چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۳ - Apr 19, 2006
قاليباف: شوراياري ها مرجع تشخيص اولويت هاي عمران شهري هستند
آغاز بهره برداري از ۲۱۰ پروژه شهري در شمال تهران
عكس ها: عليرضا بني علي
012423.jpg
012426.jpg
گروه شهري: ديروز دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران با حضور در منطقه يك شهر تهران در مراسمي كه به مناسبت بهره برداري از ۲۱۰ پروژه عمراني، ترافيكي و فضاي سبز برپا شده بود شركت كرد.
به گزارش همشهري احداث پياده راه رود دره ها، توسعه و تجهيز پارك ها و فضاي سبز، احداث ، تعريض و مرمت معابر، احداث كانال و ديواره سازي، احداث و بازسازي ساختمان هاي اداري و رفاهي و خدماتي، احداث و بازسازي پل هاي هوايي، احداث دوربرگردان ها، ميادين و اصلاحات هندسي ازجمله پروژه هايي است كه ديروز با حضور شهردار تهران در منطقه يك به بهره برداري رسيد.
دكتر قاليباف گفت: شهرداري تهران با پرهيزكردن از پروژه هاي حاشيه اي مصمم است همه امكانات، بودجه و اعتبارات خود را كه البته از ناحيه مردم حاصل مي شود،
به بهترين شكل ممكن و به منظور تامين رفاه و ارتقاي كيفيت زندگي مردم هزينه كرده و از شكاف موجود ميان شمال و جنوب شهر تهران بكاهد.
وي اظهار داشت: يكي از رويكردهاي جدي شهرداري تهران ارجحيت پياده بر سواره با اجراي يكسري پروژه هاي كلان و تاثيرگذار در قالب طرح جامع و تفصيلي شهر تهران است.
وي گفت: ما در آستانه تكميل طرح جامع و تفصيلي شهر تهران قرار داريم؛ موضوعي كه در تاريخ ۴۰ ساله اخير بي سابقه بوده و تسريع بهره برداري از پروژه ها و كاركرد عمومي بخشيدن به آنها را موجب خواهد شد.
قاليباف خطاب به شوراياران محلات از آنان به عنوان معتبرترين مرجع تشخيص در اولويت بندي طرح ها و پروژه ها در محلات نام برد و گفت: به همين دليل تلاش مي كنيم در طراحي پروژه هاي محلات از نظر و خواست اهالي آن به ويژه معتمدين و شوراياران محلات استفاده كنيم.
قاليباف با انتقاد از وضعيت ترافيك شهر تهران از آن به عنوان نخستين دغدغه مردم شهر تهران نام برد و گفت: به صراحت مي گويم ترافيك تهران بي صاحب است به طوري كه دخالت ۱۵ دستگاه و ارگان در اين حوزه خود عين نداشتن مديريت است چون بالاخره معلوم نيست چه كسي پاسخگوي معضلات موجود در ترافيك تهران است.
وي گفت: همه ما در مقابل ۲۴ هزار كشته در سال و تبعات روحي و رواني كه ترافيك بر اعصاب شهروندان وارد مي سازد و آسيب هاي اجتماعي كه از اين ناحيه به جامعه تحميل مي شود مسئوليم.
به گفته قاليباف، شهرداري برنامه هاي ترافيكي خود را به طور كامل تنظيم كرده و آن را به زودي به مسئولان مربوطه ارائه خواهد كرد.
وي افزود: در اين برنامه ديدگاه هاي شهرداري و راهكارهاي حل مشكل ترافيك مشخص شده كه مهمترين آن تعيين مديريت واحد ترافيك است.
شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود از راه اندازي سامانه ۱۳۷ به عنوان طرحي در جهت هدفمند كردن اقدامات شهرداري نام برد و درباره نتايج حاصله پس از ۴ ماه از شروع به كار سامانه ۱۳۷ در تهران گفت: در اين مدت دريافتيم كه مشكلات اصلي مردم چيست و براساس اولويت بندي اين مشكلات، سمت و سوي كارهاي خود را ترسيم كرديم.
قاليباف با اشاره به تماس هاي مردم با ۱۳۷ و اعتراض آنان به كيفيت نامناسب آسفالت برخي از معابر گفت: قبل از نوروز تماس هاي مردمي در اين زمينه بسيار زياد بود، به همين دليل مساله آسفالت معابر در اولويت برنامه هاي ما قرار گرفت و توانستيم در يك فرصت يك ماهه (۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردين) ۳۰ هزار تن آسفالت را در سطح شهر تهران براي ترميم آسفالت استفاده كرده، موفق شويم معضل آسفالت را از اولويت نخست درخواست مردم به رده سوم و چهارم تنزل دهيم.
وي ميزان رضايتمندي مردم از سامانه ۱۳۷ (سامانه فوريت هاي شهري) شهرداري را ۵۲ درصد بيان كرد و افزود: ميزان رضايتمندي از ۱۳۷ بايد به ۷۵ درصد ارتقا يافته و حفظ شود.
وي گفت: درحالي كه ۱۳۷ به سرعت جايگاه ويژه اي در بين شهروندان يافته اما هنوز رسانه ملي براي اطلاع رساني در اين زمينه همانند ۱۱۰ كمكي نكرده است.قاليباف ادامه داد: در ديدار با رييس صدا و سيما گفتيم ۱۳۷ نظير تبليغات تجاري نيست بلكه خدمت رساني به مردم است كه اميدواريم مسئولان اين سازمان همكاري لازم براي اطلاع رساني در اين زمينه را آغاز كنند.
موضوع اعتراض فرمانداري تهران به مصوبه تعيين نرخ كرايه تاكسي ها در سال جديد توسط شوراي اسلامي شهر تهران سئوالي بود كه در حاشيه مراسم بهره برداري از ۲۱۰ پروژه عمراني _ ترافيكي و فضاي سبز در منطقه يك توسط خبرنگاران از دكتر قاليباف مطرح شد. قاليباف اعتراض فرمانداري را از جهت شكلي و حقوقي درست ارزيابي كرد و در توضيح آن گفت: به هرحال هر مصوبه اي كه در شوراي شهر به تصويب مي رسد بايد ظرف ۱۵ روز به تاييد استانداري رسيده و بعد ابلاغ و اجرايي شود اما اينكه قيمت ها نسبت به پارسال افزايش يافته بايد بگويم اصلا سال گذشته در شوراي شهر قيمتي براي كرايه تاكسي ها تصويب نشد و همين مساله موجب بروز دردسرهايي براي مردم گرديد.
وي اظهار داشت: امسال پس از تعيين نرخ كرايه تاكسي ها توسط شوراي شهر يك تيم كارشناسي به مدت ۱۲ روز كليه كرايه ها را بررسي كرد و متوجه شد اين نرخ در برخي مسيرها جاي تجديدنظر دارد.
به گفته قاليباف در تعيين نرخ كرايه تاكسي ها بايد به گونه اي عمل كرد كه علاوه بر شهروندان رضايت تاكسيرانان نيز لحاظ شود.
وي قول داد: نرخ كرايه تاكسي ها با توجه به كنترل دقيق نيروهاي بازرسي تا آخر سال ثابت بماند.

تأكيد مجدد شوراي شهر تهران:
متوسط افزايش كرايه تاكسي در سال جديد ۱۵درصد است
عكس : عليرضا بني علي
012381.jpg
گروه شهري: در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران، اعتراض فرمانداري به مصوبه شورا در خصوص نرخ كرايه تاكسي در سال ۸۵ مطرح و ادامه بررسي به جلسه بعد موكول شد.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران با اشاره به اظهارنظرها و اعتراض فرمانداري به اين مصوبه شوراي شهر گفت: متاسفانه هنوز جايگاه شوراهاي اسلامي مشخص نشده است.
وي افزود: هنوز برخي فكر مي كنند كه مصوبات شوراي شهر بايد به تصويب فرمانداري برسد كه اصلا چنين نيست.
چمران گفت: در قانون نيامده كه مصوبات شوراي شهر بايد در جاي ديگر تصويب شود، از اين رو فرمانداري هم فقط براساس قانون و به طور مستند بايد دلايل مغايرت مصوبه شورا با قانون را ذكر كند، نه اينكه فردي بگويد مصوبه شورا بايد به تصويب فرمانداري برسد.
وي گفت: فرمانداري در اعتراض به مصوبات شوراي شهر بايد دقيقا اعلام كند كه به اين مصوبه براساس كدام ماده و بند قانوني اعتراض دارد.
چمران تصويب نرخ كرايه تاكسي را از وظايف شوراي شهر دانست و گفت: اگر قرار بود كه فرمانداري در خصوص كم يا زيادبودن نرخ كرايه نظر دهد، لازم بود قانون اين اختيار را به فرمانداري مي داد.
وي گفت: فرمانداري در اعتراض به مصوبات شوراي شهر بايد دقيقاً اعلام كند كه به اين مصوبه براساس كدام ماده و بند قانوني اعتراض دارد.
چمران تصويب نرخ كرايه تاكسي را از وظايف شوراي شهر دانست و گفت: اگر قرار بود كه فرمانداري درخصوص كم يا زياد بودن نرخ كرايه نظر دهد، لازم بود قانون اين اختيار را به فرمانداري مي داد.
وي افزود: فرمانداري فقط مي تواند اعلام كند كه اين نرخ ها با كدام قانون مغاير است.
چمران با بيان اينكه نرخ ها براساس نرخ ۶ ماهه دوم سال ۸۴ با در نظرگرفتن حدود ۵/۱۳ درصد افزايش در برخي خطوط تصويب شده است، در عين حال گفت: اگر در حال  حاضر نرخ كرايه ها در برخي خطوط بيش از مصوبه شورا افزايش يافته بايد با آن برخورد شود؛ ضمن اينكه شوراي شهر آمادگي دارد نرخ كرايه خطوطي را كه بيش از اندازه افزايش يافته مجدداً مورد بررسي قرار دهد.
چمران درباره ابلاغ مصوبه شوراي شهر قبل از مهلت ۱۵ روزه براي اعلام  نظر فرمانداري نيز گفت: ما نمي توانستيم در ابتداي سال، شهر را بدون تعيين نرخ رها كنيم و اعلام نظر بهتر از اين بود كه هر فردي براساس نظر خود كرايه دريافت كند.
در جلسه ديروز ،جوابيه تهيه شده از طرف كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در ارتباط با اعتراض فرمانداري تهران با نرخ كرايه تاكسي به تصويب نرسيد و مقرر شد كميسيون هاي تخصصي نظر كارشناسي خود را تا جلسه بعد اعلام كنند.
در اعتراضيه فرمانداري به مصوبه نرخ كرايه تاكسي سياست هاي كلي دولت نهم و مصوبات مجلس هفتم مبني بر كاهش و تثبيت قيمت ها و عدم كاهش قيمت مواد سوختي مبناي اعتراض فرمانداري به اين مصوبه شمرده شده است.
دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر در اين باره گفت: سياست هاي كلي دولت و مجلس قانون نيست، دولت داراي مصوباتي است كه به اعتقاد كارشناسان در برخي موارد با برنامه توسعه چهارم مغايرت دارد و از اين گذشته ،بررسي ها حاكي است كه برخلاف سياست دولت و مجلس، نرخ اقلام مصرفي مردم براساس نرخ تورم افزايش يافته است.
وي ميانگين افزايش نرخ خطوط براساس مصوبه شوراي شهر را ۱۵ درصد دانست و گفت: فرمانداري حق اعتراض دارد و شوراي شهر نيز همين حق را مي پذيرد ولي فرمانداري بايد مشخص كند كه كدام خطوط افزايش صددرصدي داشته اند.
وي گفت: اگر سياست دولت برمبناي تثبيت قيمت است استاندار و وزارت بازرگاني بايد پاسخگو باشند كه چرا نتوانسته اند افزايش نرخ ها را كنترل كنند.
وي با اشاره به اينكه دولت بايد در خصوص مابه التفاوت افزايش نرخ ها به بخش اتوبوسراني و مترو كمك كند، افزود: در صورتي كه دولت كمك نكند قيمت بليت اتوبوس و مترو افزايش خواهد يافت.
شريعتمداري تصريح كرد: شوراي شهر آمادگي بررسي مجدد نرخ هاي مصوب تاكسي و اصلاح آنها را با حضور نماينده اي از فرمانداري دارد.
از سوي ديگر، خسرو دانشجو ديگر عضو شوراي شهر در اين باره اعتراض فرمانداري نسبت به اجراي نرخ هاي مصوب قبل از اعلام نظر فرمانداري در مدت ۱۵ روزه را وارد دانست و گفت: بررسي ها نشان مي دهد كه برخي خطوط تا سقف صددرصد افزايش داشته و اعتراض فرمانداري صحيح است.
وي افزود: در برخي خطوط كرايه هاي دريافتي بيش از مصوبه شوراي شهر است.
دانشجو با بيان اينكه هزينه كم كاري مسئولان تاكسيراني و شهرداري را نبايد مردم بپردازند، گفت: تاكسيراني خود را در موضع انفعالي قرار ندهد و به وظايف خود عمل كند.
وي افزود: اعتراض رانندگان تاكسي درست است. بنزين گران نشده ولي روغن ماشين، لوازم يدكي و غيره گران شده است.
وي گفت: سازمان تاكسيراني بايد پاسخ بدهد كه براي رانندگان تاكسي چه كرده است و تاكسيراني نبايد هزينه ها را با بالابردن نرخ كرايه ها تامين و فقط با بالابردن نرخ كرايه ها از جيب مردم هزينه ها را جبران كند.
دانشجو با بيان اينكه سازمان تاكسيراني بايد اعلام كند كه چه تعاملي با خودروسازان برقرار كرده است، گفت: خودروسازان به رانندگان تاكسي مثل يك تاجر نگاه مي كنند درحالي كه يك راننده تاكسي نمي تواند اقساط خريد خودرويي مانند سمند را بپردازد.
از سوي ديگر، دكتر حسن زياري رئيس كميسيون توسعه و عمران نيز در اين باره گفت: تعاوني مسكن تاكسيراني در خدمت رانندگان تاكسي نيست و همه ناراضي هستند و تعاوني مصرف و تجهيزات اصلاً خدمات ارائه نمي دهند و در خدمت اين قشر نيستند.
رسول خادم - رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر نيز گفت: دولت در زمينه حمايت از خودروسازان حتي حاضر نيست يك گام عقب نشيني كند. اين در حالي است كه در نوسازي ناوگان تاكسيراني و واگذاري خودروهاي سمند مشكلات زيادي وجود دارد.
وي درباره نرخ كرايه تاكسي ها نيز گفت: تعيين نرخ ها پايين تر از آنچه در خيابان دريافت مي شد نمي توانست باشد و اجرايي نبود. البته نرخ ها در برخي موارد نيز نيازمند بازنگري است.
تأكيد بر مشورت شهرداري با شوراي شهر
از سوي ديگر، خسرو دانشجو عضو شوراي شهر از شهردار تهران خواست در مواردي ازجمله تاسيس صندوق تعاوني شهر با شوراي شهر مشورت كند.
وي با اشاره به موضوع فعاليت هاي بانكي شهرداري تهران و تاسيس صندوق تعاوني شهر گفت: آيا ايجاد اين صندوق ها در شهر نياز به طرح در شوراي شهر تهران ندارد؟
دانشجو افزود: من به اصل موضوع تاسيس اين صندوق ها كاري ندارم ولي اينكه اين صندوق ها بدون طرح در شوراي شهر گسترش مي يابد آيا به لحاظ قانوني صحيح است؟
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز در اين باره از كميسيون برنامه و بودجه و امور حقوقي شوراي شهر خواست، اين موضوع را بررسي كند كه آيا اين موضوع نياز به مصوبه شوراي شهر دارد يا نه؟
وي افزود: دست كم به لحاظ اطلاع رساني ضروري است كه اعضاي شوراي شهر در جريان مسايل قرار گيرند.
چمران گفت: در گذشته ما براي بانك شهرداري حركت هايي را انجام داديم ولي هنوز به نتيجه نرسيده ايم.
وي افزود: در شوراي عالي استان ها بحث تامين بانك شهرداري ها به عنوان بانك شهر مطرح شده و به تصويب كميسيون زيربنايي دولت هم رسيده است.
مصوبات شوراي شهر

در دويست و بيست و ششمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران، تبصره هاي مربوط به طرح تشكيل ستاد مشاركت هاي اجتماعي در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران تصويب شد.
براساس يكي از تبصره هاي اين طرح، معاونت هاي فرهنگي و اجتماعي مناطق به عنوان دبير ستاد، مسئوليت تنظيم دستور جلسات را با محوريت مشكلات مربوط به انجمن هاي معتمدين محلات (شوراياري ها) بر عهده داشته و متعاقباً بر پيگيري موضوعات مطروحه در ستاد و ارسال صورتجلسات به ستاد هماهنگي شوراياري هاي شوراي شهر تهران اعمال نظر خواهند داشت.
براساس اين طرح وظايف ستاد مشاركت هاي اجتماعي، اقتصادي، عمراني و رفاهي محلات، انجام هماهنگي ها و پيگيري هاي لازم براي رفع مسايل يادشده با استفاده بهينه از قابليت هاي ناشي از جلب مشاركت هاي اجتماعي مردم در محلات و كليه دستگاه هاي اجرايي ذي ربط تعيين شده است.
در تبصره ديگري شهرداري تهران مكلف شده است تا نسبت به تنظيم و ابلاغ ساير آيين نامه هاي اجرايي لازم با هماهنگي ستاد هماهنگي شوراياري هاي محلات شوراي شهر اقدام كند.
شهردار منطقه رياست ستاد را بر عهده دارد و رييس آموزش و پرورش منطقه و نمايندگان ناحيه مقاومت بسيج، نيروي انتظامي، مركز رسيدگي به امور مساجد و كليه دبيران شوراياري  هاي محلات در منطقه و مسئول يا نماينده شوراي حل اختلاف منطقه و اداره راهنمايي و رانندگي، سه نفر از نمايندگان هيات هاي مذهبي، تشكل هاي غيردولتي و اصناف فعال در سطح منطقه در ستاد مشاركت هاي اجتماعي مناطق فعاليت خواهند داشت.
در جلسه ديروز همچنين در طرح تعيين عناوين «آتش نشان فداكار» و «نجاتگر فداكار» براي نامگذاري اماكن و معابر عمومي شهر تهران به نام آتش نشانان سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني تهران كه در حين انجام ماموريت جان خود را از دست مي دهند به تصويب رسيد.
در ماده واحده اين طرح آمده است: به منظور تقدير از تلاش هاي ايثارگرانه آتش نشانان و نجاتگران سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران و ساير نهادهاي خدمات رسان در شهر تهران كه در حين عمليات اطفاي حريق يا امداد و نجات جان خود را از دست مي دهند و براي تشخيص معابر و اماكن عمومي كه به نام اين عزيزان نامگذاري يا تغيير نام داده مي شود، حسب مورد عنوان «آتش نشان فداكار» يا «نجاتگر فداكار» قبل از نام آنان قيد مي شود.

آموزش، راهكاري مؤثر براي كاهش حجم زباله كشور
ايلنا: يك كارشناس ارشد مسائل زيست محيطي، به توليد روزانه بيش از هفت هزار تن زباله در شهر تهران اشاره كرد و گفت: آموزش، يكي از راهكارهاي مهم و موثر براي كمك به كاهش حجم زباله توليدي در كشور است.
دكتر رضا مرندي، در بازديد از سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران، با بيان اينكه مردم ايران، افرادي آموزش پذير هستند، افزود: با فرهنگ  سازي و ارائه آموزش  هاي لازم به شهروند در خصوص مقوله زباله علاوه بر كاهش آن مي  توان از هدر رفتن بسياري از هزينه  ها جلوگيري كرد و منافع حاصل از اين امر، نصيب شهر و شهروندان خواهد شد.وي، به برگزاري همايش ملي روز زمين پاك، مديريت پسماند و جايگاه آن در برنامه  ريزي شهري اشاره كرد و افزود: با برگزاري چنين همايش هايي مي  توان شهروندان را با مباحثي چون بازيافت و تفكيك زباله از مبدا بهتر آشنا كرد.وي گفت: هم اكنون حدود پنج درصد از زباله  هاي توليدي پايتخت در مبدا از هم تفكيك مي  شود كه شهرداري تهران قصد دارد اين ميزان را تا پايان سال ۸۵ به حدود ۱۵ درصد برساند.

نگاه
012378.jpg
داوود كاظمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |