پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۴ - Apr 20, 2006
گاهنامه اينترنتي محصول جديد گوگل
گوگل به زندگي نظم مي دهد
012486.jpg
بي بي سي:گوگل با ارائه رايگان گاهنامه آنلاين خود، برگ تازه اي را در مقابل رقبايي همچون ياهو و مايكروسافت رو كرده است.
گاهنامه اينترنتي گوگل قرار ملاقات هاي كاربران را حفظ مي كند، آنها را به يادشان مي آورد و ديگران را از آنها باخبر مي سازد.
اين امكان تازه به «جي ميل»، سرويس اي ميل گوگل نيز اضافه شده و بطور خودكار به كاربران پيشنهاد مي كند تا احيانا محتواي نامه را به گاهنامه خود اضافه كنند.اين گاهنامه تازه ترين تلاش گوگل در جهت ارائه خدمات «هر كاره» و جامع اينترنتي است.
برنامه توسعه
گوگل اوايل ماه آوريل ۲۰۰۶با فروش سهام خود حدود دو ميليارد دلار پول نقد بدست آورد. اين دومين بار طي هفت ماه گذشته است كه اين شركت براي برنامه هاي توسعه خدمات خود به فروش سهامش روي مي آورد.
گوگل قصد دارد با پول حاصل از فروش سهام، از پس رقباي قدرتمندش برآيد و جايگاه خود را بر صدر فهرست پر استفاده ترين جستجوگر اينترنتي جهان حفظ نمايد.
گاهنامه گوگل بخشي از برنامه توسعه اين شركت است و رقابتي مستقيم با ياهو محسوب مي شود.
ياهو از سال ۱۹۹۸گاهنامه خود را راه اندازي كرده و ماه اكتبر ۲۰۰۵نيز سايت «آپ كامينگ» (Upcoming.org) را كه خدمات برنامه ريزي رويدادها را براي كاربرانش فراهم مي كند خريداري كرده است.
ياهو در حال حاضر محبوب ترين عرضه كننده گاهنامه اينترنتي در آمريكا به حساب مي آيد.
در اقدامي متقابل، ياهو گفته است در ماه هاي پيش رو امكانات گاهنامه خود را به روز خواهد كرد.
پردازشگر زبان
مدير بخش محصولات شركت گوگل مي گويد گاهنامه گوگل طوري طراحي شده كه استفاده از آن آسان باشد.
به غير از اضافه شدن اين امكان در «جي ميل» ، اين گاهنامه از آنچه پردازش طبيعي زبان خوانده مي شود بهره جسته تا افزودن رويدادها به آن را ساده كند.
مفهوم اين امكان اين است كه كاربران مي توانند جمله اي چون «نهار، يكشنبه ۱۲ظهر» (به انگليسي) را بنويسند تا نرم افزار بطور خودكار آن را به جدول زمانبندي بيافزايد.
مدير بخش محصولات شركت گوگل مي گويد:«ما به كاربران امكان ايجاد گاهنامه هاي متعدد را داده ايم. آنها مي توانند برنامه هاي خود را با ديگران درميان بگذارند يا برنامه خود را با گاهنامه ديگر كاربران تنظيم كنند» .
در حال حاضر گاهنامه گوگل با مرورگر اينترنت اكسپلورر شركت مايكروسافت و فايرفاكس (Firefox) بخوبي كار مي كند. در ماه هاي آينده گوگل قصد دارد امكان هماهنگ كردن آن با اوت لوك (Outlook) و دستگاه هاي همراه را نيز فراهم نمايد.

جايزه منصوري به پژوهشگر دانشگاه مشهد اهدا شد
ايرنا: به ياد مرحوم دكتر فريدون منصوري كه از بنيانگذاران نظريه ريسمان است، جايزه اي با همين عنوان توسط محمد جواد لاريجاني رييس پژوهشگاه دانش هاي بنيادي به دكتر محمدرضا گروسي عضو هيات علمي دانشگاه مشهد و محقق پژوهشگاه دانش هاي بنيادي اعطا شد.
اين جايزه ويژه محققين برجسته زير ۴۰سال در حوزه نظريه ريسمان است و داوري آن توسط كميته اي مشورتي متشكل از فيزيكدانان برجسته جهان جانتان اليس، رابرت برنديژگر، الكساندر بلاوين، آشوك سن و ورنر نام، صورت مي گيرد.
پژوهش هاي محمدرضا گروسي تاثير مستقيم در درك نظريه ريسمان و كيهان - شناسي ناشي از آن داشته و در مجلات علمي معتبر متجاوز از يكصد و نود ارجاع گرفته است. در زمان حضور ايشان در پژوهشكده فيزيك پژوهشگاه دانش هاي بنيادي در دانشگاه بيرجند صورت گرفته است كه بنابر نظر كميته داوران شايسته تقدير شناخته شد.
دكتر محمدجواد لاريجاني در مراسم اعطاي اين جايزه در تاريخ ۲۸فروردين۱۳۸۵ضمن اظهار خوشوقتي از چنين توفيقي ابراز اميدواري كرد با همكاري تنگاتنگ پژوهشگاه و دانشگاه هاي سراسر كشور محققان جوان ديگري نيز به اين جرگه بپيوندند و بستر فعاليت هاي علمي پيشرفته در ميهن اسلامي هر چه بيشتر هموار گردد.

اينترنت به كمك شبكه هاي تلويزيوني در ژاپن مي آيد
ايرنا: گزارش هاي انجام شده نشان مي دهد كه در كشور ژاپن اينترنت به پخش برنامه هاي روزانه تلويزيوني كمك مي كند.
بر اساس گزارش KATAWEB بر اين اساس پنج ايستگاه مهم تلويزيوني ژاپن برنامه هاي خود را به صورت رايگان بر روي اينترنت نشان مي دهند. كارشناسان رايانه اي بر اين باور هستند كه در صورت موفقيت اين طرح صنعت تبليغات تلويزيوني و آژانس هاي تبليغاتي از حاميان اصلي اين طرح خواهند بود.
در دهه گذشته بسياري از ژاپني ها به جاي تلويزيون از اينترنت به عنوان منبع اطلاعاتي و سرگرمي خود استفاده مي كردند. اما در حال حاضر اين وسيله ارتباطي جهاني به عنوان پايگاهي براي پخش برنامه هاي تلويزيوني محسوب مي شود. ژاپن يكي از كشورهاي صنعتي و توسعه يافته اي است كه در بيشتر زمينه هاي علمي به پيشرفت هاي قابل توجهي رسيده است. اين كشور نيز در زمينه اينترنت و فناوري اطلاعات نيز تلاش هاي زيادي كرده و به پيشرفت هاي قابل توجهي رسيده است.
در حال حاضر بيشتر شهرهاي اين كشور به اينترنت و امكانات آن دسترسي دارند و برخي از كاربران ژاپني از آن به عنوان پايگاه سرگرمي استفاده مي كنند. اما اكنون اين وسيله ارتباطي جهاني به عنوان ابزاري محسوب مي شود كه مي توان در زمينه تماشاي شبكه هاي تلويزيوني ژاپني نيز از آن استفاده كرد.

هات ميل؛ بزرگ ترين ميزبان پيام هاي هرز
012471.jpg
ايرنا: بر اساس گزارش هاي اعلام شده، «هات ميل» به عنوان بزرگ ترين و مهم ترين ميزبان پيام هاي هرز در دنيا شناخته شده است. به گزارش KATAWEB، بر اين اساس، ارسال كنندگان پيام هاي هرز از هر دامنه اينترنتي براي گسترش پيام هاي خود استفاده مي كنند. بدين ترتيب بررسي ها نشان مي دهد كه دامنه هاي معروف، همچنان ابزار اصلي گسترش پيام ها هستند.
يك شركت امنيتي، مجموعه اي از ۲۵۶ ميليون پيام اينترنتي را جمع آوري كرده كه نشان داده دامنه هاي خاص، بخش اصلي ميزبان پيام هرز را تشكيل مي دهند. بر پايه اطلاعات به دست آمده از مجموعه مذكور، هات ميل بزرگ ترين ميزبان پيام هاي هرز است.تحقيقات نشان مي دهد كه ۷/۴ ميليون از اين پيام ها متعلق به هات ميل بوده است. بعد از هات ميل،ياهو با ۲/،۴ ام اس ان با ۱/،۲ سيسكو با ۹/۱ و جي ميل با ۵/۱ميليون پيام هرز در رده  هاي بعدي قرار دارند.

كاربران اينترنتي فقط سه صفحه اول فهرست
نتايج موتور جستجو را مي بينند
ايرنا: يك مطالعه نشان مي دهد، بيشتر كاربراني كه از يك موتور جستجوي اينترنتي استفاده مي كنند انتظار دارند مطلب مورد نظر خود را در صفحه اول فهرست نتايج ارايه شده بيابند. به گزارش بي.بي.سي، مطالعه شركت بازاريابي و تحقيقاتي ژوپيتر iProspect نشان داد بيشتر كاربران قبل از رها كردن جستجوي خود، سه صفحه اول نتايج ارايه شده را مشاهده مي كنند.
اين تحقيق همچنين نشان داد يك سوم كاربران شركتهايي را كه در صفحه اول جستجوي خود ظاهر مي شوند با ماركهاي معروف مرتبط مي دانند. اين مطالعه بر روي ۲۳۶۹كاربر يك شبكه آن لاين اينترنتي آمريكا انجام شد. در اين مطالعه ديده شد ۶۲درصد كاربران در همان صفحه اول بر روي يكي از گزينه ها كليك مي كنند. اين ميزان در سال ۴۸ ، ۲۰۰۲ درصد بوده است. حدود ۹۰درصد كاربران بر روي لينكي كه در اين صفحات وجود دارد كليك مي كنند. اين ميزان در سال ۸۱ ، ۲۰۰۲ درصد بوده است. و بالاخره ۴۱ درصد كاربران در صورتي كه مطلب مورد نظر خود را در صفحه اول نيابند، موتور جستجو يا عبارات جستجوي خود را تغيير مي دهند.

سامسونگ برنده جايزه بهترين طراحي ژاپن در سال ۲۰۰۵
گروه دانش و فناوري- سامسونگ تاكنون موفق به اخذ ۲۰ جايزه به عنوان برترين شركت داخلي در بين ديگر شركت هاي كره اي، اين بار نيز در مراسمي كه توسط سازمان JIDO ژاپن در اين كشور برگزار شد و از اعتبار بالايي برخوردار است، بار ديگر جايزه بهترين طراحي محصول در سال ۲۰۰۵ را از آن خود كرد.محصولات متفاوتي از سامسونگ از قبيل باريك ترين گوشي موبايل V740، مانيتور ال سي دي ۷۷۰P Syncmater دوربين هاي minicat VM-MS15 لپ تاپ مدل SENEQ30 و فر هوشمند BCE1197 از جمله برترين هاي اين شركت است كه موفق به دريافت جوايز متعددي از جمله IFAو Reddot شده اند.
مراسم «بهترين طراحي محصولات» كه از قدمت ۴۹ ساله برخوردار است، شاخص ترين همايش ژاپن براي انتخاب  برترين طراحي محصولات به شمار مي رود و ساليانه ۲۶۰۰ محصول به رقابت مي پردازند. امسال سامسونگ با دريافت جايزه براي ۲۰ محصول در طي ۵ سال اخير موفق به دريافت ۵۴ جايزه از اين مراسم شده است.هيون جانگ معاون اجرايي بخش طراحي محصولات سامسونگ مي گويد: ما در تلاش هستيم كه اين توانايي ها را افزايش داده و محصولات خود را در سطح عالي نگاه داريم.سامسونگ الكترونيك با دريافت ۱۹۴ جايزه مختلف از مراسم «بهترين طراحي محصولات» ژاپن IDEA آمريكا، IF و Reddot آلمان و... به جهت طراحي هاي برتر و بي نظير، جايگاه خود را در بين ديگر شركت هاي داخلي كره مستحكم ساخته است.

پخش فيلم سينمايي «بودار» در سينماي ژاپن!
ايسنا: در تلاش براي واقعي جلوه يافتن لحظات تماشاي يك فيلم، يك شركت ژاپني ماشين بوسازي را طراحي و ارايه كرده است كه متناسب با لحظه خاصي از فيلم احساسات بيننده را تحريك مي كند. قرار است كه براي نخستين بار آخرين فيلم يكي از هنرپيشگان برجسته هاليوودي در سينمايي در ژاپن، با استفاده از اين تكنيك جديد براي تماشاچيان پخش شود.
بر اين اساس در طول پخش فيلم از اين ماشين مخصوص كه در پشت صندلي تماشاچيان نصب شده است متناسب با صحنه هاي خاصي از فيلم هفت نوع رايحه متفاوت در هوا منتشر مي شود تا تماشاچيان فيلم را با درك و احساس بيشتري ببينند.

اصلاح حفره هاي فايرفاكس
012474.jpg
ايرنا: بنياد موزيلا، ارائه دهنده مرورگر داراي كد باز فايرفاكس در جديدترين اقدام امنيتي خود، با به روزنگاري فايرفاكس، ۲۴حفره تازه شناسايي شده در اين مرورگر را اصلاح كرد. به گزارش تك وب، موزيلا در اين به روزنگاري جديدترين حفره هاي امنيتي شناسايي شده در نگارشهاي ۵ /۰ ۵،/۱و همچنين ۰/۱ از مرورگر فايرفاكس را اصلاح كرده است. شركت ارائه دهنده خدمات امنيتي سكونيا با مهم خواندن به روزنگاري جديد موزيلا يادآور شده است بسياري از ايرادهاي امنيتي ياد شده در گروه بسيار بحراني جاي گرفته اند.
موزيلا هم اكنون از كاربران مرورگر فايرفاكس درخواست كرده است هرچه سريعتر مرورگر خود را به روزنگاري كنند و كاربران نگارشهاي قديمي تر اين مرورگر را نيز به دانلود نگارش جديد و به روز شده ۰۲/۵/۱از فايرفاكس فراخوانده است. لازم به ذكر است نگارش ۵/۱از اين مرورگر خود به صورت خودكار اقدام به دانلود و نصب وصله هاي جديد مي كند. بر خلاف شركت مايكروسافت كه به صورت مرتب و در دومين سه شنبه از هر ماه به انتشار وصله هاي اصلاحي جديد براي مرورگر اينترنت اكسپلورر خود اقدام مي كند، بنياد موزيلا تاكنون برنامه منظمي در اين زمينه نداشته به طوري كه آخرين بار در ماه فوريه گذشته اقدام به به روزنگاري فايرفاكس كرده بود. علاوه بر به روزنگاري فايرفاكس در روز پنج شنبه گذشته، موزيلا به تازگي نگارش جديدي از اين مرورگر را نيز ويژه نصب روي نسل جديد رايانه هاي اپل كه از پردازنده هاي اينتل استفاده مي كنند، منتشر كرده است.
فايرفاكس هم اكنون تنها مرورگر اينترنتي است كه در رقابت با مرورگر اينترنت اكسپلورر مايكروسافت به موفقيتهاي بزرگي دست يافته است. مرورگر فايرفاكس برخلاف مرورگر اينترنت اكسپلورر مايكروسافت داراي كد باز است و اين بدان معناست كه برنامه اصلي نوشته شده براي آن در دسترس عموم بوده و در حال حاضر برنامه نويسان فراواني به صورت داوطلبانه براي بهبود اين مرورگر با بنياد موزيلا همكاري مي كنند و برخي برنامه نويسان ديگر نيز ويژگي هايي را به صورت مستقل به نام اكستنشن براي اين مرورگر طراحي مي كنند كه كاربران مي توانند آنها را دانلود كرده و روي فايرفاكس نصب كنند. در حالي كه تا چند سال قبل بيش از۹۵درصد كاربران اينترنت از اينترنت اكسپلورر براي گشت و گذار در اينترنت استفاده مي كردند، هم اكنون اين ميزان به ۸۵درصد كاهش پيدا كرده كه مهمترين علت اين امر موفقيت فايرفاكس در سال گذشته ميلادي و روي آوردن بسياري از كاربران به اين مرورگر بوده است.

ارتباط نقاط كوانتومي با همديگر
012468.jpg
ايسنا: دانشمنداني كه اميدوارند از نقاط كوانتومي به عنوان واحدهاي ساختماني نسل جديد رايانه ها استفاده كنند، روشي براي ايجاد ارتباط بين آنها پيدا كرده اند.
امينه الاحمدي، دانشجوي دكتري دانشگاه اوهايو كه به همراه پرفسور سرجيو اولا، يافته هاي مربوط به اين تحقيق را در مجله Applied Physics Letters به چاپ رسانده است، مي گويد: اساساً نقاط كوانتومي با همديگر صحبت مي كنند. اين نقاط بلورهاي كروي مهندسي شده اي با قطر حدود ۵ نانومتر هستند. اگر بخواهيم مقايسه اي انجام دهيم، مي توانيم بگوييم كه قطر متوسط يك سلول حدود ۱۰۰۰ نانومتر است. محققان بر اين باورند كه نقاط كوانتومي مي توانند در توسعه فناوري نانو بسيار سودمند باشند، زيرا اين نقاط تطبيق پذير و يك شكل مي باشند و اين امر باعث مي شود تا تغييرات و معايب احتمالي مواد حذف شوند.
محققان در تحقيق اخير براي اولين بار از يك مدل تئوري استفاده كرده و نشان دادند تابش انرژي نوري بر روي نقاط كوانتومي باعث مي شود آنها بلافاصله به صورت منسجم انرژي را منتقل كنند. آنها دريافتند اگر نقاط كوانتومي را در يك فاصله مشخص نسبت به همديگر (بزرگ تر از شعاع نقاط) قرار دهيم، امواج نور ميان اين نانوبلورها با يك الگوي ثابت حركت مي كنند. در تحقيق قبلي هنگام انتقال امواج ميان اين ذرات، طول موج آنها تغيير كرده و يا مبادله انرژي به صورت نامنظم صورت مي گرفت و اين امر موجب ايجاد اختلال در ارتباط ميان نقاط كوانتومي مي شد.
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد كه مي توان راهي براي انتقال داده ها از طريق امواج نوري پيدا كرد كه اين امر زمينه را براي توليد رايانه كوانتومي نوري فراهم مي كند. در رايانه هاي معمولي موجود، انتقال اطلاعات توسط بار الكتريكي صورت مي گيرد، ولي در رايانه هاي كوانتومي نوري اين كار با استفاده از نور انجام خواهد شد. الاحمدي مي گويد: «ايده اصلي اين است كه فرايند پردازش را سريع تر و كوچك تر كنيم.» اين فناوري جديد مبتني بر نقاط كوانتومي مي تواند در تصويربرداري پزشكي نيز مورد استفاده قرار گيرد.
نقاط كوانتومي را مي توان به بيمار تزريق كرد و سپس از ابزاري كه داراي نقاط كوانتومي بيشتري است، براي تشخيص موقعيت آنها در زير پوست بهره برد.
بنا بر اظهار اولا در تحقيقات زيستي كه بر روي موش ها صورت گرفته است، موفقيت زيادي با اين روش تصويربرداري حاصل شده است.
اين نقاط كوانتومي، نسبت به مواد شيميايي موجود كه براي افزايش وضوح تصويربرداري استفاده مي شوند، اثرات جانبي كمتري داشته و در نهايت مي توانند جايگزين اين مواد شوند. الاحمدي مي افزايد كه استفاده از انرژي نوري به جاي الكتريسيته مي تواند به خنك نگه داشتن رايانه ها نيز كمك كند، چرا كه انرژي نوري به اندازه الكتريسيته گرما توليد نمي كند.

كشف مولكول كليدي مؤثر در سرطان ريه
بي بي سي: به گفته پژوهشگران، فقدان نوعي پروتئين، مسئول ايجاد پيشرفت ۷۵ درصد از موارد سرطان ريه است. محققان دانشگاه واندربيلت در نشويل اميدوارند شناسايي اين پروتئين به ابداع راهكارهاي جديد درمان سرطان ريه بيانجامد.
به گفته محققان، اين پروتئين مكانيسم رشد و از بين رفتن سلول هاي سرطاني و همچنين توليد رگ هاي خوني جديد در ريه را تحت كنترل در آورده و به افزايش كارايي داروهاي ضد سرطان كمك شاياني مي كند. در حال حاضر سرطان ريه يكي از مهمترين علل مرگ و مير در دنيا به حساب مي آيد و  ۱‎/۲ ميليون نفر نيز سالانه به آن مبتلا مي شوند. به عقيده پزشكان اين سرطان جزو مقاوم ترين بيماري هاي شناخته شده به درمان است.

مايكروسافت پشتيباني از سيستم هاي عامل
قديمي تر از ويندوز اكس پي را متوقف مي  كند
012477.jpg
ايرنا: مايكروسافت پشتيباني از سيستم هاي  عامل قديمي تر از ويندوز اكس پي را در آينده نزديك متوقف مي كند. به گزارش پي سي ورلد، اين شركت اعلام كرده است از تابستان امسال پشتيباني از سيستم هاي عامل ويندوز،۹۸ ويندوز ۹۸اكس يي و ويندوز ميلنيوم خود را به صورت رسمي متوقف مي كند. بدين ترتيب پس از تاريخ يازدهم ژوئيه امسال شركت مايكروسافت ديگر هيچ گونه وصله اصلاحي جديدي براي اين سيستم هاي عامل منتشر نخواهد كرد.
مايكروسافت اعلام كرده است سيستم هاي عامل ياد شده بيش از حد قديمي شده و استفاده از آنها از لحاظ امنيتي براي كاربران خطرناك است و به همين دليل استفاده كنندگان از آنها بايد يك سيستم عامل جديدتر را جايگزين كنند. آخرين آمارهاي جمع آوري شده شركت تحقيقات اينترنتي جوپيتر نشان داده بود هنوز ۱۶درصد از كاربران خانگي از سيستم عامل ويندوز۹۸ و ويندوز۹۸ اكس يي و حدود ۶ درصد كاربران اينترنت از ويندوز ميلنيوم استفاده مي كنند.
با توجه با اينكه سيستم عامل جديد مايكروسافت يعني ويندوز ويستا تا تابستان امسال به بازار نخواهد آمد، بنابراين كاربران ويندوزهاي قديمي تر كه خواهان برخورداري از پشتيباني مايكروسافت هستند، مجبورند پس از تاريخ ياد شده سيستم عامل ويندوز اكس پي را در رايانه هاي خود نصب كنند. مايكروسافت كه پيش از اين زمان انتشار ويندوز ويستا را اواخر سال۲۰۰۶ اعلام كرده بود، هم اكنون تاريخ ورود آن به بازار را تا ابتداي سال۲۰۰۷ ميلادي به تعويق انداخته است.

لينوكس جديد اوراكل
012483.jpg
ايرنا:  شركت بزرگ توليدكننده نرم افزارهاي اوراكل، خواهان انتشار يك نگارش جديد از سيستم عامل داراي كد باز لينوكس است. به گزارش رويترز، اوراكل يكي از بزرگ ترين شركت هاي نرم افزاري جهان و از اصلي ترين رقباي شركت مايكروسافت است كه با توليد يك سيستم عامل جديد مي تواند بخش بزرگ تري از بازار نرم افزار جهان را در اختيار خود بگيرد.
سيستم عامل لينوكس بر خلاف سيستم عامل ويندوز شركت مايكروسافت، داراي كد باز(اوپن سورس) است و اين بدان معناست كه برنامه اصلي نوشته شده براي آن، در دسترس عموم بوده و شركت هاي مختلف مي توانند با ويرايش و بهينه سازي اين برنامه اصلي، نگارش هاي مختلفي از لينوكس را با نام خود به بازار بدهند. به گفته لري اليسون - مدير اجرايي اوراكل- اين شركت خواهان توليد يك سيستم عامل و همچنين نرم افزارهاي كاربردي تحت آن است.
وي افزود: اوراكل براي رسيدن به اين هدف، خريداري شركت ناول، توليدكننده سيستم عامل لينوكس با نام تجاري سوسي لينوكس SuSE Linux را بررسي مي كند. شركت ناول هم اكنون پس از شركت رد هت، بزرگ ترين توليدكننده سيستم عامل لينوكس محسوب مي شود.

دومين نگارش از نرم افزار ضداسپاي ور مايكروسافت
ايرنا: مايكروسافت دومين نگارش آزمايشي از نرم افزار ضد اسپاي ور خود موسوم به ويندوز ديفندر را منتشر كرد.به گزارش اينترنت نيوز، نرم افزار ويندوز ديفندر هم اكنون تحت سيستم عامل ويندوز اكس پي كار مي كند و احتمالا نگارش نهايي آن به عنوان جزيي از سيستم  عامل جديد ويندوز ويستا به بازار خواهد آمد. نگارش اوليه نرم افزار ويندوز ديفندر در اصل متعلق به شركتي به نام جاينت سافت ور بوده است كه مايكروسافت در سال ۲۰۰۴ آن را خريداري كرده و پس از يك سال بهينه سازي، نخستين نگارش آزمايشي از اين نرم افزار ضد اسپاي ور را در سال ۲۰۰۵ به نام خود منتشر كرد.
اسپاي ور به طور كلي به نرم افزارهاي مخربي گفته مي شود كه با سوء استفاده از حفره هاي امنيتي سيستم عاملها و مرورگرهاي اينترنتي، بدون اراده كاربران از برخي سايتهاي اينترنتي و يا خدمات به اشتراك گذاري فايل در اينترنت به رايانه ها راه يافته و باعث باز شدن پيايي پنجره هاي تبليغاتي، تغيير دايمي برخي مشخصه هاي مرورگرهاي اينترنتي (به ويژه اينترنت اكسپلورر) از جمله آدرس هوم پيج، كند شدن رايانه، ربوده شدن كلمات عبور و اسم رمزهاي مورد استفاده كاربران و عدم عملكرد برخي قابليتهاي سيستم  عامل ويندوز مي شوند.
مايكروسافت ظاهر دومين نگارش آزمايشي از نرم افزار ويندوز ديفندر خود را به كلي تغيير داده و موتور يابنده اسپاي ور را در آن تقويت كرده است. به علاوه اين نرم افزار هم اكنون مي تواند رفتار تمامي فايلهاي در حال اجرا در رايانه، از جمله فايلهاي مورد استفاده خود سيستم عامل، را زيرنظر گرفته و مانع از اجراي كدهاي مخرب اسپاي ور در رايانه شود.
به روز نگاري نيز در ويندوز ديفندربتا ۲ تسهيل شده و مايكروسافت شمار اسپاي ورهاي قابل شناسايي و پاكسازي توسط اين نرم افزار را به ميزان قابل توجهي افزايش داده است. نرم افزار ويندوز ديفندر هم اكنون به صورت رايگان از وب سايت شركت مايكروسافت قابل دانلود است اما اين محصول تنها در سيستم عاملهاي ويندوز اصيل(اوريجينال) و غير كپي شده قابل اجراست.

شش ماهواره هواشناسي به مدار زمين پرتاب شد
ايرنا: آمريكا شش ماهواره هواشناسي را در مدار زمين قرار داد. اين ماهواره ها طي ماموريت پنج ساله خود به بررسي وضع توفان ها، تغيير اوضاع اقليمي و وضعيت هواي كيهاني مي پردازند. به گزارش آسوشيتدپرس از پايگاه نيروي هوايي واندنبرگ در كاليفرنيا، درحال حاضر ايستگاههاي زميني پيامهايي را از اين شش ماهواره دريافت كرده اند. هزينه ۱۰۰ميليون دلاري انجام اين ماموريت را تايوان و هفت سازمان آمريكايي از جمله بنياد ملي علوم تامين كرده اند.
اين ماهواره ها با يك موشك پرتابي از پايگاه كاليفرنيا با موفقيت پرتاب شدند و در فاصله ۸۰۰كيلومتري از زمين در مدار قرار گرفتند سپس در مدار زمين از يكديگر جدا شده و تشكيل يك زنجيره دادند. اين ماهواره ها با استفاده از گيرنده هاي موقعيت يابي جهاني روزانه ۲۵۰۰اندازه گيري انجام مي دهند. اطلاعات دريافتي از اين ماهواره ها براي بهبود تحقيقات و پيش بيني وضع آب و هوا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. دانشمندان اميدوارند وقوع توفانها را بهتر رديابي كنند و تغييرات دراز مدت اوضاع اقليمي را كنترل نمايند.

كشف پژوهشگر انگل شناس ايراني
سه گونه انگل بيماري زاي جديد
012480.jpg
ايسنا: يك دانش آموخته انگل شناسي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان از شناسايي و ثبت جهاني سه گونه جديد انگل كريپتوسپوريديوم با بررسي نمونه هاي دامي و انساني جمع آوري شده در سطح استان اصفهان خبر داد.
مهدي اعظمي كه در تحقيقات پايان نامه كارشناسي ارشدش موفق به شناسايي اين سه گونه جديد انگل كريپتوسپوريديوم شده است گفت كه كريپتوسپوريديوم از انگل هاي مشترك دام و انسان است كه نه تنها پستانداران كه حتي برخي خزندگان، ماهي ها و ساير مهره داران نيز از آلودگي به گونه هايي از اين انگل مصون نيستند.
اين انگل ها، پرزهاي كوچك سلول هاي پوشاننده دستگاه گوارش و تنفس مهره داران را آلوده مي كنند. در حال حاضر درمان مؤثري براي اين عفونت شناخته نشده است، در نتيجه پيدا كردن اين ميكروارگانيسم در افراد با نقص ايمني (به ويژه در افراد مبتلا به ايدز) همراه با پيش آگهي بدي است.
با اين حال به دليل اندازه بسيار ريز اين انگل ها (۵ -۲ ميكرومتر)، دشواري روش هاي تشخيص و نيز عدم مهارت كافي تكنسين هاي آزمايشگاهي كمتر مركز تحقيقاتي و آزمايشگاه تشخيصي در كشور زير بار تحقيق و تشخيص اين انگل ها مي رود. اعظمي خاطرنشان كرد: با توجه به تأثير تنوع گونه هاي انگل كريپتوسپوريديوم در تشخيص، پيشگيري و كنترل بيماري و عدم انجام مطالعات كافي به ويژه مطالعات مولكولي در ايران تصميم گرفته شد با استفاده از يك تكنيك معتبر مولكولي (PCR-RFLP) مطالعه حاضر براي اولين بار در اصفهان انجام شده و گونه هاي شايع در منطقه شناسايي شود تا در آينده با توجه به مسائل مختلف بيولوژيك گونه هاي موجود، استراتژي هاي كنترل بيماري در منطقه طراحي و اجرا شود.
وي با بيان اين كه اين مطالعه، اولين تحقيق در زمينه شناسايي و تشخيص گونه اين انگل ها در كشور به روش مولكولي بوده است، تصريح كرد: در اين تحقيق ابتدا در حدود ۲۰۰۰ نمونه از گروه هاي انساني با ريسك بالا (افراد با نقص سيستم ايمني مثل بيماران مبتلا به ايدز و سرطان) و كودكان خردسال و حدود يكهزار نمونه از فضولات گاو از مناطق مختلف استان اصفهان جمع آوري شده و با روش هاي آزمايشگاهي (استفاده از ميكروسكوپ)، ۳۰ نمونه انگل از فضولات انساني و ۳۰ نمونه از فضولات دامي شناسايي شده و در ادامه DNA انگل ها استخراج و با روش PCR تكثير و به روش RFLP (اثر دادن آنزيم ) برش داده شده و اطلاعات ژنتيكي آنها با نمونه هاي حاصل از تحقيقات خارجي مقايسه شده است. مقايسات نشان داد كه نمونه كشف شده با نمونه هاي خارجي مطابقت ندارد.
اين كارشناس ارشد انگل شناسي پزشكي در ادامه درباره تعداد گونه هاي شناسايي شده اين انگل گفت: بررسي مولكولي انگل هاي «كريپتوسپوريديوم» قدمت چنداني ندارد و طي اين مدت حدود ۲۵ گونه از اين انگل شناسايي شده كه عمده نمونه هاي بيماري زاي مشاهده شده در انسان از دو گونه هستند ولي ساير گونه ها هم مي توانند در انسان منشاء بيماري باشند. اعظمي در پايان با اشاره به اين كه براساس تحقيق انجام شده در استان اصفهان، شيوع آلودگي در دام ها حدود ۲۵/۶ درصد و در نمونه هاي انساني حدود ۲/۴ درصد بوده است، خاطر نشان كرد: انگل هاي جنس «كريپتوسپوريديوم» كه از طريق آب و مواد غذايي آلوده يا تماس با دام هاي آلوده منتقل مي شوند در روده باريك زندگي مي كنند و منشاء اسهال هاي شديد هستند كه در افراد عادي سه تا ۲۰ روز طول مي كشد و سپس بر طرف مي شود ولي در بيماران دياليزي و افرادي كه با نقص سيستم ايمني مواجه اند، عفونت ممكن است به شكل يك بيماري شبه وبا و طولاني مدت ظهور كرده و حتي گاهي به مرگ منجر شود. همچنين گزارش هايي هم هست كه حاكي از تاثير اين انگل ها بر مجاري صفراوي و تنفسي است.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |