دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۷ - Apr 24, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله و سلم
آن كه دنيا را از راه حلال و با عفت نفس طلب كند در [روز قيامت] در مقام و منزلت شهيدان خواهد بود.
محجة البيضاء ج ۳ ص ۲۰۳
امروز با حافظ
همچنان چشم گشاد از كرمش مي دارم
گرچه افتاد ز زلفش گرهي در كارم
خون دل عكس برون مي دهد از رخسارم
به طرب حمل مكن سرخي رويم كه چو جام
تجليل مجدد از بانوي فرهيخته جهان اسلام
آصفي: دكتر صفارزاده افتخار بزرگي نصيب ايرانيان كرد
013281.jpg
مهر:سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: برنامه ريزي هاي بسياري شده بود كه برنده جايزه دانشمند برتر زن مسلمان از كشور ديگري باشد.
حميد رضا آصفي اظهار داشت: جايزه دكتر صفارزاده بسيار پراهميت است و رايزني هاي فرهنگي، وزارت امور خارجه و سفراي بسياري از كشورها براي كسب اين جايزه توسط نمايندگان كشور خودشان تلاش كردند؛ اما اين جايزه تنها به دليل شايستگي هاي بانوي فرهيخته ايراني به وي تعلق گرفت. وي خاطرنشان كرد: رايزني در خصوص اين قبيل موارد در اغلب كشورهاي دنيا مرسوم است؛ اما وزارت امور خارجه ايران در مورد دكتر صفارزاده اقدام قابل توجهي نكرد و جايزه برترين نويسنده زن مسلمان تنها به دليل شأن شخصي به تفكرات و آراي اين بانوي ايراني تعلق گرفت.
آصفي تصريح كرد: شخصيت دكتر طاهره صفارزاده به گونه اي است كه علي رغم بسياري از مسائل جنبي، افتخار كسب اين رتبه توسط ايشان نصيب ايرانيان شد. وي ادامه داد: طاهره صفارزاده فردي خود ساخته است و در زمينه معرفي ايشان به جامعه غفلت شده و اين امر به معناي كم كاري در معرفي الگوي اسلامي و ايراني به كشور و جهان است. آصفي اظهار داشت: جايزه اي كه تنها به همت خود انديشمند به دست آمده، عنايتي الهي به واسطه دكتر طاهره صفارزاده به بانوان ايراني است تا بتوانند با سرمشق قراردادن اين الگو مسير زندگي خود را به شيوه اسلامي و ايراني بپيمايند. وي بيان داشت: در دنيايي كه غرب در تلاش براي الگوسازي يك جانبه و تحميل آن در جهان است، ايران الگوي پر افتخاري دارد كه مي تواند به جهانيان بخصوص زنان الگو دهد. سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: ايران بايد به الگوسازي براي زنان جهان بپردازد و در اين راه مي تواند با وجود افرادي مانند دكتر صفارزاده پيشگام باشد.

تلاش مجدد انجمن قلم براي اشتغال نويسندگان
فارس: به گفته سخنگوي انجمن قلم ايران نخستين جلسه كميته حقوقي وزارت ارشاد براي «شناخته شدن نويسندگي به عنوان شغل» صبح روز چهارشنبه ششم ارديبهشت ماه در ساختمان وزارت ارشاد تشكيل مي شود.
دكتر محسن پرويز كه يكي از شركت كنندگان در اين جلسه تصميم گيري است، گفت: اين كميته متشكل از اعضاي حقو قدان وزارت ارشاد و جمعي از نويسندگان و منتقدان است. «مسأله شناخته شدن نويسندگي به عنوان شغل و اعطاي مدرك معادل» براساس مصوبه هيأت مديره انجمن قلم مطرح و قرار بر اين شد تا اين مسأله با همكاري معاونت فرهنگي وزارت ارشاد پيگيري شود. معاونت فرهنگي وزارت ارشاد هم با تشكيل كميته اي حقوقي، چگونگي طرح قانوني شدن نويسندگي را به عنوان شغل در دست بررسي دارد تا با اعطاي مدرك معادل عملياتي شود. اين جلسه، چندمين تلاش انجمن قلم ايران براي شناخته شدن نويسندگي به عنوان شغل است. در صورتي كه تلاش اين انجمن به نتيجه برسد، عوايد فراوان حرفه اي و اجتماعي براي نويسندگان ايراني در بر خواهد داشت.
جايزه قلم زرين ۱۴ تيرماه اهدا مي شود
همچنين مراسم چهارمين دوره از جايزه ادبي «قلم زرين» كه «مريم صباغ زاده» دبيري آن را عهده دار است، عصر روز چهارشنبه چهاردهم تير ماه در سالن اجتماعات ساختمان انجمن قلم ايران برگزار مي شود. با مصوبه  هيأت مديره اين انجمن مبني بر ساخت سالني در طبقه هم كف انجمن قلم ايران، احتمالاً براي اولين بار مراسم اهداي چهارمين دوره از جايزه قلم زرين در سالن اختصاصي انجمن قلم ايران برگزار مي شود.
در اين نشست همچنين «پرويز بيگي حبيب  آبادي» و «فيروز زنوزي جلالي» به عنوان سرگروه هاي داوري شعر و داستان انتخاب شده اند. داوران جايزه قلم زرين اين روزها سرگرم بررسي كتاب هاي رسيده به مرحله نهايي هستند. آخرين نشست اعضاي كميته هاي مختلف داوري هم روز پنج شنبه سي ام فروردين ماه برگزار شد.

عيادت رئيس مجلس از دكتر سيد جعفر شهيدي
013287.jpg
گروه ادب و هنر:دكتر حداد عادل مدير بنيا ددانشنامه جهان اسلام همراه دو معاون خود شنبه شب با حضور در منزل دكتر سيد جعفر شهيدي از اين مورخ و دانشمند صاحب نام كشور عيادت كرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي با آرزوي سلامتي و طول عمر براي دكتر شهيدي وي را از مفاخر بزرگ ايران دانست كه مايه افتخار ايرانيان و مسلمانان است. همچنين دكتر شهيدي از اهتمام رييس مجلس در عيادت از وي، تشكر و سپاسگزاري كرد.
همچنين ايسنا گزارش داد: استاد سيدجعفر شهيدي پس از مرخصي از بيمارستان از پيگيران ماجراي بيماري اش تشكر كرد.
دكتر شهيدي در نوشتاري آورده است: «اكنون كه پس از يك هفته درمان در بيمارستان پارس، در منزل دوران نقاهت را مي گذرانم، فرصت را براي تشكر از پزشكان، پرستاران و كاركنان بيمارستان، اصحاب رسانه و خبر و دوستاني كه از دور و نزديك مرا رهين محبت خود ساخته اند، مغتنم مي شمارم.
آرزو دارم شايسته مهرباني بي دريغي كه بزرگواران از همه سو بر من ارزاني داشته اند، باشم .»

۱۶۵ اثر در جشنواره فيلم دانشجويي به رقابت مي پردازند
ايرنا: دومين  جشنواره  سراسري  فيلم  دانشجويي  از ۹ تا ۱۳ ارديبهشت  ماه  در دانشكده صدا و سيما برگزار مي شود.
دبير دومين  جشنواره  ملي  فيلم  دانشجويي  ديروز در گفت  و گو با خبرنگاران  افزود: يكهزار و ۴۷۸ اثر از ۱۲۲دانشگاه  كشور به  دبيرخانه  اين  جشنواره  رسيده  است . از اين  ميان  اين  آثار، ۳۳۳ اثر داستاني ، ۱۹۴ اثر مستند، ۶۵ انيميشن ۱۴۴، تيزر، ۸۶ نماهنگ ، ۳۹۶ عكس ، ۲۳۷ اثر گرافيكي  و ۳۲ اثر ويژه، است .
محمود گل  محمدي اظهار داشت : اين  جشنواره  در دو بخش  مسابقه  و جنبي برگزار مي شود كه  در بخش  مسابقه  ۴۷ اثر مستند، ۴۰ اثر داستاني ، ۱۵ اثر ويژه ، ۲۵ اثر انيميشن ، ۳۰ تيزر و ۱۵ نماهنگ  به  رقابت  مي پردازند و در بخش جنبي  نيز آثار عكس  و گرافيك  شركت  دارند.
وي  توضيح  داد: امسال  بخش  ويژه اي  با دو موضوع مادر و هواي  پاك به جشنواره  اضافه  شده  و سازمان هايي  چون  معاونت  فرهنگي  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري ، شبكه  دوم ، دانشگاه  هنر، همشهري  جوان ، دفتر امور زنان  و دانشگاه  هنر حضور دارند.

برگزاري عصر شعر و داستان در قم
مهر: فردا سه شنبه پنجم ارديبهشت ماه عصر شعر و داستان چشمك در تالار شيخ مفيد دانشگاه قم برگزار خواهد شد. در اين مراسم ابتدا دو شعر برتر دانشجويي خوانده مي شود و سپس سه داستان برگزيده در حضور شركت كنندگان توسط نويسندگان آنها قرائت مي شود. عصر شعر و داستان با سخنراني يكي از شاعران و نويسندگان معاصر كشور و نقد و معرفي برترين اثر ادامه پيدا مي كند. عصر چشمك از ساعت ۱۶ الي ۱۹ در تالار شيخ مفيد دانشگاه قم ميزبان عموم علاقه مندان خواهد بود.

بهارستان
حقيقت
گفته اند هر حرف چراغي است از نوراعظم افروخته، آفتابي است از مشرق حقيقت طالع گشته و به آسمان غيرت ترقي گرفته هرچه صفات خلق است و كدورت بشر حجاب آن نور است و تا حجاب برجاست يافتن آن طمع داشتن خطاست.
كشف الاسرار - رشيدالدبن ميبدي

برگي از تاريخ
تأسيس خبرگزاري
پس از آن كه خبرگزاري رسمي ايران با نام آژانس پارس، فعاليت خود را تحت نظارت وزارت امور خارجه در سال ۱۳۱۳ شمسي آغاز كرد، به صورت دفتر خبري فعاليت مي نمود. همزمان با تأسيس و آغاز به كار راديو در چهارم ارديبهشت ماه ۱۳۱۹ شمسي اين آژانس به خبرگزاري پارس تغييرنام يافت و تحت نظر اداره كل انتشارات و در سطحي وسيع تر به انجام وظايف خبرگزاري ادامه داد. خبرگزاري پارس پس از پيروزي انقلاب اسلامي با نام خبرگزاري جمهوري اسلامي به پخش آخرين خبرهاي ايران و جهان و در حوزه اي وسيع اشتغال دارد.
آغاز كار راديو
در اين روز براي اولين بار در ايران، اداره راديو تأسيس و از فرستنده راديو تهران، گزارش فعاليت هاي داخلي كشور پخش شد. در ابتداي تأسيس راديو، اداره امور آن زير نظر وزارت فرهنگ بود و برنامه هاي آن از يك فرستنده، به مدت روزانه پنج ساعت پخش مي شد. پنج سال پس از افتتاح راديو تهران، كم كم بعضي از شهرستان هاي ايران هم با فرستنده هاي محلي به پخش برنامه هاي محدود پرداختند، تا اين كه به تدريج بر قدرت فرستنده ها و مدت پخش برنامه ها افزوده شد. در اواخر سال ،۱۳۱۹ اين سازمان، اداره كل انتشارات و تبليغات و در ۱۳۳۰ سازمان اداره كل انتشارات و راديو نام گرفت كه در فراهم آوردن اطلاعات، تهيه فيلم ها و گرفتن آخرين خبرهاي مهم ايران و جهان فعاليت مي كرد.
بررسي مجدد قانون اساسي
با گذشت يك دهه از اجراي قانون اساسي مصوب سال ،۱۳۵۸ علي رغم استحكام و نقاط قوت، مواردي در آن وجود داشت كه عدم اصلاح آنها، اداره كشور را با مشكلات جدي در آينده روبه رو مي ساخت. ازاين رو، تعدادي از نمايندگان مجلس و شوراي عالي قضائي، از محضر امام خميني(ره) خواستار تعيين هيأت بررسي متمم قانون اساسي شدند. حضرت امام نيز طي نامه اي به رئيس جمهور وقت، ضمن معرفي هيأتي ۲۰نفره به همراه ۵ نفر از نمايندگان مجلس به انتخاب آن هيأت، آنان را مسئول بررسي و تغيير تعدادي از مواد و اصول قانون اساسي كردند.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در بيان عشق ناغافل(!) و حالات آن و در گلايه از سپهر كج مدار
و ناپايداري چرخ غدار نابكار كج رفتار فرمايد:
013299.jpg

كوتاه از هفت هنر
۲۰ نمايش در فرهنگسراها: سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اجراي نمايشهاي تئاتر در فرهنگسراهاي تهران به استقبال هفته بزرگداشت تئاتر مي رود. ۲۰ گروه نمايشي از نهم ارديبهشت ماه به مناسبت هفته تئاتر در هفت فرهنگسراي بهمن، هنر، طبيعت، قانون، سلامت، دانشجو و خانه فرهنگ فدك به اجراي نمايش مي پردازند.
در سينما تك: در سومين روز از برنامه در جنب سينما در سالن سينماتك موزه هنرهاي معاصر تهران فيلم هايي از چين، تونس و دو فيلم ديگر از ايران به نمايش درمي آيد. سه شنبه پنجم ارديبهشت ساعت ۱۰ صبح فيلم سينمايي سكو ساخته جيا ژانگ از كشور چين و در ساعت ۱۴به ترتيب فيلم هاي سكوت كاخ ساخته موفيده طلاطاي محصول ۱۹۹۴ از كشور تونس، ايستگاه متروك ساخته عليرضا رئيسيان و زمستان است ساخته رفيع پيتز محصول ۱۳۸۵ به مدت ۸۶ دقيقه از ايران به نمايش درمي آيد.
داوران جشنواره تئاتر: فرزاد معاف، سعيد اسدي و مرضيه ازگلي داوران بخش مسابقه نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران شدند. فرزاد معاف و سعيد اسدي از استادان نمايشامه نويس و مرضيه ازگلي نمايشنامه نويس است. دانشجويان ۱۲۱ نمايشنامه را براي شركت در اين بخش ارسال كرده اند كه داوران ۱۰ نمايشنامه را انتخاب خواهند كرد و به ۱۰ اثر برگزيده علاوه بر چاپ كتاب هدايايي نيز اهدا مي شود.
بازگشت حرفه اي ها: هفتم ارديبهشت گروه تئاتر حرفه اي ها پس از دو سال به فرهنگسراي نياوران بازمي گردد. بابك محمدي سرپرست و كارگردان اين گروه اين بار يك نمايش ۸۰ دقيقه اي با عنوان درام هاي زندگي را در سالن اصلي فرهنگسراي نياوران به روي صحنه مي برد كه شامل ۲۰ قطعه نمايشي كوتاه  كمدي مي باشد.
كتاب: جلد دوم دايره المعارف منظومه هاي كردي با موضوع شاهنامه فردوسي به كوشش ايرج بهرامي در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران عرضه مي شود. ايرج بهرامي از محققان ادبيات نسخه هاي خطي مربوط به منظومه هاي كردي شاهنامه فردوسي را از كشورهاي مختلف جمع آوري كرده و در اختيار علاقمندان و محققان قرار داده است.
013284.jpg
خانه خنجرهاي پران: فيلم سينمايي خانه خنجرهاي پران، ساخته ژانگ پيمو كه از شوراي نظارت و ارزشيابي پروانه نمايش گرفته، بزودي در سينما فرهنگ تهران به روي پرده مي رود. فيلم خانه خنجرهاي پران، دومين فيلم خارجي اكران سال ۸۵ است كه پيش از اين در بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر حضور داشت.
نمايش خياباني: نمايش خياباني بچه هاي پايتخت در ميدان امام، پل خواجو و سي و سه پل اصفهان اجرا مي شود. كارگردان اين مجموعه نمايشي هدف از اجراي آن را آشنايي هرچه بيشتر كودكان و نوجوانان با آثار تاريخي و فرهنگي شهر اصفهان بيان كرد. نمايش خياباني بچه هاي پايتخت تا ۱۰ ارديبهشت ماه اجرا مي شود.
جاده اي به سوي كعبه: سالن نمايش اداره تئاتر از هفته گذشته نمايش جاده اي به سوي كعبه را در صحنه به اجرا گذاشته است. اين نمايش نوشته آئول فوگارد و به كارگرداني سعيد آجربنديان از ساعت ۱۸ هر روز به مدت ۶۰ دقيقه به صحنه مي رود.
براي فراموشي جنگ: نمايشگاه عكس هاي مستند اجتماعي ساعد نيك ذات با عنوان براي فراموشي جنگ در اصفهان برگزار مي شود. اين نمايشگاه منتخب ۲۰ اثر از مجموعه عكس هايي است كه در مزارشريف افغانستان تهيه شده است.
بزرگداشت: شوراي كتاب كودك براي پاسداشت مقام ادبي مرحوم ساويسا مهوار، همزمان با چهلمين روز درگذشت اين نويسنده كودك، مراسم بزرگداشتي برگزار مي كند. شهرام اقبال زاده، دبير بزرگداشت ساويسا مهوار اظهار داشت: شوراي كتاب كودك با انتشار فراخواني قصد دارد تمامي آثار از قبيل خاطره، يادداشت، مقاله، طرح عكس و نقد و طنز را كه درباره ساويسا مهوار وجود دارد، جمع آوري كند.
به ياد شهيد آويني: به مناسبت سيزدهمين سالگرد شهادت سيد مرتضي آويني، نمايشگاه آثار گرافيكي با موضوع شهيد آويني در اين مجتمع برگزار مي شود. آثار ارائه شده در اين نمايشگاه اثر جانباز مهدي نجفي ماياني است كه در مورد ابعاد مختلف شخصيتي شهيد آويني شامل هنري، اجتماعي، فرهنگي و سياسي است. اين خبر مي افزايد: اين نمايشگاه از امروز به مدت يك هفته از ساعت ۹ تا ۱۷ براي بازديد عموم برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
توقف
هر وقت مي گفتيم: بابا اينقدر با سرعت نرو. مي گفت: نمي تونم اگر توقف كنم و يا يواش برم مي ميرم. باورمون نمي شد تا وقتي خبر رسيد وقتي نصف شب پشت چراغ قرمز وايستاده بوده يك كمپرسي از روي خودش و ماشينش رد شده بود.
ابراهيم معقولي

گشتي در دنياي خبرها
شخصيت خسته كننده نخست وزير
آمستردام: نخست وزير هلند اعتراف كرد، شايد انساني خسته كننده باشد، اما مدعي شده خسته كننده بودن رفتار و شخصيتش يك نقطه منفي به شمار نمي آيد اما كمي شادبودن در نهايت به سودش خواهد بود. چندي پيش مشاوران نخست وزير پيشنهاد داده بودند كه وي براي پيروزي حزبش در انتخابات بايد روي جواناني كه به رستورانها و قهوه خانه ها مي روند تمركز كند كه وي اعلام كرد شخصيت وي اجازه انجام چنين كاري را نمي دهد.
اختلال بوش در خطوط تلفن همراه
كاراكاس: دو روز پيش هوگو چاوز رييس جمهور ونزوئلا از فيدل كاسترو همتاي كوبايي خود دعوت كرد در مراسم تقدير از پزشكان كوبايي شركت كند اما كاسترو به دلايلي نتوانست در اين مراسم حاضر شود. اما اين پايان ماجرا نبود چون چاوز در جريان سخنراني خود با تلفن همراه با كاسترو تماس گرفت و گوشي تلفن را در كنار ميكروفن قرار داد تا صداي مكالمه آنان به صورت زنده براي شركت كنندگان در اين مراسم پخش شود. البته اشكال در خطوط تلفن باعث شد تا صداي كاسترو به صورت مداوم قطع و وصل شود. در همين حال چاوز به شوخي گفت، عامل به وجودآمدن اين مشكل جورج بوش است.
چسباندن گروگان ها به هم
لس آنجلس: يك مرد در كاليفرنيا پس از اينكه دو نفر را به گروگان گرفت دستهاي آنها را با چسب به هم چسباند و داخل دهان آنها چسب ريخت. البته وي پس از چند ساعت گروگانهاي خود را آزاد كرد و پزشكان در همان مكان به درمان دو گروگان نگون بخت پرداختند.هنوز انگيزه اين مرد از انجام چنين كاري مشخص نشده است.
حبس براي خانم سر و صدا
توكيو: «خانم سر و صدا» در ژاپن به تحمل يك سال حبس محكوم شد. وي به مدت ۵/۲ سال هر روز در بالكن خانه اش مي ايستاد و هر چند دقيقه يك بار فرياد مي كشيد. همچنين هنگامي كه خسته مي شد صداي ضبط را بلند مي كرد و همسايگان را آزار مي داد. در واقع وي به حدي سر و صدا ايجاد  كرد كه يكي از همسايگانش دچار فشارهاي عصبي شد و در بيمارستان بستري گرديد. سرانجام ديروز يك دادگاه در ژاپن وي را به تحمل يكسال حبس محكوم كرد.
هفت تيركشي براي اردك
لندن: مشاجره يك زوج در انگليس بر سر يك اردك سرخ  شده به دخالت نيروهاي ويژه پليس انجاميد. با توجه به اينكه اردك ناهار را خانم خانه سوزانده بود به همين دليل با شوهرش درگيري لفظي پيدا كرد و مرد براي همسرش اسلحه كشيد. خانم هم بلافاصله با پليس تماس گرفت و نيروهاي ويژه پليس خانه را محاصره و مرد را دستگير كردند.
عامل اصلي درگيري زوج ها
لندن: بسياري از زوج ها به صورت مشترك از وسيله نقليه شان استفاده مي كنند به عبارتي ديگر در برخي مواقع خانم خانواده پشت فرمان مي نشيند و در مواقع ديگر مرد خانواده. جالب است بدانيد كه موضوع اصلي اغلب درگيري زوج ها به دليل همين استفاده مشترك از خودرو است. محور اصلي بيشتر اين اختلاف ها هم به دليل به هم زدن تنظيم صندلي راننده و آيينه هاي خودروها اعلام شد.
بمب ساعتي
منچستر: روز گذشته اعلام شد يك سوم كودكان ۲ تا ۱۵ ساله در انگليس از چاقي رنج مي برند كه اين رقم در ۱۰ سال اخير ۴۰ درصد رشد داشته است. به گفته يك پزشك، اين بحران يك بمب ساعتي براي كشور انگليس به شمار مي آيد چون باعث كوتاه شدن عمر جمعيت اين كشور خواهد شد.

گل و گياه
اركيده سيمبيديوم
013278.jpg
نام علمي:
Cymbidium شFlame Hawk'
خانواده: ORCHIDACEAE
اين واريته در بهار بيش از ۲۰ گل زيبا توليد مي كند كه در شرايط مساعد ۳-۲ ماه دوام مي آورند. گل اركيده داراي ۳ كاسبرگ خارجي و ۳ گلبرگ داخلي است كه گلبرگ پائيني از نظر شكل، طرح و رنگ با دو گلبرگ ديگر فرق دارد. در طبيعت روي تنه درختان رشد مي كند.
نيازها: در فصل تابستان مكاني دور از تابش مستقيم خورشيد و در زمستان نياز به روشنايي كامل دارد، گلخانه خنك با حداقل دماي ۱۰ و حداكثر دماي ۲۴ درجه سانتيگراد، مخلوط خاك مناسب آن شامل يك قسمت مواد فيبري مانند پيت و يا پوست تنه خورد شده درخت كاج، يك قسمت شن درشت و مقداري پودر استخوان است.
ازدياد: از طريق جدا كردن و كاشت قطعات ريزوم در بهار هنگام تعويض گلدان عملي است، دقت كنيد كه حداقل ۴ شبه پياز (ريشه متورم گياه) براي گياه مادري باقي بماند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |