چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۳ - Apr 19, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه  و آله و سلم
بهترين شما خوش رفتارترين شما با خانواده خويش است. زنان را محترم نمي شمارد مگر شخص بزرگوار و آنان را خوار نمي شمارد مگر شخص پست و فرومايه.
كنزالعمال ج ۱۶ ص ۳۷۱
امروز با حافظ
وين راز سر به مهر به عالم سمر شود
ترسم كه اشك در غم ما پرده در شود
آري شود وليك به خون جگر شود
گويند سنگ لعل شود در مقام صبر
در جشنواره تئاتر دانشگاهي
مردم نمايش هاي خياباني را داوري مي كنند
012405.jpg
012411.jpg
گروه ادب و هنر: در نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران مردم به عنوان داور آثار خياباني اين جشنواره را داوري مي كنند و در پايان به بهترين برگزيدگان خياباني تماشاگران جايزه اهدا مي شود.
به گزارش ايلنا،سامان خليليان مسئول بخش خياباني اين جشنواره با اعلام خبر فوق گفت: با توجه به اين كه تئاتر خياباني در فضاهاي عمومي و پر رفت و آمد اجرا مي شود و ارتباط تنگاتنگي ميان بازيگران و تماشاگران وجود دارد بنابراين با توجه به شرايط خاص و وضعيت ارتباطي اين نمايش ها تصميم گرفتيم كه داوري تخصصي را از بخش تئاتر خياباني برداريم و به جاي آن تماشاگران آثار را داوري كنند.
خليليان افزود: بر اين اساس با توجه به فرم هاي پر شده از سوي تماشاگران آثار ارزيابي و درپايان آمارگيري شده و نتيجه نهايي آن اعلام مي شود. وي همچنين اظهار داشت : مردم بهترين گزينه براي داوري تئاتر خياباني هستند. مسئول بخش خياباني اين جشنواره خاطرنشان كرد : ۱۱گروه نمايشي خياباني در نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران به اجراي تئاتر مي پردازند كه ۹ نمايش از شهرستان و ۲ نمايش از تهران هستند، ۳ نمايش در بخش ويژه آييني ، سنتي و ۸ نمايش در بخش مسابقه اجرا خواهند شد.
۱۷ نمايش در صحنه
همچنين خبرگزاري فارس گزارش داد: نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران با اجراي ۱۰ نمايش خياباني، هفت نمايش صحنه اي و دو برنامه نمايشنامه خواني كار خود را آغاز مي كند. نمايش «جولي» نوشته ديويد ممت و به كارگرداني كاوه اويسي در تالار سمندريان در سه سانس ۱۵ ، ۱۷ و ۱۹ روي صحنه مي رود.
نمايش «آوازه خوان فالش مي خواند» نوشته و كارگرداني اشرف سرلك چشمه سلطاني نيز در سالن شماره دو مولوي در دو سانس ۱۶ و ۱۸ اجرا مي شود. سالن صميمي  مفخم نيز ميزبان نمايش «هنر» نوشته ياسمينا رضا و به كارگرداني اشكان فرد بوده و تالار فارابي نمايش «مده سن مدار» را به كارگرداني صادق سروعليشاهي خواهد داشت. اين نمايش در دو سانس ۱۸ و ۲۰ اجرا مي شود.نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي تا نهم ارديبهشت در تهران برگزار مي شود.
پيام پيترشومان
پيتر شومان پيامي به دبيرخانه نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران ارسال كرد. به گزارش دبيرخانه جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران متن پيام شومان به اين شرح است: من و همسرم در نوامبر ۲۰۰۴ جهت مديريت يك كارگاه عروسكي در دانشگاه هنر تهران به ايران دعوت شديم. ما از تمامي دانشجويان و اساتيد دانشگاهي و دانشكده هايي كه در اين تلاش همگاني شركت داشته اند و ما را حمايت كردند بسيار متشكريم.
در اين اثنا به ما فرصت شگرفي داده شد تا فرهنگ و تمدن ايراني از جمله تئاتر عروسكي، موسيقي، هنر، معماري و شعر را تجربه كنيم و به شدت تحت تأثير آنچه مي ديديم و مي شنيديم قرار گرفتيم.
اميدوارم رهبران سياسي ما اين فرزانگي را داشته باشند كه از رشد اين رابطه دوستانه تازه بدست آمده جلوگيري نكنند . ما آرزوي دستيابي به برقراري روابط اجتماعي و پيدا كردن راهي جهت رفع اختلافات را با تمام مردمان داراي حسن نيت در دو طرف اقيانوس آرام تقسيم مي كنيم.

برگزيدگان جشنواره باغ بسم الله معرفي شدند
012408.jpg
مهر: پنجمين جشنواره سراسري «باغ بسم الله» كه به همت سازمان آموزش و پژوهش حوزه هنري، به طور همزمان در ۶۰ مركز فرهنگي، هنري و آموزشي سراسر كشور و در دو بخش حضوري و غير حضوري ۱۰ آبان ماه سال ۸۴ برگزار شده بود، پس از انتخاب نفرات برتر با اهداي جوايز و تقدير از برگزيدگان به كار خود پايان داد.
دكتر بهرامي، دبير اين جشنواره در گفت وگو با خبرنگار ستاد خبري حوزه هنري ضمن اعلام اين مطلب افزود: در اين جشنواره نزديك به ۷۰۰۰ اثر در پنج رشته هنري شامل: خط در نقاشي، خط در گرافيك، گرافيك رايانه اي ، خوشنويسي و حجم سازي توسط هنرمندان سراسر كشور خلق شد كه اين آثار در مرحله اول توسط هياتي ۴۰ نفره از هنرمندان برجسته داوري و از آن ميان ۳۰۰ اثر به بخش نمايشگاهي راه يافت.
وي در ادامه اظهار داشت: در مرحله دوم هيات داوري از بين آثار نمايشگاهي كه از ۲۳ لغايت ۲۸ فروردين ماه جاري در مجموعه فرهنگي، هنري صبا به نمايش در آمده بود، ۱۰۵ اثر را به عنوان آثار برگزيده نهايي معرفي كردند.

تيرماه امسال برگزار مي شود
اجراي گروه دستان در كاخ نياوران
012420.jpg
گروه ادب و هنر: گروه موسيقي دستان، كه از آن به عنوان شناخته شده ترين گروه موسيقي ايراني در خارج از كشور ياد مي شود، در روزهاي پاياني تيرماه در كاخ نياوران به اجراي قطعاتي از ساخته هاي حميد متبسم و سعيد فرج پوري مي پردازد.
سعيد فرج پوري؛ آهنگساز، نوازنده كمانچه و از اعضاي گروه موسيقي دستان ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: در اين برنامه قطعاتي از تازه ترين ساخته هاي گروه اجرا خواهد شد و برخلاف دو سال قبل كه كنسرت ما در ايران بدون خواننده بود، در برنامه امسال از سالار عقيلي به عنوان خواننده بهره خواهيم برد.
فرج پوري، ضمن اشاره به حضور گروه در اسپانيا گفت: پيش از آمدن به ايران ما در يكي از فستيوالهاي موسيقي در اسپانيا شركت خواهيم كرد و قطعاتي در نغمه اصفهان و چهارگاه را اجرا خواهيم كرد. اين نوازنده و آهنگساز كه به تازگي برخي از قطعات موسيقي لري را با كمانچه اجرا و انتشار داده است، از كنسرت موفق گروه با اركستر سمفونيك بي بي سي گفت و افزود: پس از اجراي گروه،مدير اركستر سمفونيك بي بي سي گفت كه ۵سال بود شنوندگان برنامه سرپا به تشويق موسيقي نپرداخته بودند، اما اين اتفاق در كنسرت مشترك ميان ما و نوازندگان ايراني رخ داد و اقبال شنوندگان انگليسي از اين برنامه نشان مي دهد كه موسيقي ايراني ظرفيتهاي فراواني دارد. به گفته فرج پوري؛ اين استقبال شگفت انگيز سبب شد تا برنامه اي ديگر را در سال ۲۰۰۶ با اركستر سمفونيك بي بي سي تدارك ببينيم.

دكتر ضياء موحد
شاملو بعد از هواي تازه به شعر كوششي نزديك شد
مهر: دكتر ضياء موحد (منتقد ادبي) گفت:يكي از برتري هاي نيما در برابر احمد شاملو اين بود كه او هيچ گاه شاگردي پرورش نداد تا بعد از او همگان مثل خودش شعر بگويند.
در مراسم بزرگداشت احمد شاملو كه از سوي انجمن اسلامي دانشكده الهيات دانشگاه تهران برگزار شد ، دكتر ضياء موحد - منتقد و پژوهشگر ادبي - با تاكيد بر اين مطلب كه شعر شاملو را مي توان بعد از شعر حافظ بر قله ادبيات ايران دانست ، افزود: من نه با شاملوي روزنامه نگار و محقق كار دارم و نه با شاملوي معترض و سياسي. متاسفانه جاهايي كه وارد نقد شعر شاملو يا شاعران درجه يك ديگر مي شويم به حذف و تعارف هم دچار مي شويم. وي ادامه داد: شعر يا جوششي و انگيخته است و يا كوششي و فرهيخته و احمد شاملو هر چه از هواي تازه و باغ آينه فاصله مي گيرد، به شعر كوششي نزديك مي شود.
ممكن است كه شعر جوششي و الهامي، بسيار عالي يا بسيار منحط و مهمل باشد ؛ اما شعر كوششي اين گونه نيست. شاملو خودش هم مي گفت بعضي اوقات شعرم را مي فهمم و برخي اوقات هم نمي فهمم. اين ويژگي بيشتر از همه اشعار او در دو مجموعه هواي تازه و باغ آينه مشاهده مي شود. دكتر موحد درباره قراردادن مقام شعري شاملو بعد از حافظ توضيح داد: بعضي ها به اين مساله اعتراض و انتقاد دارند. وي در پايان سخنان خود گفت: موضع گيري ها، زندگي شخصي و روابط و حواشي زندگي شاملو هر چقدر هم كه انتقادآميز باشد ، قابل فراموشي است و آنچه مي ماند شعر است.

برگزاري همايش معلمان انشا
گروه علمي فرهنگي: سومين همايش معلمان انشا فردا از ساعت ۲ تا ۶ عصر در فرهنگسراي هنر (ارسباران) با حمايت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود.
اولين گردهمايي معلمان انشا در سال ۱۳۸۳ به دنبال فراخوان همشهري محله، با حمايت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در روز عيد غدير در سالن كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد. سپس دومين نشست آن در مرداد ماه ۸۴ در محل سالن حركت برپا شد كه به تأسيس انجمن علمي _ آموزشي معلمان انشا و انتخاب هيأت مديره آن منجر شد.
فردا، اعضاي انجمن معلمان انشا گردهم مي آيند تا ضمن عضوگيري اعضاي جديد، براي برگزاري اولين همايش تخصصي انشا در مرداد ماه ۸۵ برنامه ريزي كنند. همچنين در اين نشست به برندگان مسابقه «ما مي توانيم» كه از طرف رياست جمهوري دكتر احمدي نژاد مطرح شد، هدايايي تقديم خواهد شد. در اين جلسه همچنين دكتر خسرونژاد از اعضاي هيأت علمي دانشگاه شيراز، سخنراني مي كند.

بهارستان
قلم
از قلم كه چون بر سياه نشيند سپيد عمل كند و بر سپيد سياه جز نفاق چه كار آيد؟
نفثه المصدور - محمد  منشي  خرندزي

برگي از تاريخ
سفر ناصرالدين شاه به اروپا
ميرزا حسين خان مشيرالدوله، صدراعظم ناصرالدين شاه قاجار، در نخستين سال صدارتش كوشيد براي آشنايي شاه با مظاهر تمدن اروپا و ايجاد زمينه هاي مناسب براي اجراي برنامه هاي موردنظر خود در ايران زمينه هاي سفر شاه قاجار را به اروپا فراهم سازد. پس از انجام مذاكرات با روساي كشورهاي اروپايي، امپراتور اتريش و دولت هاي آلمان، فرانسه، بلژيك، سوئيس و ايتاليا آمادگي خود را براي پذيرايي از شاه ايران اعلام كردند. تا اينكه در اين روز موكب شاهانه از تهران به طرف گيلان حركت كرد و به سمت مسكو پايتخت روسيه به راه افتاد. اين سفر چندين ماهه، گرچه به اميد مشاهده ترقيات دولت هاي اروپايي و رغبت يافتن به اجراي اصول تمدن و نظام جديد زندگي در ايران بود، عملا نتيجه خوبي نداد، زيرا شاه را مايوس ساخت و فاصله ميان تمدن شرق و غرب را آن قدر زياد يافت كه نه تنها اميد به رسيدن به پاي دولت هاي بزرگ را از او سلب كرد، بلكه او را آماده جلوگيري از تأسي به اروپاييان و حتي مسافرت به اروپا گرداند. در اين ميان، اصرار و تهديد روس ها و نفوذ درباريان بي اطلاع، سودجو و تطميع شده و بي حقيقتي انگليسي ها كه به لباس دوستي درپي بسط نفوذ خود و تضعيف ايران بودند و سياست دول بزرگ كه فقط نفع خود را مي خواستند، از عوامل تاييد نظر شاه بود. با اين همه، دو سفر ديگر شاه نيز، براي خوشگذراني بود نه يافتن راه ترقي. همچنين هزينه هاي سرسام آور و كمرشكن اين مسافرت هاي بيهوده، باعث عقب ماندگي هرچه بيشتر مملكت، فقر سراسري و وابستگي بيشتر به اجانب مي گرديد. در اين ميان، دربار قاجار براي تهيه مخارج اين خوشگذراني ها، مجبور بود كه به بيگانگان دست نياز دراز كند و امتيازهاي وطن فروشانه اي را به آنان واگذار كند كه بيش از پيش، اقتصاد ايران را درهم مي كوبيد. امتيازاتي كه برخي از آنها، تا بيش از شصت سال نيز ادامه داشت.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در عشق سنتي نوع ديگر و حالات و عوارض آن فرمايد - حفظه الله
012414.jpg

كوتاه از هفت هنر
تشييع پيكر پوپك گلدره: مراسم تشييع پيكر پوپك گلدره ساعت ۹ و ۳۰ دقيقه امروز ۳۰ فروردين از مقابل تالار وحدت انجام مي شود. پوپك گلدره بازيگر سينما و تلويزيون پس از نه ماه كه در كما به سر مي برد روز يكشنبه در بيمارستان مهر درگذشت.
باز باران در كانادا : فيلم كوتاه باز باران به كارگرداني علي وزيريان در بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم كودكان تورنتوي كانادا به نمايش درمي آيد. نهمين جشنواره بين المللي فيلم كودكان تورنتو يكم تا دهم ارديبهشت ماه در كانادا برگزار مي شود.
زيباشناسي تصوير: در ادامه سلسله سخنراني هاي ماهانه انجمن سينماي فيلمسازان انيميشن بابك احمدي استاد فلسفه و زيباشناسي پيرامون زيبا شناسي تصوير و چگونگي خوانش تصوير سخن مي گويد. اين جلسه ساعت ۳۰/۱۷ امروز چهارشنبه در تالار ناصري خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود. حضور در اين جلسه سخنراني براي عموم آزاد است.
012402.jpg
موفقيت سينماي ايران: فيلم «لاك پشت ها هم پرواز مي كنند» به كارگرداني بهمن قبادي چهل و يكمين جايزه خود را در سال ۱۳۸۵ از انگلستان دريافت كرد. اين جايزه با نام جايزه فيلم آزادي بيان ۲۰۰۶ است كه موضوعات خود را به حفظ و ترفيع آزادي بيان اختصاص داده است. مراسم اهداي اين جايزه فروردين ماه در لندن برگزار شد.
موسيقي در تالار آويني: نخستين برنامه گروه موسيقي تهران با تكنوازي فلوت كوشيار شاهرودي نوازنده مهمان از فرانسه و اجراي آثاري از دبوسي، ژوليوه وارز، هونگر، بريو، شاهرودي و مشايخي، سوم ارديبهشت ماه در تالار آويني دانشگاه تهران برگزار مي شود.
تدوين فرش ايراني: خسرو سينايي كارگردان سينماي كشورمان كار تدوين اولين فيلم از پروژه بزرگ فرش ايراني را شروع كرد. اين فيلم كه نام آن فرش تركمن است، هم اكنون در استوديو روشنا فيلم و توسط امين حسن دوست در مرحله مونتاژ قرار دارد و تا ۵ روز ديگر كار تدوين آن به پايان خواهد رسيد.
ازدواج به سبك ايراني: فيلم سينمايي ازدواج به سبك ايراني امشب در محل خانه سينما به نمايش درخواهد آمد. اين فيلم كه آخرين ساخته حسن فتحي است، براي شركت در جشن ملي سينماي ايران و براي اعضاي آكادمي اين جشن نمايش داده مي شود. اعضاي آكادمي سينماي ملي ايران فيلمهايي را كه پروانه نمايش دريافت كرده اند و يا در حال اكران عمومي هستند و تمايل به شركت در جشن ملي سينماي ايران را دارند، ارزيابي مي كنند.
روز باشكوه در سينماتك: در ادامه برنامه مروري بر زندگي و آثار كيانوش عياري، در روز پنج شنبه ۳۱ فروردين فيلم روز باشكوه و در روز شنبه دوم ارديبهشت فيلم دو نيمه سيب بررسي مي شود. فيلم روز باشكوه با بازي عليرضا خمسه، علي نصيريان و... محصول سال ۱۳۶۷ است.
خاله سوسكه در تالار هنر: نمايش خاله سوسكه به نويسندگي و كارگرداني مجتبي مهدي از امروز تا پايان ارديبهشت ماه در تالار هنر به روي صحنه مي رود. در اين نمايش كه ويژه گروه سني كودك و نوجوان و به شيوه تلفيق بازيگر و عروسك اجرا مي شود. مجتبي كاظمي، روشنك كريمي، سارا حسني، احسان مهدي، فرهاد تلألو و پيمان اسدپور به عنوان بازيگر و عروسك گردان حضور دارند.
نقاشي مضامين قرآني: نمايشگاه خط نقاشي علي تن كه به مناسبت گراميداشت سال پيامبر اعظم(ع) در فرهنگسراي خانواده برپا شده است تا پنجم ارديبهشت ماه داير خواهد بود. در اين نمايشگاه ۴۲ تابلوي خط نقاشي با مضامين آيات قرآني و با تكنيك رنگ پلاستيك، اكروليك و ماژيك ارائه شده است. علي تن فارغ التحصيل رشته نقاشي و مدرس انجمن خوشنويسان است و تاكنون در هشت نمايشگاه انفرادي و ۸۰ نمايشگاه گروهي حضور داشته است.
زير درخت هلو در فرهنگسرا: فيلم سينمايي زير درخت هلو به كارگرداني ايرج طهماسبي از امروز در سينما خانوادگي فرهنگسراي خانواده اكران مي گردد. در اين فيلم كه از مضموني كمدي _ خانوادگي برخوردار است، بازيگراني چون حميد جبلي، فاطمه معتمد آريا، شهره لرستاني و ايرج طهماسب به ايفاي نقش مي پردازند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شيشه
هر روز با دوستانش جلوي خانه پيرزن همسايه توپ بازي مي كرد، هربار كه توپش به حياط همسايه مي افتاد، پيرزن توپش را پس مي داد و مي گفت: «پسرم، بريد توي پارك بازي كنيد.» آن روز هم توپش به خانه پيرزن افتاد و صداي شكستن شيشه هم آمد. پسر هرچه التماس كرد، نوه كوچك پيرزن حاضر نشد توپ را پس بدهد. شب كه شد، صداي شكستن شيشه آمد و پسر توپش را داخل اتاقشان ديد.
ترمه ميرهادي زاده

گشتي در دنياي خبرها
بي خانمان شرافتمند
نيويورك : يك مرد بي خانمان در حين جستجو در سطل هاي زباله كيف پولي كه حاوي چندين كارت اعتباري و ۹۰۰ دلار پول نقد بود پيدا كرد. اين مرد كه هر روز به جمع آوري قوطي هاي نوشابه از داخل سطل هاي زباله مي پردازد بلافاصله پس از يافتن اين كيف پول، آن را به پليس تحويل داد و جالب اينكه صاحب كيف پول كه تصور نمي كرد روزي آن را پيدا كند ۱۰۰ دلار مژدگاني به مرد بي خانمان داد.
دامپرور وفادار
واشنگتن : يك دامپرور زن آمريكايي در مزرعه خود ۵۰ راس لاما (شتر بي كوهان آمريكاي جنوبي) نگهداري مي كرد كه پشم اين حيوانات را بفروش مي رساند. ۵ ماه قبل بر اثر اتصالي سيم برق، خانه وي در اين مزرعه دچار آتش سوزي شد و كليه تاسيسات منزل از بين رفت. اما اين خانم كه طاقت تحمل دوري حيوانات خود را ندارد حاضر به ترك منزل نشد و ۵ ماه است كه بدون آب لوله كشي، برق و وسايل گرمايشي به زندگي مي پردازد. شركت بيمه اعلام كرده تنها در صورت ترك خانه توسط اين خانم اقدام به انجام تعميرات خواهد كرد.
تغيير رنگ چراغ هاي راهنمايي
دالاس: دو سال قبل يك مرد در آمريكا كه هر روز دير به محل كار خود مي رسيد فرستنده اي الكترونيكي از يك مزايده اينترنتي به ارزش ۱۰۰ دلار خريداري كرد. وي با اين دستگاه قادر بود چراغ هاي قرمز تقاطع ها را به چراغ سبز تبديل بكند. اين گونه وي در دو سال اخير حتي يك بار هم دير بر سر كار خود حاضر نشده است. اما چند روز قبل پليس كه نسبت به تغيير ناگهاني چراغ هاي قرمز در تقاطع ها مشكوك شده بود اين مرد را دستگير كرد. البته جالب اينكه وي تنها به پرداخت ۵۰ دلار جريمه نقدي محكوم شد.
سالها بي اعتنايي
پكن: يك پيرمرد ۷۶ ساله در چين پس از ۵۰ سال زندگي مشترك با همسر خود درخواست طلاق از وي كرد. اين پيرمرد در دادگاه مدعي شد كه همسرش چندين سال است كه با وي قهر كرده به همين دليل ديگر تحمل بي  اعتنايي هاي او را ندارد و مي خواهد طلاقش بدهد. البته دادگاه با درخواست اين پيرمرد مخالفت كرده است.
فيلم سينمايي با رايحه
توكيو: اكران يك فيلم همراه با رايحه هاي مختلف در دو سينماي ژاپن آغاز شد. به عبارتي ديگر در حين پخش فيلم و به فراخور صحنه هاي مختلف، رايحه هاي مربوط به آن صحنه در سالن نمايش پخش مي شود. به عنوان مثال هنگامي كه در اين فيلم تير شليك مي شود، بوي باروت در سالن پخش مي گردد تا اينكه تماشاگران احساس كنند در صحنه واقعي فيلم قرار دارند. جالب اينكه قيمت بليت هاي اين دو سينما گرانتر از سينماهاي ديگر نيست.

گل و گياه
بنت القنسول سفيد
012399.jpg
نام علمي:
Euphorbia pulcherrima شLib White'
خانواده: EUPHORBIACEAE
برگهاي اين واريته به رنگ سبز _ زيتوني و براكته هاي رنگي آن سفيدرنگ هستند.
نيازها: مكان آفتابي يا سايه _ آفتاب، خاك سبك كه در طول تابستان با كود مايع با غلظت ۳ گرم در ليتر تقويت شود. در فاصله دو آبياري سطح خاك گلدان بايد خشك شود. در صورتيكه برگها شروع به ريزش كردند آنها را كاملا با آب خيس مي كنند. پس از پژمرده شدن براكته هاي رنگي، گياه را دور انداخته و يا شاخه هاي آنرا به شدت كوتاه مي كنند و در طول تابستان در مكان آفتابي قرار داده و آبياري مي كنند. اواسط پاييز آنرا به داخل ساختمان آورده و روزانه ۱۴-۱۲ ساعت در تاريكي قرار مي دهند تا زمانيكه جوانه هاي سفيدرنگ براكته ها ظاهر شوند.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه هاي سرشاخه در بهار يا اول تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |