيش از ۴۰ هزار حامي ايراني و خارجي دارد.
زهرا تقوايي گفت: پس از تشخيص سرطان در نوجوانان با سن كمتر از ۱۴ سال كه بيمارستان به انجمن معرفي مي كند ، پس از تشكيل پرونده ۷۰ تا ۱۰۰ درصد هزينه هاي درماني يا دارويي آنان پرداخت مي شود.
وي با تأكيد بر اينكه هم اينك اين طرح تنها در بيمارستانهاي دولتي اجرا مي شود، گفت: بسياري از حاميان انجمن را خيرين ساير كشورها تشكيل مي دهند.
تقوايي در ادامه با اشاره به اينكه در حال حاضر هيچ بيمارستان تخصصي كودكان سرطاني در كشور وجود ندارد ، اظهار داشت: بيمارستان محك به عنوان تنها بيمارستان در اين خصوص كه از چند ماه پيش رسماً افتتاح شد ، منتظر دريافت مجوز آغاز فعاليت و پذيرش نوجوانان و كودكان سرطاني است.

رابطه بيماري قلبي با مشاجره بر سر پول
ايسنا: نتايج تحقيقات اخير از سوي روانشناسان حاكي از آن است كه بحث و مشاجره بين زن و شوهرها بر سر موضوعاتي مانند پول، خويشاوندان و فرزندان، خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را در آنها افزايش مي دهد.
در مطالعه انجام شده بر روي ۱۵۰ زوج كه عمدتاً متوسط سن آنها ۶۰ سال بوده، محققان دريافتند كه زناني كه در جريان مشاجرات خانوادگي با همسرانشان بيشتر حالت خصمانه و دشمني دارند، بويژه اگر همسران آنها نيز اين حالت را داشته باشند، بيشتر دچار عارضه تصلب شرائين و گرفتگي رگ هاي خوني مي شوند كه اين امر احتمال ابتلا به بيماري هاي قلبي را در آنها افزايش مي دهد.
در مورد مردان اين حالت دشمني و نفرت، چه از جانب خودشان و چه از جانب همسرانشان باشد، با تصلب شرائين ارتباطي ندارد اما در مرداني كه رفتاري حاكمانه يا كنترل كننده دارند و يا همسرانشان اينگونه رفتار مي كنند، احتمال بسته شدن سرخرگ ها افزايش پيدا مي كند.
اين مطالعه تأكيدي بر تحقيقات قبلي است كه نشان مي دهند متاهل بودن وراي منافع و مزايايي كه براي سلامتي دارد، كيفيت زندگي زناشويي نيز ظاهراً در سلامت قلب تأثيرگذار است.

عبور از خطوط قرمز ناجا با برخورد قاطع همراه است
مهر: فرمانده نيروي انتظامي گفت كه با اخلال گران نظم عمومي و افرادي كه به بهانه مراسم پايان سال و چهارشنبه سوري خطوط قرمز ناجا را ناديده گرفته و اسباب ناامني را براي شهروندان فراهم كنند، برخورد قاطع و شديد مي شود.
سردار اسماعيل احمدي مقدم گفت: بر اساس نظر شوراي امنيت كشور، نحوه برگزاري مراسم چهارشنبه آخر سال در هر شهرستان را مسئولان محلي با توجه به مقتضيات و شرايط منطقه تعيين و اعمال مي كنند.
فرمانده نيروي انتظامي كشور با تأكيد بر اينكه اين نيرو عبور از دو خط قرمز را برنتابيده و با متخلفان برخورد خواهد شد، اضافه كرد: خط قرمز نخست خطرآفريني براي جوانان و نوجوانان از طريق عرضه يا فروش مواد منفجره و محترقه خطرناك است و خط قرمز ديگر نيز ايجاد مزاحمت براي ديگران به بهانه شادي كردن است ، لذا طي هماهنگي با دستگاه قضايي و وزارت اطلاعات برخورد با اين دو گروه در دستور كار ناجا قرارگرفته است.

ساخت ماده اي براي ضد عفوني
اماكن آلوده به آنفلوانزاي پرندگان
ايسنا: مدير كل انستيتو علمي- تحقيقاتي روسيه گفت: دانشمندان روسيه در چا رچوب مبارزه با آنفلوانزاي پرندگان ماده ويژه اي را براي ضدعفوني اماكن آلوده تهيه كرده اند.
بوريس لئونوف افزود: اين ماده براي ضدعفوني با حيطه عمل گسترده و بر اساس تأثير الكتريكي بر آب ساده تهيه شده است.
ماده مذكور براي مبارزه با سارس تهيه شده بود كه به طور مؤثري ويروس آنفلوانزاي پرندگان را نيز نابود مي كند. ما نتايج خوبي در دست داريم كه اميدواريم در اسرع وقت آن را به كميسيون مبارزه با آنفلوانزاي پرندگان روسيه ارائه دهيم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |