پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۴ - Apr 20, 2006
مقام معظم رهبري در ديدار فرماندهان ارتش:
انگيزه و اميد به آينده موجب نو آوري و ابتكار مي شود
فرماندهان ارتش بايد با شناسايي عناصر مستعد و خوب، ضمن تربيت فرماندهان آينده، براي ارتقاي بيش از پيش كيفيت يگان ها تلاش كنند
012663.jpg
012675.jpg
ايسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامي و فرمانده كل قوا در ديدار فرمانده كل و جمعي از فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي ايران، انگيزه و اميد به آينده را شرط پيشرفت و موفقيت دانستند و تأكيد كردند: اين روحيه موجب نوآوري و ابتكار مي شود و فرماندهان ارتش بايد با شناسايي عناصر مستعد و خوب، ضمن تربيت فرماندهان آينده، براي ارتقاي بيش از پيش كيفيت يگان ها تلاش كنند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار ضمن گراميداشت روز ارتش، لزوم بالا بردن سطح آموزش ها و مهارت ها، به روز كردن ساختار و متون آموزشي، نگاه نو به آموزش، و استفاده بهينه از همه ظرفيت هاي موجود را نيز خاطرنشان كردند.
فرمانده كل قوا، هم چنين وظيفه عقيدتي سياسي ارتش را در ارتقاي معنوي نيروها و يگان ها و ارايه مطالب مورد نياز با محتواي جديد، مهم ارزيابي كردند.
در اين ديدار، امير سرلشگر صالحي فرمانده كل ارتش ضمن ارايه گزارشي از توانايي هاي يگان هاي مختلف، بر آمادگي نيروهاي سه گانه ارتش تأكيد كرد.
رئيس ستاد مشترك و فرماندهان نيروهاي زميني، هوايي و دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ديدار گزارشي از يگان هاي تحت امر خود بيان كردند.

رئيس مجلس لبنان:
مقام معظم رهبري توجه خاصي به پيگيري
سرنوشت امام صدر دارند
012678.jpg
012618.jpg
گروه سياسي:رئيس مجلس لبنان گفت: تداوم ابهام در سرنوشت امام موسي صدر و قضيه ربوده شدن ايشان و همراهان شان توسط حكومت ليبي، ضربه اي كاري و محكم به انقلاب اسلامي است.
«نبيه بري» دبيركل جنبش افواج مقاومت اسلامي (امل) كه براي حضور در «سومين كنفرانس بين المللي قدس و حمايت از حقوق ملت فلسطين» به تهران سفر كرده است اعلام كرد: در ديدار با محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري و منوچهر متكي وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران و نيز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، ضرورت پيگيري سرنوشت امام موسي صدر و همراهان ايشان توسط حكومت ليبي را يادآور شدم.
وي در گفت و گو با پايگاه اطلاع رساني امام موسي صدر، با تأكيد بر اين كه هماهنگي بين ايران و لبنان در زمينه پيگيري سرنوشت امام موسي صدر، رهبر ايراني شيعيان لبنان بسيار لازم است، گفت: بررسي قضيه امام صدر، از اهداف سفر من به ايران است.
بري با اشاره به ديدار اخير خود با اعضاي كميته پيگيري پرونده امام موسي صدر در مجلس شوراي اسلامي افزود: هماهنگي هاي ويژه در مورد پيگيري سرنوشت امام موسي صدر بين مجلس لبنان و ايران از طريق شخص من صورت مي گيرد.
وي با اشاره به تشكيل كميته ملي لبناني براي پيگيري قضيه امام صدر در سال ۲۰۰۰ ميلادي، تصريح كرد: اين كميته ماهي يك يا دو بار تشكيل جلسه مي دهد و اقدامات زيادي انجام داده است.رئيس مجلس لبنان همچنين افزود: ما هر سال به مناسبت سالروز ربودن امام صدر يك همايش عظيم ترتيب مي دهيم كه در اين همايش كه بزرگترين همايش در لبنان است صدهاهزار نفر شركت مي كنند و تلاش مي كنيم مسأله پيگيري قضيه امام صدر زنده و فعال بماند.
وي با اشاره به اين كه امام موسي صدر به همراه شيخ «محمد يعقوب» و استاد «عباس بدرالدين» به ليبي رفته بودند و در ليبي ربوده شدند، يادآور شد: امام موسي صدر در سال ۱۹۷۸ به دعوت رسمي رهبر ليبي به آن كشور سفر كرد كه اين سفر در قالب تلاش امام صدر براي تشكيل كنفرانس سران عرب به منظور حل بحران و فتنه داخلي لبنان كه از سال ۱۹۷۵ آغاز شده بود صورت گرفت.
بري ادامه داد: از آن زمان ما به عنوان فرزندان امام موسي صدر و خانواده او و جنبش امل، تلاش ها و تماس هاي بسياري براي آزادي امام موسي صدر انجام داديم. ليبيايي ها و مقامات شان آن زمان گفتند كه امام از ليبي به سمت ايتاليا رفته، ولي دادستان ايتاليا تحقيقات دقيقي در اين زمينه انجام داد و حكمي پس از كمتر از يك سال صادر و اعلام كرد كه امام موسي صدر از ليبي خارج نشده است.
وي با اشاره به اين كه در آن زمان، انقلاب اسلامي ايران هنوز به پيروزي نرسيده بود، گفت: اين مرحله اول بود اما در مرحله دوم هنگامي كه انقلاب اسلامي در ايران پيروز شد نخستين هواپيماي لبناني كه براي تبريك آمد، هواپيماي ما بود. در اين پرواز، من، شهيد دكتر «مصطفي چمران» ، سيدصدرالدين صدر فرزند امام و مرحوم شيخ محمدمهدي شمس الدين نيز حضور داشتند و حدود ۸۰ نفر از جنبش امل و مجلس اعلاي شيعيان نيز ما را همراهي مي كردند.
رئيس مجلس لبنان گفت: در آن زمان اين فرصت و توفيق را پيدا كرديم كه با امام خميني (قدس سره) ملاقات كنيم. من در روزنامه هاي ايران خوانده بودم كه ژنرال «معمر القذافي» رهبر ليبي مي خواهد به تهران بيايد تا به امام خميني(س) تبريك بگويد. در اين مورد با امام صحبت كردم و پس از طرح قضيه، امام(س) به من گفتند: «آقا موسي، فرزند، شاگرد و دوست من است و القذافي به ايران نخواهد آمد مگر اين كه همراه آقاموسي باشد» .
رئيس مجلس لبنان همچنين اعلام كرد: در جمهوري اسلامي ايران، مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي، توجه خاصي به مسأله پيگيري سرنوشت امام موسي صدر دارند و جناب آقاي خاتمي، رئيس جمهوري پيشين كه كميته اي را هم به رياست آقاي ابطحي تشكيل داده بودند به اين مسأله توجه داشتند.
وي افزود: ما همچنان تلاش هاي خودمان را ادامه مي دهيم اما به نتيجه اي نرسيده ايم، با اين حال من پس از انتخابات با آقاي احمدي نژاد، رئيس جمهوري، ديدار و اين مسأله را با او و نيز وزير امور خارجه مطرح كردم.
بري با تأكيد بر اين كه مصلحت جمهوري اسلامي ايران، خواسته هميشگي ماست و ما در همه تلاش ها ميان مصلحت جمهوري اسلامي و مصلحت خود تفاوتي قائل نيستيم، گفت: هميشه بايد اين موضوع اولويت داشته باشد كه هرگونه رابطه اي با ليبي، چه از طرف لبنان و چه از طرف ايران، با توجه به مصلحت مسأله ربودن امام موسي صدر و كشف حقيقت باشد.
وي با تكرار سخنان خود در كنفرانس بين المللي حمايت از قدس مبني بر اينكه ماندن قضيه امام موسي صدر به شكل لاينحل نه براي لبنان، نه براي ايران و نه براي شيعيان صحيح نيست، خاطرنشان كرد: امام موسي صدر، تابعيت ايراني دارد و تلاش هاي بسياري در راه پيروزي انقلاب اسلامي در ايران كرده و نتيجه اين كارها را خود متحمل شده است. از جمله شاه مخلوع پهلوي، تابعيت امام موسي صدر را پس از اقامه نماز و تدفين پيكر مرحوم دكتر شريعتي در زينبيه دمشق لغو كرد.
رئيس مجلس لبنان ادامه داد: همچنين همه مي دانند كه حكومت عراق در زماني كه امام خميني(س) در اين كشور بودند مزاحمت هايي براي ايشان ايجاد مي كرد اما در آن زمان امام موسي صدر براي جلوگيري از اين مزاحمت ها، گاهي نقش وزير امور خارجه انقلاب اسلامي را برعهده مي گرفت و به كشورهاي متعددي سفر مي كرد.
وي با تأكيد بر اينكه ربودن امام موسي صدر و تداوم ابهام در سرنوشت او، ضربه اي كاري و محكم به انقلاب اسلامي است، گفت: اين، امام موسي صدر است كه مقاومت را تشكيل داد و اوست كه به ما آموخت كه «اسرائيل شر مطلق است.» اوست كه گفته است «با ناخن و دندان و با اسلحه، هرچند كه ضعيف باشد با اسرائيلي ها بجنگيد» . اوست كه گفته «شرافت و كرامت قدس اجازه نخواه داد كه به دست افراد غيرمؤمن آزاد گردد.» اوست كه به ما الفباي مقاومت را ياد داد و در نهايت مقاومت بود كه توانست اكثر سرزمين هاي لبناني را آزاد كند.
بري افزود: اين، همان خط جهادي است كه امام خميني(س) آن را ترسيم كرد و لذا پيروزي و مقاومت در لبنان ميان ايرانيان و لبناني ها مشترك است و مصلحت دو كشور هم يكي است.وي با تأكيد بر اين كه تجاهل و عدم توجه به اين قضيه، عدم توجه به مباني و اصول است، تصريح كرد: مسأله امام موسي صدر تنها مسأله يك فرد و انسان نيست، بلكه هم مسأله يك عالم برجسته مسلمان و مجاهد است و هم مسأله انقلاب اسلامي ايران و مسأله مقاومت در لبنان است. رئيس مجلس لبنان ادامه داد: هيچ ابهامي در كار نيست زيرا شخص القذافي، امام را ربوده و او مسئول است و اين براي همه روشن است.بري همچنين با بيان اين كه جنبش امل، از ابتداي ربودن امام صدر، بر زنده بودن ايشان تأكيد كرده است، گفت: ما از جنبش امل گرفته تا خانواده امام و مجلس اعلاي شيعيان و حزب الله، همه و همه معتقديم امام زنده است زيرا هيچ دليلي براي اثبات خلاف اين قضيه نداريم و حتي خود القذافي نيز دو سال پيش اعلام كرد كه امام در ليبي ربوده شده و حرفي از شهادت او به ميان نياورد. وي در پاسخ به اين سئوال كه چرا دادگاه لبنان در اعلام حكم قضايي تأخير كرده است؛ گفت: دادگاه تأخير نكرده بلكه دادستان لبنان پس از كمتر از يك سال از ربودن امام، حكم خود را صادر و اعلام كرده كه امام صدر از ليبي خارج نشده و درخواست محاكمه داريم.
رئيس مجلس لبنان ادامه داد: رؤساي دولت ها مصونيت ديپلماتيك دارند اما اخيراً قوانين جديد اجازه احضار اين افراد را مي دهد و از همين رو ما راه قضايي را بدون توجه به مصونيت سياسي ادامه مي دهيم و متهمان را در دادگاه لبنان محاكمه مي كنيم و اگر لازم شد دادگاه را به جاي ديگر منتقل خواهيم كرد زيرا مشكل ما در حصول اطلاع است، احضاريه ها و احكام جلب به ليبي مي رسد اما برگشت مي خورد.
دبيركل جنبش امل افزود: امام موسي صدر، رهبر من و مؤسس جنبش امل است. او اثر بسياري بر روي زندگي من گذاشته است. هنگامي كه در سال ۱۹۶۳ با امام موسي صدر آشنا شدم رئيس دانشجويان لبناني بودم و اكنون ۴۳ سال است كه من اين خط ايماني راپي مي گيرم. وي با تأكيد بر اين نكته كه امام موسي صدر، جريان تاريخ را در لبنان و در منطقه تغيير داد، گفت: من انقلاب اسلامي را از طريق امام موسي صدر شناختم. از آنجا كه من وكيل دادگستري هستم بسياري از اوقات مسئوليت دفاع از انقلابيون ايران در لبنان را برعهده داشتم و از اين برادران در مقابل «منصور قدر» ، سفير رژيم مخلوع ايران در لبنان دفاع مي كردم. اين مأموريتي بود كه امام خميني به امام موسي صدر مي دادند و ايشان به من محول مي كردند. اين، مسير زندگي من است كه امام موسي صدر آن را ترسيم كرده است. او منت بسياري بر گردن من دارد. حتي يك بار از امام خميني(س) شنيده شد كه فرموده بودند «نبيه بري، جزئي از انقلاب اسلامي است.»
رئيس مجلس لبنان خاطرنشان كرد: مسأله امام موسي صدر، همه زندگي من است و من از هيچ تلاشي در قبال اين قضيه فروگذار نكرده ام. برخي سعي كردند مرا به كارهاي ديگري مانند معاوضه امام موسي صدر با گروگان هايي كه مي توان از حكومت ليبي گرفت بكنند اما من نپذيرفتم زيرا امام موسي صدر، قابل مقايسه با هيچ فرد ديگري نيست. اگر ما كسي را براي مبادله گروگان بگيريم همان كاري را كرده ايم كه القذافي مي خواهد در حالي كه امام موسي صدر بزرگ تر است. مسأله امام موسي صدر، يك مسأله اصولي است و بر لبنان و همچنين بر ايران است كه توجه خاص به اين مسأله كنند. وي در مورد كمك گرفتن از سازمان ملل متحد و يا ساير سازمان هاي بين المللي براي حل و فصل اين مسأله، گفت: فعلاً پيش از رسيدن به يك حكم قضايي اين كار امكان پذير نيست اما ان شاءالله پس از صدور حكم دادگاه لبنان، اقدامات لازم انجام خواهد گرفت.
«نبيه بري» در ادامه اين گفت و گو با اشاره به تباني اخير ليبي با دولت برلوسكوني، نخست وزير سابق ايتاليا بر سر پرونده امام صدر، گفت: به تازگي، به خصوص پس از اين كه ليبي همه مستندات، حتي مستندات اطلاعاتي خود را تقديم آمريكا كرد و پس از اين كه تحريم ليبي برداشته شد و نيز بعد از پرداخت غرامت ۱۰ ميليون دلاري به خانواده افراد كشته شده در قضيه لاكربي، ناگهان پرونده با تباني دولت ايتاليا از جمله برلوسكوني، نخست وزير سابق، دوباره فعال و پس از ۲۷ سال بدون اطلاع ما و پس از اعتراف شخص القذافي مبني بر اين كه امام موسي صدر در ليبي ناپديد شده و حاضر است كه قضيه را مانند لاكربي حل كند و فيصله دهد، كه ما نپذيرفتيم اما مسأله عجيب و غريبي اتفاق افتاد. وي در توضيح اين مسأله گفت: دادگاه ايتاليا بار ديگر از شهود ۲۵ سال پيش بازپرسي كرد، همان شهود ۲۵ سال پيش و حكمي صادر كرد مبني بر اين كه امام موسي صدر و دو همراهش وارد ايتاليا شده اند كه اين حكم، بدين معناست كه از اين پس، ايتاليا مسئول سرنوشت امام موسي صدر است و اين، مسأله اي عجيب است.
رئيس مجلس لبنان افزود: اين مسأله در لبنان سر و صدا كرد و من سفير ايتاليا را فراخواندم. سپس معاون وزير خارجه ايتاليا به لبنان آمد و به دنبال آن جلساتي در ايتاليا انجام شد و متعاقباً نخست وزير و وزير امور خارجه لبنان نيز به ايتاليا رفتند و با برلوسكوني ديدار كردند و قرار شد اين پرونده به وزير دادگستري لبنان و وزير دادگستري ايتاليا سپرده شود. همچنين جلسه اي در بيروت و در دفتر من در اين باره برگزار شد كه اين شكايت مجدداً پيگيري خواهد شد.
نبيه بري همچنين اعلام كرد: به لحاظ قانوني و قضايي در اين مدت، دادگاه لبنان اين پرونده را پيگيري كرده و مي كند و نتيجه آن هم سال ها قبل اعلام شده كه امام موسي صدر به ليبي رفته و آنجا را به هيچ وجه ترك نكرده است اما از جهت سياسي، ما از هيچ تلاشي فروگذار نكرديم و با همه رؤساي جمهور از مرحوم «حافظ اسد» گرفته تا مرحوم «بومدين» در اين باره تماس گرفتيم. وي در مورد نتايج سفير اخير خود به ايتاليا براي حل و فصل اين قضيه، گفت: واقعيت اين است كه من براي نقض حكم ايتاليا به آنجا سفر و با يك وكيل ديدار كردم، او پرونده را مطالعه كرد و گفت امكان تجديدنظر هنوز باقي است زيرا حكم اخير، بسيار ضعيف و بي اساس است.
رئيس مجلس لبنان ادامه داد: ما تمامي اقدامات لازم در اين زمينه را انجام داديم و «سميح الحاج» از قضات لبناني نيز از طرف وزير دادگستري لبنان و شوراي قضايي لبنان تعيين شده كه بايد همراه «سيدصدرالدين صدر» فرزند امام، به ايتاليا برود تا به اين وكيل جديد، وكالت پيگيري پرونده داده شود.
بري گفت: من به عنوان رئيس مجلس لبنان، با نخست وزير لبنان صحبت كردم و او نيز به ايتاليا سفر و مسأله را با برلوسكوني مطرح كرد و قرار شد كه مسأله با تشكيل كميته اي با عضويت وزير دادگستري لبنان و ايتاليا پيگيري شود. وي در ادامه با اشاره به مشتركات تاريخي و فرهنگي فراوان بين ايران و لبنان و حضور شخصيت هاي لبناني مانند شيخ بهايي در ايران، افزود: اين تنها مسأله مشترك ايران و لبنان نيست؛ آنچه بين ايران و لبنان است يك تاريخ طولاني و نقاط مشترك بسياري ميان ايران و لبنان موجود است. مادر زن خود من نيز ايراني است. بري ادامه داد: بار ديگر تأكيد مي كنم كه قضيه امام موسي صدر يك مسأله اصولي و استراتژيك براي لبنان و ايران است و ما نبايد در اين مسأله كوتاهي كنيم. وي تأكيد كرد: من نمي خواهم وظيفه اي براي جمهوري اسلامي ايران تعيين كنيم زيرا وقتي جمهوري اسلامي اين قضيه را برعهده گرفته براي آن نيز تلاش خواهد كرد و من در جايگاهي نيستم كه به ايران بياموزم كه چه كند. من به اخلاص جمهوري اسلامي در اين زمينه اعتماد دارم و مي دانم جمهوري اسلامي ان شاءالله به وظايف خود عمل خواهد كرد.

مجلس تقاضاي تحقيق و تفحص از نظام بانكي را رد كرد
حاشيه
* يحيي زاده نماينده تفت و ميبد در تذكري به وزير امور خارجه، برخورد سريع با دولت پاكستان براي تحويل فوري توريست ها و قاتلان مردم بي دفاع سيستان و بلوچستان را خواستار شد.
* تمدن نماينده شهركرد و زماني نماينده ملاير نيز در تذكري به رئيس جمهوري دستور رسيدگي به علت تعلل بانك مركزي در تنظيم بازار سكه و جلوگيري از افزايش بي رويه را خواستند.
اعضاي فراكسيون خط امام مجلس (اقليت) سه شنبه شب با حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي ديدار كردند.
به گزارش ايسنا، مهدي كروبي، دبير كل حزب اعتماد ملي و رييس سابق مجلس شوراي اسلامي، دراين ديدار پس از اظهارات تعدادي از نمايندگان حاضر، طي سخناني از اين كه برخي افراد در جريان اصلاح طلب وقتي به قدرت مي رسند انحصارطلبانه رفتار مي كنند انتقاد كرد و گفت: «من هم معتقدم بايد باهم كار كنيم و به سمت اجماع برويم، اما بدانيد برخي افراد اصلاح طلب قبل و بعد از حضور در قدرت تغيير رويه مي دهند.»
در اين جلسه شجاع پوريان عضو فراكسيون خط امام(ره) نيز با بيان سيري از حوادث چند سال گذشته گفت: «در مرحله  اول انتخابات رياست جمهوري گذشته مردم ۱۶ ميليون به اصلاح طلبان و ۱۱ ميليون به محافظه كاران راي دادند اين نشان مي دهد كه اگر ما به سمت اجماع برويم مردم هنوز از ما رويگردان نيستند و علت شكست ما هم توزيع شدن و پراكندگي آراي اصلاح طلبان بود.»
اللهياري ديگر عضو اين فراكسيون نيز در ادامه جلسه از يك جريان اصلاح طلب انتقاد كرد كه با انحصارطلبي در صدد همراه كردن ساير اصلاح طلبان با خود بوده  است.
* اولين جلسه مجمع عمومي فراكسيون اصولگرايان مجلس، روز سه شنبه گذشته با بحث در مورد اولويت بندي طرح ها و لوايح درسال ۸۵ و نيز قانون انتخابات شوراها برگزار شد.
قرار است، درجلسه بعدي مجمع عمومي كه يك ماه ديگر برگزار خواهد شد، نتيجه تصميمات اتخاذ شده توسط هيات رئيسه فراكسيون به اطلاع مجمع عمومي برسد.
گروه سياسي: تقاضاي  تحقيق  و تفحص  عده اي  از نمايندگان  درمورد عملكرد نظام  بانكي كشور ( كليه  بانكهاي  داخلي  و شعب  خارج  از كشور) تصويب  نشد.
تقاضاي  اين  تحقيق  و تفحص  در جلسه  علني  ديروز مجلس  مطرح  شد، اما به  تصويب  نمايندگان  نرسيد.
قاسم  عزيزي  نايب  رئيس  اول  كميسيون  اقتصادي  در مورد اين تقاضا به ايرنا گفت: تقاضاي  تحقيق  و تفحص  عده اي  از نمايندگان  در تاريخ  ۵ دي ۱۳۸۴ درمورد عملكرد شعب  خارجي  بانكها در جلسه  ۷ اسفند گذشته  كميسيون اقتصادي  مجلس  مطرح  و پس  از بحث  و بررسي  عنوان  آن به  تحقيق  وتفحص  از عملكرد نظام  بانكي  كشور (كليه  بانكهاي  داخلي  و شعب  خارج  از كشور) تغييريافت .
به  گفته  وي  نحوه  پذيرش  و استخدام  پرسنل  اعم  از قراردادي  و رسمي ، نحوه  تامين  منابع  مالي  و شيوه  اعطاي  تسهيلات  به  متقاضيان ، بررسي هزينه هاي  غير ضرور و موردي ، نحوه  تشكيل  و اداره  عملكرد شركتهاي  تحت  نظر بانكها، رعايت  اهداف  اساسنامه  و تشكيل  بانكها در كليه  موارد، نحوه اجراي  بانكداري  الكترونيك ، نحوه  اجراي  قوانين  مصوب  و مكانيزم  دريافت  و توجيه  فني  - اقتصادي  وامها و عملكرد شعب  خارج  از كشور، محورهاي  اين تحقيق  و تفحص  بود.
فوريت  طرح توسعه منطقه آزاد ارس تصويب شد
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به يك فوريت طرح توسعه محدوده منطقه آزاد ارس راي مثبت دادند.
در صورت تصويب نهايي اين طرح كه به امضاي ۱۲۷ نماينده رسيده است، به دولت اجازه داده مي شود، محدوده فعلي منطقه آزاد ارس را در نقاط مشترك مرزهاي جمهوري اسلامي ايران، جمهوري آذربايجان و جمهوري ارمنستان، براساس اين قانون توسعه دهد.
هزينه هاي مالي اجراي اين قانون از محل درآمد منطقه آزاد تامين مي شود.
ايجاد امكان دستيابي به بازارهاي تجاري كشورهاي تازه استقلال يافته آسياي ميانه، ايجاد فرصتهاي جديد صادراتي و جذب سرمايه و سرمايه گذاري خارجي از جمله دلايل ارايه اين طرح است.
دسترسي به بازار ساير كشورهاي منطقه از جمله روسيه و چين، توسعه خط آهن به كشورهاي روسيه و چين، ايجاد زمينه هاي آباداني مناطق محروم مرزي و افزايش ضريب امنيت در شمال غرب كشور از ديگر علل مطرح شدن اين طرح است.
توسعه گردشگري و جذب گردشگران آسياي ميانه، انجام فعاليت هاي فرهنگي و دفاع از حريم اسلام و شيعه از طريق تاسيس دانشگاه هاي بين المللي اسلامي براي مسلمانان منطقه و ايجاد فرصتهاي اشتغال در منطقه مرزي و جلوگيري از مهاجرت مردم به مركز استان نيز از ديگر دلايل ارايه اين طرح توسط طراحان ذكر مي شود.
يك فوريت طرح ممنوعيت دريافت آب بها از كشاورزان
تصويب شد
همچنين مجلس  به  يك  فوريت  طرحي  راي  مثبت  داد كه  در صورت  تصويب  نهايي  آن ، اخذ آب بها از كشاورزان  بهره  مند از آب رودخانه هايي  كه  درطول  سال  به دريا روانه  مي شود، قبل  از مهار آن با ايجاد سد مخزني  ممنوع  است .اين  طرح  در قالب  يك  فوريت  طرح استفساريه  ماده  ۵۸ قانون  الحاق  موادي  به  قانون  تنظيم  بخشي  از مقررات مالي  دولت  مصوب  ۱۵/ ۸/ ۸۴ در جلسه  علني  روز چهارشنبه  مجلس  مطرح  شد.
در اين  طرح  كه  توسط ۴۰ نماينده  تهيه  شده ، آمده  است  كه  براساس  ماده  ،۵۸ اخذ آب بها از كشاورزان  بهره  مند از آب رودخانه هايي  كه  در طول  سال  به دريا روانه  مي شوند، قبل  از مهار آن با ايجاد سد، ممنوع  است .
طراحان  مي گويند مسئولان  آب منطقه اي ، سد را اعم  از مخزني  و بند انحرافي  مي دانند و از كشاورزان  درخواست  آب بها دارند، درحالي  كه  منظور از مهارآب  با ايجاد سد، سد مخزني  است .
اعلام وصول طرح الحاق سازمان تأمين اجتماعي به وزارت كار
در جلسه علني ديروز مجلس، طرح الحاق سازمان تامين اجتماعي به وزارت كار و امور اجتماعي اعلام وصول شد.اين طرح دو بار برگشت داده شده و امروز براي بار سوم اعلام وصول شد.

هيأتي از وزارت خارجه و شوراي عالي امنيت ملي عازم مسكو شد
مذاكرات مسكو بي نتيجه پايان يافت
012669.jpg
گروه سياسي: روز گذشته نمايندگان وزارت خارجه كشورهاي آمريكا، انگليس، فرانسه، چين و روسيه به عنوان پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل به همراه آلمان جلسه اي برگزار كردند تا به موضعي واحد در قبال فعاليت هاي هسته اي ايران دست يابند. مذاكرات مزبور بدون نتيجه اي مشخص پايان گرفت و معاون وزير خارجه آمريكا تصريح كرد كه پيشنهاد تحريم در اين جلسه مطرح شد اما اجماعي بر سر آن به دست نيامد.
وزير خارجه ايران نيز كه روز گذشته در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حاضر شد و پس از پايان جلسه با نمايندگان در جمع خبرنگاران حاضر شد. منوچهر متكي در خصوص مذاكرات مسكو گفت: آن چه تا به حال مطرح شده مذاكرات پشت درهاي بسته بوده و بخشي كه مربوط به مذاكرات احتمالي پيرامون موضوع هسته اي ايران بوده، بروز داده نشده است. به گزارش ايسنا، متكي در ادامه گفت: در شب گذشته در تماس تلفني من با لاوروف (وزير خارجه روسيه) مروري بر فعاليت هاي هسته اي ايران و جايگاهي كه در آن قرار داريم و مواضع ايران، داشتيم. پرسش هايي هم براي لاوروف مطرح بود كه درمورد آن بحث شد.
وزير خارجه در ادامه افزود: حاصل اين گفت وگوي سازنده، ابتكاري بود كه با تلاش ايشان و مذاكره با هيأت هاي ديگر حاضر در مسكو و مشخصاً هيأت هاي اروپايي به عمل آمد كه قرار شد هيأتي از ايران به مسكو برود و پيرامون آخرين وضعيت فعاليت هاي هسته اي ما، مواضع صريح و روشن و راهكارهاي احتمالي كه مي تواند زمينه ساز يك تفاهم جامع باشد گفت وگو كند. از همين رو صبح روز گذشته هيأتي از معاونان وزير خارجه و شوراي عالي امنيت ملي عازم مسكو شدند.
به گفته رسانه هاي غربي قرار بود مذاكرات مسكو راهي براي اجماع مقابله با ايران باشد اما باتوجه به گفته هاي متكي و مذاكره تلفني با لاوروف، بعيد نيست كه راهي تازه براي حل مسالمت آميز به دست آيد. در مذاكرات ۱+۵ در مسكو، دست آخر قرار شد اعضاي حاضر منتظر گزارش دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي باشند. سرگئي لاوروف نيز پس از مذاكرات اعلام كرد كه درباره موضوع غني سازي توسط ايران مذاكرات مفصلي انجام گرفته و تبادل نظر زيادي شده اما نتيجه اي نداشته است. وزير خارجه روسيه در ادامه اعلام كرد كه تمامي شركت كنندگان اتفاق نظر داشتند كه ايران اقدامات فوري و سازنده در مورد تصميم شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي، انجام دهد. لاوروف هم چنين اضافه كرد كه توافق شده به تماس هاي خود در اين زمينه ادامه دهند و از رهبران ايران بخواهند كه واكنش مثبت و سازنده داشته باشند.
اين اظهارات درحالي صورت مي گيرد كه آمريكا هنوز انعطافي براي حل موضوع نشان نداده است. لاوروف در اين خصوص گفت: «مسكو خواستار ارائه گزارش البرادعي در مورد وضعيت فعاليت هسته اي ايران است اما آمريكا و برخي كشورهاي غربي بر ارسال مستقيم اين گزارش به شوراي امنيت اصرار دارند.»
غلامرضا انصاري، سفير ايران در مسكو نيز اعلام كرد كه ايران آماده است ميزبان هر شركت خارجي باشد. سفير ايران تأييد كرد كه مشكلي بين ايران و آژانس نيست و بازرسان به كار خود در ايران ادامه مي دهند.
پرونده هسته اي ايران در حال حاضر، در مسيري به سر مي برد كه قصد حل ديپلماتيك بر آن غالب است. در كليدي ترين مذاكره، لندن، متحد نزديك واشنگتن اعلام كرد كه هيچ طرحي براي حمله به ايران در دستور كار انگليس و حتي آمريكا وجود ندارد. ايرنا گزارش داد كه جك استراو و همتاي سعودي وي در رياض پس از ديدار در مقابل خبرنگاران حاضر شدند و وزير خارجه انگليس با صراحت اعلام كرد كه نه تنها انگليس كه آمريكا نيز طرحي براي حمله نظامي ندارند.
استراو در پاسخ به پرسشي درخصوص واكنش لندن به حمله احتمالي آمريكا به ايران گفت: نمي توانم در مورد مسائلي كه به واقعيت نمي پيوندند، سخن بگويم.
پس از مذاكرات بي نتيجه در مسكو، وزراي خارجه چين و روسيه نيز اعلام كردند كه اولويت براي آنها راه حلي مسالمت آميز است. اين دو كشور كه بيشترين منافع مشترك را با ايران دارند، در حال حاضر به اين فصل مشترك رسيده اند كه راهي براي حفظ آرامش و صلح در پرونده هسته اي ايران پيدا كنند. لاوروف نيز اعلام كرده كه چين و روسيه در وضعيت فعلي قصد دارند به صورت مشترك به همكاري خود ادامه دهند. همتاي چيني لاوروف نيز اعلام كرد كه چين در اين راه با روسيه هماهنگ است و تلاش ها براي حل مسالمت آميز پرونده هسته اي ايران ادامه دارد.

رئيس قوه قضائيه:
مردم بايد اثرحفظ حقوق شهروندي را درجامعه
و شعار توسعه اقتصادي را سر سفره هايشان ببينند
ايسنا: رئيس قوه قضاييه، گفت: امروز ميان قواي سه گانه كشور همدلي، همفكري و تعامل خوبي وجود دارد و مردم شريف ايران بايد اثر حاكميت امنيت و حفظ حقوق شهروندي در جامعه و توسعه اقتصادي را بر سر سفره هاي خود ببينند.
آيت الله  هاشمي  شاهرودي در ارتباط زنده تلويزيوني كه ديروز با اعضاي شوراي تامين استان قزوين داشت، خاطرنشان كرد: معتقدم كه هماهنگي و همدلي مسئولان از مركز كشور بايد به تمامي استان ها گسترش يافته و به امري ملي تبديل شود و مردم سراسر كشور تلاش، دلسوزي و هماهنگي و خدمت رساني مديران را به معناي واقعي مشاهده كنند، زيرا اميد مردم به مجموعه هماهنگ جديد در مديريت كشور است.
هاشمي شاهرودي، اظهار داشت:  در زمينه حفظ حقوق شهروندي و توجه به امنيت اقتصادي و رفع مشكلات معيشتي مردم در استان ها از مدت ها قبل پيشنهاد تشكيل ستادهاي ويژه را ارائه كرده اند كه مورد توجه مسئولان نظام و استان ها قرار گرفته  است و اين ستاد بايد خارج از وظايف قانوني به  صورت توافقي و خودجوش با نظارت نماينده ولي فقيه در هر استان، استاندار، رئيس كل دادگستري و ساير ارگان هاي موثر در مناطق تشكيل شود و به طور عملياتي در حفظ حقوق مردم و برخورد با هرگونه تخلف احتمالي اقدام كنند.
رئيس قوه قضاييه متذكر شد: مردم به اين دولت، قوه قضاييه و مجلس اعتماد داشته و اميدهاي فراوان بسته اند و به خصوص رئيس جمهور كه اميدها را در دل مردم زنده كرده اند و اميدوارند، لذا بايد همه در تهران و استان ها با مشاركت و وحدت در رفع مشكلات اقدام كرده و براي رفاه عمومي صادقانه و بي دريغ خدمت كنند.وي به ضرورت توجه به امنيت اقتصادي و معيشت مردم تأكيد كرد و اظهار داشت: مسئولان نظام، بزرگان مناطق و افراد صاحب نفوذ با وحدت و همدلي در اين راستا تلاش كنند و براي تحقق برنامه توسعه و برنامه چشم انداز ۲۰ ساله نظام همت مضاعف از خود نشان دهند.

رئيس جمهور در جلسه هيات وزيران مطرح كرد:
پيشنهاد ايران براي كاهش فشار واقعي شدن
قيمت نفت بر كشورهاي ضعيف
012672.jpg
ايسنا: رئيس جمهور با تأكيد بر اين كه قيمت جهاني نفت با وجود افزايش در سال هاي اخير هنوز به ميزان ارزش واقعي آن نرسيده است از پيشنهاد جديد جمهوري اسلامي ايران براي كاهش فشار واقعي شدن قيمت نفت بر كشورهاي ضعيف خبر داد.
دكتر محمود احمدي نژاد روز گذشته در دومين جلسه مشترك هيات وزيران و استانداران كه در محل تالار پيامبر اعظم(ص) وزارت كشور برگزار شد، با بيان اين كه قيمت محصولات توليدي از نفت خام ده ها برابر قيمت فروش نفت توسط كشورهاي توليدكننده است و كشورهاي قدرتمند و پيشرفته بيشترين بهره را از اين ارزش افزوده مي برند، گفت: از سوي ديگر افزايش قيمت نفت موجب تحت فشار قرار گرفتن كشورهاي ضعيف و فقير مي شود كه براي جلوگيري از اين امر، وزيران نفت و امور اقتصادي و دارايي ماموريت يافته اند پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران را به كشورهاي توليدكننده نفت ارائه و آن را پيگيري كنند.
وي در توضيح بيشتر اين پيشنهاد، اظهار داشت: كشورهاي توليدكننده نفت به ويژه اعضاي اوپك مي توانند با تعيين سهميه، نفت را به نحوي عرضه كنند كه با نرخ مناسب تري به دست مصرف كنندگان ضعيف و فقير برسد و بدين منظور پيشنهاد ما اين است كه صندوقي تاسيس شود تا كشورهاي صادركننده نفت قسمتي از مازاد درآمد خود ناشي از افزايش قيمت نفت را به آن واريز كرده و از طريق اين صندوق، فشار وارده به كشورهاي ضعيف، جبران شود.
رئيس جمهور با تأكيد بر اين كه قيمت جهاني نفت بايد بر اساس سازوكار بازار و عرضه و تقاضا تعيين شود، تصريح كرد: نفت، ثروت بزرگ ملت هاي صاحب آن است و نبايد قيمت آن به بهانه كشورهاي ضعيف، شكسته شود تا سود اصلي پايين بودن قيمت نفت را كشورهاي قدرتمند ببرند.
احمدي نژاد افزود: در عين حال ما نمي خواهيم به كشورهاي ضعيف و ملت هاي فقير فشار وارد شود و در طول ۲۷ سال گذشته با وجود آن كه كشور ما همواره در فشار بوده است اما در عين حال به ملتهاي نيازمند كمك كرده ايم.
رئيس جمهور همچنين با تبريك مجدد ۲۹ فروردين روز ارتش، از ارتشيان سرافراز و قهرمانان و همه رزمندگان كه موجب عزت و افتخار ملت ايران هستند، تشكر كرد و افزود: پيشرفت و اقتدار جمهوري اسلامي ايران در خدمت كشورهاي منطقه و مسلمان و صلح و آرامش جهاني بر پايه عدالت و معنويت است و اقتدار جمهوري اسلامي نقطه مقابل امنيت هيچ دولت و ملتي نيست و ما امنيت كشورهاي منطقه را امنيت خود مي دانيم.
وي با انتقاد شديد از دخالت بيگانگان در امور كشورهاي منطقه، آن را موجب گسترش ناامني دانست و افزود: بيگانگان با اشغال كشورها و سلب امنيت و آرامش ملت ها، دولت منتخب آنها را محدود مي كنند و نه تنها اجازه حاكميت آن ملت بر سرنوشت خود را نمي دهند بلكه از تامين امنيت اوليه و روزمره مردم نيز خودداري مي كنند. وي همچنين در بخش ديگر از سخنان خود به برخي از گزارش هاي رسيده از عزل و نصب هاي مقامات استاني اشاره كرد و گفت: شنيده ام در معدودي از موارد، عزل و نصب ها بر اساس سهم خواهي و تحميل برخي افراد با نفوذ انجام شده است، بارها صريحا گفته ام كه ما با احدي عقد اخوت نبسته ايم و به هيچ حزب و گروه و شخصي بدهكار نيستيم و تنها به ملت و شهدا تعهد داريم. بنابراين اگر كسي برخلاف اين معيارها منصوب شده است، استانداران بايد سريعا تجديد نظر كنند.
احمدي نژاد با بيان اين كه كساني كه افراد مورد نظر خود را براي كسب مناسب دولتي تحميل مي كنند پاسخگو نخواهند بود تصريح كرد: از همه افراد صاحب نفوذ و گروه ها مي خواهيم براي تحميل افراد مورد نظر خود بر استانداران فشار نياورند زيرا آن كس كه بايد پاسخگو باشد و مورد سوال قرار خواهد گرفت استاندار است و او مسئول عزل و نصب هاست و بايد پس از مشورت هاي لازم خودش تصميم بگيرد.
رئيس جمهور از همه مردم و احزاب و گروه ها خواست تا در صورتي كه مشاهده كردند يك مدير دولتي از مسير صحيح خارج شده است، آن را گزارش كنند تا برخورد شود و خاطرنشان كرد: ما از ابتدا با همه دوستان در دولت ميثاق هايي بسته ايم كه در وقت مقتضي آنها را ارزيابي خواهيم كرد و بر اساس عمل به ميثاق در آينده در خدمت دوستان خواهيم بود.
وي در قسمتي ديگر از سخنان خود با تأكيد بر اين كه ظرفيت انجام كارهاي عمراني در كشور سه برابر وضع موجود است خواستار توجه ويژه استانداران به انجام طرح هاي عمراني شد و گفت: استانداران بايد ضمن جلوگيري از ريخت و پاش در اجراي طرح هاي عمراني با مامور كردن يكي از مشاوران خود براي پيگيري اجراي اين طرح ها طوري مديريت كنند كه با محقق شدن عملكرد بودجه امسال در ۶ ماهه اول، زمينه ارائه لايحه متمم بودجه به مجلس شوراي اسلامي براي افزايش سرعت تكميل طرح هاي عمراني و نيمه تمام كشور فراهم شود.
احمدي نژاد با يادآوري شعار تحول خواهي دولت نهم، متحول كردن مناسبات اقتصادي در كشور را بسيار مهم دانست و گفت: ما در حال اصلاح مناسبات اقتصادي در كشور به منظور كاستن روش هاي زائد، اصلاح و بهينه كردن مديريت ها و سالم سازي روابط اقتصادي بر اساس اصول اسلامي هستيم و تاسيس صندوق مهر امام رضا (ع) كه در حال شكل گيري است نيز در همين راستاست.
در دومين نشست مشترك هيات وزيران و استانداران كه صبح ديروز به رياست دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور برگزار شد، مشكلات اعتباري و بودجه اي استانها و راهكارهاي رفع مشكلات اشتغال زايي در استان ها بررسي شد.
در اين نشست كه در محل تالار پيامبر اعظم (ص) وزارت كشور برگزار شد، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، وضع اعتبارات استاني و طرحهاي عمراني در قانون بودجه ۸۵ كل كشور را تشريح كرد.وي گفت: با تلاش دولت در تنظيم و تصويب سريع آيين نامه هاي بودجه، اجراي قانون بودجه امسال نسبت به سالهاي گذشته دو ماه زودتر عملياتي خواهد شد.
همچنين در اين جلسه تعدادي از استانداران بطور جداگانه مشكلات موجود در استانها در زمينه هاي اشتغال زايي و اعتبارات استاني را تشريح كردند كه پس از بحث و بررسي، راهكارهايي براي رفع اين مشكلات به تصويب رسيد.
در اين جلسه همچنين اساسنامه شركت كارگزاري سهام عدالت به منظور تامين نظر شوراي نگهبان اصلاح شد.

گفت وگوي ايران با آمريكا به موضوع عراق محدود مي شود
ايسنا: روزنامه گاردين به نقل از سفير آمريكا در عراق نوشت:  گفت وگوي ميان تهران و واشنگتن صرفا به موضوع عراق محدود خواهد بود. اين روزنامه نوشت كه اگر چه سناتورهاي آمريكايي پيشرو از احزاب دموكرات و جمهوري خواه دولت جورج بوش، رييس جمهور آمريكا را به گفت وگوي تمام عيار با ايران تشويق كرده اند، زلماي خليل زاد، سفير آمريكا در عراق در مصاحبه اي با گاردين ادعا كرد: آمريكا از ايران خواسته كه كمك به شيعيان و قاچاق مبارزان القاعده و سلاح ها را از مرزهايش متوقف كند.
براساس اين گزارش، خليل زاد گفت كه آمريكا در عين حال هنوز قصد دارد با مقام هاي ارشد ايراني براي تبادل نظر درباره عراق ديداري صورت دهد.
به گفته سفير واشنگتن در بغداد، در اين ديدار آمريكا خواهان پايان آنچه ادعا مي كند دخالت ايران در عراق است، مي شود.
اين گزارش افزود: خليل زاد رياست گروه آمريكايي را در گفت وگوي رو در رو با ايران كه نخستين نشست ديپلماتيك رسمي بين دو كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي است و قرار است به زودي در بغداد برگزار شود، برعهده دارد.

گزارش تحقيق و تفحص از مركز امور
مشاركت زنان قرائت شد
ايسنا: بخش اول گزارش تحقيق و تفحص از مركز امور مشاركت زنان در جلسه علني روز گذشته مجلس توسط سيدمحمود حسيني دولت آبادي مخبر كميسيون فرهنگي قرائت و قرائت ادامه آن به جلسه آتي موكول شد.در اين گزارش، اعضاي تحقيق و تفحص از مركز امور مشاركت زنان، مهم ترين مشكلات را عدم رعايت تحقق اصول و سياست هاي جمهوري اسلامي و قانون اساسي و شوراي عالي انقلاب فرهنگي، عدم رعايت تحقق اهداف مندرج در ماده ۱۵۸ برنامه سوم توسعه كه زمينه سازي براي ايفاي مناسب نقش زنان در توسعه كشور و تقويت نهاد مادر است، عنوان كردند.عدم مصرف اعتبارات در چارچوب قوانين جمهوري اسلامي كه در گزارش تفريغ بودجه آمده است نيز از ديگر تخلفات اين سازمان گزارش شده است كه طبق ماده ۹۳ قانون محاسبات عمومي در حكم تصرف غيرقانوني محسوب مي شود و از مصاديق ايجاد تعهد خلاف قانون برنامه دولت است.

وزارت كشور پيگير مصوبات سفرهاي استاني دولت است
ايسنا: وزير كشور در جلسه مشترك هيات دولت و استانداران سراسر كشور گفت: وزارت كشور مصوبات سفرهاي استاني دولت را به منظور تحقق آنها، پي گيري مي كند.
حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي تصريح كرد: هريك از معاونان و مديران وزارت كشور ماموريت يافته اند كه مصوبات سفرهاي دولت در تعداد مشخص از استان ها را پي گيري و گزارش كنند.
مصطفي پورمحمدي در ادامه با اشاره به عزم دولت و مجلس نسبت به اصلاح قانون شوراها گفت: به جهت برخي مشكلات درباره تعداد فعلي اعضاي شوراها و هم چنين اختيارات شوراها، مجلس نيز انگيزه اصلي براي اصلاح قانون شوراها را دارد.وي هم چنين با تأكيد بر اهميت تشكيل اجلاس مشترك استانداران و هيات دولت افزود: اين اجلاس باعث كاهش زمان رسيدگي به طرح ها و برنامه ها در جهت حل مسائل مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |