پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۴ - Apr 20, 2006
چاقو، قيچي و تفنگ ۴۰۰ ساله زنجان با شهرت جهاني
012525.jpg
012528.jpg
زنجان - زنجان به عنوان مهد صنعت چاقو سازي كشور، از ديرباز مطرح بوده و چاقوئي كه به دست استادان زنجاني ساخته مي شود علاوه بر ساخت زيبا و ظريف،كيفيت ضد زنگ بودن را هم دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، زنجان از قرن دهم هجري قمري تا به امروز مهد صنعت چاقو سازي در ايران است.
هر توريست و يا گردشگري كه پا به زنجان مي گذارد، شايد اولين جايي را كه سراغ مي گيرد فروشگاه هاي فروش چاقو است.
استاد يحيي،از استادان چاقو ساز زنجان، ۹۰ سال پيش بر رونق و اعتلاي اين صنعت افزود. از اساتيد سرشناسي كه ساليان دراز عمر خود را براي بقاي اين صنعت واگذاشته اند، مي توان ازاستاد حسين فرجيان سيدزنجاني، هادي كوهساري، استاد رزاق حسن فاروسي، محمدعلي زنجاني و علي ايراني ياد كرد. ظرافت كاري و دقت عمل آنان به اين صنعت هويت و امتيازي جهانگير بخشيد.
چاقوسازي در زنجان با ويژگي هايي همچون ظرافت، تناسب، آبكاري تيغه و قدرت برش همراه است.
مصالحي كه در توليد چاقوهاي زنجان به كار مي روند متنوع است.
تيغه چاقوهاي توليدي عموماً از جنس فولاد سخت بريده مي شود و پس از حرارت دادن در كوره، با مهارتي ويژه كوبيده شده، سپس ساييده و سيقل داده مي شود.
آستر چاقوها از جنس آهن و يا برنج است و رويه آن را اغلب از شاخ حيوانات به ويژه شاخ گوزن تهيه مي كنند.
ظرافت چاقوهاي زنجان در عين استفاده از مصالح مرغوب، به دليل مهارت صنعتگران و استادان اين رشته از صنايع دستي است به طوريكه وقتي به چاقوهاي دست ساز نگاه مي كنيد نمي توانيد تشخيص بدهيد كه تيغه و لولاي آن در كدام قسمت به هم اتصال پيدا كرده است و همچنين فرم، تناسب منطقي در ابعاد تيغه و دسته و غلاف آنها، نشان زبردستي استادكاران سازنده است.
آبكاري تيغه نيز مهارت و هنر ويژه اي را مي طلبد كه آن هم مستلزم تجربه فراوان است.بسياري از چاقوهايي كه توسط استادان قديمي ساخته شده، هم اكنون در اكثر موزه هاي كشور نگهداري مي شوند كه باعث افتخار و سربلندي اين سرزمين است.
البته چاقوسازان زنجاني در كنار چاقوسازي، به قيچي سازي، تفنگ سازي و چخماق سازي نيز مي پردازند.
چاقوها به دو دسته تقسيم مي شوند: ۱- چاقوي ساده يا معمولي ( كه از دو قسمت تيغه و قبضه تشكيل شده و قبضه آن معمولا ازشاخ بز ساخته مي شود) ۲-چاقوي مركب و پيچيده كه خود، انواع مختلف دارد.
الف) چاقوي فنري يا قلم تراش: چاقويي است كه فنري در قبضه آن تعبيه شده كه علاوه بر دادن حالت ارتجاعي به تيغه،از تاشدن بي مورد خودداري مي كند. اين چاقو ها به شكل هاي پرنده، تفنگ، ماشين، خودكار و... ساخته مي شود.
ب) چاقوي ضامن دار معمولي: اين چاقو در انتهاي قبضه داراي ضامن برآمده است كه با فشار دادن آن، ضامن تيغه را رها كرده و چاقو باز مي شود.
ج) چاقوي ضامن دار مغزي: همان چاقوي ضامن دار نوع اول است با اين تفاوت كه ضامن آن در داخل دسته مستتر شده و ديده نمي شود.
د) چاقوي ضامن دار فشاري: در اين نوع چاقو، زماني كه بسته است فنري به تيغه تكيه داده و تيغه را دايم به حالت پرتاب نگه مي دارد و با فشار دادن ضامن، چاقو با تمام سرعت باز مي شود.
به غير از اين چاقو، چاقوهاي شكاري، انواع كارد آشپزخانه و صحرايي، قمه، دشنه و قداره در اندازه هاي گوناگون نيز ساخته مي شود.
اما اين صنعت منحصر به فرد و زيبا اكنون در ميان هجوم چاقوهاي خارجي و شايد بي كيفيت قرار گرفته و چاقوهاي وارداتي، هنر و استعداد و خلاقيت صنعتگران زنجاني را مورد تائيد قرار داده است.
اميد كه با حمايت مسئولان و به ويژه سازمان صنايع دستي، اين صنعت را در موزه ها جستجو نكنيم و حسرت شنيدن آواي چكش هاي استادان را به خاطره ها نسپاريم.

قالي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان در تبريز بافته شد
تبريز- قالي  مسابقات  فوتبال  جام  جهاني  سال  ۲۰۰۶ ميلادي  آلمان  به  صورت  برجسته توسط يك  هنرمند تبريزي  بافته  شد.
حسين  كاظمي حامد كه  پيش  از اين  قالي هاي  ويژه  جام  جهاني  ۱۹۹۸ فرانسه  و۲۰۰۲ ژاپن  و كره  جنوبي  را بافته  است ، علاقه شخصي و تشويق هاي مردم پس از بافت فرش هاي  قبلي  را، انگيزه  خود در بافت  قالي  مزبور عنوان  كرد.
وي  اندازه  قالي را دو متر در ۵/ ۲ متر به صورت رج  ۵۰ عنوان  كرد كه  داراي دو ميليون  و ۴۱۵ گره  تركي  بوده  و در بافت  آن از حدود ۱۲۰ نوع  رنگ  استفاده شده  است .
كاظمي درباره  طرح  قالي  فوق  گفت : در اين  قالي  پرچم هاي  ۳۲ تيم  حاضر در مسابقات  جام  جهاني  ۲۰۰۶ به  صورت  گروه  بندي  در دو طرف  سمت  راست  و چپ  حاشيه فرش  قرار گرفته  است .
وي  افزود: كاپ  جام  جهاني ، تصاوير سپ  بلاتر رئيس  فيفا و فرانتس  بكن  بايرمسئول  برگزاري  جام  جهاني ، ورزشگاه  برلين ، محل  برگزاري  بازي  افتتاحيه  و نيزتصوير دروازه  براندنو برلين  در قالي  مزبور جاي  گرفته  است .كاظمي اضافه  كرد: در دو طرف  سمت  راست  و چپ  قسمت  بالايي  قالي  پرچم  هاي  آلمان  و جمهوري  اسلامي ايران  به  همراه  نماد جام  جهاني  ۲۰۰۶ و نشان  فيفا گنجانده شده  است .
در طرف هاي  سمت  راست  و چپ  قسمت  پاييني  فرش  نيز تصاوير سربازان  تخت  جمشيد مشاهده  مي شود.اين قالي قرار است پيش  از شروع  بازي هاي  جام  جهاني  به  آلمان برده  شود.

همايش يادگيري الكترونيك در زنجان برگزار مي شود
گروه شهرستانها: همايش يادگيري الكترونيك روزهاي سوم و چهارم خرداد ماه سال جاري در دانشگاه زنجان برگزار خواهد شد.
دكتر خادمي معاون آموزشي دانشگاه زنجان و رئيس همايش در مصاحبه اي با بيان اين كه اين همايش گامي ابتدايي براي تحقق «مديريت دانايي محور» است گفت: زماني شايد تصور تبديل آگاهي و دانايي به ارزشي افزوده بعيد به نظر مي رسيد اما اكنون كه شرايط تبديل جوامع صنعتي به جوامع اطلاعاتي فراهم شده است، اطلاعات، دانش و آگاهي كه بنيادي ترين دارايي جوامع و انسان ها هستند، مبناي شاخصه هاي اصلي توسعه يافتگي ملت ها قرار گرفته است. چنين فضايي، خودبه خود دانايي را جايگزين ثروت هاي مادي و فيزيكي كرده تا جايي كه همراه با انتقال قدرت دانايي محور شكل دگرگون شده آن در قالب فناوري اطلاعات جديد نيز انتقال مي يابد.

جشنواره پخت غذاهاي سنتي و دريايي در بندر كُنگ
012534.jpg
بندر كُنگ- بانوان بندر كُنگ در جشنواره پخت غذاهاي سنتي و دريايي كه هفته گذشته بر پا شد حضوري فعال داشتند.
بانوان  بندر كُنگ  با شركت  در اولين  جشنواره  پخت  غذاهاي  سنتي  و دريايي،  هنر آشپزي  خود را به  رقابت  گذاشتند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر ۱۸۸ نفر از بانوان  بندركُنگ  در اين  جشنواره  ۶ نوع  غذاي  سنتي  و دريايي  پختند كه در پايان    ۳۶ نفر آنان  كه  سرعت  و دقت  بيشتري  در پخت  غذا داشتند برتر شناخته  شدند.
خانم  قاسمي  مسئول  جمعيت  بانوان  بندركُنگ  هدف  از برگزاري  اين  جشنواره  را معرفي  غذاهاي  سنتي  و دريايي  منطقه  اعلام  كرد و گفت  بانوان  بندر كُنگ  در اين  جشنواره  پخت  ۶ نوع  غذاي  محلي  به  نام  هاي  خم  فروش ، هريصه، گوبولي  ، كلمبا، گري  سات  و حلوا مسقطي  را به  رقابت  گذاشتند.
براي پخت غذاي كلمبا، از ماهي استفاده مي شود. غذاي هريصه با گندم و گوشت پخت مي شود، در گوبولي، برنج و گوشت مورد استفاده است.
همچنين گري سات را با آرد و شيره خرما مي پزند و حلوا مسقطي و خم فروشي هم نوعي حلواي شيرين است.

جابه جايي شبكه آب پلدختر، ۲ ميليارد ريال اعتبار نياز دارد
پلدختر _ خبرنگار همشهري: براساس برآورد كارشناسان، جابه جايي شبكه آب شهر پلدختر به بيش از يك ميليارد و ۹۵۰ ميليون ريال اعتبار نياز دارد.
فضل اله موسوي مدير اداره آب و فاضلاب شهرستان پلدختر با اعلام اين مطلب گفت: خط انتقال آب آشاميدني پلدختر در مسير جاده ترانزيتي قرار دارد كه در معرض خطر جدي تصادف و برخورد وسايل نقليه سنگين و در بعضي از مسيرها در خطر سيلاب قرار دارد.
وي افزود: سيل سال گذشته ۲/۵ ميليارد ريال به شبكه توزيع آب و خط انتقال آب آشاميدني پلدختر خسارت وارد كرد.
وي تصريح كرد: سيل، موجب تخريب ۲۰۰ متر از لوله اصلي در مسير پل قديم كه شبكه آب آشاميدني مناطق شرقي و غربي شهر پلدختر را به هم وصل مي كرد، شد. به همين دليل در حال حاضر امكان ذخيره سازي آب از طريق مخازن وجود ندارد. مدير اداره آب و فاضلاب پلدختر گفت: در صورت تأمين اعتبار مورد نياز و مصالح لازم، در حداقل زمان ممكن مسئله بازسازي كامل شبكه صورت مي گيرد.

مركز تحقيقات چاي هشدار داد:
كشت مختلط چاي و مركبات مضر است
012537.jpg
رشت- مسئول مركز تحقيقات چاي كشور معتقد است: خودكفايي در توليد چاي به علت نبود امكان توسعه سطح زير كشت در باغ هاي چاي مقدور نيست.
ميرحسيني مقدم در گفتگو با ايسنا اعلام كرد: در حالي كه مصرف سرانه چاي در ايران ۱۰۰ هزار تن است، فقط حدود ۳۵ هزار تن چاي خشك كيفي قابل استفاده در كشور توليد مي شود بنابراين به اجبار نياز به واردات چاي داريم.
او گفت: واردات چاي مورد نياز بايد طبق فرمول حساب شده با نظارت دولت، يك سازمان فني و متولي صورت گيرد و با اختلاطي كه صورت مي گيرد به دست مصرف كننده برسد.
ميرحسيني مقدم افزود: در حدود پنج تا ۶ هكتار از زمين هاي منطقه پونل رضوان شهر تا عباس آباد آستارا براي توسعه كشت چاي در آينده مناسب است.
وي افزود: احداث مجتمع باغ -كارخانه در زمين هاي بلا استفاده كه جنگل كاري در آن مقرون به صرفه نيست، در رفع مشكل بيكاري و فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي نقش بسزايي دارد.
مسئول مركز تحقيقات چاي كشور خاطرنشان كرد: به دنبال طرح اصلاح ساختار چاي و متضرر شدن چايكاران، آنان به كشت مختلط چاي و مركبات (به عنوان محصول كمكي در كنار توليد چاي) در باغ هاي چاي روي آوردند كه اين روش مناسب نيست.
او از وجود آفات مشترك مركبات و چاي، مصرف كود و ساير مواد شيميايي براي محصول مركبات در حالي كه محصول چاي به آن نياز ندارد، به عنوان مضرات اجراي اين طرح نام برد و از چايكاران خواست براي بقاي صنعت چاي و ارتقاي سطح كيفي و كمي توليد از كشت دوگانه در مزارع چاي خودداري كنند.

ضرورت الحاق اسكله ها و بنادر
به منطقه آزاد تجاري چابهار
012531.jpg
چابهار - در صورتي كه اسكله ها و بنادر چابهار به منطقه آزاد چابهار الحاق نشود دست يافتن به اهداف توسعه ترانزيت در برنامه چهارم توسعه امكان پذير نخواهد بود.
مدير عامل منطقه آزاد چابهار در مصاحبه با واحد مركزي خبر با بيان اين مطلب به سرمايه گذاري هاي كلان در بنادر كشورهاي همسايه براي توسعه ترانزيت و تجارت اشاره كرد و افزود: در صورت تصويب لايحه افزايش محدوده منطقه آزاد چابهار در مجلس گام مؤثري در استفاده از توانمنديهاي ترانزيتي منطقه برداشته مي شود.محمد سعيد توكل منطقه آزاد چابهار را داراي قابليت هاي مناسب براي ترانزيت چند ميليارد دلاري در سال دانست و گفت :مي توان با سرمايه گذاري مناسب در توسعه بنادر ايجاد فرودگاه بين المللي و شبكه راه آهن سراسري و جاده ترانزيتي طرح توسعه محور شرق را تحقق بخشيد.

بيماري قارچي، باغ هاي ميوه سميرم را تهديد مي كند
گروه شهرستانها: جهاد كشاورزي سميرم نسبت به شيوع بيماري قارچي خطرناك «شانكر سيتو سبوراني» در باغ هاي ميوه اين شهرستان هشدار داد و از كشاورزان خواست نسبت به مبارزه با اين آفت، به سرعت دست به كار شوند. به گزارش روابط عمومي جهاد كشاورزي سميرم، بيماري مذكور تا به حال خسارات زيادي به باغداران وارد كرده است. اين بيماري به همه نوع درختان سيب، اعم از قرمز، گلدن و گلاب آسيب مي رساند و ميوه ها، رنگ، طعم، وزن و شادابي خود را از دست مي دهند.
راه هاي مبارزه با آفت و نوع سمي كه كشاورزان بايد به كار گيرند، در خبر دريافتي مشخص نشده است.

نقاط فرسوده بروجرد بازسازي مي شود
بروجرد- رئيس  شوراي  اسلامي شهر بروجرد گفت : نقاط قديمي و فرسوده  اين  شهر اصلاح و بازسازي  خواهد شد.
سيد علي محمد موسوي  ظفر   در گفت وگو با ايرنا افزود: به  منظور بازسازي  نقاط و بافت هاي  فرسوده  اين  شهر درخواست  وام  كلاني  از وزارت  كشور و بنياد مسكن  شده  كه  با تخصيص  آن  و شروع  بازسازي ،تحول  مهمي  در بافت هاي  قديمي از نظر استحكام سازي  ايجاد خواهد شد.
وي  تأكيد كرد: شهر بروجرد به  دليل  قرار گرفتن  روي  گسل  نيازمند توجه  بيشتر در نحوه  ساخت  و سازها و مقاوم سازي  است  و همه  مسئولان  كشور بايد به  اين  مهم  توجه  خاصي  داشته  باشند.
وي  اظهار داشت : هم  اكنون  نقاط قديمي  بروجرد به  گونه اي  شكل  گرفته اند كه به  هنگام  وقوع  حوادثي  نظير زمين  لرزه  و آتش  سوزي  امكان  ورود ماشين هاي  امداد و نجات  و خدمات  رساني  به  آنها وجود ندارد.وي  ادامه  داد: بافت هاي  قديمي  در صورت  تأمين  اعتبار به  گونه اي  بازسازي  مي شوند كه  علاوه  بر استحكام سازي  از نظر دسترسي  به  هنگام  وقوع  حادثه ، همه جوانب  كار در نظر گرفته  مي شود.
موسوي  ظفر يادآور شد: واحدهاي  مسكوني  كه  در زلزله  اخير دچار آسيب  شده  و در مناطق  قديمي و كوچه هاي  باريك  قرار گرفته  باشند با رعايت  طرح  تفصيلي و اصول  شهرسازي  مجدداً احداث  خواهند شد.
وي  تصريح  كرد: هيچ  مالكي  حق  ندارد بدون  در نظر گرفتن  اصول  شهرسازي  اقدام  به  ساخت  مجدد بناي  تخريب  شده  از زلزله  نمايد.رئيس  شوراي  اسلامي شهر بروجرد خاطر نشان  كرد: هم  اكنون  حدود ۷۰ درصد از واحدهاي  مسكوني  اين  شهر داراي  بافتي  قديمي و فرسوده اند كه  بازسازي  و مقاوم سازي  آنها ضروري  است .

سهميه آرد نانوايان متخلف پلدختر كاهش يافت
پلدختر-خبرنگار همشهري:نانوايان متخلف پلدختر به جريمه و كسر سهميه آرد محكوم شدند. كميسيون تعزيرات اين شهرستان در جلسه هفته اخير خود، ۹واحد نانوايي را به علت تعطيلي خودسرانه، عدم رعايت مسائل بهداشتي، كم فروشي و نامرغوبي نان به جريمه نقدي و كسر سهميه روزهايي كه خودسرانه تعطيل كرده اند محكوم كرد. در اين نشست، بر ضرورت راه اندازي واحد توليد نان فانتزي و سنگك در پلدختر تأكيد شد.

عدم پرداخت ديه منجر به نزاع
بين ساكنان دو روستاي اسدآباد شد
همدان _ خبرنگار همشهري: در يك درگيري بين دو طايفه مولوي و فلاح در روستاي كجين اسد آباد همدان زني ۴۵ ساله از طايفه مولوي فوت كرد و ۷ نفر ديگر مجروح و به بيمارستان منتقل شدند.
همچنين در اين درگيري ۱۹ نفر از طرفين درگيري توسط مأموران انتظامي دستگير و دو قبضه سلاح شكاري و يك قبضه كلت كمري از آنان كشف و ضبط شد.علت اين نزاع دسته جمعي، اختلافات قبلي مربوط به عدم پرداخت ديه ناشي از يك درگيري ديگر در سه سال پيش بوده است!

۱۹ اداره ارشاد جديد در آذربايجان شرقي راه اندازي مي شود
تبريز _ خبرنگار همشهري: به منظور گسترش فرهنگ و هنر و ترويج هنرهاي هفت گانه، در ۱۹ شهر آذربايجان شرقي، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تأسيس مي شود.
احمدي منش مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در نخستين نشست مطبوعاتي خود با اعلام اين خبر افزود: با در نظر گرفتن تاريخ و فرهنگ استان، تلاش مي كنيم با جلب همراهي انديشمندان و هنرمندان و روزنامه نگاران، فرهنگ و هنر استان را به جايگاه شايسته خود برسانيم. وي افزود: در اين زمينه، اقداماتي نيز صورت گرفته است كه از جمله مي توان به دريافت بودجه مناسب براي به انجام رساندن كارهاي ساختماني مجتمع سينمايي تبريز كه سالها راكد بود، اشاره كرد و اميدواريم تا پايان تيرماه سال جاري، اين مجتمع بزرگ هنري، آماده بهره برداري  شود. احمدي منش در مورد توسعه مقبره الشعراي تبريز كه در آن پيكر ۴۰۰ شاعر كشور دفن شده است، گفت: در سال گذشته ۲۰۰ ميليون تومان اعتبار براي سامان دادن به مقبره الشعرا اختصاص يافته بود كه متأسفانه هنوز جذب نشده است، اما اينك با پيگيري جدي مصمم هستيم اين اعتبار را دريافت كنيم.

رتبه اول كشور براي مقاله يك دانش آموز بنابي
بناب _ خبرنگار همشهري: رقيه خرسندي دانش آموز بنابي و عضو كانون محدثه اين شهرستان رتبه اول كشور را كسب كرد.
معاون آموزش و پرورش بناب موفقيت اين دانش آموز را افتخاري براي مردم اين شهر توصيف كرد و خواهان تشويق مربيان كانون محدثه شد.
ابراهيم خليل نوريان افزود: فاروقه بهرامي اقدم دبير آموزش و پرورش بناب نيز با ارائه مقاله پژوهشي تحت عنوان «بررسي نقش مشاركت فرهنگيان بسيجي در حوزه خدمات امدادي اجتماعي و ميزان اثربخشي آن در عرصه آموزش و پرورش» رتبه نخست سومين جشنواره علمي، پژوهشي، بسيج فرهنگيان استان را از آن خود كرد.

زوج هاي دانشجويي گرمسار، خط تلفن ثابت هديه گرفتند
گرمسار- همزمان با ميلاد مبارك حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق(ع)، جشن ازدواج ۸۸ دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار برگزار شد.
در اين جشن كه دانشجويان و خانواده هاي آنان حضور داشتند، از سوي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه به هر كدام از زوج ها يك عدد سكه تمام بهار آزادي هديه شد. همچنين به هر يك از اين زوجها يك خط تلفن ثابت، تسهيلات دانشگاهي و لوازم آشپزخانه هديه داده شد.

تجهيز اتوبوس هاي شهر دزفول به كولر
دزفول _ خبرنگار همشهري: به منظور رفاه حال شهروندان دزفولي در گرماي طاقت فرساي خوزستان، تعدادي از اتوبوس هاي شهري دزفول، كولردار شد.
مهندس ارادي شهردار دزفول با اعلام اين خبر گفت:اين اتوبوس ها از نوع بنز مدل ۴۵۷ مي باشد كه با صرف اعتباري معادل ۴ ميليارد ريال توسط شهرداري دزفول خريداري شده و در مسيرهاي مختلف به كار گرفته شده است. قرار است تا پايان سال جاري تعداد اتوبوس هاي مجهز به كولر در اين شهر افزوده شود.

گشايش مركز مشاوره كنترل استعمال دخانيات در شاهرود
شاهرود- نخستين مركز مشاوره كنترل استعمال دخانيات استان سمنان، در محل درمانگاه شهرك انقلاب شاهرود فعاليت خود را آغاز كرد.
نمونه هايي از اين مراكز تاكنون در چند استان ديگر به صورت آزمايشي راه اندازي شده است. رئيس مركز بهداشت شاهرود هدف از فعاليت اين مراكز را، اقدامات آموزشي و مشاوره اي در زمينه كنترل مصرف دخانيات دانست. ارايه اين خدمات در شاهرود با همكاري و نظارت معاونت بهداشتي دانشكده علوم پزشكي و كارشناسان ستادي بهداشت محيط، انجام مي شود. دوره هاي آموزشي ترك كوتاه مدت دخانيات در اين مركز مطابق با آخرين روشهاي علمي انجام مي گيرد و خدمات مشاوره اي و درماني آن رايگان است.معتادان به سيگار در شاهرود در صورت مراجعه به اين مركز، طي دو ماه قادر به ترك مصرف سيگار خواهند شد.

برداشت ۱۴ هزار تن فندق در رودسر
012540.jpg
رشت- مدير جهاد كشاورزي رودسر گفت: فندق كاران اشكورات رحيم آباد رودسر سال گذشته ۱۴ هزار تن فندق توليد كردند.
امير جانبازي در گفت وگو با ايرنا افزود: اين ميزان فندق توسط چهار هزار خانوار فندق كار برداشت و به بازار مصرف عرضه شده است.وي اضافه كرد: سطح زير كشت اين محصول در مناطق اشكورات رودسر ۱۲ هزار هكتار است.

بازسازي كانال آبرساني سد سفيدرود گيلان
رشت- با پايان يافتن كاربازسازي كانال راست سد سفيدرود، آبرساني با شاليزارهاي شهرهاي شرق استان گيلان از آن هفته از سر گرفته شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، مدير عامل شركت آب منطقه اي گيلان با اعلام اين خبر گفت: بر اثر رانش زمين در اسفند پارسال حدود ۲ ميليارد ريال به اين كانال خسارت وارد شده بود.
حقيقت افزود: با بازسازي كانال راست سد سفيدرود، آب ۶۰ هزار هكتار از شاليزارهاي شهرهاي سياهكل، لاهيجان، لنگرود و آستانه اشرفيه تامين شد.

انفجار مين در سردشت، ۴ كشته و زخمي داشت
سردشت- بر اثر انفجار دو قبضه مين باقي مانده از دوران دفاع مقدس در شهرستان سردشت، يك نفر كشته و سه نفر ديگر بشدت مجروح شدند.
حادثه در اطراف روستاي «كنه مشكه» از توابع سردشت بوقوع پيوست كه بر اثر آن يك جوان ۲۰ ساله به نام عثمان عبدالهي كشته شد و سه جوان ۱۶ و ۱۷ ساله به نام هاي كامران و امير خيالي و رحمت عبدالهي مجروح شدند.افراد زخمي شده كه از ناحيه دست و پا و صورت آسيب ديده اند به دليل شدت جراحات وارده به اروميه اعزام شدند.

اهالي ۱۲ روستاي آذربايجان شرقي نقل مكان مي كنند
تبريز _ خبرنگار همشهري: تا پايان برنامه چهارم توسعه ،اهالي ۱۲ روستاي آذربايجان شرقي نقل مكان مي كنند.
مدير كل بنياد مسكن آذربايجان شرقي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: اين اقدام به منظور ساماندهي رودخانه هاي داخل محدوده صورت مي گيرد و براي اجراي آن مبلغ يك ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته است.
محمدي در ادامه گفت: در برنامه چهارم توسعه همچنين براي يك هزار و ۱۶۷ روستا طرح هادي تهيه مي شود.او در بخش ديگري از اين گفتگو اضافه كرد: به موجب مصوبه دولت، با اعتباري افزون بر ۶۰ ميليارد ريال ۱۲ هزار واحد مسكوني در سطح شهرها و روستاهايي كه كمتر از ۱۲ هزار نفر جمعيت دارند، احداث مي شود و در همين ارتباط از ابتداي سال جاري معرفي متقاضيان دريافت تسهيلات به بانكهاي عامل شروع شده است.

برپايي نمايشگاه گروهي كاريكاتور در رشت
رشت _ خبرنگار همشهري: نمايشگاهي از آثار هنرمندان كاريكاتوريست استان گيلان در مجتمع فرهنگي _ هنري خاتم الانبياء(ص) رشت برپا شد. چهل اثر در اين نمايشگاه با عنوان «توهين به مقدسات ممنوع» به نمايش گذاشته شده است. نمايشگاه تا هفتم ارديبهشت داير است.
دو فرآورده گوشتي در بجنورد غيراستاندارد اعلام شد
بجنورد _ اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي خراسان شمالي نسبت به مصرف دو فرآورده گوشتي با نشان «ليونر» و تن ماهي «بريانك» كه در اين استان توزيع شده هشدار داد.
فرآورده گوشتي «ليونر» از شركت «ايليا طعام» و كنسرو ماهي با نام تجاري «بريانك» از شركت «الوند بريان» فاقد علامت استاندارد هستند در صورتي كه اين محصولات غذايي مشمول قانون برخورداري از استاندارد اجباري مي باشند.
اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي خراسان شمالي از مصرف كنندگان خواست از خريد و مصرف محصولات غذايي فاقد علامت استاندارد خودداري كنند.اين اداره اوايل امسال نيز محصولات رب «دلربا» ، كالباس و سوسيس «مجد» گنبد و نوشابه «ابن» را غيراستاندارد اعلام كرده بود.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |