پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۴ - Apr 20, 2006
اجتماعي
Front Page

فرهنگسراي «ورديج» در شمال غرب تهران گشايش مي يابد
ايرنا: رئيس  فرهنگسراي  شهر گفت : فرهنگسراي  ورديج  در روستاي  ورديج  واقع در شمال  غرب  منطقه  ۲۲ شهرداري  تهران  توسط فرهنگسراي  شهر اوايل  تابستان (تيرماه  سال  جاري ) گشايش  مي يابد.
فرهنگسراي  شهر يكي از مراكز تحت  پوشش  سازمان  فرهنگي هنري  شهرداري  تهران  است  كه  از سال  ۱۳۸۱ فعاليت  خود را در راستاي  افزايش  سطح  فرهنگ  شهرنشيني و آشنايي  شهروندان  با مناطقي  كه  جنبه  فرهنگي ، تاريخي  و اجتماعي  دارد، آغاز كرد.
اين  فرهنگسرا در انتهاي  بزرگراه رسالت غرب ، سه راه  دهكده  المپيك  واقع  شده  است.
نصرت الله  تابش  افزود: با راه اندازي  اين  فرهنگسرا، مربيان  آموزشي  به اين  روستا اعزام  و در قالب  تشكيل  كلاس هايي  به  آموزش هاي  مختلف  در زمينه هاي  مختلف  هنري ، فرهنگي  و علمي به  ساكنان  اين  روستا خواهند پرداخت .
وي  يكي  از دلايل  افتتاح  چنين  فرهنگسرايي  را فراهم  آوردن  امكانات  تفريحي  و آموزشي  اين  روستا ذكر كرد و گفت : اهالي  روستا با حداقل  امكانات  روزگار گذرانده  و در فصل  زمستان  به  دليل  بارش  برف  و باران  ارتباطشان  با داخل  شهر قطع  شده  و در فصل  تابستان  نيز از امكانات  تفريحي  و آموزشي  محدودي  برخوردارند.
وي  در ادامه  به  راه اندازي  گروه  كر و موسيقي  كودكان  شهر تهران  اشاره كرد و گفت : اين  گروه  كر بزودي  به منظور تشكيل  اركستر مجلسي  كودك  و نوجوان  شهر، راه اندازي  شده  و علاقمندان  به  موسيقي  به  صورت  علمي و جدي  به  اين  زمينه هنري  هدايت  خواهند شد.
تابش  با بيان  اينكه  ستاد طرح آموزش  شهروندي  شهرداري  تهران  در فرهنگسراي  شهر مستقر است ، گفت : اين  طرح  كه  حدود ۱۲ سال  در سطح  مدارس  شهر تهران  از سوي  شهرداري  در زمينه هاي  ورزشي ، فرهنگي ، هنري ، ايمني  و ترافيك  و بهداشت محيط زيست  در حال  اجراست ، تاكنون  توانسته  ۳۰۰ مدرسه  را تحت  پوشش  قرار دهد.

جوانان ما تابلو ي مد ترويج فرهنگ بيگانه شده اند
مسئولان براي بهبود وضع فرهنگ جامعه
تصميم جدي بگيرند
012489.jpg
گروه اجتماعي: عضو فراكسيون زنان مجلس تصريح كرد: مسئولان كشور بايد در جهت بهبود وضع فرهنگ جامعه تصميم جدي و نهايي را بگيرند.
دكتر لاله افتخاري با اشاره به مسائل و صحبت هاي صورت گرفته در مورد مقابله با بدحجابي گفت: يكي از مطالبات مردم از مجلس هفتم از روز اول شروع به كار، ساماندهي وضعيت فرهنگي ملت بوده است.
وي افزود: كميسيون فرهنگي نيز در كنار ساير دستگاه ها، تلاش و همفكري زيادي كرد و بارها نشست هايي با مسئولان فرهنگي كشور داشته  است و براي آن كه امنيت فرهنگي و حقوق شهروندي در بين مردم ايجاد شود، در پي ساماندهي مد و لباس بود كه اين ساماندهي برنامه جامع، كامل و ايجابي و مثبت نگر است، نه سلبي و برخورد ضربتي با قضيه.
نماينده مردم تهران تصريح كرد: طرح ساماندهي مد و لباس برنامه اي است كه يك جنبه حمايتي براي مصرف كننده، توليدكننده و عرضه كننده دارد تا به اين وسيله از نابساماني در جامعه جلوگيري كند. متاسفانه جوانان ما تابلوي مدي براي ترويج فرهنگ بيگانه و خواسته ها و كالاي آن ها شده اند كه اين در شأن ملت ما نيست؛ ملتي كه روي پاي خود ايستاده و توانسته با تمام مخالفت هاي دنيا در راه توسعه و رشد و فرهنگ خود، با آنها مقابله كند و بدون كمك از ديگران از هر نظر الگو شود.
به نظر عضو كميسيون فرهنگي مجلس اين طرز پوشيدن لباس و پوشاك در شأن ملت ايران نيست، كميسيون فرهنگي در مدت طولاني روي اين قضيه كار كرده و توانسته طرح ساماندهي مد و لباس را براي حمايت از صاحبنظران و بخش خصوصي داخلي تهيه كند.
اين طرح در نوبت  صحن علني مجلس قرار گرفته كه با فوريتي كه داده شده اميدواريم هرچه سريعتر مطرح شود.
وي معتقد است: ملت ما حق دارند نسبت به فرهنگ خود دغدغه داشته باشند، چرا كه انقلابي كردند كه بر اساس اسلام بود و با راي ۹۸ درصدي كه به جمهوري اسلامي دادند خواستار محقق شدن اسلام شدند.
به گزارش ايسنا،افتخاري با بيان اين كه خانواده هاي شهدا، صاحبان اصلي انقلاب، نظام و ولي نعمت هستند و يكي از دغدغه هاي آنها مقابله با بد حجابي است، افزود: ايثارگران و خانواده هاي شهدا حق دارند كه به دليل سرمايه گذاري كه كرده اند در اين مورد نگران باشند و مي خواهند جوانان ايران همان گونه كه عزيزانشان پرچم دار و پيشكسوت بودند، در حال حاضر پيشكسوت فرهنگ جامعه و بهبود اين وضعيت باشند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: لذا آنها مجلس و دولت را از خود مي دانند و توقع دارند كه آنها را درك كرده و در جهت تحقق مطالباتشان تلاش كنند. حتي عده اي از خانواده هاي شهدا با حضور در جلوي مجلس خواستار حل مشكل فرهنگي جامعه بودند و نمايندگان نيز به خاطر ديدگاه و نظارتي كه بر كار مسئولان دارند، از آنها تشكر كردند.
وي ادامه داد: خوشحالم كه آنها كنار ننشسته اند و نمي گويند مسئولان تنها بايد وظيفه خود را انجام دهند و ما كاري به آنها نداريم.
افتخاري در ادامه تصريح كرد: دستگاه هاي ديگري نيز وجود دارند كه وظيفه آنها در قانون مشخص شده و بايد انجام وظيفه كنند. تمام مسئولان فرهنگي بايد نشست هاي مشتركي با هم داشته باشند و به صورت كميته اي مكرراً با هم صحبت كرده و به يك تصميم نهايي در مورد بهبود اوضاع فرهنگي جامعه برسند.
عضو فراكسيون زنان به نقش صداوسيما، رسانه ها، مدارس، هنر و سينما در ترويج مسائل فرهنگي اشاره كرد و گفت: همان گونه كه مقام معظم رهبري در سند چشم انداز فرمودند بايد بتوانيم رتبه اول را در منطقه به دست آوريم. همان گونه كه در فناوري هسته اي پيشرفت كرده ايم، توقع مي رود در عرصه فرهنگي نيز پيشرفت هاي چشم گير داشته باشيم و با به كارگيري الگوي اسلامي و سيره اهل بيت (ع) به جايي برسيم كه در شأن ملت باشد و براي دنيا نيز الگو شويم.
قانون در مورد برخورد
با زنان بدحجاب ابهام دارد
همچنين به گزارش ايلنا يك حقوقدان و وكيل دادگستري گفت: قانون در مورد برخورد با زنان بدحجاب ابهام دارد و براي برخورد با بدحجابي بايد ابتدا به ارايه تعريفي از حجاب پرداخت.
سيدمحمدصادق آل  محمد، حقوقدان و وكيل دادگستري، با بيان اينكه هنوز پس از گذشت ۲۷ سال از پيروزي انقلاب اسلامي قانونگذار به ارائه تعريفي از حجاب نپرداخته است، گفت: قوه مقننه علاوه بر اينكه بايد تعريفي از حجاب را ارايه كند، مصاديق بدحجابي را نيز بايد مشخص كند.وي افزود: تا زماني كه از طريق قوه مقننه تعريف قانونگذار و شارع از حجاب به تصويب نرسد، نمي  توان كسي را مجازات كرد.
آل محمد، با اشاره به تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامي كه براي زنان بي  حجاب مجازات از ده روز تا دو ماه حبس و جزاي نقدي ۵۰ هزار ريال تا ۵۰۰ هزار ريال تعيين كرده است، گفت: اين ماده داراي ابهام است؛ چون هيچ اشاره  اي به زنان بدحجاب نكرده است، بنابراين قوه مقننه بايد به اصلاح اين ماده بپردازد و ضمن ارايه تعريفي از پوشش متعارف، مصاديق بدحجابي را نيز مشخص كند.
اين حقوقدان و وكيل دادگستري با بيان اينكه قضات به دليل ابهام در تعيين مجازات براي زنان بدحجاب با سردرگمي مواجه مي  شوند، گفت: قاضي تحت اين عنوان كه ماده قانوني برخورد با زنان بدحجاب داراي ابهام است، نمي  تواند از صدور حكم امتناع كند بلكه در اين گونه موارد به صورت سليقه  اي حكم صادر مي  كند كه سليقه  اي عمل كردن نيز مشكلات خاص خود را دارد.وي، در مورد برخورد عرفي نيروي انتظامي با زنان بدحجاب، گفت: نيروي انتظامي كه ضابط دستگاه قضايي نيز محسوب مي  شود در برخورد با زنان بدحجاب به صورت سليقه  اي عمل مي  كند كه اين امر در صلاحيت اين نيرو نيست.

ايران از نظر خسارات ناشي از حوادث در دنيا اول است
فارس: مشاور وزير بهداشت در امور مرتبط با تروما گفت: خسارات ناشي از حوادث و سوانح در ايران از همه كشورهاي جهان بيشتر و حدود ۲۰ برابر كشور ژاپن است.
موسي زرگر افزود: تروما به مجموعه آسيب هايي كه از محيط خارجي به انسان ها وارد مي آيد گفته مي شود كه حوادث و سوانح، جزئي از آن است و امروزه در جهان، مرگ و مير ناشي از تروما بعد از بيماري هاي قلبي و سرطان در رتبه سوم است؛ در حالي كه در گذشته در رتبه نهم بوده است.
وي اضافه كرد: اصطلاحي در ميان متخصصان تروما وجود دارد كه شاخص «دالي» ناميده مي شود كه بر اساس آن، عمر از دست رفته را محاسبه مي كنند. بر مبناي اين شاخص، عمر از دست رفته ناشي از حوادث و تروما ۵/۱ برابر مجموع عمر از دست رفته ناشي از بيماري هاي قلبي و سرطان است. علت آن هم اين است كه اين حوادث بيشتر بر قشر جوان وارد مي شود اما بيماري هاي قلبي و سرطان ها بيشتر شامل افراد مسن مي شود. به همين علت عمر از دست رفته ناشي از حوادث، بسيار بيشتر است.
رئيس مركز تحقيقات تروماي كشور توضيح داد: حوادث رانندگي و تلفات جاده اي يكي از موارد مهم تروما محسوب مي شود كه تقريبا ۵۰ درصد تروما را تشكيل مي دهد كه از اين نظر بر اساس آخرين آمار موجود، سالانه ۳۳ نفر به ازاي هر ۱۰هزار خودرو در كشور جان خود را بر اثر تصادف از دست مي دهند، در حالي كه اين آمار در كشور ژاپن حدود ۵/۱ مرگ به ازاي هر ۱۰هزار خودرو است.
زرگر ادامه داد: كشور آلمان حدود ۱۰ برابر ايران خودرو دارد اما تعداد مرگ ناشي از حوادث ترافيكي در اين كشور حدود يك چهارم كشور ماست.
وي گفت:  رقم بالاي حوادث ناشي از ترافيك در كشور ما در حالي است كه بر اساس اعلام مراجع بين المللي، ميزان مرگ و مير ناشي از اين حوادث در جهان تا سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰درصد افزايش مي يابد.

مديركل امور فني بيمه شدگان سازمان تأمين  اجتماعي اعلام كرد
بيمه اجباري پزشكان و پيراپزشكان
عضو سازمان نظام پزشكي
گروه اجتماعي: مديركل امور فني بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي گفت: كليه پزشكان و پيراپزشكان داراي كارت عضويت از سازمان نظام پزشكي، تحت پوشش بيمه اجباري تامين اجتماعي قرار مي گيرند.
عباس صابري افزود: بر اساس تفاهم نامه اي كه ميان سازمان نظام پزشكي و سازمان تامين اجتماعي به امضا خواهد رسيد، تمامي اعضاي سازمان نظام پزشكي در صورتي كه مشمول مقررات حمايتي خاص يا تحت پوشش صندوق بيمه اي ديگر نباشند، مشروط به اين كه كمتر از ۵۰ سال سن داشته باشند، تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار مي گيرند.
وي تصريح كرد: تاكنون امكان بيمه پزشكان و پيراپزشكان، در قالب طرح بيمه حرف و مشاغل آزاد فراهم بود كه پس از امضاي اين تفاهمنامه، سازمان نظام پزشكي ارسال ليست پزشكان به همراه حق بيمه آنها را متقبل مي شود و اين عده از خدمات بيمه اي جامع تري برخوردار مي شوند.
به گزارش ايسنا صابري افزود: نرخ حق بيمه پزشكان و پيراپزشكان ۲۷ درصد است كه هر ماه همراه با ليست بيمه شدگان، از طريق سازمان نظام پزشكي به شعب اين سازمان پرداخت و ارايه مي شود.
وي با اشاره به اين كه دستمزد مقطوع پزشكان و پيراپزشكان، بر اساس تخصص هاي مختلف اين رشته با هماهنگي سازمان نظام پزشكي و سازمان تامين اجتماعي تعيين شده است، گفت: دستمزد مبناي كسر حق  بيمه پيراپزشكان ۵/۱ برابر، پزشكان عمومي ۲ برابر، پزشكان متخصص ۳ برابر و پزشكان فوق تخصص ۴ برابر حداقل حقوق كارگر عادي كه هر سال از سوي شوراي عالي كار تصويب مي شود، تعيين شده است.
پرداخت مقرري بيكاري به كارگران قراردادي تحت شرايط خاص
رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد: مقرر شده است بخشي از تسهيلات صندوق فرصت هاي شغلي در اختيار مقرري بگيران بيمه بيكاري قرار گيرد. احمد پايور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا افزود: هم اكنون ۱۳۰ هزار مقرري بگير در صندوق بيمه بيكاري سازمان تامين اجتماعي وجود دارد كه اميدواريم با اجراي اين طرح بخشي از اين افراد در قالب تسهيلات ارائه شده به كارفرمايان و يا به صورت خويش فرما از پوشش اين صندوق خارج شوند. به گفته وي مقرر شده است دولت به منظور رفع مشكلات صندوق بيمه بيكاري حدود ۵۰ ميليون تومان به اين صندوق كمك كند.
پايور همچنين از تصميمات جديد و تبادل تفاهم نامه هايي ميان وزارت كار و امور اجتماعي و سازمان تامين اجتماعي براي پرداخت مقرري بيكاري به كارگران قراردادي تحت شرايط خاص خبر داد.
به گزارش ايسنا بر اساس تسهيلات جديد دولت، كارفرماياني كه مقرري بگيران صندوق بيمه بيكاري را به كار گيرند، به ازاي هر فرد ۵۰ ميليون ريال تسهيلات دريافت مي كنند.
اين تسهيلات با نرخ سود ۲ تا ۴ درصد و بدون تشريفات در اختيار كارگاه هاي كوچك قرار مي گيرد؛ ضمن آن كه دولت همچنين ۵۳۰ ميليارد ريال نيز براي كارگران بيكار واحدهاي زير ۵۰ نفر و كارگاه هاي كوچك اختصاص داده است.
گفتني است بر اساس اعلام يك مقام مسئول در وزارت كار و امور اجتماعي، تنها ۵/۳ درصد از كل بيكاران كشور از مقرري بيمه بيكاري استفاده مي كنند و در اين حال سازمان تامين اجتماعي نيز صندوق بيمه بيكاري را با ساختار فعلي حتي براي پرداخت مقرري به اين تعداد مشكل دانسته است. احمد پايور، رئيس اداره بيمه بيكاري و تعهدات كوتاه مدت سازمان تامين اجتماعي با اشاره به بحران مالي صندوق بيمه بيكاري و نابرابري به ايسنا گفت: اين سازمان در زمينه شناسايي و پرداخت مقرري بيمه بيكاري به افراد واجد شرايط ، تابع تصميمات مجري آراي صادره از سوي وزارت كار و امور اجتماعي است.

وسعت پرديس مركزي دانشگاه تهران
به سه برابر افزايش مي يابد
گروه علمي فرهنگي:  معاون طرح و برنامه دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران در حال خريد واحدهاي تجاري و مسكوني در اطراف خيابان كارگر، بلوار كشاورز و وصال است و ظرف چند ماه آينده برخي از قسمت هاي اين خيابان ها به پرديس مركزي دانشگاه تهران متصل شده و حجم آن را تا سه برابر افزايش مي دهد.
دكتر علي مقاري، در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران افزود: طرح توسعه دانشگاه تهران در سه مرحله برنامه ريزي شده است. مرحله اول و شمالي آن مربوط به بلوار كشاورز است كه در اين مرحله خيابان پورسينا جزئي از دانشگاه تهران مي شود. مرحله دوم از شرق تا خيابان وصال و مرحله سوم نيز از غرب تا خيابان كارگر در طرح و توسعه قرار گرفته است. وي در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر در حدود ۹۶ درصد از مرحله اول به اتمام رسيده است و به زودي تكميل مي شود. دانشگاه تهران اكنون در حال خريد منازل مسكوني در هر سه مرحله است و منازل مرحله اول تا ۲ يا ۳ ماه آينده به طور كامل در اختيار دانشگاه قرار مي گيرد.
معاون طرح و برنامه دانشگاه تهران اضافه كرد: در قسمت شرق نيز بخشي از واحد ها خريداري شده و در حدود ۵۰ درصد از كار به اتمام رسيده است. برخي منازل و زمين ها به دليل اين كه در انحصار وراث قرار دارند مشكلاتي را در خريد به وجود مي آورند.
وي تصريح كرد: خريد واحدها در مرحله سوم طرح و توسعه كه مربوط به غرب و خيابان كارگر است، نيز به دليل تجاري بودن مشكلاتي را به وجود مي آورد كه طي مذاكراتي با شهردار تهران اين مشكلات نيز در حال برطرف شدن است.
مقاري افزود: به جهت توسعه ساختمان ها و حجم زياد دانشجو، بخش اعظم فضاهايي كه خريداري مي شود صرف فضاي سبز مي شود. واحد هاي آموزشي نيز از طريق ايجاد فضاي آموزشي جديد و تغيير كاربري در ساختمان هاي نوساز مورد استفاده قرار مي گيرند. تنها ۳۰ درصد از فضاي خريداري شده به ساختمان سازي و فضاي آموزشي تبديل مي شود. وي در خصوص تعميرات و بازسازي ساختمان هاي قديمي دانشگاه تهران افزود: مقاوم سازي در برابر زلزله و ايجاد سيستم هاي ايمني در تمام دانشگاه در طرح و نقشه اي كه تهيه شده، مورد توجه قرار گرفته است اما به جهت اين كه اعتبارات زيادي را نياز داشت به طور كامل به اجرا درنيامد. وي ادامه داد: كار بازسازي و تعمير دانشگاه تهران نيز در دستور كار قرار دارد اما عملياتي كردن اين تصميم به دليل كمبود اعتبارات عمراني با مشكل مواجه مي شود. بودجه عمراني سالانه ۱ ميليارد و ۶۰۰ ميليون توماني دانشگاه نمي تواند پاسخگوي فضايي با وسعت ۲۰۰ هكتار باشد و حجم بالاي ساختمان هاي قديمي را نمي توان با چنين رقمي بازسازي و تعمير كرد.
معاون طرح و برنامه دانشگاه تصريح كرد: دانشگاه تهران بر اساس طرحي كه تهيه و به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارسال كرده است، در حدود ۳۰ ميليارد تومان اعتبار براي تعميرات و بازسازي اساسي و همچنين سيستم هاي اطفاي حريق نياز دارد.
وي با بيان اين كه در سال جاري كار سيستم هاي ايمني براي مكان هاي حساس مانند كتابخانه هاي دانشگاه تهران انجام مي شود، گفت: تا پايان سال ۸۵ به طور قطع كار ايمن سازي كتابخانه ها به اتمام مي رسد و مكان هاي حساس دانشگاه تهران به سيستم هاي هشدار دهنده و اطفاي حريق مجهز مي شوند.

اتصال تمام داروخانه هاي تهران از طريق
شبكه اينترانت به دفاتر اسناد پزشكي
فارس: مدير كل درمان سازمان تامين اجتماعي از اتصال تمام داروخانه هاي استان تهران به دفاتر اسناد پزشكي از طريق شبكه اينترانت خبر داد.
علي حسن زاده گفت: با اتصال تمام داروخانه هاي    تهران به سيستم اينترانت، ديگر نيازي به مراجعه افراد به دفاتر اسناد پزشكي براي دريافت تاييديه نسخ دارويي يا حضور نمايندگان اسناد پزشكي در برخي داروخانه ها نيست و با مراجعه فرد بيمه شده به داروخانه، تاييديه اسناد پزشكي توسط كاربر از طريق اينترانت در محل همان داروخانه صادر مي شود.
وي در ادامه با بيان اينكه در حال حاضر ۱۱۰ داروخانه در كل تهران فعال هستند، افزود: هدف ما از مكانيزه كردن تمام داروخانه ها با ايجاد تسهيلاتي مثل وام براي داروخانه داران اين بوده است كه بيشتر از آنكه مردم براي انجام عمليات تاييد نسخ توسط دفاتر اسناد پزشكي در رفت و آمد باشند، داده ها از طريق سيستم مكانيزه منتقل شوند.
با اتصال اين داروخانه ها به سيستم اينترانت، ديگر نيازي به حضور نماينده اسناد پزشكي در اين داروخانه ها نيست.

نخستين جشنواره فرهنگي هنري باور با
محوريت توانمندسازي معلولان برگزار مي شود
گروه اجتماعي: نخستين جشنواره فرهنگي هنري باور در بخش هاي داستان كوتاه شعر و نقاشي ويژه افراد داراي محدوديت جسمي حركتي (معلولين جسمي، نابينايان، ناشنوايان و جانبازان)  و بخش  جنبي آثار كاريكاتور با موضوع معلولين جسمي و زندگي در شهر برگزار مي گردد.
شركت در بخش جنبي جشنواره براي عموم _ افرادي كه معلوليت جسمي ندارند_ امكان پذير بوده و آخرين فرصت ارسال آثار به دبيرخانه تا پايان ارديبهشت ۱۳۸۵ مي باشد. شماره تماس دبيرخانه جشنواره ۴۴۱۳۷۱۶۸
آدرس پستي: تهران، صندوق پستي ۱۳۵۷ _ ۱۶۷۶۵ پست الكترونيك:
E-mail:jashnvareh@
bavargroup.com
اهداف برگزاري جشنواره: معرفي توانمنديهاي افراد داراي معلوليت جسمي به جامعه، ايجاد و تقويت حس خودباوري و كمك به توسعه شبكه اجتماعي و ارتباطي مخاطبين طرح، تقويت مهارتهايي چون جسارت ورزي، پرورش استعدادها و شناخت خود توسط جامعه مخاطب و ايام برگزاري نشستهاي جشنواره و معرفي صاحبان آثار منتخب؛ هفته پاياني خرداد ماه مي باشد.
لازم به ذكر است «باور» با جمعي از افرادي كه علي رغم محدوديت جسمي (معلوليت)، باور كرده اند كه مي توانند، با همراهي افراد غيرمعلول متشكل شده و فعاليتهايي مانند برگزاري دوره هاي مختلف آموزشي در سه محور فعاليت انجمن (توانمندسازي، فرهنگ سازي و حقوق شهروندي)، پيگيري قانون جامع حمايت از معلولين (قانون شانزده ماده اي به ويژه قوانين مناسب سازي معابر و اماكن عمومي، اردوهاي تفريحي آموزشي يك روزه، اطلاع رساني در حوزه هاي مرتبط به صورت بروشور و CD، برگزاري همايش هاي ماهيانه، انتشار و توزيع خبرنامه، آماده سازي وب سايت علمي كاربردي باور، فراخوان آثار ادبي هنري معلولين (جشنواره فرهنگي هنري باور) است.

۱۰هزار دانشجو امسال به حج عمره اعزام مي شوند
گروه علمي فرهنگي: دبير ستاد حج عمره دانشجويي كشور گفت:۱۰هزار دانشجوي دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي كشور نيمه مرداد ماه به حج عمره اعزام مي شوند. دكتر رضا مسائلي ديروز با اعلام اين مطلب افزود: اطلاع رساني و ثبت نام دانشجويان از بهمن ماه سال گذشته انجام شده است. وي اظهار داشت: كارگاههاي آموزشي مناسك حج در هر منطقه  از سوي دانشگاه مربوط برگزار شده و دانشجويان با مناسك حج و مسائل پيرامون آن آشنا شدند.
وي در ادامه به ايرنا گفت: برنامه هاي فرهنگي و آموزشي براي قبل از اعزام و حين سفر حج در نظر گرفته شده كه دانشجويان از آن بهره مند خواهند شد.
مسائلي گفت: همچنين براي رفاه دانشجويان و اخذ ۳۰ ميليارد ريال اعتبار وام دانشجويي حج، با بانكها مذاكره شده كه به محض اعلام اين وام، به دانشجويان اختصاص داده مي شود. وي افزود: به هر دانشجو دو ميليون ريال وام پرداخت مي شود و ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار ريال بقيه را بايد دانشجو پرداخت كند.

همسران مردان زنداني واجد شرايط
تحت پوشش بهزيستي قرار مي  گيرند
ايلنا:  معاون امور زنان بهزيستي اعلام كرد: همسران مردان زنداني واجد شرايط تحت پوشش بهزيستي قرار مي  گيرند. پرويز زارعي، معاون امور زنان بهزيستي، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، گفت: در صورتي كه همسران زنان بي  سرپرست به دليلي مانند مفقودالاثر شدن يا زنداني بودن از خانواده دور شوند، براي زنان آنان برنامه  هاي حمايتي اجرا خواهيم كرد. وي افزود: برنامه ويژه  اي براي حمايت از زنان زنداني نداريم، اما اگر موردي به بهزيستي معرفي شود، از آنها حمايت مي  كنيم. به گفته زارعي، كار اصلي حمايت از زنان زنداني به عهده كميته امداد است؛ اما بهزيستي نيز در صورت لزوم اين كار را انجام مي  دهد. وي تصريح كرد: اگر سرپرست خانواده زنداني باشد، در صورت نياز تمام خانواده تحت پوشش بهزيستي قرار مي  گيرد.

از دست دادن تخمدان هاي زنان و بروز اختلال حواس
ايسنا: مطالعه بر روي ۲۵۰۰ بيمار حاكي از آن است كه از دست دادن تخمدان ها در زنان باعث افزايش نرخ ابتلا به اختلال حواس (Dementia) مي شود.
خطر ابتلا به زوال حافظه در زناني كه در آستانه دهه ۴ زندگي خود، تخمدان ها را به علت جراحي، ابتلا به سرطان و يا هر علت ديگر از دست بدهند، تا ۲۶۰ درصد افزايش مي يابد. كاهش شديد در ميزان هورمون جنسي استروژن كه خاصيت ضد پيري را نيز به همراه دارد، مسبب بروز اين پديده است.

اهداي خون با انگيزه تست HIV مي تواند
سلامت خون هاي اهدايي را به خطر بيندازد
گروه اجتماعي: به زعم پژوهشگران، اهداي خون با انگيزه تست HIV مي تواند سلامت خون و فرآورده هاي خوني اهدايي را به مخاطره بيندازد.
به گزارش ايسنا، به گفته آنها، برخي از افراد با انگيزه دسترسي سريع به تست HIV، اقدام به اهداي خون مي كنند و به علت وجود دوره پنجره و عدم تشخيص بيماري در مراحل اوليه، چنين اهدا كنندگاني باعث به خطر انداختن سلامت خون هاي اهدايي مي شوند. بر اساس نتايج تحقيقات پژوهشگران سازمان انتقال خون استان فارس، به نظر مي رسد در ايران درصد اهداكنندگاني كه براي آزمايش ايدز به اهداي خون اقدام مي كنند بيش از ساير كشورها باشد و از آنجا كه ممكن است بسياري از اهداكنندگاني كه با انگيزه انجام آزمايش ايدز خون اهدا كرده اند، انگيزه خود را ذكر نكنند، احتمالا اين آمار حتي بيش از ميزان ۸/۱۴ درصدي باشد كه در اين تحقيق در شيراز به دست آمده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   راهنما    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |