روزنامه نگاري آنلاين
وبلاگ آموزش روزنامه نگاري آنلاين Teaching Online Journalism، وبلاگ پروفسور مايندي مك آدامز Mindy McAdams از طراحان توسعه محتوايي سايت واشنگتن پست است.
يونس شكرخواه در وبلاگش به آدرس younesspace. blogspot. com آورده است: آدامز (از دانشگاه فلوريدا) كه از طراحان توسعه محتوايي سايت واشنگتن پست هم بوده، از جمله پاسخ دهندگان جهاني به رساله دكتراي من در زمينه سايبر ژورناليسم بود.
خانم آدامز كه در وبلاگ تازه خودش، فقط به آموزش روزنامه نگاري آنلاين مي پردازد؛ در پاسخ به پرسش هاي من، در تعريف روزنامه نگاري سايبر براي رساله دكتري ام گفته بود: من شخصا از عبارت روزنامه نگاري سايبر استفاده نمي كنم و از ديدگاه من روزنامه نگاري سايبر، همان آنلاين ژورناليسم است، اما با اين همه من معتقدم اگر صرفا محتواي رسانه هايي چون تلويزيون، روزنامه و غيره را روي محيط وب بياوريم، نمي توانيم بگوييم حالا صاحب آنلاين ژورناليسم هستيم، چراكه اين حالت چيزي جز همان ژورناليسم روزنامه اي و يا ژورناليسم تلويزيوني كه فقط روي وب قرار گرفته نيست و بنا براين بايد به ياد داشته باشيم كه آنلاين ژورناليسم هميشه بايد با ويژگي هاي رسانه هاي آنلاين، نوشته، گزارش و توليد شود.
آدامز به شكرخواه گفته است: روزنامه نگار آنلاين پيوسته به دنبال عكس بيشتر، صداي بيشتر و شيوه هاي روايت بصري تر رويدادها است و هميشه به يك مخاطب بسيارگرفتار و درعجله فكر مي كند. روزنامه نگار آنلاين پيوسته به اصل مطلب مي انديشد و از طولاني نويسي پرهيز مي كند. البته درپاره اي از انواع آنلاين ژورناليسم، روزنامه نگاران آنلاين از انواع رسانه هاي آنلاين براي نوشتن بهره مي گيرند، اما مواقع متعددي نيز وجود دارد كه در آنلاين ژورناليسم فقط از متن استفاده مي شود. اين حالت استفاده از متن عمدتا هنگام پوشش رويدادهاي درحال وقوع مورد استفاده قرار مي گيرد.
وبلاگ قرآني و وظايف مسئولين
وبلاگ ستاد اعتلا و معارف اسلامي ني ريز زير نظر مراكز آموزش و پرورش استان فارس از جمله وبلاگ هايي است كه با هدف هاي مشخصي همچون كيفيت بخشي به فرآيند تعليم و تربيت ديني نسل جوان و فراهم آوردن زمينه تلفيق و در هم تنيدگي امور آموزشي و پرورشي به ويژه با رويكرد تربيت ديني و استفاده بهينه از ظرفيت دروس ديني، قرآن و عربي براي افزايش انس دانش آموزان با قرآن، راه اندازي شده است.
علي كيواني از كارمندان آموزش و پرورش ني ريز فارس، بلاگر اين وبلاگ است. وي درمورد استقبال نسل دانش آموزان ني ريز از وبلاگ قراني گفت ما در تمام مدارس كار تبليغ اين وبلاگ را انجام داده ايم، حتي گاهي دانش آموزان را تشويق مي كنيم كه به جاي روزنامه ديواري همان كار را روي وبلاگ انجام دهند و حتي در آينده به آموزش آنان نيز خواهيم پرداخت، در هر صورت وبلاگ ما يك سال و نيم است كه فعاليت مي كند و هنوز راه زيادي براي پيمودن پيش رو داريم.
العالم در موبايل
با همت گروه فني سايت شبكه العالم (www. alalam. ir )، خبرهاي سايت العالم از طريق موبايل با آدرسmobile. alalam. ir قابل دريافت شده است.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شبكه العالم از اين پس كاربراني كه موبايل آنها قابليت اتصال به اينترنت را دارد، با وارد كردن آدرس مذكور در مرورگر (browser) خود مي توانند آخرين اخبار را با تصاوير خبري آن در صفحه موبايل خود مشاهده كنند. ضمنا كاربران مي توانند براي دستيابي به اطلاعات و توضيحات بيشتر به آدرس سايت شبكه العالم www. alalam. ir مراجعه و به اطلاعات مورد نظر خود دسترسي پيدا كنند. با قرار گرفتن شبكه العالم در فهرست پخش شركت jump Tv با تلاش و مذاكرات مستمر روابط عمومي و امور بين الملل شبكه العالم، با شركت jumpTv، از اين پس مخاطبان اين شبكه تلويزيوني در اروپا و آمريكا خواهند توانست برنامه هاي اين شبكه را از طريق اينترنت Jumptv. com مشاهده كنند.
وبلاگ هاي محاوره اي
يك وبلاگ نويس گفت: «در صورتي كه وبلاگ ها داراي محتواي غني باشند، در توسعه و نشر زبان فارسي موثر خواهند بود.»
«شبنم كهن چي» با اشاره به افزايش وبلاگ هاي ايراني و فارسي زبان، نسبت به ساير وبلاگ ها تصريح كرد: «امروزه، كاربران اينترنت از تاثير گذاري وبلاگ به عنوان يك رسانه آزاد آگاه شده اند. در برخي مواقع، ميزان بازديد از وبلاگ ها بيش از وب سايت ها است.»وي با اشاره به محتواي وبلاگ ها گفت: «محتواي وبلاگ ها بيشتر به سمت نقد، تحليل و اطلاع رساني رفته است و اين مسئله موجب افزايش بازديد فارسي زبانان خارج از كشور از وبلاگ هاي ايراني شده است.»
بلاگر روز نوشت اظهار داشت: «مهم ترين خطري كه زبان فارسي در مسير وبلاگ نويسي با آن مواجه است، جايگزيني اصطلاحات رايانه اي رايج و غير فارسي به جاي اصطلاحات فارسي است كه اين مسئله به مرور زمان وارد گفتارهاي روزمره و به دنبال آن، وبلاگ ها مي شود.»
كهن چي با بيان اين كه در حال حاضر حدود ۸۰ درصد وبلاگ ها از زبان محاوره و گفتاري استفاده مي كنند، گفت: «تعداد وبلاگ هاي عمومي بيشتر از وبلاگ هاي مربوط به نقد و تحليل و اطلاع رساني است، زيرا كاربران فضاي مجازي ارتباط ساده تر با مخاطبان را ترجيح مي دهند.»
روزنامه نگاري ژله اي
اميد مسعودي، مدرس علوم ارتباطات معتقد است: روزنامه نگاري ژله اي «jell-O journalism» در گزارش و خبر، نرم نويسي را در برابرسخت نويسي برمي گزيند. به جاي لحن رسمي و اداري، لحني صميمانه را در نوشتن مطالب رعايت مي كند و اصطلاحا «خودماني» است.
بلاگر ارتباطات در وبلاگش به آدرسwww. media. blogfa. com، در ادامه اين مطلب نوشته است: (روزنامه نگار ژله اي) به جاي «ليد» ، «مقدمه» مي نويسد و گاهي عناصر و ارزش هاي خبري را درليد به فراموشي مي سپارد و درعوض مهم ترين عنصر وارزش را با توصيف و نگاه صميمانه و شخصي به مخاطب منتقل مي كند. اين بلاگر در بخش ديگري از اين نوشته، نرم خبرها را نمونه هاي خوبي از شيوه هاي ژله اي در رسانه ها معرفي كرده و نوشته است: اگر بگويم بيش از۹۰ درصد مطالب روزنامه هاي ورزشي مابه سبك ژله اي است پر بيراه نگفته ام. به اخبار بخش خبري ۳۰:۲۰شبكه ۲سيما بنگريد وآن را با مثلا اخبار ۳۰:۱۴شبكه اول مقايسه كنيد. خبرنگاران شبكه ۲ از روزنامه نگاري ژله اي بهره مي برند. البته گاهي اين عزيزان افراطهايي هم دارند.
فارسي و واژه هاي بيگانه
ايسنا: يك بلاگر فعال گفت: «در عرصه بين المللي، بايد از زبان هاي ديگر به عنوان ابزاري براي اشاعه فرهنگ و زبان فارسي در وبلاگ ها استفاده كنيم.»
فرنود حسني، با اشاره به اين كه بلاگرهاي ما محدود به مرزهاي ايران و فارسي زبانان هستند، گفت: «به زبان فارسي بودن بيشتر وبلاگ ها ضعف بزرگي است، زيرا اين مسئله مانع اشاعه هويت و فرهنگ ايراني به خارج از كشور مي شود.» وي گفت: «به دليل آن كه كشور ما از قوميت ها و فرهنگ هاي مختلفي تشكيل شده است، شكل گيري و افزايش وبلاگ ها فارسي زبان در ايران، به هويت بخشي به فرهنگ عام و ملي كمك مي كند.»
عضو هيأت تحريريه ماهنامه عصر فناوري اطلاعات اظهار داشت: «وبلاگ نويسي جهش بزرگي در تنوع نوشتاري و افزايش توجه مردم، به ويژه جوانان به مطالعه و شناخت بيشتر از تكنيك هاي زبان فارسي و تقويت نويسندگي در كشور به وجود آورده است.»