پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۴ - Apr 20, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله و سلم
اي علي! خوشا بر چهره اي كه خداوند او را مي نگرد در حالي كه او بر گناه خود كه خدا از آن آگاه و بر ديگران پوشيده است، مي گريد.
تحف العقول ص ۸
امروز با حافظ
عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد
در ازل پرتو حسنت ز تجلي دم زد
عين آتش شد از اين غيرت و بر آدم زد
جلوه اي كرد رخت ديد ملك عشق نداشت
پيشنهادهاي ناشران براي تغيير قانون حق مؤلف و مصنف
به گفته افروغ كميسيون فرهنگي با اين لايحه مخالف است و چيزي كه دولت فرستاده از وراث و پديد آورنده آثار ( كتابها ) سلب مالكيت كرده و به هيچ رو جوابگوي وضعيت كنوني نيست
گروه ادب وهنر: طرح بندي از قانون حمايت از حقوق مؤلف و مصنف در مجلس شوراي اسلامي سبب شده است تا برخي از ناشران شناخته شده كشور در اين زمينه به اظهار نظر بپردازند و از نمايندگان مجلس بخواهند كه اين قانون را به صورت كلي مورد بازنگري قرار داده و بندهاي اساسي تري را در آن بگنجانند.
داود موسايي، مدير انتشارات فرهنگ معاصر از جمله ناشراني است كه چند سال قبل نقاط ضعف اين قانون را برشمرده بود و به تازگي نيز در گفت و گو با مهر تأكيد كرد كه: اگر مي خواهند به حل مشكل كنوني نشر در كشور كمك كنند بايد مدت زمان مشخص در قانون براي حمايت از حق مؤلف را از ۳۰ سال پس از مرگ مولف، به ۹۹ سال افزايش دهند.
در چند سال اخير خانواده و وراث بزرگاني چون معين، ملك الشعرا بهار، به فرصت طلبي برخي از ناشران كاسبكار اعتراض كردند اما به دليل وجود همين قانون، اعتراضات آنها سرانجامي نيافت.
از سوي ديگر ماده واحده اي كه قرار است روز يكشنبه در مجلس طرح شود ايرادات اساسي دارد كه هاشمي، مدير انتشارات روزبهان و نايب رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران معتقد است تصويب آن دخالت در مالكيت خصوصي افراد است.
 هاشمي مي گويد: نخستين ايراد ماده واحده ياد شده اين است كه اختيار كتابها را از مؤلفان و صاحبان آن مي گيرد و مثلا ممكن است در كميسيوني كه در اين تبصره پيش بيني شده تشخيص دهند كه هر كتابي ممكن است اثر ملي باشد و اختيار چاپ آن از ورثه مؤلف گرفته شود.
وي با اشاره به قوانين اسلامي حاكم بر مالكيت شخصي گفت: اين در حالي است كه در اين قانون مالكيت خصوصي را به صورت مشروط در آورده و اين اصلا درست نيست زيرا بر اساس هيچ قانوني نمي توان مالكيت را مشروط به چيزي كرد.
هاشمي در ادامه گفت: اگر دولت قصد دارد پس از مرگ مؤلف مالكيت آثاري را كه ملي تشخيص مي دهد به دست بگيرد ديگر هيچ پژوهشي در كشور به چاپ نخواهد رسيد و باعث مي شود به جاي رشد حوزه فرهنگ و صنعت نشر موجب ركود آن شود.
دكتر عماد افروغ هم كه در گفت و گو با مهر از سرقت برخي از آثارش خبر داده است، ضمن انتقاد از ماده واحده مورد نظر و دادن اين خبر كه مخالف تصويب آن است گفت : كميسيون فرهنگي آمادگي دارد تا قانون مصوب سال ۱۳۴۸ را اصلاح كند و اگر پيشنهادي هم از سوي دولت درباره اين قانون مطرح شود آن را بررسي مي كند اما بهتر اين است كه دولت در اين خصوص لايحه اي تنظيم كند.
رئيس كميسيون فرهنگي در ادامه گفت: اگر دولت بنا به هر دلايلي و گرفتاري هايي نتواند و نخواهد كه لايحه اي در اين خصوص ارائه كند مجلس اين آمادگي را دارد كه خودمان هم در اين زمينه اقدامي انجام دهيم.
افروغ با اشاره به لايحه پيشنهادي دولت قبل در الحاق يك تبصره به قانون سال ۱۳۴۸ گفت: كميسيون فرهنگي با اين لايحه مخالف است و چيزي كه دولت فرستاده است از وراث و پديد آورنده آثار ( كتابها ) سلب مالكيت كرده و ماده واحده اي كه دولت آورده به هيچ رو جوابگوي وضعيت كنوني نيست.
وي با اشاره به فناوري هاي جديدي كه در عرصه نشر بوجود آمده گفت: فناوري هاي جديد قانون جديد هم نياز دارد و ديگر قانون حقوق مؤلف و مصنف سال ۱۳۴۸ جوابگوي دوران ما نيست و مشكلات و چالش هايي كه از زمان تصويب اين قانون براي ناشران، مؤلفان و هنرمندان ما به وجود آمده لزوم تغيير اين قانون را مشخص مي كند.افروغ در ادامه گفت ما قصد داريم در مجلس اين مدت زمان را حذف كنيم و به جاي اينكه فقط صاحبان اثر ۳۰ سال بتوانند از حقوق مادي كتاب استفاده كنند اين زمان را از قانون حذف و حق استفاده وراث مؤلف از حقوق مادي كتاب به طور دائمي تصويب كنيم.

توجه به هنر ايراني در شهرسازي
بزرگداشت روز معمار برگزار مي شود
012642.jpg
012648.jpg
مهر: روزهاي سوم تا نهم ارديبهشت به عنوان هفته بزرگداشت معمار و معماري اعلام شد.
سيدعليرضا قهاري رئيس هيات مديره انجمن مفاخر معماري ايران گفت: چند ماه پيش هيات مديره انجمن مفاخر معماري ايران با ارسال نامه اي براي رئيس جمهور پيشنهاد كرد روزي در تقويم ملي به نام روز معمار به منظور بزرگداشت معماري ايران تعيين شود. اين اقدام انجمن را كه در نوع خود حركت كم سابقه اي در جامعه معماري كشور محسوب مي شود از دو جنبه مي توان مورد توجه قرار داد؛ يكي فلسفه و ضرورت نامگذاري روزي به نام روز معمار و ديگري روند و چگونگي تعيين روز معمار در تقويم كشور.
دكتر سياوش تيموري، مدير اجرايي و عضو هيات امناء انجمن مفاخر معماري ايران، نيز تصريح كرد: اگر امروز شاهد بروز ناهنجاري هاي شهري هستيم به اين خاطر است كه در طي اين سال ها هرگز تعريف درستي از شهر نداشته ايم.
وقتي بحث هويت بخشي به شهرهاي ايران مطرح مي شود، ما بي اختيار ياد هويت از دست رفته قسمت هاي باستاني شهرمان مي افتيم. در حالي كه اين هويت در ساده ترين شكل يعني حقوق عابر پياده در نظام شهري فراموش شده است.
فريدون سگوند، دبير ستاد بزرگداشت روز معمار و هفته معماري گفت: بزرگداشت روز معمار و هفته معماري براي نخستين بار از سوم تا نهم ارديبهشت ماه در سطح كشوري صورت مي گيرد. سخنراني استادان بزرگ معماري، انتشار مقاله ها و نشريات علمي و... از جمله برنامه هايي است كه براي هفته معماري در نظر گرفته شده است.

در نشست هفتگي شهر كتاب عنوان شد
غرب به دنبال تخريب شخصيت هاي ملي ماست
012636.jpg
گروه ادب و هنر: نشست نقد هفتگي شهر كتاب با موضوع «سعدي و منتقدان او» با سخنراني دكتر اصغردادبه و دكتر ضياء موحد برگزار شد.
در اين جلسه دكتر دادبه با اشاره به اين موضوع كه غربي ها براي تخريب شخصيت هاي ملي ما كمر همت بسته اند گفت: غربي ها مي دانند كه ذهن هاي آشنا به سعدي و فردوسي، مانعي براي پذيرش سلطه فرهنگي آنهاست، پس از هر راهي براي تخريب اين افكار بهره مي برند.
دكتر ضياء موحد نيز ضمن تحليل ضعف پژوهش هاي ادوارد براون درخصوص فردوسي و سعدي اظهار داشت: اگرچه ادوارد براون، مطالعاتي در باب سعدي و فردوسي داشته است، اما به نظر مي رسد در تأويل و تفسير خود دچار اشتباه شده و بيش از زبان، خود را متوجه محتوا كرده است.

بهارستان
كودك و خانه خدا
فتح موصلي حكايت مي كند كه وقتي قصد زيارت بيت الله كردم، به باديه رسيدم. كودكي ديدم در ميان بريه و مهمه فقر كه آنجا نه دار بود و نه ديار. كودكي كه هنوز رحاي تكليف بر سرش نگردانيده بودند.
فتح گفت: بر وي سلام كردم. جواب داد. گفتم: از كجا مي آيي؟ گفت: از خانه خداوند خود. گفتم كودكي بدين خردي كه تويي، هنوز احكام بر تو نارفته چرا خود را رنجه داشتي؟ گفت: اي پير! اين چنين سخنان در باقي كن كه من ديده ام كه ملك الموت از من خردتر جان قبض كرده است.
روح الارواح في شرح اسماء ملك الفتاح / شهاب الدين سمعاني
به كوشش نجيب مايل هروي

شناخت نامه حسين منزوي منتشر مي شود
فارس: شناخت نامه مرحوم «حسين منزوي» ، غزلسراي معاصر، به كوشش «ابراهيم اسماعيلي» انتشار خواهد يافت. ابراهيم اسماعيلي _ شاعر _ اظهار داشت: من گفت وگويي هفده ساعته با «حسين منزوي» انجام داده ام كه در اين كتاب به صورت كامل آورده مي شود. وي افزود: همچنين در اين شناخت نامه گفت وگوهايي با شاعران غزلسراي معاصر درباره «حسين منزوي» به چاپ مي رسد كه اين گفت وگوها مي تواند به درك بهتر اين شاعر و اهميت غزلسرايي او در شعرهاي معاصر كمك كند.اسماعيلي ادامه داد: در اين كتاب عكس هايي از اين شاعر فقيد به چاپ مي رسد كه تاكنون در هيچ كجا منتشر نشده است. اين عكس ها را خانواده مرحوم «منزوي» در اختيار من قرار داده اند.

جشنواره تئاتر عروسكي با اعتراض پايان يافت
ايسنا: نهمين جشنواره بين المللي تئاتر عروسكي دانشجويان شب گذشته ،  با اتفاقات بسيار به كار خود پايان داد.
بيانيه ها و سخنراني ها و اجراي نمايش و موسيقي متفاوت يكي پشت ديگري انجام مي شد و دانشجويان هر لحظه بيشتر از قبل در انتظار نتايج بودند و گويا «گلزار محمدي» دبير نهمين دوره  جشنواره  نتايج مورد نظر را در جيب خود گذاشته تا كسي بويي از آن نبرد، غافل از اينكه تمامي كاغذهاي نوشته شده  نتايج توسط هيات داوري پراكنده و نا مرتب شده بود، به طوري كه وقتي مجري مراسم شروع به خواندن برگزيده هاي بخش موسيقي و پوستر و ... كرد، آزاده پورمختار يكي از اعضاي هيات  داوري به نشان اعتراض و با گلايه از وضعيت نامنظم مراسم اختتاميه سالن را ترك كرد و دانشجويان را متحير باقي گذاشت، البته بهروز غريب پور كه جزو مدعوين برروي صحنه بود، با خواهش از ايشان مجددا پور مختار را به مراسم برگرداند.

اين فيلم ها را در تلويزيون ببينيد
012645.jpg
ايسنا: شبكه  يك سيما ۳۱ فروردين ماه فيلم خارجي «سرزمين هيچ كس» به كارگرداني دانيس تانوويچ را در ساعت ۲۲ پخش مي كند.
اين فيلم محصول مشترك ۶ كشور بوسني، فرانسه، ايتاليا، بلژيك، اسلواني و انگليس است كه در سال ۲۰۰۱ كارگرداني شده است.شبكه دو سيما كه سه شنبه ۲۹فروردين ماه، فيلم سينمايي «جنگ در سرزمين بالا» را پخش كرده بود، پنجشنبه ساعت ۱۴ اين فيلم را تكرار مي كند. اين فيلم فرانسوي تصويرگر جنگ ميان نيروهاي سوئيسي و فرانسوي است كه طي آن پدر و پسري با هم درگير شده و مقابل هم قرار مي گيرند. همچنين شبكه  دو جمعه ساعت ۱۸ فيلم خارجي ديگري با نام «قهرمان زمان» كه داراي موضوعي علمي _ تخيلي است را به روي آنتن مي برد. شبكه  سه سيما پنجشنبه ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه فيلم سينمايي «ديتوكس» را پخش مي كند.
شبكه سه سيما همچنين جمعه  در قالب برنامه «صدفيلم» ، فيلم سينمايي «كانديداي منچوري» را كه هفته  گذشته قرار بود پخش كند، ساعت ۲۲ و ۳۰دقيقه به روي آنتن مي برد. سينماچهار نيز جمعه  اين هفته فيلم سينمايي «باران ساز» به كارگرداني فرانسيس فورد كاپولا را براي پخش در نظر گرفته است. اين فيلم آمريكايي در سال ۱۹۹۷ بر اساس رماني از جان گريشام ساخته شده است. اين شبكه همچنين پنج شنبه (۳۱فروردين ماه) فيلم سينمايي سارق به كارگرداني مايكل مان را تكرار مي كند.

نگاه
كانالي كه سيماي ما راه اندازي نكرد
خبر راه اندازي يك كانال ويژه احاديث نبوي را دريافت كرديم؛ اين كانال به طور آزمايشي از سوي گردانندگان شبكه «المجد» كه برنامه هايش از دبي پخش مي شود كارش را آغاز مي كند.
دو نكته در اين خبر هست كه بيش از همه لازم است مسئولان صدا و سيما به آن توجه كنند: الف _ امسال را در ايران سال پيامبر اعظم(ص) ناميده ايم و بر ما اولي تر از ديگران است كه چنين كانالي داشته باشيم. ب- پخش اين برنامه (احاديث نبوي) به زبانهاي مختلف خواهد بود. يعني پيامبر اعظم(ص)، بر تمام انسانها و سرزمينها نازل شد و رسالتش جهاني است.
به هر حال، كاش خبر راه اندازي اين كانال را از صدا و سيماي خودمان مي شنيديم. البته كارهاي باقي مانده، هنوز هم هست. اميد كه مسئولان صدا و سيما در ايجاد چنين كانالهايي، بر رقباي منطقه اي خود سبقت بگيرند.
گروه ادب و هنر

انجمن نقاشان خيالي نگار داير مي شود
گروه ادب و هنر : در حاشيه همايش «هنر عاشورا» و تجليل از پيشكسوتان هنر نقاشان خيالي نگار (قهوه خانه) در مؤسسه صبا ،حبيب الله صادقي خبر داد: به زودي انجمن نقاشان خيالي نگار را داير مي كنيم.
اولين نشست اين مؤسسه در ادامه سلسله نشست هاي پژوهشي با حضور حبيب الله صادقي، حبيب آيت اللهي و مرتضي حيدري برگزار شد. الهي، هنر خيال نگاري را با مكتب گوتيك در اروپا مقايسه كرد و ضرورت حفظ آن را يادآور شد .سپس مرتضي حيدري از لزوم نگاه زيبايي شناسانه به عاشورا سخن گفت. در بخش دوم با حضور ۵ تن از استادان پيشكسوت اين هنر از آنان تجليل شد. استادان محمد فراهاني، منصور وفايي، احمد خليلي، حسيني و لرني از خاطرات بيش از نيم قرن فعاليت خود در اين عرصه با حاضران سخن گفتند. در ادامه پرسش و پاسخ برگزار شد كه در آن مباحثي چون پيوند اساطير ملي و مذهبي و شاهانه و وقايع عاشورا، در اين مكتب هنري، ارتباط مستقيم آن با باورهاي مردمي و... از سوي اين اساتيد پيشكسوت مورد تحليل قرار گرفت.

كوتاه از هفت هنر
ابجد در سينما تك : در نخستين روز از برنامه «در جنوب سينما» كه با همكاري سفارت فرانسه در تهران از سوم تا ششم ارديبهشت ۸۵ در سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي گردد، فيلم سينمايي «ابجد» ساخته «ابوالفضل جليلي» محصول ۱۳۸۲ به مدت ۱۰۰ دقيقه در ساعت ۵ بعدازظهر روز يكشنبه سوم ارديبهشت ماه به نمايش درمي آيد. ابجد، حرف اول جايزه ويژه هيأت داوران جشنواره «وزول» در سال ۱۳۸۳ را دريافت كرده است.
012639.jpg
تشييع گلدره : پيكر «پوپك گلدره» هنرمند تلويزيون و سينما صبح ديروز با حضور مردم تهران و شماري از هنرمندان تئاتر و سينما از مقابل تالار وحدت تشييع شد.
فيلم خارجي در ارسباران: نمايش فيلم سينمايي «شب بخير و موفق باشيد» ساخته جرج كلوني در سالن سينمايي فرهنگسراي ارسباران آغاز شد. اين فيلم در سئانس آخر فرهنگسراي ارسباران به روي پرده مي رود. فيلم «شب بخير و موفق باشيد» اولين فيلم خارجي اكران ۸۵ است كه نمايش آن پيش از اين در سينما فرهنگ تهران آغاز شده است.
تجليل از برگزيدگان: همايش تجليل از برگزيدگان مسابقه كتابخواني حماسه حسيني، مسابقه چهل حديث و جشنواره غدير در مجتمع فرهنگي و هنري نور برگزار شد.در اين همايش كه «محمدرضا حشمتي» مشاور وزير و دبير ستاد عالي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور و تني چند از مسئولان فرهنگي و هنري استان تهران حضور داشتند از ۱۱۶ نفر برگزيده مسابقات يادشده تجليل به عمل آمد.
تعويق كلنگ زني: مراسم كلنگ زني سينما آزادي براي چندمين بار به تأخير افتاد.مراسم كلنگ زني قرار بود در ۲۹ فروردين ماه جاري توسط شهرداري به زمين زده شود، اما اين زمان پس از يك جنجال خبري به زماني ديگر موكول شد و قرار شد يكشنبه ۳ ارديبهشت ماه اين مراسم برگزار شود.
شعر سعدي: مراسم اختتاميه مسابقه ترجمه شعر سعدي همزمان با روز بزرگداشت اين شاعر بزرگ، اول ارديبهشت ماه برگزار مي گردد. در اين مسابقه كه به مناسبت روز گفت و گوي تمدنها، توسط انجمن بيان ايران برگزار گرديد، شركت كنندگان سه بيت معروف «بني آدم اعضاي يكديگرند...» كه به عنوان نمادي از روابط انساني بر سردر سازمان ملل نوشته شده است، را به زبان هاي انگليسي، آلماني، فرانسوي و اسپانيايي ترجمه نمودند.
فيلم هاي مذهبي: در جدول برنامه هاي سال ۸۵ شبكه ۵ سيما براي توليد فيلم هاي عاشورايي و مذهبي برنامه ريزي شده است. مجيد رجبي معمار، مدير شبكه تهران، در بازديد از دبيرخانه جشنواره فيلم عاشورايي سپيد گفت: نخستين دوره برگزاري جشنواره فيلم عاشورايي مطمئناً با مشكلات فراواني روبه رو خواهد شد اما در دوره هاي بعد و سال هاي آينده اين جشنواره مي تواند آثار قابل قبول و ارزشمندي حتي از كشور هاي مسلمان مانند لبنان، عراق و پاكستان كه تحت تأثير واقعه عظيم عاشورا هستند دريافت كند، كه البته در حال حاضر كشور لبنان و عراق آثار ارزشمندي در اين رابطه توليد كرده اند.
بازيگر ايراني در آلمان: نرگس هاشم پور، بازيگر و كارگردان تئاتر، حدود چهار ماه است كه براي همكاري با گروه تئاتر روهر آلمان، به سرپرستي و كارگرداني روبرتو چولي در اين كشور به سر مي برد. اين بازيگر و كارگردان تئاتر، در بيست و دومين جشنواره بين المللي تئاتر فجر، نمايش «نجواهاي نانوشته» را براساس نمايشنامه «زوج عجيب» نيل سايمون، به روي صحنه برد و خود نيز در اين نمايش بازي كرد.وي همچنين در پروژه هاي مشترك ديگر تئاتري بين ايران و آلمان همكاري داشته است.
اكران فيلم : آخرين ساخته تهمينه ميلاني «مي ترسم پس دروغ مي گويم» كه به سفارش يونيسف ساخته شده، اكران عمومي مي شود.در اين فيلم كه به علل دروغگويي كودكان پرداخته مي شود، آتيلا پسياني، نگين صديق گويا، نيلوفر خوش خلق، حامد بهداد، ماه چهره خليلي، مهدي اميني خواه، سحر ذكريا، مهناز افشار، مريم كاظمي، ناهيد مسلمي و ژاله شعاري و ۳۰ نفر دانش آموز مدرسه گيو به ايفاي نقش مي پردازند.
تندباد خيال: نمايش «تندباد خيال» به كارگرداني اعظم بروجردي از اواخر ارديبهشت ماه به مدت يك ماه در فرهنگسراي هنر روي صحنه خواهد رفت. نمايش داستان زن جواني است كه به دنبال همسرش به جنوب آمده و با پيرزني كه همه چيز خود را از دست داده و زن جواني به نام زينب آشنا مي شود.
ترجمه: محمود اعتمادزاده (به آذين)، مترجم، كه از دو هفته گذشته در بيمارستان «آراد» تهران بستري است، به زودي از اين بيمارستان مرخص مي شود. اميري _ پزشك معالج محمود اعتمادزاده اظهار داشت: اعتمادزاده يك بيماري مزمن ريوي دارد كه باعث شده در يكي دو سال پيش به طور مرتب در بيمارستان بستري شود. اكنون نيز كه ايشان در بيمارستان بستري است، ادامه همان روند است.

برگي از تاريخ
آغاز مذاكرات
پس از بي نتيجه ماندن مذاكرات سه جانبه در بهمن ۱۳۶۷ در نيويورك و بيانيه دبيركل، وزراي خارجه ايران و عراق براي مذاكرات سه جانبه در ژنو دعوت شدند و اين مذاكرات با عنوان دور پنجم مذاكرات در ۳۱ فروردين ،۱۳۶۸ شروع شد. بحث پيرامون تبادل اسرا و خروج نيروهاي نظامي عراق از خاك ايران از مباحث اصلي اين دور مذاكرات بود. در اين دور مذاكرات، دو طرف بر اجراي مفاد قطعنامه تأكيد داشتند ولي به تصميمي قاطع و صريح دست نيافتند. لذا قرار بر اين شد كه مذاكرات بعدي در ماه هاي آينده صورت گيرد.
سرانجام استاد محمدتقي شريعتي
استاد محمدتقي شريعتي در سال ۱۲۸۶ شمسي در روستاي مزينان سبزوار به دنيا آمد. دروس مقدماتي را نزد پدر و عمويش فراگرفت و در ۱۳۰۷ جهت ادامه تحصيل راهي مشهد شد. در مشهد از محضر استاداني همچون شيخ هاشم قزويني، اديب نيشابوري بزرگ، اديب نيشابوري ثاني، شيخ كاظم دامغاني و ميرزااحمد مدرس بهره گرفت. فعاليت اجتماعي وي از ۱۳۱۱ شمسي با ورود به وزارت فرهنگ و مسئوليت در مدرسه ابن يمين و تدريس در آنجا آغاز شد. از ۱۳۲۰ شمسي به بعد، همزمان با اشغال ايران توسط متفقين و گسترش فعاليت حزب توده، به تنهايي در خراسان به مبارزه با انحرافات فكري و اسلام زدايي برخاست.
وي با تشكيل كانون نشر حقايق اسلامي در مشهد و برگزاري جلسات هفتگي و سخنراني و تفسير، اذهان جوانان را روشن مي كرد. استاد محمدتقي شريعتي از سال ۱۳۲۳ حضوري فعال در عرصه سياست داشت و به خاطر مبارزات ضداستبدادي خود، ۲ بار به زندان افتاد ولي هرگز از راهي كه يافته بود عقب ننشست. ايشان بعدها در مسجد هدايت تهران به جاي آيت الله طالقاني تفسير قرآن مي گفت. با تأسيس حسينيه ارشاد و بنا به دعوت استاد مطهري به مدت چهار سال در آنجا به تدريس و سخنراني مشغول بود. از اين شخصيت برجسته، آثار گرانقدري چون تفسير نوين، كتاب خلافت و ولايت، امامت در نهج البلاغه و علي(ع) شاهد رسالت، برجاي مانده است. سرانجام اين استاد فرزانه در ۳۱ فروردين ۱۳۶۶ شمسي برابر با ۲۱ شعبان ۱۴۰۷ قمري در هشتاد سالگي دارفاني را وداع گفت و به سوي معبود شتافت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
عسل
او مردي بسيار خسيس بود. روزي از عسل اعلاء و مرغوب درجه يك خريد ولي دلش نيامد كه فرزندان قد و نيم قدش به آن لب بزنند.
هر صبحانه شيشه عسل را كه در آن محكم چفت شده بود روي سفره مي گذاشت و بچه هايش به اشتياق عسل، نان را روي شيشه مي ماليدند و مي خورند! يك روز مرد خسيس كه عزم سفر كرده بود ناچار شد اتاقي را كه در آن شيشه عسل بود با قفل سنگيني ببندد. از آن پس كودكان در غياب پدر سفر كرده شان هر صبحانه نان خود را به اشتياق همان عسل روي قفل مي ماليدند و مي خوردند!
عبد الحميد حسين نيا

گشتي در دنياي خبرها
سوپ مرغ براي حريف ايران
ليسبون: تيم ملي فوتبال پرتغال كه يكي از حريفان تيم كشورمان در رقابتهاي جام جهاني خواهد بود، روز گذشته اعلام كرد متخصص تغذيه اين تيم توصيه كرده هر روز به بازيكنان پرتغالي در زمان برگزاري رقابتهاي جام جهاني سوپ مرغ داده شود. اين متخصص تغذيه كه ۸ سال است در كنار تيم ملي اين كشور فعاليت مي كند معتقد است سوپ مرغ باعث مي شود بازيكنان دوري از خانه و خانواده را به راحتي تحمل كنند. همچنين اين نوع غذا باعث تقويت قواي جسماني آنها خواهد شد.
حرفهاي خواب آور
برلين: يك مرد كه پشت خط تلفن با نامزد خود مشغول صحبت بود ناگهان به خواب عميقي فرو رفت. به همين دليل نامزدش تصور كرد كه او بيهوش شده كه همين موضوع باعث شد تا پليس را خبر كند. هنگامي كه پليس به خانه مرد رسيد متوجه شد كه وي به دليل طولاني شدن مكالمه و تكراري بودن حرفهاي همسر آينده اش به خواب فرورفته است.
وزن گيري پس از ۴ سال
نيويورك: ۲۲ سال قبل نوزادي چشم به جهان گشود كه به دليل ابتلا به يك بيماري خاص قادر به وزن گيري عادي نبود. او در ۴ ماهگي ۳ كيلوگرم، در ۵ سالگي ۸ كيلوگرم و در ۱۴ سالگي ۴۰ كيلوگرم وزن داشت و ديگر وزن نگرفت. به هر حال وي در سن ۱۸ سالگي تصميم گرفت تا وزن خود را به ۵۰ كيلوگرم برساند. به همين دليل وي از ۴ سال پيش هر روز ۶۵۰۰ كالري (تقريبا ۵/۲ برابر كالري مورد نياز يك فرد سالم) مصرف كرد و ديروز سرانجام پس از ۴ سال به هدف خود دست يافت.
كيك ميوه اي ۴۰ ساله
واشنگتن: ۴۰ سال قبل يكي از سربازان ارتش آمريكا يك كيك ميوه اي كه خاله اش براي او ارسال كرده بود دريافت كرد. چون وي علاقه اي به كيك ميوه اي نداشت آنرا داخل يك كاغذ پيچيد و درون قوطي فلزي قرار داد. هنگامي كه دوران خدمت سربازي وي به پايان رسيد اين قوطي را به خانه آورد و در قفسه آشپزخانه قرار داد. اما دو روز قبل هنگامي كه وي به سراغ قفسه مورد نظر رفت متوجه شد كه قوطي هنوز در اين مكان است و جالب اينكه كوچكترين لطمه اي به كيك وارد نشده و كاملا تازه است.
دومين زايمان در خيابان
ليسبون: يك خانم ۳۵ ساله در پرتغال براي دومين بار در خيابان وضع حمل كرد. هنگامي كه وي به دليل درد زايمان با آمبولانس روانه بيمارستان بود زايمان كرد و يك نوزاد ۵/۲ كيلوگرمي به دنيا آورد. جالب اينكه ۱۰ سال قبل وي دخترش را نيز در شرايطي كاملا مشابه به دنيا آورده بود.
۵/۲ كيلوگرم الماس داخل لباس
مسكو: ماموران گمرك مسكو ۵/۲ كيلوگرم الماس از داخل لباس يكي از مسافران ورودي به فرودگاه اين كشور كشف كردند. اين مرد كه با پرواز دوبي وارد فرودگاه مسكو شده بود تكه هاي الماس را با چسب به قسمت داخلي لباس هاي خود چسبانده بود.
پايتخت سرقت خانگي
ناتينگهام: با آنكه مجسمه رابين هود در مركز شهر ناتينگهام انگليس نصب شده اما روز گذشته اين شهر به عنوان پايتخت سرقت هاي خانگي در اين كشور معرفي شد. بر اساس آمار منتشر شده از سوي يك شركت بيمه، احتمال سرقت از منازل شهر ناتينگهام دو برابر متوسط ملي انگليس است. پيش از اين شهر ناتينگهام به واسطه خريد  وفروش غير قانوني سلاح هاي گرم زبانزد خاص و عام بود.

گل و گياه
لوپن
012633.jpg
نام علمي: Lupinus
خانواده: LEGUMINOSAE
واريته هاي مختلف اين گياه دائمي داراي برگهاي بسيار منقسم شبيه برگهاي نخل بادبزني بوده و سنبله هاي بلند گلهاي آن در رنگهاي زرد، قرمز، بنفش، زرشكي، صورتي در اوايل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي گياه به يك متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك قليايي كه داراي زهكش خوب باشد. جهت جلوگيري دانه پراني و ازدياد خود به خودي گلهاي خشك گياه را مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه از ساقه هاي جانبي گياه كه گلدهي ندارند در بهار يا اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |