پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۴ - Apr 20, 2006
۲۰هزار ميليارد تومان تسهيلات براي
بنگاه هاي كوچك و متوسط توليدي
فارس: معاون امور اجتماعي و فرهنگي وزارت كار و امور اجتماعي گفت: در سال جاري مبلغ ۲۰۰ هزار ميليارد ريال تسهيلات در اختيار بنگاه هاي كوچك و متوسط توليدي قرار مي گيرد.
سيدعلي اكبر طاهايي ديروز در جمع خبرنگاران به تشريح چگونگي انتخاب كارگران نمونه در سال ۸۵ پرداخت و افزود: از بين ۲۳۱۶ كارگر كه در اين رقابت مشاركت داشتند ۱۰ تن از آنان به عنوان كارگران نمونه انتخاب شدند كه چند تن از آنان هم از بانوان كارگر هستند.وي تصريح كرد: در سال ۸۴ فعاليت هاي ابتكاري كارگران ۱۵ درصد رشد داشته است.
طاهايي افزود: كارگران منتخب استاني ۴۷۸ نفر بودند كه درسه مرحله سطح كارگاه، استان و كشور انتخاب شدند و ۷۸۰ نفر ساعت براي انتخاب آنان كار شده است. وي افزود: تجليل از كارگران نمونه واحدهاي توليدي كه داراي ابداع و ابتكار تازه بوده اند در ارديبهشت ماه در هفته بزرگداشت كارگر با حضور رئيس جمهوري برگزار مي شود. وي همچنين درباره بررسي موضوع حقوق و دستمزد كارگران در دو كميسيون صنايع و اجتماعي مجلس گفت: دراين باره براساس نظرات و بررسي هاي كارشناسان در صورت نياز بازنگري مي شود.

۸ ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي
به واحدهاي تعاوني اختصاص مي يابد
ايلنا: در قانون بودجه سال ۸۵ مبلغ ۸ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي به واحدهاي غيردولتي اختصاص مي يابد.
دكتر محمد ناظمي اردكاني، وزير تعاون در نشست مطبوعاتي ظهر امروز با اشاره به ظرفيت بودجه سال ۸۵ براي بخش تعاون كشور گفت: در بودجه سال ۸۵ براي اولين  بار در سال جاري فروش ۲۰۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت توسط صندوق تعاون كشور انجام مي  شود.
وي اظهارداشت: همچنين در قانون بودجه سال ۸۵ مبلغ ۸ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي براي واحدهاي غيردولتي كه مصداق بارز آن شركت  هاي تعاوني است، در نظر گرفته شده و واحدهاي تعاوني مي  توانند با هدايت وزارت تعاون از ظرفيت ايجاد شده استفاده كنند.
اردكاني، يارانه بانكي براي ايجاد واحدهاي كوچك اقتصادي زودبازده و اشتغال  زا در سال جاري را يك هزار و ۲۵۰ ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: مصداق بارز واحدهاي كوچك اقتصادي زودبازده و اشتغال  زا واحدهاي كارآفرين تعاوني در سراسر كشور هستند كه با استفاده از مزيت  هاي اقتصادي استاني مي  توانند ايجاد شوند.
وي، حجم تسهيلاتي كه واحدهاي تعاوني مي  توانند در سال جاري از سيستم بانكي دريافت دارند، رقمي بالغ بر ۲۵ هزار ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: همچنين ۴۰۰ ميليارد ريال براي جذب فارغ  التحصيلان دانشگاهي براي اولين  بار در ساختار بودجه سال ۸۵ آورده شده است.
وزير تعاون، با اشاره به پيگيري جدي برنامه  هاي سال ۸۵ وزارت تعاون تصريح كرد: ۲۰ هزار واحد تعاوني كوچك اقتصادي و اشتغال  زا با دارايي و مزيت  هاي اقتصادي استاني بايد در سال جاري در استانداري  ها تشكيل و ايجاد شود كه ايجاد اين واحدها دربرگيرنده ۳۵۰ هزار فرصت شغلي خواهد بود.
وي، با بيان اين  كه واحدهاي مذكور از تسهيلات ارزان  قيمت بانكي بهره  مند مي  شوند،افزود: اين تعداد واحد تعاوني به تفكيك در هر استان سهميه  اي بالغ بر ۱۰ هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي را جذب خواهند كرد.

تداوم نابساماني بازار طلا، نفت و دلار
012465.jpg
گروه اقتصادي: در حالي كه بازارهاي جهاني طلا و نفت همچنان دوران پرالتهابي را مي گذرانند، روز چهارشنبه رشد حبابي بهاي طلا و سكه در بازار ايران تاحدودي متوقف شد و بهاي سكه كاهش قابل توجهي يافت. در سطح جهان، روند صعودي بهاي نفت و طلا همچنان نگاه نگران مصرف كنندگان و سرمايه گذاران را به خود مشغول نگاه داشته  است. هر چند كه بهاي نفت روز چهارشنبه اندكي كاهش يافت، اما بهاي طلا همچنان در بالاترين سطح طي ۲۵ سال اخير باقي ماند. بهاي نفت برنت درياي شمال در بورس لندن روز چهارشنبه به ۷۲ دلار و ۳۸ سنت رسيد كه از ركورد ۷۲.۶۸ دلاري اواخر روز سه شنبه اندكي كمتر است اما همچنان در سطح بسيار بالايي قرار دارد. البته التهاب بازار نفت در اروپا به علت تاثير مستقيم كاهش نفت نيجريه بر مصرف كنندگان اروپايي، نسبت به بازار آمريكا بيشتر است، چرا كه ذخاير نفت استراتژيك آمريكا در بالاترين سطح در ۸ سال اخير قرار دارد كه اين امر از رشد بيشتر بهاي نفت در آمريكا جلوگيري كرده است. در حالي كه تنش هسته اي ايران مهمترين عامل رشد ۱۳ دلاري بهاي نفت از آغاز سال ۲۰۰۶ تاكنون محسوب مي شود، ادموند داكورو رئيس اوپك اعلام كرد مقصر دانستن ايران در نابساماني هاي اخير بازار نفت دور از واقعيت است، بلكه بهاي نفت تنها در صورتي كاهش خواهد يافت كه مخالفان ايران تهديدات خود عليه اين كشور براي دست برداشتن از فعاليت هاي هسته اي را متوقف سازند.
التهاب بازار جهاني طلا نيز همچنان ادامه دارد و بهاي هر اونس طلا در بازارهاي آسيايي شب چهارشنبه رشدي ۳.۷۳ دلاري يافت و به هر اونس ۶۲۴.۸ دلار رسيد كه بالاترين سطح آن از دسامبر سال ۱۹۸۰ تاكنون بوده است. در همين حال، بهاي طلاي معاملاتي در بازار بورس نيويورك براي تحويل در ماه  ژوئن (خردادماه) با ۴.۸ دلار افزايش به هر اونس ۶۲۸.۱ دلار رسيد، كه نسبت به اوايل سال ۲۰۰۶ رشدي ۱۹ درصدي نشان مي دهد. در بازار داخل كشور نيز همانطور كه پيش بيني مي شد صعود ناگهاني قيمت طلا و سكه در روز سه شنبه بيشتر بر اثر بورس بازي به وجود آمده بود و با افزايش حراج سكه توسط بانك كارگشايي، قيمت سكه روز چهار شنبه سير نزولي طي كرد و تا اواسط روز حدود ۲۵ درصد كاهش يافت. بانك كارگشايي در راستاي كنترل قيمت سكه از روز سه شنبه به مدت ۳ ساعت حراج سكه در بازار را آغاز كرد و مقرر شد از اين پس شش روز در هفته به مدت ۳ ساعت اقدام به حراج سكه كند تا از افزايش بي دليل قيمت سكه جلوگيري نمايد.
از سوي ديگر، كاهش ارزش دلار در بازارهاي مالي جهان، نيز بر افزايش تقاضا براي طلا تاثير گذارده است و موجب رشد ۲۱ درصدي بهاي آن در سال جاري ميلادي شده است. ارزش دلار در برابر سبد شش ارز معتبر ديگر جهان از آغاز سال ۲۰۰۶ تاكنون ۳.۵ درصد كاهش يافته است. كاهش ارزش دلار كه نرخ برابري آن با يورو به پايين ترين سطح طي هفت ماه گذشته رسيده است، نيز در رشد بهاي طلا تاثير گذار بوده است. پس از اينكه بانك مركزي آمريكا در نشست ۲۸ مارس خود اعلام كرد كه ديگر به سياست ۲۲ ماه اخير خود در افزايش نرخ بهره ادامه نخواهد داد، ارزش دلار در برابر ين نيز سقوط كرد. كاهش ارزش دلار همچنين موجب افزايش شديد كسري تجاري آمريكا به بالاترين سطح طول تاريخ شده است. دلار از سال ۲۰۰۱ تاكنون ۴۰ درصد ارزش خود را در برابر طلا از دست داده است و با توجه به كسري بالاي تجاري آمريكا و تداوم افزايش آن، انتظار نمي رود اين روند در يكي دو سال آينده تغيير چنداني پيدا كند. اقتصاددان هاي آمريكايي همچنين نسبت به كمرنگ شدن نقش دلار در بازار معاملات نفت در جهان و جايگزين شدن يورو به جاي آن در سال هاي آينده هشدار داده اند. به گفته اين دسته از اقتصاددان ها در صورتي كه بورس هاي نفتي در ايران و روسيه تاسيس شوند و پايه معاملات خود را بر يورو قرار دهند، دلار بزرگترين تكيه گاه خود در اقتصاد جهاني را كه بازار نفت است، از دست خواهد داد.
ديدگاه دو كارشناس اقتصادي
دكتر حسن سبحاني اقتصاددان و نماينده مجلس در مورد تحولات بازار سكه و طلا در ايران مي گويد: بانك مركزي به جاي تنظيم بازار، از طريق كاهش عرضه طلا و افزايش نرخ پايه سكه  طلا در ظرف دو روز گذشته، به شرايط نامناسب بازار سكه دامن زد.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در خصوص افزايش قيمت سكه طي چند روز اخير گفت: علاوه بر تحولات سياسي و اقتصادي بين المللي كه در مطبوعات مطرح مي شود، چند عنصر داخلي در به هم ريختن تعادل بازار طلا موثر بوده است.
وي افزود: معرفي نامناسب تصميم شوراي پول و اعتبار براي كاهش نرخ سود تسهيلات و اين كه سهم سپرده گذاران در بانك ها كم خواهد شد، مزيد بر علت افزايش قيمت سكه شده است، در حالي كه سود تسهيلات گيرندگان كاهش مي يابد.
دكتر نوبخت هم به ايسنا گفت: اين افزايش ناگهاني قيمت طلا چه مقطعي باشد چه مستمر بيانگر وجود تقاضايي نهفته در اقتصاد ايران است كه با افزايش حجم نقدينگي روز به روز فربه تر مي شود.
معاون پژوهش هاي اقتصادي مركز تحقيقات استراتژيك افزايش ناگهاني قيمت طلا در بازارهاي داخلي را نشانگر جهت گيري تقاضا به سمت بازار طلا دانست. وي نقدينگي را به مثابه قدرت خريد، منجر به ايجاد تقاضاي بالقوه در اقتصاد دانست و ادامه داد: اگر اين تقاضا به سمت هريك از بازارهاي موجود تحريك شود قطعا در كوتاه مدت تعادل آن را به هم زده و موجب افزايش قيمت مي شود كه اگر عرضه متناسب با آن شكل نگيرد ازدياد قيمت ها در بلندمدت نيز همچنان استمرار مي يابد.

متمم بودجه عمراني در نيمه اول سال به مجلس مي رود
ايسنا: رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: اعتبارهاي توسعه استاني در مجلس شوراي اسلامي به صورت ۱۰۰ درصد تخصيص تلقي شده و رئيسان سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها بايد در جذب اين اعتبارها دقت كنند و به كارايي و اثربخشي توسعه اي نيز توجه كنند.
دكتر فرهاد رهبر افزود: مقرر شده است كه متمم بودجه پروژه هاي عمراني در نيمه اول سال جاري تقديم مجلس شوراي اسلامي شود. از اين رو اميدواريم با همت و تلاش دفترهاي بخشي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و سازمان هاي انساني، پروژه هاي عمراني به سمتي هدايت شود كه نمايندگان مجلس پيشرفت كار را ببينند و عملكرد مناسبي براي ارائه گزارش در هفته دولت داشته باشيم. وي گفت: در هنگام بررسي بودجه در بخش هاي عمراني در مجلس، اين پرسش مطرح بود كه آيا كشور توان اجرايي براي اين حجم اعتبار عمراني را دارد كه با ارائه پاسخ هاي مستدل به نمايندگان گفتيم كه اين آمادگي وجود دارد. معاون رئيس جمهور ظرفيت استفاده از شركت هاي پيمانكاري را ۵۸ درصد اعلام كرد و گفت: در حال حاضر ۳۲ درصد از اين ظرفيت فعال است. وي افزود: درمورد واردات ماشين آلات و تجهيزات نيز همان طور كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح كرديم، قرار است بخشي از بودجه عمراني صرف واردات ماشين آلات شود.
رهبر با اشاره به روند تصويب قانون بودجه سال ۸۵ كل كشور گفت: خوشبختانه به تمام اتهام ها و پرسش ها پاسخ داده شد و روند تصميم گيري ها و تعامل با نمايندگان موفقيت آميز بود.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اظهار اميدواري كرد: با توجه به كاهش ۵/۱ ميليارد دلاري اعتبار واردات بنزين، با صرفه جويي در مصرف سال جاري را به انجام برسانيم.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور وي از رئيسان سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها خواست با توجه به محدوديت اعتبارها از ابتداي سال به گونه اي مديريت و برنامه ريزي كنند كه در انتهاي سال با كسري بودجه جاري مواجه نشوند.

پيامدهاي توقف طرح ال ۹۰
گروه اقتصادي: وزير صنايع و معادن اخيرا در نامه اي خطاب به رئيس سازمان گسترش و نوسازي و رئيس شركت پارس خودرو، توقف اجراي پروژه ال۹۰ را خواستار شد.عليرضا طهماسبي علت اين رويداد را ناشي از عدم رعايت اصلاحات مدنظر مجلس از سوي شركت رنوپارس عنوان كرد.به عبارتي ديگر طرف فرانسوي بايد بخشي از بازار صادراتي خود را در قالب اين پروژه در اختيار طرف ايراني قرار دهد تا قرارداد فوق اجرايي شود.
با مهندس بهرام شهرياري عضو هيأت مديره انجمن قطعه سازان خودرو در اين زمينه گفت وگو كرده ايم.
***
* تصميم اخير وزارت صنايع مبني بر توقف اجراي پروژه ال۹۰ چه تبعاتي براي قطعه سازان به دنبال خواهد داشت؟
متأسفانه دولت علي رغم سياست هاي كلان خود مبني بر حمايت از بخش خصوصي به نوعي با تصميم اخير به حوزه فعاليت اين بخش وارد شده است. اين درحاليست كه دولت بايد فقط به سياست گذاري هاي كلان و حمايتي بپردازد. در واقع اگر دولت نگران بحث صادرات و واردات پروژه ال۹۰ است بايد نظام تعرفه اي و قانوني را در اين عرصه تنظيم كند.با تصميم اخير، يك سرمايه  گذار معتبر اروپايي با وجود بسترسازي هاي لازم گريزان خواهد شد كه همين امر باعث مي شود كه ساير سرمايه گذاران هم چندان تمايلي به سرمايه گذاري در داخل از خود نشان ندهند.از آنجايي كه ايران خودرو و سايپا خود ۲ شركت خصوصي محسوب مي شوند، لذا مسئولان آنها راسا بايد با در نظر گرفتن منافع داخلي با طرف خارجي وارد مذاكره شوند نه آن كه به شكل دستوري دولت به آنان ديكته كند كه چگونه اقدام به توليد كنند.
* تاكنون چه حجم قراردادي ميان قطعه سازان داخلي با طرف هاي خارجي براي توليد قطعات ال۹۰ بسته شده است؟
هم اكنون حدود ۷۰۰ ميليون دلار ميان قطعه سازان داخلي و خارجي قرارداد منعقد شده است و تقريبا ۵۰ درصد توليد قطعات ال۹۰ داخلي گرديده است. حتي تعداد زيادي از قطعه سازان نيز باز در حال مذاكره براي توليد مشترك قطعات ال۹۰ بودند كه هم اكنون طرف هاي خارجي انعقاد قراردادها را متوقف كرده اند.اين درحاليست كه خطوط توليد، قالب ها و تجهيزات زيادي نيز با بهره گيري از منابع مالي تاكنون خريداري و نصب شده است كه با توقف اجراي طرح فوق زيان زيادي به اقتصاد كشور در كنار حذف فرصت هاي شغلي جديد وارد خواهد شد.
جامعه قطعه سازان به دلايل ذكر شده شديدا نسبت به تصميم دولت اعتراض دارد و در همين عرصه نيز جلسه فوق العاده اي ترتيب داده شده است. اميدواريم وزير صنايع سخنان قطعه سازان در اين زمينه را هم بشنود.
* ظاهرا يكي از نگراني هاي موجود به جز صدور ۲۰ درصدي محصولات توليد رنو از ايران به احتمال ورود قطعات چيني مربوط مي شود. در اين زمينه چه پيشنهادي داريد؟
دولت به راحتي مي تواند اين نگراني را با وضع نظام تعرفه اي و قانون ضد دمپينگ با جلوگيري از ورود كالاهاي چيني به داخل رفع كند. به عبارت ديگر اگر اقتصاد كشور باز است نبايد اين چنين مباحثي مطرح شود و اگر چنين نيست دولت بايد از مسير راهكارهاي قانوني وارد عمل شود.
* توقف طرح ال۹۰ چه تأثيري بر روند واردات خودرو خواهد داشت؟
مسلما توقف توليد ال۹۰ باعث خواهد شد كه از يك سو جلوي پروژه اي كه حداقل ۵۰ درصد آن ساخت داخلي است گرفته شود و از سوي ديگر واردكنندگان C-K-D و خودرو سود ببرند كه اين خود رانت محسوب مي شود. در شرايطي كه در داخل نگراني هايي چون اشتغال، درآمد سرانه و فروش كالاهاي غيرنفتي را داريم، نبايد جلوي اجراي پروژه هايي كه به نفع اقتصاد كشور است گرفته شود. در واقع توقف پروژه به شكل دستوري فقط صورت مسئله را پاك مي كند و راه حل محسوب نمي شود.

گوشت هاي با كيفيت به شكل قاچاق از كشور خارج مي شود
فارس : رئيس هيات مديره اتحاديه گوشت گوسفندي گفت: گوشتهاي باكيفيت داخلي به شكل قاچاق از كشور خارج مي شود.
سيدكاظم صمدي در نشست كميسيون اقتصادي مجمع اصناف توزيعي- خدماتي كه ديروز برگزار شد؛ اظهار داشت: با وجود قاچاق گوشتهاي با كيفيت به خارج از كشور؛ گوشتهاي باكيفيت پايين يا بدون كيفيت براي مصارف داخل كشور استفاده مي شود.
وي افزود: متاسفانه در عرض دو سال گذشته قيمت پوست به جلدي ۲هزار تومان رسيده است.
به گفته رئيس هيات مديره اتحاديه گوشت گوسفندي ،كشتار در كشتارگاههاي مجاز يا غيرمجاز نيز در قيمت پوست تاثيرگذار است.
صمدي تصريح كرد: بر اساس آمار غيررسمي روزانه ۲۰ هزار كشتار با مجوز و به شكل قاچاق در كشور انجام مي شود.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر سومين صادركننده پوست هستيم؛ گفت: سال ۷۳ هر جلد پوست به قيمت ۷ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته مي شد اما متاسفانه در حال حاضر قيمت پوست بسيار كاهش يافته است.

از شنبه آغاز مي شود
ثبت نام براي وام ۱۰ ميليون توماني
مسكن در تهران و شهرهاي بزرگ
مهر: ثبت نام پرداخت وام ده ميليون توماني مسكن در ۱۰ شهر بزرگ كشور از شنبه هفته آينده آغاز مي شود.
شهرهاي تهران، تبريز، مشهد، اصفهان، كرج، شيراز، قم، اهواز، كرمانشاه و اروميه شامل اين طرح مي باشند.
فرم آگاهي ثبت نام پرداخت تسهيلات ۱۰ ميليون توماني خريد مسكن براي شهرهاي بزرگ در روزنامه هاي كثير الانتشار منتشر خواهد شد و متقاضيان مي توانند با اطلاع كامل از اين آگهي درخواست خود را تنها از طريق آدرس اينترنتي WWW.BANK _ Maskan. ir به بانك مسكن ارسال كنند.
براساس اين گزارش، درمرحله نخست اين طرح (ثبت نام براي وام ده ميليون توماني خاص شهرهاي كوچك و متوسط) كه در ۲۸ اسفندماه سال گذشته پايان يافت، تا كنون حدود يك ميليون و ۷۰۰ هزار نفر متقاضي در شهرهاي كوچك و متوسط ثبت نام كرده اند كه البته كار بازگشايي پاكت هاي تقاضا هنوز ادامه دارد.

از دي ماه آغاز مي شود
صادرات گاز ايران به ارمنستان
012459.jpg
ايسنا: برآورد مصرف گاز در سال ۸۵ در زمان اوج مصرف حدود ۵۰۰ ميليون مترمكعب است كه با توجه به ميزان افزايش توليد، كمي كمبود خواهيم داشت.
مهندس سيدرضا كسايي زاده مديرعامل شركت ملي گاز ايران افزود: باتوجه به پيش بيني افزايش مصارف گاز، در زمستان امسال تمهيداتي خواهيم انديشيد تا بيشتر نيروگاه ها و صنايع از سوخت مايع استفاده كنند تا بخشي از كمبودها از اين طريق تامين شود.
وي گفت: به طور مرتب با وزارت نيرو و شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي جلسه داريم و هماهنگي لازم براي تامين سوخت نيروگاه هاي كشور وجود دارد.
كسايي زاده با اشاره به اين كه زمستان امسال ۴۰ تا ۴۵ ميليون مترمكعب گاز به نيروگاه ها تحويل خواهد شد، درخصوص صادرات گاز به ارمنستان كه براساس قرارداد از دي ماه ۸۵ (ژانويه ۲۰۰۷) بايد اجرا شود، خاطرنشان كرد: در حال حاضر خط لوله گاز صادراتي ايران به ارمنستان در حال اجراست كه اميدواريم تا ابتداي ۲۰۰۷ اين خط لوله آماده بهره برداري شود تا در مرحله اول روزانه دو ميليون مترمكعب و در مراحل بعد تا سه ميليون مترمكعب گاز به اين كشور صادر شود.
معاون وزير نفت در امور گاز همچنين درمورد بهره برداري از فازهاي ۶ و ۷ و ۸ پارس جنوبي در مرداد امسال و آماده نبودن خط لوله انتقال گاز آن از عسلويه به آغاجاري كه به منظور تزريق در ميادين نفتي در نظر گرفته شد، تصريح كرد: تمهيداتي داريم كه با شروع توليد فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ گاز آن را دريافت كنيم، براي اين كار نيز خط لوله ۴۲ اينچ از عسلويه به پالايشگاه فجر جم احداث شده كه در اين خط ما ابتدا براي شروع راه اندازي تا ۵۰۰ ميليون فوت مكعب گاز را به پالايشگاه فجر جم منتقل مي كنيم تا هنگامي كه خط ۵۶ اينچ كه ظرفيت بيشتري دارد، تكميل شود.
كسايي زاده همچنين درمورد افزايش سهم گاز در سبد انرژي كشور نيز يادآور شد: در حال حاضر سهم گاز در سبد انرژي كشور به ۶۰ درصد رسيده و پيش بيني مي شود كه تا پايان برنامه چهارم توسعه اين ميزان به ۶۵ تا ۶۸ درصد برسد.

رئيس نيجريايي اوپك:
تهديد عليه ايران موجب نابساماني بازار نفت شده است
مهر: رئيس اوپك مقصر دانستن ايران در نابساماني هاي اخير در بازار نفت و رشد خيره كننده بهاي آن را نادرست عنوان كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ادموند داكورو رئيس اوپك و وزير نفت نيجريه در يك مصاحبه مطبوعاتي اعلام كرد: بهاي نفت تنها در صورتي كاهش خواهد يافت كه مخالفان ايران تهديدات خود عليه اين كشور براي دست برداشتن از فعاليت هاي هسته اي را متوقف سازند.وي همچنين افزود: تشديد مناقشه ميان فلسطين و اسرائيل نيز بر وخامت اوضاع بازار نفت خواهد افزود و كمكي به اوضاع نابسامان آن نخواهد كرد و افزايش هاي اخيري كه بازار نفت تجربه كرد در نتيجه بحران هسته اي ايران به وجود آمده است كه عامل آن بيانيه هاي تهديد آميزي است كه مرتباً عليه اين كشور صادر مي شود.
داكورو كه در مصاحبه اي مطبوعاتي در نيجريه سخن مي گفت، همچنين رشد خيره كننده بهاي نفت در بازارهاي بين المللي را فرصت مناسبي براي كشورهاي عضو اوپك خواند.وي گفت: افزايش بهاي نفت يك امر خارق العاده نيست بلكه عاملي است براي تغيير روندهاي اقتصادي جهاني كه اكنون افزايش قيمت  كالاها را به دنبال داشته است.
وي افزايش قيمت نفت را تنها در صورتي قابل توجيه خواند كه با افزايش در توليد ناخالص داخلي اكثر كشورهاي جهان همراه شود.

گاز ايران مناسب ترين و ارزان ترين
منبع تأمين انرژي پاكستان است
مهر: وزير امور خارجه پاكستان در پاسخ به خبرهاي اخير درباره افزايش فشارهاي آمريكا به اسلام آباد براي كناره گيري از خط لوله گاز ايران، اعلام نمود: انتقال گاز ايران بهترين گزينه براي تامين انرژي پاكستان است و اسلام آباد بر اساس منافع ملي خود قصد ساخت خط لوله گاز ايران را دارد.
به گزارش ديلي تايمز، خورشيد قصوري وزير امور خارجه پاكستان تاكيد كرد: اسلام آباد هيچ طرحي براي كنار كشيدن از پروژه خط لوله گاز ايران ندارد، زيرا اين پروژه بهترين و ارزان ترين گزينه براي تامين انرژي پاكستان است.
قصوري افزود: ما و هندي ها با ايران در رابطه با قيمت گاز مذاكره كرده ايم و زماني كه مسئله قيمت گاز حل شود، اين پروژه آغاز خواهد شد. وي افزود: پاكستان سه راه براي تامين گاز مورد نياز خود دارد: ايران، تركمنستان و قطر؛ اما ما به ساخت خط لوله گاز ايران متعهد هستيم زيرا آن را محتمل ترين گزينه مي دانيم. ما گزينه هاي ديگري نيز داريم اما نهايتا بر اساس منافعمان تصميم  خواهيم گرفت.
پيش از اين نشريه خليج تايمز امارات متحده عربي به نقل از مقامات وزارت انرژي پاكستان از تشديد فشارهاي آمريكا بر اسلام آباد به منظور كناره گيري از پروژه خط لوله گاز ايران خبر داده بود.

مذاكرات طرف هاي ايراني و فرانسوي براي حل مشكل صادرات ال - ۹۰
رنو: شرايط ايران براي توليد ال ۹۰ قابل پذيرش است
گروه اقتصادي : به دنبال تصميم اخير وزير صنايع مبني بر توقف اجراي پروژه ال ،۹۰ مديركل دفتر ماشين سازي و نيرومحركه وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: براساس اين قرارداد ايران بازار خود را واگذار مي كند، لذا بايد در ازاي اين واگذاري سهم متناسبي از بازار بين المللي را در اختيار بگيرد.
حسن كابلي افزود: در واقع طرف فرانسوي بايد متقاعد شود كه ايران سهمي قابل انتظار از صادرات ال ۹۰ به خارج از كشور را در اختيار داشته باشد.
وي خواسته هاي مجلس درخصوص قرارداد ال۹۰ را به حق توصيف كرد و در عين حال گفت: جلوي ضرر هرجا گرفته شود منفعت است.
تأمين منابع ملي شرط اول
در عين حال معاون اقتصادي و امور بين الملل وزارت صنايع و معادن نيز در اين زمينه به فارس گفت: اصل قرارداد ال۹۰ از نظر دولت هنوز تنفيذ و نهايي نشده است.
محسن شاطرزاده افزود اصل قرارداد ال۹۰ از نظر دولت هنوز تنفيذ و نهايي نشده و به همين دليل نيز براي اجرا، ابلاغ نشده است.
وي گفت: اكنون دو طرف ايراني و فرانسوي در حال مذاكره براي نهايي كردن قرارداد ال۹۰ هستند و هر زمان اين قرارداد نهايي شد، پيشرفت كار بر اساس آن خواهد بود.وي در ارتباط با قراردادهايي كه تاكنون در قالب پروژه ال ۹۰ با قطعه سازان خودرو امضا شده است، خاطرنشان كرد: شركت رنو- پارس براي صرفه جويي در زمانبندي اجراي پروژه ال ،۹۰ براي انعقاد قرارداد با قطعه سازان پيش دستي كرده و اين قراردادها ربطي به اصل قرارداد ال ۹۰ ندارد.
وي گفت: تا امروز هيچ مسئولي اعلام نكرده كه قرارداد ال ۹۰ براي اجرا ابلاغ شده است.
شاطرزاده يادآور شد: نقطه نظرات مركز پژوهشهاي مجلس درمورد پروژه ال۹۰ بايد در اين قرارداد اعمال شود و اكنون مذاكرات براي نهايي كردن قرارداد در جريان است.
وي اضافه كرد: طرف فرانسوي اگر مي خواهد از بازار ما استفاده كند بايد شرايط ما را هم بپذيرد.
به گفته شاطرزاده، ايران خواستار اصلاح حدود چهار مورد از محورهاي قرارداد ال۹۰ است و مهمترين آن بحث صادراتي پروژه است كه بايد ۲۰درصد صادرات براي آن در نظر گرفته شود.
معاون اقتصادي و امور بين الملل وزارت صنايع و معادن درمورد پيش بيني زمان آغاز به كار قرارداد ال ۹۰ نيز اظهار كرد: مذاكرات تجاري و صنعتي فراز و نشيب زيادي دارد، ما به دنبال تامين منافع ملي كشور هستيم و اگر منافع ملي كشور تأمين شود، قرارداد ال ۹۰ نهايي مي شود، در غير اين صورت، ما هيچ وقت به دنبال قراردادي كه منافع ملي ما را تأمين نكند، نمي رويم. به گفته وي شرط اصلي در قرارداد ال۹۰ تأمين منافع ملي كشور است.
توليد ال۹۰ پاييز امسال
در چنين شرايطي دفتر رنو در تهران اعلام كرد كه اميدواريم توليد ال۹۰ تا پاييز امسال در ايران آغاز شود.
مسئول دفتر فوق افزود: هم اكنون در حال مذاكرات فشرده با مقامات دولت ايران هستيم و اميدواريم تا چند روز آينده مشكلات حل شود.
رنو شرايط را پذيرفت
شركت خودروسازي رنو با تكذيب خبر مربوط به تعليق پروژه توليد لوگان در ايران از قابل پذيرش بودن درخواست دولت ايران براي صادرات بخشي از خودروهاي لوگان توليدي در ايران از سوي شركت رنو و شركاي ايراني اش خبر داد.به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آسوشيتد پرس، شركت خودروسازي رنوي فرانسه خبرهاي مربوط به تأكيد دولت ايران براي برخورداري ايران از بخشي از بازار صادراتي رنو را تائيد كرد.اين شركت در عين حال گزارش هاي منتشره درمورد معلق شدن طرح توليد خودروي لوگان سيدان در ايران را تكذيب نمود.
اندرو بويله، سخنگوي شركت رنو گفت: «اين شركت به همراه شريك ايراني خود (ايدكو) در حال مطالعه تقاضاي دولت ايران براي صادرات بخشي از خودروهاي لوگان توليدي در ايران هستند.»وي گفت: دولت ايران تأكيد دارد تا از هر پنج خودروي توليدي لوگان در ايران يك خودرو به خارج صادر شود.
بويله كل مبلغي كه شركت رنو براي اين پروژه در ايران سرمايه گذاري كرده است را ۷۰ ميليون يورو و جمع مبلغ سرمايه گذاري شده از سوي طرف ايراني را ۲۰۰ ميليون يورو اعلام كرد.
براساس اين گزارش وزارت صنايع ايران طرح توليد لوگان در ايران را به حالت تعليق در آورده است تا شركت مشترك سازنده با نظر دولت ايران درمورد صادرات بخشي از خودروي توليدي اين شركت به خارج موافقت كند.
بويله در اين زمينه گفت «دولت ايران بر صادرات لوگان تأكيد دارد و ما در حال مطالعه راه حل هاي ممكن در اين زمينه هستيم.»
وي افزود: «پروژه لوگان در ايران مسير طبيعي خود را طي مي كند و ما به همراه شركاي ايراني خود به سرمايه گذاري و فعاليت هاي توليدي ادامه مي دهيم تا در نيمه دوم سال ۲۰۰۶ توليدات لوگان (ال ۹۰) راهي بازار ايران شود.»
قرارداد ال ۹۰ بايد محقق شود
درهمين زمينه رييس كميسيون صنايع مجلس نيز گفت: وزير صنايع روز سه شنبه براي پاسخگويي به سئوال دو نفر از نمايندگان و توضيح درمورد علت كند شدن ساخت خودروي ال _ ۹۰ به كميسيون صنايع خواهد آمد.
سيدمصطفي هاشمي در پاسخ به پرسشي درخصوص متوقف شدن ساخت قطعات خودروي ال _ ۹۰ تصريح كرد: قطعه سازان به كار خود ادامه مي دهند، ولي مونتاژ قطعات توسط شركت سايپا و ايران خودرو متوقف شده است.
وي ادامه داد: درخصوص علت صدور دستور براي توقف ساخت ال _ ۹۰ و بحث صادرات به خارج از كشور نيز از وزير صنايع توضيح خواهيم خواست.
وي در پاسخ به پرسشي درخصوص اختلافات طرف قرارداد ال _ ۹۰ با شركت فرانسوي عنوان كرد: قرارداد بايد محقق شود و طرفين قرارداد بايد نسبت به اجراي مفاد قرارداد ملزم باشند و آن را اجرا كنند، كه اگر در مفاد قرارداد مشكلاتي باشد بايد آن را رفع كنند، اما اين موجب فسخ قرارداد نمي شود.

۱۰۰ هزار واحد مسكوني خالي از سكنه در تهران وجود دارد
012462.jpg
فارس: برآوردهاي كارشناسان نشان مي دهد كه تعداد واحدهاي خالي از سكنه در تهران بين ۸۰ هزار تا ۱۰۰ هزار واحد مسكوني است.
براساس آخرين سرشماري عمومي نفوس و مسكن مركز آمار ايران در سال ۱۳۷۵ ، ۲۱ درصد خانوارهاي شهري كه تعداد آنها يك ميليون و ۶۵۶ هزار و ۹۳۶ نفر مي باشد نيز اجاره نشين بوده اند كه اين ميزان در سالهاي اخير به شكل قابل توجهي افزايش يافته است.
بنابراين گزارش، در راستاي قانون تشويق، احداث و عرضه واحدهاي مسكوني استيجاري، مصوب سال ،۷۷ براي احداث بالغ بر ۱۰۵ هزار واحد مسكوني استيجاري اعم از دولتي و خصوصي در زمين هاي متعلق به سازمان ملي زمين و مسكن، برنامه ريزي و وارد مرحله اجرا شده است.
آمارهاي مركز پژوهشهاي مجلس حاكي است: بخش دولتي تاكنون به منظور احداث ۸۸ هزار و ۵۴۳ واحد استيجاري قرارداد منعقد كرده كه ۵۶ هزار و ۸۷۸ واحد آن به پايان رسيده و به متقاضيان واگذار شده است.
بخش خصوصي نيز قرارداد احداث ۱۷ هزار ۲۵۳ واحد مسكوني را در دستور كار خود دارد كه از اين ميزان ساخت تعداد ۲ هزار و ۹۸۰ واحد آن خاتمه يافته است.

نمايش دستاوردهاي علمي - صنعتي
در بخش خودروهاي گازسوز
گروه اقتصادي : همزمان با برگزاري يازدهمين نمايشگاه بين المللي نفت، گاز و پتروشيمي در محل نمايشگاه هاي بين المللي تهران (۳۱ فروردين لغايت ۳ ارديبهشت ۸۵) سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور با همكاري دست اندركاران صنعت CNG آخرين دست آوردهاي علمي و صنعتي كشور در خصوص توليد خودروهاي گازساز و صنعت CNG را به معرض نمايش گذاشته است.
همچنين در طول مدت برگزاري نمايشگاه، پيش فروش خودروهاي گاز سوز كارخانه اي ايران خودرو و سايپا با شرايط ويژه، در غرفه اين سازمان انجام خواهد شد.

قيمت طلا و ارز
012522.jpg

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |