چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۳ - Apr 19, 2006
معاون سازمان بهزيستي هشدار داد:
رشد دو برابري آسيب هاي اجتماعي نسبت به جمعيت كشور
گروه اجتماعي _ مينا شهيني: «رشد برخي از آسيب هاي اجتماعي حداقل دوبرابر رشد جمعيت كشور است.»
معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان بهزيستي با اعلام اين خبر زنگ خطر آسيب هاي اجتماعي در سال جديد را به صدا درآورد.
براساس گفته هاي دكتر ميرزماني آسيب هاي اجتماعي به موازات رشد جمعيت و با سرعتي بسيار بيشتر از رشد جمعيت پيشتازند.وي با گلايه از بي توجهي به بحث پيشگيري در هفته سلامت گفت: «انتظار ما اين بود كه در هفته سلامت به پيشگيري به عنوان مهم ترين پشتوانه سلامت توجه شود.»
او معتقد است كه آسيب هاي اجتماعي مواردي نيستند كه با درمان بتوان آنها را برطرف كرد. چراكه در موارد بسياري از آسيب هاي اجتماعي ازجمله دختران فراري، اعتياد و ايدز، درمان و سلامت دوباره فرد بسيار بعيد به نظر مي رسد.
ميرزماني آمار معتادان كشور را ۵/۱ ميليون نفر عنوان كرده و ضريب خانوار را ۴ نفر درنظر گرفته نتيجه مي  گيرد كه «۶ ميليون نفر در كشور به طور مستقيم با معضل اعتياد دست به گريبانند.»اما از ساير آسيب هاي اجتماعي آماري ارايه نمي شود.
معلوليت ها
پيشگيري از معلوليت مهم ترين سرفصل سازمان بهزيستي در سال ۸۵ منظور شده است. چراكه معاون امور فرهنگي و پيشگيري سازمان گفت: «ما معتقديم در معلوليت ها پيشگيري مهم ترين عامل است.»
در همين راستا دكتر هومن محمدي معاون دفتر پيشگيري از معلوليت هاي سازمان بهزيستي مبارزه پي گير با تنبلي چشم را مثال مي آورد. بنابر آمار ارايه شده در سال گذشته يك ميليون و ۶۰۰ هزار كودك مورد معاينه تنبلي چشم قرار گرفتند كه در اين طرح ۳۱ هزار و ۵۰۰ معاينه كننده همكاري داشتند. نتيجه اين معاينات ۵۰ هزار تشخيص بيماري در كودكان بوده است كه همگي براي مداوا مراحل بعدي را طي خواهند كرد.
دكتر محمدي گفت: «سال گذشته سطح پوشش اين طرح از ۳۰ به ۶۰ درصد رسيده است كه ما اميدواريم بتوانيم اين درصد را به سطح مطلوبي برسانيم.»
هرچند او درباره معلوليت ها معتقد است كه: «بحث معلوليت ها يك بحث گسترده است يعني امكاناتي كه در سال هاي گذشته در سازمان بهزيستي موجود بود امكان پوشش همه جانبه موضوعاتي را كه منجر به معلوليت مي شود فراهم نمي كرد.»
اما به طرح كشوري غربالگري به هنگام شنوايي نوزادان اشاره كرده و گفت: «ما در مرحله تجهيز ۲۰ استان قرار گرفتيم و ان شاءالله در سال جديد قادر خواهيم بود كه ساير استان ها را هم تجهيز كنيم و سطح پوشش را افزايش خواهيم داد.»
او آمار كل معلوليت ها را در كشور ۹۴۰ هزار نفر با حداقل يك معلوليت، ۸۰ هزار نفر با دو نوع معلوليت، ۵۵ هزار نفر نابينا، ۷۰ هزار نفر ناشنوا، ۴۴۰ هزار نفر معلول فيزيكي و ۲۲۵ هزار نفر با معلوليت ذهني بيان كرد.
طرح جامع پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي
ميرزماني معتقد است كه سوگيري و جهت گيري ها در طرح پيشگيري همه جانبه را مورد هدف قرارداده است.
او گفت: «مخاطبين ما مسئولين كشور، رسانه ها، اساتيد، مربيان و تمامي كساني هستند كه در جامعه نقش كليدي دارند و در رساندن پيام پيشگيري به مردم موثرند.»
خانم عبدالصمدي از دفتر پيشگيري از آسيب هاي بهزيستي گفت: «اين طرح سال ۸۴ تهيه شده، سازمان هاي همكار و نوع همكاري شان در طرح پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي به تفصيل معرفي شده اند.»
عبدالصمدي اميدوار است كه امسال طرح پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي به بهره برداري برسد.
به گفته وي در اين سند جامع مجموعه فعاليت هايي كه مي تواند در زمينه پيشگيري موثر باشد و مخاطبين آنها مشخص شده اند.

برداشت بعدي...!-علي درويش
* «لج بازي» ... حاصل بازي «بدون قاضي» است.
* كسي كه خود را «بالاتر از ديگران» مي بيند، از «ارتفاع بالاتري» زمين مي خورد.
* زمان را نمي توان «خريد» ... ولي مي توان خوب «خرج» كرد.
* در بازي زندگي شرايط، «تسليم» خواهد شد، اگر اهل «تصميم» باشيم.

مدت تأمين اعتبار دفترچه درماني بيمه شدگان اعلام شد
گروه اجتماعي: مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ، مدت و نحوه تأمين اعتبار دفاتر درماني بيمه شدگان تحت پوشش را اعلام كرد.
محسن شاكري كه در نشستي با حضور كارشناسان امور فني سخن مي گفت، افزود: نحوه تأمين اعتبار دفاتر درماني بيمه شدگان به منظور تحقق اهداف برنامه هاي جديد سازمان مبني بر تسهيل در فرآيند انجام امور، افزايش رضايتمندي بيمه شدگان و جلوگيري از اتلاف وقت آنان در مسير ارائه خدمات كيفي مطلوب تر تعيين شده است. وي گفت: بر اين اساس مدت تأمين اعتبار دفاتر درماني بيمه شدگاني كه بيش از ۵ سال سابقه پرداخت حق بيمه دارند تا آخرين برگ دفترچه درماني است. وي افزود: مدت تأمين اعتبار دفاتر درماني مستمري بگيران بازنشسته، ازكارافتاده كلي و بازماندگان نيز تا آخرين برگ دفترچه درماني است. وي اظهار داشت مدت تأمين اعتبار دفاتر درماني مستمري بگيران بيمه بيكاري ۶ ماه منظور شده به شرط اين كه از تاريخ خاتمه مدت بيمه بيكاري بيشتر نباشد. شاكري با اشاره به مدت اعتبار دفاتر درماني بيمه  شدگان كارگاه هاي پيمانكاري افزود: مدت تأمين اعتبار دفاتر درماني بيمه شدگان كارگاه هاي پيمانكاري در صورت تمديد و ارائه فهرست اول كاركنان توسط كارگاه ۶ ماه و در صورت ارائه ليست دوم به بعد يك ساله صورت مي گيرد. مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ تأكيد كرد، البته در خصوص اين افراد، تاريخ اعتبار نبايد از ۳ ماه پس از خاتمه قرارداد بيشتر باشد.

مديركل يونسكو اعلام كرد:
حمايت يونسكو از احترام به آزادي بيان واعتقادات مذهبي
گروه اجتماعي: مديركل يونسكو، كوئيچيرو ماتسورا، از تصميم شوراي اجرايي سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد در مورد مسئله احترام به آزادي بيان، اعتقادات و نمادهاي مذهبي اتخاذ كرده است، عميقا ابراز رضايت كرد.
در تصميم شوراي اجرايي يونسكو ضمن اشاره به اسناد بين المللي كه از آزادي بيان، تفكر، عقيده و مذهب حمايت مي كنند، كشورهاي عضو يونسكو بار ديگر حمايت خود را از احترام به اعتقادات و نمادهاي مذهبي و همچنين از آزادي بيان اعلام كردند.ماتسورا با اظهار خوشوقتي از اين موضوع گفت: براي اولين بار پس از چندين هفته، در نشستي بين دولتي در مورد مسئله اي كه گفت و گو و تجديد عهد و رابطه ميان فرهنگها و تمدن ها را دچار مشكل كرده بود، توافق عمومي حاصل شد.
وي اضافه كرد: من از اعلام مجدد حمايت جامعه بين المللي از احترام به اين دو اصل بنيادين آزادي بيان و نمادها و اعتقادات مذهبي _ كه در عين مكمل بودن ضروري نيز هستند، رضايت دارم.
مديركل يونسكو در ادامه افزود: خوشحال هستم اين تصميم شوراي اجرايي يونسكو يعني اعلام حمايت عميق از تحقق آزادي بيان در فضايي از احترام متقابل و حمايت از تنوع فرهنگي، نمادها و اعتقادات مذهبي كاملا در راستاي تعهدات و حقوق مطروحه در اعلاميه جهاني حقوق بشر مورخ سال ۱۹۴۸ و معاهده بين المللي حقوق مدني و سياسي مورخ ۱۹۶۶ مي باشد.
دزدي گسترده كابلهاي برق معابر در «كردان»
كابل هاي برق معابر و منازل، در كردان، به سرقت مي رود. كردان، قريه اي از توابع قلعه چندار هشتگرد محسوب مي شود. اخيراً اين سرقت ها دامنه وسيعتري پيدا كرده است و اداره برق نيز، هزينه كابلهاي مسروقه را از ساكنين مي خواهد.
دو شب گذشته، جديدترين مورد سرقت دامنگير خيابان چناران شد و هم اينك تعداد زيادي از منازل و باغات در تاريكي به سر مي برند.
ساكنان اين منطقه ضمن اعتراض به شوراي ده و بخشداري خواستار پيگيري و جلوگيري از اين مسئله توسط نيروي انتظامي شدند.

تجمع مقابل مجلس در اعتراض  به بدحجابي
012384.jpg
گروه اجتماعي: ديروز جمعي از زنان خانواده شهدا و ايثارگران در اعتراض به بدحجابي در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند. هر ساله همزمان با گرم شدن هوا و ورود لباسهاي نازك سازمانها و نهادهاي مختلف به صرافت برخورد بابدحجابي مي افتند. امسال شروع كننده اين بحث شوراي اسلامي شهر تهران بود. پس از اظهارنظر اين سازمان دو گروه به تحليل و ارائه راهكار روي آوردند.جمعي همچون حجة الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم عضو جامعه روحانيت مبارز و نماينده مجلس معتقدند برخورد با بدحجابي نياز به برنامه ريزي فرهنگي دارد و جمعي ديگر از اعضاي شوراي شهر معتقدند برخورد با بدحجابي جزو وظايف نيروي انتظامي است. اين در حالي است كه فرمانده انتظامي تهران بزرگ نيز معتقد است مسئوليت برخورد با بدحجابي با سازمانهاي ديگري چون مجلس است. پليس ترجيح مي دهد در مورد مصاديق مخل امنيت اجتماعي برنامه  هاي خود را تنظيم و اجرا كند.
تجمع  كنندگان معترض به بدحجابي كه تعداد آنها به حدود ۲۰۰ نفر مي رسيد، با در دست داشتن عكس شهدا و پلاكاردها و پارچه نوشته  هايي خواستار رسيدگي مسئولان و نمايندگان مجلس هفتم به وضعيت اخلاقي و فرهنگي جامعه بودند.بر روي برخي از اين پارچه ها نوشته شده است؛ نمايندگان محترم مجلس هفتم! براي برخورد كارشناسانه، قاطع و ريشه  اي با معضل فساد اخلاقي، بي بند و باري و بي  حجابي چه كرده ايد؟ و در سالي كه مزين به نام رسول اعظم(ص) است، تكليف ما به امر رهبري گام برداشتن به سوي اجراي دستورات اسلام ناب محمدي(ص) است را در دست داشتند.
همچنين، بر روي پلاكاردها جملاتي چون حجاب مصونيت زنان است نه محدوديت زنان، مجلس حزب اللهي كو قانون الهي ،را در دست داشتند.رييس كميسيون فرهنگي مجلس در جمع تجمع كنندگان حاضر شده و گفت: متاسفانه يك فضاي سياسي مفرطي حاكم است و جو را سياست زده مي كند.
براي انجام هر اقدام فرهنگي بلافاصله مي گويند ناامني ايجاد مي كنيد، بلافاصله مي گويند حساسيت مردم را تحريك مي كنيد، بلافاصله مي گويند مساله ي هسته اي ما، بلافاصله مي گويند مسايل خارجي ما، پس كي ما به مسايل داخلي مان بپردازيم.رئيس كميسيون فرهنگي مجلس افزود: بنده هيچ اعتقادي به رويكردهاي سلبي و اجباري و تحميلي در اين مساله ندارم.مساله اي كه ريشه دار است، مساله اي كه جزو ضرورت هاي ماست و به دينداري هميشگي جامعه ي ما برمي گردد، مسلم با اجبار و تحميل جواب نمي دهد.اما ما نه شاهد كار فرهنگي هستيم، نه شاهد برخورد قضايي با خانه هاي فساد. چه كنيم؟ افروغ با اشاره به بيانيه ي تجمع كنندگان و بندي از آن كه به اباحه گري دولت هاي قبلي اشاره داشت، گفت: خواهرم؛ اباحه گري كماكان ادامه دارد.

توضيح و تصحيح
پاراگراف هشتم خبر ديروز صفحه ۳۰ روزنامه كه به نقل از خبرگزاري فارس از قول دكتر گويا رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت آمده بود: به صورت زير اصلاح مي شود: «در بين زنان خياباني كساني كه مبتلا به ايدز هستند، اكثرا هم زمان اعتياد تزريقي نيز دارند»

عسكر اولادي:
بهتر است يك جوان رئيس شوراي هماهنگي شود
ايسنا: حبيب الله عسكراولادي در نشست خبري خود درباره ارزيابي جبهه  پيروان خط امام و رهبري درباره عملكرد رئيس جمهور نيز گفت:  در جلسه اخيري كه تشكيل شد ارزيابي مجموعه ما از دولت آقاي احمدي نژاد بيان شد.
ارزيابي ما اين است كه ايشان همت دارد شعارهايي را كه داده پياده كند، هم چنين خود را به آن چه رهبري از مردم عنوان مي كند ملتزم كند؛ ما ايشان را صادق و صالح مي شناسيم؛ با اين كه از جبهه پيروان خط امام و رهبري در كابينه و هيات دولت اندك هستند.وي در ادامه درباره حضور ناطق نوري به عنوان رئيس شوراي هماهنگي نيز گفت: آقاي ناطق در مصاحبه با روزنامه شرق اعلام كردند كه جبهه پيروان خط امام و رهبري اولين زيربناي وحدت و شوراي هماهنگي براي انتخابات بوده، اما منحل نشده است و براي گام چهارم كه انتخابات خبرگان و شوراهاست، مجددا مجموعه ها دعوت مي شوند.ايشان از رجال سياسي، معروف و خوش نام هستند؛ لذا به موقع از ايشان دعوت خواهيم كرد، اما خود ايشان بايد در انسجام جامعه روحانيت و آقاي كروبي نيز در انسجام مجمع روحانيون حضور داشته باشند.
عسكراولادي درباره رياست جديد و يا ابقاي ناطق نوري در رياست شوراي هماهنگي نيز گفت: اگر گام چهارم تشكيل شود و آقاي ناطق قبول كند از ايشان دعوت مي كنيم، اما من به ايشان گفته ام كه ما دو نفر ديگر پير شده ايم و بهتر است يك فرد جوان انتخاب شود.وي هم چنين در پاسخ به اين سئوال كه آيا از جمعيت ايثارگران نيز براي حضور در شوراي هماهنگي دعوت مي شود، افزود: ما به عنوان شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي خواسته ايم تا فرصتي بگذاريم و راجع به موانع و تاخير انسجام صحبت هايي صورت گيرد؛ زيرا انسجام را يك وظيفه مي دانيم.

بهزاد نبوي ديدار با عزت الله سحابي
براي روشن شدن مواضع طرفين بود، نه ائتلاف
ايسنا: بهزاد نبوي، عضو برجسته سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با تاكيد بر اين كه ديدارهاي وي يا هم حزبي هايش با فعالان سياسي بيشتر در جهت رفع سوءتفاهم ها و شفافيت مواضع انجام مي شود، تصريح كرد كه ديدار وي با عزت الله سحابي نيز از اين دست بوده؛ گرچه قرار نبوده است مطبوعاتي شود.
بهزاد نبوي در اين باره گفت: اين ملاقات در هفتم بهمن ماه سال ۱۳۸۴ انجام شد و بنا نبود ملاقات و مطالبي كه در آن مطرح شده، در رسانه ها گفته شود، البته آقاي سحابي تشخيص دادند بخش هايي را كه مربوط به خود ايشان بوده بگويند.ولي چون من متعهد بودم، مطالب مطرح شده در ملاقات را نگويم، به صلاح نمي دانم نه مطالب مربوط به خود و نه ساير مطالبي را كه مطرح شده، به صورت خبري اعلام كنم.وي افزود: اين ديدارها مي تواند در آينده هم وجود داشته باشد؛ ما در اين زمينه مشكلي نداريم.اين عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اين كه اين ديدار بيشتر در جهت رفع سوءتفاهم ها و روشن شدن مواضع طرفين بوده است، آن را مفيد ارزيابي كرد و گفت: ما به قصد ائتلاف اين ديدارها را سامان نداديم، هدف ما تنها رفع سوءتفاهم ها و روشن شدن مواضع طرفين بود.نبوي افزود: ما با احزاب و شخصيت هاي ديگر وابسته به طيف هاي مختلف نيز هم ديدار داشتيم و قرار نبوده مطالب مطرح شده جنبه خبري داشته باشد؛ مگر اين كه آنها آن را مطرح كنند.هم چنين ممكن است با اين عزيزان مجددا ديدارهايي داشته باشيم.

جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز هنوز درباره
مصاديق انتخاب خبرگان تصميم نگرفته اند
ايسنا: نايب رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به بحث هاي انجام شده در تشكل متبوعش درباره انتخابات خبرگان گفت: فعلا مذاكرات روي ملاك ها و معيارهاست و هنوز درمورد مصاديق بحثي انجام نشده است.
آيت الله مقتدايي افزود: شايد در آينده با نزديك شدن به انتخابات خبرگان درمورد مصاديق نيز مذاكراتي صورت بگيرد.وي درمورد جلسات مشترك جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز هم اظهار داشت: جامعه روحانيت مبارز داراي كميسيوني است و صحبت هايي در اين مورد انجام شده است، تا كنون هم دو جلسه تلفيقي برگزار شده، ولي درمورد مصاديق توافقي صورت نگرفته، بلكه صحبت  بر روي معيارها بوده است.چندي پيش مصباحي مقدم، عضو جامعه روحانيت مبارز تهران از تشكيل كميسيون مشترك بين تشكل متبوعش و جامعه مدرسين حوزه علميه قم براي رايزني در ارتباط با انتخابات خبرگان خبر داده بود، ولي اسامي اعضاي اين كميسيون مشترك را اعلام نكرده بود، اين در حاليست كه جامعه روحانيت مبارز تهران و جامعه مدرسين حوزه علميه قم در انتخابات خبرگان نقش اساسي داشته اند و مروري بر اعضاي كنوني مجلس خبرگان نشان مي دهد كه بيشتر اعضا از جمله اعضاي هيات رئيسه عضو اين دو تشكل محسوب مي شوند.
در حال حاضر نيز تشكل هاي اصول گرا اعلام كرده اند كه براي انتخابات خبرگان با اين دو تشكل تاثيرگذار مشورت كرده و از فهرست اين دو تشكل حمايت مي كنند.

آيت الله مشكيني هنوز تصميمي درباره شركت
در انتخابات خبرگان نگرفته اند
ايسنا: حسين مشكيني (فرزند آيت الله مشكيني ) ضمن اشاره به آخرين وضعيت جسماني پدرش، با رو به بهبود توصيف كردن حال جسماني آيت الله مشكيني، اظهارداشت: «ايشان در منزل مشغول مطالعه هستند.»
حسين مشكيني با اعلام اين خبر اظهارداشت: «كسالتي وجود داشت و بواسطه آن آيت الله مشكيني ۱۵ روز در بيمارستان بستري بود، اما بعد از عمل جراحي چشم و يك جراحي داخلي كه با موفقيت انجام شد درحال حاضر در منزل به سر مي برد و مشكل خاص جسمي  ندارد، اما پزشكان فعلا به واسطه آنكه بدنشان ضعيف شده و امكان جذب ويروس وجود دارد بصورت موقت وي را ممنوع الملاقات كرده اند.»وي با اظهار اميدواري نسبت به اينكه آيت الله مشكيني از دو هفته آينده در نماز جمعه قم حاضر شود، درباره اخبار منتشر شده مبني بر احتمال عدم كانديدا شدن آيت  الله شكيني در انتخابات آتي مجلس خبرگان گفت: «تاكنون ايشان هيچگونه تصميمي درمورد شركت يا عدم شركت در انتخابات خبرگان نگرفته است.»

آصفي: مذاكره با آمريكا تصميم نظام است
ايرنا: حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امورخارجه گفت كه بحث مذاكره ايران با آمريكا درخصوص مسائل عراق، با همه بدبيني ها تصميم نظام بوده است.
آصفي ديروز در حاشيه نشست علني مجلس شوراي اسلامي، در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اين مذاكره صرفا در چارچوب استقرار امنيت در عراق و خروج اشغالگران از اين كشور انجام مي شود. وي تصريح كرد: اين مذاكرات بسيار محدود خواهد بود و همه چيز درآن در حد حدس و گمان است و نبايد آن را بيش از آنچه كه هست جلوه داد. آصفي در پاسخ به سئوالي درخصوص احتمال منتفي شدن مذاكرات ايران و آمريكا درباره عراق، اظهارداشت: هنوز هيچ چيز درباره مذاكرات مشخص نيست و هيچ چيز تأييد نشده است. سخنگوي وزارت امورخارجه در پاسخ به سئوالي درخصوص درخواست توني بلر نخست وزير انگليس براي ديدار با محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري گفت: ما هنوز درخواست يا نامه اي دريافت نكرده ايم.
آصفي همچنين مساله حمله به ايران را نوعي فضاسازي توسط رسانه هاي بيگانه دانست و اظهار داشت: ما اين مساله را جدي نمي بينيم و اگر اتفاقات غير قابل پيش بيني بيافتد، اين طرفهاي مقابل هستند كه بيشتر صدمه خواهند ديد.وي افزود: مقامات آمريكايي نيز تقريبا همه بحث حمله نظامي را رد كرده اند.
آصفي در بخش ديگري از اين گفت وگو درخصوص تغيير ۶۰ تن از سفراي ايران، گفت: اين مساله درست منتقل نشده است. وي توضيح داد: از زمان آغاز به كار دولت جديد تاكنون كه دو تابستان را شامل مي شود، تابستان گذشته و آينده حدود ۶۰تا ۷۰سفير تغيير مي كنند. وي افزود: ما ۱۲۰سفير داريم كه هر سه سال يك مرتبه جا به جا مي شوند، به صورت طبيعي هم درهر سال جابه جايي۴۰سفير انجام مي شود. بااحتساب تابستان گذشته و جاري است كه مي گوييم اين تعداد سفير جا به جا خواهند شد. سخنگوي وزارت امورخارجه درخصوص علت تاخير در معرفي برخي سفرا گفت: نمي شود اسم اين را تاخير گذاشت، سفرا بايد در وزارت خارجه تعيين شوند و رئيس جمهوري هم تأييد كند و پس از آن نوبت به كشور پذيرنده مي رسد و كل كار زمان بر است و مراحل خاص خود را دارد.
خبرنگاري پرسيد: آيا تاكنون موردي بوده است كه كشوري سفير معرفي شده را رد كند كه آصفي پاسخ داد: تاكنون نه، اما كشورهايي بوده اند كه هنوز درباره فرد معرفي شده به ما جواب نداده اند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |