دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۷ - Apr 24, 2006
نا عادلانه ترين يارانه در ايران
يارانه بنزين؛شخصي سوارها ده برابر مسافران اتوبوس و تاكسي
گروه شهري: يارانه تعلق گرفته به استفاده كنندگان خودروهاي شخصي ۱۰ برابر افرادي است كه با وسايل نقليه همگاني رفت و آمد مي كنند.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين مطلب گفت: نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در تصويب بودجه سال ۸۵ اقدامي شجاعانه، كارشناسانه و در عين حال ماندگار انجام دادند و آن تخصيص پنج ميليارد دلار به منظور تقويت حمل و نقل عمومي همزمان با مخالفت با واردات پنج ميليارد دلار بنزين بود.
مهندس مهرداد تقي زاده اظهار داشت: اميدواريم با مشاهده آثار و ثمرات مثبت اختصاص بودجه ويژه تقويت حمل و نقل عمومي، سال آينده اين رقم حداقل دو برابر افزايش پيدا كند.وي تصريح كرد: سيستم حمل و نقل عمومي تهران به تنهايي به حداقل پنج ميليارد دلار بودجه سالانه نياز دارد تا طرح هاي ترافيكي مورد نظر در آن به اجرا درآيد و قطعاً ساير كلان شهرهاي كشور هم در اين زمينه نيازهايي دارند.
مهندس تقي زاده توزيع به موقع بودجه تقويت حمل و نقل عمومي از سوي وزارت كشور را مكمل اقدام شايسته مجلس اعلام كرد و افزود: هر قدر بودجه مصوب مجلس شوراي اسلامي زودتر تخصيص پيدا كند، به همان نسبت شهروندان سريع تر از نتايج آن برخوردار خواهند شد.معاون شهردار تهران با اظهار اميدواري نسبت به اين موضوع كه در سال آينده حتي يك دلار هم براي واردات سوخت اختصاص داده نشود، اضافه كرد: ايران از معدود كشورهايي است كه به لحاظ قيمت پايين بنزين، خودروهاي شخصي در آن چند برابر حمل و نقل عمومي يارانه مي گيرند.
مهندس تقي زاده يارانه افرادي كه از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده مي كنند را روزانه تنها حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان عنوان كرد و گفت: اين در حالي است كه به هر فرد كه از خودروي شخصي استفاده مي كند روزانه حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان، يعني ده برابر افرادي كه با وسايل نقليه همگاني رفت و آمد مي كنند، يارانه تعلق مي گيرد.
وي در پايان، پمپ بنزين ها را از ديدني ترين جاذبه هاي توريستي كشورمان قلمداد كرد و خاطر نشان ساخت: براي افراد خارجي كه به ايران سفر مي كنند پمپ بنزين ها از بهترين نقاط سرزمين ما به شمار مي آيند، چرا كه آنها در كشورهايشان به علت قيمت بالاي بنزين به راحتي قادر به پر كردن كامل باك بنزين خودرو خود نيستند.
۶۰ سواري معادل يك اتوبوس
همچنين معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد كه خطوط جديد اتوبوسراني در بزرگراه هاي تهران در مدت زمان كم از آغاز به كار، با استقبال شهروندان مواجه شده است.
اين در حالي است كه خطوط مذكور از اسفند ماه سال گذشته به صورت مبدا و مقصد و با حداقل توقف بين راهي در مسير بزرگراه هاي شهيد همت، شيخ فضل الله نوري و شهيد چمران راه اندازي شده و هنوز به خط ويژه تبديل نشده اند.
خطوط مذكور در روزهاي ابتدايي شروع به كار مسافر كمي داشتند، ولي در عرض تنها چند هفته مردم به سرعت با فعاليت آنها آشنا شدند، به صورتي كه در حال حاضر ميزان استقبال شهروندان به حدي رسيده كه در ساعات اوج ترافيك در صبح و عصر، اتوبوس هاي اين مسيرها لبريز از مسافر است.
تقي زاده، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در اين زمينه اظهار داشته است كه به نظر مي رسد در هر جايي كه ما موفق به برقراري سيستم حمل و نقل عمومي قابل قبول بوده ايم، با استقبال زياد شهروندان روبه رو شده ايم.
وي با اشاره به اين كه البته اين موضوع را قبلا هم در مترو تجربه كرده ايم، تصريح كرد: سكوها و واگن هاي پر از جمعيت در مترو و صف هاي طويل و اتوبوس هاي مملو از جمعيت، بهترين گواه بر آمادگي شهروندان در استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي است.
وي پيام ديگر استقبال شهروندان از وسايل نقليه همگاني را ضرورت توجه مسئولان به رفع مشكل كمبود واگن مترو و اتوبوس اعلام و خاطرنشان كرد: صرفاً با تقويت و تكميل مترو و ايجاد و گسترش خطوط ويژه اتوبوسراني مي توانيم پاسخگوي استقبال مردم باشيم. تقي زاده با بيان اين كه هر دستگاه اتوبوس معادل ۴۰ تا ۶۰ خودروي سواري مسافر حمل مي كند، افزود: گسترش خطوط ويژه اتوبوسراني نه تنها به معناي محدودسازي نيست، بلكه مفهوم آن اولويت قايل شدن به حق تقدم به وسايل حمل و نقل جمعي در جهت احترام به شهرونداني است كه از اين گونه وسايل نقليه استفاده مي كنند.

چشم انداز
013131.jpg
سال گذشته بود كه خبر رسيد كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي سهميه بنزين خودروهاي سواري و تاكسي ها را مشخص كرده است.
سهميه  براي خودروهاي شخصي ۱۵۰ ليتر و براي تاكسي ها ۳۰۰ ليتر در ماه تعيين شده بود. از سوي ديگر با توجه به اينكه قيمت واقعي بنزين در شرايط فعلي حدود ۴۸۰ تومان و قيمت عرضه آن ۸۰ تومان است، در نتيجه يارانه هر ليتر بنزين حدود ۴۰۰ تومان مي شود كه سهم هر خودروي سواري از اين يارانه  ماهانه ۶۰ هزار تومان و هر تاكسي ماهانه ۱۲۰ هزار تومان خواهد بود. به عبارت ديگر هر كس خودرويي داشته باشد چه از آن استفاده بكند يا نكند سالانه ۷۲۰ هزار تومان و در مورد تاكسي  سالانه يك ميليون و ۴۴۰ هزار تومان يارانه خواهد گرفت.
حال در چنين شرايطي تكليف ۷۵ درصد خانوارهاي كشور كه فاقد خودروي شخصي هستند از يارانه بنزين چه مي شود؟

واگذاري صدور مجوز تشكلهاي ميراث فرهنگي و گردشگري به وزارت كشور
013122.jpg
تشكلهاي ميراث فرهنگي و گردشگري در صورت موافقت وزارت كشور از اين پس مجوز فعاليت خود را از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي گيرند.
تاكنون مجوز فعاليت تمامي سازمانهاي غيردولتي را وزارت كشور صادر مي كرد، اما سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مذاكراتي را با اين وزارتخانه آغاز كرده كه براساس آن سازمانهاي غيردولتي ميراث فرهنگي و گردشگري براي آغاز فعاليت نيازي به اخذ مجوز از وزارت كشور نداشته باشند.
رضا سجادپور، معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اعلام اين خبر، بر اهميت فعاليت سازمانهاي غيردولتي تاكيد كرد و گفت: تشكلهاي مردمي در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري همواره مورد توجه و حمايت سازمان بوده اند و معتقديم تاسيس و گسترش آنها در دستيابي سازمان به اهداف خود تاثير به سزايي دارد.

ركورد جديد گردشگري جهاني
013113.jpg
سازمان گردشگري جهاني (WTO) در گزارشي اعلام كرد در سال ۲۰۰۵ ركورد جديدي از گردشگري جهاني به ثبت رسيده است.
در اين گزارش تعداد بازديدهاي بين المللي طي اين سال ۸۰۸ ميليون اعلام شده كه اين رقم ۵/۵ درصد بيش از سال ۲۰۰۴ است.
به گزارش ميراث خبر ، اين سازمان اعلام كرده است پيشامدهاي سال ۲۰۰۵ از قبيل بلاياي طبيعي و حملات تروريستي، به صورت محلي رخ داده و پس از چندي اوضاع به حالت اوليه بازگشته است، ازاين رو اثر سويي بر توريسم منطقه اي و بين المللي نداشته و همچنان ميزان بازديدهاي بين المللي رو به افزايش است.WTO اعلام كرد: ميزان رشد گردشگري در سال ۲۰۰۶ ، ۵ تا ۴ درصد ارزيابي شده كه در مقايسه با سال ۲۰۰۵ كاهش خواهد داشت، اما سازمان انتظار دارد اين رقم در دراز مدت با رشد گردشگري به ۱/۴ درصد برسد.WTO پيشگويي هاي اعلام شده را بر پايه رشد خوب اقتصادي كه در بيشتر كشورهاي جهان حكمفرما شده اعلام كرده است. اين رشد در ۱۱ كشور از ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا، كه از پول رايج يورو استفاده مي كنند، چشمگيرتر است.

خط كشتيراني چابهار راه اندازي مي شود
013125.jpg
خط كشتيراني چابهار، علاوه بر اتصال سه منطقه آزاد كيش، قشم و چابهار براي جابه جايي مسافر بين ايران و كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس نيز فعاليت مي كند.
مطالعات راه اندازي اين خط كشتيراني به پايان رسيده و با توافق نهايي سازمان منطقه آزاد چابهار، اين طرح با سرمايه گذاري بخش خصوصي انجام مي شود.
با توجه به متصل نبودن چابهار به شبكه ريلي كشور و نبود ارتباط جاده اي مناسب بين اين منطقه و ساير نقاط كشور، راه اندازي خط كشتيراني مي تواند علاوه بر جابه جايي مسافر، به مسير توريستي و تفريحي گردشگران تبديل شود.
محمد اسماعيل شفيع پور، مديرعامل سابق شركت رفاه اجتماعي و توسعه گردشگري منطقه آزاد چابهار در اين باره به ميراث خبر گفت: «تمامي مطالعات اين طرح به پايان رسيده و امضاي نهايي آن به دليل تغيير در مديريت شركت رفاه اجتماعي و توسعه گردشگري چابهار به تعويق افتاده است» .
وي با اشاره به حضور و اقامت ايرانيان در جنوب خليج فارس يادآور شد: «بيشتر ايرانياني كه در اين كشورها اقامت دارند، از استانهاي جنوبي ايران هستند كه راه اندازي اين خط كشتيراني مي تواند تردد بين بنادر ايران و اين كشورها را افزايش دهد» .
شفيع پور با اشاره به جاذبه هاي گردشگري در چابهار يادآور شد: «نبود راه  مناسب در بخشهاي مختلف جاده اي، ريلي، دريايي و هوايي ورود گردشگر به اين منطقه را محدود كرده است» .مديرعامل سابق شركت رفاه اجتماعي و توسعه گردشگري منطقه آزاد چابهار در مورد تغيير در مديريت بخش گردشگري اين منطقه گفت: «با وجود اينكه حكم انتصاب هفته هاي گذشته اعلام شده است، اما هنوز تغيير مديريتي صورت نگرفته و در روزهاي آينده اين تغييرات انجام خواهد شد» .

فرودگاه مهرآباد در ۵ سال آينده
013119.jpg
ايلنا: فرودگاه مهرآباد، ظرف ۵ سال آينده از حالت فرودگاهي خارج خواهد شد.
رئيس اداره بازرسي و يكنواختي اداره كل مراقبت پرواز شركت فرودگاه  هاي كشور، ضمن بيان اين مطلب، افزود: براساس سياست  هاي كلان دولت، طي ۵ يا ۶ سال آينده فرودگاه مهرآباد از حالت فرودگاهي خارج شده و پروازهاي متداول در اين فرودگاه قطع خواهد شد.
مهندس سعيد اكبري در توضيح اين مطلب تصريح  كرد: برقراري پروازهاي كمتر از ۴۵ دقيقه و مسيرهاي كوتاه، انجام پروازهاي نظامي به تنهايي و برقراري پروازهاي VIP از گزينه  هايي است كه طي سال  هاي آينده در فرودگاه مهرآباد انتخاب و انجام خواهد شد.
رئيس اداره بازرسي و يكنواختي اداره كل مراقبت پرواز شركت فرودگاه  هاي كشور، در ادامه خاطرنشان  كرد: اين در حالي است كه خرابي يا نقص فني رادار موجود در فرودگاه مهرآباد طي ايام سال نقش مهمي در تاخير پروازها ايفا مي  كند.
وي در ادامه تاكيدكرد: اين رادار كه هم  اكنون نقش هدايتي فرودگاه امام خميني را نيز بر عهده دارد، همان تاثير تاخير پروازها را به فرودگاه امام منتقل مي  كند. اكبري اضافه  كرد: البته نصب يك رادار اضافي در فرودگاه امام تا حدودي از تاثير نقص فني رادار فرودگاه مهرآباد بر تاخير پروازها كاسته است.

تأخيري در كار نبود؛
نقص پرونده، دليل مطرح نشدن قره كليسا در اجلاس يونسكو
ناقص بودن مدارك پرونده قره كليساي طاطائوس، تنها دليل ارائه نشدن پرونده اين كليسا به يونسكو براي ثبت در سال ۲۰۰۷ است.
«عبدالرسول وطن دوست» در گفت وگو با ميراث خبر، ضمن بيان اين مطلب گفت: هيچ گونه تأخير و تعللي در ارسال پرونده ثبت جهاني قره كليساي طاطائوس به يونسكو صورت نگرفته است و پرونده تنها به دليل ناقص بودن مدارك در فهرست آثار سال ۲۰۰۷ به ثبت جهاني نمي رسد.رئيس دفتر ميراث جهاني سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: بر اساس قانون پرونده بايد تا اول فوريه به مركز ميراث جهاني فرستاده شود كه به دليل برخي مشكلات پرونده مذكور دير آماده شد و در ۲۷ ژانويه به همراه پرونده بيستون به يونسكو ارائه داده شد.
يونسكو پرونده بيستون را بدون مشكل دانست، اما در خصوص پرونده طاطائوس اعلام كرد: بايد تعدادي نقشه وجود داشته باشد و مدارك اين اثر تاريخي كامل تر شود.
وي در ادامه گفت وگوي خود اظهار داشت: با توجه به اين كه هر كشور سالانه تنها مي تواند يك اثر را براي ثبت جهاني به يونسكو معرفي كند بنابراين حالا با ناقص بودن پرونده طاطائوس، ايران در سال ۲۰۰۷ اثري براي ثبت جهاني ندارد، اما درصدد هستيم كه هرچه زودتر آثار طبيعي مان را شناسايي كنيم و تا ۳۰ سپتامبر براي نخستين بار يك اثر طبيعي باارزش را به همراه پرونده آثار الحاقي اصفهان شامل محور تاريخي، پل هاي تاريخي، بازار و مسجد جامع اصفهان و همچنين يك اثر فرهنگي، تاريخي را براي ثبت جهاني در سال ۲۰۰۸ به يونسكو ارائه دهيم.
وي در خصوص ثبت بيستون در فهرست آثار جهاني ۲۰۰۶ نيز گفت: يونسكو اعلام كرده كه هيچ گونه مشكلي در پرونده اين اثر تاريخي وجود ندارد و از ما يك فيلم يك دقيقه اي درباره آن خواسته است. كميته ميراث جهاني ژوئيه ۲۰۰۶ تصميم نهايي خود را در اين خصوص در ليتواني اعلام خواهد كرد.

مجتبي يزدان پناه كارشناس صنايع دستي:
اهداف همايش صنايع دستي نامشخص است
ايسنا:اهداف و سطح همايش بين المللي گردشگري و صنايع دستي مشخص نيست، بنابراين موفق نخواهد بود و تنها يك گردهمايي با حضور دوستان است.
«مجتبي يزدان پناه» كارشناس صنايع دستي اظهار كرد : تاكنون خط مشي و اهداف اين همايش شفاف و مشخص نبوده و در گذشته نيز فراخواني نداشته اند و تنها مهمان هاي آن اعلام شده اند بنابراين وضعيت آن مشخص است. وي با اشاره به همايش هاي بين المللي برگزار شده در دوره هاي پيشين افزود : در اين همايش ها از حضور متخصصان  رشته هاي مربوط كمتر استفاده شده و مسئولان دولتي و رسمي كشور حاضران اصلي اين مجامع هستند كه نتيجه  موثري نيز نداشته است.
اين مدرس دانشگاه شهيد باهنر كرمان تصريح كرد : اين همايش ها به چند سخنراني و مقاله كه راهكاري در آن ارائه نمي شود و از توليد و فعاليت حرفي در ميان نيست، متمركز و محدود مي شوند كه حاصلي ندارد. وي با اشاره به وضعيت فرش ايران در دنيا گفت : تاكنون درباره  فرش ايران به صورت تئوري عمل شده و جنبه هاي علمي و راهكارهاي موثر نيز ارائه نشده است. بنابراين فرش ايران در جهان ديگر حرف اول را نمي زند.
يزدان پناه ابراز كرد : بيشتر همايش هاي فرهنگي و هنري ايران به تاريخ چند هزار ساله  كشور كه همه  مردم ايران و جهان از آن مطلع هستند، محدود شده است. وي با بيان اين كه توليد صنايع دستي همواره با موانعي مواجه مي شود، افزود : در حال حاضر بيشتر توليداتي كه به صنايع دستي مربوط نيستند با اين عنوان در جايگاه توليدات صنايع دستي قرار گرفته اند و اين مسأله حضوري نازل را در نمايشگاه هاي سالانه سبب شده است. اين توليد كننده  صنايع دستي ادامه داد : واحد پژوهش هنرهاي سنتي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در گذشته عملكرد مطلوبي داشت، بنابراين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را بر آن داشت تا با صنايع دستي ادغام شود در حالي كه كارگاه و حفظ توليدات اين بخش تنها مسأله نيست.

پيشنهاد عضو هيات مديره مسكن و ساختمان كشور:
كاهش قيمت مسكن از طريق اعطاي زمين ارزان به توليدكنندگان
013128.jpg
رقم توليد واحدهاي مسكوني از ۶۰۰ هزار واحد در سال ۸۳ به ۳۵۰ هزار واحد در سال ۸۴ رسيد.
عضو هيات مديره مسكن و ساختمان كشور، با بيان اين مطلب به ايلنا گفت  : دولت از طريق ابزارهايي نظير در اختيار داشتن زمين  ، بازار سيمان و فولاد بر بازار مسكن تاثيرگذار است.
مهندس مجتبي بيگدلي افزود: طي يك سال و نيم گذشته دولت قيمت هر تن سيمان را از حدود ۲۳ هزار تومان به ۳۴ هزار تومان افزايش داد و در حال حاضر نيز درصد افزايش قيمت آن به ۳۷هزار تومان در هر تن است.
وي تصريح كرد  : به علاوه طي ۶سال گذشته و پس از اينكه آهن وارد بورس شد، قيمت فولاد به شدت افزايش يافته است. بنابراين، با وجود اين مشكلات، قيمت مسكن نه تنها كاهش نمي  يابد ؛ بلكه روز به روز افزايش مي  يابد.
عضو هيات مديره مسكن و ساختمان كشور، با اشاره به سياست واگذاري زمين به صورت مزايده  اي توسط دولت به توليدكنندگان انبوه مسكن در بخش خصوصي و تعاوني طي ۴ سال اخير، اظهار داشت: متاسفانه صنعت مسكن به عنوان يك صنعت مولد كه حداقل توانايي ايجاد ۶۰۰ شغل در كشور را دارد، زمين را به صورت مزايده  اي از دولت دريافت مي  كند، در حالي   كه در اكثر كشورهاي دنيا زمين به صورت رايگان به توليدكنندگان انبوه تعلق مي  گيرد.
وي ادامه داد: دولت بايد شرايطي را فراهم كند كه حداقل زمين را به صورت ارزان در اختيار توليدكنندگان مسكن قرار دهد.
مهندس بيگدلي، ركود بازار مسكن طي ۳۰ سال گذشته را بي  سابقه دانست و با اشاره به مشكلات كشور در ارتباط با ايجاد شغل، گفت  : هيچ صنعتي همچون صنعت مسكن در كشور قادر به حل معضل اشتغال به صورت ضرب  الاجل نيست و صنعت مسكن حداقل قادر به ايجاد شغل براي ۵ ميليون نفر است.
عضو هيات مديره مسكن و ساختمان كشور، با بيان اينكه يك سوم اقتصاد كلان كشور و ۳۰ هزار ميليارد تومان از مبادلات مالي ايران در درون بخش مسكن قرار دارد، تصريح كرد  : خروج صنعت مسكن كشور از ركود و حل مشكل اشتغال ، توليد يك ميليون واحد مسكوني در سال بدون توجه به بازار مسكن ممكن نيست؛ زيرا اين صنعت قادر به جذب سريع بودجه و بازدهي بالا است.
وي يادآور شد: رقم توليد مسكن از ۶۰۰ هزار واحد در سال ۸۳ به ۳۵۰ هزار واحد مسكوني در سال ۸۴ رسيد، در حالي   كه كشور نيازمند توليد سالانه يك ميليون واحد مسكوني تا ۱۰سال آينده است.
مهندس بيگدلي، مسكن را گران  ترين محصول و عنصر موجود در سبد خريد خانوار عنوان كرد و گفت  : حل معضل مسكن نيازمند اقدامات جدي از سوي دولت نظير در اختيار قرار دادن زمين به توليدكنندگان به صورت ارزان، حمايت سيستم بانكي از بخش مسكن براي اعطاي وام، در اختيار گرفتن و كنترل بازار سيمان توسط دولت و ارائه آن به توليدكنندگان با قيمت  هاي حمايتي و تغيير ديدگاه شخص محوري به پروژه محوري در اعطاي تسهيلات بانكي است.
وي تصريح كرد: پرداخت وام مسكن به افراد به صورت خاص باعث ايجاد بازار دلالي و ورود اين وام  ها به بازارهاي موبايل و سكه در نتيجه افزايش تورم شده است؛ اما با اعطاي وام  ها به بخش  هاي توليدكننده قادر به توليد مسكن مورد نياز كشور خواهيم بود.
عضو هيات مديره مسكن و ساختمان كشور، خاطرنشان كرد  : طبق نظريات كارشناسي از سال ۸۶ سالانه به مدت ۱۰ سال نيازمند توليد يك ميليون واحد مسكوني در كشور هستيم؛ اما طبق برآورد انبوه  سازان نياز كشور به اين تعداد از سال ۸۵ است و در غير اين  صورت معضل مسكن شدت يافته و باعث افزايش قيمت مسكن در سال جاري حداقل به ميزان ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهيم بود.
وي همچنين در خصوص وام ۱۸ ميليون توماني مسكن، بيان كرد  : متاسفانه بسياري از مردم بر اين تصور هستند كه وام مسكن به ۱۸ ميليون تومان افزايش يافته، در حالي   كه اين وام با سپرده  گذاري سود بالا در اختيار متقاضيان قرار مي  گيرد.
مهندس بيگدلي، با بيان اينكه اين وام نمي  تواند مشكل مسكن كشور را حل كند، افزود  : شايد كمتر از ۲ درصد افرادي كه به دنبال مسكن هستند، بتوانند اين وام را دريافت كنند و به عبارت ديگر حدود ۱۰هزار نفر از متقاضيان مسكن قادر به دريافت اين وام هستند و اين در حالي است كه نياز كشور توليد يك ميليون واحد مسكوني در سال است.
وي ادامه داد: در حال حاضر سيستم بانكي وام ۶ميليون توماني مسكن را نيز به دشواري پرداخت مي  كند.

هوا
013116.jpg
013140.jpg
013134.jpg
013137.jpg
هوا

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
فرهنگ ماندگار
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   فرهنگ ماندگار   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |