چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۳ - Apr 19, 2006
اخبار صدا و سيما و موانع پيش  رو
012285.jpg
ايسنا: عضو هيأت علمي دانشكده  ارتباطات علامه طباطبايي معتقد است: راديو و تلويزيون ما در ساخت برنامه هاي خبري با ضعف تخصصي مواجه است.
خسرو يحيايي، با اشاره به اين كه نظام سياستگذاري در رسانه ها به ويژه در عرصه  خبري جنبه  سياسي مطلق دارد گفت: عمدتا برنامه هاي راديو و تلويزيون با هدف آموزش، اطلاع رساني و سرگرمي در جهت تاثيرگذاري بر مخاطبان تهيه مي شوند، اما در پشت پرده  هر كدام از اين برنامه ها به ويژه در حوزه  اطلاع رساني، جهت دهي به افكار عمومي بر اساس خواسته هاي نظام حاكم بر جامعه وجود دارد. از اين رو قرار گرفتن بخش هاي خبري زير مجموعه  معاون سياسي در صدا و سيما امري غير عادي نيست.
به طور مثال در آمريكا نيز رسانه ها تبليغات گسترده اي را در جهت منفي نشان دادن فعاليت هاي كشورهاي مخالف به ويژه ايران انجام مي دهند.
وي در خصوص چيدمان خبر در بخش هاي خبري صدا و سيما عنوان كرد: در رسانه  ملي چيدمان اخبار كاملا بر اساس شخصيت ها در نظر گرفته مي شود. اين در حالي است كه در حوزه  اطلاع رساني خبري بايد در اولويت قرار گيرند كه مخاطبان بيشتري به داشتن آن نياز دارند.
اين مدرس دانشگاه ارتباطات درباره  طراحي اخبار و نحوه  ارايه  آنها در وسايل ارتباط جمعي گفت: براي ارايه  اخبار در هر يك از رسانه ها اعم از ديداري و شنيداري مكتوب و الكترونيك بايد به ويژگي هاي آن وسيله توجه كرد. به طور مثال ساخت و طراحي برنامه هاي خبري در تلويزيون با توجه به ويژگي هاي سمعي و بصري با راديو تفاوت بسياري دارد،  اما متاسفانه در صدا و سيما به دليل ضعف هاي تخصصي كمتر به اين مساله توجه مي شود.همچنين امروزه در سراسر دنيا فيلم هاي خبري از جايگاه خوبي برخوردار شده اند و اكثر موضوعات روز خبري در قالب فيلم ها پخش مي شوند. اين در حالي است كه در ساخت برنامه هاي خبر در ايران به اين جزئيات توجهي نمي شود. شايد دليل آن را مي توان در عدم تخصص مديران خبري جست وجو كرد.

نگاه
صفحات بي مشتري
هوشنگ ساماني
012297.jpg
در روزگاران گذشته، امكان تبليغ و اطلاع رساني تنها در انحصار حاكمان و صاحبان قدرت بود و توده هاي مردم سهمي از اين مقوله نداشتند. جامعه تك صدايي چنين ايجاب مي كرد كه عده كمي سخن بگويند وعده بسيار زيادي فقط شنونده آن سخنان باشند. از مردم كوچه و بازار كسي قدرت تبليغ نداشت؛ يعني در واقع ابزاري در اختيار ايشان نبود تا به آن طريق بتوانند حرف شان را بزنند. با پيدايش و گسترش رسانه هاي نوين در دهه هاي آغازين قرن بيستم، اين رويه شكل محكم تري به خود گرفت و بر همگان معلوم گشت كه ابزارهاي جديد اطلاع رساني نيز همچنان در اختيار اربابان قدرت و ثروت قرار دارند. تا همين پانزده سال اخير تقريباً تمام راديوها و شبكه هاي تلويزيوني به اضافه خبرگزاري هاي معتبر متعلق به دولت ها بودند و طبق معمول توده مردم نيز نقش مخاطبان پر و پا قرص را بازي مي كردند.
پيدايش رسانه هاي تازه اي مثل اينترنت نويد اميدبخشي بود تا جريان اطلاع رساني يك طرفه جايش را به تبادل اطلاعات بدهد. يعني همه آنهايي كه در گذشته مصرف كننده اطلاعات بودند، اينك به كمك ابزار جديد اينترنت،  ضمن آنكه مصرف كننده هستند، توليدكننده اطلاعات نيز باشند و اين همان آرزويي بود كه توده هاي مردم قرنها به دنبالش بودند. اكنون همه چيز براي خودنمايي و عرض اندام مهيا شده است. همان گونه كه شبكه هاي بزرگ خبري مثل BBC و CNN داراي پايگاه اينترنتي هستند، بچه مدرسه اي ها نيز مي توانند با هزينه اي اندك براي خود پايگاه اينترنتي داشته باشند و اگر هيچ پولي در اختيارشان نباشد، باز هم بخشي از خدمات رايگان اينترنت تحت عنوان وب نوشت در اختيار آنهاست. خلاصه؛ زمانه ما، زمانه اي است كه اهل خلاف هم صاحب  تريبون شده اند و ظاهراً جامعه چند صدايي به معني كلمه تحقق يافته است چنين به نظر مي رسد كه زمانه تك گويي به سر آمده و ديگر قرار نيست توده انبوه مردم صرفاً نقش مخاطب را بازي كنند. اكنون همه مي توانند آزادانه حرف خود را به گوش ديگران برسانند.
اما همه اين خوش بيني ها فقط يك روي سكه است و روي ديگر سكه مفهوم فرمايش خواجه حافظ شيرازي را به ذهن متبادر مي كند كه عشق آسان نمود اول ولي افتاد و مشكل ها. اينك شبكه جهاني اينترنت پر شده از انبوه پايگاه هاي شخصي، شركتي، دولتي، چند مليتي و غيره است و تعداد صفحات آنها به ميلياردها صفحه مي رسد. به عبارتي تعداد صفحات اينترنتي از تعداد جمعيت كره زمين بيشتر است و با آنكه قرار نيست همه مردم به همه اين صفحات مراجعه كنند، باز هم به نظر مي رسد انبوه اطلاعات فراتر از ظرفيت آدم هايي است كه مي بايست مشتري چنين كالايي باشند.
در حال حاضر بحران مخاطب، چالش بزرگ اينترنت به حساب مي آيد اگر چه به لحاظ فني تقريباً هيچ تفاوتي در مشاهده پايگاه اينترنتي CNN و يك پايگاه شخصي وجود ندارد، اما در عمل ملاحظه مي كنيم كه سيل مراجعه كنندگان اينترنتي متوجه پايگاه هايي است كه به طور سنتي قدرتمند بوده اند و يا در چند سال اخير با استفاده از دو عنصر قدرت و ثروت به چنين جايگاهي دست يافته اند. آنچه كه در غالب پايگاه هاي اينترنتي وجود دارد، تعداد انبوهي صفحه بي مشتري است كه به جز صاحبان آن، چند تن از آشنايان ايشان نيز ممكن است سري به آن پايگاه ها بزنند. پس مي توان گفت توهم جامعه چند صدايي در حوزه اطلاع رساني، كم كم خود را نشان مي دهد و ثابت مي كند كه اتفاق خاصي در نظام اطلاع رساني جهان نيفتاده است. همانهايي كه تا ديروز به روش سنتي اذهان عمومي را شكل مي دادند، امروز با ابزار نوين اين كار را انجام مي دهند و ساير دارندگان پايگاه هاي اينترنتي فقط دلشان خوش است كه پايگاه اينترنتي دارند.

نقد
تكنوايي در محتوا
ناهيد دالايي
«فراز و فرود و تغيير و تحول، ذاتي توسعه و پيشرفت است.» اين امر يا قاعده گويي در مورد برنامه هاي تلويزيون مصداق بارزي دارد.
از ابتداي پخش يك برنامه جديد مي توان به راحتي پيش بيني كرد كه پس از چندي شاهد تحولات جديدي خواهيم بود و البته اين تحول لزوماً مثبت و پيش برنده نيست و گاه شاهديم كه تغييرات پيش آمده برخلاف مقصود سازندگان و تصميم گيران موجب افت برنامه شده است.
«سينما و ماوراء» يكي از برنامه هاي سينمايي ا ست كه ساختاري مشابه برنامه هايي چون «سينما چهار» و سينما يك دارد. يعني پخش فيلم به همراه تحليل و نقد و بررسي آن. اما آنچه «سينما و ماوراء» را از مشابهينش متمايز جلوه مي دهد موضوعيت آن است. در اين برنامه  هر فيلمي پخش نمي شود. همچنان كه از نام آن پيداست فيلم هايي قابليت پخش در اين برنامه را دارند كه به نوعي با ماوراء الطبيعه، معنويت، متافيزيك و ناديدني ها سر و كار دارند. از اين منظر طبيعي ا ست كه اين تعريف گستره اي محدود از سينما را در برمي گيرد. فيلم هايي كه تاكنون از اين ديدگاه پخش شده كمابيش با اين تعريف همخوانند: كنستانتين، حس ششم، حلقه، دهكده، نشانه ها و... هركدام درونمايه يا دست كم نقش مايه اي از ماوراء را در خود دارند. به نظر مي رسد اساساً ساخت و توليد برنامه «سينما و ماوراء» در اثر گرايشي بوده كه اخيراً پيرامون پديده «سينماي معناگرا» به وجود آمده است.
سينماي معناگرا در ذات خود به رمز و راز سحرانگيز دروني پديده هاي روزمره زندگي مي پردازد. يعني گذشتن از سطح و رسيدن به عمق. سينماي ماوراء نيز گرچه جزئي تر اما به هر حال به همين تعريف پهلو مي زند. اقبال اين برنامه نيز از جذابيت همين موضوع مي آيد، چه اين فيلم ها فضايي نفسگير و مسحوركننده دارند و طبعاً به شدت تماشاگر را با خودشان درگير مي كنند.
در ايام نوروز نيز ويژه برنامه سينما و ماوراء با پخش سه گانه ماتريكس گام مثبتي برداشت. البته ساختار برنامه تغيير مختصري داشت. به جاي گروه سه نفره كارشناسي اوليه گروه ديگري جايگزين شده بود. البته تغيير منتقد مثمرثمر است چون تنوع ديدگاه ها را در پي دارد. اما چه خوب است كه همين گروه سه نفره هم ثابت نباشد. يعني هر از چندگاهي كارشناسان و منتقدين جديدي براي تحليل فيلم ها حاضر شوند. اين تمهيد قطعاً به نفع قدرت تحليلي و تئوريك و آموزشي برنامه خواهد بود.

سفر به دورترين افق ها
برنامه هاي متنوع و متكثر صدا و سيما آنقدر از نقطه نظر موضوعي گسترده اند كه حتي علاقه مندان يك حوزه و موضوع خاص هم قادر نيستند همه اين برنامه ها را پوشش دهند و به تماشاي آنها بنشينند. اما به هر جهت و به سبب هيمنه وسيع اين رسانه، برنامه هاي تفريحي و سرگرم كننده وجه غالبند و شاهد پخش انبوه فيلم و سريال ، نمايش ، مسابقات ورزشي و... هستيم كه كمابيش كاركردي مفرح دارند.
اما در ميان تعداد معدودي برنامه هاي جدي كه به مقولات مهم علمي و فرهنگي مي پردازند برنامه «آفاق» ظاهراً برنامه جامع تري  است. «آفاق» بخش هاي متنوعي دارد كه حوزه هايي از علم و هنر و فرهنگ را دربرمي گيرد همچون:  معرفي چهره هاي برجسته، معرفي كتاب و نويسنده، نمايشگاه  هاي علمي و فرهنگي و همچنين همايش هاي مرتبط با اين موضوعات. «آفاق» برخلاف ساير برنامه هاي روتين و معمولي علمي، صرفاً حاوي مصاحبه و گفت وگوي خشك و مستقيم نيست (كه البته آن هم در جاي خود كاركرد مناسب خود را دارد). در اين برنامه سعي شده فضا سر و شكلي بصري و متنوع داشته باشد. از وله هاي تصويري استفاده شود و مقدمه و مؤخره آن نيز مطابق الگوهاي حرفه اي برنامه سازي تدوين و اجرا شود.
سازندگان «آفاق» بيش از هر چيز به «به روز» بودن و توجه به وقايع فرهنگي و هنري روز مي انديشند و منظور از آفاق قطعاً افق هاي دور و نزديك و ملموس هنر و فرهنگ بوده است. اما و البته جاي برخي هنرها در اين ميان خاليست همچون موسيقي. به عبارت ديگر عمده گرايش برنامه در وجه فرهنگي به سمت و سوي ادبيات بوده است. مي توان پيشنهاد كرد كه براي تمايز ويژه برنامه با برنامه مشابهي چون «نگارستان» قدري دايره نگاه را وسيع تر كرد و وارد حوزه هاي متنوع تري حتي در وجه علمي آن شد. همين كه اين برنامه «مجري» را حذف كرده و به جاي آن _ كه قطعا با ساختار چنين برنامه اي ناهمگون مي نمود- از تركيب جايگزين موسيقي و تصوير استفاده كرده خود تمهيدي نوين است. اما يكي ديگر از راهكارهاي جذب مخاطب براي چنين برنامه اي ارائه جذاب اطلاعات و محتواست.

ساختار خبر تلويزيون تغيير كرد
همزمان با ولادت با سعادت پيامبر اسلام حضرت محمد (ص)، بخش خبري ساعت ۱۴ شبكه اول سيما با ساختاري متفاوت به روي آنتن رفت.
در ابتداي اين بخش خبري، فواد بابان گوينده خبر كه در دكوري كاملا متفاوت از گذشته حاضر شده بود اعلام كرد كه از اين پس با ياري گرفتن از نام حضرت محمد (ص) اخبار ساعت ۱۴ به شكلي جديد اجرا مي شود.
ارائه بخش خبري ساعت ۱۴ در دكوري كاملا جديد، از ديگر تغييراتي است كه به لحاظ بصري در اين برنامه ايجاد شده است.
در پشت هر گوينده مونيتوري بزرگ قرار گرفته كه عكس هاي مربوط به هر خبر در آن ديده مي شود و با تغيير هر خبر عكس نيز تغيير مي كند.
همچنين در شيوه  جديد سعي شده است كه تا حد ممكن گزارشگر و خبرنگار متن كامل خبر را از محل وقوع خبر ارائه دهند و گوينده به بيان تيتر اصلي اكتفا كند. اتفاقي كه پيش از اين در شبكه خبر نيز به وقوع پيوسته بود.
از اين پس اخبار ساعت ۱۴ به چهار بخش اخبار داخلي، خارجي، خانواده و ورزشي تقسيم مي شود كه در اين بين اخبار خانواده بخشي جديد است.
خبرهايي با موضوعات علمي، اجتماعي، اقتصادي و هواشناسي در اين بخش خبري گنجانده شده اند.
دكور بخش هواشناسي نيز در گوشه اي از استوديو خبر ساعت ۱۴ ساخته شده كه به طور همزمان مي توان گوينده خبر و كارشناس هواشناسي را در يك پلان قرار داد.
شيوه  ارائه اخبار ورزشي اين بخش خبري نيز تغيير كرده و گوينده خبر در حالي كه مونيتوري بزرگ پشت سرش ديده مي شود، ايستاده به ارائه اخبار مي پردازد.

همه فيلم ها در شبكه هاي تلويزيوني دوبله شده اند
012300.jpg
مدير توليد واحد دوبلاژ سيما تعداد فيلم هاي نوروزي دوبله شده در اين بخش را ۳۴ فيلم سينمايي برشمرد كه به تفكيك، شبكه اول ۷ فيلم، شبكه دو ۱۱ فيلم، شبكه چهار ۱۰ فيلم و شبكه پنج ۶ فيلم بوده است.
محسن سيدحسيني اعلام كرد: علاوه بر اين ۳۴ فيلم، تعدادي سريال نيز در واحد دوبلاژ سيما دوبله شد كه در نوروز ۸۵ از شبكه هاي مختلف روي آنتن رفت. در ايام نوروز همچنين ۲۰ فيلم ايراني از شبكه هاي مختلف پخش شدند و ۲۱ فيلم خارجي نيز در خارج از سازمان صدا و سيما دوبله شده بودند.
سيد حسيني با اشاره به بحث كيفيت در دوبله فيلم ها، افزود: مي توان به هر صورت فيلم ها را دوبله كرد و به شبكه ها تحويل داد. اما ما در اين واحد تلاش مي كنيم فيلم ها را به لحاظ دوبله، ترجمه و مراحل فني با كيفيت مناسب به شبكه براي پخش تحويل دهيم. اگر زمان كافي به واحد دوبلاژ داده شود، مي توانيم همه سفارش  شبكه هاي مختلف را پاسخگو باشيم.
بنابر اعلام مدير توليد امور دوبلاژ سيما، اين واحد با امكانات، تعداد استوديو ها و تجهيزاتي كه در اختيار دارد، حتي مي تواند در آينده به سفارش هاي خارج از سازمان صدا و سيما نيز پاسخ مثبت دهد.
سيد حسيني، درباره  آمار دوبله فيلم هاي سينمايي در نوروز ۸۵ و مقايسه اين رقم با سال هاي گذشته، گفت: اين تعداد نسبت به سال گذشته تفاوت چنداني ندارد و مي توان گفت  امسال ۵ _ ۴ فيلم بيشتر در خارج از سازمان دوبله شده است. اما در دو _ سه سال گذشته تقريبا تمام فيلم هاي شبكه ها در داخل سازمان صدا و سيما دوبله مي شد.
مدير توليد امور دوبلاژ سيما در ادامه با بيان اين كه در ايامي مانند نوروز شبكه ها نيازمند حجم بالايي از فيلم هاي سينمايي هستند ادامه داد: بنابراين شايد به ظاهر راحت تر باشد كه فيلم هاي دوبله شده را بخرند و درگير مراحل ترجمه، دوبله و ويراستاري نشوند اما عملا فيلم هاي خريداري شده به لحاظ كيفيت دوبله و مسائل فني در سطح پاييني قرار دارند.

دست هاي آلوده در شبكه چهار
فارس: تله تئاتر دست هاي آلوده به تهيه كنندگي و كارگرداني حسين فرخي از شبكه چهار سيما روي آنتن مي رود.
تئاتر تلويزيوني «دست هاي آلوده» ، نمايشنامه اي به قلم «ژان پل سارتر» فيلسوف و متفكر مشهور فرانسوي است كه روايتگر پس از جنگ جهاني دوم است؛ يك گروه پارتيزاني تصميم دارند كه با كشورهاي متخاصم مقابله كنند و از طرفي سياست هاي درون گروهي شان باعث مي شود كه بخشي از گروه تصميم به ترور رهبر سازمان شان بگيرند و جواني به نام هوگو را براي ماموريت انتخاب مي كنند و...
در اين تله تئاتر بازيگراني چون آتيلا پسياني، شراره يوسف نيا، بهرام ابراهيمي، حسين رجايي، حميدرضا افشار، محمود احمدي، افسانه ماهيان، رضا خرم و ناصر عرفانيان به ايفاي نقش پرداخته اند.همچنين مجموعه مستند «ديدار» به كارگرداني بيژن شكرريز در ۱۵ قسمت ۳۰ دقيقه اي به سفارش گروه فرهنگ و انديشه ديني شبكه چهار توليد شده است.
اين مستند زندگي ۱۵ تن از فرهيختگان علم، ادب و فرهنگ و هنر را به تصوير كشيده است. علي نصيريان، دكتر تقي زرگري، زنده ياد فريدون ناصري، دكتر اصغر دادبه، دكتر عبدالحميد آيتي، دكتر نصرالله پورجوادي، دكتر سيروس شمسيا، دكتر غلامرضا اعواني، دكتر رضا داوري، دكتر محسن جهانگيري، دكتر غلامحسين ديناني و... از چهره هاي مطرح شده در اين مجموعه هستند.

انعكاس اخبار مناطق محروم، اولويت صدا و سيما
واحد مركزي خبر: رئيس  سازمان  صداوسيما گفت  يكي  از اولويت  هاي  كاري  اين  سازمان  سيگنال رساني  و رساندن  صدا و تصوير به همه  مناطق  كشور به  ويژه  مناطق  مرزي  و محروم  است  و براي  تحقق  اين  امر رسانه  ملي  به ۳۳۰ ميليارد تومان  نياز دارد.
مهندس  ضرغامي  در حاشيه  مراسم  بهره برداري  از هجده  طرح  سيگنال رساني  در استان  خراسان  رضوي  گفت: بودجه  امسال  صدا و سيما در مقايسه  با پارسال  افزايش  نيافته است  اگر اعتبارات  اين  سازمان  افزايش  نيابد، سيگنال  رساني  به  همه  مناطق  كشور تا ۱۵ سال  ديگر محقق  نمي شود.
رئيس  سازمان  صدا و سيما افزود: جايگزين  كردن  وسايل  فني  و تجهيزات  فرسوده  و نوسازي  استوديوهاي  با عمر بالا به  همراه  تقويت  سامانه هاي  فني و فرستنده ها در مناطق  مختلف  كشور از ديگر اولويت  هاي  كاري  اين  سازمان  است .وي  درباره  تعامل  سازمان  صداوسيما با دولت  نهم  گفت:  تقويت  دولت  و معرفي خدمات  و برجسته  كردن  كارهاي  دولت  از مهمترين  سياست  هاي  سازمان  صدا و سيما در گذشته  و حال  بوده  است .

محدوديت براي خبرنگاران ايراني
012288.jpg
واحد مركزي خبر: به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  سي . ان. ان  خبرنگار صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي  ايران  و خبرنگار خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  ايران ، براي  پوشش  خبري  در آمريكا در محدوديت  هستند. محدوديت اين  است  كه  هم  ايران  و هم  آمريكا به  شدت  صدور رواديد براي  خبرنگاران  يكديگر را محدود مي كنند.
سال  گذشته    فقط هفت  خبرنگار ايراني  براي  ارائه  گزارش  هاي  خبري  رواديد ورود به  آمريكا را دريافت  كردند. اين  رواديد در حالي  صادر شد كه  حركت  و جابجايي  اين  خبرنگاران  در خاك  آمريكا به  شدت  با محدوديت  روبه رو شد، البته  اين  موضوع  در ايران  نيز به  صورت  متقابل  وجود دارد.ريچارد راث،  خبرنگار شبكه  تلويزيوني  سي. ان. ان ، براي  نشان  دادن  محدوديتهاي  خبرنگاران  ايراني  گزارشي  درباره  خبرنگار خبرگزاري  جمهوري  اسلامي ايران  و خبرنگار صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي ايران  در نيويورك  تهيه  كرد.
سي. ان. ان  ابتدا با پخش  تصاويري  از اتاق  كار مقصود اميريان ، خبرنگار خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  ايران  ايرنا و فعاليتهاي  خبري  او تأكيد كرد: مقصود اميريان  در محله  كوچك  تاكاهو خارج  از شهر نيويورك  زندگي  مي كند.
وي  يك  فرق  بسيار بزرگ  با هزاران  نيويوركي  ديگر ساكن  اين  شهر دارد و آن  اين  است  كه  رئيس  اين  خبرنگار بر خلاف  ساير كاركناني  كه  در نيويورك  به  سر كار مي روند، حكومت  ايران  است .
مقصود مي خواهد از ساير شهرهاي  آمريكا همانند واشنگتن  هم  گزارش  تهيه  كند. اما براساس  محدوديتي  كه  در صدور رواديد اعمال  شد وي  نمي تواند بيش  از بيست  مايل  از مقر سازمان  ملل  متحد فاصله  بگيرد. آمريكا چنين  محدوديتي  را براي  ديپلماتهاي  ايراني  هم  اعمال  مي كند. سي .ان. ان  سپس  با پخش  تصاويري  از اتاق  كار مرتضي  غرقي،  خبرنگار صدا و سيما در نيويورك  بخشي  از فعاليتهاي  او را كه  در حال  ارسال  گزارش  و تهيه  پلاتو براي  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي ايران  بود به  تصوير كشاند.

مسعود و فيلم تاريخي
«محمد مسعود» تهيه كننده «راه شب» و «بي صدا» براي شبكه دو سيما فيلم تاريخي مي سازد.
«محمد مسعود» تهيه كننده سريال تلويزيوني «راه شب» افزود: اين فيلم ۱۲۰ دقيقه اي در مورد تاريخ صدر اسلام است كه براي شبكه دو ساخته خواهد شد ولي زمان آغاز كار با توجه به ساختاري كه دارد به برخورد شبكه دو بستگي خواهد داشت. وي با اشاره به مراحل پاياني سريال ۲۶ قسمتي «راه شب» به كارگرداني «داريوش فرهنگ» گفت: آهنگسازي اين سريال را «كارن همايون فر» بر عهده دارد و قرار است كه از ۶ ارديبهشت به روي آنتن شبكه سوم برود.وي تصريح كرد: داستان اين سريال در مورد برنامه راديويي «راه شب» است كه به تصوير كشيده شده است و «امير علي پژمان مجري» اين برنامه از طريق تلفن با مردم در ارتباط است و مردم داستان هاي خود را براي وي تعريف مي كنند كه اين داستان ها در اين سريال به تصوير كشيده شده است.

پژواك ۸۵ راديو فرهنگ
گروه فرهنگ و ادب: شبكه راديويي فرهنگ برنامه اي را تحت عنوان «پژواك» هر شب به مدت ۳۰ دقيقه از ساعت ۲۱ الي ۳۰/۲۱ از شبكه فرهنگ پخش مي كند.
اين برنامه مروري بر ادبيات كهن و گرانسنگ ايران زمين دارد كه هر شب از زواياي گوناگون با شركت كارشناسان مختلف مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد. برنامه «پژواك» علاوه بر اين به مناسبت هاي گوناگون نيز اشاره مي كند.

توليد هفت اثر موسيقايي در صدا و سيما
هفت  اثر موسيقايي با ساختارهاي  اركسترال ، سنتي ، پاپ  و تكنوازي  توليد شد. اين  آثار براساس  اشعاري  از شاعران  حسين  نعمت ، احمد زارعي، كمال الدين  هاشم زاده ، زهره  نارنجي و محمد سعيد ميرزايي در مركز موسيقي و سرود سازمان  صدا و سيما توليد شده  است  .
اثر نوروز خواني، به  آهنگسازي  و تنظيم  مشترك  سامان  احتشام و كوروش  بزرگ پور با ساختار تكنوازي ، حس  شكفتن ، به  آهنگسازي  و تنظيم  و خوانندگي  علي تفرشي با ساختار پاپ،  قبله  اول ، به  آهنگسازي  و تنظيم  حسين  ميرزايي با صداي  مشترك  قاسم  افشار و دكلمه  وحيد منوچهري  با ساختار اركسترال،ايران  زمين ، به  آهنگسازي  و تنظيم  پانيذ فريوسف  با خوانندگي  عليرضا ميرآقا با ساختار پاپ ، به  فردا برسم ، به  آهنگسازي  و تنظيم  مشترك  علي اصغر مبرا، مهيار فيروزبخت  و با خوانندگي بهرام  حصيري  با ساختار سنتي.  بهشت  گمشده ، به  آهنگسازي  و تنظيم  محمدرضا عقيلي با صداي  رضا طيب  با ساختار اركسترال  وگلريزترين  عيد، به  آهنگسازي  و تنظيم  مشترك  شهرام  منظمي و سورنا صفات به  خوانندگي محمد عبدالحسيني با ساختار سنتي  در اداره  كل  مركز موسيقي  توليد شد.

كاغذهاي شيشه اي
روزنامه نگاري آنلاين
012291.jpg
وبلاگ آموزش روزنامه نگاري آنلاين Teaching Online Journalism، وبلاگ پروفسور مايندي مك آدامز Mindy McAdams از طراحان توسعه محتوايي سايت واشنگتن پست است.
يونس شكرخواه در وبلاگش به آدرس younesspace. blogspot. com آورده است: آدامز (از دانشگاه فلوريدا) كه از طراحان توسعه محتوايي سايت واشنگتن پست هم بوده، از جمله پاسخ دهندگان جهاني به رساله دكتراي من در زمينه سايبر ژورناليسم بود.
خانم آدامز كه در وبلاگ تازه خودش، فقط به آموزش روزنامه نگاري آنلاين مي پردازد؛ در پاسخ به پرسش هاي من، در تعريف روزنامه نگاري سايبر براي رساله دكتري ام گفته بود: من شخصا از عبارت روزنامه نگاري سايبر استفاده نمي كنم و از ديدگاه من روزنامه نگاري سايبر، همان آنلاين ژورناليسم است، اما با اين همه من معتقدم اگر صرفا محتواي رسانه هايي چون تلويزيون، روزنامه و غيره را روي محيط وب بياوريم، نمي توانيم بگوييم حالا صاحب آنلاين ژورناليسم هستيم، چراكه اين حالت چيزي جز همان ژورناليسم روزنامه اي و يا ژورناليسم تلويزيوني كه فقط روي وب قرار گرفته نيست و بنا براين بايد به ياد داشته باشيم كه آنلاين ژورناليسم هميشه بايد با ويژگي هاي رسانه هاي آنلاين، نوشته، گزارش و توليد شود.
آدامز به شكرخواه گفته است: روزنامه نگار آنلاين پيوسته به دنبال عكس بيشتر، صداي بيشتر و شيوه هاي روايت بصري تر رويدادها است و هميشه به يك مخاطب بسيارگرفتار و درعجله فكر مي كند. روزنامه نگار آنلاين پيوسته به اصل مطلب مي انديشد و از طولاني نويسي پرهيز مي كند. البته درپاره اي از انواع آنلاين ژورناليسم، روزنامه نگاران آنلاين از انواع رسانه هاي آنلاين براي نوشتن بهره مي گيرند، اما مواقع متعددي نيز وجود دارد كه در آنلاين ژورناليسم فقط از متن استفاده مي شود. اين حالت استفاده از متن عمدتا هنگام پوشش رويدادهاي درحال وقوع مورد استفاده قرار مي گيرد.
وبلاگ قرآني و وظايف مسئولين

وبلاگ ستاد اعتلا و معارف اسلامي ني ريز زير نظر مراكز آموزش و پرورش استان فارس از جمله وبلاگ هايي است كه با هدف هاي مشخصي همچون كيفيت بخشي به فرآيند تعليم و تربيت ديني نسل جوان و فراهم آوردن زمينه تلفيق و در هم تنيدگي امور آموزشي و پرورشي به ويژه با رويكرد تربيت ديني و استفاده بهينه از ظرفيت دروس ديني، قرآن و عربي براي افزايش انس دانش آموزان با قرآن، راه اندازي شده است.
علي كيواني از كارمندان آموزش و پرورش ني ريز فارس، بلاگر اين وبلاگ است. وي درمورد استقبال نسل دانش آموزان ني ريز از وبلاگ قراني گفت ما در تمام مدارس كار تبليغ اين وبلاگ را انجام داده ايم، حتي گاهي دانش آموزان را تشويق مي كنيم كه به جاي روزنامه ديواري همان كار را روي وبلاگ انجام دهند و حتي در آينده به آموزش آنان نيز خواهيم پرداخت، در هر صورت وبلاگ ما يك سال و نيم است كه فعاليت مي كند و هنوز راه زيادي براي پيمودن پيش رو داريم.
العالم در موبايل
با همت گروه فني سايت شبكه العالم (www. alalam. ir )، خبرهاي سايت العالم از طريق موبايل با  آدرسmobile. alalam. ir قابل دريافت شده است.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شبكه العالم از اين پس كاربراني كه موبايل آنها قابليت اتصال به اينترنت را دارد، با وارد كردن آدرس مذكور در مرورگر (browser) خود مي توانند آخرين اخبار را با تصاوير خبري آن در صفحه موبايل خود مشاهده كنند. ضمنا كاربران مي توانند براي دستيابي به اطلاعات و توضيحات بيشتر به آدرس سايت شبكه العالم www. alalam. ir مراجعه و به اطلاعات مورد نظر خود دسترسي پيدا كنند. با قرار گرفتن شبكه العالم در فهرست پخش شركت jump Tv با تلاش و مذاكرات مستمر روابط عمومي و امور بين الملل شبكه العالم، با شركت jumpTv، از اين پس مخاطبان اين شبكه تلويزيوني در اروپا و آمريكا خواهند توانست برنامه هاي اين شبكه را از طريق اينترنت Jumptv. com مشاهده كنند.
وبلاگ هاي محاوره اي

012294.jpg
يك وبلاگ نويس گفت: «در صورتي كه وبلاگ ها داراي محتواي غني باشند، در توسعه و نشر زبان فارسي موثر خواهند بود.»
«شبنم كهن چي» با اشاره به افزايش وبلاگ هاي ايراني و فارسي زبان، نسبت به ساير وبلاگ ها تصريح كرد: «امروزه، كاربران اينترنت از تاثير گذاري وبلاگ به عنوان يك رسانه آزاد آگاه شده اند. در برخي مواقع، ميزان بازديد از وبلاگ ها بيش از وب سايت ها است.»وي با اشاره به محتواي وبلاگ ها گفت: «محتواي وبلاگ ها بيشتر به سمت نقد، تحليل و اطلاع رساني رفته است و اين مسئله موجب افزايش بازديد فارسي زبانان خارج از كشور از وبلاگ هاي ايراني شده است.»
بلاگر روز نوشت اظهار داشت: «مهم ترين خطري كه زبان فارسي در مسير وبلاگ نويسي با آن مواجه است، جايگزيني اصطلاحات رايانه اي رايج و غير فارسي به جاي اصطلاحات فارسي است كه اين مسئله به مرور زمان وارد گفتارهاي روزمره و به دنبال آن، وبلاگ ها مي شود.»
كهن چي با بيان اين كه در حال حاضر حدود ۸۰ درصد وبلاگ ها از زبان محاوره و گفتاري استفاده مي كنند، گفت: «تعداد وبلاگ هاي عمومي  بيشتر از وبلاگ هاي مربوط به نقد و تحليل و اطلاع رساني است، زيرا كاربران فضاي مجازي ارتباط ساده تر با مخاطبان را ترجيح مي دهند.»
روزنامه نگاري ژله اي
اميد مسعودي، مدرس علوم ارتباطات معتقد است: روزنامه نگاري ژله اي «jell-O journalism» در گزارش و خبر، نرم نويسي را در برابرسخت نويسي برمي گزيند. به  جاي لحن رسمي و اداري، لحني صميمانه را در نوشتن مطالب رعايت مي كند و اصطلاحا «خودماني» است.
بلاگر ارتباطات در وبلاگش به آدرسwww. media. blogfa. com، در ادامه اين مطلب نوشته است: (روزنامه نگار ژله اي) به جاي «ليد» ، «مقدمه» مي نويسد و گاهي عناصر و ارزش هاي خبري را درليد به فراموشي مي سپارد و درعوض مهم ترين عنصر وارزش را با توصيف و نگاه صميمانه و شخصي به مخاطب منتقل مي كند. اين بلاگر در بخش ديگري از اين نوشته، نرم خبرها را نمونه هاي خوبي از شيوه هاي ژله اي در رسانه ها معرفي كرده و نوشته است: اگر بگويم بيش از۹۰ درصد مطالب روزنامه هاي ورزشي مابه سبك ژله اي است پر بيراه نگفته ام. به اخبار بخش خبري ۳۰:۲۰شبكه ۲سيما بنگريد وآن را با مثلا اخبار ۳۰:۱۴شبكه اول مقايسه كنيد. خبرنگاران شبكه ۲ از روزنامه نگاري ژله اي بهره مي برند. البته گاهي اين عزيزان افراطهايي هم دارند.
فارسي و واژه هاي بيگانه
ايسنا: يك بلاگر فعال گفت: «در عرصه بين المللي، بايد از زبان هاي ديگر به عنوان ابزاري براي اشاعه فرهنگ و زبان فارسي در وبلاگ ها استفاده كنيم.»
فرنود حسني، با اشاره به اين كه بلاگرهاي ما محدود به مرزهاي ايران و فارسي زبانان هستند، گفت: «به زبان فارسي بودن بيشتر وبلاگ ها ضعف بزرگي است، زيرا اين مسئله مانع اشاعه هويت و فرهنگ ايراني به خارج از كشور مي شود.» وي گفت: «به دليل آن كه كشور ما از قوميت ها و فرهنگ هاي مختلفي تشكيل شده است، شكل گيري و افزايش وبلاگ ها فارسي زبان در ايران، به هويت بخشي به فرهنگ عام و ملي كمك مي كند.»
عضو هيأت تحريريه ماهنامه عصر فناوري اطلاعات اظهار داشت: «وبلاگ نويسي جهش بزرگي در تنوع نوشتاري و افزايش توجه مردم، به ويژه جوانان به مطالعه و شناخت بيشتر از تكنيك هاي زبان فارسي و تقويت نويسندگي در كشور به وجود آورده است.»

رسانه
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |