چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۳ - Apr 19, 2006
نگاهي گذرا بر پيدايش و گسترش موشك هاي بالستيك
قدرت موشكي يك اصل امنيتي
012204.jpg
گروه دانش و فناوري- عميد نمازي خواه :يكي از پشتوانه ها و تكيه گاه هاي نظامي كشورها در عرصه بين المللي، قدرت موشكي آنهاست. در جهان امروزي به رغم امضاي پيمان نامه هاي متعدد كشورها و قراردادهاي بين المللي كه براي كنترل تكنولوژي موشكي در سازمان ملل به امضاء مي رسد، در نهايت كشوري حرف اول را مي زند كه به لحاظ موشكي مجهزتر باشد.
تا قبل از جنگ جهاني دوم- بنا به مقتضيات جنگ- فقط چندين كشور كه در حال جنگ بودند ابرقدرت موشكي محسوب مي شدند (مانند روسيه و   آلمان). در واقع جنگ براي اينها مانند كاتاليزوري در جهت پيشرفت صنايع موشكي بود؛ همچنان قدرتمند و قدرتمندتر مي شدند و اين امر موجب رعب و وحشت كشورهاي ديگر شد، چرا كه از همان ابتدا هم پيش بيني مي شد اگر فقط چند ابرقدرت خاص، اين تكنولوژي را به دست مي گرفتند، ديگر پاسخ ندادن به درخواست هاي آنها كار مشكلي بود.
پس از فروكش كردن التهابات جنگ جهاني دوم، بسياري از كشورها دست به كار شدند و شروع به ساخت يا حداقل خريد موشك كردند زيرا مي دانستند اگر سيستم موشكي قوي داشته باشند، پشتوانه خوبي براي حفظ امنيت دارند. هرروزه انواع موشك ساخته و آماده مي شد و در اين ميان يك فناوري، توجه همگان را بيش از ديگر شاخه ها به خود جلب كرد و آن، تكنولوژي ساخت موشك هاي بالستيك بود.
برد بسيار بالا و توانايي حمل مقدار زياد مهمات، آنها را از ساير موشك ها متمايز مي سازد و همين موضوع، موجب رعب و وحشت و نگراني مي شود. با اينكه يك موشك بالستيك به خودي خود يك سلاح كشتار جمعي (WMD) محسوب نمي شود، ولي مي تواند مقدار زيادي از انواع سلاح هاي كشتار جمعي را حمل كند و به عنوان يك منبع نگراني براي كشورها به حساب آيد.
تكنولوژي موشك هاي بالستيك هم پس از جنگ جهاني دوم نمو پيدا كرد و از دهه ۱۹۵۰ ابرقدرت هايي موشكي به وجود آمدند كه تهديدي براي كشورهاي ديگر محسوب مي شدند. در اين عرصه، اتحاد جماهير شوروي يك سر و گردن از رقباي خود بالاتر بود. با گذشت زمان، قدرتش بيشتر و بيشتر مي شد و همواره حرف اول را در اين زمينه مي زد. اين مسئله، كشورهاي ديگر- مخصوصاً  رقيب سرسختش يعني ايالات متحده آمريكا- را آزار مي داد.
شوروي در عين حال با توجه به مصالح سياسي- اقتصادي اش، بخشي از اين قدرت را با برخي كشورها- به ويژه چندين كشور آسيايي، تقسيم كرد. اين قضيه آمريكا را به تأملي سخت در عرصه نظامي كشاند زيرا به جز قدرتمندشدن كشورها، اين نگراني وجود داشت كه كشورهاي قسمت سلطه، خود به تنهايي به گسترش تكنولوژي موشك بالستيك دست يافته و به ساخت موشك بپردازند.
تقريباً  تمامي كشورهاي آسيايي، خريداران بسيار خوبي براي روسيه هستند و در فهرست موشك هاي اين كشورها، حداقل نام چندين نوع از موشك هاي روسي ديده مي شود. حتي به غير از كشورهاي آسيايي، اروپايي ها نيز به همين گونه اند.
به غير از روسيه و چين، در آسيا به تازگي بهترين پيشرفت ها نصيب كشورهاي ايران و كره شمالي شده است؛ البته هند و پاكستان نيز به دليل ساخت كلاهك هاي اتمي از قدرت هاي موشكي آسيا محسوب مي شوند.
كره شمالي با داشتن موشك هاي بالستيك از قبيل تائپودونگ ۱ و ۲ يا نودونگ ۱ و ۲ به گستره اي به شعاع ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ كيلومتري اطراف كشورش مسلط است و ايران نيز با داشتن موشك هاي زلزال و شهاب ۳ (موشك شهاب ۴ نيز در حال آزمايش است) قدرت بزرگي محسوب مي شود.
نگراني هاي آمريكا از گسترش و فروش موشك هاي بالستيك از زمان دولت رونالد ريگان شروع شد، به نحوي كه تمركز نيروي نظامي آمريكا را بر اين موضوع برانگيخت و زماني كه شوروي نخستين موشك بالستيك قاره پيما (ICBM) خود را پرتاب كرد -كه توانايي حمل تسليحات هسته اي و غيرهسته اي در حجم بالا را داشت- نيروي نظامي آمريكا موفق به طرح سيستم دفاع موشك هاي بالستيك شد. ريگان، طراحان و مهندسان هوا- فضاي خود را بر سيستم ابتكاري دفاع راهبردي- فضايي متمركز كرد كه اين تمركز موجب ارتقاي چشمگير سطح تكنولوژي دفاع موشكي بالستيك (BMD) آمريكا شد. گونه هاي جديد اين سيستم كه در دوران رياست جمهوري جورج بوش مي بينيم هم، گونه هاي تكميل يافته دوران ريگان است.
بسياري از كارشناسان دفاعي آمريكا متذكر شدند كه سيستم دفاع موشكي بالستيك بسيار پرهزينه تر از سيستم حمله موشكي است و بايد بيشتر به حمله موشكي متكي شود. موشك هاي بالستيك در جنگ ها خسارات زيادي به كشورها وارد كرده اند. به عنوان مثال در جنگ جهاني دوم(طي سال هاي ۴۵-۱۹۴۴)آلمان بيش از ۳۰۰۰ موشك بالستيك با نام V-۲ (ملقب به اسلحه انتقام) به انگلستان و آنتورپ شليك كرد. در جنگ ايران و عراق بارها از موشك هاي اسكاد روسي استفاده شد. در جنگ خليج فارس، عراق از موشك هاي بالستيك استفاده كرد و بسياري از نقاط عربستان سعودي را در سال ۱۹۹۱ نشانه گرفت كه يك موشك به يك پايگاه نظامي آمريكا شليك شد و ۲۸ سرباز آمريكايي را كشت.
موشك هاي بالستيك همواره باعث ايجاد تنش بين كشورها بود؛ براي نمونه، بحران موشك هاي بالستيك كوبا در سال ۱۹۶۲ كه با تحويل موشك هاي دوربرد شوروي به كوبا، جنگ سرد را گرم تر كرد. يا بحران تايوان در سال ۱۹۹۶ پس از انتخابات دموكراتيك چين چندين موشك بالستيك به خطوط كشتيراني نزديك تايوان شليك كرد و در اواخر بحران تائپودونگ در سال ۱۹۹۸ كه كره شمالي يك موشك بالستيك را به طور غيرمنتظره اي روي محدوده هوايي ژاپن آزمايش كرد كه باعث اعتراض كشورهاي غربي شد.
هنگامي كه آمريكا و شوروي پيمان منع گسترش موشك هاي بالستيك را امضا كردند، فقط ۹ كشور موشك بالستيك داشتند، ولي امروز بيش از ۳۰ كشور، موشك بالستيك دارند و ۱۴ كشور در توليد يا صادرات موشك بالستيك و تكنولوژي مربوط به آن دست دارند. پس هميشه تهديد شليك يك موشك بالستيك از طرف اين كشورها وجود دارد و بايد جوابي در قبال آن موجود باشد.
در پي نگراني هاي جهاني براي جلوگيري از اين امر، موافقت نامه بين المللي كنترل تكنولوژي موشكي (MICR) -كه موافقت نامه اي داوطلبانه است- در سال ۱۹۸۷ بين ملل مختلف براي كنترل جابه جايي و خريد و فروش موشك ها و تكنولوژي هاي مربوطه كه قابليت حمل سلاح هاي كشتار جمعي (WMD) را ايجاد مي كند، بسته شده است. اما   آيا مي توان مطمئن بود كه تمامي كشورها به همه توافقنامه هايي كه تاكنون امضا كرده اند، پايبندند؟

موشك بالستيك چيست؟
012207.jpg
يك موشك بالستيك در حقيقت يك ماشين تحويل موشك- مولد، شامل سيستم  رهيابي و محفظه حمل مهمات است كه اساساً  عليه اهداف زميني و سطحي مورد استفاده قرار مي گيرد. انواع گوناگون موشك هاي بالستيك بر حسب برد، طبقه بندي مي شوند. نوع خاصي از موشك هاي بالستيك وجود دارد كه از زيردريايي ها شليك مي شود و SBLM نام دارد. در ساخت موشك هاي بالستيك، مبحث «پيشران» كه مشخص كننده برد موشك است مهمترين مسئله محسوب مي شود و پس از آن ميزان توانايي حمل مهمات كه قدرت تخريب آن را افزايش مي دهد.
موشك هاي بالستيك به موشك هايي مي گويند كه تا ارتفاع بسيار بالايي اوج مي  گيرند(كه اين قسمت راه با موتور روشن انجام مي شود) و مابقي راه را با استفاده از نيروي جاذبه زمين به سمت هدف مي روند كه مانند يك سقوط آزاد البته با هدايت صحيح است.
برخي از موشك هاي بالستيك حتي از جو زمين نيز خارج مي شوند و با استفاده از يك ماشين ورود مجدد (RV) به جو باز مي گردند كه برد بسيار بالايي دارند.
موشك هاي بالستيك از لحاظ برد به ۵ گروه زير تقسيم مي شوند.
۱- موشك جنگي كوتاه برد با ميزان برد ۱۵۰ كيلومتر
۲- موشك بالستيك كوتاه برد با ميزان برد ۱۵۰ تا ۷۹۹ كيلومتر
۳- موشك بالستيك ميان برد با ميزان برد ۸۰۰ تا ۲۳۹۹ كيلومتر
۴- موشك بالستيك دوربرد با ميزان برد ۲۴۰۰ تا ۵۴۹۹ كيلومتر
۵- موشك بالستيك قاره پيما با ميزان برد ۵۵۰۰ كيلومتر به بالا

نخستين كارگاه آموزشي جايگاه حقوق
مالكيت معنوي در بيوتكنولوژي
گروه دانش و فناوري: نخستين كارگاه آموزشي جايگاه حقوق مالكيت معنوي در بيوتكنولوژي و بررسي موانع توسعه آن در ايران با هدف آشنايي هرچه بيشتر متخصصان، پژوهشگران و محققان كشورمان با نحوه حق ثبت اختراع(Patent) به همت شوراي عالي زيست فناوري با همكاري دفتر همكاري هاي فناوري رياست جمهوري، انستيتو پاستور ايران و مؤسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي با حضور متخصصان و كارشناسان داخلي و خارجي فردا (پنج شنبه ۳۱/۱/۸۵) در محل تالار مدرس انستيتو پاستور ايران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر عباس اخوان سپهي، دبير اجرايي نخستين كارگاه آموزشي جايگاه حقوق مالكيت معنوي در بيوتكنولوژي با اعلام اين خبر گفت: در اين كارگاه آموزشي ضمن بحث پيرامون مسائل حق ثبت اختراع در جهان و ايران، موانع توسعه آن در حوزه بيوتكنولوژي و نحوه ثبت اختراع فرآورده هاي بيوتكنولوژي، نظير داروهاي جديد بررسي خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه در اين كارگاه آموزشي، استادان، محققان و كارشناسان رشته هاي حقوق و زيست فناوري، مسائل مرتبط با حق ثبت اختراع را مورد بررسي قرار مي دهند، اظهار داشت: دكتر زيبا افشار استاد دانشگاه علوم حياتي كانادا نيز در اين كارگاه سخنراني خواهد كرد.
به گفته دكتر اخوان سپهي همچنين چند نفر از استادان دانشگاه هاي تهران، تربيت مدرس، سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران و پژوهشگاه ژنتيك در ارتباط با نحوه حق ثبت اختراع فرآورده هاي دارويي و كشاورزي در اين كارگاه آموزشي سخنراني خواهند كرد.

ابعاد مرگبار فاجعه «چرنوبيل»
بسيار بيش از آمارهاي رسمي است
012216.jpg
ايرنا:سازمان «صلح سبز» اعلام كرد كه ابعاد فاجعه انفجار نيروگاه هسته اي چرنوبيل كه ۲۰ سال پيش رخ داد و انتشار پرتوهاي راديواكتيو اين نيروگاه بر انسان، بسيار بيشتر از آمارهاي رسمي است.
به  گزارش روز سه شنبه شبكه خبري بي بي سي، اين سازمان كه از نهادهاي وابسته به سازمان ملل است، در گزارشي كه سه شنبه منتشر كرد، آورده است:
آمارهاي رسمي اعلام شده از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي، از چهارهزار مورد مرگ در اثر ابتلا به سرطان ناشي از باران هاي هسته اي حكايت مي كند اما بر اساس آخرين مطالعات، آمار واقعي بروز سرطان۱۰۰،هزار مورد بوده كه بيشتر در اوكراين، بلاروس و روسيه رخ داده است.
يكي از پزشكان بيمارستان كودكان در ريون واقع در ۳۰۰ كيلومتري چرنوبيل گفته است كه چندين نسل از پيامدهاي پرتوهاي راديواكتيو- به ويژه كودكاني كه در زمان وقوع حادثه وجود داشته اند- آسيب جسماني ديده اند.
در آوريل۱۹۸۶ انفجار و آتش سوزي در نيروگاه هسته اي چرنوبيل، بزرگ ترين فاجعه هسته اي جهان رخ داد. پس از اين انفجار، ابرهاي هسته اي سراسر شرق اروپا را فرا گرفت و امروز نيز در مناطق آلوده از اين واقعه، ميليون ها انسان زندگي مي كنند.
پرتوهاي راديواكتيو به نظام ايمني، گردش خون و تنفس انسان آسيب مي رساند و خطر تولد نوزادان نارس يا معلول را افزايش مي دهد.

پژوهشگاه ژاپني يخ يك ميليون ساله را به نمايش گذاشت
ايرنا:پژوهشگاه ملي قطبي ژاپن در توكيو اقدام به نمايش يك يخ باستاني كرده كه متعلق به يك ميليون سال پيش است.
برپايه گزارش روزنامه آساهي در روز سه شنبه، اين يخ باستاني از اعماق سه هزار و ۲۹متري زمين هاي قطب جنوب درآورده شده است.
اين يخ باستاني استوانه اي شكل كه ۴۳سانتي متر درازا و ۹‎/۴سانتي متر قطر دارد، در دماي ۲۰درجه زير صفر به نمايش عموم گذاشته شده است. اين يخ كهنسال را پژوهشگران ژاپني در چارچوب عمليات حفاري، از زير زمين پايگاه پژوهشي ژاپن در قطب جنوب (دم فوجي) بيرون آورده اند. پژوهشگران ژاپني وابسته به دانشگاه هوكايدو هم اكنون مشغول پژوهش در زمينه اين يخ كهنسال هستند.

ادامه خوش شانسي دوقلوهاي مريخ نورد
012222.jpg
ايسنا:مريخ نورد «روح» از زمستان سخت سياره سرخ گريخت.
خوش شانسي دوقلوهاي مريخ نورد همچنان ادامه دارد و مريخ نورد «روح» (Spirit) در نهايت توانست به نقطه امني در شرايط سخت زمستاني اين سياره برسد. در همين حال مريخ نورد «فرصت» (Opportunity) نيز پيشرفت خوبي به سوي مقصد تعيين شده اش در اين سياره داشته است. آژانس فضانوردي آمريكا با تاييد اين گزارش ها اعلام كرد كه آزمايشگاه پيشرانش جت اين آژانس در حال حاضر به خوبي مسيريابي اين دوقلوها را ادامه مي دهد.

شن جوي ۶ براي كاوش ماه
ايرنا:چين روز سه شنبه اعلام كرد از دستاوردهاي تحقيقاتي كپسول فضايي  شن جوي  ۶ براي طرح كاوش ماه استفاده خواهد كرد.
چين سال گذشته ميلادي فضاپيماي سرنشين دار  شن جوي ۶ را به فضا پرتاب كرد و دو فضانورد پس از چند روز به زمين بازگشتند، اما كپسول فضايي آن، در حال چرخش به دور زمين براي كارهاي تحقيقاتي باقي ماند. به گزارش راديو بين المللي چين، اين كپسول فضايي پس از گذشت ۱۸۰روز تاكنون بيش از ۲۹۰۰بار به دور زمين چرخيده است.
اين كپسول فضايي پس از بازگشت فضانوردان چيني از فضا، در مدار زمين رها شده بود. بنابر اين گزارش، به وسيله اين كپسول فضايي اطلاعات ارزشمند علمي توسط دانشمندان علوم فضايي چين جمع آوري شده است. چين در پي  اجراي طرح هايي در زمينه اكتشافات علمي فضايي مانند فرستادن كاوشگر به ماه به وسيله محققين اين كشور در يك دهه آينده است. چين قصد دارد كاوشگري را براي جمع آوري نمونه از سطح ماه  به  اين كره بفرستد كه اين كار در سال۲۰۱۷ميلادي انجام خواهد شد.
دانشمندان چيني كاوش ماه را انتخاب اجتناب ناپذير اين  كشور در جريان توسعه برنامه فضايي مي دانند. مركز اكتشاف ماه چين سال ۲۰۰۵ميلادي در پكن گشايش يافت و يكي از اهداف آن تحقق برنامه كاوش ماه، ارسال وسيله متحرك به ماه تا سال۲۰۱۲و ساخت ماهواره ماه براي جمع آوري نمونه هاي تحقيقاتي از سطح اين كره تا سال ۲۰۱۷ ميلادي است.
سرمايه گذاري سالانه چين براي برنامه هاي فضايي حدود۵۰۰ ميليون دلار است. چين تاكنون ۴۶ پرتاب موفق فضايي  از سال۱۹۹۶ميلادي انجام داده است كه شامل پرتاب ۲۳ماهواره و شش فضاپيماي بدون سرنشين و سرنشين دار است.

هشدار جديد در خصوص افزايش دماي زمين
012198.jpg
بي بي سي :افزايش دماي كره زمين مي تواند باعث بوجود آمدن خشكسالي و قحطي شود و در نتيجه زندگي ميليونها نفر را با خطر مواجه كند.
ديويد كينگ، بالاترين مقام علمي در دولت بريتانيا، هشدار داده است كه گرماي كره زمين به دليل ناتواني دولت براي توافق بر سر كاهش توليد گازهاي گلخانه اي، ممكن است به حدي خطرناك برسد.به گفته اين مقام رسمي دولت بريتانيا ،درجه حرارت زمين ممكن است بيش ۳ درجه گرمتر شود.
پروفسور كينگ گفته است كه اين افزايش دما مي تواند باعث بوجود آمدن خشكسالي و قحطي شود و در نتيجه زندگي ميليونها نفر را با خطر مواجه كند.
بر اساس حد رسمي پيشنهاد شده از سوي مقامات اتحاديه اروپا هدف آن است كه افزايش دما در حدود دو درجه باشد.اما به گفته آقاي كينگ به نظر نمي رسد كه توافقي بين كشورها به دست آيد كه بر اساس آن بتوان اين افزايش دما را كمتر از ۳ درجه نگه داشت.
آقاي كينگ در عين حال گفته است كه جهان نبايد از اين موضوع دلسرد شود و بايد تلاش كند تا خود را براي شرايط جديدي كه ممكن است پيش آيد آماده كند.
توني بلر، نخست وزير بريتانيا، خواهان انعقاد پيمان جهاني جديدي در مورد كنترل توليد گازهاي گلخانه اي است كه گفته مي شود بر تغييرات آب و هوايي كره زمين موثر است.
اين درحالي است كه آمريكا با كاهش گازهاي گلخانه اي توليدي خود مخالف است و در عين حال گزارشها حاكيست كه توليد اين گونه گازها در چين و هند در حال افزايش است.
بلر اخيرا در زلاند نو و در اجلاسي در ولينگتون، پايتخت اين كشور، گفت كه دولت هاي جهان نمي توانند تا سال ۲۰۱۲ و انقضاي اعتبار پيمان كيوتو در انتظار بمانند تا توافق جديدي به دست آيد، بلكه لازم است هرچه زودتر پيمان جديدي براي مقابله با توليد گازهاي گلخانه اي امضا كنند.نخست وزير بريتانيا، با تاكيد بر اينكه لازم است كشورهاي با رشد سريع اقتصادي در حال حاضر و آينده نيز پيمان جديد را امضا كنند، افزود كه هدف اصلي بايد دست كم تثبيت شرايط زيست محيطي كنوني و جلوگيري از وخامت بيشتر آن باشد.
پيمان كيوتو در سال ۱۹۹۷ تصويب شد و پس از پيوستن تعداد لازم كشورهاي جهان به آن، حالت اجرايي يافته است اما آمريكا، هند و چين، كه بزرگترين توليدكنندگان گازهاي گلخانه اي هستند از تصويب اين معاهده خودداري ورزيده اند.

با صدايتان در اينترنت جستجو كنيد
ايرنا:شركت  گوگل  فناوري جديدي را به ثبت رسانده كه كاربران با استفاده از آن مي توانند به جاي تايپ موارد مورد نظر براي جستجو، توسط صداي خود آنها را جستجو كنند.
به گزارش سايت اينترنتي  نيوزفكتور ، به كمك اين  فناوري جديد شركت  گوگل ، كاربران مي توانند از طريق يك ميكروفون موارد مورد نظر خود را در موتور جستجوي  گوگل  جستجو كرده و يا حتي با استفاده از تلفن و بدون دسترسي به رايانه، اطلاعات مورد نياز خود را در اينترنت بيابند. هرچند شركت  گوگل  هنوز به طور رسمي كاربردهاي  فناوري جديد خود را منتشر نكرده اما با بررسي مقاله تحقيقاتي كه دو تن از كارمندان همين شركت در سال ۲۰۰۲ با موضوعي مشابه منتشر كرده بودند، مي توان به اهداف  گوگل  در اين زمينه پي برد.
 الكساندر فرنز  و  برايان ميلچ  در مقاله ياد شده اعلام كرده اند كه استفاده از صدا براي جستجوي اينترنت در هر مكاني كه استفاده از صفحه كليد عملي نباشد، كاربرد خواهد داشت. با اين وجود، در همين مقاله ذكر شده كه جستجوي اينترنت با استفاده از صدا داراي مشكلات فراواني نظير چگونگي فهم انواع صداهاي مختلف كاربران، نياز به ترجمه درخواست كاربران از زبان گويشي آنها به زبان انگليسي و فراهم آوردن بانك اطلاعاتي عظيمي از لغات براي امكان پذير ساختن جستجوهاي درخواستي كاربران، خواهد بود. به علاوه شناسايي و ترجمه درخواست هاي كاربران عمل زمان بري است كه با عملكرد بدون وقفه زماني موتورهاي جستجو در تعارض است. شركت  گوگل  هم اكنون مشكلات ياد شده را تا حد ممكن برطرف كرده و  فناوري جستجوي اينترنت با استفاده از حرف زدن را بوجود آورده  است اما هنوز مشخص نيست كه اين شركت در چه زمان و چگونه  فناوري ياد شده را بكار خواهد گرفت.

شركت  كاسپرسكي  يك نرم افزار ضدويروس
ويژه موبايلهاي پيشرفته عرضه كرد
012213.jpg
ايرنا:شركت توليدكننده نرم افزارهاي ضد ويروس  كاسپرسكي  نرم افزار ضد ويروس جديدي را به صورت آزمايشي و ويژه نصب در گوشي هاي موبايل هوشمند استفاده كننده از سيستم عامل  سيمبيان ، ارائه كرده است.
به گزارش سايت اينترنتي  پي سي ورلد ، اين محصول آزمايشي با نام  كاسپرسكي آنتي ويروس موبايل ۲ مي تواند پس از ورود كدهاي مخرب به گوشي هاي موبايل و پيش از اجرا شدن، آنها را شناسايي كرده و به علاوه حافظه گوشي موبايل را براي بررسي نرم افزارهاي مخرب جستجو و بررسي كند. شركت روسي  كاسپرسكي ، يكي از چندين شركت بزرگ توليدكننده نرم افزارهاي امنيت رايانه اي است كه هم اكنون به توليد نرم افزارهاي امنيتي ويژه گوشي هاي موبايل نيز روي آورده اند. نرم افزار جديد  كاسپرسكي  علاوه بر شناسايي و توقف ويروسها و نرم افزارهاي مخرب ويژه موبايل، پيغامهاي كوتاهSMS و پيغامهاي چند رسانه ايMMS مشكوك به هرزنامه بودن را نيز شناسايي كرده و از ورود آنها به گوشي موبايل جلوگيري مي كند.
كاربران نرم افزار ضد ويروس جديد  كاسپرسكي  مي توانند پس از نصب اين نرم افزار، از طريق پروتكل هاي ويژه ارتباط اينترنتي در گوشي هاي موبايل(WAP)و يا پروتكل    HTTP براي اتصال به سايت  كاسپرسكي  و به روزنگاري نرم افزار خود استفاده كنند. شركت  كاسپرسكي  اعلام كرده است در آينده نزديك نگارش جديدتري از نرم افزار ياد شده را به بازار مي دهد كه در گوشي هاي استفاده كننده از سيستم عامل  ويندوز موبايل  نيز قابل نصب خواهد بود. علاقه مندان مي توانند با مراجعه به وب سايت  كاسپرسكي نگارش آزمايشي اين محصول را به صورت رايگان دانلود كرده و در موبايل خود مورد استفاده قرار دهند.

استفاده از ربات هوشمند در عمل جراحي قلب
از راه دور ميلان تا بوستون
012219.jpg
ايسنا :يك جراح ايتاليايي موفق به طراحي و ساخت ربات هوشمندي شده است كه قادر است يكي از شايع ترين نارسايي هاي قلبي را اصلاح كند.
كارلو پاپون از موسسه سان رافائل ميلان در ايتاليا نرم افزاري را طراحي كرده و ساخته است كه ربات هوشمندي را قادر مي سازد تا «تيك هاي عصبي الكتريكي كوچك» در بيماران را از بين برده و بدين ترتيب يكي از شايع ترين نارسايي هاي قلبي را اصلاح كند. اين نارسايي پزشكي موجب انقباض و بي نظمي رشته هاي عضلاني مي شود. نكته جالب در خصوص اين ربات هوشمند آن است كه در طراحي و برنامه عملكرد آن از الگوهاي درماني مربوط به ۱۰هزار عمل جراحي استفاده شده است. اكنون اين جراح ايتاليايي قصد دارد كه اين عمل جراحي پيچيده را با استفاده از پيشرفته ترين تجهيزات الكترونيكي از راه دور يعني از بوستون در آمريكا تا ميلان در ايتاليا انجام دهد.
كارلوپاپون تاكنون از اين ربات هوشمند براي عمل جراحي حدود ۴۰ بيمار قلبي در ميلان استفاده كرده و به نتايج خوبي نيز دست يافته است. قرار است كه اين عمل جراحي از راه دور در ۱۷ مه صورت گيرد و گفته  مي شود كه طي برگزاري آن رسانه هاي خبري جهان پوشش خبري كاملي به آن خواهند داد. اين جراح معتقد است كه عمل جراحي مهمي كه در پيش دارد با موفقيت كامل انجام خواهد شد.
كارلو پاپون در اين خصوص گفت: اين ربات آموخته است كه فرآيندهاي مختلف مربوط به يك عمل جراحي از اين نوع را براساس الگوهاي جراحي انجام دهد و ربات از طريق اين فناوري كه در قالب يك نرم افزار خلاصه شده، قادر است تا تمامي انواع بيماراني از اين دست را تشخيص داده و روش صحيحي را براي عمل جراحي هر بيمار برگزيند.

ماشين رمزگذاري آلمان نازي
ماشين رمزگذاري آلمان ها در جنگ جهاني دوم به مزايده گذاشته شد، اين ماشين رمزگذاري قابل حمل براي فروش در سايت eBay به مزايده گذاشته شده است و مبلغ۱۳۰۰۰ يورو (معادل ۱۵‎/۵۰۰ دلار) براي آن توسط خريداران پيشنهاد شده است. اين ماشين كه Enigma نام دارد، شامل يك صفحه كليد و يك سري بخش هاي چرخنده است كه براي انتقال اطلاعات سري و در سال ۱۹۴۱ ساخته شده است.
با اين كه به دليل گذشت زمان شماره سريال اين ماشين كه مدرك قدمت آن است، پاك شده، ولي كارشناسان معتقدند اين ماشين در جنگ جهاني دوم توسط نيروهاي هيتلر به كار گرفته شده است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |