چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۳ - Apr 19, 2006
كارشناسان «ايكائو» نظر مي دهند
پرونده سقوط هواپيماي خبرنگاران نهايي مي شود
012228.jpg
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: بازپرس پرونده سقوط هواپيماي ۱۳۰-C براي نهايي شدن پرونده، نظر كارشناسان سازمان بين المللي هواپيمايي مسافربري «ايكائو» (ICAO) در پاكستان را اخذ خواهد كرد.
جمال كريمي راد، سخنگوي قوه قضاييه در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: درخواست بازپرس پرونده از طريق وزارت امور خارجه در حال پيگيري است. همچنين تاكنون ديه قربانيان اين حادثه به حساب اماني واگذار شده و بسياري از خانواده ها توانسته اند ديه خود را بگيرند. خسارت برخي از خانه هايي كه در اين حادثه آسيب ديده بودند نيز پرداخت شده است.
وي در مورد اظهارات نماينده شوراي شهر تهران در مورد بدحجابي گفت: براساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامي، زني كه بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شود به ۱۰ روز تا ۲ ماه حبس و ۵۰ تا ۵۰۰ هزار ريال جريمه نقدي محكوم مي شود، البته بنابه دستور رئيس قوه قضاييه مجازات حبس داده نمي شود.
وي در مورد بازپس فرستادن لايحه جرم سياسي كه به گفته رئيس قوه قضاييه نهايي شده بود، گفت: مجمع تشخيص مصلحت نظام در آخرين روزهاي سال گذشته اقدام به بازپس فرستادن لايحه كرد تا قوه قضاييه با همكاري دولت لايحه اي جديد به مجلس بفرستد كه هم اكنون در حال رسيدگي است.
سخنگوي قوه قضاييه در مورد پيشنهاد دادستاني تهران در مورد پليس قضايي گفت: فرمانده نيروي انتظامي در نشستي با مسئولان قوه قضاييه پيشنهاد داد كه طرحي به صورت آزمايشي به اجرا در بيايد كه براساس آن در هر كلانتري تعدادي از نيروهاي انتظامي با مديريت دادستاني به امور قضايي- پليسي بپردازند.
وي با اشاره به اين كه اين طرح در چند كلانتري هم اكنون اجرا مي شود، گفت: براساس ماده ۱۵ تا ۱۷ قانون آئين دادرسي كيفري ضابطان تحت نظارت رئيس حوزه قضايي هستند. لايحه پليس قضايي كه چندي پيش به مجلس ارايه شد با اين پيشنهاد فرق مي كند.
جمال كريمي راد در ادامه با كذب دانستن اعدام يك زنداني سياسي گفت: از نظر ما تروريست و بمب گذار حوادث خوزستان، زنداني سياسي نيست.
وي در مورد بازپس فرستادن لايحه حريم خصوصي گفت: از آنجايي كه اكثر مواد اين لايحه مسايل قضايي است شوراي نگهبان خواسته است قوه قضاييه به عنوان مرجع ذي صلاح اين لايحه را بازنگري كند. همچنين از نظر قوه قضاييه بسياري از مواد اين لايحه هم اكنون در قوانين جاري كشور و قانون حقوق شهروندي وجود دارد بنابر اين لزومي به طرح مجدد آن نيست. مجلس ششم در ماده ۱۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه قوه قضاييه را موظف به تدوين لوايح كرده است.
كريمي راد، وزير دادگستري در مورد تحقيق و تفحص از قوه قضاييه گفت: تحقيق مجلس در مورد عملكرد معاونت اداري و مالي و سازمان هاي تابعه است نه مسايل قضايي. وي در ادامه گزارش عملكرد قوه قضاييه در سال گذشته را به مانند آخرين جلسه اي كه در سال گذشته با خبرنگاران داشت ،ارايه كرد.

فراخوان براي نامگذاري روز تكميل چرخه سوخت هسته اي
گروه علمي فرهنگي: نامگذاري براي بيستم فروردين ماه «روز تكميل چرخه سوخت هسته اي» به فراخوان عمومي گذاشته شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس شوراي فرهنگ عمومي با اعلام اين خبر افزود: از آنجا كه روز بيستم فروردين ماه نماد تبلور ايمان، دانش، شجاعت، استقامت، غرور ملي و عزت ايراني موحد و مسلمان است، شايسته است نامي در خور اين ويژگي ها بر آن نهاده و در تاريخ افتخارات كشور ثبت شود.
به گفته حسين صفارهرندي نامگذاري روز بيستم فروردين در دستور كار شوراي فرهنگ عمومي قرار گرفته است تا پس از بررسي پيشنهادهاي صاحبنظران و مردم خوش  ذوق ايران عزيز، نام برتر برگزيده و براي تصويب به شوراي محترم انقلاب فرهنگي پيشنهاد شود.
دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي واقع در ميدان بهارستان، خيابان كمال الملك روبه روي ساختمان مركزي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آماده دريافت پيشنهادهاي مردمي در اين باره است.

نخستين جلسه هيأت امناي بنياد ملي
نخبگان تشكيل مي شود
مهر:  نخستين جلسه هيأت امناي بنياد ملي نخبگان با رياست معاون اول رئيس جمهوري و عضويت وزير علوم در هيأت امنا به زودي تشكيل خواهد شد.
دكتر محمدمهدي زاهدي با بيان اين مطلب افزود: بنياد ملي نخبگان زير نظر معاون اول رئيس جمهوري فعاليت خواهد كرد و وزير علوم در هيأت امناي اين بنياد عضويت خواهد داشت.
وي تصريح كرد: در آينده نه چندان دور اولين جلسه هيأت امناي اين بنياد كه متشكل از برخي شخصيت هاي حقوقي و حقيقي است، تشكيل خواهد شد.
دكتر زاهدي با توجه به دستيابي دانشمندان كشورمان به چرخه كامل سوخت هسته اي در خصوص ايجاد دانشگاه هاي هسته اي در سطح كشور گفت: وزارت علوم هر كجا كه امكانات لازم از جمله استادان و تجهيزات جنبي وجود داشته باشد مصمم و مشتاق بر اجراي تمامي علوم و فناوري هاي نو و پيشرفته نظير بحث مهندسي هسته اي، فيزيك هسته اي و ... و تشكيل رشته يا دانشكده در اين زمينه است.وي در زمينه تخصيص امكانات و تسهيلات به دانشگاه هاي مناطق محروم گفت: تلاش مي كنيم دانشگاه هاي موجود در سطح كشور مجهز به تمام امكانات نرم افزاري و سخت افزاري شوند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري خاطرنشان كرد: اين وزارتخانه تمام همت خود را در بحث آموزش، پژوهش و فناوري به كار گرفته و مشتاق است در همان چارچوب چشم انداز بيست ساله اي كه مقام معظم رهبري مد نظر دارند بتوانيم برنامه ريزي هاي مدون و مناسبي انجام دهيم و بستر مناسبي براي رسيدن به اهداف معظم له فراهم كنيم.

تخلفات اداري در تامين اجتماعي
بايد با دقت و سرعت بررسي شود
فارس: مدير عامل سازمان تامين اجتماعي با بيان اينكه سه عامل دقت، صحت، و سرعت، از مهم ترين موارد كليدي در بررسي  تخلفات اداري محسوب مي شود، گفت: فضا را بايد براي خدمت مردم آماده كنيم .
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي، داود مددي كه در جمع اعضاي هيات رسيدگي به تخلفات اداري، در شهر مقدس مشهد سخن مي گفت،  با بيان اين مطلب افزود: در كنار دقت و صحت، بايد با سرعت به تخلفات اداري رسيدگي شود چرا كه تاخير در چنين امري سبب لوث شدن موضوع مي شود و كارايي  لازم را در بر نخواهد داشت. وي با اشاره به اينكه مديريت، قضاوت لحظه به لحظه است، اظهار داشت: اموال سازمان تامين اجتماعي متعلق به مردم است و بر اين اساس در بهره برداري و مصرف آن بايد دقت و وسواس زيادي به خرج داده شود تا در مسير منافع و خواست قانوني صاحبان آن مصرف شود.
مددي با اشاره به اينكه هر تشويق نابجا يك تنبيه بي صداست و هر تنبيه نابجا نيز يك كودتاي خاموش است كه سبب متلاشي شدن سازمان ها مي شود گفت: كار هيات هاي رسيدگي به تخلفات اداري- كاري، ارزشمند است كه مي توانند با اقدام درست خود جلوي فساد و ظلم را بگيرند و سبب به وجود آمدن فضاي سالم براي افراد خدمتگزار و ساعي و فضاي ناامني براي متخلفان شوند.
مدير عامل سازمان تامين اجتماعي با اشاره به اينكه اگر فرد خداترس باشد و خداوند را ناظر و حاضر بر اعمال خود ببيند هيچ گاه خلاف نخواهد كرد خاطر نشان كرد: مردم ولي نعمت ما هستند و ما خادم آنها؛ سازمان تامين اجتماعي از آنها پول مي گيرد تا خدمت رساني كنند.
مددي از برخوردهاي نادرست در برخي شعب با ارباب رجوع كه باعث رنجش آنان مي شود انتقاد كرد و گفت: نبايد مردم را از اين اتاق به آن اتاق و از طبقه اي به طبقه ديگري پاس داد و با تكبر و غرور با مردم برخورد كرد؛ مطمئنا با چنين افرادي برخورد خواهد شد. وي تقوي و تواضع را از ويژگي هاي اعضاي هيات هاي رسيدگي به تخلفات اداري دانست و گفت: متقي كسي است كه تمام وجودش را اعتدال فرا بگيرد و از افراط و تفريط بپرهيزد.
مددي از مديران و مسئولان خواست تا به صورت سرزده در مراكز مختلف سازمان تامين اجتماعي و حوزه مديريتي خود حاضر شوند و كاركنان را به برخورد مناسب با ارباب رجوع دعوت كنند.

انتقاد از تمركز بودجه زنان در مركز امور زنان و خانواده
ايلنا: تمركز ۲۵/۰ درصد بودجه مربوط به زنان در وزارتخانه  ها و دستگاه  هاي دولتي در مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، موجب سليقه  اي خرج كردن اين بودجه مي  شود.
محبوبه عباسقلي، فعال حوزه زنان، گفت: اختصاص بودجه دستگاه  هاي دولتي از محل بودجه ۲۵/۰ درصدي متعلق به امور زنان، به مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري مي  تواند جنبه  هاي مثبت و منفي بسياري داشته باشد و بايد توجه داشت كه اختصاص ۲۵/۰ درصد بودجه دستگاه  هاي دولتي به زنان، مصوبه مجلس بوده و جنبه قانوني دارد.
وي افزود: بنابراين با تمركز آن در اين مركز به نظر مي  رسد، الزامات قانوني از بين رفته است، چراكه مسئول امور بانوان دستگاه  ها و يا دفاتر مستقر، بودجه را صرف امور مربوط به بانوان مي  كردند ولي با اتخاذ تصميم تمركز بودجه  ، رييس مركز امور زنان و بانوان حتي اگر بخواهد به هر وزارتخانه  اي بودجه  اي اختصاص دهد، در واقع از بودجه خود اختصاص داده و چون سيستم نهادينه شده نيست و ممكن است ظرف ۶ ماه تا يك سال آتي تغيير يابد، اين امر به ضرر است.وي افزود: موضوع اصلي اين است كه قانوني در حال نهادينه شدن، نبايد تغيير يابد و امور به سليقه مركز امور زنان و خانواده واگذار شود، چرا كه با تغيير مديريت  ها، نحوه كار نيز تغيير مي  كند.
عباسقلي گفت: نبايد الزامات قانوني چنين اقدام مهمي كه براي اختصاص اين بودجه به زنان صورت گرفته از بين رود.
وي تصريح كرد: تمركز بودجه در يك مركز، مي  تواند كارايي مثبت خود را از دست دهد؛ چراكه مركزيت بودجه و اختصاص آن به مناطق دور افتاده كشور، به دليل طولاني بودن روند، مي  تواند كارايي لازم را نداشته باشد.
مسئول مركز كارورزي سازمان  هاي غيردولتي زنان، گفت: البته در گذشته برخي از وزارتخانه  ها و دستگاه  ها در اختصاص بودجه  هاي مربوط به زنان حساسيت لازم را نداشته و ممكن بود اين بودجه در راه صحيح مصرف نشود، به همين دليل شايد تمركز بودجه در مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري در اين مورد مطلوب باشد.

بومي شدن بيماري آنفلوانزاي پرندگان
در كشورهاي همسايه
فارس: رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت گفت: بيماري آنفلوانزاي پرندگان در كشورهاي همسايه بومي شده است و به همين علت نظام مراقبت از اين بيماري بايد به صورت دائمي در كشور فعال باشد.
محمد مهدي گويا افزود: خوشبختانه با توجه به اجراي موفق برنامه هاي مراقبت از اين بيماري در كشور و به خصوص در نقاط مرزي هيچ موردي از اين بيماري در كشور ما وجود ندارد و وزارت بهداشت، سازمان دامپزشكي، وزارت كشور همچنان برنامه هاي پيشگيري از اين بيماري را با جديت دنبال مي كنند.

ضرورت استفاده از توانايي هاي  ايثارگران
براي حفظ و ارتقاي فرهنگ ايثار و شهادت
گروه اجتماعي: معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: بزرگترين عنصري كه هويت جامعه ايثارگري را مي سازد، احساس عزت و خودباوري خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران است كه همواره بايد حفظ شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران ، دكتر حسين دهقان كه در ديدار با نخبگان شاهد و ايثارگر سخن مي گفت، افزود: همچنين بايد بر استفاده از توانايي ها و ظرفيت هاي موجود در درون اين خانواده ها به منظور ارتقاي فرهنگ «ايثار و شهادت» تأكيد شود. وي اظهار داشت: رويكردي كه در بنياد شهيد و امور ايثارگران تدوين و اجرا مي شود رويكرد پيشگيرانه است؛ به اين معنا كه نبايد منتظر وقوع مشكل باشيم بلكه بايد به آينده بنگريم و از بروز مشكلات پيشگيري نماييم. رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران در ادامه بر اطلاع رساني شفاف به جامعه ايثارگري از طرف مسئولان تأكيد كرد و گفت: تلاش ما شفاف سازي و اطلاع رساني درست به جامعه هدف است به گونه اي كه تمام اعضاي اين جامعه از حقوق خود به طور كامل مطلع باشند و بتوانند نيازهاي قانوني كه حق آنهاست را پيگيري كنند.

اهداي برترين نشان فرهنگي پاكستان
به يك انديشمند ايراني
012231.jpg
گروه علمي فرهنگي _ علي اصغر محمدي: نشان «تغمه امتياز» ، عالِي ترين نشان فرهنگي دولت پاكستان با حضور سفير كبير اين كشور در تهران و جمعي از محققان، انديشمندان و نويسندگان ايراني، به پاس بيش از سه دهه فعاليت در عرصه اقبال شناسي، عصر روز دوشنبه (گذشته) به دكتر محمد بقايي (ماكان) اهدا شد.
به گزارش همشهري، در اين آيين كه در محل سفارت پاكستان در تهران برگزار شد، سفير پاكستان در ايران گفت: نشان «تغمه امتياز» به پاس فعاليت هاي فرهنگي در عرصه علم و دانش به ويژه در حوزه فلسفه در ارتباط با علامه محمد اقبال  لاهوري، از سوي دولت پاكستان به دكتر محمد بقايي اهدا شده است.شفقت سعيد با تاكيد بر جايگاه ويژه علامه اقبال  لاهوري در تاريخ پاكستان اظهار كرد: اقبال نه تنها شاعر، بلكه يك فيلسوف بزرگ است، او بود كه ايده موطن جدا براي مسلمانان شبه قاره هند را عرضه كرد.سفير پاكستان در تهران افزود: دكتر محمد بقايي نيز با توجه به فعاليت هاي دانشگاهي و تاليف چندين كتاب و مقاله در ارتباط با علامه اقبال  لاهوري، شخصيت آشنا و مورد تقدير در پاكستان است و اميدواريم تلاش هاي وي، از سوي ساير دانشمندان ايراني دنبال شود، زيرا اين امر به گسترش روابط فرهنگي دو كشور منجر مي شود.
شفقت سعيد در ادامه با اشاره به مشتركات فرهنگي فراوان بين دو ملت ايران و پاكستان به ويژه در زمينه هاي تاريخ، ميراث فرهنگي، معماري و زبان، گفت: تقدير از دكتر بقايي نيز ناشي از اين حقيقت است و اميد است اين دستاوردها باعث گسترش روابط ايران و پاكستان باشد.به گزارش همشهري، در ادامه اين آيين، دكتر محمد بقايي (ماكان) طي سخناني با اشاره به اينكه نشان «تغمه امتياز» براي نخستين بار از سوي دولت پاكستان به يك فرد غير پاكستاني اهدا مي شود، گفت: اميد است اين اقدام دولت پاكستان زمينه اي باشد تا نسل جوان ايراني توجه بيشتري به علامه اقبال  لاهوري به عنوان يكي از شاخص ترين متفكران معاصر جهان اسلام نشان دهد.
وي افزود: اعطاي اين نشان پيام خاصي دارد و حاكي از پيوند عميق فرهنگي بين ملت هاي پاكستان و ايران دارد، ما از يك ريشه و يك ملت هستيم و اهداي اين نشان از سوي هيأت داوران نيز تاكيدي بر اين موضوع است.
دكتر بقايي تصريح كرد: علامه اقبال تجسم و يادآور فرهنگ ايران نيز هست و ما مي توانيم از طريق اقبال به پيوند عميق و وابستگي زياد دو كشور پي ببريم.
دكتر محمد بقايي، فارغ التحصيل دانشگاه تهران كه در آمريكا نيز دوره فلسفه را طي كرده، يكي از محققان برجسته ايراني است كه بيش از ۵۰ جلد كتاب در زمينه موضوعات مختلفي از جمله زبان و ادبيات فارسي، فلسفه، تاريخ و الهيات به رشته تحرير درآورده است. از جمله آثار ادبي وي، ۲۴ جلد كتاب درباره پيام و فلسفه علامه اقبال است كه تازه ترين آنها، «ميكده لاهور» است. وي بيش از يكصد مقاله در خصوص ابعاد مختلف فلسفه اقبال در روزنامه مهم و مجلات ادبي فارسي به چاپ رسانده است.
طرح اهداي چنين جايزه اي از ۴۰ سال پيش، در زمان رئيس جمهوري «ايوب خان» به اجرا درآمد كه طي اين مدت، فقط چند نفر موفق به دريافت نشان «تغمه امتياز» شده اند.اين نشان كه ارزش فرهنگي و علمي آن بيش از مدرك دكتراست، بنا به تصميم هيأت داوران _ مركب از نمايندگان دانشگاه هاي معتبر پاكستان _ و پس از تاييد وزارت ثقافه اين كشور به يكي از برجسته ترين چهره هاي فرهنگي اهدا مي شود و حقوق و منزلت اجتماعي خاصي براي دارنده آن فراهم مي كند.

تصويب تدوين برنامه عمل ملي زنان
درشوراي فرهنگي- اجتماعي زنان
گروه اجتماعي: به گزارش روابط عمومي شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان در اولين جلسه اين شورا در سال ،۸۵ با توجه به مزين شدن سال جديد به نام مبارك پيامبر اعظم(ص) و ضرورت بهره مندي بيشتر از آثار اين نامگذاري در تحقق اهداف پيامبر اكرم(ص)، پيشنهاد شد مطالعه و پژوهش در كارنامه حكومتي پيامبر اسلام(ص) با هدف تحقق كامل نظام جمهوري اسلامي در ابعاد مختلف و تأمين هر چه بيشتر استقلال، عزت و اقتدار كشور ايران در عرصه بين الملل، در دستور كار اركان و اجزاي مختلف حكومت قرار گيرد.
همچنين در اين جلسه ضمن بحث و بررسي در خصوص اولويت هاي كاري و برنامه اي امور زنان مقرر گرديد «برنامه ملي و بلند مدت امور زنان در افق سند چشم انداز ۲۰ساله نظام جمهوري اسلامي ايران» با همكاري شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان و مركز امور زنان و خانواده تدوين گردد.

كمك ۵۰۰ هزار دلاري صندوق اوپك به زلزله زدگان لرستان
فارس: صندوق اوپك براي توسعه بين المللي اعلام كرد ۵۰۰ هزار دلار كمك بلاعوض به زلزله زدگان استان لرستان اختصاص مي دهد.
به گزارش روابط عمومي وزارت امور اقتصادي و دارايي سليمان الهربيش رئيس صندوق اوپك براي توسعه بين المللي طي نامه اي به سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران ضمن ابراز همدردي با دولت و ملت ايران از اختصاص ۵۰۰هزار دلار كمك بلاعوض براي تدارك اقلام فوري مورد نياز سانحه ديدگان زلزله خبر داد. بر اساس اين گزارش كمك ياد شده از طريق فدراسيون بين المللي انجمن هاي صليب سرخ و هلال احمر در مناطق آسيب ديده هزينه خواهدشد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
رسانه
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   رسانه   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |