پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۴ - Apr 20, 2006
هدايت بازار سرمايه به هيأت مديره اي جوان سپرده شد
معرفي مديران جديد بورس
012579.jpg
گروه بورس: سرانجام پس از دو ماه شوراي بورس اسامي هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار را در اختيار رسانه ها قرار داد. اسفندماه گذشته شوراي بورس در مورد پنج نفري كه قرار است هدايت بازار سرمايه را در پنج سال آينده بر عهده بگيرند به توافق نرسيده بود، اما ديروز سرانجام بر اساس مصوبه شوراي بورس پنج كارشناس جوان عهده دار هدايت بورس شدند. ميانگين سني هيأت مديره جديد حدود ۳۳ سال تخمين زده مي شود كه جوانترين مديران تاريخ در بورس تهران و حتي بازارهاي سرمايه جهاني هستند.
در اين ميان اكثريت اعضاي هيأت مديره جديد از ميان فهرست پيشنهادي علي صالح آبادي برگزيده شده اند. اين اتفاق در حالي روي داده كه برخي از اعضاي هيأت مديره سابق بورس در تلاش بودند نام هاي ديگر را در اين فهرست بگنجانند.
در تيم جديد مديريت بازار سرمايه هيچ يك از اعضا سابقه فعاليت در بورس هاي كالا را ندارند و اين موضوع مي تواند موجب رنجش و حتي اعتراض فعالان بورس هاي فلزات و كشاورزي شود.
در اين ميان علي صالح آبادي، سيد علي حسيني و قاسم محسني از دوستان نزديك يكديگر هستند. ديگر ويژگي هيأت مديره جديد آن است كه بيشتر اعضا دانش  آموخته دانشگاه امام صادق(ع) در رشته مديريت مالي به حساب مي آيند. حسين فهيمي ديگر عضو هيأ ت مديره جديد در دو سال گذشته مدير حقوقي بورس تهران بوده و در زمان انتخابات رياست جمهوري در ستاد محمود احمدي نژاد فعاليت داشته است. احمد احمدپور نيز از جمله دانش آموختگان مديريت مالي است كه وظيفه مديريت تالار مازندران را بر عهده داشت، او از جمله مديران تالارهاي منطقه بورس بود كه به شدت از طرف حسين عبده تبريزي دبير كل سابق حمايت مي شد.
بررسي سوابق سه عضو ديگر نشان مي دهد: قاسم محسني پيش از اين به عنوان مدير مركز تحقيقات بازار سرمايه و سردبير ماهنامه بورس فعاليت داشته و سيد علي حسيني پس از علي صالح آبادي ظرف چند ماه اخير مدير تالار كرج بوده است.
اطلاعات دريافتي نشان مي دهد: بر خلاف تصور هيأت مديره جديد عملاً تا زمان به ثبت رسيدن سازمان بورس و اوراق بهادار نمي تواند فعاليت رسمي خود را آغاز كند. طبق هماهنگي  اوليه قرار است ظرف روزهاي آينده يكي از اعضاي هيأت مديره به عنوان سخنگو معرفي شود.سخنگوي منتخب در يك نشست مطبوعاتي جزئيات برنامه هاي هيأت مديره جديد بورس را به اطلاع رسانه ها و عموم مردم خواهد رساند.
هفته آينده
در پي انتشار اين خبر سخنگوي سابق بورس هم گفت: سازمان جديد بورس از هفته آينده به رياست علي صالح آبادي دبيركل فعلي بورس به صورت رسمي كار خود را آغاز مي كند. حيدر مستخدمين حسيني در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين كه تشكيلات جديد سازمان بورس بايد در هيأت وزيران به تصويب برسد، اذعان داشت: با تصويب هيأت وزيران ما تلاش مي كنيم كه از هفته آينده تشكيلات جديد سازمان بورس را در كشور اجرايي كنيم. با فعال شدن سازمان جديد بورس، بخش عملياتي و اجرايي به تشكيلات و شركت هاي موجود در بورس واگذار مي شود.
قانون جديد و قديم
علي صالح آبادي دبيركل بورس با اشاره به اينكه قانون جديد بازار اوراق بهادار پنج تفاوت عمده با قانون قديمي دارد، گفت: با توجه به ايجاد پيشرفت و توسعه در زمينه هاي اقتصادي و نياز به تدوين قانون جديدي در زمينه بازار اوراق بهادار، لذا با مطرح شدن بحث هاي گوناگون از دو سه سال گذشته، بالاخره در سال ۸۳ آخرين نسخه ارائه شده در دولت تصويب و در آذرماه سال ۸۴ براي اجرا به سازمان مديريت ابلاغ شد. وي تفكيك ميان مقام عمليات و نظارت را يكي از مهمترين تفاوت هاي قانون جديد و قديم بازار اوراق بهادار اعلام كرده و افزود: مطابق قانون جديد سازمان بورس تشكيل شده وظيفه نظارت و شركت بورس ايجاد شده و وظيفه عمليات را به عهده دارند و اين در حالي است كه در حال حاضر و در قانون قبلي بورس هر دو وظيفه را انجام مي دهد.
صالح آبادي ساماندهي بازار اوليه را از ديگر تفاوت هاي قانون جديد در مقايسه با قانون قبلي دانست و گفت: در قانون جديد سازمان بورس اوراق بهادار به شركت هاي مجوز ثبت شركت مي دهد و اين درحالي است كه هم اكنون و در قانون قبلي سازمان بورس هيچ كنترلي بر شركت هاي سهامي عام كه اوراق بهادار منتشر مي كنند، ندارد.
به گفته دبير كل بورس اوراق بهادار، وظيفه ايجاد ابزارهاي مالي به بورس و نظارت قانونمند بر اركان و نهادهاي فعال در بازار سرمايه از ديگر موارد مورد مقايسه در قانون جديد بورس در مقايسه با قانون قبلي است به  طوري كه مطابق قانون جديد، بورس وظيفه نظارت منسجم و قوي بر شركت هاي سرمايه گذاري فعال در بازار اوراق بهادار، شركت هاي كارگزاري، صندوق هاي بازنشستگي، شركت هاي تأمين سرمايه و شركت هاي سپرده گذاري اوراق بهادار را خواهد داشت.
وي طرح جرايم و مجازات ها متناسب با تخلف انجام شده را از ديگر تفاوت هاي قانون جديد با قانون قبلي دانست و افزود: مطابق قانون جديد يكسري فعاليت ها در بازار مي توانند جرم محسوب شوند و متناسب با هر جرم مجازاتي در قانون تعريف و تعيين شده كه اين امر موجب شفافيت بازار سرمايه خواهد شد. صالح آبادي تقويت نهادگرايي در حوزه بازار اوراق بهادار و اضافه شدن نهادهاي مالي جديد به مجموعه را موجب توسعه بازار سرمايه دانسته و گفته است: در قانون جديد شفافيت در بازار اوراق بهادار نسبت به قبل بيشتر مي شود و به دليل نظارت بر شركتهاي بورسي و غير بورسي مي تواند زمينه ساز يك بازار OTC در كشور باشد.
او ادامه داد: اتخاذ تدابير لازم جهت ساماندهي و توسعه بازار اوراق بهادار، تعيين سياست ها و خط مشي بازار اوراق بهادار، پيشنهاد آيين نامه هاي لازم به هيأت وزيران براي تصويب، مشخص كردن نرخ هاي كارمزد دريافتي از فعالان بازار و ارتباط بازار كشور با بورس خارج كشور از مهمترين وظايف شوراي عالي بورس است.
صالح آبادي آماده كردن آيين نامه هاي لازم به شورا براي تصويب، تصويب دستورالعمل هاي بورس، مجوز عرضه اوليه، تأييد اساسنامه هاي بورس، تأييد صلاحيت مديران نهادهاي مالي، تدابير لازم براي پيشگيري از تخلفات در بازار و حمايت از حقوق و منافع سرمايه گذاران را از مهمترين وظايف سازمان بورس اوراق بهادار اعلام كرد.
بورس فلزات
عضو هيأت مديره بورس فلزات هم گفت:اين بورس تا اوايل خرداد امسال به شركت  سهامي عام تبديل مي شود. محمدحسين ديده ور اظهار داشت: بورس فلزات در حال حاضر مبتني بر قوانين گذشته فعاليت مي كند و تا زمان ابلاغ آيين نامه و مقررات جديد از سوي شوراي بورس ، قوانين گذشته به قوت خود باقي خواهد بود.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه اين بورس با تهيه اساسنامه و انجام اقدامات لازم، آمادگي تبديل به شركت سهامي عام را دارا است چنانچه آيين نامه ها و مقررات مربوطه به موقع ابلاغ شود، تا قبل از پايان خرداد ۸۵ تحولات موردنظر مبتني بر قانون جديد بورس صورت خواهد گرفت.عضو هيأت مديره بورس فلزات يادآور شد: مقرر شده تا در نهايت قبل از پايان ارديبهشت آيين نامه هاي لازم به ما ابلاغ شود، ما نيز پس از بررسي و كارشناسي هاي مورد نياز در اين خصوص و نهايي شدن كار با تاييد شوراي بورس، قوانين مربوطه را در بورس فلزات اجرايي خواهيم كرد.
وي متذكر شد: فعلا آيين نامه اي در اين خصوص به ما ابلاغ شده است ولي با انجام همراهي هاي لازم از سوي شوراي بورس، در خرداد ۸۵ اين بورس به شركت سهامي عامل تبديل خواهد شد.

رشد ۲ درصدي قيمت ۸ شركت
گروه بورس: قيمت سهام ۸ شركت طي معاملات ديروز در بورس تهران با رشد ۲درصدي روبه رو شد.
به گزارش «همشهري» البرزدارو، داروسازي اسوه، معادن بافق، ايران ارتام، داده پردازي، ملي سرب و روي، پيام وجوشكاب يزد، ديروز افزايش ۲درصدي قيمت را تجربه كردند.
در مقابل، روز گذشته قيمت هر سهم مخابراتي شهيد قندي، مارگارين و گاز لوله ۲درصد كاهش يافت.

۲۰ پروژه بزرگ در دستور كار هيأت مديره جديد
ايسنا: در حال حاضر وضعيت بازار سهام متاثر از شرايط سياسي و اقتصادي است، بنابراين با تثبيت اين شرايط وضعيت بورس بهتر خواهد شد.
حسين خزلي خرازي، مديرعامل شركت كارگزاري بانك كشاورزي مهمترين تصميم اعضاي شوراي بورس را تعيين پنج نفر از اعضاي هيات مديره تمام وقت سازمان بورس عنوان كرد و افزود: اين افراد ساير امور اجرايي بازار را پيگيري خواهند كرد. اعضاي هيات مديره حدود ۲۰ تا ۳۰ پروژه بزرگ را اجرا مي كنند.
در طول چند ماه گذشته پروژه ها متولي نداشته و مشخص شدن اعضا در راستاي اجراي قانون جديد گام مهمي خواهد بود.
او در ادامه مناسب ترين زمان براي خريد سهام را با توجه به نزديك شدن فصل مجامع شركت ها و كاهش قيمت سهم در ماه جاري دانست و گفت: افراد با خريد سهم مي توانند، تا اواخر ارديبهشت سود نقدي مجمع را دريافت كنند.

تاريخ برگزاري مجامع سه شركت اعلام شد
گروه بورس: نساجي بابكان از سهامداران خود دعوت كرده كه سوم ارديبهشت ماه براي شركت در مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده در محل شركت حاضر باشند. در اين جلسه صورت هاي مالي شركت بررسي مي شود.
ريسندگي و بافندگي كاشان
مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده شركت ريسندگي و بافندگي كاشان رأس ساعت ۱۰ پنج شنبه ۷ ارديبهشت ماه برگزار مي شود.
در اين مجمع كه در سالن اجتماعات اتاق بازرگاني برگزار مي شود قرار است اعضاي هيأت مديره شركت انتخاب شوند.
توليدي تهران
كارخانجات توليدي تهران زمان برگزاري مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده خود را هفتم ارديبهشت ماه جاري اعلام كرد.
سهامداران اين شركت رأس ساعت ۱۰ صبح اين روز مي توانند با حضور در اين شركت اعضاي هيأت مديره را انتخاب كنند.

دومين روز افت شاخص ها
012576.jpg
گروه بورس: سهامداران بورس تهران ديروز نيز براي دومين روز متوالي شاهد سير نزولي شاخص هاي اصلي در اين بازار بودند.
به گزارش «همشهري» معاملات پتروشيمي اراك ديروز مهمترين عامل كاهش دو واحدي شاخص كل قيمت سهام شناخته شد. اين شاخص ديروز در پايان معاملات به رقم ۹ هزار و ۵۱۵ واحد رسيد.
بنابراين گزارش در جريان خريد و فروش هاي بازار سهام روز گذشته شاخص عملكرد تالار اصلي ۳ واحد افت كرد و به ۹هزار و ۲۳۱ ريال رسيد.
در مقابل شاخص عملكرد تالار فرعي با دو دهم واحد افزايش روي عدد ۹هزار و ۷۶۸ واحد ايستاد. شاخص مالي هم روز گذشته با ۳دهم واحد افزايش روبه رو شد و عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري باعث شد اين شاخص به رقم ۲۰هزار و ۹۱۶ واحد افزايش يابد. اما از سوي ديگر ديروز شاخص صنعت دو واحد كاهش را تجربه كرد و به ۷هزار و ۴۷۷ واحد بازگشت. اين شاخص عملكرد شركت هاي صنعتي حاضر در بورس را نشان مي دهد.
در جريان معاملات ديروز شاخص سهام نفت و سوخت هسته اي ۵/۷ واحد و شاخص گروه فلزات اساسي ۴ واحد افزايش يافتند. اما شاخص سهام وسايل نقليه ۳/۲ واحد افت كرد و رقم ۴ هزار و ۷۹۴ واحد را براي خود به ثبت رساند.

تحولات بورس از نگاه آمار بانك مركزي
گروه بورس: تازه ترين آمار رسمي منتشر شده بانك مركزي نشان مي دهد؛  در طول سال ۸۴ برابر ۱۷درصد حجم و ارزش مبادلات سهام در بورس در اختيار گروه خودرو و ساخت قطعات بوده است.
به گزارش همشهري،  در اين مدت ۱۰ هزار ميليارد ريال از نقدينگي موجود در بازار به سوي سهام خودرو و ساخت قطعات سرازير شده كه اين ميزان از رقم داد و ستد ساير گروه هاي فعال در بورس تهران افزون تر است. پس از خودرو سازان، انبوه سازان با جذب ۱۵ درصد از كل نقدينگي سرازير شده به سوي بورس در رتبه دوم ايستادند.
جايگاه سوم نيز با ۱۲ درصد در اختيار هلدينگ ها قرار گرفت. سال گذشته بخش اعظم نقدينگي صرف شده در بازار سهام هلدينگ ها در عمليات بازارگرداني براي حفظ قيمت به كار گرفته شد. براساس آمار بانك مركزي بالاترين نسبت قيمت به درآمد در بورس تهران در حال حاضر به سهام انبوه سازان اختصاص دارد. اين نسبت در گروه يادشده برابر ۴/۱۰ درصد است. در پي انبوه سازان، سهام سيمان با نسبت قيمت به درآمدي برابر ۱۰ مرتبه در رتبه دوم جاي گرفته است.
اين نسبت كه رابطه بين قيمت سهام هر شركت روي تابلوي بورس و سود پيش بيني شده آن را نشان مي دهد، ظرف يك دهه گذشته يكي از مؤلفه هاي تصميم گيري در بورس تهران بوده است. در حال حاضر پايين ترين نسبت قيمت به درآمد در بورس تهران به گروه خودروسازان اختصاص دارد. سرمايه گذاري ها نيز با نسبت قيمت به درآمدي معادل ۳/۵ مرتبه در رتبه دوم جاي گرفته اند.

ارزش تقاضاي خريد در بورس كاهش يافت
گروه بورس: ارزش تقاضاهاي صادر شده در داد و ستدهاي ديروز بورس تهران به شدت كاهش يافت.
به گزارش «همشهري» ديروز معادن بافق، پتروشيمي اصفهان و داده پردازي به ترتيب مقام اول تا سوم جدول تقاضا را به خود اختصاص دادند.در اين روز ۱۰۰ نفر براي خريد ۸۵۰ هزار سهم معادن بافق به ارزش ۷/۵ ميليارد ريال و ۱۸۶ نفر براي خريد ۷۶۷ هزار سهم پتروشيمي اصفهان به ارزش ۳/۴ ميليارد ريال به شركت هاي كارگزاري مراجعه كردند. طي داد وستدهاي روز گذشته بورس تهران ۱۲۲ نفر برگه هاي دستور خريد مربوط به ۹۱۴ هزار سهم داده پردازي به ارزش ۷/۳ ميليارد ريال را به كارگزاري ها تحويل دادند.
بيشتر حجم بازارگرداني ديروز مربوط به سهام سرمايه گذاري غدير و سرمايه گذاري مسكن بود.
براساس اين گزارش حجم تقاضا براي فروش سهام سيمان فارس و خوزستان روز گذشته ۷/۲ ميليون سهم به ارزش ۱۳ ميليارد ريال رسيد. دستور فروش هاي سهام اين شركت ديروز توسط ۷۷۰ نفر صادر شد.در اين روز كاري سرمايه گذاري غدير، سيمان كرمان، سيمان خاش، سيمان سپاهان، گاز لوله و بانك اقتصاد نوين در فهرست جدول عرضه جاي گرفتند.

در مجامع
گزارش تصميم هاي مجامع ۵ شركت بورس
گروه بورس: سهامداران صنايع بسته بندي مشهد ۲۹ فروردين ماه جاري در مجمع عمومي عادي سالانه و مجمع عمومي فوق العاده شركت كردند.
در مجمع عمومي عادي سالانه صورتهاي مالي شركت بررسي و اعلام شد. به دليل اين كه زيان انباشته شركت به ۵ ميليارد ريال رسيده سودي بين سهامداران تقسيم نمي شود.
در مجمع عمومي فوق العاده در خصوص افزايش سرمايه شركت تصميم گيري شد.
همچنين در اين روز مجمع عمومي عادي سالانه داروسازي تهران شيمي به منظور بررسي صورتهاي مالي در محل شركت برگزار شد. سهامداران در مجمع عمومي عادي سالانه اين شركت يك هزار و ۲۰۰ ريال سود نقدي دريافت كردند.مجامع عمومي عادي سالانه و فوق العاده صنايع انرژي آذرآب هم در همين روز در محل سالن آمفي تئاتر مجموعه فرهنگي ورزشي وزارت كار تشكيل شد.
در مجمع عمومي عادي سالانه انرژي آذرآب صورتهاي مالي شركت و در مجمع فوق العاده موضوع افزايش سرمايه شركت بررسي شد.
داروسازي حكيم
داروسازي حكيم در مجمع عمومي عادي سالانه خود كه ۳۰ فروردين ماه جاري برگزار شد سه هزار ريال سود بين سهامداران تقسيم كرد.
درآمد خالص هر سهم اين شركت در سال مالي منتهي به پايان آذر ماه ۸۴ ، ۳ هزار و ۲۳۶ ريال بوده است.
گردباف يزد
در مجمع عمومي عادي سالانه گردباف يزد اعضاي هيأت مديره شركت انتخاب شدند.
بر اين اساس شركت يزدباف، ايران برك و آقايان محمد ضرابيه، منصور رجبي و علي رضا حرميان به عضويت در هيأت مديره اين شركت درآمدند.
در اين جلسه اعلام شد زيان انباشته شركت در سال مالي ياد شده به ۶/۲۲ ميليارد ريال رسيد كه اين رقم بيش از ۶ برابر سرمايه ثبت شده گردباف يزد است. بر اين اساس اين شركت زيان ده و مشمول مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت است.
كارتن مشهد
اعضاي هيأت مديره كارتن مشهد در مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده اين شركت معرفي شدند.بر اين اساس حسين متين راد، محمدحسين حقي و شركت هاي صنايع پارت كاغذ، كارتن پارس و سرمايه گذاري ملي اعضاي هيأت مديره اين شركت هستند.
قند شيروان
مجمع شركت توليدي قند شيروان به علت آماده نبودن مجوز افزايش سرمايه از سوي سازمان بورس به تنفس كشيده شد.
در اين مجمع اعلام شد: با توجه به پيگيري هاي قند شيروان و با توجه به اين كه هنوز زمان مشخصي براي دريافت مجوز پيش بيني نشده، شركت پيگيري لازم در خصوص گرفتن مجوز را انجام داده و زمان برگزاري مجمع فوق العاده را اعلام مي كند.

تأثير بحران خاورميانه بر بورس آلمان
012582.jpg
ايرنا: روزنامه  آلماني  دي  ولت    در مقاله اي  با عنوان «مناقشه  اتمي،   بورس  را نامطمئن  مي كند» نوشت : مناقشه  اتمي  ايران ، تنش ها در خاورميانه  و افزايش  بهاي  نفت  تأثيرات  منفي  بر بورس  آلمان  برجاي  گذاشته اند.
اين  روزنامه  آلماني  افزود: در حالي  كه «داكس» شاخص  سهام  آلمان  ماههاي  متمادي  با خطرهاي  ژئوپلتيكي  مقابله  كرد، اما سهامداران  از هفته  گذشته  مي دانند كه  مناقشات  در خاورميانه  و ديگر بخش هاي  جهان  مي توانند ارزش  سهام آنها را كاهش  دهند.
دي  ولت  افزود: احتمال  بروز تشديد مناقشه  اتمي  با ايران  و ناآرامي ها در نيجريه  كه  بهاي  هر بشكه  نفت  را به  بيش  از ۷۰ دلار افزايش  داده ، بر داكس  تأثير منفي  گذاشته  و اين  روند در روزهاي  آينده  نيز همچنان  ادامه  خواهد داشت .
«ميشائيل  كوهلر» از بانك  ايالت «راينلندفالز» معتقد است : بهاي  نفت مي تواند حداقل  در كوتاه  مدت  نقش  يك  فاكتور منفي  و محوري  را براي  بورس  ايفا كند.
از سوي  ديگر كارشناسان  راهبردي  بانك «د.ست» در فرانكفورت  نيز معتقدند، با توجه  به  وضعيت  بازار نفت  خام  و تشديد مناقشه  اتمي  ايران  پيش  بيني  مي شود كه  ارزش  سهام  در بازارها در روزهاي  آينده  كاهش  يابد.
دي ولت  در پايان  اين  مقاله  كه  به  قلم «دانيل  اكرت» نوشته  شده ، افزود: ازديدگاه  ناظران  با توجه  به  چنين  نااطميناني هايي ، بسياري  از سهامداران ، سهام  خود را حداقل  موقتاً مي فروشند.
«كلاوس  مارتيني» كارشناس  دويچه  بانك  آلمان  نيز هشدار داد   در صورت  تشديد بحران ها، بهاي  نفت  به  ۸۰ تا ۱۰۰ دلار افزايش  خواهد يافت .
مجله  اشپيگل  نيز در گزارشي  زير عنوان «بهاي  نفت  به  ۷۲ دلار رسيد» نوشت : مناقشه  اتمي  ايران  كه  چهارمين  كشور صادركننده  نفت  جهان  است ، ادامه  خشونت و ناآرامي ها در نيجريه  و سو قصدهاي  انتحاري  اخير در اسرائيل  از دلايل افزايش  بهاي  نفت  در بازار جهاني  به  شمار مي رود.

ثبت افزايش سرمايه پتروشيمي اصفهان
گروه بورس: شركت پتروشيمي اصفهان افزايش سرمايه ۱۰۰ درصدي خود را به ثبت رساند.
به گزارش «همشهري» بر اين اساس سرمايه شركت از ۱۵۰ ميليارد ريال به ۳۰۰ ميليارد ريال تغيير مي كند.

بورس نيمه دوم سال رونق مي يابد
مهر: نايب رئيس شوراي عالي انجمن حسابداران خبره گفت: با پايان يافتن فصل برگزاري مجامع شركت ها، بورس رونق مي يابد.
هوشنگ خستويي نوسانات پي درپي شاخص بورس را به نزديك شدن فصل مجامع شركت ها مرتبط دانست و اظهار داشت: با پايان يافتن فصل مجامع، رشد شاخص ها در بورس همچنان ادامه پيدا مي كند. تغييرات مربوط به شاخص بورس در شرايط فعلي طبيعي به نظر مي رسد. تغييرات شاخص ها غيرمستمر است و با پايان يافتن فصل برگزاري مجامع شركت ها، شاخص ها در بورس سير طبيعي خود را طي مي كند.
خستويي تاثيرات كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي را در بورس جزئي دانست و اظهار داشت: بايد همزمان با كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي نرخ تورم مورد هدف قرار بگيرد؛ با كاهش نرخ تورم، نرخ تسهيلات بانكي هم كاهش مي يابد. كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي موجب خروج سپرده از بانك ها مي شود. با كاهش نرخ سود تسهيلات بانكي، با توجه به اينكه بورس جاذبه چنداني ندارد در نتيجه سپرده هاي بانكي به سوي بازارهاي موازي پول حركت مي كند. براي اينكه بورس در سال جاري رونق بگيرد بايد بنگاه هاي اقتصادي بيشتري وارد بازار شوند.

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۰.۵۶-
۵-
۸۸۶
آبسال
۰.۴۵-
۶-
۱,۳۳۷
آبگينه
۱.۷۶
۱۴
۸۱۰
آزمايش
۱.۲۶-
۴۲-
۳,۲۸۶
آهنگري تراكتورسازي ايران
۱.۰۵
۱۶۲
۱۵,۶۲۲
افست
۲
۱۳۱
۶,۶۸۸
البرز دارو
۱.۰۵-
۳۶-
۳,۳۸۷
الكتريك خودرو شرق
۱.۹۹
۷۳
۳,۷۴۱
ايران ارقام
۱.۱
۴۱
۳,۷۷۲
ايران خودروديزل
۰.۳۶
۲۱
۵,۸۰۴
ايران دارو
۰
۰
۲,۰۸۱
ايران مرينوس
۰.۱۴
۱۳
۹,۶۱۹
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۰.۱۳
۲
۱,۵۴۳
بانك پارسيان
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۶۵
بانك كارآفرين
۰.۵۹-
۴-
۶۷۴
بهپاك
۰.۶۹
۳
۴۳۹
پارس الكتريك
۰.۶۲-
۱۰-
۱,۵۹۸
پارس خودرو
۰.۰۲
۱
۶,۲۶۶
پارس دارو
۰.۳۳-
۱-
۳۰۱
پارسيلون
۰.۴۷
۳۷
۷,۹۸۸
پتروشيمي آبادان
۰.۵۸-
۵۹-
۱۰,۰۴۴
پتروشيمي اراك
۰.۰۲
۱
۵,۵۰۶
پتروشيمي اصفهان
۰.۱۵
۱۷
۱۱,۷۰۰
پتروشيمي خارك
۰.۰۸-
۱-
۱,۲۵۷
پتروشيمي شيراز
۰
۰
۹۹۰
پشم بافي توس
۰.۲۱
۲۹
۱۳,۶۹۰
تامين ماسه ريخته گري
۰.۵۲
۲۰
۳,۸۹۵
تراكتورسازي ايران
۰.۱۸-
۳-
۱,۶۷۶
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۱.۲۸
۱۱۸
۹,۳۱۴
توليد سموم علف كش
۱.۵۵
۳۳
۲,۱۶۱
توليدفروموليبدن كرمان
۱.۳۱-
۴۹-
۳,۷۰۰
حق تقدم سيمان سپاهان
۱.۴۹
۱۱۰
۷,۴۸۴
حق تقدم سيمان شاهرود
۳.۹۷
۳۳
۸۶۵
حق تقدم موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۳۴-
۲۴-
۷,۰۴۰
حمل و نقل پتروشيمي
۱.۶۳-
۵۰-
۳,۰۱۳
حمل و نقل توكا
۰.۷-
۵۳-
۷,۵۳۰
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۰.۰۳-
۲-
۶,۲۷۱
خوراك دام پارس
۱.۹۹
۷۹
۴,۰۴۸
داده پردازي ايران
۰.۰۱-
۱-
۷,۶۱۲
داروپخش (هلدينگ )
۲
۱۳۸
۷,۰۵۴
داروسازي اسوه
۱.۵۹
۱۲۰
۷,۶۷۸
داروسازي جابرابن حيان
۰
۰
۲,۹۴۶
داروسازي كوثر
۰.۱۲
۹
۷,۸۰۸
دارويي رازك
۰.۷۴
۲۶
۳,۵۲۵
دارويي لقمان
۰.۴۲-
۱۰-
۲,۳۶۱
رايان سايپا
۰.۲۳-
۳-
۱,۲۷۸
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۰.۳۵
۴
۱,۱۴۲
رينگ سازي مشهد
۰.۱۲-
۱۱-
۸,۹۹۰
زامياد
۰.۰۴-
۱-
۲,۳۴۱
ساختمان اصفهان
۰
۰
۲,۴۵۸
سالمين
۰.۱۴-
۴-
۲,۷۵۷
سامان گستراصفهان
۰.۲۷-
۱۱-
۴,۱۲۳
سايپا
۰.۳۹
۶
۱,۵۴۰
سايپا شيشه
۱.۰۴
۱۹
۱,۸۴۳
سايپاآذين
۰
۰
۵,۰۹۸
سايپاديزل
۰.۱-
۲-
۱,۹۸۲
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰
۰
۱,۴۵۱
سرما آفرين
۰.۰۷-
۱-
۱,۳۷۹
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۱۱۷
سرمايه گذاري بهمن
۰.۱۱-
۱-
۹۴۸
سرمايه گذاري بوعلي
۰.۲
۴
۱,۹۹۲
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۰.۰۴-
۱-
۲,۵۶۲
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۰.۱-
۱-
۹۷۳
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۰.۲۱-
۴-
۱,۹۴۵
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۰
۰
۸۸۴
سرمايه گذاري توسعه ملي
۱.۵۴
۶۳
۴,۱۵۹
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰.۷۳-
۱۳-
۱,۷۶۵
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۰
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۰
۰
۱,۸۹۹
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري (هلدينگ )
۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۰.۰۵-
۱-
۲,۱۶۳
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰.۳۳
۳
۹۱۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰
۰
۲,۹۹۹
سرمايه گذاري مسكن
۰
۰
۱,۰۸۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۶۵
۸
۱,۲۳۰
سرمايه گذاري نيرو
۰
۰
۱۱,۱۹۸
سنگ آهن گل گهر
۰.۲۲-
۱۶-
۷,۳۵۵
سيمان تهران
۰.۰۹
۸
۸,۹۵۵
سيمان شاهرود
۰.۰۱-
۱-
۸,۹۳۸
سيمان شرق
۰.۰۴-
۲-
۴,۹۵۰
سيمان فارس و خوزستان
۰.۰۲-
۳-
۱۹,۹۲۷
سيمان كرمان
۰
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۰
۰
۵,۸۲۲
سينا دارو
۰.۲۲-
۴-
۱,۸۱۳
شهد ايران
۰
۰
۵,۲۵۵
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۰.۰۲-
۱-
۵,۸۴۲
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۰.۵۲
۱۶
۳,۰۷۸
شيميايي سينا
۱.۹
۱۲۲
۶,۵۵۶
صنايع جوشكاب يزد
۰.۰۳
۳
۹,۱۷۸
صنايع ريخته گري ايران
۰.۳۹-
۱۵-
۳,۸۶۲
صنايع كاغذسازي كاوه
۱.۶۴-
۱۳-
۷۸۰
صنايع مخابراتي راه دورايران
۰.۰۴-
۱-
۲,۵۶۰
صنايع مس شهيد باهنر
۰
۰
۱,۳۷۳
صنعتي آما
۰.۱۵-
۴-
۲,۶۶۲
صنعتي بهشهر
۰
۰
۴,۲۹۹
صنعتي دريايي ايران
۰.۲۸
۶
۲,۱۶۱
فرآورده هاي تزريقي ايران
۰
۰
۱,۵۸۸
فرآورده هاي نسوز آذر
۰
۰
۲,۷۶۴
فرآورده هاي نسوز پارس
۱.۱۵-
۱۴-
۱,۲۰۴
فنرسازي خاور
۰
۰
۱,۴۹۸
فولاد كاويان
۱.۵۱
۲۲
۱,۴۸۲
قند پارس
۲-
۸۶-
۴,۲۱۸
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۰.۰۲-
۱-
۵,۱۰۱
كارخانجات داروپخش
۱.۹۱
۲۹
۱,۵۴۵
كارخانجات صنعتي پيام
۱.۵۵
۱۷
۱,۱۱۴
كارخانه فارسيت درود
۰.۱۵-
۳-
۱,۹۷۷
كربن ايران
۱.۵۵-
۲۰-
۱,۲۶۹
كف
۱.۷۸
۵۲
۲,۹۷۲
كمباين سازي ايران
۱.۹۸-
۵۵-
۲,۷۱۷
گازلوله
۰.۱
۴
۳,۸۷۷
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰.۱-
۲-
۲,۰۹۳
گلتاش
۰.۰۶
۲
۳,۳۲۵
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۰.۱۱-
۶-
۵,۵۴۴
لبنيات پاك
۰.۲۶-
۳-
۱,۱۵۹
لوله وماشين سازي ايران
۱.۶۳-
۲۵-
۱,۵۰۶
ليزينگ ايران
۱.۹۹-
۴۲-
۲,۰۶۹
مارگارين
۱.۴۶
۲۸
۱,۹۴۸
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۰.۶۴-
۱۳-
۲,۰۱۱
محورسازان ايران خودرو
۱.۹۹
۱۳۰
۶,۶۶۲
معادن بافق
۰
۰
۶,۱۱۴
معدني و صنعتي چادرملو
۱.۹۷
۸۶
۴,۴۴۹
ملي سرب و روي ايران
۱.۷۱
۲۱
۱,۲۵۲
مهركام پارس
۰.۸۱
۱۷
۲,۱۲۰
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۱۱
۱۴
۱۳,۱۵۹
نفت بهران
۰.۰۵-
۸-
۱۴,۵۴۴
نفت پارس
۰.۴۴
۱۹
۴,۳۱۰
نورد آلومينيوم
۰.۳۴-
۲-
۵۹۴
نورد و لوله اهواز
۰.۵۶-
۸-
۱,۴۲۷
نوش مازندران
۰
۰
۱,۶۰۸
نيرو محركه
۰
۰
۱,۹۰۶
نيروترانس
۰.۲۲-
۳-
۱,۳۶۳
نيروكلر

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |